eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ برتریهایى را که خداوند براى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نکنید. مردان به سبب آنچه به دست مى آورند نصیبى دارند، و زنان نیز نصیبى. و از فضل خدا، استمداد جویید. زیرا خداوند به هر چیز داناست»(نساء، ۳۲). ✅ موضوع: غبطه پسندیده ❓از منظر کلام وحی تمنای پسندیده و ناپسندکدامند؟ ✍ خدای سبحان از تمنّی عين همان فضلی كه به ديگران داده است، باز می‌دارد نه از مثل يا برتر از آن، چون درخواست مثل يا بهتر و برتر پسنديده است و ازسويی درخواست عين نعمت ديگران بدين معناست كه از آن متنعّم ستانده و به درخواست كننده يا ديگری داده شود و اين رذيلت از حسادت، كينه و تنگ نظری برمی‌خيزد، از اين رو از آن نهی شده است. 🔸 كليد آسمان ها و زمين و مفاتيح غيب و شهادت به دست خدای سبحان است: 💥 لَهُ مَقاليدُ السَّماواتِ والاَرض؛ وعِندَهُ مَفاتِحُ الغَيب؛ وخزانه های نعمت و كليد آن ها از آنِ خداست و برای هر كس طبق حكمتش مقداری در نظر گرفته و نازل می‌كند؛ اگر همگان را ثروتمند كند، فساد عالمگير می‌شود: 💥 ولَو بَسَطَ اللهُ الرِّزقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوا فِي الاَرضِ ولكِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ اِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبيرٌ بَصير. 👈 پس نبايد عين آنچه را ديگران دارند، تمنّی كرد، بلكه بايد به آن نعمت ها غبطه خورد. ◀️ البته غبطه به دنيا و تجمّلگرایی روا نيست و در روايات از اين گرايش نكوهش شده است؛ ولی غبطه برای كسب فضايل معنوی، علم، تقوا، اهل بيت باايمان و دوستان و نسل صالح و سالم، سعادت دنيا و آخرت، بجا و زيباست. 🔸 حضرت علی(عليه‌السلام) برخی افرادی را كه شايسته است مورد غبطه قرار گيرند و نيز بعضی معيارها را چنين برمی‌شمرد: 💥... وَالْمَغْبُوطُ مَنْ سَلِمَ لَهُ دِینُهُ، «وَالسَّعِیدُ مَنْ وُعِظَ بِغَیْرِهِ». وَالشَّقِىُّ مَنِ انْخَدَعَ لِهَوَاهُ وَ غُرُورِهِ؛ کسى مورد غبطه خواهد بود، که دينش سالم بماند و سعادتمند آن کس است که از سرنوشت ديگران پند و اندرز گيرد و شقاوتمند و محروم از سعادت کسى است که فريب هوا و هوس و غرور خويش را بخورد. 🔸 آری تمنّی آنچه ديگران دارند، سرقتی روانی است؛ ولی غبطه كه به معنای آرزوی نيل به شبيه همان فضايل، بلكه رسيدن به چندين برابر آن است، نوعی بلندهمتی بوده و بسيار خوب و با اين بخش آيه: 💥 وَاسَألُوا اللهَ مِن فَضلِه سازگار است. ◀️ تمنّی نعمت ديگران با صفات زشت ياد شده همراه است؛ ولی غبطه، با رضايت از تفضّلات الهی و آرزوی رسيدن به فضائل معنوی و تكامل خويش همراه است. نكوهش تمنّی مزبور و تشويق به درخواست از فضل الهی با شأن نزول منقول درباره اين آيه نيز تناسب دارد كه زنان، از برخی فضايل مخصوص مردان گلايه داشتند. . ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«بسم الله الرحمن الرحيم»  السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان (عج) آقای مهربانم سلام...! مدتی می‌شود که بهانه‌های مختلف، پنجره ی روشنی را بر من بسته است... مثل همه ی اهل زمانه‌ام! آخر مردمان زمانه ی ما، به بهانه ی زندگی پر ز نور، در تاریکی سر می‌کنند... به بهانه ی چیدن گلی، به بوستان نقاشی شده ی تابلوی کاغذی چشم می‌دوزند... به بهانه ی سیرابی، سراب‌ها از پس هم می‌گذرانند... و به بهانه ی انتظارت، بر پشت دیوار غیبت تکیه می‌زنند... و... بهانه پشت بهانه... گویی کسی نیست تا برخیزد و بی‌بهانه، سنگی از این دیوار غیبت برچیند 🕊✨اللهم عجل لولیک الفرج🕊✨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تولدت مبارک خانم سه ساله 💫یارقیه خاتون درچهره خــود«هیبت زهرا» دارد بـردوش«ابوالفضلِ علی» جـادارد... 🌸با این که سه ساله است مانند عمو «در دادن حــاجـت یـد طـولا دارد»... ✨ایام ولادت بی بی سه ساله حضرت رقیه(سلام‌الله‌علیها)مبارک باد.💐 🌱(به روایت‌هایی ۱۷ ویا ۲۳ شعبان سالروز ولادت حضرت رقیه (سلام‌الله‌علیها) بوده است.) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺زیارتنامه حضرت رقیه سلام الله علیها 🌱بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنـا رُقَیَّةَ،عَلَیْکِ التَّحِیَّةُ وَاَلسَّلامُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یـا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِسـاءِ الْعالَمینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ خَدیجَةَ الْکُبْرى اُمِّ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ وَلِىِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِىِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الصِّدّیقَةُ الشَّهیدَةِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الرَّضِیَّةُ الْمَرْضِیَّةُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا التَّقیّةُ النَّقیَّةُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الزَّکِیَّةُ الْفاضِلَةُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْبَهِیَّةُ، صَلَّى اللهُ عَلَیْکِ وَعَلى رُوحِکِ وَبَدَنِکِ، فَجَعَلَ اللهُ مَنْزِلَکِ وَ مَاْواکِ فِى الْجَنَّةِ مَعَ آبائِکِ وَاَجْدادِکِ، الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّارِ، وَعَلَى الْمَلائِکَةِ الْحـافّینَ حَوْلَ حَرَمِکِ الشَّریفِ،وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ،وَصَلَّى اللهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّد وَآلِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ وَسَلَّمَ تَسْلیماً بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. 🌹میلاد حضرت رقیه (س) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•• موضوع: ضرورت معرفت معصومین ( علیهم السلام) ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، صَلَاةً كَثِيرَةً تَكُونُ‏ لَهُمْ‏ رِضًى‏، وَ لِحَقِ‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ‏ مُحَمَّدٍ أَدَاءً وَ قَضَاءً، بِحَوْلٍ مِنْكَ وَ قُوَّةٍ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ سوال)چرا در آموزه های اسلامی بر لزوم معرفت معصومین (علیهم‌السلام) تأکید شده است؟ ✍از میان همه حقوق گوناگونی که در آموزه‌های اسلامی بر ادای آنها تأکید شده است، پس از حقّ خدای متعال، هیچ حقّی به بزرگی حقّی که پیشوایان معصوم دین (ع) بر عهده ما دارند، نیست. شناخت رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نخستین حق و رکنی لازم در حیات طیبه انسانی است. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ ◀️معرفت اهل بیت(ع) به عنوان یک حقّ الهی واجب است، همه انسان ها مکلّفند این حقّ را به رسمیّت بشناسند و در عمل آن را رعایت کنند. شناخت اهل بیت(ع) در صورتی مفید و کارآمد است که با عمل همراه شود؛ یعنی انسان ها اهل بیت(ع) را به عنوان داعیان به سوی خدا بشناسند و در خطّ مستقیم آنان گام بردارند و به دستورات آنها عمل نمایند. تنها چنین شناختی است که ارزشمند است و می تواند سعادت انسان ها را در دنیا و آخرت تأمین نماید ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄. از این رومهم ترین حقوق اهل بیت(ع) عبارت است از حقّ معرفت، حق مودت و حق اطاعت و میان این حقوق یک رابطه کاملاً منطقی برقرار است. شناخت، مقدّمه محبّت و آن نیز زمینه ساز پیروی و اطاعت است ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممحدث اصغر بعد از تیمم بدل از غسل 👈اگر بدل از غسل تیمم کند وبعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید ↪️ چنانچه برای نمازهای بعد (عذرش باقی است) ونتواند غسل کند باید وضو بگیرد واگر نمیتواند وضو بگیرد بایدبدل از وضو تیمم نماید. (مساله. ۷۲۴) 👈کسی که احتیاطا باید غسل جبیره ای وتیمم نماید مثلا جراحتی در پشت اوست ،اگر بعد از غسل وتیمم نماز بخواند وبعد از نماز حدث اصغری از او سر زند مثلا بول کند ⬅️ برای نماز های بعد باید بدل از وضو تیمم نماید.(مساله ۷۱۸) ✅ تیمم با 🔹غایتی وانجام غایت دیگر با آن تیمم 🌷 تیمم با عذری غیر از تنگی وقت ⬅️ کسی که وظیفه اش تیمم است اگر برای کاری تیمم کند ،تا تیمم او باقی است می تواند سایر غایات را انجام دهد جز در دو صورت:👇👇 1⃣ تیمم با وجود آب ⬅️ برای نماز میت وخوابیدن قبل از خواب تیمم کند،دیگر نمی تواند سایر غایات را انجام دهد. 2⃣ تیمم به خاطر تنگی وقت ⬅️ که بنابر احتیاط واجب نمی توان سایر غایات مانند مس قرآن را انجام دهد. 📚آیات عظام زنجانی ،مکارم:حتی اگر تیمم را به خاطر تنگی وقت نماز گرفته باشد،دست گذاردن روی خط قران ومانند آن جایز است. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ⁉️سوال.۱.در صورتی که جنب بر اثر عدم امکان رسیدن به حمام ،چند روزی جنابتش استمرار داشته باشد،اگر بعد از نمازی که با تیمم بدل از غسل خوانده است ،حدث اصغری از او سر بزند آیا برای نماز بعدی باید دوباره تیمم بدل از غسل نماید یا آنکه همان تیمم اول از جهت جنابت کفایت میکند وبرای نمازهای بعدی از جهت حدث اصغر وضو یا تیمم واجب است؟ س ۲۰۱ استفتائات ج:شخص جنب پس از آنکه به طور صحیح تیمم بدل از غسل جنابت کرد ،اگر حدث اصغر از او سر بزند تا زمانی که عذر شرعی مجوز تیمم برطرف نشده است بنابر احتیاط واجب باید برای اعمال مشروط به طهارت ،تیمم بدل از غسل نماید ووضو هم بگیرد واگر معذور از وضو باشد باید تیمم دیگری بدل از آن نماید. ⁉️سوال.۲.آیا تیمم بدل از غسل همان احکام قطعی وثابت غسل را دارد؟ به این معنی که آیا با آن داخل مسجد شدن جایز است؟ س۲۰۲ استفتائات ترتیب همه آثار شرعی غسل بر تیمم بدل از غسل جایز است ،مگر این که تیمم بدل از غسل به علت تنگی وقت باشد. 🔹منظور از غایات اموری است که نیازمند طهارت هستند که عبارتند از نماز بجز نماز میت ،اجزای فراموش شده ی نماز مانند سجده وتشهد ،نماز احتیاط،طواف واجب کعبه،رساندن بدن به قران واسماء متبرکه. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 📖 السَّلاَمُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ‏... 🌱سلام بر آن مولایی که عصاره همه انبیا و اولیاست و معدن تمام شرافت ها و بزرگواری ها. سلام بر او و بر روزی که گوهر شرافتش چشم تمام خلق را خیره کند. 📚 مفاتیح الجنان، زیارت امام زمان سلام الله علیه به نقل از سید بن طاووس. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔵 دعايی مناسب با زمان غيبت 🟡 سيّد جليل القدر علی بن طاووس رحمه الله می فرمايد : در عالم خواب كسی را ديدم كه دعايی به من می آموخت كه مناسب است در دوران غيبت خوانده شود و الفاظ آن چنین است : 💠 يا مَنْ فَضَّلَ آلَ إِبْراهيمَ وَآلَ إِسْرائيلَ عَلَي الْعالَمينَ بِاخْتِيارِهِ، وَأَظْهَرَ في مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ عِزَّةَ اقْتِدارِهِ، وَأَوْدَعَ مُحَمَّداً صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَأَهْلَ بَيْتِهِ غَرائِبَ أَسْرارِهِ، [صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ]، وَاجْعَلْني مِنْ أَعْوانِ حُجَّتِكَ عَلي عِبادِكَ وَأَنْصارِهِ. 📚 منابع: بحار الأنوار ج ۹۵ ص۳۳۶ النجم الثاقب ج۲ ص ۴۸۲ صحیفه مهدیه بخش ۶ دعای ۹ص ۳۶۶ @moassese_nooralyaghin
چگونه یار امام زمان باشیم؟ 🔹 امام جعفر صادق علیه السلام: مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَلیَنتَظِر وَ لْیَعَمل بِالوَرَعِ 🟢 هر کس خوش دارد از یاران امام مهدی علیه‌السلام باشد، باید منتظر باشد و پارسایی پیشه کند. 📚 الغیبة، نعمانی ص ۲۰۰ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنبِ طاعَتِكَ عَمَلى فَقَد كَبُرَ فى جَنبِ رَجائكَ أَمَلى، اِلهى كَیفَ اَنقَلِبُ مِنْ عِندِكَ بِالْخَیْبَةِ مَحرُوماً وَ قَد كانَ حُسنُ ظَنّى بِجُودِكَ اَنْ تَقْلِبَنى بِالنَّجاةِ مَرْحُوما. خدایا! اگر عملم در اطاعت تو ناچیز است، ولى در كنار امیدوارى به كرمت، آرزویم، بزرگ است. معبود من! چگونه از آستان جودت، تهى‏دست ومحروم برگردم، در صورتى كه حسن ظن من به جود تو این بوده كه بر من رحمت خواهى آورد و مرا نجات خواهى داد. ⬅️ نكاتى از این فراز 1⃣ امید فراوان به رحمت حق در كنار طاعت اندك؛ 2⃣ گمان نیك به خدا. 🔹«اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِك؛ آرزوى بزرگ و طاعت اندك» ↩️ از تكرار دوباره، امیدوارى و حسن ظن به خداوند چنانچه در فرازهاى بعدى نيزتكرار خواهد شد، یكى دیگر از آداب دعا نیز فهمیده مى‏شود، و آن اصرارورزیدن و پافشارى كردن در اجابت خواسته‏هاى خویش مى‏باشد. چنانچه از اخبار به دست مى‏آید و مطلوب خداوند نیز مى‏باشد، از جملهآداب دعا و در واقع، از جمله شرایط استجابت خواسته‏ها، پافشارى و سماجتدر برآوردن خواسته‏ها از طرف پروردگار عالم مى‏باشد. ✨امام صادق علیه‏السلام در این باره مى‏فرماید:  اِنَّ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ كَرِهَ اِلْحاحَ النّاسِ بَعْضُهُم عَلى بَعْضٍ فِى الْمَسأَلَةِ وَ اَحَبَّ ذلِكَلِنَفْسِهِ، اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَل یُحِب اَنْ یُسْألَ وَ یُطْلَبُ ما عِنْدَه. 🍃همانا خداى عزوجل خوش ندارد كه مردم در انجام حاجت بر همدیگراصرار كنند، ولى براى خودش آن را دوست دارد. خداى عزوجل دوستدارد كه از او درخواست شود و آنچه نزد اوست خواهش شود. همچنین از امام باقر علیه‏السلام نقل شده كه فرمود: وَ اللّه‏ِ لا یُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَل فِى حاجَتِهِ اِلاّ قَضاها لَه. به خدا سوگند هیچ بنده‏اى در دعا، پافشارى و اصرار به درگاه خداى عزوجلنكند، جز اینكه حاجتش را برآورد. بارى، امام علیه‏ السلام در فراز مذكور از مناجات شعبانیه و در مقام اصرار،بار دیگر آرزوی بزرگش را در کنار امیدواری به کرم پرور دگارش مطرح نموده، وبا امیدی دوباره، از معبودش، اجابت خواسته هایش را میطلبد. ⬅️ «اِلهى كَیْفَ اَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِك بِالْخَیْبَةِ؛ گمان نیكو به خدا» ↩️ به راستى كه با این سكه صاحب عیار، یعنى «حسن ظن به خداوند» از چهتهى‏دستى و فقر و حرمانى مى‏توان رها شد و به چه خیراتى مى‏توان راه پیدا كرد؟! گمان نیك داشتن به خداوند عزّوجلّ و اعتقاد خیر به حضرتش، پایه بسیارىاز درجه‏ هاى معرفت و زیر بناى اصلى مرتبه توكل و تسلیم و طمأنینه و آرامش ونظایر آنها است. در اینجا مناسب است كه تنها به یكى از بركات سرشار «گمان نیكو داشتن به حضرت حق» اشاره كنیم و آن اینكه: ✨گذشته از آنكه آدمى همواره در معرض لغزش‏ها و خطاها قرار دارد و با وجود آنكه ممكن است حق اخلاص را در اعمالش ادا نكند، در شناخت پروردگار و عبادت او نیزآن چنان كه سزاوار خداونديش باشد، مقصر و تقصیر كار است. 👈زیرا آنجا كه اشرف مخلوقات عالم، حضرت نبى اكرم صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله در خطاب به پروردگارش عرض مى‏كند: 🍃«ما عَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك وَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِك؛ آنچنان كه شایسته توست، تو را نشناختیم و آن چنان كه سزاوار توست، تو راپرستش نكردیم» تكلیف دیگر انسان‏ها مشخص خواهد بود. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ⬅️ حضرت امام خمینى رحمه‏ الله در این باره مى‏فرماید: اى ضعیف جایى كه رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله كه اعرف خلق اللّه‏ است و عمل او از همه كس نورانى‏تر و باعظمت‏ تر است اعتراف به عجز و تقصیر كند و بگوید: ✨«ماعَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك وَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِك» و ائمه معصومین علیهم‏السلام آنطور در محضر مقدس حق، اظهار قصور و تقصیر كنند، از پشه لاغرى چه خیزد؟... آرى آنها مقام معرفتشان به عجز مخلوقات وعزت و عظمت واجبتعالى شأنه اقتضا مى‏كرد آن اظهارات و اعترافات را.ما بیچارگان از جهل و حجاب‏هاى گوناگون، به گردن فرازى برخاستیم و خودفروشى و عمل فروشى كنیم. 👈 ما خود بالضّروره مى‏دانیم كه اعمال ما و همه بشر عادى بلكه همه ملائكة اللّه‏ در میزان مقایسه بااعمال رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وائمه هدى علیهم‏السلام ، قدرى محسوس ندارد و به هیچ وجه در حساب نیاید. ⬅️ این دوقضیه به ما نتیجه مى‏دهد كه باید به هیچ یك ازاعمال خود، خشنودنباشیم،بلكه اگر به قدر عمر دنیا به عبادت و اطاعت، قیام كنیم، خجل و شرمسار باشیم. ↩️همچنین در روایتى از امام موسى بن جعفر علیه‏السلام وارد شده است كه: ✨كُلُّ عَمَلٍ تُریدُ بِهِ اللّهَ عَزّّوَجلّ فَكُنْ فیهَ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَاِنَّ النّاسَ كُلُّهُم فىاَعْمالِهِم فیما بَیْنَهُم وَ بَیْنَ اللّه‏ مُقَصِّرونَ اَلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّه‏ عَزَّوَجلّ. هر عملى كه به قصد خداى عزوجل مى‏كنى، خود را در آن مقصر بدان، زیرامردم، همگى در اعمال خویش، میان خود و خدا مقصرند، مگر آن كس راكه خداى عزوجل نگه دارد. ✅حاصل سخن آنكه در میان این همه تقصیرها و كوتاهى‏ها، آنچه مى‏تواندآدمى را دلگرم و امیدوار به كرم و رحمت خداوندگار نمايد«گمان نيكو وشايسته» به حضرتش مى‏باشد، ⚡️كه با بنده‏ اش به نیكى معامله نماید، ⚡️از تقصیرات اوچشم بپوشد ⚡️و عبادات او را با همه كاستیها و ناخالصیها پذیرا گردد، كه نفْسِ چنین نگاه و چنین حسن ظنى در حق پروردگار، قادر است دریچه‏ هاى «رحمت»و «رضوان» و «مغفرت» را به سوى قلب و جان بنده بگشاید و نهاد او را مالامال ازسرور و انبساط نماید؛ همان گونه كه خود، در دعوت بندگان به «حسن ظن» به خالق خویش و در مقام تذكر به بركات «گمان نیك» به خداوند چنین فرموده است: ✨لا یَتَّكِلُ العامِلونَ لى عَلى اَعْمالِهِمَ الَّتى یَعْمَلونَها لِثَوابى، فَاِنَّهُم لَوِاجْتَهِدُوا وَ اَتْعَبُوااَنْفُسَهُم فى عَبادَتى كانُوا مُقَصِّرینَ غَیرَ بالِغینَ فى عِبادَتِهِم كُنْهَ عِبادَتى فیمایَطْلُبُونَ عِنْدى مَنْ كَرامَتى وَ النَّعیمِ فى جَنّاتى وَ رَفیعِ الدَّرَجاتِ العُلى فىجَوارِى وَ لكِنَّ بِرَحمَتى فَلْیَثِقُوا وَ فَضْلى فَلْیَرجُوا وَ اِلى حُسْنِ الظَّنِ بىفَلْیَطْمَئنُّوا. فَاِنَّ رَحْمَتى عِنْدَ ذلِكَ تُدْرِكُهُم وَ مَنّى یُبَلِّغُهُم رِضْوانى وَ مَغْفِرَتىتُلْبِسُهُم عَفوى فَاِنّى أنا اللّه‏ُ الرَّحمنُ الرَّحیمُ وَ بِذلكَ تَسَمّیَتُ. آنها كه براى ثواب من عملى انجام مى‏دهند، نباید به اعمالى كه انجام مى‏دهندتكیه كنند، زیرا ايشان اگر در تمام عمر خویش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به زحمت اندازند، باز مقصر باشند. و در عبادت به كنه بندگیم نرسندنسبت به آنچه از من طلب مى‏كنند كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت بهدرجات عالى در جوارم باشد. بلكه تنها باید به رحمتم اعتماد كنند و به فضلم امیدوار باشند و به گمان نیك و حسن ظن خویش نسبت به من اطمینان كنند.كه در این صورت است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم به آنها برسدوآمرزشم بر آنها لباس گذشت بپوشاند زیرا من خداى رحمان و رحيم هستم وبدين نام ناميده شده‏ ام. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۷ سوره بقره 👈 أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصيرٍ. آیا ندانسته ای که فرمانروایی و حکومت آسمانها و زمین فقط در سیطره اوست و برای شما جز خدا هیچ سرپرست و یاوری نیست. أَ: همزه استفهام تقریری، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَمْ: حرف نفی جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. تَعْلَم: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر «أنت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل أَنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهَ: اسم «أنَّ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَهُ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم، محلا مرفوع مُلْكُ: مبتدای مؤخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری السَّمَاوَاتِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْأَرْضِ: معطوف به «السَّمَاوَاتِ» و مجرور بنابر تبعیت لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ: جمله اسمیه، خبر "أنّ" و محلا مرفوع وَ: مستأنفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: نافیه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَكُم: جار و مجرور ، متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم و محلا مرفوع مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. دُونِ: ظرف، اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری من دونِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای «ولیّ»، محلا منصوب اللَّهِ: مضافٌ الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری مِن: حرف جرّ زائد، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. وَلِيٍّ: لفظا مجرور و محلا مرفوع، مبتدای مؤخر وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. نَصيرٍ: عطف بر «وليٍّ»، مجرور بنابر تبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع همزه استفهام 👈 تعریف: همزه استفهام، حرفی که: •مبنی بر فتح می‌باشد، •محلی از اعراب ندارد، •از ادوات اصلی استفهام است، •کاملا صدارت طلب است و بر حرف عطف مقدم می‌شود. 🔹انواع همزه استفهام: ۱.استفهام حقیقی: برای طلب تصور و تصدیق و فهمیدن مطلبی آورده می‌شود. مثال۱: أ زیدٌ نَجَحَ أم سعیدٌ؟ (آیا زید موفق شد یا سعید؟) 🍃 در این مثال، همزه استفهام برای طلب تصور و تعیین مفرد به کار رفته است و جواب به تعیین خواهد بود. مثال۲: أ نَجَحَ زیدٌ؟ (آیا زید موفق شد؟) 🍃استفهام در این مثال، برای طلب تصدیق که همان تعیین نسبت است، آورده شده و جواب آن «نَعَم» یا «لا» می‌باشد. ۲. استفهام غیر حقیقی: برای فهماندن مطلبی آورده می‌شود و انواع گوناگونی دارد که به چند مورد اشاره می‌شود: •استفهام انکاری توبیخی: این استفهام اقتضا می‌کند که مابعدِ آن اتفاق افتاده و فاعل آن مورد سرزنش باشد. مثال: قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ؟{الصافات/۹۵} (ابراهیم گفت: آیا رواست که شما چیزی به دست خود بتراشید و آن را پرستش کنید؟) •استفهام انکاری ابطالی: در این نوع استفهام، مابعدِ آن -اگر استفهام از بین برود- واقع نشده باشد. مثال: أفَأَصْفَاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنِينَ وَاتَّخَذَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ إِنَاثًا...{الإسراء/۴۰} (آیا خدا شما را به فرزندان پسر برگزیده و خود از فرشتگان دخترانی برگرفته است؟!) •استفهام تقریری: به معنای حَمْلِ مخاطب بر اقرار و اعتراف به امری که ثبوت یا عدمِ آن، نزد اقرار کننده آشکار است و در این حالت آنچه که به آن اعتراف می‌شود، پس از همزه می‌آید. مثال: أ ضَربتَ أخاکَ؟ (آیا برادرت را زدی؟) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۰۷ سوره بقره: 🍃همزه استفهام در «اَلَم تَعلَم» از معنای حقیقی خود خارج شده و آنچه که به آن اعتراف می شود پس از همزه آمده است. 🍃همزه استفهام در «اَلَم تَعلَم»، استفهام غیر حقیقی و برای اقرار است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب نحو متوسطه وموسوعه النحو والصرف والاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
     •••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : وجوب پذیرش ولایت "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الطَّيِّبِينَ الْأَبْرَارِ الْأَخْيَارِ، الَّذِينَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وَلَايَتَهُمْ" خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، آن پاکان و نیکان و خوبان، که حقوقشان را بر همه واجب کردى، و پیروى و ولایتشان را بر همگان فرض نمودى. 🔹سوال: عبارت " فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وَلَايَتَهُمْ" در صلوات شعبانیه به چه نکته مهمی اشاره می کند؟ ⚜در این فراز از صلوات شعبانیه با قید «اوجبت حقوقهم و فرضت طاعتهم..» اثبات می کند که اولوالامر ذکر شده در آیه « أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ» اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) هستند . ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ ⚜از جمله دلایل وجوب رعایت حقوق عترت و پذیرش ولایت، جلوگیری از اختلاف و فساد است. پر واضح است که مهم‌ترین عامل انحراف در ملت‌ها و امت‌ها، عدم تبعیت از معصومینی است که خداوند آنها را برگزیده است؛ لذا در صدر اسلام به دنبال تضییع حق امامت و ولایت امیر مؤمنان علیه‌السلام از سوی سردمداران اسلام، جامعه به سرعت به‌سوی رذالت پیش رفت و فرقه‌های متعددی در بدنه دین شکل گرفت. ✍بیان مساله «ولایت» در این صلوات شریف حاکی از آن است که مسأله «ولایت» قطع نشده و پس از پیامبر(صلی الله علیه واله) کسانی هستند که اطاعت از آنها واجب است؛ بنابراین امروز نیز با وجود این که امام عصر در دوران غیبت به سر می برند اما ولایت ایشان قطع نشده و واجب الاطاعه هستند، گرچه ما از دیدار آن بزرگوار محروم هستیم ◀️قابل توجه است که؛ ولایت یکی از ارکان اصلی و اساسی ترین آموزه های دین مبین اسلام است.آموزه های اسلامی زمانی معنای واقعی به خود می گیرد که در چارچوب ولایت و در مدار آن تحقق یابد. شرط پذیرش اعمال، ولایت مداری است و هرکس که به ولایت نزدیک تر و در ولایت مداری استوارتر گردد بهره بیشتری از چشمه های معنوی خواهد برد. براساس روایات اسلام بر پنج پایه استوار است که از میان آنها ولایت مهمترین رکن شمرده شده است. ⬅️امام محمدباقر (علیه السلام) می فرماید: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‌ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَةَ.» اسلام برپنج پایه بنا شده است ؛نماز ،زکات ، روزه ،حج و ولایت. آنگونه که به ولایت ندا شده، به چیزی ندا داده نشده است. اما مردم چهار رکن را اخذ کردند ولی ولایت را رها کردند. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin