eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
975 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•• موضوع: ضرورت معرفت معصومین ( علیهم السلام) ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، صَلَاةً كَثِيرَةً تَكُونُ‏ لَهُمْ‏ رِضًى‏، وَ لِحَقِ‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ‏ مُحَمَّدٍ أَدَاءً وَ قَضَاءً، بِحَوْلٍ مِنْكَ وَ قُوَّةٍ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ سوال)چرا در آموزه های اسلامی بر لزوم معرفت معصومین (علیهم‌السلام) تأکید شده است؟ ✍از میان همه حقوق گوناگونی که در آموزه‌های اسلامی بر ادای آنها تأکید شده است، پس از حقّ خدای متعال، هیچ حقّی به بزرگی حقّی که پیشوایان معصوم دین (ع) بر عهده ما دارند، نیست. شناخت رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نخستین حق و رکنی لازم در حیات طیبه انسانی است. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ ◀️معرفت اهل بیت(ع) به عنوان یک حقّ الهی واجب است، همه انسان ها مکلّفند این حقّ را به رسمیّت بشناسند و در عمل آن را رعایت کنند. شناخت اهل بیت(ع) در صورتی مفید و کارآمد است که با عمل همراه شود؛ یعنی انسان ها اهل بیت(ع) را به عنوان داعیان به سوی خدا بشناسند و در خطّ مستقیم آنان گام بردارند و به دستورات آنها عمل نمایند. تنها چنین شناختی است که ارزشمند است و می تواند سعادت انسان ها را در دنیا و آخرت تأمین نماید ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄. از این رومهم ترین حقوق اهل بیت(ع) عبارت است از حقّ معرفت، حق مودت و حق اطاعت و میان این حقوق یک رابطه کاملاً منطقی برقرار است. شناخت، مقدّمه محبّت و آن نیز زمینه ساز پیروی و اطاعت است ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممحدث اصغر بعد از تیمم بدل از غسل 👈اگر بدل از غسل تیمم کند وبعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید ↪️ چنانچه برای نمازهای بعد (عذرش باقی است) ونتواند غسل کند باید وضو بگیرد واگر نمیتواند وضو بگیرد بایدبدل از وضو تیمم نماید. (مساله. ۷۲۴) 👈کسی که احتیاطا باید غسل جبیره ای وتیمم نماید مثلا جراحتی در پشت اوست ،اگر بعد از غسل وتیمم نماز بخواند وبعد از نماز حدث اصغری از او سر زند مثلا بول کند ⬅️ برای نماز های بعد باید بدل از وضو تیمم نماید.(مساله ۷۱۸) ✅ تیمم با 🔹غایتی وانجام غایت دیگر با آن تیمم 🌷 تیمم با عذری غیر از تنگی وقت ⬅️ کسی که وظیفه اش تیمم است اگر برای کاری تیمم کند ،تا تیمم او باقی است می تواند سایر غایات را انجام دهد جز در دو صورت:👇👇 1⃣ تیمم با وجود آب ⬅️ برای نماز میت وخوابیدن قبل از خواب تیمم کند،دیگر نمی تواند سایر غایات را انجام دهد. 2⃣ تیمم به خاطر تنگی وقت ⬅️ که بنابر احتیاط واجب نمی توان سایر غایات مانند مس قرآن را انجام دهد. 📚آیات عظام زنجانی ،مکارم:حتی اگر تیمم را به خاطر تنگی وقت نماز گرفته باشد،دست گذاردن روی خط قران ومانند آن جایز است. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ⁉️سوال.۱.در صورتی که جنب بر اثر عدم امکان رسیدن به حمام ،چند روزی جنابتش استمرار داشته باشد،اگر بعد از نمازی که با تیمم بدل از غسل خوانده است ،حدث اصغری از او سر بزند آیا برای نماز بعدی باید دوباره تیمم بدل از غسل نماید یا آنکه همان تیمم اول از جهت جنابت کفایت میکند وبرای نمازهای بعدی از جهت حدث اصغر وضو یا تیمم واجب است؟ س ۲۰۱ استفتائات ج:شخص جنب پس از آنکه به طور صحیح تیمم بدل از غسل جنابت کرد ،اگر حدث اصغر از او سر بزند تا زمانی که عذر شرعی مجوز تیمم برطرف نشده است بنابر احتیاط واجب باید برای اعمال مشروط به طهارت ،تیمم بدل از غسل نماید ووضو هم بگیرد واگر معذور از وضو باشد باید تیمم دیگری بدل از آن نماید. ⁉️سوال.۲.آیا تیمم بدل از غسل همان احکام قطعی وثابت غسل را دارد؟ به این معنی که آیا با آن داخل مسجد شدن جایز است؟ س۲۰۲ استفتائات ترتیب همه آثار شرعی غسل بر تیمم بدل از غسل جایز است ،مگر این که تیمم بدل از غسل به علت تنگی وقت باشد. 🔹منظور از غایات اموری است که نیازمند طهارت هستند که عبارتند از نماز بجز نماز میت ،اجزای فراموش شده ی نماز مانند سجده وتشهد ،نماز احتیاط،طواف واجب کعبه،رساندن بدن به قران واسماء متبرکه. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 📖 السَّلاَمُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ‏... 🌱سلام بر آن مولایی که عصاره همه انبیا و اولیاست و معدن تمام شرافت ها و بزرگواری ها. سلام بر او و بر روزی که گوهر شرافتش چشم تمام خلق را خیره کند. 📚 مفاتیح الجنان، زیارت امام زمان سلام الله علیه به نقل از سید بن طاووس. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔵 دعايی مناسب با زمان غيبت 🟡 سيّد جليل القدر علی بن طاووس رحمه الله می فرمايد : در عالم خواب كسی را ديدم كه دعايی به من می آموخت كه مناسب است در دوران غيبت خوانده شود و الفاظ آن چنین است : 💠 يا مَنْ فَضَّلَ آلَ إِبْراهيمَ وَآلَ إِسْرائيلَ عَلَي الْعالَمينَ بِاخْتِيارِهِ، وَأَظْهَرَ في مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ عِزَّةَ اقْتِدارِهِ، وَأَوْدَعَ مُحَمَّداً صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَأَهْلَ بَيْتِهِ غَرائِبَ أَسْرارِهِ، [صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ]، وَاجْعَلْني مِنْ أَعْوانِ حُجَّتِكَ عَلي عِبادِكَ وَأَنْصارِهِ. 📚 منابع: بحار الأنوار ج ۹۵ ص۳۳۶ النجم الثاقب ج۲ ص ۴۸۲ صحیفه مهدیه بخش ۶ دعای ۹ص ۳۶۶ @moassese_nooralyaghin
چگونه یار امام زمان باشیم؟ 🔹 امام جعفر صادق علیه السلام: مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَلیَنتَظِر وَ لْیَعَمل بِالوَرَعِ 🟢 هر کس خوش دارد از یاران امام مهدی علیه‌السلام باشد، باید منتظر باشد و پارسایی پیشه کند. 📚 الغیبة، نعمانی ص ۲۰۰ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنبِ طاعَتِكَ عَمَلى فَقَد كَبُرَ فى جَنبِ رَجائكَ أَمَلى، اِلهى كَیفَ اَنقَلِبُ مِنْ عِندِكَ بِالْخَیْبَةِ مَحرُوماً وَ قَد كانَ حُسنُ ظَنّى بِجُودِكَ اَنْ تَقْلِبَنى بِالنَّجاةِ مَرْحُوما. خدایا! اگر عملم در اطاعت تو ناچیز است، ولى در كنار امیدوارى به كرمت، آرزویم، بزرگ است. معبود من! چگونه از آستان جودت، تهى‏دست ومحروم برگردم، در صورتى كه حسن ظن من به جود تو این بوده كه بر من رحمت خواهى آورد و مرا نجات خواهى داد. ⬅️ نكاتى از این فراز 1⃣ امید فراوان به رحمت حق در كنار طاعت اندك؛ 2⃣ گمان نیك به خدا. 🔹«اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِك؛ آرزوى بزرگ و طاعت اندك» ↩️ از تكرار دوباره، امیدوارى و حسن ظن به خداوند چنانچه در فرازهاى بعدى نيزتكرار خواهد شد، یكى دیگر از آداب دعا نیز فهمیده مى‏شود، و آن اصرارورزیدن و پافشارى كردن در اجابت خواسته‏هاى خویش مى‏باشد. چنانچه از اخبار به دست مى‏آید و مطلوب خداوند نیز مى‏باشد، از جملهآداب دعا و در واقع، از جمله شرایط استجابت خواسته‏ها، پافشارى و سماجتدر برآوردن خواسته‏ها از طرف پروردگار عالم مى‏باشد. ✨امام صادق علیه‏السلام در این باره مى‏فرماید:  اِنَّ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ كَرِهَ اِلْحاحَ النّاسِ بَعْضُهُم عَلى بَعْضٍ فِى الْمَسأَلَةِ وَ اَحَبَّ ذلِكَلِنَفْسِهِ، اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَل یُحِب اَنْ یُسْألَ وَ یُطْلَبُ ما عِنْدَه. 🍃همانا خداى عزوجل خوش ندارد كه مردم در انجام حاجت بر همدیگراصرار كنند، ولى براى خودش آن را دوست دارد. خداى عزوجل دوستدارد كه از او درخواست شود و آنچه نزد اوست خواهش شود. همچنین از امام باقر علیه‏السلام نقل شده كه فرمود: وَ اللّه‏ِ لا یُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَل فِى حاجَتِهِ اِلاّ قَضاها لَه. به خدا سوگند هیچ بنده‏اى در دعا، پافشارى و اصرار به درگاه خداى عزوجلنكند، جز اینكه حاجتش را برآورد. بارى، امام علیه‏ السلام در فراز مذكور از مناجات شعبانیه و در مقام اصرار،بار دیگر آرزوی بزرگش را در کنار امیدواری به کرم پرور دگارش مطرح نموده، وبا امیدی دوباره، از معبودش، اجابت خواسته هایش را میطلبد. ⬅️ «اِلهى كَیْفَ اَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِك بِالْخَیْبَةِ؛ گمان نیكو به خدا» ↩️ به راستى كه با این سكه صاحب عیار، یعنى «حسن ظن به خداوند» از چهتهى‏دستى و فقر و حرمانى مى‏توان رها شد و به چه خیراتى مى‏توان راه پیدا كرد؟! گمان نیك داشتن به خداوند عزّوجلّ و اعتقاد خیر به حضرتش، پایه بسیارىاز درجه‏ هاى معرفت و زیر بناى اصلى مرتبه توكل و تسلیم و طمأنینه و آرامش ونظایر آنها است. در اینجا مناسب است كه تنها به یكى از بركات سرشار «گمان نیكو داشتن به حضرت حق» اشاره كنیم و آن اینكه: ✨گذشته از آنكه آدمى همواره در معرض لغزش‏ها و خطاها قرار دارد و با وجود آنكه ممكن است حق اخلاص را در اعمالش ادا نكند، در شناخت پروردگار و عبادت او نیزآن چنان كه سزاوار خداونديش باشد، مقصر و تقصیر كار است. 👈زیرا آنجا كه اشرف مخلوقات عالم، حضرت نبى اكرم صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله در خطاب به پروردگارش عرض مى‏كند: 🍃«ما عَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك وَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِك؛ آنچنان كه شایسته توست، تو را نشناختیم و آن چنان كه سزاوار توست، تو راپرستش نكردیم» تكلیف دیگر انسان‏ها مشخص خواهد بود. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ⬅️ حضرت امام خمینى رحمه‏ الله در این باره مى‏فرماید: اى ضعیف جایى كه رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله كه اعرف خلق اللّه‏ است و عمل او از همه كس نورانى‏تر و باعظمت‏ تر است اعتراف به عجز و تقصیر كند و بگوید: ✨«ماعَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك وَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِك» و ائمه معصومین علیهم‏السلام آنطور در محضر مقدس حق، اظهار قصور و تقصیر كنند، از پشه لاغرى چه خیزد؟... آرى آنها مقام معرفتشان به عجز مخلوقات وعزت و عظمت واجبتعالى شأنه اقتضا مى‏كرد آن اظهارات و اعترافات را.ما بیچارگان از جهل و حجاب‏هاى گوناگون، به گردن فرازى برخاستیم و خودفروشى و عمل فروشى كنیم. 👈 ما خود بالضّروره مى‏دانیم كه اعمال ما و همه بشر عادى بلكه همه ملائكة اللّه‏ در میزان مقایسه بااعمال رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وائمه هدى علیهم‏السلام ، قدرى محسوس ندارد و به هیچ وجه در حساب نیاید. ⬅️ این دوقضیه به ما نتیجه مى‏دهد كه باید به هیچ یك ازاعمال خود، خشنودنباشیم،بلكه اگر به قدر عمر دنیا به عبادت و اطاعت، قیام كنیم، خجل و شرمسار باشیم. ↩️همچنین در روایتى از امام موسى بن جعفر علیه‏السلام وارد شده است كه: ✨كُلُّ عَمَلٍ تُریدُ بِهِ اللّهَ عَزّّوَجلّ فَكُنْ فیهَ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَاِنَّ النّاسَ كُلُّهُم فىاَعْمالِهِم فیما بَیْنَهُم وَ بَیْنَ اللّه‏ مُقَصِّرونَ اَلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّه‏ عَزَّوَجلّ. هر عملى كه به قصد خداى عزوجل مى‏كنى، خود را در آن مقصر بدان، زیرامردم، همگى در اعمال خویش، میان خود و خدا مقصرند، مگر آن كس راكه خداى عزوجل نگه دارد. ✅حاصل سخن آنكه در میان این همه تقصیرها و كوتاهى‏ها، آنچه مى‏تواندآدمى را دلگرم و امیدوار به كرم و رحمت خداوندگار نمايد«گمان نيكو وشايسته» به حضرتش مى‏باشد، ⚡️كه با بنده‏ اش به نیكى معامله نماید، ⚡️از تقصیرات اوچشم بپوشد ⚡️و عبادات او را با همه كاستیها و ناخالصیها پذیرا گردد، كه نفْسِ چنین نگاه و چنین حسن ظنى در حق پروردگار، قادر است دریچه‏ هاى «رحمت»و «رضوان» و «مغفرت» را به سوى قلب و جان بنده بگشاید و نهاد او را مالامال ازسرور و انبساط نماید؛ همان گونه كه خود، در دعوت بندگان به «حسن ظن» به خالق خویش و در مقام تذكر به بركات «گمان نیك» به خداوند چنین فرموده است: ✨لا یَتَّكِلُ العامِلونَ لى عَلى اَعْمالِهِمَ الَّتى یَعْمَلونَها لِثَوابى، فَاِنَّهُم لَوِاجْتَهِدُوا وَ اَتْعَبُوااَنْفُسَهُم فى عَبادَتى كانُوا مُقَصِّرینَ غَیرَ بالِغینَ فى عِبادَتِهِم كُنْهَ عِبادَتى فیمایَطْلُبُونَ عِنْدى مَنْ كَرامَتى وَ النَّعیمِ فى جَنّاتى وَ رَفیعِ الدَّرَجاتِ العُلى فىجَوارِى وَ لكِنَّ بِرَحمَتى فَلْیَثِقُوا وَ فَضْلى فَلْیَرجُوا وَ اِلى حُسْنِ الظَّنِ بىفَلْیَطْمَئنُّوا. فَاِنَّ رَحْمَتى عِنْدَ ذلِكَ تُدْرِكُهُم وَ مَنّى یُبَلِّغُهُم رِضْوانى وَ مَغْفِرَتىتُلْبِسُهُم عَفوى فَاِنّى أنا اللّه‏ُ الرَّحمنُ الرَّحیمُ وَ بِذلكَ تَسَمّیَتُ. آنها كه براى ثواب من عملى انجام مى‏دهند، نباید به اعمالى كه انجام مى‏دهندتكیه كنند، زیرا ايشان اگر در تمام عمر خویش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به زحمت اندازند، باز مقصر باشند. و در عبادت به كنه بندگیم نرسندنسبت به آنچه از من طلب مى‏كنند كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت بهدرجات عالى در جوارم باشد. بلكه تنها باید به رحمتم اعتماد كنند و به فضلم امیدوار باشند و به گمان نیك و حسن ظن خویش نسبت به من اطمینان كنند.كه در این صورت است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم به آنها برسدوآمرزشم بر آنها لباس گذشت بپوشاند زیرا من خداى رحمان و رحيم هستم وبدين نام ناميده شده‏ ام. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا