🔰 #اصول
💠 اشکال اخباریها در اعتبار گزارههای عقل عملی در استنباط و پاسخ آن
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مدرکات #عقل_عملی قضایایی هستند که محمولشان حُسن یا قبح است. به علمای #اخباری نسبت داده شده که مدرکات عقل عملی را هم بیاعتبار دانستهاند. دلیل عدم اعتبار، همان اشکال وارد بر مدرکات عقل نظری است. (کثرت #اختلاف) مثلاً در برخی از #عرف ها خیانت مرد به همسرش بسیار قبیح و شبیه خیانت زن به همسرش است؛ اما در بسیاری از عرفها این امر قبیح نیست. با وجود این اختلافات، دیگر مدرکات عقل عملی اعتباری ندارد.
در پاسخ به این اشکال گفته میشود که #حسن و #قبح سه گونه است.....
📚 درس خارج اصول، ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2838
#حسن_و_قبح_عقلی #عقلا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 تقسیم مطلق و مقید و نحوه تعامل با انها از نظر مرحوم نائینی و استاد گنجی
👤#استاد_گنجی
مرحوم #نائینی می فرماید گاهی اوقات مطلق و مقید در ناحیه #موضوع است مثل اعتق رقبه مومنه و گاهی اوقات در ناحیه #متعلق است مثل اعتق رقبه عتقا قربیا و گاهی اوقات در ناحیه #حکم است مثل ان ظاهرت اعتق رقبه مومنه. به نظر ایشان هر مطلقی حمل بر مقید می شود ولی استاد می فرماید در مطلق و مقید در ناحیه حکم، مطلق حمل بر مقید نمی شود، زیرا از باب تعدد مطلوب است...
📚 درس خارج اصول جلسه۲۷ (۱ ابان ماه ۱۴۰۱)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2853
#مطلق
#مقید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 علت کبری و علت تطبیق کبری بر صغرای مورد
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
تعلیلی که در کلام امام آورده میشود گاهی مربوط به کبرای حکم است و گاهی مربوط به تطبیق کبری بر صغرای مورد است.
نکته اینکه در هیچیک از این دو مورد به خودی خود نمیتوان کشف کرد که علت مذکور در کلام، علت #تامه است.
📚 درس خارج فقه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2860&pid=9880
#علت
#کبری #تطبیق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 اشکال به کلام شهید صدر در ملاکیت حب و بغض در ادله امتناع اجتماع امر و نهی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 مرحوم شهید صدر در چهارمین دلیلی که برای امتناع اجتماع امر و نهی ذکر می کند، مساله را روی #حب و #بغض مولی می برد و می گوید چون ما متعلق را هر چه بدانیم نهایتا آنچه محبوب و مبغوض مولی است معنون خارجی است و امکان ندارد که معنون خارجی هم محبوب مولی باشد و هم مبغوض مولی باشد بنابراین اجتماع امر و نهی ممتنع است. استاد به ایشان جواب می دهند که اولا: ملاک حکم مولی حب و بغض نیست بلکه مصلحت و مفسده تامه یا غالبه است و ثانیا: این کلام شما زمانی تمام است که همه اوامر مولی تام یا به قول مرحوم آخوند فعلی من جمیع الجهات باشند درحالی که غالب اوامر حیثی هستند...
📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۹، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2830
#متعلق
#مفسده #مصلحت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 آیات دال بر وجوب تدریجی جهاد ابتدائی و ملازمه آن با ایجاد حکومت مبتنی بر نظریه فقه الدعوه
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
آیات متعددی در بحث وجوب جهاد ابتدائی است که ابطال نظریه تخصیص آیات جهاد به جهاد دفاعی را ثابت میکند و ادله و شواهد تاریخی نیز بر این مطلب ثابت است و ایشان به کمک نظریه فقه الدعوه ملازمه بین وجوب جهاد ابتدائی و تشکیل #حکومت اسلامی را بیان کرده اند و این آیات را دلیل بر مشروعیت تشکیل حکومت در زمان #غیبت دانسته اند به این بیان که ...
📚 درس خارج فقه سیاست ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2845
#جهاد
#ابتدایی
#فقه_الدعوه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد اهلیت اشخاص طبیعی
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از تفاوت های ذکر شده بین اشخاص طبیعی و #حقوقی این است که أهلیت اشخاص حقیقی برای اینکه دارای حق و تکلیف شوند، نیاز به اعتبار و جعل ندارد بلکه شخصیت شخص حقیقی از همان بدو تولد در او وجود دارد.
از طرف دیگر در مورد أهلیت شخص حقیقی نیازی به پذیرش قانونی نیز وجود ندارد.
این در حالی است که در مورد اشخاص حقوقی به این دو مرحله نیاز وجود دارد.
در مناقشه بر این مطلب به دو نظریه اشاره شده است که یک نظریه اعتباری بودن اهلیت و نظریه دوم انتزاعی بودن آن است.
📚 برگرفته از صفحه ۳۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2847
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠توسعه در متعلق استفراغ وسع در تعریف اجتهاد
👤#استاد_میرباقری
تعریف مشهور اجتهاد که متأخرین تقریبا پذیرفته اند:«استفراغ وسع برای تحصیل حجت بر حکم یا وظیفه» است.
این تعریف از چندین ناحیه قابل بحث است یکی از ناحیه قید «استفراغ وسع» است. عرض شد آیا مراد از استفراغ وسع صرفا استفراغ وسع نظری است یا اعم از استفراغ نظری و روحی است. به نظر با توجه به این که از طرفی اختیار انسان در فعل قلبی او حضور دارد، و ازطرفی دیگر فهم انسان صرفا تحت تأثیر محاسبات نظری و ذهنی نیست بلکه تحت تأثیر حالات قلبی و روحی نیز هست؛ بنابراین استفراغ وسع در دخالت قلب در فهم لازم است،مقصود از این امر، حضور فعالیت روحی و قلبی در فهم ذهنی است. ولازم است که قا عده مند شود بعد از قاعده مندی نیز به تفاهم با خبرگان و اهل فن و اقران برسد. بنابر این در واقع اصل اجتهاد همان تعبد و تولی و تسلیم به شارع است که موجب حضور اراده او در فهم می شود و متناسب با اراده مولا مطالب فهم می شود. اگر این اتفاق افتاد این اجتهاد حجت خواهد بود.
📚درس خارج فلسفه اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2834
#اجتهاد
#استفراغ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه
👤 #استاد_شهیدی
اشکال: شرط انعقاد اطلاق، عدم مقید متصل مع امکان التقیید است، کما اینکه شرط ظهور تصدیقی عموم در نفی مخصص، امکان ذکر مخصص است. بنابراین نسبت به مسائل نوپیدا که تقیید و تخصیص امکان پذیر نبوده است اطلاق و عموم نیز منعقد نمی شوند. مثل:
۱. عقد تلفنی نکاح
۲. استماع تلفنی طلاق توسط شاهدین
۳. طی حد تقصیر (هشت فرسخ) با وسائل نقلیه جدید
۴. احیاء موات، استخراج معادن و حیازت مباحات با اسباب مدرن
۵. رؤیت هلال با چشم مسلح
قول مختار: این اشکال از نظر کبروی وارد است و تنها پاسخ صغروی به آن امکان پذیر است؛ به این معنا که راهی عرفی برای تقیید یا عدم بیان مطلق در زمان شارع تصویر شود. بنابراین لازم است موارد جداگانه بررسی شوند ...
📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2867
#اطلاق
#عموم
#موضوعات_مستحدثه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠حکم فرض تداعی و تحالف در اختلاف در عقود
👤 #استاد_قائینی
در فرض تداعی در اختلاف در عقود، مشهور معتقد به لزوم تحالفند و در فرض قسم یا نکول هر دو قائل به انفساخ عقد شده اند.
ما _همانندِ مرحوم صاحب #جواهر و مرحوم سید #یزدی_ حکم #انفساخ را خلاف قاعده می دانیم.
این مهم را در ضمن یک مثال تبیین می کنیم:
در فرضی که بایع مدعی آن است که زیلو فروخته است و مشتری مدعی آن است که فرش خریده است. در این صورت چون هر دو بر وقوع عقد لازم متفق و معترفند، رفع ید از آن خلاف قاعده است...
📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2872
#تداعی
#تحالف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #صحیفه_سجادیه
💠 دعا برای طلب عفو و بخشش
🔻عنه عليه السلام: يا إلهي، لَو بَكَيتُ إلَيكَ حتّى تَسقُطَ أشفارُ عَينَيَّ، و انتَحَبتُ حتّى يَنقَطِعَ صَوتي، و قُمتُ لكَ حتّى تَتنَشِرَ قَدَماي ، و رَكَعتُ لكَ حتّى يَنخَلِعَ صُلبي، و سَجَدتُ لَكَ حتّى تَتَفَقَّأَ حَدَقَتاي، و أكَلتُ تُرابَ الأرضِ طُولَ عُمري، و شَرِبتُ ماءَ الرَّمادِ آخِرَ دَهري، و ذَكَرتُكَ في خِلالِ ذلكَ حتّى يَكِلَّ لِساني، ثُمّ لَم أرفَعْ طَرفي إلى آفاقِ السَّماءِ استِحياءً مِنكَ، ما استَوجَبتُ بذلكَ مَحوَ سَيِّئةٍ واحِدَةٍ مِن سَيِّئاتي، و إن كُنتَ تَغفِرُ لي حِينَ أستَوجِبُ مَغفِرَتَكَ، و تَعفو عَنّي حِينَ أستَحِقُّ عَفوَكَ، فإنّ ذلكَ غَيرُ واجِبٍ لي باستِحقاقٍ
🔻معبودا! اگر به درگاه تو چندان بگريم كه پلك هاى دو چشم من بيفتد و چندان زار زنم كه صدايم بريده شود و چندان در برابر تو بايستم كه پاهايم ورم كند و چندان برايت ركوع كنم كه استخوان پشتم از هم بگسلد و چندان برايت سجده كنم كه تخم چشمانم از كاسه برون افتد و در همه عمرم خاك زمين را بخورم و تا پايان زندگانيم آب تيره بنوشم و در اين ميان چندان به ياد تو گويا باشم كه زبانم از كار بيفتد و آنگاه از شرم تو گوشه چشمم را به اطراف آسمان نيندازم، با اين همه سزاوار آن نباشم كه گناهى از گناهان من پاك شود. و اگر مستوجب آمرزش تو شوم و تو مرا بيامرزى و مستحق بخشش تو شوم و تو مرا ببخشايى، اين آمرزش و بخشايش از روى استحقاق من لازم نگشته است.
📚 الصحيفة السجّاديّة: الدعاء ۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa