🔸 #اصول
💠 واقعیت داشتن یا نداشتن مرحله فعلیت احکام
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در مورد مرحله فعلیت دو مبنا وجود دارد:
1_ استاد شبیری به تبع قوم مرحله فعلیت را مرحله ای واقعی می دانند که بعد از تحقق مرحله جعل و تحقق موضوع محقق می شود. ایشان البته واقعیت را بر دو قسم می دانند واقعیت انتزاعی و غیر انتزاعی و مرحله فعلیت را واقعی انتزاع شده از مرحله جعل می پندارند. ایشان همچنین موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را مرحله فعلیت می دانند.
2_ در مقابل مرحوم صدر هستند که موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را تحقق مرحله جعل یا همان کبری بعلاوه تحقق موضوع که صغری است می دانند بی آنکه ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2656
#مرحله_فعلیت
#واقعیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔷 #اصول
💠 ثمرۀ بحث از حقیقت وضع
برخی دربارۀ ثمرۀ بحث وضع اشکال کرده و گفتهاند این بحث یک بحث عمیق زبانشناسی است که ثمرهای در شناخت معانی آیات و روایات ندارد و زائد است.
در پاسخ گفته میشود که اگرچه علمای علم اصول این بحث را به عنوان....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZOsoul
#وضع #حقیقت_وضع
#ثمره_وضع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 جواز تمسک به عام در شبهات مصداقیه
👤استاد_شهیدی
اگر دو شرط در عام وجود داشته باشد میتوان در شبهه مصداقیه به عام تمسک کرد:
شرط اول این است که شان مولا در عام این باشد که خودش تمام غرضش را بر مصادیق تطبیق کند، یعنی تعیین صدق موضوع در خارج را نیز مولا به عهده گرفته باشد.
شرط دوم این است که از ظاهر مخصص برداشت نشود که مولا شان تطبیق را به مکلف واگذار کرده است.
برای احراز شرط اول عام یا باید قضیه خارجیه باشد مثل اکرم جیرانی، یا باید قضیه حقیقیه ای باشد که مصادیقش کلی باشند و شک در مصادیقش، شبهه حکمیه باشد.
برای احراز شرط دوم ...
📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2657
#تمسک_به_عام_در_شبهه_مصداقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅ #گزارش_علمی ٣٠
💠 موضوع : هویت حقوقی اعتبار و بازخوانی مفاهیم حق و حکم و ملک بر اساس آن
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مجید دانشفر
📆زمان: دوشنبه ٢٣ آبانماه ساعت ١٨
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، اتاق کنفرانس طبقه اول
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔️ @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
💠 وظیفه در دوران بین «درک یک رکعت با وضو» یا «درک تمام نماز با تیمم»
📝 یکی از قواعدی که در باب اوقات نماز در فقه، کاربرد بسیاری دارد قاعده ی «من أدرک» است. این قاعده از روایاتی با مضمون «من أدرک رکعة من الصلاة فقد أدرک الصلاة: هر کس رکعتی از نماز را در داخل وقت درک کند، گویا تمامی نماز را درک کرده است» استنباط شده است.
یکی از فروعاتی که بر این قاعده ی فقهی مترتب میشود، مسأله تعیین وظیفه ی مکلف در دوران بین «درک یک رکعت از نماز در وقت با وضو» یا «درک تمام نماز در وقت با تیمم» است. در این مختصر به بررسی این فرع فقهی و بیان اقوال در رابطه با آن میپردازیم.....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZFeqh
#قاعده_فقهی
#من_ادرک #رکعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 موارد مرجعیت عرف در تشخیص مصداق
👤#استاد_شهیدی
این قاعده که عرف مرجع در تشخیص مصادیق نیست، و تشخیص مصداق کار عقل است، و عرف فقط مرجع در تشخیص مفاهیم میباشد، یک تبصره دارد.
اگر شک واقعا متمحض در مصداق باشد مثل اینکه بگویند: اذا تصورت شیئا موجودا فتصدق، و عرف عام، فرشته را شی موجود نداند، یا در گذشته جاذبه را شی موجود نمی دیدند، در این موارد تشخیص مصداق با عرف نیست و کار عقل است، زیرا بازگشت مسئله به کشف یک امر تکوینی میباشد و این بر عهده عقل است.
اما یک وقت تشخیص مصداق، بازگشتش به سعه و ضیق مفهوم است. مثل شک در مصداق دلیل الدم نجس....
در بحث استصحاب عدم ازلی هم همین مطلب می آید....
📚 درس خارج اصول، ۲۳ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2662
#مرجعیت_عرف_در_تشخیص_مصداق
#استصحاب_عدم_ازلی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 ملکیت اعتباری خداوند
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻ملکیت اعتباری خداوند
خداوند تکوینا مالک همه اشیا است اما ممکن تشریعا و اعتبارا نیز برای خداوند اعتبار مالکیت شود.
فان لله خمسه و لرسوله که در بحث خمس مطرح ات را برخی خواستند توجیه کنند ولی لزومی ندارد توجیه شود چون ممکن است خداوند برای خود اعتبار ملکیت کند.
نذر نیز ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2664&pid=9353#pid9353
#ملکیت_اعتباری_خداوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #کتابشناسی
💠 منابع حکم شرعی از دیدگاه ابن ادریس حلی در سرائر
به نظر ابن ادریس، احکام فقهی را میتوان از چهار طریق کتاب، سنت متواتر، اجماع و عقل به دست آورد. البته طریق عقلی وقتی دلیل محسوب میشود که فقیه از سه طریق دیگر دلیلی نداشته باشد.
کتاب
استدلال به آیات الأحکام در سرائر جایگاه ویژهای دارد؛ چنانکه ابن ادریس در موارد فراوان در استنباط حکم شرعی به سراغ قرآن رفته و با استفاده از قواعد و ادبیات عرب....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZKetabshenasi
#منابع_فقه #سرائر
#ابن_ادریس
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اماراتی که مستند آنها سیره عقلا باشد، لزوما تمام لوازمشان حجت نیست
👤#استاد_شهیدی
در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص شهید صدر ره فرموده اند چون عمل عقلا به ظهور عام، از جهت کاشفیت آن میباشد، در نتیجه عکس نقیض حکم عام _ که در میزان کاشفیت با آن برابر است _ نیز از نظر عقلا حجت میباشد.
به نظر میرسد کلام ایشان صحیح نیست. خود ایشان در بحث حجیت شهرت فرموده اند گرچه میزان کاشفیت شهرت با دیگر امارات مثل خبر ثقه برابر است، ولی این مستلزم حجیت شهرت نمیباشد، زیرا ممکن است عقلا خود را از عمل به شهرت بی نیاز بدانند و عمل به خبر واحد نیاز ضروری آنها را در رجوع به امارات برطرف کند.
ایشان در آن بحث میفرمایند: اینطور نیست که تمام علت برای بناء عقلا در عمل به امارات، میزان کاشفیت آن باشد. نکات دیگری هم دخیل است ولو ما به تفصیل اطلاع بر آنها نداشته باشیم.
در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص هم همین بیان مطرح میشود....
📚 درس خارج اصول، 1 آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2670
#اصاله_عدم_التخصیص_لاثبات_التخصص
#حجیت_لوازم_امارات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 تکذیب جابر جعفی توسط سعید بن جبیر؟!
🔻در برخی از مصادر متاخر عامه، به نقل از عقیلی نقل شده که سعید بن جبیر، جابر بن یزید جعفی را تکذیب کرده است. طبعا با توجه به وفات سعید بن جبیر در سال 95 و وفات جابر در سال 128 یا دیرتر از آن، این امر مقداری غریب به نظر می رسد. به نظر می رسد که تکذیب سعید بن جبیر نه نسبت به جابر بن یزید جعفی، بلکه در مورد جابر بن زید بصری بوده است...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2472&pid=8907#pid8907
#جابر_بن_یزید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق
✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(بخش اول)
🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کردهاند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق».
🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بیشک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است.
1️⃣وجه اول: محتمل است که صاحب جواهر در فطحی بودن عمار تردید داشته باشد....
2️⃣ وجه دوم: در باب رجال، مبانی در پذیرفتن شهادات مختلف مطرح است. برخی مانند صاحب معالم آن را مانند باب شهادات در امور دیگر میدانند که بینه معتبر است...
✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/w24169
#یادداشت_محقق
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 روایات مخصص قرآن، مخالف قرآن هستند و حجت نیستند
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
در مخالفت به تقیید و تخصیص، از آنجا که مراد از مخالفت، مخالفت با ظاهر کتاب است، مخصص و مقید هم مخالف کتاب هستند؛ علاوه بر این........
📚 درس خارج اصول، 25 اسفند 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2535
#قرآن
#روایات
#مخالفت_روایات_با_قرآن
#تخصیص_کتاب_به_خبر_واحد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 حرف مرد دو تاست!
از مرحوم آیت الله والد شنیدم که آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری میفرمود: معروف است که میگویند حرف مرد یکی است، ولی من میگویم: حرف مرد دو تاست.
مرد آن است که اگر فهمید حرفش باطل است، برگردد و به اشتباه خود پافشاری نکند.
مرحوم آقای والد نقل میکردند که خود حاج شیخ نیز چنین بود.
حاج شیخ زین العابدین پدر آقا ریحان الله نخعی گلپایگانی عالم ملا و بزرگی در گلپایگان بود. ایشان به درر الأصول حاج شیخ، چهار اشکال کرده بود که مرحوم حاج شیخ دو تا از آن را بالای منبر قبول کرده بود.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZJore
مرحوم #شیخ_عبدالکریم_حائری
#حرف_مرد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت بحث تعاقب حادثین با بحث توارد حالتین
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 فرق اول اینست که در تعاقب حادثین تردید در زمان مشکوک است اما در بحث توارد حالتین تردید در زمان متیقن است.
مثال بحث تعاقب حادثین اینست که موت پدر و کفر پسر موضوع است برای ارث سایر ورثه، هر یک از دو جزء این موضوع در زمان سابق متیقن اند (وجودا یا عدما) اما در زمان لاحق شک داریم کدامیک زودتر محقق شده و کدام دیرتر بنابراین مشکوک مردد است بین دو زمان اما مثال بحث توارد حالتین جایی است می دانیم طهارت و حدثی در زمان سابق محقق شده اما تقدم و تاخرش مشکوک است در اینجا تردید در متیقن است نه مشکوک.
فرق دیگر ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2663
#تعاقب
#توارد
#حادثین
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تفاوت بین فرد نادر و متفاهم عرفی در شمول اطلاق
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 دو مطلب نباید خلط شود. یک مطلب آن که آیا اطلاق فرد نادر را می گیرد یا خیر؟ ما می گوییم شامل فرد نادر هم می شود. مثلا وقتی مولی می گوید اکرم العلماء، عالمی که دو متر و ده سانت قد دارد را هم شامل می شود. اطلاق فقط فرد غالب را نمی گیرد بلکه شامل فرد نادر هم می شود. مطلب دیگر این است که متفاهم عرفی مانع از تمسک به اطلاق است. یعنی اگر ... .
📚 درس خارج فقه، جلسه 24 تاریخ 1401/8/2
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2675&pid=9378#pid9378
#اطلاق
#فردنادر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تنجیز تنها وصف مجعول واقع میشود نه جعل
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
وجوب و حرمت گاهی کلی هستند (جعل) و گاهی جزئی هستند (تکلیف فعلی یا مجعول). هر تکلیف فعلی یا منجز است یا غیر منجز است.......
📚 درس خارج اصول، ۶ شهریور ۱۴۰۱.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2678
#حجیت
#تنجیز
#مجعول
#تکلیف_فعلی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 در فرض "تکیه شارع بر مخصص منفصل" و "عدم دسترسی ما به تمام مخصصات" چرا عمل به عمومات حجت می باشد؟
👤 #استاد_شهیدی
اگر پذیرفتیم که منهج شارع در تکیه به قیود منفصل، خارج از منهج متعارف است و شارع بیش از حد عرفی منفصل گویی میکند، کما اینکه نظر بسیاری از بزرگان این است، باید دید حتی بعد از فحص از مخصص هم آیا عمل به عمومات صحیح است یا خیر؟
با توجه به اینکه بسیاری از مخصصات به ما نرسیده است و یا بصورت ضعیف السند برای ما نقل شده است، چه وجهی برای حجیت عام حتی بعد از فحص وجود دارد؟ اگر ما یک مرجع تقلیدی پیدا کنیم که دابش اعتماد بر مخصص منفصل باشد، آیا باز اعتماد میکنیم به عموماتی که از او میشنویم؟ با این که احتمال میدهیم یک روز دیگر مخصص منفصلی را بگوید یا احتمال میدهیم مخصص منفصل را گفت ولی به دست ما نرسید و قابل وصول به ما نبود؟
تنها وجهی که برای عمل به عمومات در این فرض به نظر میرسد این است که ....
📚 درس خارج اصول، 10 آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2681
#فحص
#قیدمنفصل
#عام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
💠 #نشست_علمی
🔸شماره 55
💥همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد:
🔻نشست علمی با موضوع:
حوزه و بایسته های پژوهش
🎤 ارائه توسط استاد حجه الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی
معاونت پژوهش حوزه های علمیه
🔻همراه با
✅ پرسش و پاسخ
✅ رونمایی آثار پژوهشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
📆 زمان: یکشنبه 20 آذرماه
⏱ ساعت 12:30
🏢 مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 95 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=19991
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
Zekra 95.zip
11.87M
💠 نسخه قابل چاپ #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 95
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
04 Zekra 95.pdf
2.17M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 95
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠یکی از تطبیقات تقدیم اصل مختص
👤 #استاد_قائینی
یکی از مسائل مهم در مبحث موازین القضاء مسالۀ شناخت مدعی از منکر است. فرض تعارض بین ید سابق و ید حالی یکی از موارد عویصه در این مساله است. یکی از تقریب¬هایی که می توان برای تقدیم ید سابق و اثبات منکر بودن صاحب آن اقامه نمود، بدین شرح است:
در فرضی که ید سابق و ید فعلی وجود دارد، هر دو ید مشمول قاعدۀ ید اند. در این صورت دلیل اعتبار ید به تعارض داخلی دچار می شود...
📚 درس خارج فقه، 1401/09/12
👤 #استاد_قائینی
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2688&pid=9396#pid9396
#مدعی
#منکر
#تعارض
#ید
#اصل_مختص
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
کبرویت نداشتن قاعده السنه لا تنقض الفریضه
#استاد_گنجی
حضرت استاد گنجی به مناسبت شبهه وجوب اقامه به یک روایتی رسیدند که در ان تعبیر به اذان سنت است شده بود. مرحوم اقای خویی فرموده است معلوم نیست که این سنت به معنای مستحب باشد شاید به معنای سنتی که در مقابل ما فرض الله است باشد و از طرفی این روایت را زراره نقل کرده که همین زراره راوی حدیث لا تعاد است که در ان سنت در مقابل ما فرض الله امده است. به این مناسبت استاد یک نکته ای در مورد این قاعده فرمودند......
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2682
📚 درس خارج فقه جلسه 58 تاریخ 15 ابان 1401
#سنت
#اذان
#اقامه
#فرض
#فرض_الله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به عصر غیبت
👤 #استاد_شهیدی
اینکه گفته شود شمول خطاب نسبت به غائبین مجاز است و عموم این آیات نسبت به معدومین در زمان خطاب، خلاف ظاهر میباشد کلام صحیحی نیست. مشکل اصلی در این است که ما نسبت به شمول خطاب شک داریم و مخاطب مردد بین اقل و اکثر است. دلیلی نداریم که ثابت کند تمام خطابات قرآن و پیامبر که در آنها گفته میشود: ایها المومنون افعلوا کذا.... مراد قضیه حقیقیه است. بلکه احتمال دارد قضیه خارجیه باشد و مخاطبش فقط مسلمین زمان پیامبر باشد.
گاهی مناسبات حکم و موضوع اقتضاء تعمیم میکند. مثل...
📚 درس خارج اصول، 20 آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2693
#عام
#خاص
#قرآن
#خطاب
#غیبت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"