eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
817 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 بررسی دوران استصحاب حکم مخصص و رجوع به عام فوقانی از منظر شیخ انصاری و مرحوم امام خمینی(ره) 👤 📝 بحث در دوران امر بین حکم و بین رجوع به عام فوقانی بود؛ به این بیان که اگر عامی مثل (اوفوا بالعقود) وجود داشته باشد و بعد از آن یک مخصص لبی وارد شود و آن را تخصیص بزند، در غیر مورد متیقن، چه باید کرد؟ آیا باید به عام رجوع کرد یا باید حکم مخصص را استصحاب کرد؟ مرحوم شیخ انصاری قائل به تفصیل هستند و می فرمایند اگر زمان در عام، ظرف باشد در این صورت حکم مخصص را باید استصحاب کرد؛ اما اگر زمان در عام، قید باشد در این صورت، باید به عام رجوع کرد. ولی استاد از قول مرحوم امام می فرماید که اساساً در ما نحن فیه این تفصیل جایگاهی ندارد و در مقام، بحث اطلاق و تقیید است نه بحث عام و خاص به این بیان که..... 📚درس خارج فقه مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3161 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🏴 عزاداری ایام فاطمیه از أفضل قربات إلی الله است ▪️آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: عزاداری فاطمیه اول و دوم از سابق بین مؤمنان مرسوم بوده است و عزاداری در این ایام از مصادیق تعظیم شعائر و از أفضل قربات إلی الله است که باید محفوظ بماند و سعی افراد هم باید بر این باشد که حرمت ایام عزا را نگه دارند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مراد از ابوبصیر در اسناد روایات 👤 از قدیم در بین رجالیان، مشهور بود که عنوان ابوبصیر، مردد بین دو نفر است: «ابوبصیر لیث بن بختری مرادی» و «ابوبصیر یحیی بن ابی‌القاسم اسدی» و یحیی بن ابی القاسم، ضعیف یا واقفی است، ولی لیث بن بختری ثقه است؛ لذا در مقام تصحیح روایاتی که در آنها نام ابوبصیر آمده، رجالیان برای تصحیح سند، در صدد اقامه قرائن بر لیث بودن ابوبصیر برآمده‌اند. این بیان که ابوبصیر مردّد بین دو نفر باشد (که یکی ثقه و دیگری ضعیف است)، از اشتباهی ناشی می‌شود که اولین بار در کلام مرحوم علامه وارد شده است... 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3142 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ تقرب به خدا بدون به حضرت زهرا (س) ممکن نیست.. 🔹️ مرحوم آیت الله شاه آبادی می‌فرمودند: ( آیت الله محمد علی شاه آبادی) ارادت خاصی به حضرت زهرا- سلام الله علیها- داشتند، تا حدّی که بردنِ نام حضرت زهرا، با جاری شدن اشک ایشان مساوی بود. 🔹️ حتی در مقام استخاره، تنها عبارتی که به زبان می‌آوردند این بود: «الهی به عصمتِ زهرا، به نورِ زهرا، به شرفِ زهرا، به حیثیتِ زهرا »و آن وقت اشک از چشمان‌شان جاری می‌شد و سپس استخاره می‌کردند. 🔹️ به عقیده ایشان سلوک الی الله، بدون ارتباط و توسل به حضرت زهرا ممکن نیست، لذا می‌فرمودند: همان طور که ائمه- علیهم السلام- در مقاماتِ عالیه نیازمند توسّل به مادرشان هستند، ما نیز در مقام سیر الی الله، نیازمندِ توسل به حضرت زهرا(ع)هستیم! 📘 حدیث نصر- یادنامه آیت الله نصرالله شاه آبادی، ص ۱۹۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠شبهه مصداقیه در تمسک به قاعده مشایخ ثقات 👤 استاد فرمودند: بین جایی که مروی عنه مشایخ ثقات معلوم باشد و اسم او ذکر شده باشد با جایی که مروی عنه معلوم نباشد (مانند عن بعض رجاله یا عن رجل یا عن بعض أصحابه) فرق است. اگر اسم مروی عنه را ذکر کند، اصل وجود مخصص مشکوک است یعنی ما دلیلی نداریم که در مورد عمر بن الولید مخصص وارد شده باشد لذا تمسک به عام صحیح است. اما در جایی که می گوید عن بعض رجاله، دلیل عام می گوید کل من روی عن جعفر بن بشیر أو روی عنه فهو ثقة و مخصصاتی هم داریم (موارد که می دانیم ضعیف هستند) در اینجا شما نمی دانید که بعض رجاله از مخصص ها بوده یا نبوده است. در اینجا تمسک به عام، تمسک در شبهه مصداقیه مخصص است و این قابل قبول نیست. لذا هم در مشایخ ثقات و هم در مورد این دو بزرگوار در جایی که معلوم نیست نفر بعدی کیست، چون هم احتمال می دهیم که نفر بعدی از کسانی باشد که دلیل خاص بر تضعیفش داریم و هم احتمال می دهیم از آنها نباشد، به عموم عام تمسک نمی کنیم. 📚 درس خارج فقه جلسه۳۳ (۲۴ آبان ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3169 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مفهوم داشتن جملات شرطیه ای که بعضی از شروط مسوق برای بیان می‌باشد 👤 در بحث شرطیت قیام برای تکبیر یک روایت وجود دارد که جمله شرطیه است و دو شرط وجود دارد. مرحوم خویی می‌فرماید هر چند یک شرط مسوق برای بیان موضوع است ولی یک شرط دیگر این گونه نیست و جمله شرطیه مفهوم دارد. استاد تطبیق این نکته را در روایت قبول نکردند. «إِذَا أَدْرَكَ الْإِمَامَ وَ هُوَ رَاكِعٌ وَ كَبَّرَ الرَّجُلُ وَ هُوَ مُقِيمٌ صُلْبَهُ».... 📚درس خارج اصول، جلسه ۴۳. ۱ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره): 🔹️ «علت آمدن من به قم این بود که پدرم (که از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم بیتوته نمود که آن حضرت را ببینید. 🔹️ شبی در(حال مکاشفه) حضرت را دیده بود که به ایشان می فرماید: سید محمود چه می خواهی؟ عرض می کند:می خواهم بدانم قبر فاطمه زهراء علیها السلام کجاست؟ تا آن را کنم. 🔹️ حضرت فرموده بود:من که نمی توانم«برخلاف وصیت آن حضرت» قبر او را آشکار کنم. عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ 🔹️ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه علیها السلام را به فاطمه معصومه علیها السلام عنایت فرموده است، هر کس بخواهد ثواب زیارت علیها السلام را درک کند به زیارت علیها السلام.» 📚 بر ستیغ نور، (شرح حال آیت الله مرعشی نجفی) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
شماره 59 نشست علمی با موضوع: حدود دخالت دولت در قراردادهای خصوصی با تاکید بر قراردادهای کار 🎤 ارائه توسط استاد محسن ملک افضلی اردکانی 📆زمان: دوشنبه 13 آذرماه ⏱ساعت 12:30ظهر 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
🔰 💠دو مبنا در تشخیص مدعی و منکر 👤 در نحو‌ه‌ی تشخصیص مدعی و منکر بین علماء اختلاف است: قول اول: برای تشخیص مدعی و منکر باید مصب الدعوی لحاظ شود یعنی شکل دعوی ملاحظه می‌شود. مرحوم شیخ انصاری و صاحب عروه رحمهم الله قائل به این قول هستند. قول دوم: برای تشخیص مدعی و منکر باید غرض الدعوی و نتیجة الدعوی لحاظ شود لذا هدف از دعوی ملاحظه می‌شود. مرحوم خویی (در تکمله منهاج) و تبریزی و شهید صدر رحمهم الله قائل به این قول هستند. و ظاهر کلام شهید صدر و مرحوم خویی رحمهما الله لحاظ غرض شخصی است. باید توجه داشت که نزاع در اینجا نزاع در یک حکم شرعی نیست زیرا...... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3140 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی شرطیت وجود ذمّه مالی مستقل برای تشکیل شخص اعتباری 👤 دارا بودن ذمّه مالی مستقل یکی دیگر از مقوماتی است در کلام حقوقدانان مطرح شده است و بر اساس این ادعا، اگر شخص اعتباری ذمه مالی مستقل نداشته باشد، اساساً تشکیل نخواهد شد. روشن شدن این مقوم منوط به این است که کلماتی همچون ذمه، ذمه مالی و استقلال تبیین گردند. بعد از اشاره به این مقدمات، این مقوم مورد نقد و بررسی قرار گرفته و ادعا شده است که این امر جزء ارکان شخص حقوقی نیست بلکه شخص حقوقی تابع جعل و اعتباری است که برای او صورت می‌گیرد. 📚 برگرفته از صفحه ۴۴ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅ مطالعه زندگی بزرگان... 🔻 آیت الله شبیری زنجانی: ✍ انسان به تفریح نیاز دارد و یکی از تفریحات سالم، مطالعه شرح حال است. زندگی بزرگان را مطالعه کنید ببینید آنان چه کردند که به این رسیدند. مطالعه شرح حال علماء، در هدایت و تربیت انسان بسیار تأثیر دارد. می توان از ارواح این بزرگواران برای رسیدن به کمک گرفت. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 واقفی نبودن سماعه 👤 🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ راهی برای : 🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم والد ما می‌فرمود: من راهی برای کنترل عصبانیتم پیدا کرده بودم و آن این بود که تا عصبانی می‌شدم، ذهنم زود منتقل می‌شد که اگر آقای حاج و آقای بودند، آیا آنها هم عصبانی می‌شدند؟ 🔹️ و وقتی متوجه می‌شدم که آنها اگر در این مقام بودند، تندی نمی‌کردند، عصبانتیم را کنترل و از بروز آن جلوگیری می‌کردم. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص544 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠اشتراط «وجود حالت اضطرار» برای پذیرش شهادت ذمّی بر وصیت 👤 مرحوم نراقی ره در مورد شروط پذیرش شهادت کافر ذمی بر وصیت، ذکر کردن شرطی را به برخی از علما مثل مرحوم شیخ ره در نهایه و مرحوم صاحب مفاتیح ره نسبت می‌دهد به نام «ضرورت» یعنی شهادت کافر ذمی بر وصیت در صورتی پذیرفته می‌شود و حجت است که حالت اضطرار برای موصی وجود داشته باشد. مرحوم نراقی ره این شرط را رد می‌کند به این بیان که این شرط یا ذیل شروط سابق است و یا در غیر این صورت، دلیلی بر پذیرش آن وجود ندارد. اما به نظر استاد قائنی حفظه الله، این شرط به یک معنا صحیح و لازم الذکر است حتی اگر مراد علما از ذکر شرط «ضرورت» این مطلب نباشد. اما اشتراط «ضرورت» به چه معنا صحیح است و تحت سایر شروط قرار نمی‌گیرد؟.... 📚درس خارج فقه، پانزدهم آذر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3191 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شرط اعلمیت در حاکم شرع 👤 آیا حاکم شرع باید اعلم باشد؟ استاد علیدوست در این رابطه تفصیلی را بیان کردند بین مجتهد عادل و بین زعیم. در زعیم هم تفصیل دادند بین اعلمیت در فقه و بین حوزه کاری خودش... 📚درس خارج فقه، جلسه ۴۱، ۱۳ اذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 آیا شارع باید در هر ملاک الزامی تکلیف داشته باشد؟ 👤 استاد فرمودند: لازم نیست هر موضوعی که ملاک الزامی داشته باشد شارع هم تکلیف داشته باشد. نکته ای که تذکر آن لازم است این است که تکلیف حق است برای خداوند بر عباد نه این که حقی برای عباد بر خداوند باشد. لذا خداوند میتواند از این حق خودش در بعضی از موارد رفع ید کند..... 📚 درس خارج اصول، جلسه۷. ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 دو قسم بودن تنزیل از منظر مرحوم خویی 👤 در جعل علمیت برای امارات یک اشکال عدم معقولیت مطرح میشود که مرحوم خویی با دو قسم قرار دادن تنزیل در صدد رفع این اشکال است. ایشان می‌فرماید:...... 📚درس خارج اصول، جلسه ۵۲. ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ و نزول آب بهشتی 🔹️امام صادق علیه السلام فرمود: 🔹️ از نقل شده، که در راه مکه به جحفه به شدیدی دچار شدم تا آنجا که جانم به خطر افتاد، پس رو به آسمان نموده عرض کردم: ای پروردگار من، مرا دچار تشنگی نموده ای در حالی که من دختر پیغمبرت می باشم؟ 🔹️ آن گاه دیدم که سطلی از آب بهشتی ظاهر شد، از آن نوشیدم. قسم به خانمم فاطمه زهراعلیها السلام که بعد از آن تا هفت سال گرسنگی و تشنگی بر من عارض نشد.  📚بحارالانوار، ج 62، ص 102; مستدرک الوسائل، ج 5، ص 135، ح 41 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠افسانه غرانیق و نقد آن 👤 در تاریخ طبری داستان سهو النبی(ص) در نماز را این گونه نقل می‌کند، می‌گوید: پیامبر(ص) نماز سوره نجم را شروع کردند و طبق این نقل نادرست، بعد از آیه «أ فرأيتم اللات و العزى و مناة الثالثة الأخرى‏» ناگهان فرمودند: «تلک الغرانیق العلی و ان شفاعتهن لترجی» بعد از نماز مشرکین از این عمل پیامبر(ص) که موجب وحدت بین اسلام و شرک شد، خوشحال شدند ولی روز بعد جبرئیل نازل شد و به پیامبر(ص) عرض کرد: سوره به این نحو که قرائت کردید درست نیست و این مطالب اضافه است و در این هنگام آیه «و ما أرسلنا من قبلك من رسول و لا نبي إلا إذا تمنى ألقى الشيطان في أمنيته‏ فينسخ الله ما يلقي الشيطان ثم يحكم الله آياته و الله عليم حكيم» نازل شد. این نقل اولا: مخالف عصمت پیامبر(ص) است. ثانیا: یک نقل مزخرف است زیرا مثل این می‌ماند که کسی که تمام عمر خود را در حال مبارزه با رژیمی مانند رژیم شاه بوده است و همیشه شعار مرگ بر شاه می گفته است، بگوییم این فرد یک روز شعری گفت و در ضمن آن گفت:"جاوید شاه" فردای آن روز به او گفتند: اشتباه می‌‌کنی جاوید شاه اضافه است! می‌‌گوید: عجب!!! اصلا یک انسان کم استعداد و بسیار کم فهمی هم همچون اشتباهی را نمی‌‌کند. [ثالثا: قطعا سند این روایت...... 📚 درس خارج اصول، ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3141 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 صحّت روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی قبل از وقف 👤 علی بن أبی حمزة و برخی دیگر از واقفه که قبل از وقف، امامی ثقه بوده‌اند، روایاتشان در آن زمان، صحیحه به شمار می‌رود؛ چرا که ملاک در صحیح یا موثّق بودن یک خبر، زمان اخذ حدیث است؛ نتیجه آنکه ممکن است روایاتی که از واقفه نقل شده است نیز در شرایطی، روایات صحیحه باشد. اما آنکه چگونه تشخیص داده شود که روایت ایشان مربوط به قبل از وقف است یا بعد از آن، نیازمند توضیح است... 📚 درس خارج فقه، ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3139 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مناقشه در اشکال ثبوت مفهوم با اطلاق مقامی 👤 🔻اشکال این است که آن چه اطلاق اقتضا می کند، نهایتا اطلاق واوی است اما این که اگر این شرط رفت، چیز دیگری هم نیاز نیست، اطلاق اقتضاء آن را ندارد و اصطلاحا اطلاق اوی ندارد، بنابراین مفهوم ثابت نیست. مناقشه اول: این اشکال به کسی که ادعای اطلاق کلامی دارد، وارد است که آن چه در اینجا بیان شده است، خود لفظ است و خود کلام و لفظ، دلالت بر ترتب جزاء عند ترتب الشرط است و کلام دلالت نمی کند که اگر شرط نبود، تکلیف چیست اما کسی که مدعی اطلاق مقامی است اصلا نمی گوید این کلام دلالت دارد تا شما بگویید که این کلام سالبه به انتفاء موضوع است و به این حیثیت نگاهی ندارد بلکه می گوید عدم ذکر عدل دیگر دلالت بر مفهوم می کند حال چه تک دلیل باشد که از خود خطاب می گوید یا مجموع ادله است که مقتضای اطلاق مقامی مجموع ادله خواهد بود. پس دال، کلام نیست که شما بگویید کلام متعرض حالت انحصار و عدم حالت انحصار نیست بلکه دالش عدم بیان قید است. لذا این حرف ایشان به اطلاق مقامی ها وارد نیست. مناقشه دوم: این اشکال در صورتی وارد است که مساله در جمله شرطیه در شخص الحکم باشد در حالی که مفروض این است که مساله در سنخ الحکم است چون همه کسانی که بحث مفهوم را مطرح می کنند محل بحث را سنخ الحکم می دانند. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۳۲، ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3186 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ (ره) 🔹روزی از روزها، چند نفر از جوانان دانشجوی متدیّن از کرج آمده و به اتاق حقیر - که توفیق داشتم سال‌ها به‌عنوان مسئول استفتائات و اجازات دفتر آیت الله العظمی ، در خدمت معظم له باشم- وارد شدند. 🔹️ اوراقی حدود ۱۵۰ برگ به همراه داشتند و می‌گفتند که اینها حدود ۱۹۰ از طرف است که در کرج منتشر شده و هیچ کسی جواب نداده است که بعداً متوجه شدم این سؤالات، متن کتابی بنام «أسئلة قادت شباب الشیعة الی الحق» است که توسط وهابی‌ها نوشته شده بود. 🔹️ حقیر گفتم چون استفتائات از داخل و خارج کشور بسیار زیاد است و معظم‌له خودشان مقید هستند که آن‌ها را ملاحظه ‌کنند، بعید است فرصت رؤیت و پاسخ به این سؤالات را داشته باشند. 🔹️ با اصرار زیاد آن‌ها، قبول کردم که آن اوراق را عصر که حسب‌المعمول خدمت آقا شرفیاب می‌شدم تقدیم کنم. 🔹عصر که مشرّف شدم و به آقا این قضیه را عرض کردم. فرمودند: حالا بگذارید تا نگاهی کنم. آن شب گذشت. فردا صبح که برای درس تشریف آوردند، سررسیدی در دستشان بود و قضیه این سؤالات را سر درس مطرح نمودند. 🔹️ آقا فرمودند چون دیدم این شبهات بی‌پاسخ مانده است، از دیشب بعد از شروع به پاسخ دادن به این‌ها کردم و وقت و ساعت را با شنیدن صدای اذان صبح متوجه شدم! 🔹️ بعد از درس، سررسید را به حقیر دادند تا کارهای آن انجام شود. دیدم در آن شب، به سی ‌و سه سؤال از آن اوراق، جواب‌های مستدلّ و تحقیقی داده بودند. حتی بعضی جاها در متن، دستشان خط خورده بود و حاشیه زده بودند که . ⬅️ چند روز دیگر هم بقیّه سؤالات را سریع و دقیق پاسخ دادند و پس از انجام کارهای شکلی، کتاب با عنوان «صراط مستقیم» چاپ شد. ✅ببینید یک عالم و فقیه غیور حتی در کهولت سن و عمر بیش از ۹۰ سالگی، چگونه با و ، این چنین شب تا صبح را بیدار می‌ماند و برای خدا انجام وظیفه می‌نماید. این، برای همه ما، روحانی و غیر روحانی، درس است. 📚 محضرِ آفتاب، نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) /محسن اکبری شاهرودی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠معنای اشتراط عدم شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی 👤 از اشتراط اسلام در پذیرش شهادت بر وصیت، شهادت کافر ذمی تحت شرایطی استثنا شده است که یکی از شرایط مذکور در عبارات فقها، عدم وجود شاهد مسلمان است. اما مراد از این شرط چیست؟ آیا هیچ شاهد مسلمانی اعم از زن و مرد نباید وجود داشته باشد؟ اگر یک شاهد مرد وجود داشت، آیا دو شاهد کافر ذمی باید ضمیمه شوند یا یک شاهد کافر ذمی کفایت می کند؟ استاد قائنی استظهار خاصی از روایات در این زمینه دارند به این بیان که مراد از اشتراط عدم شاهد مسلمان در روایات، اشتراط عدم شاهد مسلمانی است که وصیت با شهادتش اثبات می شود. ایشان در توضیح می فرماید ... . 📚درس خارج فقه، چهارم آذر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3182 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa