eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
796 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
گندم ملک ری ✅ «گندم ملک ری» در ادبیات شیعه حکایتی دارد تلخ و البته بسیار عبرت آموز. حضرت امام اباعبدالله الحسین علیه السلام روز هشتم محرم الحرام در دیدار با عمربن سعد فرمودند: «تو را چه می شود؟ خداوند جانت را در بسترت بگیرد و تو را در قیامت نیامرزد. به خدا سوگند! من می دانم که از گندم ملک ری نخواهی خورد.» این فرمایش حضرت ماجرای مفصل و قابل توجهی دارد. عمربن سعد ابی وقاص از افراد بسیار بد نام و خبیث تاریخ است. او در حالی که شأن و منزلت امام سوم شیعیان و نسبت خانوادگی ایشان با پیامبر اسلام(ص) را کاملاً می دانست اما به دلیل دنیا طلبی و زیاده روی و به طلب ملک ری یکی از عوامل مهم بزرگ ترین جنایت گردید. او بی شرمانه اظهار می کرد: ✅ «من در لحظات حساسی از زندگی قرار گرفته ام و نمی دانم باید چه کنم، حکومتی که در اشتیاقش می سوزم و یا دستانم به خون حسین آلوده گردد؟ در حالی که می دانم کیفر این کار آتش است. به منزله نور چشمان من است و من در خود نمی بینم بتوانم از آن گذشت کنم.» او در برابر امام حسین (ع) هر بار بهانه ای می آورد. امام فرمودند: «آیا می خواهی با من مقاتله کنی؟» عذری آورد. یک بار گفت: «می‏‌ترسم خانه‏‌ام را خراب كنند!» امام(ع) فرمودند: «من خانه‌‏ات را می‌‏سازم.» ابن‌سعد گفت: «می‏‌ترسم اموال و املاكم را بگيرند!» ايشان گفتند: «من بهتر از آن را به تو خواهم داد، از اموالی كه در حجاز دارم.» ✅ عمر‌بن سعد گفت: «من در كوفه بر جان افراد خانواده‌‏ام از خشم ابن‌زياد بيمناكم و می‌‏ترسم آنها را از دم شمشير بگذراند.» حضرت هنگامی‌كه مشاهده كردند عمر‌بن سعد از تصميم خود باز نمی‏‌گردد، از جای برخاستند و در حالی‌كه آن جمله مشهور تاریخی می‏‌فرمودند: «تو را چه می‏‌شود؟ خداوند جانت را در بسترت بگيرد و تو را در قيامت نيامرزد. به خدا سوگند! من می‏‌دانم كه از گندم ری نخواهی خورد!» ابن سعد با تمسخر گفت: «جو ما را بس است.» این حکایت بسیاری از انسان های دنیا پرست و زیاده خواه است که برای شان هدف وسیله را توجیه می کند و برای رسیدن به آن چه طمع ورزیده اند، هوس کرده اند یا شهوت دارند چشم بر همه مبانی انسانی، و اسلامی می بندند و بعضاً جنایت های بسیار بزرگی را مرتکب می شوند. ✅ البته این مسائل در کمین همه انسان ها در ادوار مختلف تاریخ است. اگر آدمی نفس سرکش خود را کنترل نکند و به آن برای هر زیاده خواهی و خواسته نامشروعی فرصت و مهلت دهد استعداد شدن وجود خواهد داشت. مدیریت و مسئولیت در شریعت ما امانت است. پس ضرورت دارد این امانت به اهل آن سپرده شود آن چنان که در قرآن کریم این گونه آمده است: «ان الله یامرکم ان تودو الامانات الی اهلها» جای بسی تأسف و خسران است در جامعه اسلامی افرادی هستند که برای رسیدن به جایگاه ها و مناصب مدیریتی اخلاق را قربانی می کنند، اراجیف می گویند، به تعبیر عامیانه زیر آب این و آن را می زنند تا برای خود جایگاه و پایگاهی را آماده سازند. ✅ برخی از این ها ظاهر مسلمانی و ژست اخلاق نیز به خود می گیرند و رفتارشان را با واژه «فعالیت سیاسی» توجیه می کنند غافل از این که این گونه در صدر نشستن وبال انسان خواهد شد و سرعت و آسیب سقوط آن ها را چند برابر خواهد کرد. کنایه ای است برای همه حق نشناس ها و زیاده خواهان تاریخ که دامن مدیریت و مسئولیت را با بی اخلاقی و بی تقوایی آلوده می سازند و کاری را بر عهده می گیرند که یا صلاحیت آن را ندارند و یا متعلق به فرد دیگری است. پس خدا را در نظر بگیریم و حدود حق الله و حق الناس را رعایت کنیم که عمر دنیا کوتاه است و مواهب آن وبالی بر گردن انسان! 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۵ www.modiryar.com @modiryar
فرهنگ و جامعه میزبانی ✅ به رسم تلخ و طریق مألوف گذرانِ عمر انسان ها، روزهای امسال نیز با همه تلخی ها و شیرینی ها همچون برق و باد گذشت و به شرط حیات آرام آرام در آستانه ورود به سال جدید شمسی و بهاری دیگر قرار خواهیم گرفت. مشهد الرضا به دلیل وجود بارگاه شریف حضرت رضا علیه السلام هر سال میزبان میلیون ها زائر و عاشقی است که از سراسر جهان به قصد تبرک جستن و ابراز ارادت محضر امام رئوف به مشهد مقدس مشرف می شوند و به عتبه بوسی حضرتش نائل می گردند. خصوصاً آغاز سال آینده که تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن است این امر نمود بیشتری خواهد داشت. مردمان و ارض اقدس رضوی به برکت همجواری با امام هشتم سال هاست مشتاق میزبانی خیل عظیم زائران و عاشقان امام همام هستند و با افتخار غبار راه و خستگی از مهمان ها می زدایند و به آن ها خدمت می کنند. ✅ میزبانی راه و رسم دارد، قاعده و مبنا دارد و عرصه خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) خاص است و باید در این عرصه مبانی خدمت‌رسانی را بشناسیم. در یک شهر زیارتی متفاوت با دیگر شهرها است، در چنین شهری همه فعالیت های اداری و مردمی باید رنگ و بوی زیارت داشته باشد و مردم و مسئولان با هم این فرهنگ را توسعه و نشر دهند. بر این اساس همه مردم مشهد و نهادهای دولتی و خصوصی هر یک در این راستا تکالیفی دارند که باید بدان عمل نمایند. از مردمان و شهروندانی که در گام اول وظیفه مدارا کردن و ابراز محبت به زائران را دارند گرفته تا گروه های مختلف خدمت رسان مانند؛ پاکبان‌ها، تاکسیران‌ها، اتوبوسران‌ها، آتشنشان ها، بازاری ها و اصناف، و آحاد شهروندان حریم حرم رضوی، کادر مدیریتی و خدماتی بخش‌های اقامتی و اسکان، پایگاه‌های راهنمای زائر، ناظران افتخاری در اطراف حرم و شوراهای اجتماعی محلات همه به عنوان جامعه میزبانی زائران رضوی وظیفه دارند برای ارائه خدمات مناسب و مطلوب و در خور شأن و جایگاه مشتاقان حضرت رضا علیه السلام راه و رسم میزبانی را فرا گیرند، تمرین کنند و حق آن را ادا نمایند. ✅ «میزبانی کریمانه» از زائرین «عهد جاودانه» مجاورین با حضرت است که بر اساس آن خود را مکلف می دانند اسباب آرامش و آسایش را برای میهمانان فراهم سازند. البته مسلم است با توجه به سیل عظیم زائرانی که خصوصاً در ایام خاص به سفر می کنند امکانات و بودجه محلی پاسخگوی نیازهای آن ها نیست. مشهد مقدس پایتخت معنوی و شهر همه مردم ایران اسلامی است و به تعبیر امام راحل «آستان قدس مرکز ایران است» پس ضرورت دارد برخی چالش ها و محدودیت های آن با نگاه ملی مرتفع و مدیریت گردد. مسائلی همچون ترافیک، آب، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، اسکان ارزان قیمت و خلاصه بسیاری از زیرساخت های این شهر نیازمند سرمایه گذاری کلان و حمایت های ملی است. خصوصاً رویکرد فراملی، جهانشهری و حضور قابل توجه مسلمان های سایر کشورهای اسلامی برای زیارت حضرت این مهم را بیشتر از همیشه نشان می دهد. ✅ متأسفانه در دولت های مختلف این مباحث به صورت مکرر مطرح می شود اما بیشتر در قالب شعار می ماند و آن اقدام انقلابی و حرکت عظیمی که از دولت برای توسعه ای مانا و شایسته و در شأن توقع داریم محقق نمی گردد. هر چقدر هم مردم و نهادهای محلی برای میزبانی شایسته از خود تلاش کنند و مایه بگذارند بازهم تا زیر ساخت های اساسی فراهم نشود یک جای کار می لنگد. به ویژه برخی اقدامات خاص که می تواند تحول عظیمی در خدمت رسانی ایجاد نماید. (مثل توسعه خطوط قطار شهری و حمل و نقل عمومی). فراموش نکنیم توسعه نقاط هدف و مقاصد گردشگری نیازمند پشتیبانی همه جانبه و اثربخش برای همگام و همسو کردن کلیه عناصر مربوط گردشگری و توسعه تعاملات رضایت‌بخش و هدفمند گردشگران و جوامع میزبان است. ✅ خصوصاً زمانی که این بر پایه موضوعی همچون زیارت باشد که ذینفعان آن افرادی با ویژگی ها و ارزشمندی خاص هستند. پیامد چنین تعاملات سازنده و مؤثری، منافع گردشگری برای گردشگران و جوامع میزبان ارتقا یافته و می‌تواند زمینه‌های توسعه ملی را نیز فراهم سازد. پس هر گونه اقدمات زیربنایی و سرمایه گذاری در این راستا منافع قابل توجه و بلند مدت مادی و معنوی به همراه خواهد داشت. این مهم در نگاه حمایتی و توسعه ای متوازن و همسو در ابعاد ۴ گانه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی محقق می گردد. به هر حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اکنون که مردم و نهادهای محلی آماده استقبال از بهار و زائرین نوروزی می شوند شایسته است این مطالبه مهم توسط رسانه ها و مسئولان محلی این مهم بصورت جدی تر و پیگیرانه تر از دولت پیگیری گردد تا کم و کاستی های خدمت رسانی به زائرین و میزبانی مطلوب از آنها تا حد امکان مرتفع گردد. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۳۸۸۵ www.modiryar.com @modiryar
✍ به حساب خود برسید! ✅ از قدیم رسم بوده کاسب ها هر شب به حساب دفترشان رسیده، سود و زیان، طلب‌كاري و بدهکاري را محاسبه می کردند. اگر هر شب حساب و كتاب نمی کردند يك‌ دفعه مقدار قابل توجهي ضرر می کردند و یا اینکه گاهی ورشكست مي‌شدند. انسان هم بايد هرروز به حساب نفسش برسد تا خداي نكرده يك‌دفعه ضرر نكند و عمرش به تباهی به سرنرسد. زماني كه انسان در همه حال خدای مهربان را ناظر بر اعمال وگفتار خويش ببيند و به اين موضوع اعتقاد قلبي داشته باشد هيچ گاه جسارتِ معصيت و عمل غیر اخلاقی پيدا نمي كند. زندگي در اين جهان مقدمه اي بر حيات ابدي اوست و نحوه زندگي در آن جهان بستگي به چگونگي زندگي او در اين جهان دارد بنابراين لحظات در دنیا ارزش بي نهايت پيدا مي كند زيرا سرنوشت ابدي او را رقم مي زند. ✅ امروزه يكي از معضلات اين است كه قبح و زشتي هر گونه عمل خلاف اخلاقي ريخته شده است و انسان، خداي مهربان را فراموش و از رحمت و گذشت الهي سوء استفاده مي كند و بدين ترتيب در ورطه آلودگي گرفتار مي شود. براي دوري جستن از اين معضل تنها يك راه اساسي وجود دارد و آن در وجود خود انسان متجلي مي گردد كه با نظارت و حسابرسي مستمر نفس خويش مانع گمراهي شود. بر این اساس انسان باید به مرحله ای از بیداری وجدان و ذهن برسد که بدون کنترل بیرونی رفتار و اعمال خود را کنترل نماید. ✅ درباره تعريف خاصي ارائه نشده است، ولي مي توان خود كنترلي را مراقبتي دروني دانست كه بر اساس آن وظايف محول شده انجام و رفتارهاي ناهنجار و غير قانوني ترك مي گردد بي آنكه نظارت و يا كنترل خارجي در بين بوده باشد هنگامي كه كسي بي توجه به كنترل خارجي تلاش خود را مصروف انجام دادن كاري كه بر عهده او واگذار شده است نمايد و مرتكب خلافي از قبيل كم كاري، سهل انگاري نگردد از كنترل دروني بهره مند است. در اين صورت است كه نظارت خارجي در تحقق چنين رفتاري كه متضمن انجام دادن وظيفه و ترك خلاف است نقشي نداشته و تنها مراقبت دروني است كه موجب رفتار مزبور مي گردد. ✅ بر طبق توصيه هاي ديني ما مبني بر«حاسبوا قبل ان تحاسبوا» انسان موظف است قبل از هركس خودش به اعمال و رفتارش نظارت اساسي وعملي داشته باشد تا بتواند بر اساس شاخص هاي ديني رفتار خود را كنترل و اصلاح نمايد.‏ در نظام اعتقادي اسلام، هستي محدود به اين نمي شود كه با مرگ انسان پايان پذيرد بلكه اين جهان تنها جزء كوچكي از هستي مي باشد و جسم انسان نيز جزئي از وجود او را تشكيل مي دهد و پس از مرگ زندگي انسان در مراتب بالاتري از حيات ادامه پيدا مي كند. ✅ بنابراين نيستي براي انسان معنا ندارد. راه غلبه بر نفس محاسبه نفس و رسیدن به اعمال خود است. بعضي اولياء خدا يک دفتري همراه خود داشتند و هر کاري که مي کردند مي نوشتند، در آخر روز هم نشسته و حساب کارهاي خود را مي کردند که ما در اين روز چه کرديم چه مقدار اطاعت خداوند متعال را نموديم، چه مقدار سرپيچي و نا فرماني کرديم و بر این اساس نفس خویش را مؤاخذه می کردند. پس بیایید جهت و دستیابی به عاقبت به خیری قبل از اینکه به حساب ما رسیدگی شود خود به حساب خود برسیم! 🔺منبع: 🔻شماره انتشار ۱۸۳۱۷ www.modiryar.com @modiryar
وقتی شایستگی می میرد 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۹۵۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
وقتی شایستگی می میرد ✅ وقتی شایستگی می میرد متولد نمی شود، شایسته ها به پستوها تبعید می‌گردند، افراد نالایق بر مناصب کلیدی تکیه می زنند، کُند ذهن های جامعه «ژن‌خوب» می شوند، نادان ها و ناتوان ها بر انسان حاکم می گردند، سنگ روی سنگ بنا نمی شود، بازی موش و گربه آغاز می شود و هر تازه به دوران رسیده ای همچون «گربۀ تائب» می شود «عابد و زاهد و مسلمانا». در این میان بازار تملق و چاپلوسی رونق می گیرد، بادنجان دور قاب چین ها همه کاره می شوند و آفتاب پرست های فرصت طلب دبیرکل «حزب‌باد» می گردند. مردمان به کناره می روند و نامردمان جولان می دهند و لشکر «دغل‌دوستان» روزی هزار بار دور شیرینی طواف می کنند. ✅ و تو می‌مانی با دنیایی از توان و شایستگی که مجالی برای بروز و ظهورش نیست. شایستگی که در میان نباشد، فسادهای اقتصادی کلان شکل می گیرد، تلفن‌چی‌ها و رئیس‌دفترهای خبرکشِ سازمان ها همه کاره می شوند، جای مدیران دستور می دهند و عقده های حقارت شان را به رخ می کشند. هر کسی سرش به تنش می ارزد را به پارکینگ فرستاده و گوشه نشین می کنند و هر بلایی دلشان خواست بر سر بیت المال در می آورند. وای به حال جامعه‌ای که در آن «عادت مألوف و طريق معروف؛ آزردن دوستان باشد و خلافِ راه صواب»، «نقض رأى اولوالالباب باشد و کنار زدن شایستگان»، «ذوالفقار علی در نيام باشد و زبان سعدي در کام» که در آن زمان دنیاپرستان حریصی زمام را به دست می گیرند که «چشم تنگ دنیادوست‌شان» را تنها خاک گور پر می کند. ✅ پس تا می توانید فرومایگان را کنار بزنید و در جای خود بنشانید، هر عالمِ عاملی را قدر بدانید و در صدر نشانید، تعهد و تخصص را ارج گذارده و ترویج کنید، تا شایستگی حاکم شود، فساد رخت ببندد، هر کسی در جای خود بنشیند و عدالت برقرار گردد تا بدین سان هم خدا راضی گردد و هم خلق خدا. برخی گویی فراموش می کنند یا برایشا اهمیتی ندارد مدیریت یعنی مسئولیت و مقام یعنی امانتی که در اختیار عده ای قرار داده شده تا رضای خدا را در نظر گیرند، به وسیله ی آن حق را به حق دار برسانند و امور مردم را تمشیت نمایند. ملک طلق پدر یا خانه عمه و خاله نیست که هر کاری می خواهند در آن انجام دهند و هر کسی را که دلشان خواست جذب نمایند و مردمان را خودی و غیرخودی بدانند. ✅ نالایقی را کار کلیدی با آلاف و الوف آن چنان بسپارند تا جیب خود و اطرافیانش را پر پول کند و وای به حال خلق الناس و نیازهایشان که باید کارشان در گروی امضای کوتوله هایی باشد که هیچ نمی دانند و هر روز بر طبل نادانی خود می کوبند. زمام و جامعه را به کسانی بسپارید که زمام نفس خویش را در دست گرفته اند و آن را اسیر عقل و اخلاق و عدالت کرده اند و جز برای رضای خدا گام بر نمی دارند. خلاصه این که عمر دنیا و کوتاه است و مواهب آن بسیار کم ارزش. ✅ پس سخت زیان کار است کسی که برای آبادی دنیای خویش یا دنیای اطرافیانش آخرت و عمر جاویدان را خراب کند و به «ثمن بخس دنیا» بفروشد. اگر عدالت آفرین زندگی آدمی است همه ی آحاد بشری وظیفه دارند در تحقق آن کوشا باشند و برای ظهورش ادای تکلیف نمایند. پس حق را بگویید حتی اگر به زیان شما باشد و هر چیز و هر فردی را در جای خود بنشانید که بسیار زیباست زندگی زمانی که کار دست کاردان باشد و همه چیز بر مدار اخلاق و انسانیت حرکت نماید. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۹۵۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ طراحی مدل مدیریت برند #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modirya
طراحی مدل مدیریت برند 🔴 مدیریت برند 🔻 فعالیت‌هایی نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده مبتنی بر تحقیقات بازار جهت حفظ و بهبود جایگاه برند در عرصه رقابتی است. برند (نام و نشان تجاری) ترکیبی از عنوان، لوگو و تجاربی است که در کنار هم تصویر ذهنی ویژه‌ای نزد مشتریان فراهم می‌کند. ✅ هدف مدیریت برند ارائه راهکارهایی برای بهبود این تصویر ذهنی برند نزد مشتریان و جامعه است. مدیریت نام تجاری در مجموع تلاش دارد تا با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل، برای نام تجاری ایجاد ارزش کند. سپس در جهت حفظ و ارتقای آن بکوشد. ✅ در راستای مدیریت برند ابتدا باید معیارهایی براساس ارزش‌های محوری نام تجاری شناسایی شوند. چگونگی خلق یک منسجم به بیان معیارهایی که مصرف‌کنندگان با آن نام تجاری را ارزیابی می‌کنند، بستگی دارد. ✅ شناسایی این معیارها لزوم انجام تحقیقات بازاریابی را خاطر نشان می‌سازد. در این تحقیقات، صفاتی که در مصرف‌کننده اهمیت دارد شناسایی و تحلیل می‌شود. د با استفاده از این صفات و درجه‌بندی آنها توسط مصرف‌کنندگان، ارزیابی ذهنی ایشان را از نام تجاری شناسایی می‌شود. ✅ در ادامه با استفاده از چارچوبی که بر این معیارها استوار است، راهبرد‌هایی متناسب با موقعیت‌های مختلف هر ارائه می‌گردد. با انتخاب یک راهبرد و اجرای آن نوبت به ارزیابی و ارائه بازخورد برای کنترل و اصلاح می‌رسد. معیارهایی که برای این کار ارائه شده می‌توانند در ارزیابی عملکرد نام تجاری ما را یاری دهند. 🔴 مدل مدیریت برند ✅ طراحی برند یک مساله اساسی مدیران بازاریابی است. استفاده از این مدل برای خلق و نگهداری برند بدون برنامه‌ریزی‌های لازم مشکلات بسیاری را به همراه دارد. برای مدلسازی نام‌تجاری کسب‌وکار باید شناخت درستی از ویژگی‌های نام تجاری (brand) وجود داشته باشید. نبود شناخت روش‌های صحیح مدیریت نام تجاری نمی‌توانند به صورت اثربخشی، محصول را با نام تجاری پیوند بزنند. ساخت ایده، تخصیص منابع، تدوین استراتژی و بکارگیری اجرای اصلی مدیریت برند هستند. ✅ بیشتر و یا مدیران برند، مفاهیم بازاریابی را از قبیل شناخت نیازهای مشتری، موضع‌یابی، فعالیت‌های ترفیعی و تبلیغی به‌خوبی می‌دانند و تجربه فراوانی در اجرای آنها دارند، اما در مجموع آنچه آنها را در بازاریابی محصولات و خدمات دچار مشکل می‌کند، آن است که نمی‌توانند مفاهیم بازاریابی را در راه ارتقای ارزش نام تجاری به کار گیرند. www.modiryar.com @modiryar
گام‌های مدیریت برند (نام تجاری) ✅ یک نام تجاری در صورتی موفق می‌شود که برند درک درستی از گام‌های مدیریت برند داشته باشند. مدیریت نام‌ونشان تجاری در چهار گام صورت می‌گیرد: 1⃣ پیش از فروش 2⃣ هنگام فروش 3⃣ پس از فروش 4⃣ نگهداشت در گام نخست که پیش از فروش آغاز می‌شود باید تمام نقاط تماسی که در ارزیابی و پردازش اطلاعات محصولات و خدمات است، رصد شود. به‌هنگام فروش باید بهترین تجربه برای مشتری فراهم شود و مدیریت تجربه حرف نخست را می‌زند. پس از فروش کار به پایان نرسیده است و باید رابطه با مشتریان تداوم یابد. نگهداشت مشتری نیز دستاورد نهایی مدیریت برند است. 🔴 گام‌های مدیریت برند در این راستا باید در مدیریت به ترتیب تمام چارچوبهایی را که در مدیریت یک سازمان به کار می‌بریم رعایت کرد. همان‌گونه که مدیریت سازمان ابتدا با بیان مأموریت خود مشخص می‌کند که سازمان چه رسالتی را می‌خواهد به انجام برساند و سپس اهداف مجموعه را بر اساس آن بیانیه مأموریت تعریف می‌کند و با تدوین استراتژی سعی در دستیابی به اهداف سازمان دارد، در اینجا نیز، برای نام تجاری یک بیانیه یا گزاره مأموریت بیان کرده، سپس اهداف را براساس آن تعریف می‌کنیم. در نهایت از روی آن استراتژی‌هایی را تدوین کرده، با استفاده از بازخور، کنترل می‌کنیم که تا چه حد به اهداف خود دست یافته‌ایم. www.modiryar.com @modiryar
تعریف شایستگی چیست؟ 🔴 تعریف در کتاب‌ها و مقالات مختلف متفاوت است و همه‌ی نویسندگان و دانشمندان رفتار سازمانی و منابع انسانی روی آن اتفاق‌نظر ندارند. از میان همه‌ی تعریف‌هایی که ارائه شده، تعریف زیر را منابع بیشتری پسندیده و به کار برده‌اند: 🔴 یعنی مشخصه‌هایی که فرد از آن بهره‌مند است و با تکیه‌ی پیوسته‌ به آن‌ها به سطح عملکرد مطلوب دست پیدا می‌کند. این مشخصه‌ها می‌توانند شامل دانش، مهارت، تصویر از خود،‌ صفات شخصیتی، انگیزه‌های اجتماعی، الگوهای فکری، مدل ذهنی، شیوه‌ی اندیشیدن، احساس کردن و عمل کردن باشند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
خطر سیاهچاله جمعیتی ✅ «کمترین نرخ زاد و ولد در سال های اخیر» این عنوان کوتاه مطلع گزارشی مفصل از موضوعی مهم است که می تواند را شدید تحت تأثیر قرار دهد. مرور آمارهای ۱۰ ماهه اخیر سازمان ثبت احوال کشور، از تولد ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ کودک تا انتهای دیماه ۱۴۰۱ حکایت دارد. بر این اساس و به گواه آمار شمار تولدهای ۱۰ ماه امسال در قیاس با سال قبل، ۴.۷٪ کاهش داشته است. این که عامل اصلی این اتفاق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا تغییر سبک زندگی است یک بحث و این که تداوم این روند کشور را در معرض چه بحرانی قرار می دهد موضوع وابسته ای است که باید بدان پرداخت. ✅ چیزی که پیامدهای این بحران را می تواند خطرناک تر نماید عدم دغدغه، توجه و حتی باور به آن در گروه قابل توجهی از مردم و حتی مسئولان است. نشان به آن نشان که بودجه حمایت از خانواده در لایحه ۱۴۰۲ کاهش ۳۷.۵٪ داشته است که می تواند روند نزولی را سرعت بخشد و نگرانی ها درباره مواجهه با سیاهچاله جمعیتی و ایران ۱۴۳۰ را بیش از پیش نمایان سازد. ✅ ابلاغ سیاست های کلی جمعیت و تصویب و اجرای قانون جوانی جمعیت هر چند حساسیت ها را افزایش داده اما توفیق آنچنانی نداشته و قادر به متوقف ساختن روند نزولی کشور نبوده است. البته این حرف صحیح است که باید برای تحقق قانون به آن فرصت کافی داد اما اجرای ۳۵٪ در سال اول و پیشنهاد کاهش ۳۷.۵٪ بودجه آن در سال دوم خود گواهی بر مسیر نامتعارف و ناصحیح و میزان کم توفیق این قانون است. 🔴 پیری جمعیت در کمین است ✅ غفلت جامعه‌شناسان، جمعيت‌شناسان و آینده پژوهان در دهه هفتاد، خواب، غفلت، جهل راهبردي و فقدان دانش ، کشور را وارد معركه‌اي با دسيسه سازمان‌هاي جهاني کرد که اکنون ما را در مخاطره و در صورت عدم توجه در برابر يك ابر بحران قرار خواهد داد. متأسفانه ما آنچنان که باید به پیشگیری اعتقادی نداریم. پیری جمعیت را چون هنوز به چشمان خود ندیده ایم جدی نمی‌گیریم و به آن اهمیت نمی دهیم اما در زمان وقوع متوجه خواهیم شد که با چه چالش بزرگی مواجه شده ایم. ✅ کارشناسان جمعیت اعتقاد دارند اگر در این سیاهچاله بیفتیم حداقل ۱۵۰‌ سال طول خواهد کشید که از این بحران خارج شویم. تا چند سال پیش ۶‌٪ جمعیت بودند و الان این عدد به ۱۰‌٪ رسیده است. وقتی جمعیت کشور سالمند می‌شود با خود تبعات بسیاری دارد. بار تکفل افزایش می یابد و باید نظام بهداشت و درمان پنج‌ برابر شود. به راستی نظام سلامت ما (خصوصاً با درگیری هایی از جنس کرونا) با چه سرعتی باید حرکت کند که توانایی پوشش این مسأله را داشته باشد؟ ✅ البته این پیری جمعیت در اروپا هم رخ داده است. ولی به دلایلی بحران برای ما کمی جدی تر است و از آن در نگاه کارشناسی به ابربحران تعبیر می شود یا در مقایسه با آن ها اروپا برای ما سیاهچاله خواهد بود: ▪اول اینکه پیر شدن جمعیت در اروپا طی بازه زمانی بسیار طولانی تر و با شیب آرام تری رخ داد که باعث شدجامعه توان انطباق خود با شرایط را داشته باشد و بتواند مشکلاتش را حل کند. (هر چند آن ها کماکان مشکلاتی دارند و در چاله جمعیتی قرار گرفته اند) در حالی که این اتفاق در کشور ما در زمان بسیار کوتاه تر و در یک دوره سی ساله رخ داده است یعنی با سرعت ده برابر بیشتر از اروپایی ها! برای همین به آن سیاهچاله جمعیتی گویند. ▪️دلیل دیگر این امر از منظر توسعه یافتگی است. اروپایی ها بعد از توسعه به سمت پیری رفتند ولی ما درحال پیر می شویم و این امر می تواند برای ما مشکلات اقتصادی و چالش های اجتماعی ایجاد نماید. ▪️تفاوت بعدی در اینست که اروپایی ها با هم پیر شدند در حالی که ما پیر می شویم ولی کشورهای اطراف ما جوان می مانند که این از لحاظ امنیتی می تواند مسأله قابل توجهی باشد. ✅ برخی تلاش دارند این موضوع را مقوله ای سیاسی جلوه دهند و یا عدم توجه به آنرا به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور توجیه نمایند اما نباید فراموش کرد این امر حیاتی اهمیتی بسیار فراتر از این موارد دارد و مقوله ای کلان است که در آینده کشور نقش اساسی دارد. محدودیت های کشور امری غیرقابل انکار است اما نباید سبب شود در بحران جمعیت کشور تنها عامل تعیین کننده تلقی گردد. ✅ موضوعی که هرگز سیاسی و حکومتی نبوده بلکه مصالح و منافع امروز و آتی یک ملت را تحت تأثیر قرار می دهد. اکنون قوای ۳ گانه، نخبگان و مسئولان کشور و دهه هفتادي ها‌ و دهه هشتادي‌ ها براي جبران اين غفلت تاريخي وظيفه مهمی بر عهده دارند. سیاست های کلی و قانون «حمايت از خانواده و جواني جمعيت» اگر مورد توجه قرار گیرد میتواند مسیر مناسبی براي فرار از سقوط در سياهچاله جمعيتي باشد. 🔺منبع: ، 🔻شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۳۸۹۰ @modiryar
Modiryar | مدیریار
حرف هایی که پشت سر هم می زنیم! ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_خراسان، 🔻شماره: ۲۰۵۸
حرف هایی که پشت سر هم می زنیم! ✍ ✅ می خواهم اندکی خودمانی تر و راحت تر در ارتباط با یک رفتار صحبت کنم. رفتاری نادرست که در جامعه رواج یافته است و با کمال تأسف جمع زیادی از ما گرفتار آن هستیم و آن قدر تکرار نموده ایم که قبح آن ریخته و برای ما به صورت یک عادت روزانه درآمده است. به قدری این عمل غلط در جامعه مصطلح شده است که نه دیگر کسی از انجام آن ابایی دارد و نه کسی بعد از انجام آن احساس عذاب وجدان و یا احساس گناهی می کند. عادتی که مثل غذای روزانه ترک نمی شود و حداقل در روز چندین بار آن را تکرار می کنیم. و آن صحبت کردن پشت سر دیگران است. ✅ نمی دانم چه حالتی است تا دو نفر به هم می رسند اکثراً سخن از شخص غایبی که برای طرفین آشناست به میان می آید و در مورد آن اظهار نظر می شود، می شود، مسأله یا داستانی بیان می شود و یا مواردی از این قبیل. گویی انگار پشت سر هم حرف زدن، نقل و نبات محافل ماست و حتی شاید با اطمینان بتوان گفت که یکی از ابزارهای اساسی گرم و شیرین ساختن دورهم نشینی ها و گعده های اجتماعی است. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است که ما باهم و ازهم صحبتی نداریم، اما پشت سر هم و از دیگران سخنان زیادی داریم تا آنجا که وقت هم کم می آوریم و در نهایت از گذرسریع زمان ناراحتیم که کاش بیشتر در کنار هم بودیم و می توانستیم از دیگران سخن بگوییم! ✅ فرض کنید در میان جمعی مثل یک مجلس خانوادگی یا در محل کار شاید هم در میان دوستان قرار دارید و در ارتباط با فردی که حضور ندارد اظهار نظر می کنید. دائماً از نقاط ضعف و یا قوت او که دیده و یا شنیده اید سخن گفته و یا به هر صورت اظهار نظری می کنید و این سخن به گوش وی می رسد. فکر می کنید در این حالت چگونه با او مواجه خواهید شد و رفتارتان توجیه می کنید؟ به قول قدیمی ها همه می دانیم "دیوار موش دارد، موش هم گوش داد" و سخنان ما دیر یا زود، غلط یا درست، کامل و یا ناقص به گوش فرد مورد نظر می رسد اما باز هم را رها نمی کنیم و پشت سر هم حرف می زنیم! ✅ نمی دانم این دیگر چگونه لذتی است که اکثر افراد در جامعه کمابیش در گیر آن هستند. ما حرف زدن با هم را فراموش كرده ايم يا انگار از اول هم ياد نگرفته ايم كه چگونه با هم حرف بزنيم. كاش كمي فكر كنيم و با خودمان رودربايستي نداشته باشيم. فكر كنيم به اين كه چرا و چگونه است كه ما آدم ها از صبح تا شب در نكوهش پشت سر هم حرف زدن، حرف مي زنيم اما باز انگار كه يكي از دلمشغولي ها و تفريحات ما همين پشت سر هم حرف زدن است. اگر ياد بگيريم رودر رو ولو با كمي چاشني با هم حرف بزنيم و از دل همين گفت وگوهاي مستقيم و چشم در چشم به تفاهم برسيم شايد كمتر و شايد هم هيچ گاه به جاده خاكي غيبت و پشت سر هم گفتن نرسيم. ✅ تا زمانی كه حرف راست و حقيقت که رو در رو بیانی می شود برايمان تلخ است، غيبت و پشت سر هم گفتن و شنيدن برايمان شيرين است. در شب معراج، پيامبر(ص) شگفتي هاى بسيار ملاحظه نمود، از جمله نگاه كرد، ديد عده اى با ناخن هاى خود صورت خود را مى خراشند و مجروح مى كنند. از پرسيد: اينها كيستند؟ جبرئیل عرض كرد: اينها غيبت مى كردند و پست سر مؤمنين از آنها بدگويى نموده و آبروى آنها را مى بردند. سپس پيامبر فرمود: كسى كه گام بردارد براى بدگويى پشت سر مؤمنان، نخستين گامش را در ميان آتش دوزخ مى گذارد و كسى كه از غيبت كردن توبه كند، آخرين نفرى است كه وارد بهشت مى شود و كسى بدون توبه در مورد غيبت، از دنيا برود نخستين كسى است كه وارد دوزخ مى گردد. 🔺منبع: ، 🔻شماره: ۲۰۵۸۳ www.modiryar.com @modiryar
مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش , 1998 www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار #Holton_Bat
مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش ✅ در سال ۱۹۹۶، هالتون در مقاله‌ای تحت عنوان ۴ سطحی نقصان‌پذیر مدل جایگزینی معرفی نمود. مدل هالتون براساس یک نوآوری از کارهای موجود در حوزه انتقال یادگیری به‌ وجود آمد. مدل مزبور- اگر چه پیچیده- عنوان نمود ممکن است استراتژی‌های جایگزینی موجود باشد که توسعه ابزارهای ارزیابی عملی را از دل تئوری ممکن سازد. ✅ بعدها مدل خود را با توجه و تمرکز بر تاثیرات روی نتایج فردی ساده نمود. این مدل ساده شده، تلاش خود را به سیستم انتقال- حمایت‌ها و موانع متعدد بر سر راه انتقال آموزش از محیط یادگیری به محیط کار- معطوف نمود. مدل هالتون که در شکل زیر خلاصه شده، هم تاثیرات اصلی و هم تاثیرات ثانویه را در بر می‌گیرد و به عنوان یک مدل مفهومی برای ساختار انتقال، طراحی گردیده است. ✅ از نقاط قوت آنست که "واکنش" را نتیجه اول آموزش به حساب نمی‌آورد. این مسئله با تحقیقی که توسط Dixon در سال ۱۹۹۰ و نیز Warr & Bonce در سال ۱۹۹۵ انجام گرفت، تأیید شد. نتیجه این تحقیقات حاکی از این نکته بود که واکنش و یادگیری ارتباط اندکی با یکدیگر دارند. ✅ این مدل در رویکرد خود یک مدل کل‌نگر است و بنابراین مباحثه و مناظره را از توجه و تمرکز بر روابط علت و معمولی نتایج منحرف، و به بحث در مورد نحوه کارکرد و چگونگی افزایش عوامل مؤثر بر این کارکرد معطوف می‌گرداند. با این کار، این روش از نقاط ضعف مربوط به مدل‌های مبتنی بر نتیجه، که مفروضات خود را بر پایه رابطه ساده خطی و ارتباط علت و معلولی بنا نهاده، فاصله گرفته است. ✍ منبع: AME، مقالات کنفرانس، ۱۹۹۷ , 1998 www.modiryar.com @modiryar