🔰 #اصول
💠 مرجعیت عرف در تطبیقات
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
استاد محمد جواد فاضل در نزاع بین مرحوم آیت الله خوئی و آخوند در مقابل مرحوم امام و مرحوم آیت الله فاضل در باب مرجعیت عرف در تطبیقات می فرمایند:
اين دو مبنا درنتايج اجتهاد خيلی تأثيرگذار است، يک مبنا مثل مرحوم آخوند، مرحوم آقای خوئی و تلامذه آقای خوئی،من يادم هست استاد بزرگوار ما آيت الله العظمی وحيد دام ظله هم روی اين مبنا خيلی تکيه داشت و حتی ايشان می فرمود اين برهانی است و نمیشود کاری کرد. اينها قائلند به اينکه تطبيق به يد عرف نيست!تطبيق يک مفهوم بر يک مصداق خارجی به يد العقل است. اما مبنای امام و من تبع ايشان اين است که همان طوری که عرف مرجعيت در بيان مفاهيم را دارد تطبيق هم به يد العرف است.
📚 درس خارج اصول 19 دی 1401
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2752
#تطبیقات
#عرف
#مصادیق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تلفظ صحیح ضاد، روش عراقی یا روش مصری؟؟
👤 #استاد_شهیدی
عراقی ها ضاد را بدون شدت ادا میکنند به صورتی که کناره زبان با دندان های آسیا برخورد دارد
اما مصر و لبنان و.. ضاد را به صورت دال مفخمه و با شدت ادا می کنند و هر کدام تلفظ ضاد را تنها بدین صورت صحیح می دانند و دیگری را غلط می دانند
آیت الله سیستانی در این مورد فرموده اند اگر تشخیص ضاد صحیح ندادید احتیاط در تلفظ به هردو صورت بشود
آیت الله زنجانی تلفظ هر ضادی را برای عرف خودش صحیح میداند
به نظر می رسد تلفظ صحیح ضاد به صورت عراقی...
📚 درس خارج فقه تاریخ 1401/10/10
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2747
#تلفظ_ضاد
#قرائت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 تقسیمات احکام
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
احکام شرعی در نظر مشهور به وضعی و تکلیفی و احکام تکلیفی به ۵ دسته تقسیم میشوند؛ اما در نظر استاد تقسیمات احکام به سه دستهٔ تکلیفی، وضعی و انتزاعی تقسیم میشوند و احکام تکلیفی هم ۴ دسته هستند. شارع در موارد اباحه حکمی جعل نمیکند، بلکه مباح بودن را ما از عدم جعل ۴ #حکم_تکلیفی دیگری انتزاع میکنیم. همچنین این ۴ حکم تکلیفی، نسبت به احکام واقعی است. اما در احکام ظاهری، ما حکم وجوب ظاهری و حرمت ظاهری و ... نداریم، بلکه حکم ظاهری دائماً یکی از این دوتاست: ایجاب احتیاط یا ترخیص در مخالفت تکلیف.
📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۱.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2750
#حکم
#انتزاع
#اباحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 حجیت«یعنی... » در روایات
👤 #استاد_مفیدی
در برخی روایات در تفسیر فرمایش امام معصوم بعضاً مطلبی با «یعنی» گفته شده، در این موارد دو سؤال مطرح میشود:
اولاً آیا ممکن است این «یعنی» را خود حضرت فرموده باشند؟ یا اگر از امام بود، حتماً باید میفرمودند: «اعنی»؟
ثانیاً این «یعنی» اگر از راوی یا فقیهِ جامع کتاب روایی باشد، آیا ممکن است در شرایطی برای ما #حجت باشد؟
پاسخ اجمالی: «یعنی» می تواند کلام امام باشد و اگر کلام #راوی هم باشد، حجت است.
پاسخ تفصیلی: ...
📚 درس خارج فقه تاریخ 1401/10/19
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2758
#یعنی
#اعنی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 شرطیت تغیر انتشاری با توجه به روایت سئل عن الماء النقیع
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 برخی مانند صاحب عروه با توجه به صدر روایت که فقط استناد عرفی تغیر به نجس در آن مطرح شده است در آب کر حکم به کفایت تغیر بالخاصیه کرده اند اما استاد باتوجه به ذیل روایت که حضرت می فرمایند و کذلک الدم اذا سال و اشباهه که در مقام بیان ضابطه است، علاوه بر استناد عرفی تغیر به نجس، سیلان نجس در آب که همان انتشاری بودن تغیر است را شرط می دانند. بنابراین برای حکم به نجاست آب کر و جاری و چاه و غیره دو شرط لازم است اول اینکه تغیر مستند به نجس صورت گیرد دوم اینکه سیلان نجس در آب باشد.
📚 درس خارج فقه( جلسه59، 1401/10/17)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2754
#تغیّر
#کر
#انتشار
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#اصول
عدم صحت اعتبار امارات به نحو جعل مودا به منزله واقع
#استاد_گنجی
مرحوم خویی در مقام کیفیت اعتبار امارات فرموده که تنزیل مؤدا منزلة الواقع غلط است، چون این سر از سببیت درمیآورد، سر از تصویب درمیآورد. اگر خواسته باشد ادله حجیت خبر مثلاً مؤدا را بگوید واقع، پس واقع تغییر میکند ...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2735
📚 درس خارج اصول استاد گنجی جلسه 69 تاریخ12 دی ماه 1401
#امارات
#جعل
#واقع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا
میرزا از اعاجیب عالم است! گاهی انسان مطالبی را از افواه میشنود، آنها ارزشی ندارد و گاهی با اسناد صحیح مطلبی را میشنود. یکی از مطالبی که مسند است، قضیهای است که آقای آخوند ملاعلی همدانی رحمه الله نقل میکرد از آقای شیخ عبدالنبی نوری که بعد از شیخ فضل الله نوری در این اواخر اعلم علمای تهران بود. آقای شیخ عبدالنبی، استاد آخوند همدانی هم بود؛ چون در تهران پیش ایشان درس خارج میخواند. آقای آخوند میگفت یک وقت راجع به خدمتی که شیخ فضل الله نوری در مورد طبع وسائل الشیعه با تشویق کردن «امیر بهادر» کرد، صحبت بود. شیخ عبدالنبی نوری فرمود:
وسائل یک دفعه چاپ شده بود و بسیاری از اهل علم به آن احتیاج داشتند و به کسی نمیرسید؛ چون تعداد چاپی آن محدود بود. لذا طلبهها وسائل را استنساخ میکردند و من هم بعضی را «استکتاب» کرده بودم تا برایم بنویسند، و در آن تاریخ صد تومان مقروض شده بودم در نجف (برای استکتاب و هزینههای دیگر)، و چون در نور و مازندران املاکی داشتیم، از فروش محصولات این املاک، برای ما پول میفرستادند و من هم به حساب آن درآمد، این صد تومان را مقروض شده بودم که وقتی پول رسید، بدهم.
ولی از عامل ما در نور، نامهای آمد که امسال باران نیامده و محصول سوخته.....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=12510/#ZJore
#میرزای_شیرازی #شیخ_عبدالنبی
#شیخ_عبدالنبی_نوری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تحلیل اشتباه از «ماهیت بیع»، در اثر تلقی اشتباه از حقیقت «اضافه»
👤 #استاد_فرحانی
در رابطه با «اباحۀ جمیع تصرفات» اختلاف نظری وجود دارد؛ شیخ انصاری آن را صحیح نمیداند. محقق خوئی معتقد است این به خاطر مبنای اشتباه شیخ در تحلیل بیع است. حضرت امام(ره) توأمان هم مدعای شیخ انصاری را نقد میکند، هم مدعای محقق خوئی را. ایشان مدعی هستند که محقق خوئی به خاطر تلقی نادرست از حقیقت اضافه، تحلیل نادرستی از حقیقت بیع ارائه کرده اند. تفصیل مطلب اینکه ...
📚 درس خارج فقه معاطات، سال تحصیلی 1401-1402، جلسات 32 تا34.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2760
#بیع
#اضافه
#اباحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠علت ماندگاری شیخ طوسی و تآلیف ایشان
👤 #استاد_قائینی
بنده یک زمانی در حالات شیخ #طوسی تتبع کردم تا بفهمم علت ماندگاری و برکت تالیفات شیخ چیست؟! به این نتیجه رسیدم که تمام تالیفات شیخ طوسی برای این است که سد حاجات شیعه کند نه برای این که بگوید من کتاب نوشتم....
📚 درس خارج فقه، 18/09/1401
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2748
#العدّه
#الاستبصار
#المبسوط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 شبههٔ تنافی منجزیت امارات و قاعدهٔ قبح عقاب بلابیان
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
شبههای مطرح است که دو حرف اصولیها با هم نمیسازد: از یک طرف گفتهاند که اماره قائم مقام #قطع_طریقی میشود، لذا تکلیف را منجز میکند. در نتیجه عقوبت بر مخالفت اماره قبیح نیست؛ ولی از طرف دیگر #قاعده_قبح_عقاب_بلابیان را قبول کردهاند که معنایش این است که اگر مولا عبد را به خاطر مخالفت تکلیفی عقاب نماید که نسبت به آن قطع نداشته باشد، این عقوبت قبیح است. (مراد از بیان، خصوص قطع است؛ لذا قبح عقاب بلا بیان یعنی قبح عقاب بلا قطع). مجموعاً ۵ جواب به این شبهه داده شده است...
📚 درس خارج اصول، ۲۴ مهر ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2771
#اماره
#قطع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 روشی دقیق برای توثیق محمد بن یحیی الصیرفی
👤 #استاد_شهیدی
محمد بن یحیی الصیرفی توثیق خاصی ندارد ولی می شود وثاقت او را اثبات کرد چون در ثواب الاعمال صفحه 80 دارد محمد بن یحیی اخی مغلس الصیرفی معلوم میشود محمد بن یحیی صیرفی برادر مغلس است. این را بگذارید کنار کلام نجاشی که میگوید محمد بن یحیی الخثعمی اخو مغلس کوفی #ثقة...
📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۵ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2770
#محمد_بن_یحیی_الصیرفی
#توثیق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa