eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
333 دنبال‌کننده
50 عکس
0 ویدیو
6 فایل
تارنما: bq-network.ir سامانه ثبت نام: Baqeri.rafda.ir ارتباط با مدیر کانال: @ad_bq_network سازمان بسیج دانشجویی کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بسم الله الرحمن الرحیم باسلام و احترام ✅کانال "مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا" با توجه به مسدود شدن تلگرام در پیام رسان ایرانی ایتا شروع به کار میکند. پیام های کانال از فروردین ماه بارگذاری شده، کاربران گرامی میتوانند استفاده کنند‌. @moees_ir
✅✅✅ #نخبگان_چه_می_گویند 🔷 این هفته حجت الاسلام و المسلمین شیخ #عبدالحمید_واسطی 🔷 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا 🌐 @moees_ir
💠حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی (۱۳۴۷، )، روحانی و از محققان فقه و اصول، فلسفه و عرفان، ادیان و مذاهب است. وی پس از تحصیلات متوسطه وبعد از قبولی در دانشگاه فردوسی و سپس انصراف در همان سال اول، وارد گردید و دروس ادبیات و سطح را از حجت هاشمی، جواد مروارید، مهدی مروارید و سید مهدی نقیبی و درس خارج را از میرزا علی فلسفی، شربیانی و علامه حسینی طهرانی فراگرفت و علاوه بر «خارج فقه و اصول»، دروس بدایه، منظومه و اسفار را از محمد تقی جعفری، عبدالمجید سالم و حاج شیخ علی رضایی تهرانی تلمذ کرد. همچنین به تدریس دروس مقدماتی سطح، فلسفه اخلاق، حقوق، فلسفه سیاست، معرفت شناسی، هستی شناسی و... پرداخت. وی دارای تألیفات فراوانی از جمله کتاب نگرش سیستمی به دین، راهنمای تحصیل در حوزه های علمیه، راهنمای تحقیق در حوزه های علمیه، راهنمای تدریس در حوزه های علمیه، نان در اسلام و... است. ایشان نظریه پرداز مقوله به گزاره های دین است. وی از مدافعان فلسفه و عرفان اسلامی است و با منتقدانی چون مهدی نصیری مناظره داشته است. ⬅️وی سردبیر فصلنامه تخصصی و عضو هیئت رئیسه (معاون پژوهشی) موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام است. 📚از جمله آثار ایشان پارادایم شبکه‌ای (بسته مبانی نظری برای هرگونه نظریه‌پردازی دینی) مدل نظریه‌پردازی و تولید علم رویکردهای تحقیقاتی و رویکرد شبکه‌ای (مباحثی در فلسفه علم و روش‌شناسی) روش تحقیق مدل‌سازانه (ابزار تولید مدل‌های دینی) روش تفکر شبکه‌ای (ابزار روش تحقیقی) حکمت و عرفان تمدن‌ساز چهارگانه حکمت صدرایی، عرفان شیعی، اخلاق مَلِکی، فقه جواهری هستی شبکه‌ای (مبنای هستی‌شناسانه اسلام) انسان شبکه‌ای (مبنای انسان‌شناسانه اسلام) بسته معرفت‌شناسانه مبتنی بر دیدگاه حکماء اسلام علم شبکه‌ای (مبنای علم‌شناسانه اسلام) عدل شبکه‌ای (مبنای ارزش‌شناسانه اسلام) تمدن شبکه‌ای (نقشه تمدنی، فرآیندهای تمدنی، شاخص مرکزی تعالی تمدنی) فلسفه‌های مضاف (ابزار تمدن‌سازی – با تاکید بر چگونگی تولید فلسفه‌های مضاف) بسته فلسفه‌های مضاف با رویکرد کاربردی (فلسفه اخلاق، حقوق، سیاست، …) آینده‌پژوهی اسلام آرمان‌شهر اسلام (چیستی و چگونگی) و... 🌳 🌐 @moees_ir
📚معرفی کتاب نویسنده: #حجت_الاسلام_والمسلمین_واسطی نگرشی از بیرون به دین، به هدف دست یابی به شبکه ی کلان دین و شفاف سازی نقش آن در عرصه تصمیم سازی و تدوین استراتژی در جوانب مختلف زندگی است.
✅✅✅ 💫گفتگوی عیدانه خبرگزاری با دکتر (02/01/97) : 📝با تعطیلی مدارس «» مخالفم/ آقای رئیس‌جمهور وارد مباحثی نشوند که از آن‌ها اطلاع ندارند. 🔷یکی از اتفاقات امسال در فضای آموزشی کشور، یک حرکت آرام و بطئی به سمت کالایی‌سازی و پولی‌سازی آمورش بود که آخرین نمود آن در سال96، خبر انحلال مدارس پرورش استعدادهای درخشان() بود. نظر شما در این باره چیست؟ 🔹کار اشتباهی بود. من خیلی از نخبگان را دیدم که شدیداً مخالف این کار بودند. سال‌ها قبل که من برای یک عمل جراحی باید به خارج از کشور می‌رفتم، از طرف دانشگاه شریف مامور شدم که نظام آموزشی تعدادی از دانشگاه‌های امریکا و انگلیس را برای برنامۀ دکتری فیزیک بررسی کنم. سیستم آموزشی در امریکا مبتنی بر تعداد واحد نظری زیاد بود و سیستم انگلیس بیشتر مبتنی بر کلاس‌های عملی. من از دوازده دانشگاه آمریکایی (از کلمبیا در شرق آمریکا تا استنفورد در غرب آمریکا) و چند دانشگاه انگلیس بازدید کردم. سپس به ملاقات پروفسور ریس،استاد دانشگاه کمبریج و از کیهان‌شناسان برجستۀ معاصر رفتم و با ایشان صحبت کردم.از ایشان پرسیدم به نظر شما کدام سیستم آموزشی بهتر است؟ امریکایی یا انگلیسی؟ ایشان گفتند: برای دانشجوی متوسط به پایین سیستم امریکا و برای دانشجوی نخبه سیستم انگلیس. یعنی نظام آموزشی نخبگان باید متفاوت با بقیه باشد. ولی در کشور ما می‌آیند و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را منحل می‌کنند. این کار درستی نیست. 🔷آقای دکتر چند هفته پیش طی سخنانی وجود را زیر سؤال بردند. نظر شما در این باره چیست؟ 🔹سخن ایشان سخن باطلی بود و نشان داد که ایشان هیچ احاطه‌ای به علوم جدید ندارند. اگر ایشان با تحولات رخ داده در حوزۀ فلسفه علم و رابطۀ علوم و فلسفه آگاه می بودند، چنین سخنانی را مطرح نمی‌کردند. یکی از مشکلات کشور ما در زمان حال این است که بعضی از مسئولان ما وارد بحث در اموری می شوند که دربارۀ آنها اطلاعی ندارند. متن کامل گفت و گو↩️ http://snn.ir/fa/news/673617/با-تعطیلی-مدارس-سمپاد-مخالفم-آقای-رئیس‌جمهور-وارد-مباحثی-نشوند-که-از-آن‌ها-اطلاع-ندارند-در-تمام-اعیاد-مذهبی-به-خانواده‌ام-عیدی-می‌دهم 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝 از استاد دانشگاه به دلیل یک سرفصل علوم سیاسی انتقاد کرد 💫به گزارش خبرگزاری ، جلسه ۱۵۰ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.(27 اسفند 96) 💠حداد عادل گفت: متأسفانه کار به‌جایی رسیده است که یک به اصطلاح استاد دانشگاه به مقامات کشور نامه می‌نویسد که چرا اندیشه سیاسی (ره) به‌عنوان یک سرفصل آموزشی در رشته علوم سیاسی در نظر گرفته‌شده است؟ وی افزود: چرا در کشوری که به دست توانمند و اراده الهی امام خمینی (ره) از بند سلطه آزادشده نتوانیم از اندیشه سیاسی ایشان صحبت کنیم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این در حالی است که تعداد کثیری از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در اروپا و آمریکا و تحت حمایت نهاد‌های امنیتی کشور‌های اروپایی و آمریکا مشغول بررسی و موشکافی ابعاد مختلف این حماسه بزرگ هستند. ، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این زمینه گفت: سیاسی و جناحی شدن تحول و ارتقاء علوم انسانی یک سم مهلک است. حداد عادل با اشاره به تألیف کتاب «» گفت: اگر مفهوم «انسان» از نگاه اسلام تشریح نشود، علوم انسانی اسلامی هم به نتیجه نمی‌رسد http://snn.ir/fa/news/674149/حداد-عادل-از-استاد-دانشگاه-به-دلیل-یک-سرفصل-علوم-سیاسی-انتقاد-کرد 🌐 @moees_ir
مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا: ✅فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی #فارابی برای دریافت آثار ویژه تحقیقات #علوم_انسانی و اسلامی منتشر شد مهلت ارسال آثار: ۳۱ اردیبهشت۱۳۹۷ 🌐 @moees_ir
📚کتاب «مدیریت در عرصه فرهنگ‌ها: مباحث و دیدگاه‌ها» اثر پت جوینت و ملکم وارنر با ترجمه محمد تقی نوروزی و به همت انتشارات موسسه امام خمینی(ره) و انتشارات سمت منتشر شد. 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝چرایی خرید کالای ایرانی از منظر 💫به گزارش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ؛ با توجه به نام‌گذاری امسال به عنوان سال 🇮🇷🇮🇷از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، برخی سوالات و چالش‌های فقهی جدید در خصوص احکام خرید و فروش کالا شکل گرفته است. ♦️ یکی از شبهاتی که ممکن است در این زمینه مطرح شود این است که در قرآن کریم و روایات اسلامی به نفی ضرر توصیه شده است. با توجه به اینکه برخی کالاهای ایرانی از کیفیت پایینی برخورد است، آیا خرید آنها از نظر شرعی مورد تأیید است؟ 💠حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه به این سوال پاسخ داده است: ✅«این پرسش را باید از دو منظر فقه فرد و فقه نظام اجتماعی اسلام بررسی کرد. خرید کالایی که باعث ضرر مالی به فرد می‌زند در فقه فردی مشروع نیست و لکن در فقه نظام اجتماعی با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نیز قاعده نفی ضرر اهم که همانا سلطه استکبار اقتصاد جهانی باشد استفاده دولت و مردم از کالاهای داخلی واجب است و غیر آن مشروع نیست. 💠 هم باید زمینه تولید مطلوب داخلی را فراهم کند و مقصود از کالای داخلی اعم از کالایی است که همه قطعاتش داخلی یا مونتاژ داخلی باشد؛ هر چند باید تلاش کرد تا گردش تولید داخلی نسبت به همه قطعات تقویت شود. پس خرید کالای داخلی هر چند نسبت به کالاهای خارجی کیفیت پایین داشته باشد برای حفظ نظام اقتصادی کشور واجب است و همچنین بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی برای حفظ نظام معیشت مردم واجب خواهد بود. ❇️ نکته دیگر اینکه بسیاری از کالاهای داخلی از کیفیت بهتر از کالاهای خارجی برخوردارند و لکن رواج فرهنگ غلط زاییده تبلیغات سوداگران، مانع از خرید کالای می‌شود و برخی از باختگان را به سمت کالاهای دارای کیفیت نازل سوق می‌دهد. نتیجه سخن آنکه از منظر نظام اجتماعی خرید کالاهای داخلی در صورت نیاز واجب شرعی و خرید کالای خارجی مشابه آن حرمت شرعی دارد». 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 📝 کاروان در ایستگاه 🔸پس از و ، تیم پژوهشی و رسانه ای به سرپرستی دکتر دیروز وارد پکن شد. 🔹هدف از این سفر همانند سفرهای گذشته، تبیین برای اقتصاددانان برجسته کشور چین و تشریح آن در بستر اقتصاد این کشور است. 🔸همچنین مستندی با همین موضوع در جریان این سفر تولید می شود. 🔹در سفرهای گذشته به روسیه و ترکیه، نظریه اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید عموم اقتصاددانان حاضر در جلسات قرار گرفته بود. @drabdolmaleki_ir @moees_ir
✅✅✅ 📝یادداشتی از دکتر ؛ 💫ابزارهای درجنگ نرم علیه ایران 💠تمام شبهاتی که در عرصۀ ، ‌اجتماع، ‌نفی و حکومت دینی‌ و شبهات مطرح شده، همه‌ و همه بدون استثنا مبتنی بر این مبانی معرفت‌شناختی است. ⬅️ مشروح خبر: iict.ac.ir/hsk 🌐 @moees_ir
✅✅✅ ⬇️ 🔻هر عالِمى، اگر نفسش باشد علمش برکت مى‌کند؛ اما اگر خودش آلوده باشد، علمش نه براى خودش سود مى‌دهد و نه براى دیگران. 🔻عجیب خداوند متعال فایده‌ی علوم را بر ، متوقّف کرده است. مى‌گویند که فلان دانشمند مثلاً برق را اختراع کرده است؛ اما مهمّ در عمل، نیّت عامل است. 🔹به قول شیخ انصاری در کتاب رسائل اگر کسى خواست بچّه‌ی مولا را در آب بیندازد، اما اتّفاقا یک امتیازى هم نصیب این بچّه شد. او نیتّش فاسد بود؛ ولى برعکس شد، حالا که برعکس شده این شخص، مستحقّ جایزه نمىشود. او می‌خواسته خراب‌کارى کند و نیّتش آلوده بوده است... ‌ ‌ ✅ گلچینی از کانال ⬅️ @Nasery_ir 🌳 🌐 @moees_ir ‌ ‌
✅✅✅ ⬇️ 📌کلیدواژه شماره ۲: امپریالیسم (Imperialism) 📰حجم مطلب: ۲۷۵کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ واژه ی «امپریال» (Imperial) از ریشه لاتینی Imperium که به معنای قدرت مطلقه، حاکمیت مطلق، امپراطوری و حق فرمانروایی است گرفته شده است. واژه در سال‌های ۱۸۳۰ میلادی برای نخستین بار در مورد یکی از طرفداران امپراطوری «ناپلئون بناپارت» به کار برده شد. ⭕️ مدتی بعد و در سال‌های ۱۸۹۰ میلادی «جوزف چمبرلین» سیاستمدار توسعه‌طلب انگلیسی و طرفداران او آشکارا کوشیدند تا ضمن تطهیر واژه ، آن را در معنایی ممدوح و معادل سیاست توسعه‌طلبانه دولت به کار برند. آن ها آشکارا مدعی بودند که انگلستان جهت گسترش و توسعه اقتصاد خود باید به بهره کشی از منابع و امکانات ملل دیگر بپردازد و این سیاست را «امپریالیستی» می‌نامیدند. ⭕️ امپریالیسم در ذاتِ نهفته است و به معنای حاکمیت شبکه‌های بزرگ و چندملیتی خصوصی یا دولتی و استثمار و غارت ملل محروم و نابودی استقلال و آزادی آن‌ها به منظور انباشت بیشتر سرمایه و ترویج آداب و عادات مدرن است. امپریالیسم از مظاهر استکبار است و در واقع صورت اقتصادی و بعضاً سیاسی و فرمالیتی استکبار، امپریالیسم نامیده می شود. جوزف چمبرلین ستون فقرات سیاست امپریالیستی را جستجو برای سرمایه‌گذاری‌های سودآور عنوان می‌کرد. ⭕️ امپریالیسم به عنوان یک پدیده اقتصادی-سیاسی، تجسّم نفسانیتِ خودبنیاد عصر جدید است و جهانِ امپریالیستی، ذاتاً تجاوزکار، توسعه‌طلب، بهره‌کش و سرکوب‌گر است که بخشی از ثروت خود را از قِبل چپاول امکانات و منابع ملل محروم به دست می‌آورد. ⭕️ مبارزه حقیقی علیه امپریالیسم فقط و فقط از طریق عبور از مرزهای مشهورات و مفروضات و باورها و ایدئولوژی‌ها و کلیت تفکر مدرن صورت می‌گیرد و این امر امکان پذیر نیست مگر از طریق تأکید بر مبانی و بنیان های تفکر دینی و حکمت معنوی. ✅ گلچینی از کانال ⬅️ @DrZarshenas 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅#نخبگان_چه_می_گویند 🔷 این هفته دکتر #حجت_الله_عبدالملکی 🔷 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا 🌐 @moees_ir
💠ایشان در تاریخ چهار فروردین ۱۳۶۰ و در متولد شده است. وی و عضو هیئت علمی _صادق(ع) با مرتبۀ استادیار در گروه دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد است و نظریات زیادی در باب دستیابی به و رسیدن به آن از مسیر مقاومت دارد. از نظر عبدالملکی اقتصاد مقاومتی یکی از لوازم موفقیت در عرصه‌های اقتصادی جامعۀ ایرانی است تا بتوان با تکیه بر آن تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در کشور را با هدف رسیدن به پیشرفت و عدالت سامان‌دهی و مدیریت کرد. این استاد دانشگاه تا به حال بیش از ۲۰۰ سخنرانی در مجامع علمی کشور با موضوعات کاربردی اقتصاد مقاومتی داشته است. در ضمن دکتر عبدالملکی به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط است. 🔷مدارک : کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد (گرایش اقتصاد ریاضی)- دانشگاه امام صادق (علیه السلام) دکتری علوم اقتصادی از دانشگاه /گرایش‌ها: اقتصاد شهری و منطقه‌ای- اقتصاد اسلامی 🔶بخشی از مسئولیت‌ها : دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) وزارت امور اقتصادی و دارایی سرپرست گروه تحلیلی برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی استان کردستان دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دبیر اندیشکده آمایش بنیادین- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عضو هیأت مدیرۀ صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور عضو شورای فقهی صنعت (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) نماینده جمهوری اسلامی ایران در - فرانسه دبیر سمینار بین المللی بازنگری در “گزارش توسعه جهانی ۲۰۰۹” (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک جهانی) مدیر بنیاد دانشنامه اقتصاد اسلامی و مجری ویرایش اول دانشنام دبیر علمی همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی 📚برخی ار آثار کتاب «الگوی تکافل در پوشش ریسک و بیمه» (با همکاری سیدمحمد کریمی) کتاب «تحلیل تاثیر سیاست های کلان اقتصادی بر رشد بخشی- منطقه ای در ایران» کتاب «بیمه و تکافل در اندیشه اقتصاددانان مسلمان» 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 💠 یعنی چه؟! 🔸 یعنی اقتصادی که با وجود همه مشکلات و کمبودها به اهدافش برسد. این یک است، زیرا همه کشورها در مسیر اهداف خود با موانع مختلفی رو به رو هستند و به همین جهت اغلب کشورهای پیشرفته چنین مسیری را به اقتصاء اهداف و موانع اقتصادی خود در پیش گرفته اند. 🔸اقتصادی مقاوم است که برای پرش از موانع و مشکلات قدرتمند باشد و مهم ترین عامل قدرت اقتصادی، توان بالای تولید ملی است. تولید ملی قوی (هم کمی و هم کیفی) از یکسو وابستگی به خارج را کاهش می دهد و از سوی دیگر باعث استحکام درونی اقتصاد (از سطح خانواده تا سطح ملی) می شود. 🔸اما تولید ملی قوی نیازمند تحقق 6 عامل کلیدی است: 1. بازار مصرف کافی، 2. علم و فن آوری ثروت آفرین، 3. مواد اولیه مناسب، 4. سرمایه کافی، 5. نیروی کار توانمند، 6. فرهنگ تولیدی. 🔸در واقع حمایت از کالای ایرانی بدین معناست که هرکس در هر جایگاهی و موقعیتی به تقویت تولید ملی کمک کند؛ یکی با خرید کالای ایرانی (مردم و مصرف کنندگان)، دیگری با تولید بیشتر و با کیفیت تر (تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارگران) و دیگران با کوشش علمی و ...؛ 🎯 به طور قطع تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی با تامین بازار () آغاز می شود و به سایر بخش ها (تامین مواد اولیه مناسب، علم و فن آوری، سرمایه کافی، نیروی کار توانمند و ...) تسری می کند. ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی @drabdolmaleki_ir 🌳 🌐 @moees_ir
✅✅✅ 💠سلسه مباحث "" - شماره (۱): "شبهات مصرف کالای داخلی (۱)": کشورهای پیشرفته بر مصرف کالای داخلی اینقدر که ما تاکید داریم تاکید نداشته اند!!!"" 🚦تبیین شبهه: اگر قرار است ما پیشرفت کنیم چرا مسیر کشورهای توسعه یافته را نرویم؟! و این کشورها بر مصرف کالای داخلی تاکید نمی کنند! 📚 پاسخ: کشورهای توسعه یافته هم در گذشته بر مصرف داخلی کالا تاکید داشته اند و هم در حال حاضر هر زمان نگران تولید ملی شان باشند از مصرف داخلی مراقبت می کنند. چند مثال را عرض می کنم: 📌1) آمریکا پیش از تئوری اقتصاد جهانی- که خودش مطرح کرده است- در انزوای اقتصادی به سر می برده است که هدف اصلی آن حفاظت تولیدکنندگان خود از رقابت با تولیدکنندگان اروپایی بوده است. هم اکنون هم هر زمان تولید ملی ش را در خطر ببیند به شدت واردات را کنترل می کند، حتی اگر با قواعد سازمان تجارت جهانی (WTO که خودش پایه گذاری کرده) در تعارض باشد (آخرین مورد هم چند هفته پیش در جنگ تجاری با چین)؛ 📌 2) آلمان و فرانسه در دوره پس از جنگ دوم جهانی برای تقویت تولید ملی خود به شدت واردات را محدود کردند؛ 📌 3) یکی از رموز پیشرفت کره جنوبی، فرهنگ مصرف کالای داخلی و کراهت اجتماعی مصرف کالای خارجی بوده است؛ 📌 4) هم اکنون کشورهایی مانند هند تاکید جدی بر مصرف کالاهای داخلی دارند (پیش بینی شده است هند تا سال 2050 میلادی دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد)؛ 📌 5) در جریان بحران مالی 2008 (که بسیاری بانک ها و شرکت های اروپایی و آمریکایی ورشکست شدند) بسیاری مصرف کنندگان اروپایی برای حمایت از تولید ملی خود از خرید کالای خارجی خودداری می کردند؛ 🎯 بدون تولید پیشرفت ممکن نیست ... و یکی از نیازهای تولید بازار است ... اگر بازار صادراتی نشد، حتما بازار داخلی و مصرف کالای داخلی .. ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی 🌳 🌐 @moees_ir