eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ □در روز دو مناسبت واقع شده است. مناسبت اوّل بسیار شاد و فرخنده است. سالروز ازدواج پدر بزرگوار رسول‌خدا صلی الله علیه و آله، حضرت عبدالله علیه السلام و مادر عظیم القدر ایشان، آمنه‌بنت‌وهب علیها سلام، در سال پنجاه‌و‌چهارم قبل از هجرت پیامبر است. □این ازدواج منشأ بزرگترین نورها در هستی شد. انتقال نور پیامبر‌اکرم صلی الله علیه و آله به عالم ظاهر، میوه و محصول ازدواج پاک و فرخنده‌ای بود که خدای‌متعال میان عبدالله و آمنه علیها سلام محقّق کرد. □جا دارد این ازدواج فرخنده را خدمت میوه‌ی این ازدواج، که وجود مقدّس بقیّة‌الله‌الاَعظم ارواحنافداه هستند را، به همه‌ی دوستداران خاندان نبوّت و رسالت، تبریک عرض کنم. □●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ی ۲۵مهر۹۲●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○علت نامگذاری شب و روز هشتم ذی الحجه به روز تَرویه○□ □عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: □سَأَلْتُهُ لِمَ سُمِّيَ يَوْمُ التَّرْوِيَةِ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ، قَالَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ بِعَرَفَاتٍ مَاءٌ وَ كَانُوا يَسْتَقُونَ مِنْ مَكَّةَ مِنَ الْمَاءِ لِرَيِّهِمْ وَ كَانَ يَقُولُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ تَرَوَّيْتُمْ تَرَوَّيْتُمْ، فَسُمِّيَ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ لِذَلِكَ. □راوى مى گويد: از امام صادق علیه السلام پرسيدم: چرا روز ترويه (روز هشتم ذی حجه) را روز ترويه ناميده اند؟ □حضرت فرمودند: زيرا در عرفات آب نبود و حاجى ها روز هشتم ذى حجة از مكّه آب بر مى داشتند و به عرفات مى بردند و برخى از ايشان به بعضى ديگر مى گفتند: ترَوَّيْتُمْ، تروَّيْتُم (سيراب شديد، سيراب شديد؟) لذا به خاطر همين، روز هشتم را روز ترويه ناميدند. □○علل الشرایع، ج۲، باب۱۷۱ شیخ صدوق رحمة الله علیه○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩خروج اباعبدالله‌الحسین علیه السلام از مکّه به‌سمت کوفه🚩 □در روز هشتم ماه ذی‌الحجّه‌ی سال شصتم هجری‌قمری ماجرای حرکت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام از مکّه به‌سمت کوفه و نهایتاً به‌سمت کربلا ثبت شده است. □حضرت اباعبدالله علیه السلام روز هشتم ماه ذی‌الحجّه که (۱) و روزی است که حجّاج آب بر‌می‌داشتند، در یوم‌التّرویه، یعنی درست در شرایطی که همه‌ی مردم به‌سمت منا و عرفات می‌روند، اباعبدالله‌الحسین علیه السلام راه را جدا کردند و به‌سمت کوفه حرکت کردند. □اين هم یک اقدام کاملاً دقیق و حساب شده بود. کاری کاملاً چشم‌گیر بود؛ چون اگر حضرت چند روز قبل از آن حرکت می‌کردند، کسی احساس نمی‌کرد؛ امّا آن روز در ذهن همه این پرسش پیش آمد که چه شده پسر پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله مناسک را رها کرده است؛ به‌جای اینکه همراه حاجیان بیاید و مراسم حج را انجام دهد؛ به جای دیگری سفر می‌کند؟ این یک حرکت بسیار دقیق بود برای اینکه ذهن‌ها را برای پی‌جویی علّت این قضیه حسّاس کند. □اینکه معمولاً مدّاح‌ها و هیئتی‌ها می گویند حضرت قصد حج را به عمره‌ی مفرده تبدیل کردند؛ حرف دقیقی نیست. حضرت اباعبدالله علیه السلام از روز اوّل که وارد مکّه شدند، به قصد عمره‌ی مفرده آمدند و قصد حج نداشتند؛ لذا عمره‌ی‌شان را که انجام دادند، رفتن به عرفات، مشعر و منا برآن حضرت واجب نبود. □حضرت در روز ی سال شصتم هجری‌قمری از مکّه بیرون آمدند و سفری را آغاز کردند؛ که به کربلا و واقعه‌ی عظیم عاشورا منجر شد. □○در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ی ۲۵ مهر ۹۲○□ ۱. "ترویة" یعنی آب برداشتن. حجّاج در این روز در مکّه آب بر می داشتند و همراه می بردند که شب عرفه را در منا بمانند؛ روز عرفه به عرفات و در پی آن به مشعر و منا بروند. برای این سفر آب همراه می بردند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبات شب نهم ذی‌الحجّه ()●□ □شب نهم ماه ذی‌الحجّه یعنی شب عرفه، برای عبادت و مناجات، شب بسیار عظیم‌القدری است؛ شب مناجات اولیای خدا با حضرت حق است. در روایات داریم که در شب نهم ماه ذی‌الحجّه مقبول است. □اگر کسی می‌خواهد به درگاه الهی توبه کند؛ برگردد و با خدا آشتی کند؛ پیمان‌شکنی‌ها را کنار بگذارد و با حضرت حق تجدید پیمان و عهد کند، در این شب، در به روی توبه کنندگان گشوده است. □همچنین داریم کسی که شب نهم ماه ذی‌الحجّه را به عبادت به سر ببرد، ثواب یکصد و هفتاد سال عبادت برای او ثبت می‌شود. به‌هر‌حال شب نهم ماه ذی‌الحجّه شب بزرگی است و اعمال و عبادات خاصّی دارد. اهل مراقبه مراقبات این شب را از دست نمی‌دهند. ۱- خاصّی برای شب عرفه وجود دارد که مرحوم محدّث قمی در مفاتیح‌الجنان نقل کرده و دعای بسیار زیبایی است. ۲-از دیگر اعمال این شب، هزار بار خواندن دهگانه‌ای است که خواندن آن با آداب خاصّ خود در اعمال روز عرفه هم وارد شده است. ۳- «اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَ تَهَيّأ» که در شب و روز جمعه وارد شده است، در شب و روز عرفه نیز خوانده می‌شود؛ دعای زیبایی است؛ کوتاه و کمتر از یک صفحه است؛ ولی مضامین بسیار زیبایی دارد. ۴-زیارت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام از برجسته ترین اعمال شب عرفه یعنی شب نهم ماه ذی‌الحجّه است. ☑️گویا در شب نهم ماه ذی‌الحجّه، سالک الی الله با این زیارت، با امام حسین که به سمت کوفه می‌روند، خداحافظی می‌کند؛ چون عرب هم موقع آغاز ملاقات و دیدار و هم در موقع جدا شدن، سلام می‌کند. این سلام دوم به معنای همان خداحافظی ماست. بنابراین گویا سالک اهل مراقبه در شب نهم ماه ذی‌الحجّه، با امام حسین علیه السلام وداع می‌کند و عرض می‌کند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ». ☑️به هر حال، این شب، شب بسیار فوق‌العاده‌ای است و امیدواریم خدای‌متعال توفیق بهره بردن از مواهب معنوی این شب را به همه‌ی ما عطا کند. □●استاد مهدی طیب(۸۷/۰۹/۱۶-۹۱/۰۷/۲۱)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات روز عرفه○□ □۱- روزه (برای کسی که برای خواندن دعا و مناجات ضعف پیدا نکند) □۲- غسل قبل از ظهر □۳- زيارت حضرت سيدالشّهداء عليه السّلام كه برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلكه افضل از اين است. □۴- پس از آنکه نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، □دو ركعت نماز، زیر آسمان، بخواند: □در ركعت اوّل سورۀ حمد و سورۀ توحيد □در ركعت دوّم سورۀ حمد و سورۀ كافرون. □و بعد از نماز گناهان خود را یک به یک مرور و به زبان اعتراف و استغفار کند. □پس از آن چهار ركعت نماز بجا آورد: □در هر ركعت پس از سورۀ حمد، پنجاه مرتبه سورۀ توحيد. □که همان نماز حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام است. □۵- خواندن تسبیحات، تهلیلات و تکبیرات زیر: □سبْحَانَ الَّذِی فِي السَّمَاءِ عَرْشُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْأَرْضِ حُكْمُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضَاؤُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبِيلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطَانُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقِيَامَةِ عَدْلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاءَ، سُبْحَانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ، سُبْحَانَ الَّذِی لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنْهُ إِلا إِلَيْهِ. □سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُللهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ (صد مرتبه) □سورۀ توحید، آیت الکرسی، صلوات بر محمّد و آل محمّد (هر کدام صد مرتبه) □لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی وَ هُوَ حَیٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ (ده مرتبه) □أسْتَغْفِرُ اللهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ (ده مرتبه) : ○يا اللّهُ ○يا رَحْمَنُ ○يا رَحِيمُ ○يا بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ ○يا حَيُّ يَا قَيُّومُ ○يا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ ○يا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ ○آمِينَ : □اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ يَا مَنْ هُوَ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و حاجت خود را بخواهد كه به خواست خدا، برآورده خواهد شد. □۶- خواندن صلواتى كه از امام صادق علیه السّلام روايت شده است: □اللَّهُمَّ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى وَ يَا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْأَوَّلِينَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَ .... (به مفاتیح‌الجنان مراجعه فرمایید) □۷- خواندن دعای امِّ داود □۸- خواندن تسبیحی که در مفاتیح الجنان آمده است: □سبْحَانَ اللهِ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللهِ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللهِ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ وَ ... (به مفاتیح‌الجنان مراجعه فرمایید) □۹- خواندن دعای: □اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَيَّاَ.... (به مفاتیح‌الجنان مراجعه فرمایید) □۱۰- خواندن دعای امام حسین علیه السّلام در روز عرفه □۱۱- خواندن دعای امام سجّاد علیه السّلام در روز عرفه □۱۲- خواندن زیارت سوّم جامعه □۱۳- در آخر روز عرفه بخواند: □يا رَبِّ اِنَّ ذُنُوبی لا تَضُرُّكَ، وَاِنَّ مَغْفِرَتَكَ لي لا تَنْقُصُكَ، فَاَعْطِنی ما لا يَنْقُصُكَ، وَاغْفِرْلی ما لايَضُرُّكَ □پروردگارا، همانا گناهان من زيانى به تو نزند و محققاً آمرزش تو بر من نقصانى به تو نرساند، پس عطا كن به من آنچه را نقصانت نرساند و بيامرز برايم آنچه را زيانت نزند. : □اللَّـهُمَّ لا تَحْرِمْنی خَيْرَ ما عِنْدَكَ لِشَرِّ ما عِنْدی، فَاِنْ اَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنی بِتَعَبی وَنَصَبی، فَلاتَحْرِمْنی اَجْرَ الْمُصابِ عَلی مُصيبَتِهِ. □خدايا محرومم مكن از آن خيرى كه نزد توست، بخاطر آن شرّى كه پيش من است، پس اگر تو به رنج و خستگی‌ام رحم نمی‌كنى، پس محرومم مدار از پاداش مصيبت ديده‌اى بر مصيبتش. □۱۴- خواندن دعای عشرات نزدیک غروب آفتاب □در صدر همۀ دعاها، دعای فرج مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه که اگر اجابت شود، سایر دعاها هم داخل آن دعا اجابت می‌شود، ان‌شاءالله. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه4⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ
⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ»(نور/۵۵)□ 🍀فی الکافی عن امام الصادق علیه السلام: هم الائمة. □«وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ »(شعرا/۸۴)□ 🍀و هو علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام و ذلک قوله: و جعلنا لهم لسان صدق علیا. □«وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» (مریم/۵۰)□ یعنی «امیرالمؤمنین علیه السلام»، حدثنی بذلک ابی عن الحسن بن علی العسکری. 🍀علی لسان الله است کما اُذن الله و عین الله و یدالله نیز هموست □«الم ، أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» (عنکبوت/۱و۲)□ 🍀در تفسیر برهان از حضرت علی علیه السلام حدیث است که حضرت اباعبدالله از ایشان در خصوص آیه‌ی مذکور و شأن نزول آن سوال فرمود. حضرت علی علیه السلام فرمود از حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله درمورد فتنه سوال کردم. حضرت فرمود: یاعلی انک مبتلی بک و انک مخاصم فاعد للخصومة. 🍀آن امتحان به ولایت علی علیه السلام بود. در خبر است که بعد از شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله همه‌ی مردم به عدم پذیرش ولایت حضرت علی علیه‌السلام مرتد شدند، الّا سه یا چهار یا هفت نفر.
□بسمه تعالی شٱنه□ □هشتم ذی‌الحجه یوم الترویه است و ترویه در لغت علاوه بر سقایت به معنای تفکر و اندیشیدن در کاری است. اندیشیدن فصل اخیر انسان است. زيد شحام، از حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام درباره تفسير آيه «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» (عبس/۲۴)، سوال كرد كه مراد ازطعام انسان چيست؟ حضرت فرمود: «عِلْمُهُ اَلَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ»، بنگرد علمش را از كجا تحصيل مى كند. در آیه، طعام بر روى انسان حمل شده است، و انسان من حيث هو انسان، غذاى او علم و عمل است.   ○جانـور فـربه شــود لــيك از علف ○آدمـى فـربه ز عـزّ اسـت و شرف ○آدمـى فـربه شــود از راه گــوش ○جانور فربه شود از حلق و نوش □پس به اندیشیدن که صورت و مقوم حقیقت انسانی است برای او معرفت حاصل می‌شود. عرفان ثمره اندیشیدن است لذا تفکر بالاتر از فکر و اندیشیدن مقدمه اندیشه و شناخت است. ازاینرو روایت تفکر را افضل از هفتاد سال عبادت می‌داند نه فکر را!! پویایی و نو بودن مربوط به اندیشیدن است و انسانی که دائماً در تفکر است هماره تازه و سرسبز و خضر گونه است. □بعد از یوم الترویه، یوم العرفه است و یوم ظرف ظهور است و سپس عید حاصل میشود آن هم عید قربان!! □عرفان میوه‌ی شجره‌ی طیبه‌ی اندیشیدن است. وقتی این میوه به بار نشست و انسان به حقیقت خود و آنگاه به حقیقت بالذات نظام وجود معرفت پیدا کرد و دریافت [که] او اصل است و هرچه جز او فرع و تابع او، لذا خود را قربانی ما فوق خود می‌کند. چون هر مادونی فدای ما فوق خود است و این اصلی مسلم و خلل ناپذیر است چون در متن نظام وجود معلول از خود هیچ ندارد مگر آنچه که علت به او اشراق کرده باشد. موجودات فقر محض به حق متعال اند و اگرفقر در غنی فانی نشود از فقر بدر نمی آید. ○اقـتـلونی اقـتـلونی یـا ثـقات ○ان فی قتلی حیاة فی الحیاة   نهم ذی‌الحجه، عید عرفه، ۱۴۳۸ تهران
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش سوم: ☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام4⃣ ▪️مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوا عَلِیّ
بخش سوم: ☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام5⃣ ▪️مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ عَلِیّاً وَالطَّیِّبینَ مِنْ وُلْدی (مِنْ صُلْبِهِ) هُمُ الثِّقْلُ الْأَصْغَرُ، وَالْقُرْآنُ الثِّقْلُ الْأَکْبَرُ، فَکُلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَ مُوافِقٌ لَهُ، لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَی الْحَوْضَ. أَلا إِنَّهُمْ أُمَناءُ الله فی خَلْقِهِ وَ حُکّامُهُ فی أَرْضِهِ. أَلاوَقَدْ أَدَّیْتُ. أَلا وَقَدْ بَلَّغْتُ، أَلاوَقَدْ أَسْمَعْتُ، أَلاوَقَدْ أَوْضَحْتُ، أَلا وَ إِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ قالَ وَ أَنَا قُلْتُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ، أَلاإِنَّهُ لا «أَمیرَالْمُؤْمِنینَ» غَیْرَ أَخی هذا، أَلا لاتَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاَِحَدٍ غَیْرِهِ. ▪️هان مردمان! همانا علی و پاکان از فرزندانم از نسل او، یادگار گران سنگ کوچک ترند و قرآن یادگار گران سنگ بزرگ تر. هر یک از این دو از دیگر همراه خود خبر می دهد و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند. هان! بدانید که آنان امانتداران خداوند در میان آفریدگان و حاکمان او در زمین اویند. هشدار که من وظیفه ی خود را ادا کردم. هشدار که من آن چه بر عهده ام بود ابلاغ کردم و به گوشتان رساندم و روشن نمودم. بدانید که این سخن خدا بود و من از سوی او سخن گفتم. هشدار که هرگز به جز این برادرم کسی نباید امیرالمؤمنین خوانده شود. هشدار که پس از من امارت مؤمنان بری کسی جز او روا نباشد. ▪️ثم قال: «ایهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ؟ قالوا: الله و رَسُولُهُ. فَقالَ: اَلا من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. ▪️سپس فرمود: مردمان! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او! سپس فرمود آگاه باشید! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست! خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️فوق‌العادگیِ زمان در روز عرفه ▪️زمان و مکان می‌تواند تأثیر تشدید کننده در آثار طاعات و عبادات برای انسان داشته باشد. ▪️در روایات برای شب و روز جمعه آثار فوق‌العاده‌ای قائل هستند. یا در ساعات شبانه روز؛ ثلث آخر شب یا بین‌الطلوعین یا هنگام اذان، آثار ویژه‌ای دارد، تأکید بر نماز اوّل وقت هم به همین علّت است. ▪️مکان هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد، مثل عبادت‌گاه‌ها و زیارت‌گاه‌ها. لذا فضیلت نمازی که در مسجد خوانده شود بسیار بیشتر از نمازی است که در منزل خوانده شود. ▪️طاعات و عبادات در معابد، زیارت‌گاه‌ها و مرقد اولیای خدا تأثیر فوق‌العاده پیدا می‌کند و آثار و برکات آن تشدید می‌شود. ▪️در ادعیه داریم: يَا رَبَّ الشَّهْرِ الْحَرَامِ يَا رَبَّ الْبَلَدِ الْحَرَامِ‌. هم شهرالحرام یا ماه مورد حرمت الهی که ذی‌الحجّه است و هم بلدالحرام که شهر مورد حرمت الهی و مکّه است آثار تشدید کننده در طاعات و عبادات دارند. ▪️چنین زمان‌ها و مکان‌هایی به دو دسته تقسیم می‌شوند: ▪️۱) زمان‌ها و مکان‌هایی که تکویناً و از آغاز، چنین آثاری داشته‌اند، یعنی از ابتدا دارای چنین انرژی و بار معنوی بوده‌اند، مانند کعبه و یا ماه ذی‌الحجّه ▪️۲) زمان‌ها و مکان‌هایی که به سبب یک حادثه یا پدیدۀ خاص از یک زمانی به بعد چنین آثاری پیدا کرده‌اند. مانند روز مبعث رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم که روز فوق‌العاده‌ای است و آثار و برکات عجیبی هم دارد، اما این روز از روز بعثت دارای چنین انرژی عظیم معنوی شده است. یا مرقد پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلّم که از روز دفن ایشان دارای چنین انرژیِ فوق‌العادۀ معنوی شد. ▪️از برجسته‌ترینِ این زمان‌ها و مکان‌ها روز عرفه و صحرای عرفات است. ▪️عرفه روزی است که در تمام سال برای دعا و مناجات، فوق‌العادگی خاصّی دارد. ▪️کسانی که اهل دیدِ باطنی هستند می‌بینند که روز عرفه، بخصوص از ظهر به بعد، فضای عالم چگونه است و چه فوق‌العادگی خاصّی دارد و چه حیف است که انسان به کاری جز دعا و مناجات مشغول باشد ....... @mohamad_hosein_tabatabaei
در منای قرب یاران، جان اگر قربان کنند جز به تیغ مِهر او در پیش او بِسمل مباش 🍀عید سعید قربان مبارک باد🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۸- زیارت اهل قبور و اهداء تحفه‌هاى معنوى و حتّى تبرّعات مادّى، در کنار م
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۹- با توجّه به آثار فوق‌العاده‌ى معنوى و اخروى کارهاى خیر، سالک الى الله در زمینه‌ى انجام آنها نه تنها نباید منتظر اقدام دیگران باشد تا در پى آنان او نیز قدم بردارد، بلکه مى‌بایست در این عرصه‌ها، بر دیگران سبقت جوید و با پیشقدم شدن در کارهاى خیر، دیگران را نیز به انجام چنان کارهایى راغب و موفّق سازد. ▪️به‌ویژه، توصیه مى‌شود سالک، یک کار خیر را انتخاب کند و بدون اطّلاع کسى، به انجام آن مداومت ورزد. ▪️زیرا کار خیرى که در خفا و پنهانى انجام شود و شخص بدان مداومت نماید، تأثیرات فوق‌العاده‌اى دارد که حتّى مى‌تواند قصور و تقصیرهایى را که شخص در امور واجب خود بدان مبتلا گردیده است نیز ترمیم و جبران کند. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۳۱ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۹- با توجّه به آثار فوق‌العاده‌ى معنوى و اخروى کارهاى خیر، سالک الى الله
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۴۰- با توجّه به تأثیر لقمه‌ى حلال در حالات معنوى، ضرورت زندگى عزّتمندانه‌ى مؤمن در جامعه و بى‌نیازى او از خلق و سربار دیگران نبودن و مبتلا نبودن به تکدّى‌گرى و چشم دوختن و دست دراز کردن به سوى مخلوق، بر سالک الى الله واجب است که براى تأمین معیشت خود و خانواده‌اش، به فعّالیّت‌هاى مفید و سالم اقتصادى روى آورد و با تلاش و کوشش خویش، رزق حلال خود را به دست آورد و از مازاد نیاز خود و خانواده‌اش، به محرومان و محتاجان نیز کمک کند. ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۳۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه5⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«سَلَامٌ عَلَىٰ إِلْ يَاسِينَ» (صافات/۱۳۰)□ 🍀فرات (کوفی) قال حدثنی احمد بن الحسن عن سلیم بن قیس العامری قال سمعت علیا یقول: «رسول الله یاسین و نحن آله». و فی امالی الصدوق باسناده الی علی علیه ‌السلام فی قوله عزّوجل «سلام علی آل یاسین» قال: «یاسین محمد صلی الله علیه و آله و نحن آل محمد». □«يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ» (یس/۱و۲)□ 🍀به روایات متواتر یس رسول الله و قرآن حکیم ولایت حضرت علی و اهل‌بیت علیهم السلام است. □«وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَىٰ مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ »(نجم/۱و۲)□ 🍀آیات فوق در وصایت حضرت علی علیه السلام است. □«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ» (الرحمن/۱۹و۲۰)□ 🍀در تفسیر برهان از ابن بابویه به سندش از امام صادق علیه السلام روایت شده‌است که قال «علی و فاطمة (علیهما السلام) بحران من العلم عمیقان، لا یبغی احدهما علی صاحبه یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان الحسن و الحسین علیهما السلام» □«وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُون أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ» (واقعه/۱۰و۱۱)□ 🍀و فی الامالی عن النبی صلی الله علیه و آله قال: فقال لی جبرئیل ذلک فی علی و شیعته، هم السابقون الی الجنة المقرّبون من الله بکرامته لهم.
▪️حاجی که در مراسم حج در روز عید قربان در مِنیٰ گوسفند می‎کشد و سر می‎تراشد، معنایش این است که خدایا نفسم را کشتم و ذلّت عبودیت تو را بر عزّت دنیا ترجیح دادم و به جان خریدم، چون ذلّت عبودیت تو از عزّت همه‎ی ماسوای تو بیشتر می‎ارزد. این کار یعنی خدایا من می‎خواهم تنها بنده‎ی تو باشم. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام باقر (علیه السلام) از پیامبر خاتم (صلی الله علیه وآله) چنین نقل نمود: ▪️قال الله تبارک و تعالی: لَا يَتَّكِلِ الْعـَامِلُونَ عَلَي أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعـْمـَارَهـُمْ فـِي عـِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ... وَ لَكـِنْ بـِرَحـْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَي حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فـَإِنَّ رَحـْمـَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ. ▪️خداوند تبارک و تعالي فرمود: آنها كه براي ثواب من کار مي‌كنند، نبايد به اعمالي كه انجام مي‌دهند تكيه كنند؛ زيرا ايشان اگر در تمام زندگی خويش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به سختی افکنند، باز کوتاهی دارند و در عبادتشان به ژرفای بندگيم نرسند... اما باید به رحمتم اعتماد كنند و به فضلم اميدوار باشند و به حسن ظن به من اطمينان كنند. آن‌گاه رحتمم ايشان را در يابد و رضوانم به آنها برسد، و آمرزشم لباس بخشش بر آنها پوشاند؛ زيرا من خداي رحمان و رحيم هستم و به اين ناميده شده‌ام. ◾️( کلینی، اصول کافی، ج۲، ص۷۱)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩شهادت مسلم‌‌ بن‌ عقیل و هانی‌ بن‌ عروه در روز عرفه🚩 🏴دو شهید مظلوم و غریبی که سرهای مطهرشان از بدن‌هایشان جداشد، پیکرشان را به اسب‌ها بستند و در کوی و برزن کشیدند تا ... @mohamad_hosein_tabatabaei
□عید قربان، عید دل بریدن و دست کشیدن از بزرگترین دلبستگی ها به عشق حضرت رحمان، عید تسلیم مطلق در برابر حضرت یزدان، عید عروج به قله عبودیت حضرت سبحان، عید طی شدن چهله کلیمیه و نیل به دیدار حضرت جانان، عید امامت ابراهیم و ابراهیمیان، بر شما مبارک باد.نصیبتان از برکات این عید بزرگ افزون باد.
○اگر عید همایون به عهد بازآیی ○بخیلم ار نکنم خویشتن به قربانت 🍀عید قربان مبارک باد 🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم بخش دوم ● جواب به اشكال فوق و اما جواب از اين اشكال اين است كه
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم بخش سوم ● خلود و جاودانگى انسان در آخرت به معناى ابطال وجود او نيست ، بلكه ادامه وجود دنيوى او است پس انسان در حقيقت همان موجودى است كه با زاد و ولد منشعب مى شود، مى خورد و مى نوشد، و ازدواج مى كند و در همه چيز تصرف نموده ، مى گيرد، مى دهد، حس مى كند، خيال مى كند، تعقل مى نمايد، خرسند و مسرور و شادمان مى شود، و هر ملائمى را به خود جلب مى كند، خودى كه عبارت است از مجموع اينها كه گفتيم ، مجموعى كه بعضى از آنها مقدمه بعضى ديگر است ، و انسان بين مقدمه و ذى المقدمه حركتى دورى دارد، چيزى كه بر حسب طبيعت مقدمه كمال او بود، با دخالت شعور و اختيارش كمال حقيقتش مى شود. و وقتى خدا او را از دار فانى دنيا به دار بقا منتقل كرد، و خلود و جاودانگى برايش نوشت ، حال يا خلود در عذاب ، و يا در نعمت و ثواب اين انتقال و خلود، ابطال وجود او نمى تواند باشد بلكه اثبات وجود دنيائى او است ، هر چه بود حالا هم همان است ، با اين تفاوت كه در دنيا معرض دگرگونى و زوال بود، ولى در آخرت دگرگونى ندارد، هر چه هست هميشه همان خواهد بود، قهرا يا هميشه به نعمت هائى از سنخ نعمت هاى دنيا (منهاى زوال و تغيير) متنعم ، و يا به نقمت ها و مصائبى از سنخ عذابهاى دنيا (ولى منهاى زوال و تغيير) معذب خواهد بود، و چون نعمت هاى دنيا عبارت بود از شهوت جنسى ، و لذت طعام ، و شراب ، و لباس ، و مسكن ، و همنشين و مسرت و شادى و امثال اينها، در آخرت هم قهرا همين ها خواهد بود. پس انسان آخرت هم همان انسان دنيا است ، مايحتاج آخرتش هم همان مايحتاج دنيا است ، آنچه در دنيا وسيله است كمالش بوده همان در آخرت هم وسيله استكمال او است ، مطالب و مقاصدش هم همان مطالب و مقاصد است ، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 172 تنها فرقى كه بين دنيا و آخرت است مسأله بقا و زوال است . اين آن چيزى است كه از كلام خداى سبحان ظاهر مى شود، كه در بيان حقيقت بنيه و ساختمان انسان مى فرمايد: ((و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طين ثم جعلناه نطفه فى قرار مكين ثم خلقنا النطفه علقه ، فخلقنا العلقه مضغة ، فخلقنا المضغة ، عظاما، فكسونا العظام لحما، ثم انشاناه خلقا آخر، فتبارك اللّه حسن الخالقين ، ثم انكم بعد ذلك لميتون ، ثم انكم يوم القيمه تبعثون )). توجه كنيد به جمله اول آيه و همه فقرات آن كه تعبير به ((خلقت )) كرده ، و خلقت عبارت است از تركيب ، (نظير پديد آوردن بنا از تركيب سنگ و آجر و غيره )، و باز توجه كنيد به جمله : ((و در آخر او را خلقى ديگر كرديم ))، كه به خوبى دلالت مى كند بر اينكه خلقت مادى بدن مبدل مى شود به خلقت موجودى مجرد، و باز توجه كنيد به جمله ((و سپس همين شما در روز قيامت مبعوث خواهيد شد)) كه به طور مسلم مخاطب به اين خطاب ، همان انسانى است كه خلقتى ديگر شده . و نيز مى فرمايد: ((قال فيها تحيون ، و فيها تموتون ، و منها تخرجون ))، كه از آن بر مى آيد حيات انسان ، حياتى است زمينى ، كه از زمين و نعمت هايش تركيب شده ، و ما در تفسير آيه : ((كان الناس امه واحده ...)) پاره اى مطالب در اين باره بيان كرديم . و از سوى ديگر خداى سبحان درباره اين نعمت هاى زمينى فرموده : ((ذلك متاع الحيوة الدنيا)). و نيز فرموده : ((و ما الحيوة الدنيا فى الاخره الا متاع )) و در اين دو آيه خود زندگى دنيا را وسيله زندگى آخرت و متاع آن ناميده ، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 173 متاعى كه صاحبش از آن متمتع مى شود، و اين خود بديع ترين بيان در اين باب است ، بابى است كه از آن هزارها باب باز مى شود، و در عين حال مصدق كلام رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) است كه فرموده : ((كما تعيشون تموتون ، و كما تموتون تبعثون )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه6⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«سَلَامٌ عَلَىٰ إِلْ يَاسِينَ» (صافات/۱۳۰)□ 🍀فرات (کوفی) قال حدثنی
⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا» (فرقان/۵۴)□ 🍀در روایت است که قال: نزلت فی النبی صلی الله علیه و آله و علی، زوج فاطمة علیا و هو ابن عمه و زوج ابنته کان نسبا و صهرا. ثعلبی که از مفسرین و مشاهیر روات عامّه و اهل سنت است روایت نموده که «این آیه در شأن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نازل شده‌است که حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله تزویج فرمود او را دختر خود حضرت فاطمه علیهاالسلام را. پس فرمود: اگر خلق نشده بود علی بن ابی طالب هر آینه نبود برای فاطمه همسری» □«وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ» (طه/۸۲)□ 🍀به روایات متواتره از فریقین، مراد از اهتدی، هدایت به ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام است. فرات کوفی به سندش از ابی جعفر علیهما السلام روایت کرده است که: فی قول الله تعالی و انِی لغفارٌ لمن تاب و امن و عمل صالحا ثم اهتدی قال الی ولایتنا.
◾️‍۳۰ تیر ماه ، سالروز شهادت اسطوره ای است که به گفته کارشناسان ، نیروی دریایی عراق را به نابودی کشاند. فردی که در تعداد پرواز جنگی رکورد داشت و عراق برای سرش جایزه تعیین کرده بود. شهید دوران با از خود گذشتگی، کاری کرد که اجلاس سران غیر متعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد برگزار نشد. ◾️سالروز شهادت سرلشکر خلبان عباس دوران گرامی باد◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ #حسین_منی_و_انا_من_حسین◾️ ☑️قسمت ۲۵ ▪️حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ یعنی دایره‌ی وجود
  ☑️قسمت ۲۶    ▪️اهل بیت علیهم السلام در اعلی ترین مرتبه ی سیر بشری، نور واحد و کمال واحد هستند. «کلّنا نور واحد». لذا اگر کسی قائل به این باشد که مقام امیرالمؤمنین علیه‌السلام یا اباعبدالله الحسین علیه السلام افضل از مقام حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم است، خلاف شرع عمل کرده و در عقیده او خللی است. چون حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم اول شخص عالم امکان است و ائمه اطهار علیهم السلام به تبع از ایشان هستند. حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم داری مرتبه اعلای صادر اول نظام وجود هستند. نمی‌توانیم بگوییم که مقام ایشان پایین تر از مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها و یا امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. هر کسی چنین اعتقادی داشته باشد مسلما و متیقنا در اعتقاد او خللی است. کما این که نمی‌توانیم به این قائل باشیم که مقام امام حسین علیه السلام نیز بالاتر از حضرت ختمی مرتبت است. این نیز غلط است. از عبارت أنا مِن حُسین این مستفاد نمی‌شود که مقام امام حسین علیه السلام بالاتر است. هنگامی که پیرامون ولایت کلیه امام علی علیه‌السلام هم صحبت می‌کنیم و می‌گوییم که ولایت اعلی و اشمخ از رسالت است و ولایت اصل و باطن است و رسالت ظهور و شأن ولایت است؛ این به این معنی نیست که مقام امیرالمؤمنین علیه‌السلام بالاتر از مقام پیغمبر است. بلکه پیغمبر خود صاحب مقام ولایت است. مرتبه‌ی ولایت کلیه‌ی خود پیغمبر افضل و اعلی از مرتبه رسالت ایشان است. ▪️«مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّه». انسان باید خودش را بشناسد تا این معانی را درک کند. من و شما مراتبی داریم به نام روح، عقل، خیال و جسم. مرتبه ی روح فلان کس اعلی از مرتبه‌ی جسم اوست. لذا به این توجه داشته باشید که در فقره عرشی أنا مِن حسین بحث افضلیت و مفضولیت نیست. بلکه داریم شئون وجودی انسان کامل را تعریف می کنیم؛ کلّنا نور واحد. ▪️مرتبه ی اعلای اهل بیت علیهم‌السلام که اعلی ترین مرتبه‌شان هست و بالاتر از آن خداست، آن نور واحد وجود است. خدا خالق ائمه علیهم‌السلام است و ایشان از خودشان استقلالی ندارند. اعلی ترین مرتبه‌ای که انسان تا آن می‌تواند رشد بکند، همین نور واحد است و هیچ بشری تا به حال بالاتر نرفته است. نه این که جایی باشد و بشری به آن جا راه پیدا نکرده باشد بلکه از آن بالاتر خداست. ممکن هم هیچ گاه واجب نمی‌شود چون انقلاب در ذات پیش می آید. مخلوق مخلوق است و خدا هم خداست. اما این چهارده معصوم به یک مرتبه‌ای از بندگی رسیده اند که آن مرتبه بالاترین مرتبه‌ی ممکنه‌ی بشری است و آن مرتبه نور واحد است، مرتبه ی امر است. ایشان از عالم خلق گذشته اند. ▪️«أَلاٰ لَهُ اَلْخَلْقُ وَ اَلْأَمْرُ» (اعراف/۵۴) از خلق گذشته‌اند و مرتبه‌ی فوق خلق را پیدا کرده‌اند و آن، مرتبه‌ی امر است...
▪️این روزها وقتی می‌پرسی که فلسفه چه می‌خوانی، پاسخی که معمولا می گیریم این است که اندیشه های را می‌خوانیم ▪️خوب اگر فلسفه اسلامی باشد، (کتاب) بدایه و نهایه مرحوم علامه طباطبایی است و اگر باشد، ویتگنشتاین و اسپینوزا و راسل و... اینها است. ▪️آیا خواندن اندیشه های فلاسفه، است؟ بله خواندن اندیشه های فلاسفه در جای خود بسیار مهم است. اگر کسی به اندیشه های سقراط یا ارسطو (یا هر فیلسوف بزرگ دیگری) آشنایی داشته باشد، بسیار مهم است. اما خواندن اندیشه ها، فلسفه نیست. ▪️فلسفه قابل تعلیم نیست. فلسفه «اندیشیدن» است درباره «اندیشه ها»؛ نه اندیشه ها را یاد گرفتن و حفظ کردن و لغات قلمبه بکار بردن. اگر درباره اندیشه ها نیاندیشم، صرفا یک انبان و خزانه ای خواهم بود و این شخص نیست. با این تعریف نود درصد کسانی که ادعای فیلسوف بودن دارند به «فلسفه دان» تغییر می‌کنند. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت اباالفضل العبّاس علیه السلام را شاگردان ایشان (آیت‌الله قاضی قدّس سرّه) کعبۀ اولیاء می گفتند. ▪️مرحوم قاضی پس از سیر مدارج و معارج و التزام به سلوک و مجاهدۀ نفس و واردات قلبیّه و کشف بعضی از حجابهای نورانی، چندین سال گذشته بود و هنوز وحدتِ حضرت حق تعالی تجلّی ننموده بود و مرحوم قاضی به هر عملی که متوسّل می‌شد، این حجاب گشوده نمی‌شد. ▪️تا هنگامی که ایشان از نجف به کربلا برای زیارت تشرّف پیدا کرده و پس از عبور از خیابان عبّاسیّه و عبور از درِ صحن، در آن دالانی که میانِ در صحن و خود صحن است، شخص دیوانه‌ای به ایشان می‌گوید: ابوالفضل کعبۀ اولیاء است. مرحوم قاضی همین‌که وارد رواق مطهّر می‌شود، حال توحید به او دست می‌دهد و تا ۱۰ دقیقه باقی می‌ماند. ▪️سپس که به حرم سیّدالشهداء علیه السلام مشرّف می‌گردد، در حالتی که دست‌های خود را به ضریح مقدّس گذاشته بود، آن حال قدری قوی‌تر دست می‌دهد و مدّت یک ساعت باقی می‌ماند. دیگر از آن به بعد مرتّباً و متاوباً و سپس متوالیاً حالت توحید برای ایشان بوده است. ◾️ (جُنگ خطّی شماره ۱۸، صص ۲۶۹-۲۷۰) باتلخیص ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️معاد بحار الانوار را نگاه بفرمایید، چه فرمایشات عجیبی از زبان ائمه اطهار در آنجا آورده است؛ مثلا جناب سید الشهداء برای بهشتیان ظهور می‌کند و آنها را شاد و خرم می‌نماید و این شادمانی بر اثر تشریف فرمایی و تجلی آن جناب است. ▪️این‌ها به زبان نمی‌آید که چگونه به تشریف فرمایی یک انسان الهی و ملکوتی، سرور و ابتهاج و قرب و معانی و معارف و حقایق به بهشتی ها دست می‌دهد. ▪️بهشت هم مراتب دارد و این طور نیست که جناب سید الشهداء برای هر بهشتی تجلی کند، بلکه قابلیت و استعداد می خواهد، "الدنیا مزرعة الاخرة". ▪️اگر انسان در این دنیا حسینی بود، آن‌جا چنین توفیقی خواهد داشت و سید الشهداء بر او تجلی خواهد کرد. ◾️ (شرح اشارات وتنبیهات)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei