eitaa logo
Modiryar | مدیریار
204 دنبال‌کننده
5هزار عکس
793 ویدیو
2 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
فضاهای شهری چند عملکردی ✅ در سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» موضوع «کالبد شهری» با ویژگی هایی همچون متوازن، نماد آبادانی، یکپارچه، روان و متصل بیان شده است. مجموعه این موارد به اشاره دارد که در راستای افزایش زیست پذیری در همه نقاط شهر و بهبود کیفیت زندگی شهری مطرح می شود. شهرسازی پایدار، موضوعات شهر را از جنبه های مختلف؛ ▪️اجتماعی (فرهنگ و عدالت)، ▪️ساختاری (زیرساخت‌های شهری و فرم شهر)، ▪️حمل ونقل (راه‌ها و زیرساخت‌های ترافیکی)، ▪️منابع (انرژی، مواد غذایی، مصالح) پردازش می کند. بالغ بر نیمی از جمعیت جهان، زندگی خود را در شهرها سپری می کنند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. فرم و منظر شهری مرتب تغییر می کند و گسترش عمودی و افقی دارد که با افزایش جمعیت شهری، نوعی تعارض برای شهرها ایجاد می کند. از سویی، رشد افقی شهرها به دلایل بسیاری همچون افزایش گازهای گلخانه ای، از بین رفتن زمین های کشاورزی، از بین رفتن یکپارچگی و پیوستگی منظر، افزایش هزینه ها از منظر حمل ونقل و ساخت وسازها و... اثرات زیست محیطی مخربی به دنبال دارد و از سوی دیگر، رشد عمودی، کاهش کیفیت زندگی افراد و بروز انواع پیامدهای مخرب روحی را باعث می شود؛ لذا نگاه توسعه پایدار به متراکم شدن شهرها منجر می شود. ✅ یک باید از جنبه های کالبدی، اجتماعی و زیست محیطی مورد توجه باشد. «فضاهای شهری چندعملکردی» راهکاری برای افزایش کیفیت زندگی شهری در شهرهای متراکم محسوب می شود که در آن، اهدافی مانند رفاه و عدالت اجتماعی، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، کارایی اقتصادی و حمل و نقل پایدار، مورد نظر هستند. رشد عمودی شهرها کاهش کیفیت زندگی را به دنبال دارد و سبب آسیب پذیری شهر و افزایش تبعات روانی می شود. بر این اساس اگر تقدم با «جای دادن شهروندان در شهر» باشد، حرکت به سمت تراکم بیشتر، کاهش سرانه فضای سبز و مراکز فعالیت و فضاهای جمعی اجتناب ناپذیر است. اما آنچه سبب زیست پذیری یک شهر می شود، کیفیت زندگی شهروندان است. کیفیت زندگی شهری به امکان انجام فعالیت های انتخابی بستگی دارد. فعالیت شهروندان به سه دسته «اجباری، انتخابی و اجتماعی» تقسیم می شود و هرچه امکان انجام فعالیت های انتخابی بیشتر باشد، کیفیت زندگی بهتر می شود. وقتی شهر به سمت افزایش تراکم می رود، بدون در نظر گرفتن سایر جنبه های پایداری شهری (جنبه های محیط زیستی و اجتماع) و نیاز به تسهیلات مربوط به طراحی شهری مانند ترکیب کاربری ها و فعالیت ها گزینه های متنوع حمل ونقل و فضاهای لازم برای فعالیت های غیر ضروری (اختیاری، اجتماعی و تفریحی) کیفیت زندگی ساکنان کاهش می یابد. کیفیت زندگی مفهومی چند وجهی است که نه تنها جنبه های مادی زندگی مثل سطح زندگی و دسترس بودن امکانات و زیر ساخت های اجتماعی و فیزیکی، بلکه جنبه های دیگری همچون سلامتی جسمی و روانی و فرصت های تفریحی و گذران اوقات فراغت را که مغفول مانده است، در بر می گیرد؛ این امر در بستر طراحی فضاهای شهری چند عملکردی تحقق می یابد. 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۷۹۳ www.modiryar.com @modiryar
و بازهم سخن از ضرورت آموزش 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۳۹ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
و بازهم سخن از ضرورت آموزش ✅ می‌خواهم باز هم از ضرورت و اهمیت سخن بگویم. هر چقدر در این راستا بگوییم، بنویسیم، بشنویم باز هم کم است و باید همواره خود را مدیون و مرهون این عرصه بدانیم. در سه سال اخیر به خاطر همه گیری کرونا آموزش در کشور ما هم در سطح آموزش عالی و هم در سطح آموزش و پرورش به شدت آسیب دیده است. خصوصاً برای دانش آموزانی که در مقاطع پایه تحصیلی قرار داشتند و هرگز قبل از آن رنگ مدرسه را ندیده بودند این مسأله اثرات بیشتری داشت. اکنون که همه گیری کرونا تقریباً کنترل شده و مدارس حضوری گردیده دوباره فرصتی فراهم شده است که نظام آموزشی کشور بازسازی شود و جبران مافات گردد. ✅ هر چند اثرات این آسیب تا چند سال قابل جبران نخواهد بود خصوصاً وقتی به یاد آوریم به دلیل خانه نشینی و انجام امور مدرسه و دانشگاه در اعتیاد نسل جوان و نوجوان به فضای مجازی بسیار بیشتر گردیده است اما در هر صورت ما وظیفه داریم چه در جایگاه متولیان امر آموزش در مدارس و دانشگاه ها و چه در جایگاه والدین نسبت به جبران عقب ماندگی های گذشته و یا کیفیت نامطلوب آموزش در چند سال اخیر (به دلیل غیرحضوری بودن) اقدامات موثری انجام دهیم. در ایام کرونا اتفاقات متعددی در ارتباط با موضوع آموزش رخ داد؛ کوچ مجازی را تجربه کردیم، عصر دو فضایی را چشیدیم، آموزش‌های شناور را باور کردیم و عصر خوشه‌ای به اطلاعات را از سر گذراندیم. ✅ همه ی این موارد علاوه بر ایجاد تغییر در استانداردهای آموزشی تجارب جدید را در اختیار متولیان امر برای برنامه ریزی مجدد در شیوه های آموزشی ارائه داد. بر همین اساس بر مبنای اتفاقات صورت گرفته و همچنین تجارب جدید باید تقویت زیرساخت‌های آموزشی در دوران هیجانی پساکرونا به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد. تحول، تغییر و جبران مسائلی که ویروس منحوس کرونا بر کشور وارد ساخته است، باید در چند مرحله اتفاق افتد؛ در ابتدا لازم است محتوا تغییر کند و کتاب‌های‌ درسی به نوعی بررسی و مرور درس‌های سال‌های گذشته باشد چراکه یادگیری آن‌ها برای پایه‌های بعد الزام‌آور است و آموزش و پرورش نباید مانند سال‌های گذشته همان کتاب‌ها را به دانش‌آموزان ارایه دهد. ✅ شیوه‌های تدریس باید تغییر کند؛ از آنجایی که محتوا عوض می‌شود، باید شیوه‌های تدریس جدید نیز به آموزش داده شود تا با شیوه جدید، محتوایی جدید را آموزش دهند. همه این مسائل مستلزم بررسی‌های بسیار در این باره است. به عنوان مثال در دوران کرونا تجربه نشان داد که فضای مجازی می‌تواند به‌عنوان یک منبع مکمل به غنی‌سازی یادگیری و تنوع بخشیدن به منابع یادگیری شناخته شود. باید باور کنیم و ایمان کامل داشته باشیم که مسیر پیشرفت کشور راهی جز توسعه نظام های آموزشی ندارد. اگر می خواهیم به توفیقات روز دست یابیم باید نگاه دانش بنیان و پیشران نسبت به مسائل و پدیده های جاری داشته باشیم. ✅ خصوصاً امسال که با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» مزین گردیده است باید در این مسیر فرصت های مناسب را شناسایی کنیم و کشور را در مسیر حداکثری قرار دهیم. آموزش موضوع بسیار مهمی است که در تمام دنیا به عنوان زیرساخت اساسی توسعه و پیشرفت کشورها محسوب می گردد. پس ساده انگاری اصول آموزشی و در نظر نداشتن استانداردها سبب می شود آینده کشور به مخاطره افتد. خصوصاً عده ای سعی دارند در هر فضای التهابی جامعه پای دانش آموزان و دانشجویان را به میان آورند و عملاً به این امر مهم آسیب وارد سازند. وجه المصالحه قرار دادن آموزش برای رسیدن به اهداف هیجانی، سیاسی و ... گناهی نابخشودنی است که می تواند آسیب ها و هزینه های فراوانی به دنبال داشته باشد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۳۹ www.modiryar.com @modiryar
یکی امید و دیگری تلاش 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۰ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
یکی امید و دیگری تلاش ✅ دو چیز را می خواهند از ملت بگیرند؛ یکی امید و دیگری تلاش. تمام سعی دشمنان داخلی و خارجی کشور پیرامون همین دو موضوع برنامه ریزی شده است. شاید با نظر داشتن و نگاه ویژه به این مخاطره است که به صورت پیاپی عناوین سال معطوف به واژگانی همچون؛ دانش، اقتصاد، تولید، همت، کار و گردیده است. کشور با مسائل، مشکلات، ناکارآمدی ها و چالش های فراوانی روبرو است که هر چند فساد اداری و مالی، بی کفایتی و سو مدیریت در آن سهم مهمی دارد ولی قطعاً کارشکنی های دشمنان داخلی و خارجی در بروز و ظهور بسیاری از این موارد نقش آفرین است. تکلیف «جبهه دشمن» مشخص است که برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدام ناجوانمردانه ای دریغ نمی کند. اما این طرف می ماند افرادی که خودآگاه یا ناخودآگاه در زمین آن ها بازی می کنند و از هر فرصتی برای القای ناامیدی به مردم و اطرافیان شان استفاده می کنند. ✅ خصوصاً برخی از این افراد که رسانه ای هم در اختیار دارند چنان بر طبل ناامیدی می کوبند که هیچ انگیزه ای برای تلاش مردم و هیچ افق روشنی پیش روی فرزندان آن ها باقی نمی گذارند. گام اول برای پیشرفت و اصلاح امور کشور پذیرش مشکلات، کاستی ها و ناکارآمدی ها با نگاه واقع بینانه و بی طرفانه است. افراط و تفریط در ارتباط با تفسیر و تحلیل مسائل و کاستی های کشور ما را از راه صواب و ثواب باز می دارد و به دنبال آن یا گرفتار عدم اصلاح امور و تداوم مشکلات می شویم و یا ناامیدی از حاصل می گردد. گام بعدی برنامه ریزی و تلاش حداکثری جهت بهبود شرایط کشور است. اگر هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد تکلیف خود را به نحو احسن بشناسد و به انجام برساند و برای تعالی و پیشرفت تمام توان خود را به کار گیرد بدون شک مشکلات کشور حل و فصل خواهند شد. ✅ و بازی های کثیفی که برای القای ناامیدی در بین جوانان و مردم به راه انداخته اند متأسفانه برای برخی کارساز افتاده است. آن قدر سیاه نمایی می کنند و مشکلات و محدودیت ها را بزرگ جلوه می دهند که نایی برای حرکت باقی نماند. این وظیفه ی ماست که آگاه باشیم و مسائل را آگاهانه و بی طرفانه بررسی و تحلیل نماییم. شاید بخاطر همین ضرورت باشد که رهبر انقلاب بر موضوع «جهاد تبیین» و افزایش حداکثری آگاهی های عمومی تأکید دارند. اتفاقات اجتماعی و پدیده های جاری نشان می دهد بیش از هر زمان دیگری مجبور به افزایش سواد رسانه ای هستیم. ✅ حالا که بخش قابل توجهی از زمان مفید بسیاری از مردم خصوصاً جوان ها و نوجوان ها صرف ارتباط با رسانه ها می گردد و بسیاری از خوراک های ذهنی افراد از این طریق تأمین می شود لازم است هر چه بیشتر آگاهی های عمومی در این راستا ارتقا و قابلیت افراد برای مواجهه با شرایط بحرانی افزایش یابد. این که گروهی بخواهند با کوچک ترین مسأله و کم و کاستی به وسیله یک جریان رسانه ای را تحت تأثیر قرار دهند و ناامیدی را بین مردم ترویج داده و حس و حال تلاش را بگیرند اتفاق نامبارکی است که برای کشور هزینه های فراوانی به دنبال خواهد داشت. در عصر حاضر شاید مهم ترین ویژگی مورد نیاز برای کشور حفظ آمادگی در مواجهه با تمامی تهدیدها و هجمه های این چنینی است. امید و تلاش به همراه نیت خالص مهم ترین پیش نیازهای پیشرفت و تعالی کشور است. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۰ www.modiryar.com @modiryar
فرصت پنجره جمعیتی 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۷۹۹ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
فرصت پنجره جمعیتی ✅ هر چند گروهی که دنبال ایجاد و ربط دادن همه مسائل کشور به بحران های اقتصادی و معیشتی هستند، مکرر بر طبل ناامیدی می کوبند و به شدت فرزندآوری را نفی می کنند، آمار و ارقام، ضرورت دیگری را نشان می دهد. هیچ کس نمی تواند مشکلات اقتصادی کشور و تحریم هایی را که اثرات گسترده ای بر وضعیت معیشت مردم دارد، نفی کند، اما حتی با در نظر داشتن چالش های اقتصادی، باز هم نمی توان موضوع مهم پنجره جمعیتی و سیاست ناصحیح کنترل جمعیت را نادیده گرفت. بانک جهانی در گزارشی ضمن هشدار درباره سرعت پیر شدن جمعیت ایران اعلام کرده است که ایران، هند، سنگاپور و تایلند با حفظ روند فعلی در آینده نزدیک، با پیری شدید جمعیتی مواجه خواهند شد. ✅ بر اساس پیش بینی بانک جهانی، نمره ایران در شاخص وابستگی سالخوردگی تا سال ۲۰۵۰ پنج برابر خواهد شد؛ این بدان معناست که نسبت جمعیت غیرفعال ایران به جمعیت فعال طی سه دهه آینده پنج برابر می شود. وقتی نمره کشوری در این شاخص بالا باشد، یعنی برای تأمین نیازهای افراد سالخورده باید بار زیادی را تحمل کند. مدت هاست کارشناسان جمعیت درباره کاهش زاد وولد و پیر شدن جمعیت کشور هشدار می دهند؛ زیرا با ادامه وضع فعلی، ضمن پیر شدن جمعیت در آینده، نیروی کار به اندازه کافی وجود نخواهد داشت. در بستر تغییرات جمعیتی، مرحله ای از تحولات در کشور از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است که در کلام جمعیت شناسان، «پنجره جمعیتی» و «هدیه جمعیتی» نامیده می شود. ✅ این وضعیت که از آن با عنوان «دوران طلایی جمعیت» نیز نام برده می شود، تا سال ۱۴۳۰ طول می کشد. در این دوران، نسبت جمعیت در سنین فعالیت افزایش می یابد و به حداکثر خود یعنی بیش از  ۷۰ درصد می‎رسد. مکانیزم های ترکیبی و رفتاری پنجره جمعیتی نظیر افزایش عرضه نیروی کار، افزایش مشارکت زنان، کاهش نسبت های وابستگی (بار تکفل)، تعامل تغییرات ساختار سنی جمعیت با چرخه زندگی اقتصادی تولید و مصرف، افزایش قدرت پس اندازها و سرمایه گذاری، بهبود و توسعه ، افزایش کیفیت جمعیت و ...، فرصت طلایی و ظرفیت های بسیاری برای اثرگذاری مثبت بر رشد و توسعه اقتصادی فراهم می کند. البته این وضعیت به طور خودکار عمل نمی کند و بهره برداری از آن، مستلزم بستر مناسب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. مسلما در هر کشوری، جمعیت جوان، خلاق، سالم، بانشاط و تحصیل کرده، عامل اساسی توسعه و پیشرفت آن کشور محسوب می شود. لذا از مجلس، دولت و سایر نهادهای مربوط انتظار می رود که افکار عمومی را به پاسخ گویی مناسب برای رفع این دغدغه ترغیب کنند. ✅ امروزه مقوله ، به عنوان یک موضوع مجرد مطرح نیست؛ بلکه مسئله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی بسیار پیچیده ای است که باید به همه جوانب آن توجه کرد. با درنظرداشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه ریزی های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست های جمعیتی صورت پذیرد. چالش های جمعیتی حال و آینده ایران، ربط زیادی به نحوه بهره برداری از فرصت پنجره جمعیتی دارد. 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۷۹۹ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
تنبلی اجتماعی ✅ تنبلی دو حالت دارد: فردي و اجتماعي. «تنبلي فردي» حالتي است که فرد ميان دو انتخاب قرار دارد، يکي لذت آني و ديگري نفعي در آينده که براي کسب آن بايد از اين لذت گذشت. انتخاب کردن و نيز علم به زيان‎آور بودن انتخاب لذت فعلي و سودمند بودن نفع آينده، ابعاد مهم تنبلي هستند. انتخاب در اين‎جا به معناي آن است که يک ، به‎صورت نسبي از مزايا و معايب هر دو گزينه آگاه است، يعني مي‎داند که الان چه مي‎کند و مي‎داند که انتخاب لذت آني در زمان حال، چه زياني براي فرد در آينده دارد و با علم به اين دو گزينه «انتخاب» مي‎کند. نوع ديگر تنبلي «تنبلي اجتماعي» است. تنبلي اجتماعي گاه محصول تنبلي افراد جامعه و برآيند تنبلي آن‎ها است. ✅ يعني وقتي جمع کثيري از افراد، بي‎عمل و لذت‎طلب هستند، در سطح جامعه نيز اين فرآيند مشاهده مي‎شود. اين نوع از تنبلي‏، پيامدهاي متعدد دارد. کاهش سطح بهره‎وري اداري، عدم اقبال به‎کار طولاني‎مدت و سخت و … از اين موارد است. اما بعد ديگر تنبلي اجتماعي، حالتي است که افراد در سطح فردي رفتاري نسبتاً مطلوب دارند، اما اين رفتار در سطح جمعي به نتيجه مطلوب منتج نمي‎شود كه دليل آن‎هم ناهماهنگي در سطح نهادهاي اجتماعي است. «تنبلی اجتماعی» یکی از مهمترین ویژگی‌های رفتاری ناپسند است. این مساله بویژه در عدم تمایل به درس خواندن در مدارس و دانشگاه‌ها، در کار اداری کارمندان، در تمایل زیاد به استخدام در دستگاه دولتی و عدم تمایل برای کسب تخصص و مهارت و ، در وجود تعطیلی هاي فراوان سالانه و در موارد فراوان دیگر موجود است. ✅ به عقیده کارشناسان بسياري از رفتارهاي نامناسب اجتماعي بر جريان حرکت مي کند. يکي از حوزه هاي جدي اين رفتار، حوزه روابط کار است. موضوع کار به عنوان منبع امرار معاش و کسب درآمد و رفاه از يک سو و از طرف ديگر پرورش روحيه خودباوري، اميد به آينده و اعتماد به نفس از طرف ديگر، يکي از مهم ترين نيازمندي های انسان را تشکيل مي دهد. بدون شک نيازها و توقعات دروني انسان بر محيط اطراف او اثرگذارند. کنش‌هاي دروني، انسان را به سوي خواسته هايش هدايت مي‌کند. کار يکي از عرصه‌هاي بروز اين کنش هاي دروني است. ✅ کساني هستند که کار و شغل خود را از روي رغبت بر مي گزينند و اين اصل در کنار ويژگي مهم تلاش و پشتکار، که ريشه اي انکار ناشدني در علاقه دارد، مي‌تواند دروازه هاي موفقيت را به روي فرد باز کند. تنبلی اجتماعی مانع پیشرفت ملی است و هیچ پیشرفت و توفیقی در جوامع بشری بدون طراحی اهداف چالشی و تلاش برای رسیدن به آن محقق نمی شود. اگر می خواهیم کشور در مدار رشد و توسعه قرار گیرد باید روحیه تلاش و کار مضاعف و هدفمند در جامعه ترویج یابد. هر چند برخی از ابعاد تنبلی اجتماعی ریشه در فناوری دارد اما ریشه های فرهنگی این موضوع از ضرورت ایجاد بسترهای پرورشی و فرهنگ سازی در جهت مقدس انگاشتن کار و تلاش و توسعه آن در بین آحاد جامعه خبر می دهد.   🔺منبع: ، 🔻۱۵ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۰۲ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
بعضی انتصاب ها ✅ موضوع همواره در کشور چالش اساسی بوده و هست. رویکردهای سلیقه ای، نگاه های حزبی و قبیله ای، گماردن افراد نالایق بر مناصب کلیدی، سو استفاده از جایگاه مدیریت، فامیل بازی و برخی دیگر از موارد این چنینی سبب گردیده آسیب های فراوانی به برخی جایگاه های مدیریت وارد گردد. این در حالی است که بر اساس آموزه های اسلام جایگاه مدیریت در واقع امانت و مسئولیت مهمی است که باید به اهل آن واگذار شود. اگر انسان همواره خود را در محضر خداوند ببینید و بداند و باور داشته باشد آن چه از امکانات مالی و تصمیم گیری یک نهاد دولتی در اختیار اوست امانتی است که باید در درگاه الهی پاسخگوی رفتار و گفتار خود باشد قطعاً دقت بیشتری خواهد داشت. ✅ متأسفانه علیرغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال های متمادی و در دولت های گوناگون وسواس و حساسیت لازم در برخی انتصاب ها صورت نگرفته است و بسیاری از چالش های فعلی پیامد برخی مدیران بوده و هست. علاوه بر مواردی که در صدر این نوشتار در ارتباط با انتصاب های نامربوط عنوان گردید یکی از مهم ترین شیوه های انتصاب مدیران آزمون و خطا است که سبب هرز فرصت ها در آن مسئولیت خاص می گردد. از آن بدتر برچسب مدیر دائمی بر پیشانی برخی افراد است که علیرغم عدم توفیق در مسئولیت های مختلف بازهم فرصت عرض اندام در جایگاه های مدیریتی جدید را پیدا می کنند و این چرخه نامعیوب سبب می شود امور اجرایی کشور با اختلال مواجه گردد. ✅ امنیت روانی مجموعه زیردست خود را همیشه بر هم می زنند و از خصوصیات مهم آن ها فقدان یا ضعف جدی وجدان کاری است یعنی چون آنها بر اساس صلاحیت و استعداد انتخاب نشده اند بنابراین همیشه بیشتر انرژی روانی خود را صرف غلبه بر استرس های خیالی از دست دادن مدیریت می نمایند و بدون دلیل به زیر مجموعه خود و حتی مراجعین مشکوک می گردند و تضاد دائمی تفکر خیالی از دست دادن مدیریت و واقعیت های موجود عملاً آنها را به موجودی ستیزه گر و پرخاشگر تبدیل می کند که مدام می خواهند تعارضات درونی خود را با فرافکنی ویژگی های نادرست به دیگران جبران کنند. ✅ هر چند برخی نهادهای مطالعاتی آیین نامه های خاصی در ارتباط با شیوه انتصاب مدیران تدوین کرده اند اما در عمل روند انتخاب و هیچگاه شیوه ای استاندارد و قابل اطمینان نیافته است. مدیریت مهم ترین فعالیت بشری است. هیچ گاه گروهی به موفقیت و پیشرفتی نائل نگردیده اند مگر این که تحت مدیریت فرد لایق، کاردان و شایسته ای قرار داشته اند. پس ضرورت دارد نگاه ساده انگارانه برخی افراد در فرایند انتخاب و انتصاب مدیران تغییر یابد و با گذر از منافع و مصالح شخصی و با رعایت حدود قانون و اخلاق افراد شایسته را در مناصب کلیدی انتخاب نمایند و امور را به اهل و شایسته ی آن واگذار کنند. ✅ تعهد و تخصص دو بازوی مهم مدیریت است که باید افراد با بهره گیری از آن وظایف مدیریتی خود را به انجام رسانند. به تعبیر علیه السلام جایگاه مدیریت نباید در دیدگاه افراد همچون طعمه و یا فرصتی برای منافع شخصی باشد پس هر کسی که مسئولیتی به او پیشنهاد شد در صورتی که در خود صلاحیت لازم را نمی بیند از پذیرش آن امتناع ورزد تا مدیون مردم نگردد و بتواند در محضر خداوند متعال پاسخگو باشد. عمر انسان همچون برق و باد می گذرد و تا به خود بیایی باید بار سفر بسته و از این دنیا به سرای باقی هجرت کنی پس صد حیف که این فرصت زندگی و خدمت به خلق با نشستن در جایگاهی بگذرد که متعلق به تو نیست. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۱ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
بینای دیگران ✅ نمی شود در شهر زندگی کنی، زمین و زمان را قضاوت کنی، در مورد هر اتفاق کوچک و بزرگی اظهار نظر کنی و از مسئولیت های و تکالیف خود سخنی به میان نیاوری. عده ای هستند که به قول قدیمی ها کور خود هستند و بینای دیگران. هر رفتار و گفتار دیگران را قضاوت می کنند و به تعبیری مو را از ماست مردم بیرون می کشند و از خود غافل می شوند. نقل از (ص) حدیث ارزشمندی است که می فرماید: «خوشا به حال کسی که توجه به عیبش او را از توجه به عیب های مردم باز دارد.» یکی از خصوصیات مهم برای زندگی در شهر قانون مداری و تکلیف گرایی شهروندان است. ✅ ما نسبت به شهر و سایر تکالیفی داریم که باید نسبت به آن آگاه باشیم و دِین خود را ادا کنیم. حفظ احترام مردم، رعایت حدود قانون، مشارکت در اداره شهر، مهربانی با شهروندان، حفظ محیط زیست شهری تنها بخشی از مهم ترین سرفصل های رفتاری و مسئولیت پذیری مورد نیاز برای زندگی شهروندی است. در واقع شهر زمانی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد که در ابتدا هر فردی جایگاه خود را بشناسد، به وظایف و حقوق خود آگاه باشد و نسبت به انجام تکالیف خود اهتمام ورزد. متأسفانه همان عده ای که بیشترین ادعا را دارند در عمل کمترین مشارکت را می نمایند. ✅ همان گروهی که به تمامی پدیده ها و رخدادهای محیطی انتقاد دارند، از همه گلایه می کنند و به گونه ای ارادی یا غیرارادی را کمرنگ می کنند افرادی هستند که کمترین مشارکت در اداره شهر را دارند و در ادای وظایف خود نیز کوتاهی می نمایند. عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهر امروزه یکی از مفاهیم عمده و اصلی یکپارچگی، همگرایی و توسعه پایدار به شمار می رود. مدیران و برنامه ریزان شهری همواره سعی کرده اند تا با جلب مشارکت های مردمی به اهداف خود در زمینه اجرای طرح ها و برنامه ها به بهترین نحو ممکن نائل آیند. ✅ یکی از موارد مهم در این راستا که در قالب از آن یاد می شود حس مسئولیت و تعلق شهری است که باید به صورت مستمر افزایش یابد. این امر اعتماد اجتماعی مردم به یکدیگر را افزایش داده و سبب ایجاد احترام و علاقه عمومی می گردد و شهر را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می نماید. شهر همگرا یک رویکرد جامع و فراگیر برای توسعه شهری پایدار است که چالش‌های شهری را به فرصت تبدیل می‌کند این فرصت تنها در حالتی ایجاد می گردد که آحاد شهروندان در ابتدا گفتار و عمل خود را با قواعد و اصول استاندارد شهروندی تنظیم نمایند سپس به سایر مردم بپردازند. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۰۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
تبیین ✅ مراتب اخلاق و انسانیت را کنید، روشنگری نمایید، به زبان روز سخن بگویید و برای مصادیق آن در جامعه امروز حرف پسندیده و قابل قبول ارائه نمایید. مخاطب این سخن اصحاب قلم، اندیشه، رسانه، نخبگان و مسئولان هستند و همه افرادی که آزادانه دل در گرو پیشرفت کشور و توسعه مراتب اخلاقی و انسانی در جامعه دارند. «تبیین» یعنی بیان حقیقت و از بین بردن غبار جهالت و تحریف از اذهان. ذهن انسان ممکن است دچار ابهام شود، مورد تحریف قرار گیرد و دشمن یا هر فرد دیگری آن را از مسیر حقیقی و عقلانی خودش منحرف کند. به بیان دیگر تبیین به معنای بی‌تفاوت نبودن انسان نسبت به ذهنی است که به کمک نیاز دارد و باید تعلیم ببیند. ✅ امروز به خاطر ظهور و شبکه های اجتماعی هر کسی فرصت یافته است کلام و سخن خود را بی پروا انتشار دهد و با شیوه های مختلف برای آن تبلیغ نماید. در این وانفسای «جنگ داده و جنگ محتوا» گاهی برای عده ای که خصوصاً تجربه کمتری در مواجهه با این چنین مواردی دارند «فرایند تشخیص» مختل می شود و تمیز دادن سره از ناسره به راحتی صورت نمی پذیرد. چه بسیار نوجوان ها و جوان هایی که از این طریق در مسیر نادرستی قدم برداشته و عمر خود را به تباهی رسانده اند. کسانی که در این عرصه سواد، توانایی و صلاحیت دارند اگر وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند قطعاً در افزایش انحرافات اجتماعی باید خود را مقصر بدانند. نمی توان زیر بار این هجمه سنگین از دروغ پراکنی هدفمند و اراجیف رسانه های مجعول که به دنبال ایجاد ناامیدی و تفرقه بین مردم هستند با اقدامات سطحی و عادی جریان فرهنگی ایجاد نمود. ✅ باید بپذیریم شیوه های عادی و جاری پاسخگوی نیاز جامعه ی امروز نیست و باید روش و تبیین اخلاق و انسانیت در جامعه در سطح و محتوا، در کمیت و کیفیت به نحو چشمگیری ارتقا یابد. جهد به ‌معنای تلاش و کوشش جدی است وقتی واژه «جهاد» قبل از یک موضوع بیان می شود به آن موضوع سطح و عمق حداکثری می بخشد، از یک حرکت و فعالیت عادی خارج می گردد، خلوص، تقوا و تلاش حداکثری با آن عجین می شود و در رأس همه ی این موارد حرکتی در راستای رضای الهی از آن توقع می رود که رویکردی فعالانه، خالصانه و آگاهانه دارد. برای همین واژه «جهاد تبیین» مطرح می شود تا موضوع «تبیین» را قوام بخشد و «رسالت روشنگری» را به سرانجام رساند. ✅ «تبیین حقایق عالم، تبیین وجود خود انسان، تبیین ظرفیت‌ها و استعدادهای انسان، تبیین راهی که باید در آن قدم برداشت» مهم ترین سرفصل های است که باید در شرایط فعلی به آن توجه ویژه ای داشت. در این راستا «تحول گرایی، کار فرهنگی و گفتمان‌سازی، نقد منصفانه و مطالبه‌گری» از مهم ترین ابزارها محسوب می شوند. امروز اخلاق حلقه ی گمشده ی کارکرد نظام های بشری است. در سراسر دنیا پدیده های شومی همچون؛ همجنس گرایی، شیطان پرستی، ارتباطات نامتعارف با حیوانات، جنگ و کشتار، استعمار و استثمار و بسیاری دیگر از مواردی که همه از وادی انسانی و اخلاقی به دور است رواج یافته و به دنبال صدور آن به همه نقاط عالم هستند. پس باید هوشیار باشیم و مراتب انسانیت و اخلاق را که با فطرت آدمی مطابقت دارد بیشتر از گذشته در جامعه تبیین نماییم تا ابر سیاه تردید کنار رفته و حقیقت بر همگان آشکار گردد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۲ www.modiryar.com @modiryar
✍ غفلت جایز نیست 🔺منبع: ، 🔻سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۱۰ www.modiryar.com @modiryar