eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
804 عکس
1 ویدیو
30 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تطبیق قاعده توسط امام بر موارد خاص و مانعیت از اطلاق 👤 در قاعده تجاوز یک مطلب کلی مورد بررسی است که آیا تطبیق قاعده از طرف امام بر موارد خاصی مانع از اطلاق قاعده می‌شود یا نه؟ مرحوم خویی این مطلب را در ذیل فرع شک در قیام بعد از این که به سمت سجده می‌رود مطرح کرده و این مانعیت را قبول دارد. ولی استاد این مطلب را قبول نکرده و می‌فرماید تطبیق در موارد متعارف مانع نمی‌شود.... 📚درس خارج فقه، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تعویض سند 👤 🔻 سند قدمایی بر اساس مساله عام انجام می‌شده است. بر فرض مثال، شیخ به شیخ مراجعه می‌کند و چنین عبارتی را مشاهده می‌کند: «اخبرنی محمّد بن حسن بن ولید ....» که شیخ صدوق، خود را ذکر می‌کند. از آن رو که شیخ صدوق، نزد شیخ طوسی و مورد اعتماد است، برای شیخ طوسی، طریق محمّد بن حسن بن احمد بن ولید ثابت می‌گردد. شیخ طوسی، خود یک طریق دیگری نیز به محمّد بن حسن بن ولید دارد. پس از آنکه طریق صدوق برای او مورد اعتماد گشت، طریق خودش را جایگزین طریق صدوق به روایت مورد نظر می‌کند. این جایگزینی به غرض کم‌کردن واسطه‌ در نقل روایت انجام می‌شود.... 📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ تقریر این جلسه👇👇👇 https://eitaa.com/1596960/3870 ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3392 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
⚫ انا لله و انا الیه راجعون با نهايت تأسف و تأثر درگذشت ناگهانی طلبه فاضل مرحوم حجت الاسلام پیام خواجه بیشک را تسلیت عرض می کنیم. از خداوند منان برای آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترم و بازماندگان صبر و اجر جزیل را مسئلت داریم. مرحوم خواجه بی شک طلبه ای فاضل، مهذب و کوشا بودند که از نخبگان علمی و پژوهشگران برتر مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام و حوزه علمیه قم به شمار می رفتند که متاسفانه در مسیر برگشت از سفر تبلیغی ماه مبارک رمضان به دیار حق شتافت. رحمه الله و حشره مع اولیائه
🔸 💠چگونگی شمول اطلاق نسبت به عقود مستحدثه 👤 🔻در فقه العقود این بحث مطرح شده است که آیا اسباب عقود، فقط اسباب مشخص و معین هستند و تا قیام قیامت هر چه معامله اتفاق می افتد، ذیل یکی از اینهاست و یا این که تعداد محدودی از عقود توسط شارع ذکر شده و معاملاتی که بعداً می آید ذیل آنها قرار نمی گیرد. مرحوم نائینی می گوید این ها اسباب معین هستند و هر چه معامله بیاید، ذیل همین اسباب خاص قرار می گیرد و ما هم با ایشان موافق هستیم اما این تفصیل جداگانه ای نیاز دارد که چگونه مثلا بیمه که مستحدث است را به یکی از عقود سابقه مثلا ضمان باز گردانیم. ما می گوییم هر یک از قرار دادها با ملاکی پدید می آید مثلا انتقال ملکیت مع عوضٍ، بیع است و انتقال منفعت مع عوضٍ، اجاره است و تملیک به عوض، قرض است و این ملاک ها مهم است و ملاک های عقلائی خارج از اینها نیست اگر چه شکل ها تغییر کند و ما قائلیم تصویر دیگری از ملاکات مطرح شده وجود ندارد و چون امضائی هستند و ما هم ملاک ها را داریم، می توانیم بر اساس آنها توسعه و تضییق بدهیم. پس هر عقد جدیدی بیاید، من از اقتصاد دان می پرسم این قرارداد، کدام نیاز بشر را حل می کند و کدام مسأله را حل می کند، .... 📚 درس خارج اصول (جلسه ۱۶، ۳۰مهرماه ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3083 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن 👤 در بحوث فی الخمس فرموده‌اند: شهید صدر شفاهی یک اشکالی را مطرح کردند و فرمودند: در موارد احتمال وجود قرینه شخصیه در روایات با شهادت سکوتیه راوی وجود این قرینه نفی می‌شود زیرا در صورت وجود چنین قرینه‌ای عدم ذکر آن خلاف وثاقت راوی است. ولی در ثبت قرآن دأب بر ثبت قرائن حالیه و شأن نزول آیه و شرایط اجتماعی زمان نزول قرآن درقرآن و کنار آیات مربوطه نبوده است. و فقط در مصحف امیرالمؤمنین علیه السلام گفته شده است که شأن نزول آیات و تأویل آیات ثبت شده است ولی در قرآن موجود فقط آیات و قرائن لفظیه -با قطع نظر از احتمال تحریف- ثبت شده است. در حالی که ممکن است موارد فوق، قرینه حالیه شخصیه بر مراد از آیه باشند. مثلا ممکن است قرینه حالیه شخصیه مثل شأن نزول آیه یا شرایط اجتماعی زمان نزول آیه وجود داشت بر این که مراد از «ما غنمتم» فقط غنیمت جنگی است. بنظر ما.... 📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3321 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن 👤 📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3321 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 استحباب قیام حال قنوت و معنای آن و اشکال ثبوتی و جواب آن 👤 یکی از مستحبات نماز، قیام حال قنوت است. یعنی می‌توان با ترک قنوت، آن قیام را ترک کرد نه به این معنا که قنوت در حال نشسته جایز باشد. اشکال ثبوتی مطرح شده که یک قیام نمیتواند قسمتی از آن مستحب و قسمتی واجب باشد چرا که اتصال مساوق با وحدت است. صاحب جواهر در مقام جواب می‌فرمایند اصلا مستحب نیست بلکه واجب تخییری است.... 📚درس خارج فقه. جلسه ۸۰، ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠موضوعیت داشتن «عدم اتّهام» در پذیرش شهادت 👤 یکی از شروط پذیرش شهادت بر اساس تعداد زیادی از روایات ما، عدم اتّهام شاهد است. اجمالا این شرط، اجماعی است لکن اختلاف و بحث در موضوعیت داشتن این شرط یا عنوان مشیر بودن آن بین صاحب جواهر ره و صاحب ریاض ره جدّی است. به نظر حضرت استاد، این شرط، موضوعیت دارد. منشأ این کلام از صاحب جواهر ره، تصوّر اشتباه از معنای اتّهام است که در ادامۀ مطلب به توضیح آن پرداخته ایم. 📚درس خارج فقه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3398 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تلازم داشتن حق و حکم 👤 برای فرق بین حق و حکم می‌فرمایند حق قابل اسقاط و صلح هست ولی حکم این گونه نیست در حالی که در بسیاری از حقوق این گونه نیست. مثلا در حدود که یک نوع حق هستند قابل اسقاط و به تعبیر روایت قابل شفاعت نیست. یا در عبادات که طبق خیلی از روایات حق الله هستند قابل اسقاط و معاوضه نیست. حق و حکم با هم تلازم دارند و هر جا حقی باشد حکمی هم وجود دارد.... 📚درس خارج فقه، جلسه۵۲، ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 هنر نمی‌دانم گفتن!! آقای سید علی نقل می‌کرد و ظاهراً خودشان هم از نزدیک مشاهده کرده بود که شخصی مسأله‌‌ای از حاج آقا حسین می‌پرسد و ایشان می‌گویند: بلد نیستم. برخی از اطرافیان سعی کردند توجیه کنند که منظور آقا این است که فتاوی مراجع مختلف، متفاوت است و آقا هم نظر مرجع شما را نمی‌‌داند. ایشان که متوجه توجیه اطرافیان می‌شود، می‌گوید: نه، من واقعاً نمی‌دانم! 🌐 mfeb.ir/home/?p=19936/#ZJore مرحوم حاج آقا ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir