eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
829 عکس
1 ویدیو
32 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 شماره 94 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19941 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
05 Zekra 94 نسخه نشر دیجیتال.pdf
1.73M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 94 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
05 Zekra 94 نسخه چاپ.zip
13.39M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸 شماره 94 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شماره 54 نشست علمی با موضوع: ظرفیت منطق های جدید و هوش مصنوعی در فرآیند استنباط 🎤 ارائه توسط استاد محترم علیرضا شهبازی 📆زمان: چهارشنبه 11 آبانماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 واقعیت داشتن یا نداشتن مرحله فعلیت احکام 👤 🔻در مورد مرحله فعلیت دو مبنا وجود دارد: 1_ استاد شبیری به تبع قوم مرحله فعلیت را مرحله ای واقعی می دانند که بعد از تحقق مرحله جعل و تحقق موضوع محقق می شود. ایشان البته واقعیت را بر دو قسم می دانند واقعیت انتزاعی و غیر انتزاعی و مرحله فعلیت را واقعی انتزاع شده از مرحله جعل می پندارند. ایشان همچنین موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را مرحله فعلیت می دانند. 2_ در مقابل مرحوم صدر هستند که موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را تحقق مرحله جعل یا همان کبری بعلاوه تحقق موضوع که صغری است می دانند بی آنکه ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2656 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔷 💠 ثمرۀ بحث از حقیقت وضع برخی دربارۀ ثمرۀ بحث وضع اشکال کرده و گفته‌اند این بحث یک بحث عمیق زبان‌شناسی است که ثمره‌ای در شناخت معانی آیات و روایات ندارد و زائد است. در پاسخ گفته می‌شود که اگرچه علمای علم اصول این بحث را به عنوان.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZOsoul ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جواز تمسک به عام در شبهات مصداقیه 👤استاد_شهیدی اگر دو شرط در عام وجود داشته باشد میتوان در شبهه مصداقیه به عام تمسک کرد: شرط اول این است که شان مولا در عام این باشد که خودش تمام غرضش را بر مصادیق تطبیق کند، یعنی تعیین صدق موضوع در خارج را نیز مولا به عهده گرفته باشد. شرط دوم این است که از ظاهر مخصص برداشت نشود که مولا شان تطبیق را به مکلف واگذار کرده است. برای احراز شرط اول عام یا باید قضیه خارجیه باشد مثل اکرم جیرانی، یا باید قضیه حقیقیه ای باشد که مصادیقش کلی باشند و شک در مصادیقش، شبهه حکمیه باشد. برای احراز شرط دوم ... 📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2657 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
٣٠ 💠 موضوع : هویت حقوقی اعتبار و بازخوانی مفاهیم حق و حکم و ملک بر اساس آن 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مجید دانشفر 📆زمان: دوشنبه ٢٣ آبانماه ساعت ١٨ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، اتاق کنفرانس طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 وظیفه در دوران بین «درک یک رکعت با وضو» یا «درک تمام نماز با تیمم» 📝 یکی از قواعدی که در باب اوقات نماز در فقه، کاربرد بسیاری دارد قاعده ی «من أدرک» است. این قاعده از روایاتی با مضمون «من أدرک رکعة من الصلاة فقد أدرک الصلاة: هر کس رکعتی از نماز را در داخل وقت درک کند، گویا تمامی نماز را درک کرده است» استنباط شده است. یکی از فروعاتی که بر این ‌قاعده ‌ی فقهی مترتب می‌شود، مسأله تعیین وظیفه‌ ی مکلف در دوران بین «درک یک رکعت از نماز در وقت با وضو» یا «درک تمام نماز در وقت با تیمم» است. در این مختصر به بررسی این فرع فقهی و بیان اقوال در رابطه با آن می‌پردازیم..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 موارد مرجعیت عرف در تشخیص مصداق 👤 این قاعده که عرف مرجع در تشخیص مصادیق نیست، و تشخیص مصداق کار عقل است، و عرف فقط مرجع در تشخیص مفاهیم میباشد، یک تبصره دارد. اگر شک واقعا متمحض در مصداق باشد مثل اینکه بگویند: اذا تصورت شیئا موجودا فتصدق، و عرف عام، فرشته را شی موجود نداند، یا در گذشته جاذبه را شی موجود نمی دیدند، در این موارد تشخیص مصداق با عرف نیست و کار عقل است، زیرا بازگشت مسئله به کشف یک امر تکوینی میباشد و این بر عهده عقل است. اما یک وقت تشخیص مصداق، بازگشتش به سعه و ضیق مفهوم است. مثل شک در مصداق دلیل الدم نجس.... در بحث استصحاب عدم ازلی هم همین مطلب می آید.... 📚 درس خارج اصول، ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2662 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ملکیت اعتباری خداوند 👤 🔻ملکیت اعتباری خداوند خداوند تکوینا مالک همه اشیا است اما ممکن تشریعا و اعتبارا نیز برای خداوند اعتبار مالکیت شود. فان لله خمسه و لرسوله که در بحث خمس مطرح ات را برخی خواستند توجیه کنند ولی لزومی ندارد توجیه شود چون ممکن است خداوند برای خود اعتبار ملکیت کند. نذر نیز ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2664&pid=9353#pid9353 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 منابع حکم شرعی از دیدگاه ابن ادریس حلی در سرائر به نظر ابن ادریس، احکام فقهی را می‌توان از چهار طریق کتاب، سنت متواتر، اجماع و عقل به دست آورد. البته طریق عقلی وقتی دلیل محسوب می‌شود که فقیه از سه طریق دیگر دلیلی نداشته باشد. کتاب استدلال به آیات الأحکام در سرائر جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چنان‌که ابن ادریس در موارد فراوان در استنباط حکم شرعی به سراغ قرآن رفته و با استفاده از قواعد و ادبیات عرب.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZKetabshenasi ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اماراتی که مستند آنها سیره عقلا باشد، لزوما تمام لوازمشان حجت نیست 👤 در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص شهید صدر ره فرموده اند چون عمل عقلا به ظهور عام، از جهت کاشفیت آن میباشد، در نتیجه عکس نقیض حکم عام _ که در میزان کاشفیت با آن برابر است _ نیز از نظر عقلا حجت میباشد. به نظر میرسد کلام ایشان صحیح نیست. خود ایشان در بحث حجیت شهرت فرموده اند گرچه میزان کاشفیت شهرت با دیگر امارات مثل خبر ثقه برابر است، ولی این مستلزم حجیت شهرت نمیباشد، زیرا ممکن است عقلا خود را از عمل به شهرت بی نیاز بدانند و عمل به خبر واحد نیاز ضروری آنها را در رجوع به امارات برطرف کند. ایشان در آن بحث میفرمایند: اینطور نیست که تمام علت برای بناء عقلا در عمل به امارات، میزان کاشفیت آن باشد. نکات دیگری هم دخیل است ولو ما به تفصیل اطلاع بر آنها نداشته باشیم. در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص هم همین بیان مطرح میشود.... 📚 درس خارج اصول، 1 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2670 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تکذیب جابر جعفی توسط سعید بن جبیر؟! 🔻در برخی از مصادر متاخر عامه، به نقل از عقیلی نقل شده که سعید بن جبیر، جابر بن یزید جعفی را تکذیب کرده است. طبعا با توجه به وفات سعید بن جبیر در سال 95 و وفات جابر در سال 128 یا دیرتر از آن، این امر مقداری غریب به نظر می رسد. به نظر می رسد که تکذیب سعید بن جبیر نه نسبت به جابر بن یزید جعفی، بلکه در مورد جابر بن زید بصری بوده است... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2472&pid=8907#pid8907 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(بخش اول) 🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کرده‌اند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق». 🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بی‌شک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است. 1️⃣وجه اول: محتمل است که صاحب جواهر در فطحی بودن عمار تردید داشته باشد.... 2️⃣ وجه دوم: در باب رجال، مبانی در پذیرفتن شهادات مختلف مطرح است. برخی مانند صاحب معالم آن را مانند باب شهادات در امور دیگر می‌دانند که بینه معتبر است... ✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/w24169 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 روایات مخصص قرآن، مخالف قرآن هستند و حجت نیستند 👤 در مخالفت به تقیید و تخصیص، از آنجا که مراد از مخالفت، مخالفت با ظاهر کتاب است، مخصص و مقید هم مخالف کتاب هستند؛ علاوه بر این........ 📚 درس خارج اصول، 25 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2535 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حرف مرد دو تاست! از مرحوم آیت الله والد شنیدم که آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری می‌فرمود: معروف است که می‌گویند حرف مرد یکی است، ولی من می‌گویم: حرف مرد دو تاست. مرد آن است که اگر فهمید حرفش باطل است، برگردد و به اشتباه خود پافشاری نکند. مرحوم آقای والد نقل می‌کردند که خود حاج شیخ نیز چنین بود. حاج شیخ زین العابدین پدر آقا ریحان الله نخعی گلپایگانی عالم ملا و بزرگی در گلپایگان بود. ایشان به درر الأصول حاج شیخ، چهار اشکال کرده بود که مرحوم حاج شیخ دو تا از آن را بالای منبر قبول کرده بود. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZJore مرحوم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت بحث تعاقب حادثین با بحث توارد حالتین 👤 🔻 فرق اول اینست که در تعاقب حادثین تردید در زمان مشکوک است اما در بحث توارد حالتین تردید در زمان متیقن است. مثال بحث تعاقب حادثین اینست که موت پدر و کفر پسر موضوع است برای ارث سایر ورثه، هر یک از دو جزء این موضوع در زمان سابق متیقن اند (وجودا یا عدما) اما در زمان لاحق شک داریم کدامیک زودتر محقق شده و کدام دیرتر بنابراین مشکوک مردد است بین دو زمان اما مثال بحث توارد حالتین جایی است می دانیم طهارت و حدثی در زمان سابق محقق شده اما تقدم و تاخرش مشکوک است در اینجا تردید در متیقن است نه مشکوک. فرق دیگر ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2663 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت بین فرد نادر و متفاهم عرفی در شمول اطلاق 👤 🔻 دو مطلب نباید خلط شود. یک مطلب آن که آیا اطلاق فرد نادر را می گیرد یا خیر؟ ما می گوییم شامل فرد نادر هم می شود. مثلا وقتی مولی می گوید اکرم العلماء، عالمی که دو متر و ده سانت قد دارد را هم شامل می شود. اطلاق فقط فرد غالب را نمی گیرد بلکه شامل فرد نادر هم می شود. مطلب دیگر این است که متفاهم عرفی مانع از تمسک به اطلاق است. یعنی اگر ... . 📚 درس خارج فقه، جلسه 24 تاریخ 1401/8/2 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2675&pid=9378#pid9378 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تنجیز تنها وصف مجعول واقع می‌شود نه جعل 👤 وجوب و حرمت گاهی کلی هستند (جعل) و گاهی جزئی هستند (تکلیف فعلی یا مجعول). هر تکلیف فعلی یا منجز است یا غیر منجز است....... 📚 درس خارج اصول، ۶ شهریور ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2678 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 در فرض "تکیه شارع بر مخصص منفصل" و "عدم دسترسی ما به تمام مخصصات" چرا عمل به عمومات حجت می باشد؟ 👤 اگر پذیرفتیم که منهج شارع در تکیه به قیود منفصل، خارج از منهج متعارف است و شارع بیش از حد عرفی منفصل گویی میکند، کما اینکه نظر بسیاری از بزرگان این است، باید دید حتی بعد از فحص از مخصص هم آیا عمل به عمومات صحیح است یا خیر؟ با توجه به اینکه بسیاری از مخصصات به ما نرسیده است و یا بصورت ضعیف السند برای ما نقل شده است، چه وجهی برای حجیت عام حتی بعد از فحص وجود دارد؟ اگر ما یک مرجع تقلیدی پیدا کنیم که دابش اعتماد بر مخصص منفصل باشد، آیا باز اعتماد میکنیم به عموماتی که از او میشنویم؟ با این که احتمال میدهیم یک روز دیگر مخصص منفصلی را بگوید یا احتمال میدهیم مخصص منفصل را گفت ولی به دست ما نرسید و قابل وصول به ما نبود؟ تنها وجهی که برای عمل به عمومات در این فرض به نظر میرسد این است که .... 📚 درس خارج اصول، 10 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2681 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
💠 🔸شماره 55 💥همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد: 🔻نشست علمی با موضوع: حوزه و بایسته های پژوهش 🎤 ارائه توسط استاد حجه الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻همراه با ✅ پرسش و پاسخ ✅ رونمایی آثار پژوهشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 📆 زمان: یکشنبه 20 آذرماه ⏱ ساعت 12:30 🏢 مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام           ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 95 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19991 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
Zekra 95.zip
11.87M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸 شماره 95 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir