eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
795 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
تنبلی اجتماعی ✅ تنبلی دو حالت دارد: فردي و اجتماعي. «تنبلي فردي» حالتي است که فرد ميان دو انتخاب قرار دارد، يکي لذت آني و ديگري نفعي در آينده که براي کسب آن بايد از اين لذت گذشت. انتخاب کردن و نيز علم به زيان‎آور بودن انتخاب لذت فعلي و سودمند بودن نفع آينده، ابعاد مهم تنبلي هستند. انتخاب در اين‎جا به معناي آن است که يک ، به‎صورت نسبي از مزايا و معايب هر دو گزينه آگاه است، يعني مي‎داند که الان چه مي‎کند و مي‎داند که انتخاب لذت آني در زمان حال، چه زياني براي فرد در آينده دارد و با علم به اين دو گزينه «انتخاب» مي‎کند. نوع ديگر تنبلي «تنبلي اجتماعي» است. تنبلي اجتماعي گاه محصول تنبلي افراد جامعه و برآيند تنبلي آن‎ها است. ✅ يعني وقتي جمع کثيري از افراد، بي‎عمل و لذت‎طلب هستند، در سطح جامعه نيز اين فرآيند مشاهده مي‎شود. اين نوع از تنبلي‏، پيامدهاي متعدد دارد. کاهش سطح بهره‎وري اداري، عدم اقبال به‎کار طولاني‎مدت و سخت و … از اين موارد است. اما بعد ديگر تنبلي اجتماعي، حالتي است که افراد در سطح فردي رفتاري نسبتاً مطلوب دارند، اما اين رفتار در سطح جمعي به نتيجه مطلوب منتج نمي‎شود كه دليل آن‎هم ناهماهنگي در سطح نهادهاي اجتماعي است. «تنبلی اجتماعی» یکی از مهمترین ویژگی‌های رفتاری ناپسند است. این مساله بویژه در عدم تمایل به درس خواندن در مدارس و دانشگاه‌ها، در کار اداری کارمندان، در تمایل زیاد به استخدام در دستگاه دولتی و عدم تمایل برای کسب تخصص و مهارت و ، در وجود تعطیلی هاي فراوان سالانه و در موارد فراوان دیگر موجود است. ✅ به عقیده کارشناسان بسياري از رفتارهاي نامناسب اجتماعي بر جريان حرکت مي کند. يکي از حوزه هاي جدي اين رفتار، حوزه روابط کار است. موضوع کار به عنوان منبع امرار معاش و کسب درآمد و رفاه از يک سو و از طرف ديگر پرورش روحيه خودباوري، اميد به آينده و اعتماد به نفس از طرف ديگر، يکي از مهم ترين نيازمندي های انسان را تشکيل مي دهد. بدون شک نيازها و توقعات دروني انسان بر محيط اطراف او اثرگذارند. کنش‌هاي دروني، انسان را به سوي خواسته هايش هدايت مي‌کند. کار يکي از عرصه‌هاي بروز اين کنش هاي دروني است. ✅ کساني هستند که کار و شغل خود را از روي رغبت بر مي گزينند و اين اصل در کنار ويژگي مهم تلاش و پشتکار، که ريشه اي انکار ناشدني در علاقه دارد، مي‌تواند دروازه هاي موفقيت را به روي فرد باز کند. تنبلی اجتماعی مانع پیشرفت ملی است و هیچ پیشرفت و توفیقی در جوامع بشری بدون طراحی اهداف چالشی و تلاش برای رسیدن به آن محقق نمی شود. اگر می خواهیم کشور در مدار رشد و توسعه قرار گیرد باید روحیه تلاش و کار مضاعف و هدفمند در جامعه ترویج یابد. هر چند برخی از ابعاد تنبلی اجتماعی ریشه در فناوری دارد اما ریشه های فرهنگی این موضوع از ضرورت ایجاد بسترهای پرورشی و فرهنگ سازی در جهت مقدس انگاشتن کار و تلاش و توسعه آن در بین آحاد جامعه خبر می دهد.   🔺منبع: ، 🔻۱۵ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۰۲ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
بعضی انتصاب ها ✅ موضوع همواره در کشور چالش اساسی بوده و هست. رویکردهای سلیقه ای، نگاه های حزبی و قبیله ای، گماردن افراد نالایق بر مناصب کلیدی، سو استفاده از جایگاه مدیریت، فامیل بازی و برخی دیگر از موارد این چنینی سبب گردیده آسیب های فراوانی به برخی جایگاه های مدیریت وارد گردد. این در حالی است که بر اساس آموزه های اسلام جایگاه مدیریت در واقع امانت و مسئولیت مهمی است که باید به اهل آن واگذار شود. اگر انسان همواره خود را در محضر خداوند ببینید و بداند و باور داشته باشد آن چه از امکانات مالی و تصمیم گیری یک نهاد دولتی در اختیار اوست امانتی است که باید در درگاه الهی پاسخگوی رفتار و گفتار خود باشد قطعاً دقت بیشتری خواهد داشت. ✅ متأسفانه علیرغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال های متمادی و در دولت های گوناگون وسواس و حساسیت لازم در برخی انتصاب ها صورت نگرفته است و بسیاری از چالش های فعلی پیامد برخی مدیران بوده و هست. علاوه بر مواردی که در صدر این نوشتار در ارتباط با انتصاب های نامربوط عنوان گردید یکی از مهم ترین شیوه های انتصاب مدیران آزمون و خطا است که سبب هرز فرصت ها در آن مسئولیت خاص می گردد. از آن بدتر برچسب مدیر دائمی بر پیشانی برخی افراد است که علیرغم عدم توفیق در مسئولیت های مختلف بازهم فرصت عرض اندام در جایگاه های مدیریتی جدید را پیدا می کنند و این چرخه نامعیوب سبب می شود امور اجرایی کشور با اختلال مواجه گردد. ✅ امنیت روانی مجموعه زیردست خود را همیشه بر هم می زنند و از خصوصیات مهم آن ها فقدان یا ضعف جدی وجدان کاری است یعنی چون آنها بر اساس صلاحیت و استعداد انتخاب نشده اند بنابراین همیشه بیشتر انرژی روانی خود را صرف غلبه بر استرس های خیالی از دست دادن مدیریت می نمایند و بدون دلیل به زیر مجموعه خود و حتی مراجعین مشکوک می گردند و تضاد دائمی تفکر خیالی از دست دادن مدیریت و واقعیت های موجود عملاً آنها را به موجودی ستیزه گر و پرخاشگر تبدیل می کند که مدام می خواهند تعارضات درونی خود را با فرافکنی ویژگی های نادرست به دیگران جبران کنند. ✅ هر چند برخی نهادهای مطالعاتی آیین نامه های خاصی در ارتباط با شیوه انتصاب مدیران تدوین کرده اند اما در عمل روند انتخاب و هیچگاه شیوه ای استاندارد و قابل اطمینان نیافته است. مدیریت مهم ترین فعالیت بشری است. هیچ گاه گروهی به موفقیت و پیشرفتی نائل نگردیده اند مگر این که تحت مدیریت فرد لایق، کاردان و شایسته ای قرار داشته اند. پس ضرورت دارد نگاه ساده انگارانه برخی افراد در فرایند انتخاب و انتصاب مدیران تغییر یابد و با گذر از منافع و مصالح شخصی و با رعایت حدود قانون و اخلاق افراد شایسته را در مناصب کلیدی انتخاب نمایند و امور را به اهل و شایسته ی آن واگذار کنند. ✅ تعهد و تخصص دو بازوی مهم مدیریت است که باید افراد با بهره گیری از آن وظایف مدیریتی خود را به انجام رسانند. به تعبیر علیه السلام جایگاه مدیریت نباید در دیدگاه افراد همچون طعمه و یا فرصتی برای منافع شخصی باشد پس هر کسی که مسئولیتی به او پیشنهاد شد در صورتی که در خود صلاحیت لازم را نمی بیند از پذیرش آن امتناع ورزد تا مدیون مردم نگردد و بتواند در محضر خداوند متعال پاسخگو باشد. عمر انسان همچون برق و باد می گذرد و تا به خود بیایی باید بار سفر بسته و از این دنیا به سرای باقی هجرت کنی پس صد حیف که این فرصت زندگی و خدمت به خلق با نشستن در جایگاهی بگذرد که متعلق به تو نیست. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۱ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
بینای دیگران ✅ نمی شود در شهر زندگی کنی، زمین و زمان را قضاوت کنی، در مورد هر اتفاق کوچک و بزرگی اظهار نظر کنی و از مسئولیت های و تکالیف خود سخنی به میان نیاوری. عده ای هستند که به قول قدیمی ها کور خود هستند و بینای دیگران. هر رفتار و گفتار دیگران را قضاوت می کنند و به تعبیری مو را از ماست مردم بیرون می کشند و از خود غافل می شوند. نقل از (ص) حدیث ارزشمندی است که می فرماید: «خوشا به حال کسی که توجه به عیبش او را از توجه به عیب های مردم باز دارد.» یکی از خصوصیات مهم برای زندگی در شهر قانون مداری و تکلیف گرایی شهروندان است. ✅ ما نسبت به شهر و سایر تکالیفی داریم که باید نسبت به آن آگاه باشیم و دِین خود را ادا کنیم. حفظ احترام مردم، رعایت حدود قانون، مشارکت در اداره شهر، مهربانی با شهروندان، حفظ محیط زیست شهری تنها بخشی از مهم ترین سرفصل های رفتاری و مسئولیت پذیری مورد نیاز برای زندگی شهروندی است. در واقع شهر زمانی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد که در ابتدا هر فردی جایگاه خود را بشناسد، به وظایف و حقوق خود آگاه باشد و نسبت به انجام تکالیف خود اهتمام ورزد. متأسفانه همان عده ای که بیشترین ادعا را دارند در عمل کمترین مشارکت را می نمایند. ✅ همان گروهی که به تمامی پدیده ها و رخدادهای محیطی انتقاد دارند، از همه گلایه می کنند و به گونه ای ارادی یا غیرارادی را کمرنگ می کنند افرادی هستند که کمترین مشارکت در اداره شهر را دارند و در ادای وظایف خود نیز کوتاهی می نمایند. عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهر امروزه یکی از مفاهیم عمده و اصلی یکپارچگی، همگرایی و توسعه پایدار به شمار می رود. مدیران و برنامه ریزان شهری همواره سعی کرده اند تا با جلب مشارکت های مردمی به اهداف خود در زمینه اجرای طرح ها و برنامه ها به بهترین نحو ممکن نائل آیند. ✅ یکی از موارد مهم در این راستا که در قالب از آن یاد می شود حس مسئولیت و تعلق شهری است که باید به صورت مستمر افزایش یابد. این امر اعتماد اجتماعی مردم به یکدیگر را افزایش داده و سبب ایجاد احترام و علاقه عمومی می گردد و شهر را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می نماید. شهر همگرا یک رویکرد جامع و فراگیر برای توسعه شهری پایدار است که چالش‌های شهری را به فرصت تبدیل می‌کند این فرصت تنها در حالتی ایجاد می گردد که آحاد شهروندان در ابتدا گفتار و عمل خود را با قواعد و اصول استاندارد شهروندی تنظیم نمایند سپس به سایر مردم بپردازند. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۰۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
تبیین ✅ مراتب اخلاق و انسانیت را کنید، روشنگری نمایید، به زبان روز سخن بگویید و برای مصادیق آن در جامعه امروز حرف پسندیده و قابل قبول ارائه نمایید. مخاطب این سخن اصحاب قلم، اندیشه، رسانه، نخبگان و مسئولان هستند و همه افرادی که آزادانه دل در گرو پیشرفت کشور و توسعه مراتب اخلاقی و انسانی در جامعه دارند. «تبیین» یعنی بیان حقیقت و از بین بردن غبار جهالت و تحریف از اذهان. ذهن انسان ممکن است دچار ابهام شود، مورد تحریف قرار گیرد و دشمن یا هر فرد دیگری آن را از مسیر حقیقی و عقلانی خودش منحرف کند. به بیان دیگر تبیین به معنای بی‌تفاوت نبودن انسان نسبت به ذهنی است که به کمک نیاز دارد و باید تعلیم ببیند. ✅ امروز به خاطر ظهور و شبکه های اجتماعی هر کسی فرصت یافته است کلام و سخن خود را بی پروا انتشار دهد و با شیوه های مختلف برای آن تبلیغ نماید. در این وانفسای «جنگ داده و جنگ محتوا» گاهی برای عده ای که خصوصاً تجربه کمتری در مواجهه با این چنین مواردی دارند «فرایند تشخیص» مختل می شود و تمیز دادن سره از ناسره به راحتی صورت نمی پذیرد. چه بسیار نوجوان ها و جوان هایی که از این طریق در مسیر نادرستی قدم برداشته و عمر خود را به تباهی رسانده اند. کسانی که در این عرصه سواد، توانایی و صلاحیت دارند اگر وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند قطعاً در افزایش انحرافات اجتماعی باید خود را مقصر بدانند. نمی توان زیر بار این هجمه سنگین از دروغ پراکنی هدفمند و اراجیف رسانه های مجعول که به دنبال ایجاد ناامیدی و تفرقه بین مردم هستند با اقدامات سطحی و عادی جریان فرهنگی ایجاد نمود. ✅ باید بپذیریم شیوه های عادی و جاری پاسخگوی نیاز جامعه ی امروز نیست و باید روش و تبیین اخلاق و انسانیت در جامعه در سطح و محتوا، در کمیت و کیفیت به نحو چشمگیری ارتقا یابد. جهد به ‌معنای تلاش و کوشش جدی است وقتی واژه «جهاد» قبل از یک موضوع بیان می شود به آن موضوع سطح و عمق حداکثری می بخشد، از یک حرکت و فعالیت عادی خارج می گردد، خلوص، تقوا و تلاش حداکثری با آن عجین می شود و در رأس همه ی این موارد حرکتی در راستای رضای الهی از آن توقع می رود که رویکردی فعالانه، خالصانه و آگاهانه دارد. برای همین واژه «جهاد تبیین» مطرح می شود تا موضوع «تبیین» را قوام بخشد و «رسالت روشنگری» را به سرانجام رساند. ✅ «تبیین حقایق عالم، تبیین وجود خود انسان، تبیین ظرفیت‌ها و استعدادهای انسان، تبیین راهی که باید در آن قدم برداشت» مهم ترین سرفصل های است که باید در شرایط فعلی به آن توجه ویژه ای داشت. در این راستا «تحول گرایی، کار فرهنگی و گفتمان‌سازی، نقد منصفانه و مطالبه‌گری» از مهم ترین ابزارها محسوب می شوند. امروز اخلاق حلقه ی گمشده ی کارکرد نظام های بشری است. در سراسر دنیا پدیده های شومی همچون؛ همجنس گرایی، شیطان پرستی، ارتباطات نامتعارف با حیوانات، جنگ و کشتار، استعمار و استثمار و بسیاری دیگر از مواردی که همه از وادی انسانی و اخلاقی به دور است رواج یافته و به دنبال صدور آن به همه نقاط عالم هستند. پس باید هوشیار باشیم و مراتب انسانیت و اخلاق را که با فطرت آدمی مطابقت دارد بیشتر از گذشته در جامعه تبیین نماییم تا ابر سیاه تردید کنار رفته و حقیقت بر همگان آشکار گردد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱، شماره ۹۴۲ www.modiryar.com @modiryar
✍ غفلت جایز نیست 🔺منبع: ، 🔻سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۱۰ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
غفلت جایز نیست ✅ انسان نیازمند آن است که  را همواره ناظر بر اعمال و گفتار خود ببیند، از فرصت ها استفاده کند و به خوبی آگاه باشد در عمر کوتاهی که به او ارزانی شده است، هرگز «غفلت جایز نیست». اگر آدمی اهل توجه باشد، پروردگار در هر حالی، او را هدایت می کند و از غفلت در امان نگه می دارد. زمانی که از یوسف نبی(ع) پرسیدند: چرا گناه نکردی؟ فرمود: «و من خودستایی نمی کنم و نفس خویش را از عیب و تقصیر مبرا نمی دانم (زیرا نفس اماره انسان را به کارهای زشت و ناروا وا می دارد)؛ جز آنکه خدا به لطف خاص خود آدمی را نگه دارد که خدای من بسیار آمرزنده و مهربان است.» ✅ خداوند متعال در آیات مختلفی از قرآن، به کلمه اشاره فرموده و مسلمانان را از آن نهی کرده است. عمر همچون برق و باد می گذرد و آدمی همچون همه موجودات طبیعت همواره در معرض مرگ و نابودی قرار دارد. از این رو فرصت برای آفرینش رسم اخلاقی و انسانی محدود و هر لحظه ممکن است از آدمی گرفته شود؛ پس اندکی درنگ و غفلت علاوه بر آنکه عمر انسان را ضایع می کند، را نیز از آدمی می گیرد. همان طور که غفلت، انسان را از مراتب بالای انسانیت تنزل می دهد، توجه و آگاهی به خود، جهان و خدا، انسان را به درجات بالای معرفتی می رساند. ✅ نباید فراموش کنیم که صرف نیت اولیه برای یک کار کافی نیست که آن کار سالم انجام بگیرد و به نفع انسان تمام شود، بلکه آدمی باید تا آخر کار، اخلاص داشته باشد و غافل نشود. امروزه به خاطر ظهور شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، گروه های مختلف اجتماعی، فرصت اظهار نظر کردن و سخن گفتن درباره مسائل متعدد را به دست آورده اند و عده زیادی از مردم بسیار بی پروا مشغول تولید و نشر مسائل و مواردی هستند که بعضا صحت ندارد، شده است، آبروی دیگران را می برد و ... متأسفانه چنان این موضوع فراگیر شده است که گاهی مشاهده می شود افرادی هم که به اصول اخلاقی وفادار هستند، در این زمینه دچار غفلت می شوند. ✅ از یاد نبریم عصر حاضر، دوره و جنگ محتواست که در آن، عده ای با نشر اراجیف، اذهان عمومی مردم را خدشه دار می کنند و به دنبال بردن آبروی دیگران یا آسیب زدن به ارزش ها و ایجاد ناامیدی هستند. نباید از این مورد غافل شد که عقلانیت و انسانیت، راه فلاح و صلاح انسان است و چنین جریان هایی که از اصالت کافی بهره مند نیستند، پایانی جز گمراهی و تباهی ندارند. هر پدیده ای که در زندگی بروز می کند، علاوه بر قابلیت های مثبتی که دارد، می تواند سرمنشأ تباهی و گمراهی نیز باشد؛ پس باید همواره از خود مراقبت کنیم که گاهی سخنی به ظاهر ساده از سوی ما می تواند سال ها احسان و نیکی را ضایع سازد و در دنیا و آخرت گرفتاری ایجاد کند. 🔺منبع: ، 🔻سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۱۰ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
به رنگ امید ✅ این که شرایط کشور کمی ناآرام است و حال همه مردم به خاطر اوضاع و احوال کنونی خوب نیست جای کتمان، شک و تردید ندارد. البته ملت ما با این جور مسائل سال هاست که آشناست. به یاد آورید از ابتدای که هنوز حلاوت پیروزی یک جنبش مردمی به جان مردم ننشسته بود ترورها و خرابکاری های میدانی منافقین و بدخواهان آغاز شد تا بعد از آن که جنگ تحمیلی خسارات فراوانی به بارآورد و صدها هزار نفر از جوانان این مرز و بوم شهید، جانباز، مفقود و اسیر شدند و زیر ساخت های فراوانی از کشور از بین رفت. علاوه بر این موارد اتفاقاتی همچون تحریم، فتنه و ... را هم اضافه کنید تا به یاد آوریم که چه بر سر ملت و کشور نیامده است. ✅ البته قاعدتاً همه این موارد به دشمن داخلی و خارجی بر نمی گردد و نقش خواص بی بصیرت، مدیران نالایق، ژن های خوب، تبعیض، رانت، اختلاس و افرادی که بر سر سفره انقلاب نشستند و نمکدان شکستند در جای خود محفوظ است. اما آن چه در کشور می گذرد هیچ کدام دلیل ناامیدی نیست. این که عده ای خیلی برای سیاه نمایی زده اند و دلشان می خواهد به خاطر شرایط کنونی حال مردم را خراب تر کنند هیچ گونه توجیه عقلانی و منطقی ندارد. ✅ مردمی که زیر آتش دشمن توسعه و کشور را متوقف نکردند، به زندگی خود ادامه دادند، ازدواج کردند، جش تولد و مهمانی داشتند و خلاصه در برابر دشمن اظهار ضعف و بدبختی نکردند چرا باید با این اتفاقات همه چیز را متوقف کنند. اسمش را اعتراض، اغتشاش یا هر چیز دیگری هم که بگذارید، یا به این و آن تهمت بزنید و «کار خودشان است» را تکرار کنید بازهم چیزی تغییر نمی کند تا زنده ایم باید زندگی کنیم، مبارزه کنیم و در مسیر پیشرفت کشور متحد و یکدل باشیم. ✅ «سرود ملی نخوانید، بعد از موفقیت شادی نکنید، به جام جهانی نروید و خلاصه، ژست بدبختی به خود بگیرید و ...» را به غلط نماد شرافت و همدلی با مردم تفسیر می کنند و هر کسی که رنگ زرد و زار تری به خود گرفت و با بغض در گلو صحبت کرد و سعی در تلقین ناامیدی و بدبختی به داشت را مردم دار و شریف خواندن دیگر آخر دشمنی با ملت است. ✅ انسان باید در هر حالی به آینده باشد و در راستای اهداف متعالی اخلاقی و انسانی امیدوارانه، خالصانه و راغبانه تلاش کند تا زندگی را معنا بخشد. شک نداریم که این زمستان هم می گذرد و رو سیاهی به زغال می ماند و ایران اسلامی سرافراز و سربلند به حیات خود ادامه خواهد دارد. امید و تلاش دو بال کمال انسانی است که احدی حق ندارد آن را از ملت بگیرد. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱، شماره ۳۸۱۴ www.modiryar.com @modiryar
🔺مراحل طراحی نظام مهارت آموزی 🔻(رویکرد کابردی) برای طراحی نظام مهارت‌آموزی چهار مرحله به شرح زیر پیشنهاد می‌شود: 1⃣ پیش‌طراحی: شامل مؤلفه‌های تشکیل گروه کاری مهارت‌آموزی، تشکیل بانک اطلاعاتی، توصیف زیر‌ساخت‌های اطلاعاتی، تعیین سیاست‌های کلی، دیدگاه‌های آرمانی و مأموریت‌های نظام مهارت‌آموزی، تجزیه‌و‌تحلیل سازمان (نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید)، تعیین راهبردهای بنیادی و اهداف آرمانی با توجه به نتایج تحلیل، تعیین ساختار آموزش از طریق اجرای نیاز‌سنجی و تعیین نیازهای مهارت‌آموزی فعلی و آتی با توجه به جهت‌گیری‌های آینده؛ 2⃣ طراحی نظام مهارت‌آموزی: شامل تدوین و تعیین اهمیت براساس نیازهای مهارت‌آموزی، تعیین سطوح مهارت‌آموزی، تعیین توالی اهداف و انتخاب روش‌های مهارت‌آموزی؛ 3⃣ اجرا: شامل مؤلفه‌های مشخص رسانه‌های یادگیری، تعیین حوزه‌ها و محتوای برنامه درسی، تعیین مشوق‌های یادگیری، اجرای آزمایشی و بهسازی؛ 4⃣ ارزشیابی و مهندسی دوباره: شامل مؤلفه‌های معیارهای سنجش اثربخشی، اجرای ارزشیابی (درونی و بیرونی)، بهسازی و ارتقای مستمر کیفیت برنامه، مهندسی دوباره و گزارش نتایج ارزشیابی. www.modiryar.com @modiryar
ما درون را بنگریم و حال را 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، شماره ۹۴۴ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
ما درون را بنگریم و حال را ✅ مراقب هر گونه سخن، عمل، نوشتار و گفتار، پست، کامنت، استوری و ... خود باشید و بدانید که خداوند از درون شما آگاه است و هر گونه حرکت مثبت یا منفی را حتی در اندازه ذره ای کوچک می بیند، ثبت می کند، جزا می دهد و خلاصه در کمین شما نشسته است. عده ای آن چنان هیجان زده و یا به تعبیر عامیانه تر جوگیر هستند که هر نسیمی آن ها را به گوشه ای می اندازد و با ناقوس هر کلیسایی از پاپ کاتولیک تر می شوند. شاید سخت ترین کار هر انسانی خصوصاً در زمان بروز و یا وقتی ابرهای سیاه، آسمان آبی را تیره می سازد تشخیص تکلیف و عمل به آن است. ✅ این که بدانیم حق و چیست و ما در این زمان چه تکلیف یا وظیفه ای برای احیا و احقاق حقیقت داریم امر مهمی است که عده ی زیادی از انسان ها در انجام آن ناتوان هستند. خصوصاً در زمان حاضر به دلیل جنجال های تبلیغاتی و رسانه ای و هوچی گری های عده ای مغرض گاهی آدمی دچار لغزش می شود و نمی تواند به درستی مسیر را ببیند و در راه راست قدم بگذارد. به خدا پناه ببرید، نیت خود را خالص گردانید و از هرگونه حب و بغض شخصی پرهیز کنید که گاهی حتی یک حرکت کوچک ما می تواند جان انسانی را به ناحق بگیرد و خانواده ای را داغدار کند و یا برای رفاه و امنیت مردم و کشور مخاطره ایجاد نماید. ✅ فراموش نکنید در هر حال و روزی که باشید فرقی ندارد دشمن دشمنی می کند و اقتضای طبیعتش این است پس این که گروهی می خواهند از طریق دشمنان به خود برسند بازی دو سرباخت برای خودشان و کشور است. هوشیار باشیم دولت ها و رسانه هایی که سال ها با استثمار و استعمار ملت ها بار خود را بسته اند و کماکان از این طریق ارتزاق می کنند هیچ گاه خیر و صلاح ما را نمی خواهند. حق را بگویید بر آن استوار بمانید و در را ه توسعه آن کوشا باشید حتی اگر به ضرر شما و دوستانتان باشد. که در دادگاه الهی آدمی با حق و تکیلف، نیت و غرض ارزیابی می شود نه با سود و زیان. ✅ خداوند از درون همه انسان ها آگاه است و بهتر از هر کسی می داند که هر فردی چرا و چگونه سخن می راند و یا عمل می کند. اگر خودش توانایی تمیز سره از ناسره دارد چه بهتر، اما اگر ندارد باید به خردمندان، صاحب نظران و افراد صالح و با تقوا مراجعه کند. بیماری که مشکل جسمانی دارد دردش را تنها پزشکی حاذق و با سواد تشخیص می دهد و می تواند او را در مسیر سلامتی همراهی و یاری نماید. مشکل خودرویی که دچار نقص فنی است تنها توسط مکانیک خبره و با تجربه رفع می گردد به بیان دیگر همان مَثَل معروف که «هر کسی را بهر کار ساختند» ✅ همه جا مصداق دارد پس نباید عده ای به خود اجازه دهند در اموری که صلاحیت تشخیص آن را ندارند اظهار نظر نمایند یا بدتر این که تجویز و توصیه ای خاص برای گروه زیادی از مردم داشته باشند حتی اگر به اصطلاح فرد مشهور، محبوب و یا سلبریتی دارای ظرفیت اجتماعی خاص هستند. چه بسا عدم آن ها سبب گمراهی عده ای از مردم شود. خلاصه این که انسان باید نیت خود را خالص نماید و با مراقبت از نفس خویش در برابر تردیدهای زمانه آمادگی مواجهه با اتفاقات محیطی و اخذ تصمیم صحیح را داشته باشد. همانا خداوند به کسانی که با نیت خیر برای خویش و مردم اقدام می کنند قطعاً حمایت خواهد کرد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، شماره ۹۴۴ www.modiryar.com @modiryar
📖 عیون الحکم و المواعظ، ص۲۳ در باب بی وفایی دنیا ۞ الدُّنیا لا تَصفو لِشارِبٍ، ولا تَفی لِصاحِبٍ. ۞ دنیا برای هیچ نوشنده‌ای زلال نمی‌شود و به هیچ یاری وفا نمی‌کند. www.modiryar.com @modiryar