•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_یازدهم
✅ موضوع : إعراب آیه ۷ سوره بقره
👈 خَتَمَ اللهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ.
خداوند بر دلها و بر گوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پردهاى است و براى آنان عذابى بزرگ است.
خَتَمَ :فعل ماضی ،مبنی برفتح
اللهُ: فاعل و مرفوع ، علامت رفع ضمه ظاهری
عَلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
قُلوبِ: اسم مجرور به حرف جر، عَلامت جر کسره ظاهری
عَلی قُلُوبِ: جار و مجرور متعلّق به «خَتَمَ»
هِم : ضمیر، مبنی، محلاً مجرور ، مضافٌالیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَلی: حرف جر ،مبنی برسکون، عامل، محلی از إعراب ندارد.
سَمعِ: اسم مجرور به حرف جر علامت جر کسره ظاهری
عَلیٰ سَمعِ: جار و مجرور متعلّق به «خَتَم»
هِم :ضمیر، مبنی، محلاً مجرور، مضافٌالیه
وَ: حرف عطف یا استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از إعراب ندارد.
عَلی : حرف جر مبنی، بر سکون، عامل، محلی از إعراب ندارد.
اَبصارِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
عَلی اَبصارِ : جار و مجرور متعلق به «جُعِلَ» یا «ضُرِبَ» محذوف، خبر مقدم برای «غشاوة»، محلاً مرفوع
هِم : ضمیر، مبنی، محلاً مجرور، مضافٌالیه
غِشاوَةٌ: مبتدای موخر، علامت رفع ضمه ظاهری
وَ: حرف عطف ، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از إعراب ندارد.
لَـ : حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از إعراب ندارد.
هُم: ضمیر، مبنی، محلاً مجرور به حرف جرّ
لَهُم: جارو مجرور ، متعلق به افعال عموم (کان، وجد، ثبت) خبر مقدم، محلاً مرفوع
عَذاب: مبتدای موخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
عَظیم: نعت برای عَذاب مرفوع بنابر تبعیت
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_یازدهم
✅موضوع:موارد وجوبی تقدم خبر بر مبتدا
👈اصل آن است که مبتدا، پیش از خبر، ذکر شود ولی در چند مورد «تقدیم خبر بر مبتدا» واجب میشود:
🔹️۱-اگر خبر، «جارومجرور» یا «ظرف» باشد و مبتدا «نکره»:
مثال۱: فی الدّار رَجُلٌ.
🍃فی الدار: جار و مجرور و خبر مقدم،
رجلٌ: اسم نکره ومبتدای موخر
مثال۲: عندی قلمٌ.
🍃عند: ظرف و خبر مقدم
قلمٌ:نکره و مبتدای موخر
مثال۳: فَاَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه.
🍃وَجْهُ اللَّهِ: مبتداى مؤخّر
ثَمَّ: ظرف و خبر مقدم
🔹️۲-اگر خبر از «اسماء صدارت طلب» باشد.
مثال۱: کَیفَ عَلیٌّ؟
مثال۲: اَینَ الحُجَّهُ؟
🍃در دو مثال بالا؛
«عَلیُّ» و «الحُجّهُ»: مبتدای مؤخر
«کَیفَ» و «اَینَ»: اسم استفهام و خبر مقدم
🔹️۳-هرگاه در مبتدا «ضمیر» باشد که مرجع آن ضمیر، خبر باشد.
👈مبتدا با ضميرى همراه است كه مرجعِ آن ضمير، خبر است.
مثال۱: فی الدّارِ صاحِبُها
🍃در اصل جمله به صورت «صاحبها فِى الدارِ» بوده است.
صاحِبُها: مبتدای مؤخر و ضميرش به «دارِ» برمیگردد.
مثال۲:اَمْ عَلى قُلُوبٍ اَقْفالُها.
🍃اَقْفالُها: مبتدای مؤخر است و چون ضميرش به خبر (عَلى قُلُوبٍ) برمی گردد پس خبر باید، مقدّم شود.
🔹️۴-هرگاه خبر به وسیله «اِلّا» یا «اِنَّما»، محصور در مبتدا باشد.
مثال۱: ماقائمٌ الّا زَیدٌ.
🍃قائمٌ:خبرمقدم محصور
زَیدٌ:مبتدای موخر محصورٌ فیه
مثال ۲: اِنَّمافی الدّارِ زَیدٌ.
🍃فی الدار:خبر مقدم محصور
زید: مبتدای موخر محصورٌ فیه
مثال۳: اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ.
🍃وَلِيُّكُمُ: خبر مقدم و محصور
اللَّهُ: مبتدای موخر و محصور فیه
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅باتوجه به توضیحات در آیه۷سوره بقره:
🍃«علَی اَبصار» و«لَهُم»:جار و مجرور و خبر مقدم هستند.
🍃«غِشَاوَةٌ»و «عَذَابٌ» مبتدای موخر میباشند.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب و نحو متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ازجانبِقَلبِمَـاּبہِاَربـابسَلامـ...!
✨دَستمآبآزبُلَنداستبہِگِدایےسرصُبح
✨بَستہِامرشتہیدِلرآبِھنَخشآلحُسین
❍صلےاللهعلیڪیااباعبداللہ
#اللهم_ارزقنا_کربلا_به_حق_الحسین ع
┄┅┅┅┅❀🌺💠🌺❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅┅┅┅❀⚜💠⚜❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
نهج البلاغه اقیانوسی از معارف عالی و انسان ساز است ولی متأسفانه در بین ما غریب است.
⁉️ کدام یک از ما بعنوان شیعه، یک دور کامل این میراث گرانقدر مولایمان را خوانده ایم؟
⁉️ آیا نگران پیچیدگی و دشواری فهم عبارات آن هستید؟
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🌴حکمت بیست و یکم نهج البلاغه میفرماید:
وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛
وفرصت ها چنان ابرها میگذرند پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
بیایید از فرصت بدست آمده استفاده کنیم و با حکمت های زندگی بخش امیر کلام مأنوس شویم.
⚡آموزش شرح و مفاهیم حکمت ها با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته است👇
✨چهارشنبه هر هفته با ما همراه باشید✨
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه_حکمتدوم
#موضوعدوم
#جلسهٔ_اول
✅ علت کم ظرفیتی و پیامدهای آن چیست؟
📖 شرح موضوع دوم: کم ظرفیتی
اَزرَی بِنَفسِهِ مَنِ استَشعَرَ الطَّمَعَ وَرَضِیَ بِالذُّلِ مَن کَشَفَ عَن ضُرِّهِ وَهَانَت عَلَیهِ نَفسُهُ مَن اَمَّرَ عَلَیهَا لِسانَهُ؛وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَن کَشَفَ عَن ضُرِّهِ؛اَمَّرَ عَلَیهَا لِسانَهُ؛
آنکه جان را باطمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده وآنکه راز سختی های خود را آشکار سازد،خود را خوار کرده وآنکه زبان را بر خود حاکم کند خودرا بی ارزش کرده است وکسی که ناراحتی هایش را (نزد این آن بدون هیچ فایده) فاش کند به ذلت خویش راضی شده.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
👈شناخت درد کم ظرفیتی
کم ظرفیتی یکی از رذیله های اخلاقی و مشکلات روانشناسی در برخی افراد می باشد که شخص مبتلا به آن با کم ترین پیشامد ناگواری بی تاب و جزع کنان لب به شکوه گشوده و همگان را از احوال و مشکلاتش باخبر می کند زیرا تحمل پذیرش شرایط سخت را ندارد و به اصطلاح می خواهد از مشکلات شانه خالی کند که این عمل هم در نزد خدا وهم در نزد مردم کاری زشت و ننگ آور است.
امام رضا(علیه السلام) می فرماید: مؤمن، مؤمن حقیقی نباشد مگر زمانی که سه خصلت و روش در او باشد، روشی از پروردگارش،روشی از پیامبرش وروشی از ولی وامامش اما روش پروردگارش نگهداری راز خود است، اما روش پیغمبرش خوشرفتاری با مردم و روش امامش صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشانحالی است.
الخصال، ج ٢، ص ٨٢
👈 کم ظرفیتی عامل ذلت
به فرموده حضرت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) در این حکمت هر کس راز سختی های خود را آشکار سازد، راضی به ذلت شده و خود را نزد مردم حقیر و ناتوان جلوه داده است.
هم چنین مردم از انسانهای کم تحمل و بی ظرفیت گریزان اند .
زیرا هیچ کس حوصله نشستن پای درد و دل بی مورد آنها را نداشته و از طرفی معتقدند سخن آنان موجی از انرژی منفی و ناامیدی دارد و می تواند در مخاطب تأثیر منفی ایجاد کند.
👈 علل کم ظرفیتی
الف.نداشتن یقین به خدا
عوامل متعددی در کم ظرفیتی شخص سهیم هستند اما مهمترین آن را می توان نداشتن یقین به خداوند دانست، زیرا بنده ای که به خالقش اعتماد تام دارد و معتقد است خدا نسبت به بندگان دلسوز و مهربان است، هرگز از رویدادهایی که از روی حکمت الهی است، ناراضی نمی شود.
خدا گر زحکمت ببندد دری
ز رحمت گشاید در دیگری
ب. ضعف شخصیتی
دومین عامل آن ضعف شخصیتی و نداشتن صبر و استقامت است زیرا انسانی که خود را باور دارد، همچون کوه در برابر مشکلات و مصائب ایستادگی می کند و خود را پست و حقیر جلوه نمی دهد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
🌺موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✨خــــــدایا بزرگ پروردگارم⚘
نفس کشیدنم همراه
✨با عطر حضور ناب توست
و آغاز روزم توکل با نام زیبای توست
✨لااله الله الملک الحق المبین
روزم را و عاقبتم را ختم به خیر بفرما
✨ برای شروع یک روز عالی
* الهی به امید تو*
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام امام زمانم مهدی جان✋🌸
🏝در ابعاد این دلواپسیها،
دلخوشیم که شما بر
بیکسیهای ما ناظرید،
برایمان دعا میکنید و
در پناه امن حضورتان،
حفظمان مینمایید ...
شکر خدا که شما را داریم...🏝
⚘وَ لا تَسْلُبْنَا ذَلِكَ فِي حَيَاتِنَا وَ لا عِنْدَ وَفَاتِنَا حَتَّى تَتَوَفَّانَا وَ نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ لا شَاكِّينَ وَ لا نَاكِثِينَ وَ لا مُرْتَابِينَ وَ لا مُكَذِّبِينَ
و این حقایق را در زندگى و نه در هنگام مرگ از ما مگیر، تا ما را بمیرانى و ما بر این حقایق ثابت قدم باشیم، و از شک کنندگان و پیمان شکنان و تردیدکنندگان، و تکذیب گران نباشیم⚘
📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#معجزات_پیامبراسلام (صلی الله علیه واله)
#قسمت_نوزدهم
⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد
⭐معجزات نوع هفتم
⬅️ نوع هفتم: در معجزات حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم است در اخبار از مَغْیبات. فقیر گوید: که ما را کافى است در این مقام آن چه بعد از این ذکر خواهیم کرد از اخبار امیرالمؤمنین علیه السلام از غیب؛ زیرا که آن چه امیرالمؤمنین علیه السلام از غیب خبر دهد از پیغمبر صلى اللّه علیه و آله و سلم اخذ کرده و از مشکات نبوت اقتباس کرده:
لکن ما به جهت تبرک و تیمن به ذکر چند خبر اکتفا مى کنیم:
🔆خبرغیبی ازمرد جهنمی
↩️سوّم: راوندى از ابوسعید خُدْرى روایت کرده است که در بعضى از جنگ ها بیرون رفتیم و نُه نفر و ده نفر با یکدیگر رفیق مى شدیم و عمل را میان خود قسمت مى کردیم و یکى از رفیقان ما کار سه نفر را مى کرد و از او بسیار راضى بودیم، چون احوالش را به حضرت عرض کردیم فرمود: او مردى است از اهل جهنم، چون به دشمن رسیدیم و شروع به جنگ کردیم آن مرد تیرى بیرون آورد و خود را کشت، چون به حضرت عرض کردند فرمود که گواهى مى دهم که منم بنده و رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و خبر من دروغ نمى شود.
📚(خرائج) راوندى ۱/۶۱
🔆سوال مرد فقیر
↩️چهارم: راوندى روایت کرده است که مردى به خدمت حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم آمد و گفت: دو روز است که طعام نخورده ام. حضرت فرمود: که برو به بازار، چون روز دیگر شد گفت: یا رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم دیروز رفتم به بازار و چیزى نیافتم و بى شام خوابیدم. فرمود: که برو به بازار، چون به بازار آمد دید که قافله آمده است و متاعى آورده اند، پس، از آن متاع خرید و به یک اشرفى نفع از او خریدند و اشرفى را گرفت و به خانه برگشت روز دیگر به خدمت آن حضرت آمد و گفت: در بازار چیزى نیافتم.
حضرت فرمود: که از فلان قافله متاعى خریدى و یک دینار ربح یافتى! گفت: بلى. فرمود: پس چرا دروغ گفتى؟ گفت: گواهى مى دهم که تو صادقى و از براى این انکار کردم که بدانم آن چه مردم مى کنند تو مى دانى یا نه و یقین من به پیغمبرى تو زیاده گردد؛ پس حضرت فرمود که هر که از مردم بى نیازى کند و سؤال نکند خدا او را غنى مى گرداند و هر که بر خود دَرِ سؤالى بگشاید خدا بر او هفتاد دَرِ فقر را مى گشاید که هیچ چیز آن ها را سد نمى کند؛ پس بعد از آن دیگر آن مرد از کسى سؤال نکرد و حالش نیکو شد.
📚 (خرائج) راوندى ۱/۸۹٫
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
شخصی محضرامیرالمومنین امام علی علیه السلام رسید ،
عرض کرد من به علت مشغله زیاد نمی توانم همه دعاها را بخوانم ،چه کنم؟
امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : من خلاصه ي همه ادعیه را به تو میگویم ،هر صبح که بخوانی گویی تمامي دعاها را خوانده ای
☀️ الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه
☀️ و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر
☀️ و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب
☀️ و اَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَرّ
📚بحارالانوار:ج۹۱ ص۲۴۲
┄┄┄┅••🌷✻🌷•┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
۱۸ آذرماه روز معرفی عراق به عنوان متجاوز از سوی سازمان ملل متحد
✍یازده سال پس از آغاز جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران و سه سال پس از صدور قطعنامه 598 شورای امنیت و اتمام جنگ و با تلاشهای پی گیر سیاسی مسئولان نظام جمهوری اسلامی، حقانیت ایران در دفاع مشروع به اثبات جامعه جهانی رسید.
خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد در 18 آذر 1370 طی یک گزارش رسمی به شورای امنیت اعلام کرد که عراق در 31 شهریور 1359 به ایران حمله کرده و متجاوز است.
اعلام اینکه در جنگ تحمیلی، عراق آغازگر و مسئول جنگ بوده است، یک پیروزی بزرگ سیاسی است. این دفاع و نبرد، در حالی ادامه و پایان یافت که جهانیان، بانی جنگ را میشناختند و حتی به کمک او شتافته بودند.
آنان زمانی به خود آمدند که سلاحهای ارسالی به عراق، علیه خودشان به کار گرفته شد و عراق، منطقه خلیج فارس را درگیر جنگی مهیب و عظیم کرد.
👈 متجاوز بودن عراق، گرچه بسیار دیر اعلام شد،
👌اما از پیروزیهای مهمی است که در تاریخ کشورمان به عنوان واقعهای بزرگ ثبت شده است
تاریخ رویداد : 1370/9/18
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌸هردختری که دختر زهرا نمیشود
هربانویی زینب کبری نمیشود
🌸دار وندارحضرت حیدر
جز تو کسی که زینت بابا نمیشود
🌸عیدمیلاد حضرت زینب(سلام الله علیها)
روز آفرینش صبر، روز وقار,
روز شکوفایی دست های مهربان پرستاری
و روز پرستار مبارکــــــــَ باد