eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
819 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 تغییر متن حدیث توسط مرحوم صدوق!! 🔻 مرحوم صدوق برای فرار از اشکال جبر روایتی را از کافی اخذ می کند و کاملا آن را تغییر داده مرحوم مجلسی در بحار فرموده: این امر سبب سوء ظن به صدوق می شود.ممکن است گفته شود که وقتی مرحوم صدوق جزم به بطلان روایت کافی داشتند و از طرفی اطمینان به صدور روایت نیز داشته لذا آنچه که درست هست را بیان نموده........ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2445 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت شبهه ي مصداقیه با شبهه ی صدقیه 👤 🔻در شبهه ی مصداقیه منشا شبهه خلط امور خارجی است اما در شبهه ی صدقیه در خارج همه چیز کاملا واضح است بلکه در صدق مفهوم شک حاصل می شود..... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۷ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2459 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
۲٧ 💠 موضوع : سجده بر کاغذهای صنعتی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مخبریان 📆زمان: چهارشنبه 27 بهمن ماه 1400 ساعت ۱۲:۵٠ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اختلاف نظر آیت الله شبیری با آیت الله میلانی در بحث واگذاری تشخیص مصادیق به عرف 👤 🔻آیت الله والد به نقل از آقای میلانی فرمودند ایشان در بحث واگذاری تشخیص مصادیق به عرف می گفتند عرف بی سواد است. آیت الله والد می فرمودند اتفاقا چون عرف بی سواد است شارع باید طوری حرف بزند که عرف بی سواد بفهمد پس اگر طوری حرف بزند که برخی مصادیق را عرف نفهمد معنایش این است که نسبت به آن موضوع اراده ای نداشته است. این مطلب اشاره به یک نکته عقلی است که در روایات نیز ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2457 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت مفاد اخبرنا و حدثنا در روایات شیخ صدوق 🔻شیخ صدوق با تعابیر مختلفی از مشایخشان نقل حدیث کرده اند. به طور کلی می توان این تعابیر را در 4 قسم قرار داد: 1- موارد تعبیر به حدثنا یا حدثنی 2- موارد تعبیر به اخبرنا یا اخبرنی 3- مواردی که با الفاظ دیگری (نظیر سمعت) نقل کرده اند. 4- مواردی که هیچ تعبیری به کار نبرده اند و سند را با نام شیخ خود آغاز کرده اند. شواهد متعددی نشان می دهد که تعبیر اخبرنا و حدثنا در نظر شیخ صدوق متفاوت بوده و از این راه، می توان اطلاعاتی را درباره ی نحوه ی دستیابی شیخ صدوق به احادیثی که نقل کرده اند به دست آورد... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2464 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی حجیت ارتکاز ارتکاز یکی از موارد تأثیرگذار در استنباط فقهی و دارای ظرفیت بالقوه‌ای است که می‌تواند تأثیر شگرفی بر تفسیر صحیح و دقیق از متون دینی بگذارد. این در حالی است که در کتاب‌های مربوط به علم فقه و اصول، بحث از ارتکاز به صورت مستقل به میان نیامده است، بلکه در لابلای مباحث مطرح شده است که همین امر موجب مغفول ماندن ظرفیت‌های آن و خارج شدن تفسیر متون دینی از مسیر صحیح و منضبط خود در برخی موارد شده است. یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به ارتکازات، حجیت آن است.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZOsoul ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🎉🎊 ولادت با سعادت مولا امیرالمومنین(علیه السلام) تبریک و تهنیت باد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 وثاقت یاسین ضریر 👤 📝یاسین ضریر بصری در ابواب مختلف فقه روایاتی دارد و در برخی احکام فقهی روایات‌منحصر به فردی دارد به همین جهت توثیق او مهم است ایشان توثیق صریحی ندارد ولی می توان از مجموع قرائنی وثاقت ضریر را کشف کرد: 1. محمد بن عیسی بن عبید جلیل القدر که کتاب یاسین ضریر را نقل می کند و نقل کتاب اماره ظنیه بر اعتماد این شخص جلیل القدر بر مولف کتاب است... 2. مرحوم کلینی در دو باب از کافی فقط روایات یاسین ضریر را آورده است؛ یکی باب حد موضع طواف و دیگری ادعا علی المیت... ۳. فتوای أصحاب به مضمون روایاتی که مختص به یاسین ضریر است مانند... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2438 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
۲٧ 💠 موضوع : سجده بر کاغذهای صنعتی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مخبریان 📆زمان: چهارشنبه 27 بهمن ماه 1400 ساعت ۱۲:۵٠ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا👇🏼 🆔️ @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم حجیت قاعده ید در اموال عمومی و بیت المال 👤 📝از روایت معتبر وارد شده در قضیه زره طلحه می‌توان استفاده کرد که شارع اماریت ید در اموال عمومی و بیت المال را ملغی کرده است و لذا کسی که چیزی از اموال عمومی در دست او است باید اثبات کند به وجه مشروع به دست او رسیده است. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2458 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 💠 روضه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بخوان! ▪️این‌بار هم [حضرت آیت‌الله بهجت] مثل خیلی وقت‌های دیگر پول(نذری) دادند و فرمودند: روضه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بخوان. ❓دل به دریا زدم و پرسیدم: شما هربار می‌گویید روضۀ حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بخوان، چی هست در این روضه؟ ✅ فرمودند: به برکت این توسل، خیلی‌ها حوائجشان را گرفته‌اند... (براساس خاطره مداح مجلس روضه) 📚 ردپای سپید، ص۴٧. 🏴 سالروز وفات جانگداز عقیله بنی هاشم، پیام آور کربلا، حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها تسلیت باد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 چگونگی تأثیرگذاری فقه در علم اقتصاد ✍️ برای شناخت نحوۀ اثرگذاری فقه در علم اقتصاد ابتدا باید دانست که اقتصاد مانند روانشناسی در دستۀ علوم انسانیِ تجربی قرار دارد. این علوم با اینکه در روش با علوم تجربی طبیعی مانند زیست‌شناسی، یکسان هستند، اما نمی‌توانند مانند آنها قواعد جهان‌شمول داشته باشد؛ زیرا متأثر از مؤلفه‌هایی چون فرهنگ هستند. تفاوت دیگر این است که در دانش‌هایی مثل اقتصاد نمی‌توان برای سنجش یک مؤلفه، سایر عوامل را ثابت نگه داشت، مثلاً برای بررسی تأثیر گرانی بنزین بر کاهش مصرف سوخت نمی‌توان سایر عوامل را ثابت نگه داشت. از سوی دیگر می‌دانیم پس از رنسانس، علم را نه ابزاری برای مجرد شناخت و توصیف واقعیت، بلکه ابزاری برای تولید و تصاحب ثروت و قدرت دانستند که وظایفی چون پیش‌بینی، کنترل و ایجادِ تغییر را بر عهده دارد. ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. https://fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZNeshast ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نسبت بین ملکیت عرفی، عقلایی و شرعی و معنای نهی شارع از معامله در این نسبت 👤 ملکیت امری اعتباری است و بر حسب این که معتبِر چه کسی باشد، ملکیت‌های عرفی، عقلایی، شرعی و قانونی متصور است. مشهور برای عقلا سیستم معاملاتی مستقلی قبول دارند و شرع هم همین معاملات را امضا یا رد می‌کند. اما به نظر استاد، عقلا سیستم معاملاتی خاصی برای خودشان ندارند بلکه به معاملات عرف نگاه کرده و هر آنچه که عرف آن را قبول داشته باشد و مانعیت شرعی یا قانونی نداشته باشد، امضا می‌کند. همچنین به نظر استاد چیزی به اسم ملکیت شرعیه هم وجود ندارد و شارع هم اصلاً دستگاه معاملاتی ندارد، اما این به آن معنا نیست که شارع در معاملات دخالت نمی‌کند و نظری ندارد...... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2366 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مفاد تضعیف مستفاد از استثناء ابن ولید نسبت به مشایخ محمد بن احمد بن یحیی 🔻در مورد استثناء ابن ولید نسبت به مشایخ محمد بن احمد بن یحیی، دو بحث کلی مطرح است. یکی این که آیا افرادی که استثناء شده اند ضعیف اند یا خیر و دیگری این که آیا افرادی که استثناء نشده اند ثقه اند یا نه. نسبت به مساله ی اول، شبهه ای که مطرح شده این است که ابن ولید، روایات این افراد را استثناء کرده و لذا شاید خود این افراد، مشکلی نداشته اند اما روایات محمد بن احمد بن یحیی از آن ها مضامین باطلی داشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که این ولید، خود این افراد را ضعیف می دانسته است ... با قبول این نظر که ابن ولید، این افراد را ضعیف می دانسته، باز هم جای این سوال هست که آیا مضامین روایات محمد بن احمد بن یحیی از این افراد را هم نامقبول می دانسته است؟... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2409 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم لزوم اثبات «امکان دفع مهاجم با کمتر قوه بکار گرفته شده» بر پلیس 👤 📝یکی از مسائل مهم در تامین امنیت در جامعه مقابله با اراذل و اوباش و افرادی است که مسلح هستند و در قضیه اخیر (قتل یک پلیس در شیراز) به شکل گسترده تری در فضای عمومی جامعه مطرح شده است. و حتی عدم استفاده پلیس از سلاح به نقص در قانون مرتبط شده و تلاش‌هایی برای اصلاح و تغییر قانون آغاز شده است. به نظر می‌رسد ماده قانونی که در این زمینه وجود دارد نقصی نداشته و مطابق فقه است. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2461 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) آخوند ملاعلی همدانی نقل می‌کرد: برخی قمی‌ها گفته بودند: «وضع ما خوب نیست، ولی این آقایان سورچرانی می‌کنند». آقای حاج شیخ عبدالکریم برای همین جهت در مجالس سور شرکت نمی‌کرد تا به خوش‌گذرانی متّهم نشود، ولی استثنائاً در جشن ولادت حضرت زهرا علیها السلام در منزل مرحوم حاج میرزا محمد علی ادیب تهرانی به عنوان تیمّن و تبرّک شرکت می‌کرد. مرحوم حاج ادیب برای موالید معصومین علیهم السلام جشن می‌گرفت و از میان آن مجالس، غذای دو مجلس چرب‌تر بود (البته شخصی در تهران بانی بود): یکی ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و ظاهراً دیگری را هم جشن نیمه شعبان ذکر کرد. در آن موقع مرغ ماشینی نبود، بلکه مرغ طبیعی بود و به ندرت برای مهمانی‌ها مرغ می‌کشتند. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZJore رحمه اللّٰه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 پارادوکس اجتماع علم و شک 👤 🔻فرض کنید از یک سو انای زید معلوم النجاسه است و از سوی دیگر معلوم نیست انای زید، انای شرقی است یا غربی. پس می توان گفت انای زید یا انای شرقی است یا انای غربی و چون هر دو مشکوک اند پس انای زید هم مشکوک النجاسه است و این تناقض است. حل این تناقض ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/٠٧/۲۶ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2466&pid=8891#pid8891 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی معاطاة بودن نکاح زن و مرد به صرف عشق و علاقه 👤 🔻 متأسفانه گفته شده بود: اگر زن و مردی با هم عشق داشته باشند هر چند که صیغه ی نکاح هم جاری نشود، بچه‌های آن‌ها حلال‌زاده هستند. عده ای در صدد توجیه این کلام بر آمدند که این گونه رابطه، نکاح معاطاتی است و این نوع نکاح مورد پذیرش عده ای از فقهاست. اما باید گفت : .... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2470 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست 👤 📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم. گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اجزاء در تقلید از مهم‌ترین مسائلی که در مبحث اجزا مطرح می‌شود، اجزای اعمالی است که مقلّد بر طبق فتوای مرجع تقلید عمل نموده و طبق نظر مرجع جدید، عمل سابق او باطل محسوب می‎شود و یا بر اساس نظر جدید مرجع تقلید، عمل سابق باطل تلقی می‎شود؛ مثلاً سالیانی بر طبق فتوایی غسل می‌کرده که در غسل، ترتیب بین سمت راست و چپ را لازم نمی‌دانسته یا خروج از آب را در غسل لازم نمی‌دانسته؛ اما هم اکنون مقلد کسی شده که تمامی غسل‌های قبلی او را باطل می‌دانسته است.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZOsoulK ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 روایتی جالب از سهل المئونه بودن رفع کراهت 👤 📝 از برخی روایات چنین برمی‌آید که ظاهرا رفع کراهت به امور سهل و ساده نیز اتفاق می افتد. مالك بن اعين گويد: خدمت امام باقر عليه السّلام شرف‌ياب شدم در حالى‌كه رواندازى قرمز و نو كه قرمزى آن شديد بود بر تن داشت و من تبسم نمودم. حضرت عليه السّلام فرمود: مى‌بينم كه مى‌خندى، چرا خنديدى! به خاطر اين لباسى كه بر تن من است خنديدى‌؟.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2462 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی 🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. اگر کسی تضعیفات او را دنبال کند، به مباحث مربوط به مذهب (نظیر ایمان به رجعت) می رسد و وثاقت او ثابت بوده است... 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 شکسته بودن نماز مسافر تا زمان ورود به منزل!! 👤 🔻عده ای از قدما با توجه به روایاتی که ذکر می شود معتقد بودند که مسافر به هنگام برگشت از سفر ولو داخل شهر خود شده است تا وقتی وارد خانه ی خود نشده است نماز او شکسته است.مرحوم شیخ طوسی برخی از این روایات را حمل بر وصول به حد ترخص کرده اند اما این حمل در برخی از روایات که تصریح به عباراتی مثل منزل یا بیت دارد سازگار نیست. ۱- مرسل فقیه: إذا خرجت من منزلك فقصر إلى أن تعود اليه ۲- الفقه الرضوي: و ان خرجت من منزلك فقصر الى أن تعود اليه ۳- موثق علی بن یقطین: يسافر في شهر رمضان أ يفطر في منزله؟ قال إذا حدث نفسه في الليل بالسفر أفطر إذا خرج من منزله....... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۷ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2473 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 # فقه ✅ دلالت آیۀ «تکریم بنی آدم» بر حرمت اهانت بر مقدسات ادیان - بخش اول 🔸یکی از ادله‌ای که ممکن است برای اثبات حرمت اهانت به مقدسات ادیان دیگر بدان تمسک کرد، آیۀ شریفۀ تکریم بنی آدم است: 🔆 «وَ لَقَدْ کرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً». ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و در خشکى و دریا، سیرشان دادیم و از چیزهاى پاکیزه روزى‏شان کردیم و بر بسیارى از آفریده‏هاى خویش، آنان را برترى کامل دادیم. ✳️می‌توان سه دیدگاه را در مسأله مطرح نمود: 1️⃣دیدگاه کسانی که به کرامت ذاتی باور دارند، و تمام موضوع آن را انسانیت می‌‌دانند. در این دیدگاه، همۀ حقوق انسان‌ها مبتنی بر کرامت است و چون همه در انسان بودن مشترکند؛ لذا از حقوق مساوی برخوردارند. 2️⃣دیدگاهی که انسانیت بالفعل را بنیاد کرامت انسان می‌داند، یعنی باورهای دینی و ایمان، نقش به سزایی در شمول این کرامت نسبت به انسان‌ها دارد. انسان از آن جهت که با شأن خلیفة‌اللهی به منزلت کرامت رسیده است، کسانی که این شأن را نادیده می‌انگارند وآن را نابود می‌کنند، در حقیقت خود را از کرامت وپیامدهای آن محروم می‌سازند. لذا انسان منهای ایمان، انسان منهای کرامت شناخته می‌‌شود. 3️⃣در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه سومی ارائه شده است ✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/q55008 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 امکان تشریع قلبی 👤 📝یکی از اشکالات مطرح در بحث حرمت تشریع قلبی ، که از جانب بزرگانی همچون فاضل نراقی ، مرحوم محقق داماد و مرحوم امام مطرح شده است این می باشد که گذاشتن بناء قلبی بر خلاف علم یا حتی گذاشتن بناء قلبی در موارد شک بر یک طرف، ‌ غیر معقول و غیر ممکن است‌. استاد در جواب این اشکال می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2471&pid=8904#pid8904 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir