🔸 #احکام
💠 ازدواج با زنان اهل کتاب
✍️یکی از مسائل مورد ابتلا خصوصاً میان مسلمانانی که در خارج از کشور زندگی میکنند، مسئلۀ ازدواج با اهل کتاب است. در این مختصر به بیان اقوال فقهای عظام در رابطه با ازدواج با زنی که از اهل کتاب است، پرداخته میشود......
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 دیدگاه آیت الله شبیری در مورد مستطرفات سرائر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مرحوم ابن ادریس در نقل از منابع در مستطرفات سرائر بی دقت است.
برخی از اشتباهات ایشان در نحوه نقل از منابع است.
برخی دیگر از اشتباهات ایشان در شناخت مولف کتاب منبع است.
و اشتباهتی دیگری نیز در نقل های ایشان وجود دارد.
به همین جهت ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2393
#ابن_ادریس
#سرائر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 موضوع ادله اضطراری( مانند: تیمم، نماز نشسته، عدم وجوب روزه) خوف ضرر است یا واقع الضرر
👤 #استاد_شهیدی
در این مساله سه احتمال وجود دارد
۱_ موضوع، مرکب از ضرر واقعی و خوف ضرر باشد همانطور که مرحوم خویی در بحث تیمم فرموده است که موضوع امر اضطراری دو جزء دارد...
۲_ واقع الضرر موضوع حکم اضطراری است و خوف، صرفا طریق عقلائی به ضرر است...
۳_ هر کدام موضوع مستقل هستند...
به نظر ما اظهر همین احتمال اخیر است؛ زیرا...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2371
#لا_ضرر
#حکم_اضطراری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#کتابشناسی
💠بحثی پیرامون تفسیر عیاشی
📝 از جمله آثار و کتب حوزۀ مشرق زمین که به دست ما نرسیده است، تألیفات عیاشی است. عیاشی بیش از دویست کتاب داشته است که هیچ کدام در اختیار ما نیست. تنها کتاب باقی مانده از عیاشی، «تفسیر عیاشی» است که به صورت ناقص و بدون سند و از طریق حوزۀ بغداد به ما رسیده است....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب #لوح_پژوهشی_ذکری در سایت مدرسه امام محمد باقر دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-84/
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 بررسی کلام آیت الله سیستانی در بحث «اقتضاء النهی عن العبادة للفساد»
👤 #استاد_گنجی
📝آیت الله سیستانی ادّعاء کرده اند که نهی در عبادت اگرچه مقتضی فساد پنداشته شده، اما اینگونه نیست و نهی در عبادت مقتضی فساد نیست! توضیح آنکه: اگر خطابی به نحو مطلق امر به نماز کرده باشد(صلِّ) و خطاب دیگری، برخی از مصادیق آن را مورد نهی قرار داده باشد(لاتصلِّ فی المکان المغصوب)، نهی مذکور دلالتی بر فساد نماز ندارد؛ چرا که خطاب مطلق دلالت بر مطلوبیت مطلق نماز داشته و اگر خطاب خاصّ برخی از مصادیق را مورد نهی قرار داده، از باب خصوصیتی است که با آن مصادیق همراه شده است. مبغوضیتِ خصوصیت فردیّه، موجب مبغوضیت اصل طبیعتِ نماز نمی شود! ...
به نظر می رسد که کلام ایشان عقلائی نیست! ...
📚 درس خارج فقه، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2389&pid=8679#pid8679
#اقتضاء_النهی_للفساد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 حل مشکل اختلاف نسخ کتب اربعه
👤 #استاد_شهیدی
محقق خویی می فرمایند هرچه در وسائل از کتب اربعه و سایر کتبی که به آن ها سند دارد، نقل می کند، معتبر است؛ چون صاحب وسائل می گوید این کتاب ها به واسطه ثقات به دست ما رسیده است، اما نسخ مختلف دیگری که به کتب اربعه باشد اعتباری ندارد؛ زیرا...
اشکال به مرحوم خویی:
شواهد زیادی وجود دارد که تفاوتی بین نسخ در دسترس ما و صاحب وسائل نیست...
اتفاقا آیت الله زنجانی می فرمایند نسخه کافی که در دست صاحب وسائل بود نسخه مغلوطه ای بوده است...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2383
#وسائل_الشیعه
#اختلاف_نسخه
#کتب_اربعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#نشست های علمی
💠چالشهای فقه و روانشناسی
📝هدف از بحث چالشهای فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش، نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در این بخش برای نشان دادن موارد تأثیر این دو علم، نمونههایی از چالشهای فقه و روانشناسی بیان میشود. به طور کلی چالشها به دو دستۀ چالشهای موضوعی و چالشهای حکمی، قابل تقسیم است. در این بخش، چالشهای موضوعی تقدیم میگردد.
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب #لوح_پژوهشی_ذکری در سایت مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZNeshast
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻یکی از مثال های نقض در بحث رویت هلال با تلسکوپ بحث حد ترخص است که در آن واضح است که تلسکوپ مجزی نیست.استاد در پاسخ از این نقض فرمودند: دو ضابطه برای وجوب قصر مطرح شده یکی خفاء اذان و دیگری خفاء جدران. یک ضابطه مربوط به گوش است و دیگری چشم و این دو مقداری با هم تفاوت دارند.خفاء اذان در چند روایت آمده است اما خفاء جدران در یک روایت آمده است اما مهم این است که.....
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2402&pid=8705#pid8705
#حد_ترخص
#رویت_هلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠 عدم تلازم بین مقربیت و استحقاق ثواب
👤 #استاد_قائینی
📝مرحوم آخوند در بحث واجب غیری معتقدند موافقت با اوامر غیری به وجدان عرفی و ادراک عقلی موجب استحقاق ثواب نیست و مقرب هم نیست و بر همین اساس هم قصد قربت با آن ممکن نیست.
به نظر میرسد بین مقربیت و استحقاق ثواب تلازمی وجود ندارد.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2407
#وجوب_غیری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 خریدار سهام بورسی، شریک در اموال شرکت می شود؟؟
👤 #استاد_شهیدی
ظاهر کلام فقهاء این است که: خریدار سهام، اموال شرکتی را که سهام آن را می خرد، به نحو اشاعه مالک می شود.
این قول گرچه با مبانی فقه رایج موافق است، لکن مبعدات خارجی دارد.
مبعد اول: با موت خریدار سهام، وکالتی که او به هیئت مدیره در معاملات داده است، باطل می شود. حال بعد از مرگ وی، هیئت مدیره هیئت چگونه در اموال شرکت، تصرف اعتباری مثل خرید و فروش کند؟
مبعد دوم: نگرفتن اموال سهامداران هنگام ورشکستگی ...
مبعد سوم: لوازم مالکیت مشاعی ...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2360
#لا_حرج
#نفی_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اشکال بر تلقی مشهور بر مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
کسانی که ادات شرط را واجد مفهوم دانستهاند، یک مورد را استثنا کردهاند: شرطی که مسوق برای بیان یا تحقق موضوع باشد. بعد از تسلم این مسأله، در صدد یافتن علت مفهوم نداشتن این جمله و فرق آن با سایر جملههای شرطیه برآمدهاند. شهید صدر ضمن تحقیقی جوابی به این سؤال داده است......
📚 درس خارج اصول 1400/10/18
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2400
#مفهوم
#مفهوم_شرط
#شرط_مسوق_برای_تحقق_موضوع
#شهید_صدر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فراخوان_مقاله
💠کنگره بین المللی میرزای نائینی(ره)
🔹تاریخهای مهم کنگره🔹
▬ مهلت ارسال چکیده مقالات ▬
ا▼ا▼/▼ا
پانزدهم اسفندماه 1400
▬ مهلت ارسال مقالات ▬
ا▼ا▼ا▼ا
پانزدهم اردیبهشت 1401
👈 جهت اطلاع از ریز موضوعات و نحوه ارسال آثار و دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاعرسانی کنگره به نشانی زیر مراجعه فرمائید:
🌐hamayesh.miu.ac.ir/naeini
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 اشکال عام به توثیقات عامه
👤 تحقیق_طلاب
📝 آیا میتوان روایات کتاب احتجاج -که مرسل هستند- را اعتبار بخشید؟؟؟!!!
یکی از وجوهی که برای اعتبار بخشی به روایات مرسل احتجاج ذکر میشود توجه به مقدمهی آن است: «و لا نأتي في أكثر ما نورده من الأخبار بإسناده إما لوجود الإجماع عليه أو موافقته لما دلت العقول إليه أو لاشتهاره في السير و الكتب بين المخالف و المؤالف» امابه نظر میرسد استدلال به این مطلب با مبنایی که برخی اساتید مبرز کنونی حوزه قبول دارند، سازگار نباشد، این اشکال به عمدهی توثیقات عامه (مانند توثیقات مستفاد از مقدمه تفسیر علی بن ابراهیم، کامل الزیارات و حتی مشایخ ابن ابیعمیر و ...) و نیز به عباراتی که ادعا میشود صدور یا صحت روایات برخی کتب مانند کافی، تحف العقول و نیز احتجاج را ثابت میکنند وارد است. اصل اشکال احتمال وجود ارتکازی در زمان نوشتن عبارات مورد استدلال است که مانع تمسک به اطلاق یا ظهور این عبارات میشود...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2318
#توثیقات_عامه
#احتجاج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدم اثبات حد سرقت با بینه بعد از قسم منکر
👤 #استاد_قائینی
📝در سرقت دو جنبه حق الله و حق الناس وجود دارد اما مستفاد از ادله این است که حق الله منوط به این است که کسی است که مال از او دزیده شده است حق مالی خودش را مطالبه کند و گرنه حد سرقت و حق الله نیز ثابت نمیشود و البته صاحب مال نسبت به حق الله حقی ندارد و لذا گذشت او بعد از مطالبه مسقط حق نیست. همین مساله باعث ایجاد تفاوتهایی بین این دو جنبه شده است.
مرحوم آقای خویی معتقد است قسم منکر سرقت فقط مسقط حق مالی است و حد الهی حتی با بینه بعد از قسم هم قابل اثبات است اما حضرت استاد این فتوا را ناتمام میدانند...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2417
#حد_سرقت
#بینه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 جمع عرفی بین عامین من وجه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از جمعهای عرفی بین عامین من وجه عبارتست از جمع بین اقتضا و لا اقتضا.
به طور مثال یک دلیل می گوید "الغنم لیس بحرام" و دلیل دیگر می گوید "المغصوب حرام".
ماده اجتماع این دو دلیل، غنم مغصوب است ولی عرفا بین این دو دلیل تعارض نیست و واضح است که عرف ماده اجتماع را به "المغصوب حرام" می دهند.
آقایان در تحلیل عرفی این نکته ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2419
#جمع_عرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تفاوت انصراف الی با انصراف عن !!!!؟؟
👤 استاد_مفیدی
🔻 آن چیزی که مانع اطلاق است انصراف واژه از برخی مصادیق است نه انصراف واژه به برخی مصادیق؛ زیرا صرف متعارف بودن برخی مصادیق نمی تواند اطلاق کلام مولا را مخدوش کند عرف اگر تطبیق کلمه بر مصداقی را محکوم به صحت سلب ببیند آنگاه اطلاق از بین می رود....
در بحث رویت هلال با تلسکوپ درست است که رویت متعارف زمان صدور نیست اما انصراف از آن ندارد
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۸/۳۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2317
#انصراف
#رویت_هلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 محدوده ی توثیق برداشت شده از استثناء ابن ولید
🔻اگر روایت محمد بن احمد بن یحیی از فردی، اختصاص به آداب و سنن داشته باشد، آیا باز هم می توان از عدم استثناء ابن ولید، وثاقت او را برداشت کرد؟ این مساله، محل اختلاف است. اما به نظر می رسد که اگر در این فرض، توثیق را نپذیریم، اصل این توثیق با مشکل مواجه می شود...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2390&pid=8682#pid8682
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول_کاربردی
💠 موانع #فهم_متن از دیدگاه آیت اللّٰه #شهید_صدر رحمه اللّٰه
(نگاهی تطبیقی میان علم اصول و #هرمنوتیک در باب فهم متن)
مسئلۀ فهم متن، به عنوان یک مسئلۀ جدی، مرهون مباحث هرمنوتیک معاصر است. اگر چه اصل این مسئله در علم اصول نیز مطرح بوده است؛ اما با مباحث هرمنوتیک فلسفی هایدگر و گادامر این مسئله اهمیت خاصی یافت و انقلابی در برداشت عمومی در این باب، ایجاد نمود.
گادامر با تحلیلی خاص از فهم میکوشد تا نشان دهد....
#فهم_متن
#هرمنوتیک
#هایدگر #گادامر #اصول
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZOsoulK
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 آیت الله زنجانی استصحاب استقبالی را معتبر می داند؟؟؟
🔻جریان استصحاب به نسبت آینده در مواردی که الآن به چیزی یقین دارد و در استمرار آن در آینده شک دارد، محل اختلاف و مناقشات بسیار است
اما آیت الله زنجانی این استصحاب را پذیرفته و نه تنها هیچ اشکالی را بدان وارد نمی دانند بلکه در تقریب آن می فرمایند: معولا فقها در باب صوم...
📚 درس خارج فقه۱۳۸۲/۱۱/۲۶
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2338&pid=8490#pid8490
#استصحاب
#استصحاب_استقبالی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 لزوم اکتفاء به حداقل در فرض اضطرار به لباس نجس (انحلالیت نهی ارشادی)
👤 #استاد_شهیدی
🔻 برخی مثل آیت الله خویی و استاد شهیدی نواهی ارشادی را، ظاهر در انحلالی بودن دانسته و در مقابل برخی همچون امام خمینی آنها را صرف الوجودی می دانند. ثمره بحث در جایی ظاهر می شود که مثلا شخصی مضطر به پوشیدن لباس نجس در نماز گردد که بر اساس نظر امام خمینی می تواند هر قدر لباس نجس دیگر که می خواهد بپوشد زیرا مجموع بما هو مجموع مانع بود و مورد نهی واقع شده بود و بعد از ارتکاب اولین فرد نهی ساقط شده و بقیه افراد نهی ندارند؛ اما طبق نظر آیت الله خویی و استاد شهیدی...
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2381
#نواهی
#انحلال
#نهی_ارشادی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 استحباب عمامه در حال نماز
👤 #استاد_گنجی
📝 یکی از مواردی که گفته شده از مستحبّات لباس نمازگزار است، داشتن عمامه است.
برای اثبات استحباب عمامه در حال نماز به چند روایت استناد شده، که همگی ضعیف السندند! ...
📚 درس خارج فقه، ۶ و ۷ دی ماه ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2418
#استحباب_عمامه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 وثاقت محمد بن عبدالحمید
👤 #استاد_شهیدی
📝محمد بن عبد الحمید روایاتی در فقه و غیر آن دارند ولی وثاقت ایشان مورد اشکال واقع شده است.
وجوه متعددی برای وثاقت ایشان ذکر شده است
وجه اول: توثیق نجاشی
صاحب حدائق و محقق خویی فرموده اند که نجاشی در رجال ایشان را توثیق کرده است:
« محمد بن عبد الحميد بن سالم العطار أبو جعفر، روى عبد الحميد عن أبي الحسن موسى و كان ثقة من أصحابنا الكوفيين له كتاب النوادر...
این بیان از مرحوم خویی عجیب است و خودشان نیز در معجم ملتفت شده اند؛ زیرا...
.
.
وجه نهم: عدم استثناء ابن ولید از رجال محمد بن احمد بن یحیی
این وجه را آقای زنجانی قبول دارند؛ ولی به نظر ما...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2412
#وثاقت
#محمد_بن_عبدالحمید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻یکی از مثال های نقض در بحث رویت هلال با تلسکوپ بحث حد ترخص است که در آن واضح است که تلسکوپ مجزی نیست.استاد در پاسخ از این نقض فرمودند: دو ضابطه برای وجوب قصر مطرح شده یکی خفاء اذان و دیگری خفاء جدران. یک ضابطه مربوط به گوش است و دیگری چشم و این دو مقداری با هم تفاوت دارند.خفاء اذان در چند روایت آمده است اما خفاء جدران در یک روایت آمده است اما مهم این است که.....
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2402&pid=8705#pid8705
#حد_ترخص
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اشتراط قصد توصل در مقدمه
👤 #استاد_قائینی
📝از کلمات مرحوم شیخ استفاده میشود که ایشان قصد توصل به ذی المقدمه را در متعلق امر غیری دخیل میدانند این بیان در کلام مرحوم آخوند مورد اشکال قرار گرفته است. از نظر حضرت استاد میتوان کلام مرحوم شیخ را به گونهای تقریر کرد که این اشکال مرحوم آخوند به آن وارد نباشد.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2422
#مقدمه_واجب
#قصد_توصل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir