eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش ششم ● ملاك برترى از نظر اسلام تقوى و پرهيزگارى است پس وقتى به حكم اين آيات ، عمل هر يك از دو جنس مرد و زن (چه خوبش و چه بدش ) به حساب خود او نوشته مى شود، و هيچ مزيتى جز با تقوا براى كسى نيست ، و با در نظر داشتن اينكه يكى از مراحل تقوا، اخلاق فاضله (چون ايمان با درجات مختلفش و چون عمل نافع و عقل محكم و پخته و اخلاق خوب و صبر و حلم ) است ، پس يك زنى كه درجه اى از درجات بالاى ايمان را دارد، و يا سرشار از علم است ، و يا عقلى پخته و وزين دارد، و يا سهم بيشترى از فضائل اخلاقى را دارا مى باشد، چنين زنى در اسلام ذاتا گرامى تر و از حيث درجه بلندتر از مردى است كه هم طراز او نيست ، حال آن مرد هر كه مى خواهد باشد، پس هيچ كرامت و مزيتى نيست ، مگر تنها به تقوا و فضيلت . و در معناى آيه قبلى بلكه روشن تر از آن آيه زير است ، كه مى فرمايد: ((من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحيينه حيوة طيبة ، و لنجزينهم اجره باحسن ما كانوا يعملون )). و نيز آيه زير است كه مى فرمايد: ((و من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنه ، يرزقون فيها بغيرحساب )). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 408 و نيز آيه زير است كه مى فرمايد: ((و من يعمل من الصالحات من ذكر او انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنة ، و لا يظلمون نقيرا)) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□ : روايات از طرق اهل در اين بسيار زياد است، و آن را از عده اى از از قبيل عباس و الدرداء، عمر، ، مسعود، سعيد خدرى، بن انس، ايوب، امامه، و غير نامبردگان از خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) روايت كرده اند، و نيز در عده اى از روايات وارده از امامان (عليهم السلام) آمده، و در توجيه آن مختلف ذكر كرده اند، كه ترين آن اين است كه تمامى معارف قرآنى به اصل بر مى گردد، و و ، و سوره مورد بحث از اين سه اصل اصل را شده، از اول تا به آخرش درباره آن سخن گفته، و آن اصل است.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □اگر #قانع باشیم، چرا دین‌فروشی کنیم؟! در روایت است که: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ؛ هر کس قناعت پیشه کند، همواره سرافراز و عزیز خواهد بود». □اگر نان خالی هم داشته باشیم و قانع باشیم، دیگر محتاج به مال حرام نخواهیم بود، و چه‌بسا با نان خالی سالم‌تر هم باشیم! □○در محضر بهجت، ج۳، ص۱۶۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■مهجورى از آن است كه من از او دورم■ ■روزى ماهيان نزد بزرگشان گرد آمدند و گفتند: اى فلانى !ما قصد داريم به دريايى كه از آن موجوديم و بدون آن معدوم هستيم ، برويم . پس ابتدا بايد به ما بياموزى كه دريا كدام جهت است و راهش از كدام سوى است . تا آن را دريابيم ؛ به سويش روان شويم ؛ زيرا مدت هاست كه نام آن را مى شنويم ، ولى بدان علمى نداريم و نه مكان آن را دانيم و نه جهتش را. ■بزرگ ماهيان گفت : اى دوستان و اى برادران ! اين سخن در شان شما و امثال شما نيست ، چه دريا بزرگ تر از آن است كه كسى بتواند به آن رسد و اين كار نه از عهده شما ممكن و نه در مقام شماست و او از شما غايب نيست و شما نيز از او پنهان نيستيد. او از خودتان به شما نزديك تر است . ■چون سخن او شنيدند برخاستند كه او را بكشند. او گفت : به چه گناهى مرا مستحق مرگ مى دانيد؟ گفتند: تو مى گويى آن دريايى كه در جستجوى آنيم ، چيزى است كه ما در آن هستيم ؛ در حالى كه ما فقط در آبيم ، آب كجا و دريا كجا! تو بر آنى كه با سخنانت ما را گمراه سازى ■بزرگ ماهيان گفت : به خدا سوگند، اين گونه نيست كه مى پنداريد، من جز به حقيقت سخن نگفتم ، چه دريا و آب در حقيقت يك چيز هستند و اصلا ميانشان فرقى نيست . به آن ، به حسب حقيقت و وجودش آب گويند و به حسب كمالات و خصوصيات و انبساط و انتشار تمام بر مظاهر، و دريا به جهت اب. در اين هنگام بعضى از ماهيان حقيقت را دريافتند و ساكت شدند و بعضى ديگر انكار كرده ، از او رويگردان شدند و تنهايش گذاشتند ■●رساله لقاء الله ، ص۶۵ علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●برخورد مناسب با مشکلات ازدواج●□ □●بيشتر آنچه كه بدى و مشكل ازدواج قلمداد مى‌شود، مثل سختى‌ها و برخوردها و توقع‌ها و انتظارها و درگيرى‌ها و گرفتارى‌ها، در واقع همين بدى‌ها، خوبى و ميوه‌ى خوب ازدواج هستند. □●اين آدمى است كه بايد از حادثه‌ها ، از برخوردها و از درگيرى‌ها بياموزد و از آنچه كه آموخت، راهش را مشخص نمايد و بر حماقت و اشتباه خود پافشارى نداشته باشد. □●آدمى مى‌تواند حتى از بن‌بست‌ها بياموزد كه راه كجاست و چگونه بايد بازگشت و حلقه‌ى زنجير را باز كرد و بدون سماجت ولج در آوردن، با تفاهم و محبت و مدارا در راه گام برداشت. بيشتر مشكلات ازدواج از همين كله شقى‌ها و لج در آوردن‌ها آغاز مى‌شود و سپس اين زخم‌هاى كهنه، عفونى و ملال‌آور مى‌گردد و به طلاق و جدايى مى‌انجامد. □●روابط متکامل زن و مرد، صفحه۱۴●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□ □و در كتاب از (عليه السلام) روايت آورده كه فرمود در عالم (عليه السلام) را ديدم، و اين رويا يك شب از جنگ بود، به آن جناب گفتم: از آنچه دارى چيزى به من بده كه بر دشمنان شوم. خضر(علیه السلام) گفت: بگو:  ()، همينكه صبح شد، روياى خود را براى خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) بازگو كردم، به من فرمود: اى على را ياد گرفتى، و اين كلام در جنگ بدر بر زبانم بود.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□ □و نيز در آن كتاب آمده كه على (عليه السلام)  (قل هو الله احد) را خواند، و وقتى شد گفت: (يا هو يا من لا هو الا هو اغفرلى و انصرنى على القوم الكافرين - اى كسى كه نيست او مگر او، مرا بيامرز و مرا بر قوم كافر يارى فرما). و در البلاغه در باره خداى تعالى آمده : (الاحد لا بتاويل عدد - است، اما نه به ). : اين روايت را در هم از حضرت (عليه السلام) نقل كرده به اين عبارت: (احد لا بتاويل عدد).(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
#حضرت_علامه‌طباطبایی (ره) ☑️بزرگ‌ترین ریاضت؛ دینداری است. □لذا کاری که مرتاضان هندی انجام می‌دهند و بعضی قوایشان را نابود می‌کنند ، این هنر نیست!! □هنر آن است که شهوت و غضب و سایر قوا باشند ، امّا تحت کنترل دستورات دین و عقل قرار گیرند! #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش هفتم ● نكوهش عرب جاهليت در قرآن به جهت بى اعتنايى به امر زنان علاوه بر اين آيات كه صريحا تساوى بين زن و مرد را اعلام مى كند، آيات ديگرى هست كه صريحا بى اعتنائى به امر زنان را نكوهش نموده ، از آن جمله مى فرمايد: ((و اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا و هو كظيم ، يتوارى من القوم من سوء ما بشر به ، ايمسكه على هون ام يدسه فى التراب ، الا ساء ما يحكمون )). و اينكه مى فرمايد خود را از شرمسارى از مردم پنهان مى كند، براى اين است كه ولادت دختر را براى پدر ننگ مى دانستند، و منشأ عمده اين طرز تفكر اين بود كه مردان در چنين مواقعى تصور مى كردند كه اين دختر به زودى بزرگ خواهد شد، و ملعبه و بازيچه جوانان قرار خواهد گرفت ، و اين خود نوعى غلبه مرد بر زن است ، آن هم در يك امر جنسى كه به زبان آوردن آن مستهجن و زشت است ، در نتيجه ، ننگ زبان زد شدنش به ريش پدر و خاندان او مى چسبد. همين طرز تفكر، عرب جاهليت را واداشت تا دختران بى گناه خود را زنده زنده دفن كنند. سبب ديگر قضيه را كه علت اولى اين انحراف فكرى بود در گذشته خوانديد، و خداى تعالى در نكوهش از اين عمل نكوهيده ،كرده و فرمود: ((واذا المووده سئلت ، باى ذنب قتلت )). از بقاياى اينگونه خرافات بعداز ظهور اسلام نيز در بين مسلمانان ماند، و نسل به نسل از يكديگر ارث بردند، و تاكنون نتوانسته اند لكه ننگ اين خرافات را از صفحه دل بشويند، به شهادت اينكه مى بينيم اگر زن و مردى با يكديگر زنا كنند، ننگ زنا در دامن زن تا ابد مى ماند، هر چند كه توبه هم كرده باشد، ولى دامن مرد ننگين نمى شود، هر چند كه توبه هم نكرده باشد، با اين كه اسلام اين عمل نكوهيده را هم براى زن ننگ مى داند، و هم براى مرد، هم او را مستحق حد و عقوبت مى داند و هم اين را، هم به او صد تازيانه مى زند و هم به اين . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 409 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □این نکته از معلومات و واضح و آشکار و از مسلّمیات شرع است که چنانچه مسلمانی دید که مسلمانی گرفتار است و با اندک همت، گرفتاری او رفع می‌شود، در این صورت اگر همت نکند، معاقَب(عقاب شده) خواهد بود. □در محضر بهجت، ج۳، ص۲۸□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□ □در كتاب توحید از ابن ابى عمير از موسى بن جعفر (عليه السلام) روايت آورده كه فرمود: □و بدانكه خداى تعالى (واحد) و (احد)، و (صمد) است، نه فرزنددار مى شود تا فرزندش از او ارث ببرد، و نه خود از كسى متولد شده تا پدرش با او شريك باشد. □○نورالثقلین، ج ۵، ص۷۱۵ به نقل از توحید○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟□(۱) □●حضرت در آن نامه هایی که برای مالک اشتر مرقوم فرمود، نوشته اند که شیطان هرگز دست از إضلال افراد بر نمی دارد و همیشه آماده و در حال حمله است. هر گناهی تیری از سوی شیطان است؛ ولی یک وقت است که شیطان با همه اعضا و جوارح حمله می کند! □●حضرت در آن نامه فرمود وقتی که دارند از کسی تعریف می کنند، او اگر ـ خدایی ناکرده ـ خوش خیال بود و اینها را قبول کرد و تحویل گرفت، این فرد در معرض خطّ حمله شیطان قرار دارد که امیدواریم خدا همه ما را از این تیرهای شیطان حفظ کند! ۹۴/۰۶/۰۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□ □در اصول به سند خود از بن قاسم جعفرى روايت آورده كه گفت: به امام ابى جعفر دوم الائمه (علیهم السلام) عرضه داشتم: كلمه چه معنايى دارد، فرمود به معناى است، يعنى كه موجودات عالم در كوچك و بزرگ به او ميكنند و اويند. : و در كلمه (صمد) معانى ديگرى از اهل بيت (علیهم السلام) روايت شده، از آن جمله امام (علیه السلام) فرمود: به معناى و است كه سايرين او را كنند، سيدى كه او هيچ آمر و ناهى نباشد.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟□(۲) □●به ما گفتند قبل از اینکه شما را به محکمه الهی دعوت کنند، خودتان حسابرس خود باشید «وَزِنُوا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا»؛ حال اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟ □●قرآن کریم که از سخن گفته است، در سوره مبارکه «اعراف» فرمود که ترازو و وزن « » است؛ اعمال و عقاید ما را که بخواهند بسنجند، ترازو در قیامت هست که میزان بهشت است، و آن واحد سنجش در آن کفه ای که وزن را میگذارند، آنگاه در کفه دیگر عقاید، را با آن می سنجند پس طبق بیان قرآن کریم اعمال را با می سنجند. ۹۴/۰۶/۰۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□ □و از بن على (علیه السلام) روايت شده كه فرموده است: كسى و چيزى را گويند كه ندارد، و نيز به كسى گويند كه ، و همچنين به كسى گفته مى شود كه بوده و لا يزال خواهد بود. و از امام (علیه السلام) نقل شده كه فرمود: كسى است كه هر گاه چيزى را كند تنها بگويد: آن چيز موجود شود. و باز صمد به معناى كسى است كه موجودات را الگوى قبلى خلق كرده، آنها را و به مختلف و ازواج خلق كرده، كسى است كه در و نداشتن يگانه است، و نيز در نداشتن شكل و مثل و شريك است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○بسیاری از افراد برای شروع حرکت در مسیر تکامل و خودسازی خواستار دستورالعمل هستند □○حضرت علامه حسن زاده روحی فداه در درس سیزدهم از کتاب شریف دروس معرفت نفس برنامه ایی عملی مطرح کرده اند که بسیار مفید است ایشان میفرمایند: " در تنهایی ، به ویژه در پاره ایی از شب که حواس آرمیده و قال و قیل و سر و صدا خفته و نهفته است ، در بود خود و دیگر هستی ها ، بدو و ختم آنها ، تدبیر و تعیش ، آمد و شد ، حرکت و جنب و جوش آنها،...مقداری به فکر بنشینید ، که این نشستن سفرها می آورد و این فکر بهره ها می دهد " □○این دستورالعمل تفکر بسیار نیکوست البته نباید برای دیگران ایجاد مزاحمت شود ، باید در حقیقت خود تفکر کنیم که چگونه یک قطره آب بینا ، شنوا ، خوانا ، و نویسا شده است؟ چگونه ناخن ، انگشت ، رگ ، و استخوان شده است؟ بسیار عجیب و با ارزش هستیم به هیچ عنوان خود را بی ارزش ندانیم زیرا مادر دهر فرزندی همانند انسان نزاییده است. □○حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در غزلی به نام "من کیستم؟ " و همینطور در " قصیده ی اطواریه " نحوه ی تفکر در حقیقت خود و سائر موجودات را آموزش میدهند. | ص۸۴ □○استاد صمدی آملی حفظه الله○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●شرح غزل «در هوایت بی قرارم روز و شب»●■ ■این غزل کاملا از عشق سرشار است؛ مستی و انتظار و طلب وصال و بیان حال عاشق را در فراق، در خود جمع کرده است. ■«در هوایت»؛ یعنی در عشق و تمنایت، خطابش به معشوق است که همواره درباره آن سخن گفته ایم. می گوید: در آرزوی وصالت، شب و روز بی قرارم. معلوم است که تمنای وصال و در هوای معشوق بودن، قراری برای انسان باقی نمی گذارد و انسان، در این صورت همیشه بی قرار است. ■وقتی در چنین شرایطی هستم و چنین آرزویی دارم: سر ز پایت برندارم روز و شب، سرم را به پایت میگذارم. ■سَر انسان، عالی ترین و مرتفع ترین جای اوست و پای معشوق، پایین ترین نقطه وجودی وی است. وقتی میگوییم: سر ز پایت برندارم روز و شب، نظر ما به این است که من سرم را که بالاترین نقطه هستی من است، در پای تو که پایین ترین نقطه هستی توست، قرار میدهم. ■و از این نکته این بیت، می توان یک مطلب فلسفی هم استخراج کرد و آن است که: وقتی آرزوی وصال معشوق را داریم و می خواهیم به معشوق برسیم، منتهای آرزوی ما، دست یافتن به پایین ترین مرتبه وجودی معشوق است. و در نهایت، معشوق را می خواهیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا