eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
332 دنبال‌کننده
50 عکس
0 ویدیو
6 فایل
تارنما: bq-network.ir سامانه ثبت نام: Baqeri.rafda.ir ارتباط با مدیر کانال: @ad_bq_network سازمان بسیج دانشجویی کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅✅ 💠 یعنی چه؟! 🔸 یعنی اقتصادی که با وجود همه مشکلات و کمبودها به اهدافش برسد. این یک است، زیرا همه کشورها در مسیر اهداف خود با موانع مختلفی رو به رو هستند و به همین جهت اغلب کشورهای پیشرفته چنین مسیری را به اقتصاء اهداف و موانع اقتصادی خود در پیش گرفته اند. 🔸اقتصادی مقاوم است که برای پرش از موانع و مشکلات قدرتمند باشد و مهم ترین عامل قدرت اقتصادی، توان بالای تولید ملی است. تولید ملی قوی (هم کمی و هم کیفی) از یکسو وابستگی به خارج را کاهش می دهد و از سوی دیگر باعث استحکام درونی اقتصاد (از سطح خانواده تا سطح ملی) می شود. 🔸اما تولید ملی قوی نیازمند تحقق 6 عامل کلیدی است: 1. بازار مصرف کافی، 2. علم و فن آوری ثروت آفرین، 3. مواد اولیه مناسب، 4. سرمایه کافی، 5. نیروی کار توانمند، 6. فرهنگ تولیدی. 🔸در واقع حمایت از کالای ایرانی بدین معناست که هرکس در هر جایگاهی و موقعیتی به تقویت تولید ملی کمک کند؛ یکی با خرید کالای ایرانی (مردم و مصرف کنندگان)، دیگری با تولید بیشتر و با کیفیت تر (تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارگران) و دیگران با کوشش علمی و ...؛ 🎯 به طور قطع تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی با تامین بازار () آغاز می شود و به سایر بخش ها (تامین مواد اولیه مناسب، علم و فن آوری، سرمایه کافی، نیروی کار توانمند و ...) تسری می کند. ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی @drabdolmaleki_ir 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 💠سلسه مباحث "" - شماره (۱): "شبهات مصرف کالای داخلی (۱)": کشورهای پیشرفته بر مصرف کالای داخلی اینقدر که ما تاکید داریم تاکید نداشته اند!!!"" 🚦تبیین شبهه: اگر قرار است ما پیشرفت کنیم چرا مسیر کشورهای توسعه یافته را نرویم؟! و این کشورها بر مصرف کالای داخلی تاکید نمی کنند! 📚 پاسخ: کشورهای توسعه یافته هم در گذشته بر مصرف داخلی کالا تاکید داشته اند و هم در حال حاضر هر زمان نگران تولید ملی شان باشند از مصرف داخلی مراقبت می کنند. چند مثال را عرض می کنم: 📌1) آمریکا پیش از تئوری اقتصاد جهانی- که خودش مطرح کرده است- در انزوای اقتصادی به سر می برده است که هدف اصلی آن حفاظت تولیدکنندگان خود از رقابت با تولیدکنندگان اروپایی بوده است. هم اکنون هم هر زمان تولید ملی ش را در خطر ببیند به شدت واردات را کنترل می کند، حتی اگر با قواعد سازمان تجارت جهانی (WTO که خودش پایه گذاری کرده) در تعارض باشد (آخرین مورد هم چند هفته پیش در جنگ تجاری با چین)؛ 📌 2) آلمان و فرانسه در دوره پس از جنگ دوم جهانی برای تقویت تولید ملی خود به شدت واردات را محدود کردند؛ 📌 3) یکی از رموز پیشرفت کره جنوبی، فرهنگ مصرف کالای داخلی و کراهت اجتماعی مصرف کالای خارجی بوده است؛ 📌 4) هم اکنون کشورهایی مانند هند تاکید جدی بر مصرف کالاهای داخلی دارند (پیش بینی شده است هند تا سال 2050 میلادی دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد)؛ 📌 5) در جریان بحران مالی 2008 (که بسیاری بانک ها و شرکت های اروپایی و آمریکایی ورشکست شدند) بسیاری مصرف کنندگان اروپایی برای حمایت از تولید ملی خود از خرید کالای خارجی خودداری می کردند؛ 🎯 بدون تولید پیشرفت ممکن نیست ... و یکی از نیازهای تولید بازار است ... اگر بازار صادراتی نشد، حتما بازار داخلی و مصرف کالای داخلی .. ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی 🌳 🌐 @moees_ir
🔴 کاروان در ایستگاه ، 🔸پس از و ، تیم پژوهشی و رسانه ای به سرپرستی دکتر حجت الله عبدالملکی دیروز وارد پکن شد. 🔹هدف از این سفر همانند سفرهای گذشته، تبیین برای اقتصاددانان برجسته کشور چین و تشریح آن در بستر اقتصاد این کشور است. 🔸همچنین مستندی با همین موضوع در جریان این سفر تولید می شود. 🔹در سفرهای گذشته به روسیه و ترکیه، نظریه اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید عموم اقتصاددانان حاضر در جلسات قرار گرفته بود. 🎯 جزئیات برنامه سخنرانی ها و دیدارها متعاقبا اعلام خواهد شد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی ◀️ ایتا، سروش و تلگرام: @drabdolmaleki_ir
🔴 کاروان در ایستگاه ، 🔸پس از و ، تیم پژوهشی و رسانه ای به سرپرستی دکتر حجت الله عبدالملکی دیروز وارد پکن شد. 🔹هدف از این سفر همانند سفرهای گذشته، تبیین برای اقتصاددانان برجسته کشور چین و تشریح آن در بستر اقتصاد این کشور است. 🔸همچنین مستندی با همین موضوع در جریان این سفر تولید می شود. 🔹در سفرهای گذشته به روسیه و ترکیه، نظریه اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید عموم اقتصاددانان حاضر در جلسات قرار گرفته بود. 🎯 جزئیات برنامه سخنرانی ها و دیدارها متعاقبا اعلام خواهد شد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی ◀️ ایتا، سروش و تلگرام: @drabdolmaleki_ir
🔴 کاروان در ایستگاه ، 🔸پس از و ، تیم پژوهشی و رسانه ای به سرپرستی دکتر حجت الله عبدالملکی دیروز وارد پکن شد. 🔹هدف از این سفر همانند سفرهای گذشته، تبیین برای اقتصاددانان برجسته کشور چین و تشریح آن در بستر اقتصاد این کشور است. 🔸همچنین مستندی با همین موضوع در جریان این سفر تولید می شود. 🔹در سفرهای گذشته به روسیه و ترکیه، نظریه اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید عموم اقتصاددانان حاضر در جلسات قرار گرفته بود. 🎯 جزئیات برنامه سخنرانی ها و دیدارها متعاقبا اعلام خواهد شد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی ◀️ ایتا، سروش و تلگرام: @drabdolmaleki_ir
✅✅✅ 📝 و استارتاپی به جمع می‌پیوندند 💫به گزارش خبرگزاری َ؛ رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت‌: پیشنهاد دانش‌بنیان‌کردن شرکت‌های مرتبط با حوزه‌های علوم انسانی، مهندسی و طراحی و استارتاپ‌ها را به معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری ارائه کردیم.13/1/97 💠خارج شدن فعالیت علوم انسانی از برزخ با دانش‌بنیان شدن سلطانی با اشاره به لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه علوم انسانی، ادامه داد: اگر کار کارشناسی شود شرکت‌های فعال در زمینه علوم انسانی هم می‌توانند در این تقسیم بندی قرار گیرند؛ زیرا فناوری به معنای عام یعنی کاربردی کردن دانش و اگر این تفسیر از کلمه فناوری صورت گیرد، این شرکت‌ها نیز می‌توانند از تسهیلات صندوق برخوردار شوند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه نیاز به تعیین معیارهای مشخص دارد که کدام فعالیت در علوم انسانی در لبه مرز دانش است و باید دانش‌بنیان حساب شود. سلطانی در خصوص شرکت‌های فناور فعال در حوزه نظریه‌پردازی، توضیح داد: نظریه‌پردازی در حوزه فنی و مهندسی نیز مطرح است و نظریه‌پردازی در علوم انسانی و فنی دانش‌بنیان محسوب نمی‌شود. از آن‌جایی که علوم انسانی در اجتماع کاربرد دارد و کاربردی که در سطح بالا با استفاده از دانش باشد، می‌توان فناوری به شمار آورد. وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، صندوق موظف به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است،‌ افزود: بر این اساس صندوق صرفا موسسات و شرکت‌های ثبت شده دانش‌بنیان را حمایت‌ می‌کند و حمایت از استارتاپ‌ها در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و یا در مراکز رشد و پیش رشد پارک‌های علم و فناوری میسر است. رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: از این رو پیشنهاد می‌دهیم با تغییر و تعدیل قانون به سوی حمایت از این نوع استارتاپ‌ها برویم. http://snn.ir/fa/news/675479/شرکت‌های-علوم-انسانی-و-استارتاپی-به-جمع-دانش‌بنیان‌ها-می‌پیوندند 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 💫نقد به سخنان ؛ 📝حمایت از کالای شرکت‌های غول پیکر جهانی یعنی «فلسفه عبور از هویت ملی» 💠روشنفکران ما به جای روشنگری حقوق ملت‌ها، در خدمت روشنگری حقوق سازمان‌های تجارت جهانی قرار گرفته‌اند؟ چه نسبتی میان روشنفکر و سازمان تجارت جهانی است؟ چه دلیلی دارد که روشنفکر توجیه‌گر واردات شود؟ به گزارش خبرگزاری ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1397، اولویت اصلی کشور را همچنان مسأله‌ اقتصاد دانستند و با تأکید بر محوریت مسأله‌ «تولید ملی»، شعار سال 97 را «حمایت از کالای ایرانی» عنوان کردند. صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در توئیتر به بیان دیدگاه خود پرداخته که در این میان حجت‌الاسلام والمسلمین داود مهدوی‌زادگان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز نقدی بر سخنان وی داشته است. 🔵مشروح نقد ایشان را از لینک زیر می توانید دریافت نمایید: http://www.rasanews.ir/detail/news/560046/2049 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝تأسیس مرکز رشد علوم انسانی کوششی برای کاربردی‌سازی علوم انسانی 💫رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، این پژوهشگاه را کانون تلاقی و تعاطی اندیشه‌های مردان و زنان ایرانی دانست و تأکید کرد: در سال 97 نیز رویکرد کاربردی‌سازی علوم انسانی را در چارچوب برنامه توسعه راهبردی دنبال خواهیم کرد. 💠به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی به نقل از ایسنا، ، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از پیگیری طرح جامع اعتلاء و ساماندهی (معطوف به پیشرفت کشور) در سه بخش مبانی، بازشناسی انتقادی و کاربست نتایج پژوهش‌های علوم انسانی خبر داد و گفت: در این طرح تاکنون نزدیک به ۳۰ پروژه قابل توجه به تصویب رسیده که مجریان آن نخبگان تراز اول علوم انسانی در کشور هستند. وی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره تقدیر از پایان‌نامه‌های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال با همکاری ۴۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با ارائه سخنرانی‌های ارزشمند از صاحبنظران در جلسات آن، تأسیس دبیرخانه دائمی این جشنواره را از برکات جانبی این رویداد عنوان و تأکید کرد: در کشور فراتر از تصور ما، استعداد و نیز علاقه به کاربردی‌سازی علوم انسانی وجود دارد. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برخی دیگر از اقدامات این پژوهشگاه در سال ۹۶ را برگزاری جشنواره توسعه و نقد کتب و منابع علوم انسانی دانشگاه‌ها در ۳۰ آذر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و چاپ تنها مجله علمی پژوهشی کشور با موضوع اختصاصی اقتصاد مقاومتی برشمرد و تأکید کرد: در سال ۹۷ نیز رویکرد کاربردی‌سازی علوم انسانی را ادامه خواهیم داد. قبادی در همین زمینه به تشکیل کارگروه ویژه و جدید علوم انسانی و حل نیازها و چالش‌های کشور به عنوان چهارمین حوزه طرح‌ جامع اعتلا و ساماندهی علوم انسانی در سال ۹۷ اشاره و ابراز امیدواری کرد: تشکیل این کارگروه، بتواند ظرفیت‌های ضمنی و صریح علوم انسانی را از طریق ارائه گزارش‌های راهبردی، توصیه‌های سیاستی، راهکارهای عملی و فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت، اخلاق، بهداشت و نیز حل آسیب‌های اجتماعی کشور به فعلیت دربیاورد ⏪مشروح خبر http://www.talie.ir/%d8%aa%d8%a3%d8%b3%db%8c%d8%b3-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%b4%d8%b4%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9/ 🌐 @moees_ir
✅✅ 🎓 📃 گزیده هایی از مقاله با موضوع: شروع خاموش 2030 ✒️✒️ نویسندگان: 💠 مریم مرادی : دانش پژوه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا 💠 رضوان حیدریان :دانش پژوه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا 💠 بهناز آرشی :دانش پژوه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا 💠نجمه یوسفی :دانش پژوه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا ⭕️ در تاریخ 25/6/1395 هیئت وزیران کارگروه ملی آموزش را ابلاغ نمودند. هدف این کارگروه «هماهنگی، ارائه ی راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات برنامه ی آموزش 2030 همسو با تعهدات برنامه ی اهداف توسعه ی پایدار» بود. 🔸 سندآموزش 2030 ، سندی زیرمجموعه سند توسعه پایدار 2030 میباشد و دارای 7 بند است که در اوایل سال 2016 م به تصویب یونسکو رسید و تاکنون 160 کشور این سند را امضا کرده اند. مطابق این سند «نظامهای آموزشی باید افراد را برای زندگی در جوامع یادگیرندهای که به طور مداوم در معرض تحولات شتابان فناوری است، آماده سازند و شهروندان مسئول و پاسخگوی جهانی تربیت کنند.» ⛔️ ایرادات وارد بر سند آموزش 2030 1️⃣ عدم سیر مراحل قانونی برای بررسی، تصویب و اجرای این سند ↪️ 🔻نقض اصل 77 قانون اساسی مبنی بر این که «عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» 🔻نقض اصل 125 قانون اساسی مبنی بر این که «امضای عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، موافقت نامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی او است.» 🔻نقض اصل 153 قانون اساسی مبنی بر این که «هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد، ممنوع است.» 🔻 بی اعتنایی به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه های کشور. 2️⃣ بنیان هایی که سند بر اساس و در جهت آن ها نوشته شده است↪️ 🔻 مبانی فلسفی متفاوت شامل: ⬅️ مبانی معرفت شناسی متفاوت ⬅️ مبانی خداشناسی متفاوت ⬅️ مبانی انسان شناسی متفاوت ⬅️ مبانی جهان شناسی متفاوت ⬅️ اهداف متفاوت: هدف آموزش و پرورش ایران تربیت دانش آموزانی در تراز جمهوری اسلامی ایران و زمینه ساز برای جامعه ی عدل مهدوی است اما هدف یونسکو تربیت شهروند جهانی! 💬 ادامه دارد...
✅✅ 🎓 📃 گزیده هایی از مقاله با موضوع: شروع خاموش 2030 3️⃣ ایراداتی که بر متن سند آموزش 2030 وارد است↪️ 🔻 استفاده از کلمات و مجموعه کلماتی که در اسناد بالادستی این سازمان تعریف شده اند و این تعاریف از جانب جمهوری اسلامی ایران پذیرفتنی نیستند. (حقوق بشر، شهروند جهانی، صلح، نبود خشونت، برابری جنسیتی، دموکراسی، توسعه، افراد دارای سایر عقاید مذهبی، افراد آسیب پذیر، کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق کودک، جنسیت محور، یادگیری مادام العمر، افراد طردشده و ... ) 🔻 استفاده از جملاتی که بار حقوقی سنگینی دارند برای مثال این جملات: «دولت ها موظفند تا اهداف جهانی را در اهداف، سیاست ها، طرح ها و اقدامات ملی، چرخه سیاست گزاری و برنامه ریزی، سازماندهی نظام آموزشی و آماده سازی منابع ادغام کنند.» و «کمیسیون ملی یونسکو در کشورهای عضو، نهاد متولی عملیاتی سازی، هدایت و نظارت بر پیشبرد اجرای چارچوب عمل های جهانی در کشورهای عضو هستند.» و ... 4️⃣تبعات احتمالی امضا و پیاده سازی این سند↪️ 🔻استفاده از لفظ «عملیاتی سازی» در سند می تواند در پایین ترین حالت خود منجر به تدوین محتوای آموزشی از سوی یونسکو شود. چراکه به موجب آن جمهوری اسلامی ایران به یونسکو اجازه ی اجرای محتوای سند را، طبق صلاحدید این سازمان داده و بر اساس آن یونسکو حق اضافه یا حذف کردن محتوای آموزشی خاصی را دارد. 🔻 استفاده از لفظ «هدایت» در سند می تواند در کمترین حالت خود منجر به دخالت یونسکو در روند مدیریت آموزش و پرورش کشور شود. چراکه به موجب آن جمهوری اسلامی ایران به یونسکو اجازه ی انتخاب نحوه ی آموزش و متولیان آموزشی را به این سازمان داده و بر اساس آن یونسکو می تواند در انتخاب معلمین و دیگر ساختارهای مدیریتی آموزش و پرورش ورود پیدا کرده و اعمال نظر کند. 🔻 استفاده از لفظ «نظارت» در سند، در پایین ترین حالت خود منجر به خروج اطلاعات مهم آموزشی از کشور می شود، چراکه به موجب آن جمهوری اسلامی ایران به یونسکو اجازه دسترسی به اطلاعات مهم آموزشی از قبیل تعداد دانش آموزان، معلمان، وضعیت امکانات آموزشی، مکان و استقامت مدارس و ... هر منطقه را داده است. 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ⬇️ 💢 فصل سوم: اشکال مختلف ارائه محتوای مطبوعاتی 🔸 متخصصان عرصه روزنامه‌نگاری توسعه معتقدندکه اگر گزارشی دارای حداقل یکی از معیارهای زیر باشد، می‌توان در آن آثاری از _توسعه را دید: 1️⃣ نگاه انتقادی به برنامه‌ها 👈 توجه انتقادی و بررسی یک رویداد از زوایای مختلف مثبت و منفی سبب خواهد شد گزارش از حالت عادی به یک گزارش تشریحی و تحقیقی مبدل شود. 2️⃣ تأکید بر نیازهای مردم 👈 روزنامه‌نگاری توسعه به دنبال تحقیق واکاوی در خصوص این موضوع است که طرح‌ها و برنامه‌ها و سیاست‌های کلان با نیازهای محلی، منطقه‌ای و ملی همخوانی داشته باشد و همچنین این برنامه‌ها برای جلب مشارکت مردم و همسو با نیازهای واقعی آنان باشد. 3️⃣ ارائه سابقه موضوع‌ها و طرح‌ها 👈 برای شناخت موضوع‌ها و رویدادها، آگاهی از زمینه و سابقه تاریخی رویداد امری ضروری است. 🔸 در بسیاری از موارد حتی لازم است روزنامه‌نگار توسعه موضوع‌ها و رویدادها را در چارچوب تاریخی گزارش کند تا اهمیت آن مشخص شود. 4️⃣ تأکید بر فرآیندها 👈 در روزنامه‌نگاری توسعه روزنامه‌ای موفق است که به موضوع و مسائل جامعه توجه و دقت بیشتری داشته باشد و درعین‌حال که آنچه روی داده است را گزارش می‌کند، در تکمیل آن گزارش تحقیقی و تشریحی نیز داشته باشد. 🔸 زیرا در روزنامه‌نگاری توسعه توجه به رویدادها صرفاً کافی نیست و باید به نیز توجه داشت. 5️⃣ پیش‌بینی نیازهای آینده 🔸 یک خبرنگار توسعه می‌بایست برای پیش‌بینی نیازهای یک جامعه و مردم آن، با یک کارشناس متخصص ساعت‌ها به گفتگوی عمیق و تخصصی بنشیند تا بتواند یک جامعه را پیش‌بینی کند... ✅ گلچینی از کانال ⬅️ https://t.me/joinchat/AAAAAECc_TAEUGoN4dZwXQ 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ⬇️ 🔸 در جایگاه میانه‌ای بین نظام‌های معرفتی گوناگون قرار گرفت. خاستگاه تعلیم و تعلم او در نظام علمی ، در ذیل حاشیه‌ای‌ترین بخش نظام معرفتی مدرن و در ذیل کسانی مثل بود. در واقع شهید آوینی این فضای معرفتی را کاملاً درک و لمس کرد، اما جذب آن نشد، بلکه از حضور رویکردهای و ، برای توجه به این نظام معرفتی با تاریخی و فرهنگی‌ای که می‌خواهد ابژۀ آن معرفت بشود به خوبی استفاده ‌کرد. 🔻 او، که خود را از نظر و تاریخی مجذوب خیزش عظیم انقلابی، تاریخی و تمدنی مردم ــ که به صورت یک پُرتوان اجتماعی ظاهر شده بود ــ می‌دید، همۀ ظرفیت‌های این انقلاب را برای کار نظری کردن و تحلیل مسائل پیرامون خود به کار ‌گرفت و با همۀ وجود، به میدان آمد. 🔻 وقتی که فردی با همۀ وجود، خود را به عرصۀ یک و بسپارد، در عرصۀ تاریخ، نمایندگی آن تفکر را برعهده می‌گیرد. آوینی از دسته افرادی نبود که در گذر از گسل موجود بین این دو نظام معرفتی فقط به از اندیشمندان غربی سخنانی بر زبان آورد و در وضعیت به غرب و بیگانگی با هویت تاریخی خود فلسفه‌بافی کند، بلکه او با معرفت تاریخی ایران عجین شده بود و بنابراین سخنانی که بر زبان می‌آورد حرف‌های خودش بود نه تقلیدی از متفکران غربی. 🔻 باید گفت که مهم‌ترین ویژگی آوینی، که شهادت او هم گواه بر این ادعاست، او در گذر از این عرصه‌های متنوع معرفتی بود و از همین‌رو توانست با دادن وجود خود به این ، حظّی از حقیقت ببرد. ✅ گلچینی از کانال ⬅️ @hparsania 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ✔️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 22/1/1397 🔻 طب مدرن، جزئی از الگوی توسعه است. 🔻 ما حتماً طرفدار طب اسلامی و بهداشت اسلامی هستیم، اما باید مُقَنّن و تجربه‌پذیر باشد. 🔹 طب مدرن و بهداشت مدرن، جزئی از الگوی توسعه است و با مدل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی‌ آن، و با زندگی صنعتی، همخوان و هماهنگ است. 🔹 اگر شما بهداشت مدرن را از فناوری مدرن جدا کنید، آیا چیزی باقی می‌ماند؟ آیا می‌توانید الگوی بهداشت مدرن را با سطح دانش و فناوری دویست سال قبل تأمین کنید؟ اگر شما مهندسی پزشکی را حذف کنید، حتما یک جایی‌ نقص پیدا می‌کند. اینها به هم پیوسته هستند. نگاه ساده و بسیط به طب مدرن موجب می‌شود که در برابر آن مغلوب ‌شویم. 🔹 ما حتماً طرفدار طب اسلامی و بهداشت اسلامی هستیم؛ ولی آن را باید در مقیاس توسعه دنبال کرد؛ در تولید طب اسلامی و الگوی بهداشت اسلامی، متناسب با فضای زندگی خودمان، باید یک طرح جدی و متقن و مقنن و تجربه‌پذیر داشته باشیم. 🔹 طب اسلامی یک طب سراسر نقلی نیست؛ اسلام منکِر تجربه و مطالعات میدانی و نظری نیست. اما اینکه مطالعات میدانی و آزمون‌وخطا را قبول دارد، معنایش این نیست که فرآیند تحقیقات را مدیریت نمی‌کند و زیرساخت تحقیقات را ارائه نمی‌دهد.» 🔻 من اصلی‌ترین بحرانِ کنونیِ کشورمان را تحقیرشُدگی در برابر غرب می‌دانم. «من اصلی‌ترین بحرانِ کنونیِ کشور خودمان را تحقیرشُدگی در برابر غرب می‌دانم. ما باید جلوی این تحقیرشُدگی را بگیریم. این اتفاقاتی که در حوزه ارز و دلار و... می‌افتد، عامل عمده‌اش، تحقیرشدگی در مقابل غرب است.» ۹۷/‌۱/۲۲ ☑️ @mirbaqeri 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅کتاب «جامعه‌شناسی فقه» منتشر شد کتاب «جامعه شناسی فقه» به قلم حجت الاسلام و المسلمین فاضل حسامی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد. 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 💫حمایت مالی بنیاد از پژوهش‌های 📝بنیاد اسلامی روسیه، در نظر دارد پس از بررسی طرح های دریافتی به برگزیدگان «گرنت پژوهش و نشر ابن سینا»، اهدا کند. 💠به گزارش خبرگزاری ، بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، پس از دریافت و بررسی حدود ۵۰ طرح و اثر پژوهشی در قالب «گرنت پژوهش و نشر ابن سینا»، نتایج نخستین دور حمایت خود از این پژوهش‌ها را اعلام کرد. لازم به ذکر است که بنیاد مطالعات اسلامی پس از یک دهه فعالیت علمی در روسیه، اقدام به اعطای گرنت پژوهشی و نشر ابن سینا کرد تا با اتکا به ظرفیت‌های بومی، مطالعات اسلامی در روسیه را توسعه دهد. نخستین دور این گرنت، در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نانفیکشن 2017 در مسکو به تاریخ جمعه 10 آذر 1396 اعلام و دریافت درخواست‌ها تا اسفند سال گذشته تکمیل شد. *گرنت به انگلیسی«Grant» یا وام بلاعوض، بودجه‌ای است که به نهادها، مؤسسات، شرکت‌ها یا افراد اعطا می‌شود. اغلب گرنت‌ها برای انجام کار یا پروژه خاصی داده می‌شوند و درجاتی از گزارش‌دهی را نیاز دارند. انواع پروژه‌ها (پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، پژوهشی و…) را می‌توان با حمایت گرنت‌ها انجام داد. «گرنت پژوهشی»، گرنتی است که برای انجام طرح پژوهشی اعطا می‌شود. معادل فارسی «گرنت پژوهشی»، کلمه «پژوهانه» است. کلمه پژوهانه، واژه مصوب فرهنگستان و به معنای حق‌التحقیق است. در گرنت‌های پروژه‌ای متقاضی حقیقی یا حقوقی پروپوزال(پیشنهاده پژوهشی) خود را تسلیم نهاد بودجه دهنده می‌کند http://www.rasanews.ir/detail/news/561010/27 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝علوم انسانی به دیگر علوم اعتبار می بخشد/باید ذائقه پژوهشی مان را اصلاح کنیم 💫گفت و گوی خبرگزاری با حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، مدیر قطب فلسفه دین و استاد حوزه و دانشگاه: اساساً این دیدگاه به طور اساسی غلط است که علوم تجربی را ارجح تر از علوم انسانی بپنداریم. این علوم انسانی است که به علوم دیگر وجهه و اعتبار می بخشد. اصولاً دانش مدیریت کننده علوم تجربی در یافته های علوم انسانی نهفته است.(20/1/97) 🔵با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در باب ترویج پژوهش های فکری و انسانی، چالش های فراروی این عرصه نظری را در شرایط موجود، در چه مؤلفه هایی می بینید؟ 🔹 متأسفانه، می بایست بیان کرد که بحث در سالی که گذشت از منظر ارزش گذاری و تخصیص بودجه مکفی، مورد بی مهری قرار گرفت. این کم لطفی ها سوگمندانه باعث نقص و کاستی در باب مقؤله پژوهش شده است. در باب مسائل و توسعه مباحث دینی و ارزشی نیز بحث عدم تخصیص بودجه مورد نیاز، مراکز علمی دینی و حوزوی ما را با مشکل مواجه کرده است. متاسفانه در سنوات گذشته اهم اعتبارات پژوهشی و تحقیقی به سمت علوم فنی گسیل شده است و این کارخانجات صنعتی و بعضاً ناکارآمد، بودجه های تحقیقی مملکت را بلعیده اند. یکی از علل این نقصان را می توان در برداشت مردم و جامعه نسبت به علوم دینی تعبیر کرد. مردم تولیدات صنعتی و تکنولوژیکی را بیشتر مورد توجه قرار می دهند تا مباحث ارزشی و اعتقادی. اساساً این دیدگاه به طور اساسی غلط است که علوم تجربی را ارجح تر از علوم انسانی بپنداریم. این علوم انسانی است که به علوم دیگر وجهه و اعتبار می بخشد. اصولاً دانش مدیریت کننده علوم تجربی در یافته های علوم انسانی نهفته است. درست است که فرآورده های بهداشتی و صنعتی و غذایی، اهم نیازهای انسانی را برطرف می کنند، اما باید توجه داشت که این مبانی، بدون برنامه ریزی و مدیریت و جهت دهی علوم انسانی، به مسیر صحیح وارد نخواهند شد، بلکه ممکن است در غایت امر برای انسان خطرآفرین و زیانبار نیز شوند. http://www.shabestan.ir/detail/News/698478 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ⬇️ ⭕️ نیاز به فقیه سیاست شناس 🔻ما براي تعيين راه‌‌كارها و روش‌‌هاي دست‌‌يابي به اهداف و ارزش‌‌ها و از جمله اداره حكومت و جامعه نياز به دو نوع تخصص و فعاليت علمي داريم كه در هر دو زمينه عموم مردم بايد از متخصصان تقليد كنند: 1️⃣تخصص اول به مسايل مربوط مي‌‌گردد و متأسفانه در زمينه مسايل مستحدثه و مسايل مربوط به حكومت و نحوه اداره جامعه خيلي كم كار شده و تحقيقات اندكي صورت پذيرفته كه نياز جامعه و حكومت را برآورده نمي‌‌كند. مسلماً گستردگي و پيچيدگي امور حكومتي و سازوكارهاي اداره جامعه مي‌‌طلبد كه در ابعاد فقهي تحقيقات گسترده‌‌تري انجام پذيرد. 2️⃣تخصص دوم به تشخيص موضوعات و تخصص در زمينه سياست و مباحث اجتماعي و دانش‌‌هايي از اين دست مربوط مي‌‌شود. 🔻ساده‌‌انگاري است كه ما تصور كنيم با استخراج احكام كلي فقهي كار ما به سامان رسيده و وظيفه ما روشن گرديده است؛ چه اينكه تشخيص موضوعاتي كه احكام فقهي بر آنها مترتب مي‌‌گردد، خود نيازمند تخصص‌‌هاي ويژه‌‌اي است. 🔻 به عنوان نمونه تشخيص موضوعات سياسي نيازمند تخصص در مسايل سياسي است و در اينجا از كسي بايد تقليد كرد كه در مسايل متخصص باشد و در اينجا نظر هر فقيهي معتبر نيست و ما نمي‌‌توانيم به نظر فقيهي كه سياست‌‌مدار نيست عمل كنيم، بلكه اگر فقيهي سياست‌‌مدار بود رأي و نظر او در مسايل سياسي معتبر است. ◀️منبع: نقش تقلید در زندگی انسان ص92 ✅ گلچینی از کانال ⬅️ https://t.me/joinchat/AAAAADwNrAawvyhGvC1YfQAAAAADwNrAawvyhGvC1YfQ. 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ⬇️ ❓نقش دولت‌ها و حكام در تمدن‌سازی و جهت‌گیری جوامع چیست؟ اين عامل با سبك زندگي چه نسبتي برقرار مي‌كند؟ 🔻حكومت‌ها و دولت‌ها در تمدن‌سازي و (به تبع آن) سبك زندگي نقش بسیار مؤثري داشتند و دارند. با نگاهی به تاريخ جهان درمي‌يابيم كه حكومت‌ها و دولت‌ها نقش پررنگی در يا تمدن‌سوزي ایفا کرده‌اند. 🔻 به عنوان مثال، در تاريخ اسلام، دولت آل بويه، سامانيان، بخشي از دولت صفويه و بخشي از دولت عثماني در تمدن‌سازي نقش داشتند. اما سلجوقيان در نقش داشتند؛ نزاع فرقه‌اي درست مي‌كردند، قتل‌عام به راه مي‌انداختند و با مردم مدارا نمي‌كردند. 🔻همچنین در دوران قبل از اسلام، می‌توان دوره‌ی هخامنشينان را با مقايسه كرد. در دوره‌ی ساسانيان، مخصوصاً در مقاطع پاياني اين سلسله، مردم در رنج و عذاب بسیاری به سر مي‌بردند؛ دولت به مردم ظلم مي‌كرد و طبيعتاً تمدني نیز شكل نمي‌گرفت. اما در دوره‌ی ، عدالت و توحيد محوريت داشت؛ ارزش‌هاي اخلاقي به عنوان اصول راهبردي دولت به ویژه در زمان زمام‌داری كوروش و داريوش، پذيرفته شده بود. از این رو، در اين دولت‌ها تمدن‌سازي به چشم می‌خورد. پس دولت‌ها نقش بسیار بسزایی در تمدن‌سازي یا از بين بردن تمدن‌ها ایفا می‌کنند. 🔻 اساساً نوع حرف زدن مسئولان، ادبيات، كردار، رفتار، منش و كنش آن‌ها حتي با مخالفان، در تربيت جامعه به شدت تأثيرگذار است. بنابراين اول اینکه حكومت‌ها و دولت‌ها در تمدن‌سازي و تمدن‌سوزي در طول تاريخ نقش داشتند و خواهند داشت. دوم اینکه روش آن‌ها در سبك زندگي مردم هم خيلي مؤثر است. ✅ گلچینی از کانال ⬅️ @khosropanah_ir 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅#نخبگان_چه_می_گویند 🔷 این هفته #دکتر_خسرو_باقری 🔷 🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا 🌐 @moees_ir
💠دکتر خسرو باقری (زاده ۱۳۳۶ تهران) استاد دانشگاه تهران است. زمینه های تخصص وی فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه شناخت و روان و تربیت دینی است.دکتر خسرو باقری، استاد دانشگاه تهران، درجه دکتری در فلسفه تعلیم و تربیت را از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا دریافت کرد. دوره کارشناسی را در دانشگاه علامه و ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام رساند. 🔷زمینه های پژوهشی مورد علاقه 1⃣ فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: روششناسی در مطالعات تربیتی در متون اسلامی، بررسی متون اسلامی در مباحث تربیتی، بررسی فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران،مواجهه تعلیم و تربیت اسلامی با چالشهای معاصر. 2⃣علم دینی که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: نقد و بررسی رویکردها در رابطه علم و دین بررسی رابطه دین اسلام با علوم انسانی و تجربی. صاحبنظر در این زمینه و رویکرد تأسیسی از نظریات ایشان می باشد. 3⃣ فلسفه تعلیم وتربیت جدید که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق میپردازد: بررسی دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، روششناسی در فلسفة تعلیم و تربیت. 4⃣ فلسفه روانشناسی که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: نگاهی به روانشناسی جدید از منظر فلسفه علم، بررسی زیرساختهای فلسفی نظریه های روانشناسی. 5⃣ فلسفه برای کودکان که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: بررسی رویکردهای معاصر در حوزه فلسفه برای کودکان، جستجوی راههای نوین در این عرصه. 6⃣ فلسفه علم 📚 برخی از آثار ایشان: الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران نگاهي دوباره به تربيت اسلامي روان شناسي كودكان محروم از پدر، آدامز، میلز، شِرِف، ترجمه خسرو باقری خويشتن از هم گسيخته: مطالعه وجودگرایانه در باب سلامت ذهن و جنون، رونالد دیوید لنگ، ترجمه خسرو باقری 🌳 🌐 @moees_ir
✅ دکتر خسرو باقری بی شاخ و دم 1. علم دینی بر دو نوع است: شاخ و دم دار و بی شاخ و دم. اولی نیز خود بر دو گونه است، گونه بلند شاخ و گونه دراز دم! 2. علم دینی بلندشاخ بر هر علم غیر دینی حمله کرده و آن را از دم شاخ می گذراند. 3. علم دینی دراز دم نیز خوش خدمت است و برای اربابان خود دم تکان می دهد. 4. اما علم دینی بی شاخ و دم؛ در کنار علم های غیر دینی به شکلی مسالمت آمیز در مرتع حقیقت می چرد، تفاوت آنها در این است که هر علم علفی می خورد که به دهان خودش شیرین است. علم ها همه از حقیقت پروار می شوند و هر علم عطر و طعم خاص خود را دارد. کسی که مشابهت های این دو را دیده اما تفاوت ها را نمی بیند هنوز به دو راهی مورد اشاره راسل نرسیده است، جایی که وی می گوید: "موش های آمریکایی وقتی در ماز بر سر دو راهی قرار می گیرند نگاه می کنند روانشناس در کدام راه غذا می ریزد، اما موش های آلمانی می نشینند و می اندیشند که از کدام راه باید رفت. " @Khosrowbagheri 🌳 🌐 @moees_ir
✅ پنجمین پیش نشست کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی * با تکیه بر اندیشه های #علامه_جوادی_آملی* 🌐 @moees_ir
✅جدیدترین کتاب #دکتر_مهدی_گلشنی با عنوان فرهنگ و پیشرفت مطلوب به کوشش سید حسین امامی، روزنامه نگار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود. Talie.ir/?p=65836 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝ناکارآمدی به عنوان مبنای یک انسانی 💠نظام لیبرال ـ دموکراسی از آنجا که بر اهواء و آرای سرگردان و بی هدف توده ها استوار است، نتیجه ای جز سردرگمی و در بهترین شکل آن دیکتاتوری اکثریت و توده ها و در شکل رایج آن دیکتاتوری صاحبان سرمایه و تبلیغات را نمی دهد. 💫به گزارش ، تضاد اصلی در منطق آزادی از نظر اسلام، میان لیبرالیسم و تفکر دینی است و نه میان دموکراسی و دین. این مهم ترین مغالطه دوران مدرنیته است که لیبرالیسم را به عنوان دموکراسی به فکر و روح بشر تزریق می کنند حال آنکه دموکراسی به عنوان شیوه ای معقول برای کسب مقبولیت اجتماعی و سیاسی نه تنها با اندیشه دینی ناسازگار نیست بلکه می توان گفت شرط ضروری برای موفقیت و کارامدی هرگونه فلسفه سیاسی و اجتماعی است، حال آنکه لیبرالیسم که تنها در بخشی ازدعاوی خود با دموکراسی هم پوشانی دارد، در قسمت عمده ای از مطالبات خود به کلی با تفکر سعادت محور و فضیلت اندیش مغایر است. آنچه که در کلام پوپر به عنوان آموزه محوری اخلاق به آن اشاره شده، انتقادی مشابه ادعای اصالت فرد دیگرخواه پوپری بر آن وارد است زیرا تا زمانی که برای فضیلت به عنوان حقیقتی وجودی در انسان مبنایی هستی شناسانه ای قائل نشویم – امری که فلسفه کانت به طور جدی و به کلی از فقدان آن رنج می برد و کانت به صراحت آموزه «من استعلایی» خود را فاقد خصیصه متافیزیکی معرفی می کند، در این صورت دعوت به فضیلت گرایی اخلاقی، یک آرزوی خیال پرورانه غیرواقعی است که به هیچ وجه نمی تواند منطقا موجبی برای عمل اخلاقی و خلاف امیال انسانی در فرد شود؛ کما اینکه فلسفه اخلاقی کانت نیز هرگز توفیقی در صحنه های اجرایی اخلاق انسانی نصیب بشریت نکرده است. http://www.talie.ir/%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a8%d9%86%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9/ 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝ناکارآمدی به عنوان مبنای یک انسانی 💠نظام لیبرال ـ دموکراسی از آنجا که بر اهواء و آرای سرگردان و بی هدف توده ها استوار است، نتیجه ای جز سردرگمی و در بهترین شکل آن دیکتاتوری اکثریت و توده ها و در شکل رایج آن دیکتاتوری صاحبان سرمایه و تبلیغات را نمی دهد. 💫به گزارش ، تضاد اصلی در منطق آزادی از نظر اسلام، میان لیبرالیسم و تفکر دینی است و نه میان دموکراسی و دین. این مهم ترین مغالطه دوران مدرنیته است که لیبرالیسم را به عنوان دموکراسی به فکر و روح بشر تزریق می کنند حال آنکه دموکراسی به عنوان شیوه ای معقول برای کسب مقبولیت اجتماعی و سیاسی نه تنها با اندیشه دینی ناسازگار نیست بلکه می توان گفت شرط ضروری برای موفقیت و کارامدی هرگونه فلسفه سیاسی و اجتماعی است، حال آنکه لیبرالیسم که تنها در بخشی ازدعاوی خود با دموکراسی هم پوشانی دارد، در قسمت عمده ای از مطالبات خود به کلی با تفکر سعادت محور و فضیلت اندیش مغایر است. آنچه که در کلام پوپر به عنوان آموزه محوری اخلاق به آن اشاره شده، انتقادی مشابه ادعای اصالت فرد دیگرخواه پوپری بر آن وارد است زیرا تا زمانی که برای فضیلت به عنوان حقیقتی وجودی در انسان مبنایی هستی شناسانه ای قائل نشویم – امری که فلسفه کانت به طور جدی و به کلی از فقدان آن رنج می برد و کانت به صراحت آموزه «من استعلایی» خود را فاقد خصیصه متافیزیکی معرفی می کند، در این صورت دعوت به فضیلت گرایی اخلاقی، یک آرزوی خیال پرورانه غیرواقعی است که به هیچ وجه نمی تواند منطقا موجبی برای عمل اخلاقی و خلاف امیال انسانی در فرد شود؛ کما اینکه فلسفه اخلاقی کانت نیز هرگز توفیقی در صحنه های اجرایی اخلاق انسانی نصیب بشریت نکرده است. http://www.talie.ir/%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a8%d9%86%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9/ 🌳 🌐 @moees_ir