eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
825 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 تفاوت تنقیح مناط با الغاء خصوصیت 👤 تنقیح مناط یک چیز بالاتر از الغاء خصوصیت است و با آن متفاوت است . یعنی فقها با مجموعه اموری که در ارتکازشان بوده آن موضوع و مقصود اصلی شارع را از دل کلام و دلیل اجتهای اصطیاد کرده اند؛ نه اینکه الغاء خصوصیت کرده باشند و بگویند این ها هیچ فرقی با هم ندارد 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2364 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی 👤 📝کلام مرحوم نایینی در اختصاص جمع بر اساس قرینیت عرفی به موارد تنافی بالذات با مبنای ایشان در پذیرش نسبت تهافت آشکار دارد. توضیح اینکه ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2377 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠دین حداکثری است یا حداقلی 👤 🔻برخی فقهاء دین را حداقلی دانسته اند طبق این مبنا غیر از مواردی که خود شارع به عنوان ارزش ها و محرمات و واجبات مطرح کرده است، در سایر موارد،منطقه الفراغ است و مردم هرطور که مایلند می توانند با هم قرارداد های مختلف ببندند و زندگی کنند... قائلین به این قول به برخی از روایات استدلال کرده اند که از جمله آن ها روایت جابر از امام باقر علیه السلام است: «قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي لَمْ أَدَعْ شَيْئاً يُقَرِّبُكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ نَبَّأْتُكُمْ بِهِ» طبق این روایت، هر چیزی که مقرب به بهشت یا مبعداز جهنم باشد را شارع بیان کرده است، لکن درمورد چیز هایی که نه مبعد از جهنم و نه مقرب به بهشت است، مطلبی نفرموده است. قید در این جا ظهور در احترازیت دارد... اشکال به این نظریه این است که اولا سند این روایت مشتمل بر عمرو بن شمر است.. ثانیا به سند معتبری همین روایت به این مضمون آمده است... ثالثا روایات متعددی بر خلاف این نظریه دلالت دارد مانندصحیحه حماد: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ» 📚 درس خارج فقه محرمات ۱۴۰۰/۱۰/۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2387 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نسبت میان مفهوم و مدلول التزامی 👤 دو تقسیم مهم برای مدلول جمله بیان شده است: تقسیم مدلول به مطابقی و التزامی و تقسیم مدلول به منطوق و مفهوم. ابتدا تقسیم اول مطرح شده است و بعد تقسیم دوم. بحثی که مطرح شده است این است که مفهوم (مدلول مفهومی) -چه قائل بشویم و چه نشویم- مدلول مطابقی کلام است یا مدلول التزامی کلام؟ نه می‌توان پذیرفت مفهوم مدلول مطابقی است و نه می‌توان پذیرفت مفهوم مدلول التزامی است. لذا برخی در وجود مفهوم تردید کرده‌اند. در مقابل علمایی سعی کرده‌اند که مفهوم را به مدلول التزامی برگردانند. مشهور گمان می‌کردند که مفهوم هم مثل منطوق از لفظ استفاده شده است ولی به نظر ما...... 📚 درس خارج اصول فقه 1400/9/30 و 1400/10/1 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2375 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت 👤 🔻استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل... برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده و جهت رجالی و سندی مد نظر بوده است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2382&pid=8641#pid8641 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 اجتماع دو مالک مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد! 👤 📝مرحوم سید در ضمن مباحث قاعده ید نه تنها معتقدند دو ید مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد قابل تصور است که حتی اجتماع دو مالک مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد هم ممکن است! این مبنا از نظر حضرت استاد غیر قابل التزام است هر چند اشکال آن استحاله عقلی نیست ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2385 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ازدواج با زنان اهل کتاب ✍️یکی از مسائل مورد ابتلا خصوصاً میان مسلمانانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، مسئلۀ ازدواج با اهل کتاب است. در این مختصر به بیان اقوال فقهای عظام در رابطه با ازدواج با زنی که از اهل کتاب است، پرداخته می‌شود...... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دیدگاه آیت الله شبیری در مورد مستطرفات سرائر 👤 🔻مرحوم ابن ادریس در نقل از منابع در مستطرفات سرائر بی دقت است. برخی از اشتباهات ایشان در نحوه نقل از منابع است. برخی دیگر از اشتباهات ایشان در شناخت مولف کتاب منبع است. و اشتباهتی دیگری نیز در نقل های ایشان وجود دارد. به همین جهت ... . 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2393 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 موضوع ادله اضطراری( مانند: تیمم، نماز نشسته، عدم وجوب روزه) خوف ضرر است یا واقع الضرر 👤 در این مساله سه احتمال وجود دارد ۱_ موضوع، مرکب از ضرر واقعی و خوف ضرر باشد همانطور که مرحوم خویی در بحث تیمم فرموده است که موضوع امر اضطراری دو جزء دارد... ۲_ واقع الضرر موضوع حکم اضطراری است و خوف، صرفا طریق عقلائی به ضرر است... ۳_ هر کدام موضوع مستقل هستند... به نظر ما اظهر همین احتمال اخیر است؛ زیرا... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2371 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠بحثی پیرامون تفسیر عیاشی 📝 از جمله آثار و کتب حوزۀ مشرق‌ زمین که به دست ما نرسیده‌ است، تألیفات عیاشی است. عیاشی بیش از دویست کتاب داشته است که هیچ کدام در اختیار ما نیست. تنها کتاب باقی مانده از عیاشی، «تفسیر عیاشی» است که به صورت ناقص و بدون سند و از طریق حوزۀ بغداد به ما رسیده است.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب در سایت مدرسه امام محمد باقر دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-84/ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی کلام آیت الله سیستانی در بحث «اقتضاء النهی عن العبادة للفساد» 👤 📝آیت الله سیستانی ادّعاء کرده اند که نهی در عبادت اگرچه مقتضی فساد پنداشته شده، اما اینگونه نیست و نهی در عبادت مقتضی فساد نیست! توضیح آنکه: اگر خطابی به نحو مطلق امر به نماز کرده باشد(صلِّ) و خطاب دیگری، برخی از مصادیق آن را مورد نهی قرار داده باشد(لاتصلِّ فی المکان المغصوب)، نهی مذکور دلالتی بر فساد نماز ندارد؛ چرا که خطاب مطلق دلالت بر مطلوبیت مطلق نماز داشته و اگر خطاب خاصّ برخی از مصادیق را مورد نهی قرار داده، از باب خصوصیتی است که با آن مصادیق همراه شده است. مبغوضیتِ خصوصیت فردیّه، موجب مبغوضیت اصل طبیعتِ نماز نمی شود! ... به نظر می رسد که کلام ایشان عقلائی نیست! ... 📚 درس خارج فقه، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2389&pid=8679#pid8679 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 حل مشکل اختلاف نسخ کتب اربعه 👤 محقق خویی می فرمایند هرچه در وسائل از کتب اربعه و سایر کتبی که به آن ها سند دارد، نقل می کند، معتبر است؛ چون صاحب وسائل می گوید این کتاب ها به واسطه ثقات به دست ما رسیده است، اما نسخ مختلف دیگری که به کتب اربعه باشد اعتباری ندارد؛ زیرا... اشکال به مرحوم خویی: شواهد زیادی وجود دارد که تفاوتی بین نسخ در دسترس ما و صاحب وسائل نیست... اتفاقا آیت الله زنجانی می فرمایند نسخه کافی که در دست صاحب وسائل بود نسخه مغلوطه ای بوده است... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2383 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
های علمی 💠چالش‌های فقه و روانشناسی 📝هدف از بحث چالش‌های فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش، نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در این بخش برای نشان دادن موارد تأثیر این دو علم، نمونه‌هایی از چالش‌های فقه و روانشناسی بیان می‌شود. به طور کلی چالش‌ها به دو دستۀ چالش‌های موضوعی و چالش‌های حکمی، قابل تقسیم است. در این بخش، چالش‌های موضوعی تقدیم می‌گردد. ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب در سایت مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZNeshast 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!! 👤 🔻یکی از مثال های نقض در بحث رویت هلال با تلسکوپ بحث حد ترخص است که در آن واضح است که تلسکوپ مجزی نیست.استاد در پاسخ از این نقض فرمودند: دو ضابطه برای وجوب قصر مطرح شده یکی خفاء اذان و دیگری خفاء جدران. یک ضابطه مربوط به گوش است و دیگری چشم و این دو مقداری با هم تفاوت دارند.خفاء اذان در چند روایت آمده است اما خفاء جدران در یک روایت آمده است اما مهم این است که..... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2402&pid=8705#pid8705 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 عدم تلازم بین مقربیت و استحقاق ثواب 👤 📝مرحوم آخوند در بحث واجب غیری معتقدند موافقت با اوامر غیری به وجدان عرفی و ادراک عقلی موجب استحقاق ثواب نیست و مقرب هم نیست و بر همین اساس هم قصد قربت با آن ممکن نیست. به نظر می‌رسد بین مقربیت و استحقاق ثواب تلازمی وجود ندارد. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2407 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 خریدار سهام بورسی، شریک در اموال شرکت می شود؟؟ 👤 ظاهر کلام فقهاء این است که: خریدار سهام، اموال شرکتی را که سهام آن را می خرد، به نحو اشاعه مالک می شود. این قول گرچه با مبانی فقه رایج موافق است، لکن مبعدات خارجی دارد. مبعد اول: با موت خریدار سهام، وکالتی که او به هیئت مدیره در معاملات داده است، باطل می شود. حال بعد از مرگ وی، هیئت مدیره هیئت چگونه در اموال شرکت، تصرف اعتباری مثل خرید و فروش کند؟ مبعد دوم: نگرفتن اموال سهامداران هنگام ورشکستگی ... مبعد سوم: لوازم مالکیت مشاعی ... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2360 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکال بر تلقی مشهور بر مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع 👤 کسانی که ادات شرط را واجد مفهوم دانسته‌اند، یک مورد را استثنا کرده‌اند: شرطی که مسوق برای بیان یا تحقق موضوع باشد. بعد از تسلم این مسأله، در صدد یافتن علت مفهوم نداشتن این جمله و فرق آن با سایر جمله‌های شرطیه برآمده‌اند. شهید صدر ضمن تحقیقی جوابی به این سؤال داده است...... 📚 درس خارج اصول 1400/10/18 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2400 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠کنگره بین المللی میرزای نائینی(ره) 🔹تاریخ‌های مهم کنگره🔹 ▬ مهلت ارسال چکیده مقالات ▬ ا▼ا▼/▼ا پانزدهم اسفندماه 1400 ▬ مهلت ارسال مقالات ▬ ا▼ا▼ا▼ا پانزدهم اردیبهشت 1401 👈 جهت اطلاع از ریز موضوعات و نحوه ارسال آثار و دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره به نشانی زیر مراجعه فرمائید: 🌐hamayesh.miu.ac.ir/naeini ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اشکال عام به توثیقات عامه 👤 تحقیق_طلاب 📝 آیا می‌توان روایات کتاب احتجاج -که مرسل هستند- را اعتبار بخشید؟؟؟!!! یکی از وجوهی که برای اعتبار بخشی به روایات مرسل احتجاج ذکر می‌شود توجه به مقدمه‌ی آن است: «و لا نأتي في أكثر ما نورده من الأخبار بإسناده إما لوجود الإجماع عليه أو موافقته لما دلت العقول إليه أو لاشتهاره في السير و الكتب بين المخالف و المؤالف» امابه نظر می‌رسد استدلال به این مطلب با مبنایی که برخی اساتید مبرز کنونی حوزه قبول دارند، سازگار نباشد، این اشکال به عمده‌ی توثیقات عامه (مانند توثیقات مستفاد از مقدمه‌ تفسیر علی بن ابراهیم،‌ کامل الزیارات و حتی مشایخ ابن ابی‌عمیر و ...) و نیز به عباراتی که ادعا می‌شود صدور یا صحت روایات برخی کتب مانند کافی، تحف العقول و نیز احتجاج را ثابت می‌کنند وارد است. اصل اشکال احتمال وجود ارتکازی در زمان نوشتن عبارات مورد استدلال است که مانع تمسک به اطلاق یا ظهور این عبارات می‌شود... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2318 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم اثبات حد سرقت با بینه بعد از قسم منکر 👤 📝در سرقت دو جنبه حق الله و حق الناس وجود دارد اما مستفاد از ادله این است که حق الله منوط به این است که کسی است که مال از او دزیده شده است حق مالی خودش را مطالبه کند و گرنه حد سرقت و حق الله نیز ثابت نمی‌شود و البته صاحب مال نسبت به حق الله حقی ندارد و لذا گذشت او بعد از مطالبه مسقط حق نیست. همین مساله باعث ایجاد تفاوت‌هایی بین این دو جنبه شده است. مرحوم آقای خویی معتقد است قسم منکر سرقت فقط مسقط حق مالی است و حد الهی حتی با بینه بعد از قسم هم قابل اثبات است اما حضرت استاد این فتوا را ناتمام می‌دانند... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2417 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 جمع عرفی بین عامین من وجه 👤 🔻یکی از جمعهای عرفی بین عامین من وجه عبارتست از جمع بین اقتضا و لا اقتضا. به طور مثال یک دلیل می گوید "الغنم لیس بحرام" و دلیل دیگر می گوید "المغصوب حرام". ماده اجتماع این دو دلیل، غنم مغصوب است ولی عرفا بین این دو دلیل تعارض نیست و واضح است که عرف ماده اجتماع را به "المغصوب حرام" می دهند. آقایان در تحلیل عرفی این نکته ... . 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2419 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت انصراف الی با انصراف عن !!!!؟؟ 👤 استاد_مفیدی 🔻 آن چیزی که مانع اطلاق است انصراف واژه از برخی مصادیق است نه انصراف واژه به برخی مصادیق؛ زیرا صرف متعارف بودن برخی مصادیق نمی تواند اطلاق کلام مولا را مخدوش کند عرف اگر تطبیق کلمه بر مصداقی را محکوم به صحت سلب ببیند آنگاه اطلاق از بین می رود.... در بحث رویت هلال با تلسکوپ درست است که رویت متعارف زمان صدور نیست اما انصراف از آن ندارد 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۸/۳۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2317 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 محدوده ی توثیق برداشت شده از استثناء ابن ولید 🔻اگر روایت محمد بن احمد بن یحیی از فردی، اختصاص به آداب و سنن داشته باشد، آیا باز هم می توان از عدم استثناء ابن ولید، وثاقت او را برداشت کرد؟ این مساله، محل اختلاف است. اما به نظر می رسد که اگر در این فرض، توثیق را نپذیریم، اصل این توثیق با مشکل مواجه می شود... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2390&pid=8682#pid8682 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir