eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هفتم4⃣ ● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 396 و بر زن لازم بود كه از مرد (پدرش باشد يا شوهرش ) در آنچه امر و دستور مى دادند كوركورانه اطاعت كند، چه بخواهد و چه نخواهد و باز به عهده زن بود كه امور خانه و اولاد و تمامى مايحتاج زندگى مرد را در خانه فراهم نمايد، و باز به عهده او بود كه حتى سخت ترين كارها را تحمل كند، بارهاى سنگین را به دوش بكشد، گل كارى و امثال اين كارها را بكند، و در قسمت حرفه و صنعت پست ترين حرفه را بپذيرد. و اين رفتار عجيب ، در بين بعضى از قبائل به حدى رسيده بود كه وقتى يك زن حامله بچه خود را به دنيا مى آورد بلافاصله بايد دامن به كمر بزند و به كارهاى خانه بپردازد. در حاليكه شوهرش با نداشتن هيچ كسالتى خود را به بيمارى بزند، و در رختخواب بخوابد و زن بدبختش به پرستارى او بپردازد، اينها كلياتى بود از حقوقى كه زن در جامعه عقب مانده داشت ، و از بهره هائى كه از زندگى اش مى برد، كه البته اهل هر قرن از قرنها بربريت و وحشيگرى و خصلت ها وخصوصيتهاى مخصوص به خود داشته ، سنت ها و آداب قومى با اختلاف عادات موروثيشان و اختلاف مناطق زندگى و جوى كه بر آن زندگى احاطه داشت ، مختلف مى شد كه هركس به كتب تأليف شده در اين باب مراجعه كند، از آن عادات و رسوم آگاه مى شود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_طباطبایی (ره) : ■توبه نظیر آب کری است که همه چیز را پاک می کند. وقتی خداوند از ذات گنهکار راضی شد، گناه را به حسنه و کار نیک مبدّل میسازد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 : ■●حالِ ما تقریباً حال کسانی است که در زمان و نزد انبیا علیهم‌السلام بودند و از آنها استفاده نمی‌کردند؛ ■●زیرا ما هم در کنار نمایندگان آنها ـ یعنی علما ـ هستیم و می‌توانیم به نزد آنان برویم و از آنها استفاده کنیم، ولی نمی‌رویم و استفاده نمی‌کنیم. ■●(در محضر بهجت، ج۳، ص۴۲)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●که ائمه – علیهم السلام – دوست دارند این حقایق را در کتاب انفسی من
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●و چقدر از اولیاءالله در تاریخ در نقاط مختلف زمین ، اسرار را القاء کرده اند و گاهاً انسان می بیند در جایی مشغول کار است یا عبور می کند و آن مکان ، ایشان را در قبض انداخته است . اما انسان نمی داند که در این محل چه خبرهایی گذشته و چه چیزهایی پیش آمده است که سبب تغییر حال انسان شده است که اگر این زمین به حرف در بیاید خواهد گفت که چرا وقتی شما به این نقطه می آیید قلبتان می گیرد .  مثلا ممکن است ولیّ حقّی ، نوشتجاتشان را به این دلیل که محرم سرّ پیدا نکردند تا به آنها بدهند ، در اینجا مدفون کرده باشد و این زمین ، چون حامل اسرار ایشان است هر کسی را که به این نقطه بیاید در قبض قرار می دهد که حرف ها داریم ان شاءالله . . ■● استادصمدی آملی حفظه الله●■(۵) @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می‌میرانیم●■(۱) ■●یك بیان نورانی از امام صادق(علیه السلام) هست كه این بیان یك دستور مستقیم دارد، یك پیام غیرمستقیم؛ آن دستور مستقیم این است كه حضرت به یكی از اصحابش فرمود: «فان مِتَّ فَوَرّث كُتبك بَنیك» تا نفس می‌كشید سواد؛ هرگز نگویید من بازنشست شدم یا فارغ‌التحصیل شدم، تا نفس می‌كشید به فكر فهمیدن و فهماندن باش، این دستور مستقیم امام است. ■●امام صادق(علیه السلام) كه دستور مستقیم به مفضّل داد فرمود طوری زندگی كن كه وقتی مُردی چهارتا كتاب برای بچه‌هایت به ارث بگذاری، آثار قلمی خودت را میراث خودت قرار بده. یعنی تو هم اهل قلم باش و می‌توانی؛ این همه علوم را ذات اقدس الهی برای ما خلق كرده است. این دستور مستقیم امام صادق است به امام موسی صدر؛ ■●اما پیام غیر مستقیمش به ورثه او این است كه شما وارث این تراث هستید واین را حفظ كنید علماً و عملاً. و جامعه را علم اداره می‌كند در صورتی كه به عمل برسد. ■●دیدار جمعی از اعضای مؤسسه امام موسی صدر با آیت الله العظمی جوادی آملی●■ ۱۰ اردیبهشت ۹۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ غَشِّنی فيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَارْزُقْنی فيهِ التَّوْفيقَ وَالْعِصْمَةَ، وَطَهِّرْ قَلْبی مِنْ غَياهِبِ التُّهَمَةِ، يا رَحيماً بِعِبادِهِ الْمُؤْمِنينَ. □خدایا در این روز مرا با رحمتت فراگیر و توفیق و حفظ از گناهان روز‌ی‌ام کن، و از تیرگی‌های تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ غَشِّنی فيهِ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللَّهُمَّ غَشِّنِے فِیهِ بِالرَّحْمَةِ اے خدا من را بہ رحمت خودت بپوشان □«غش» بہ معنے مخفے ڪردن است؛ اگر ڪسے عیب جنس را بپوشاند در اصطلاح مے گویند: غش در معاملہ ڪردہ است و در حدیث آمدہ است ڪه: «لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً» ڪسے ڪہ آب در شیر مے ریزد بہ مردم مے فروشد مسلمان نیست؛ ڪسے ڪہ مال عیب دار را بہ دیگرے مے فروشد و عیب آن را مخفے مے ڪند، مسلمان نیست و همچنین آدمے خیر هم نمے بیند. اگر رحمت الهے شامل حال ما بشود خیر زیادے بہ ما مے رسد. □وَ ارْزُقْنِے فِیهِ التَّوْفِیقَ خدایا بہ من توفیق بدہ □توفیق بدہ تا موفق بہ نماز شب بشوم؛ توفیق خواندن دعاے ابوحمزہ را عنایت ڪن و ... ! (علیہ السلام)_فرمودند: □مومن بہ سہ خصلت محتاج است ڪہ اولین آنها توفیق است □آقا در تهران ساڪن است و تا بحال به  زیارت شاہ عبد العظیم نرفتہ است! معلوم مے شود توفیق ندارد، بہ زیارت ایشان اهتمام داشتہ باشید؛ □عبد العظیم حسنے نہ تنها امام زادہ هستند بلڪہ ایشان از علماء هم بودہ اند «من زار عَبد العظیم بِرِے ڪَمَن زار قَبرَ الحسین بڪربلاءِ»؛ امام زادہ طاهر؛ امام زادہ حمزہ هم در جوار ایشان دفن هستند؛ مقید بہ زیارت این سہ بزرگوار باشید مخصوصا عبد العظیم حسنے ڪہ ایشان عالم هم بودہ اند و یڪے از محدثین بزرگ شیعہ مے باشند و وڪیل امام هادے(علیہ السلام) در سامرا نیز بودہ اند. نقل است ڪہ شخصے بہ خدمت امام هادے (علیہ السلام) مے رسند؛ حضرت ابتداء سئوال مے ڪردند اهل ڪجایے؟ اگر مے گفتند ما اهل شهر رے هستیم حضرت مے فرمودند: «علیڪم بالعبد العظیم الحسنی» □زمانے آیت اللہ وحید را در  شهر رے زیارت ڪردم و خدمت ایشان عرض ڪردم بہ منزل من تشریف بیاورید و ایشان گفتند: من از قم آمدہ ام فقط براے زیارت عبد العظیم حسنے و الان هم باید بروم و بعد مقدارے از فضائل ایشان را براے من نقل ڪردند. □پس مومن اول از همہ بہ توفیق نیازمند است □ ، مومن بہ واعظ درونے محتاج است تا همیشہ حواس او جمع باشد و از احوال دنیا عبرت آموزے ڪند؛ همیشہ بہ خودتان بگویید ڪہ تا ڪے از خدا غافل هستے! □"اے ڪہ پنجاہ رفت و در خوابے مگر این چند روزہ دریابی" □ ،«قبولُ مِن مَن یَنصحه» هر ڪس ڪہ تو را نصیحت مے ڪند از او بپذیر؛ هر چند ڪہ خود آن شخص اهل عمل نباشد؛ مثلا اگر شخصے سیگار مے ڪشد و بہ شما مے گوید: من سیگارے هستم ولے تو سیگارے نشو این نصیحت را از او قبول بڪنید. □وَ الْعِصْمَةَ؛  خدایا من را از گناهان حفظم ڪن □وَ طَهِّرْ قَلْبِے مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ خدایا قلب من را از آلودگے هاے شڪ پاڪیزہ ڪن □یعنے من گرفتار شڪ نباشم؛ بعضے ها دچار شڪ هستند و وسوسہ خناس بہ سراغ ایشان مے آید و از مبداء تا معاد انسان را در شڪ مے اندازد؛ خدایا من را از این گرفتارے نجاتم بدہ □ڪسانے ڪہ گرفتار وسوسہ هستند و در همہ مسائل شڪ مے ڪنند روزے صد مرتبہ ذڪر شریف «لا حول و لا قوہ الا باللہ العلے العظیم» را بگویند. «الَّذِے یُوَسوِسُ فِے صُدورِ النَّاس»؛ هر ڪسے ڪہ گرفتار است این ذڪر را بگوید. یڪ فردے گرفتار بود و از غصہ، لاغر شدہ بود. گفت شیطان همیشہ وسوسہ ام مے ڪند. گفتم این ذڪر را بگو. ذڪر را گفت و راحت شد. □پیامبر (صلے اللہ علیہ و آلہ و سلم) خطاب بہ سلمان مے فرمایند: اَڪثِر مِن قولِ لا حَول و لا قوة... □این ذڪر را زیاد بگو "فاِنَها ڪَنزٌ مِن ڪُنوزِ الجَنة" این ذڪر از گنج هاے بهشت است. هفت بار بعد از نماز مغرب و نماز صبح، جزء تعقیبات است و اولش بسم اللہ الرحمن الرحیم دارد. (ذڪر: «بسم اللہ الرحمن الرحیم لا حول و لا قوہ الا باللہ العلے العظیم») □یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِین اے خدایے ڪہ نسبت بہ بندہ هاے مومنت اهل ترحم و مهربانے هستے □خدا خیلے مهربان است یڪ نعمت هایے خدا بہ ما مے دہ ڪہ ما از خدا نخواستیم. خدا اینقدر ما را دوست دارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ‌■●امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند●■ ■ساعت ها چقدر سرعت دارند برای تمام کردن روزها. ■روزها چقدر سرعت دارند برای تمام کردن ماه ها. ■ماه ها چقدر سرعت دارند برای تمام کردن سال ها ■و سال ها چقدر سرعت دارند برای تمام کردن عمرها. (۱) ☑️پس فرصتمان خیلی کم است و باید آن را غنیمت دانست و به هدر نداد و باید در کار سرعت داشت. ■●شریف الرضی نهج البلاغه، قسمتی از خطبه ی ۱۸۸●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●از قطار جا نمانیم!●■ ■انسان می‌بیند رمضان دارد میرود؛ مثل قطاری که آخرین واگنش رسیده است و ما هم در راهی مانده‌ایم که حتی امید معجزه‌ای در آن نیست. اگر سوار نشویم، تنهایی است! ■من یادم نمی‌رود که یک احساس عجیبی از حرکت ماشین‌ها یا قطارها از کودکی در ما بود؛ چون شنیده بودیم که اگر به قطار دیر برسیم، می‌رود، بعد هم مشکلاتی پیش می‌آید. آنقدر رفتنِ قطار رنجمان می‌داد که ما حتی از قطار پایین نمی‌آمدیم، گاهی هم که پایین می‌آمدیم خیلی فاصله نمی‌گرفتیم. گاهی هم فکر می‌کردیم که اگر قطار رفت به کجای آن بچسبیم! ■حال که قطار رمضان، لحظه‌ها و روزها و شب‌هایش دارد می‌گذرد، ما اگر جا ماندیم و نرسیدیم، محرومیم و ملعونیم... ■●بهار رویش، ص ۱۲۷●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● ●■ ■يكى از شب‌هاى شريف است و در فضيلت و ثواب عبادت و احياى آن احاديث بسيارى وارد شده، از جمله در روايت آمده است آن شب كمتر از شب قدر نيست، و براى آن چند عمل مستحبّ است: ■ : غسل كردن هنگامی كه آفتاب غروب كرد. ■ : شب زنده دارى به نماز، دعا، استغفار و درخواست از خدا و بيتوته [شب زنده دارى] در مسجد. ■ : پس از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و نماز عيد بخواند: ■اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلانَا ■خدا بزرگ‌تر است، خدا بزرگ‌تر است، معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگ‌تر است، و خداى را سپاس، و سپاس خداى را بر آنچه ما را بدان هدايت كرد، و او را شكر بر آنچه به ما ارزانى داشت. ■ : چون نماز مغرب و نافله آن را خواند، دست‌ها را به جانب آسمان بلند كند و بگويد: ■يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا ذَا الْجُودِ يَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَيْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ. ■اى صاحب نعمت و كرم، اى داراى جود، اى برگزيننده‌ی محمّد و اى ياور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و بر من بيامرز هر گناهى كه شماره نمودى‌اش، و آن پيش تو در كتابى آشكار است. ■پس به سجده رود و در سجده صد مرتبه بگوید: ■«اَتُوبُ اِلَی اللهِ» ■سپس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد، كه به خواست خدا برآورده خواهد شد. ■و در روايت شيخ آمده است كه پس از نماز مغرب به سجده رود و بگويد: ■يا ذَا الْحَوْلِ يَا ذَا الطَّوْلِ يَا مُصْطَفِياً مُحَمَّداً وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَ نَسِيتُهُ أَنَا وَ هُوَ عِنْدَكَ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ ■اى صاحب قدرت، اى داراى عطا، اى برگزيننده‌ی محمّد و اى ياور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و بر من بيامرز هر گناهى را كه مرتكب شدم و آن را فراموش كردم، و آن گناه نزد تو در كتابى آشكار است. : ■«اَتُوبُ اِلَی اللهِ» ■ : امام حسين عليه السّلام را زيارت كند كه فضيلت بسيار دارد. ■ : ده مرتبه این ذكر را كه در شب جمعه نیز وارد شده است بگويد: ■يا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ ■اى خدايى كه فضل و كرمت بر خلق دائم است و دو دست عطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخشش‌هاى بزرگ، درود فرست بر محمّد و آل او كه در اصل خلقت و فطرت بهترين خلقند. اى خداى بلند مرتبه در همين شب گناه ما را ببخش. ■ : ده ركعت نمازى كه در شب آخر ماه رمضان گذشت بجا آورد. ■ : دو ركعت نماز بجا آورد: ■ ■سوره «حمد» یک مرتبه ■سوره «توحيد» هزار مرتبه ■ ■سوره «حمد» یک مرتبه ■سوره «توحيد» يك مرتبه ■و پس از سلام سر به سجده گذارد و صد مرتبه بگويد: ■«اَتُوبُ اِلَی اللهِ» : ■يا ذَا الْمَنِّ وَ الْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْعَلْ بِی كَذَا وَ كَذَا. ■و بجاى «كذاو كذا» حاجات خود را بخواهد. ■و روايت است كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام اين دو ركعت را به اين كيفيت به جا می‌آوردند، سپس سر از سجده برداشته و می‌فرمودند: به حقّ آن خداوندی كه جانم به دست قدرت اوست هر كه اين نماز را بخواند هر حاجتی از خدا بطلبد، البتّه عطا كند و اگر به عدد ريگ‌های بيابان گناه داشته باشد خدا بيامرزد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● #مراقبات_شب_عید_فطر●■ ■يكى از شب‌هاى شريف است و در فضيلت و ثوا
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● ●■ ‌ ■در روايت ديگرى به جاى هزار مرتبه سوره «توحيد» صد مرتبه وارد شده، ليكن اين نماز را بايد پس از نماز مغرب و نافله آن بجا آورد و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس پس از پايان نماز اين دعا را نقل كرده‌اند: ■يا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللَّهُ يَا رَحِيمُ يَا اللَّهُ يَا مَلِكُ يَا اللَّهُ يَا قُدُّوسُ يَا اللَّهُ يَا سَلامُ يَا اللَّهُ يَا... (برای مطالعه دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه بفرمایید) ■ : چهارده ركعت نماز بجاى آورد، در هر ركعت: ■سوره «حمد» و «آيت الكرسی» و سه مرتبه سوره «توحيد» ■تا در برابر هر ركعتى ثواب چهل سال عبادت و ثواب عبادت هر كه در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده براى او باشد. ■ : شيخ طوسى در كتاب «مصباح» فرموده كه در آخر شب غسل بجاى آر، و تا طلوع فجر در جاى نماز خود بنشين. @mohamad_hosein_tabatabaei
: ■●[به مناسبت روز عیدفطر]●■ ■●جمال السالكين سيدبن طاووس مينويسد: "مبادا اين روز را (روز عيدفطر) به بازی و اهمال بگذرانی ، چرا كه نميدانی از مردودين هستی يا مقبولين . ■●پس اگر اميد قبول داری، شكر زيادی به جا آور و اگر ترس از ردّ در تو هست، اسيرحزن واندوه باش!" ■●به هرحال نبايد از اين روز غفلت كنيم. اگر رجاءِ قبول هست كه شكرش را به جا می آوريم، واگر خوفِ ردّ باشد بايد با تضرّع به بارگاهش تدارك مافات كنيم. اگر كسی بتواند يك نور كه در اين ماه كسب كرده است، حفظ كند و با معاصی از بين نبرد و به ماه رمضان سال آينده برساند، آثاری ميبيند كه بايد نزد خود نگه دارد و قابل انتقال به غير نيست! @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الْأَيَّامِ وَ السَّاعَاتِ ■بدرود ای گرامی‌ترین اوقاتی که ما را مصاحب و یار بودی، ای بهترین ماه در همه روزها و ساعتها. ■●صحيفه سجاديه _دعای ٤٥ دعای وداع با ماه مبارك رمضان●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حدیثی از صلی‌الله‌علیه‌وآله در آستانه فرارسیدن عید سعید ●□ □●شب عید فطر شب جوائز●□ □●از ابن‌عباس نقل شده که از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شنیده که فرمودند: ... و چون شب عید فطر که شب جوائز نام دارد، فرا رسد، خداوند پاداش عمل‌کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. و چون صبح روز عید فرا رسد، خداوند فرشتگان را در تمام شهرها برانگیزد؛ پس در زمین فرود آیند و سر کوچه و گذرها بایستند و گویند: اى امّت محمد، به‌سوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد، و گناهان بزرگ را بیامرزد. □●و چون سوى محل برگزارى نماز عید روند، خدا عزّ و جل به ملائکه فرماید: اى ملائکه من، پاداش یک اجیر وقتى به وظیفه‌اش عمل کند چیست؟ گویند: معبودا و سيّدا، پاداش او آن است که اجر او را به‌طور کامل عطا کنى. خدا عزّ و جل فرماید: اى ملائکه من، شما را گواه مى‌گیرم که من پاداش این را که در ماه رمضان روزه گرفتند و به نماز ایستادند، خرسندى و آمرزش خودم قرار دادم. □●و مى‌فرماید: اى بندگانم، از من درخواست کنید. به عزّت و جلالم خودم سوگند، شما امروز در این گردهمابىِ خود براى آخرت و دنیایتان هرچه از من بخواهید، به شما ببخشم. و به عزّتم سوگند، تا آن زمان که مرا مراقب خود بدانید و از من بترسید، گناهان و عیوب شما را بپوشانم. به عزّتم سوگند که شما را از عذاب پناه دهم و در نزد کسانى که در دوزخ جاودانند، رسوا نسازم. □●باز گردید که همگى بخشیده شده‌اید. شما مرا خشنود ساختید و من از شما خشنود گشته‌ام. □●پیامبر فرمود: پس ملائکه بدین بخششى که خداوند به این امّت به هنگام افطار ماه رمضان عنایت فرموده، یکدیگر را بشارت داده و تبریک گویند. □● ، ص٢٣٢؛ ، ج١، ص٢۵؛ ، ج٩٣، ص٣٣٩●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○[اسرار قنوت نماز عيد فطر]○□ : □نبايد از مضامين عرشی قنوت نماز عيد فطر غفلت كنيم كه حقيقتا اسراری در آن است آنجا كه ميفرمايد : "خدايا مرا داخل كن در تمام خيرهايی كه محمد وآل او (صلی الله علیه وآله) را در آن داخل كردی " ؛ آيا اين ممكن است؟! □يكی از خيرهايی كه آنها عليهم السلام در آن داخل شدند ، است؛ آيا برای ما هم ممكن است امام شويم؟! يكی از آن خيرها ، است ؛ آيا ما هم ميتوانيم معصوم باشيم؟! □پاسخ اين است كه ما تمام خيرهای آن ذوات مقدسه را تام و تمام نميتوانيم داشته باشيم ، اما در حد ظرفيت خودمان از همان سنخ خيرات را ميتوانيم داشته باشيم ، مثلا ماهم در حد خودمان از گناه دوری كنيم و يا به اندازه ی ظرفيت خودمان ، هدايتگری داشته باشيم. □پس مقصود اين است كه خدا از سنخ آن خيرات به اندازه ی ظرفيت خودمان به ما مرحمت فرمايد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●شب عید فطر، آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت اول●□ □●شب عید فطر بسیار عظیم‌القدر است و بنا به روایات پهلو به پهلوی لیالی قدر میزند؛ با این امتیاز که لیلة القدر به‌صورت دقیق و معیّن شناخته‌شده نیست؛ امّا شب اوّل ماه شوّال قابل تشخیص است. □●این آخرين احتمال شب قدر و آخرین فرصت برای خسارت‌زدگان و محرومانی است كه خود را دست‌خالی می‌بینند. □●آستانه ی عید فطر نقطه ی پایانی ارزیابی ها و دغدغه ی خاطرهاست. □●خدايا تو در اين ماه شيطان را در غل و زنجير كردی، درهای دوزخ را بستی، درهای بهشت را گشودی؛ ولی ما هيچ نكرديم. خدایا نکند دست رد بر سینه ی ما زده شود و جزو مردودان مدرسه‌ی ماه رمضان باشیم! □●در این شب به درگاه خداوند روی آوریم و برای بی‌توجّهی ها و تقصیرهایمان در هدر دادن لحظات بی‌نظیر ماه رمضان عذرخواهی و توبه و استغفار کنیم و از خدای متعال بخواهیم که در این فرصت آخر کار ما را و آشفتگی ما را سامان بخشد. □●مبادا تنبلی سراغ ما بیاید که بگذار افطار کنیم، بعد کمی استراحت، کمی صحبت و... دقایق گرانبهای شب عید فطر از دستمان برود. همین یک شب می‌توان کار را به سامان رساند. نباید مأیوس بود؛ دربرابر خدایی که حتّی دعای ابلیس را پس از آن تمرّد عجیب، رد نکرد، جایی برای یأس نیست. ... □●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور۸۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●شب عید فطر، آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت اول●□ □●شب عید فطر بسیار عظیم‌القدر است و
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت دوم●□ □●وقتی ابلیس از فرمان خدا در سجده بر آدم سر باز زد و با خدای متعال به مقابله برخاست و امر الهی را مردود و نادرست ارزیابی کرد که: □●اَنا خَيرٌ مِنهُ خَلَقتَني مِن نارٍ وَ خَلَقتَهُ مِن طينٍ: من از او برترم زیرا تو مرا از آتش آفریدی و او را از گِل، خدای متعال او را از درگاه خود راند: □●قالَ فَاخْرُج مِنها فَاِنَّكَ رَجيمٌ؛ وَ اِنَّ عَلَيكَ لَعنَتي اِلىٰ يَومِ الدِّينِ: بیرون شو که تو رانده‌ای و لعنت من تا روز داوری بر توست. ☑️آنگاه این موجود ملعون از خدای متعال درخواستی کرد: □●اَنظِرني اِلىٰ يَومِ يُبعَثونَ: تا روز محشر به من مهلت بده و نابودم نکن. خدای متعال حتّی دست رد بر سینه ی این ابلیس لعین نزد و فرمود: □●قالَ فَاِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرينَ؛ اِلىٰ يَومِ الْوَقتِ الْمَعلُومِ: تو از مهلت یافتگانی؛ تا روزی که آن زمان معیّن فرارسد. در خانه‌ی خدا جای ناامیدی نیست؛ □●در این شب از پیشگاه خدای متعال تقاضا کنیم که از تمام تقصیرات ما در این ماه بزرگ چشم پوشی کند و ما را از جمله ی بخشودگان و رهاشدگان از بند آتش غضب و سخط خود قرار دهد.  ... □●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور ۸۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت دوم●□ □●وقتی ابلیس از فرمان خدا در سجده بر
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت پایانی●□ □●اعمال بسیار زیبا و نورانی شب عید فطر را درحدّ توان با شادابی و نشاط انجام دهیم. □●از یک سو ترس و بیم از  کرده های خود و از دیگر سو امید و رجاء به فضل بی منتهای حضرت حقّ، ما را به بهره بردن از این فرصت نهایی برانگیزاند؛ تا با لطف و فضل عمیم پروردگار، آنچه از دست رفته، جبران شود.  □●بنا به روایات خدای متعال در شب عید فطر، به اندازه ی مجموع کسانی که در کلّ ماه مبارک رمضان، مورد غفران و بخشش قرار داد و از بند دوزخ رها کرد، انسانها را میبخشد. □●از اینجا می‌شود عظمت شب عید فطر را درک کرد و قدر دانست. گویا تمام فیوضات ماه مبارک رمضان زمینه‌ای برای رسیدن به این شب بوده است. □●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور۸۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■«وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/۲۲) ■«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (روم/۳۰) ■«إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (انعام/۷۹) ■●فطر به معنای شکافت، آغاز کرد و به وجود آورد معنی شده است. فطیر بی‌مایه را گویند؛ «وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الإِْخْلاَصُ لَهُ وَ كَمَالُ الإِْخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ»،(نهج‌البلاغه/خطبه ۱) ؛ توحید فطری، توجه و فنای در ذات باری تعالی است که بی‌مایه و بی‌رسم و نشان است و خود همه را مایه و رسم و نشان می‌باشد. ■●در انفطار ظهور است؛ کل ما سوی الله به ید قدرت اللهی کامله‌ی مطلقه از مقام آسمان ذات که گنج مخفی است، ظهور نموده‌اند. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید: «أنا فطرت العالمین». ■«إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ» (انشقاق/۱)؛ «إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ... فَالِقُ الْإِصْبَاح» (انعام/۹۵،۹۶). این انشقاق سماء ذات یا احدیت و یا فالق بودن الله مر دانه‌ی مجمل و هسته‌ی بسیط را و صبح ظهور نور وجود، به معنای انفطار می‌باشد که جمله توسط اسم جامع الله که مظهریت اتمّ آن ولایت شمسیه‌ی علویه می‌باشد صورت می‌گیرد. ■●لذا حضرت علی علیه‌السلام در خطبه‌ی ، این فاطریت و فالقیت را به خود اسناد می‌دهد: «انا الذی ارسیت الجبال و بسطت الارضین، انا مخرج العیون و منبت الزروع و مغرس الاشجار و مخرج الثمار.» ■●به انفطار و انشقاق، کثرت ظاهر می‌شود و به رجوع کثرت به حقیقت فاطر، دوران حاکمیت اطلاقی، دولت اسم الباطن فرا می‌رسد. «وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/۲۲) ■●فطر، ظهور و تفصیل حقایق مجمل است و عید فطر، رجوع کثرت به وحدت و اضمحلالشان در حقیقت خود می‌باشد. «إِنَّا لِلَّهِ» فطر است و «إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» عید فطر؛ پس بنگر که چون آن فآن در کل نظام هستی عید فطر سریان و جریان دارد. ■●صوم و صمت مظهر آن حقیقت سر به مهراند که از آغاز صبح شروع می‌شود و عنداللیل به غروب آفتاب به افطار شکفته می‌شود. در قوس نزول است که مراتب آن لیل و لیالی هستند. کثرت لیل است که با غروب آغاز می شود. لذا افطار به وقت غروب می‌باشد. و صعود و قوس صعود یوم است و ایام الله، لذا صائم به روز، تشبه به اله عالم پیدا می‌کند و به وحدت می رسد. (چه خوب که در زبان آذری، روزه را عروج می گویند). صائم به صوم تشبه به حق پیدا می کند و به افطار داخل در خلق و کثرت می شود. لذا حق تعالی فرمود: «الصّومُ لي و أنا أجزی بِه» (الفقیه ج٢ ص٧۵) ☑️خدایا چشمان دلمان را به تماشای جمال دل آرای حجت کامله ات روشن فرما تا عید فطر حقیقی را به شهود بنشینیم و دریابیم که فطر و عید فطر مراتب وجودی اوست و داخل شویم در حصن حصین او و در آنچه که داخل شدند در آن محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله. و خارج شویم از آنچه که خارج شدند از آن محمد و آل محمد صلوات الله علیه و علیهم اجمعین و الحمدلله علی ما هدانا. ■●علی، نقطه آغاز وجود. ص ۷۰ و ۷۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
○حقّانیتِ جهان شمولی ارباب ○در بیت خدا اذن دخولی ارباب ○دنیا همه مات معجزاتت شده است ○الحق که محیرالعقولی ارباب #عالیه_رجبی @mohamad_hosein_tabatabaei
○حقّانیتِ جهان شمولی ارباب ○در بیت خدا اذن دخولی ارباب ○دنیا همه مات معجزاتت شده است ○الحق که محیرالعقولی ارباب #عالیه_رجبی @mohamad_hosein_tabatabaei
○ماه ِ من، طايفه ی روزه بگيران چه كنند؟ ○شب ِ عيدی كه تو پنهان شده باشی جايی؟ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هشتم 1⃣ ● زندگى زن در ملت هاى متمدن قبل از اسلام منظور ما از امتهاى متمدن و پيشرفته آن روز، آن امت هائى است كه تحت رسوم ملى و عادات محفوظ و موروثى زندگى مى كرده اند بدون اينكه رسوم و عاداتشان مستند به كتابى يا مجلس قانونى باشد، مانند مردم چين و هند و مصر قديم و ايران و نظائر اينها. آنچه در اين باب در بين تمامى اين امتها مشترك بوده ، اين بود كه زن در نظر اين اقوام هيچگونه استقلال و حريت و آزادى نداشته ، نه در اراده اش و نه در اعمالش ، بلكه در همه شئون زندگى اش تحت قيمومت و سرپرستى و ولايت بوده ، هيچ كارى را از پيش خود منجز و قطعى نمى كرده ، و حق مداخله در هيچ شأنى از شئون اجتماعى را نداشته است (نه در حكومت ، نه درقضاوت ، و نه در هيچ شأنى ديگر). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 397 حال ببينيم با نداشتن هيچ حقى از حقوق ، چه وظائفى به عهده داشته است ؟ اولا تمامى آن وظائفى كه به عهده مرد بوده به عهده او نيز بوده است ، حتى كسب كردن و زراعت و هيزم شكنى و غير آن ، و ثانيا علاوه بر آن كارها، اداره امور خانه و فرزند هم به عهده او بوده ، و نيز موظف بود كه از مرد در آنچه مى گويد و مى خواهد اطاعت كند. البته زن در اينگونه اقوام ، زندگى مرفه ترى نسبت به اقوام غير متمدن داشته است ، چون اينان ديگر مانند آن اقوام به خود اجازه نمى دادند زنى را بكشند، و گوشتشان را بخورند، و بطور كلى از مالكيت محرومشان نمى دانستند، بلكه زن فى الجمله مى توانست مالك باشد، مثلا ارث ببرد، و اختيار ازدواج داشته باشد، گو اينكه ملكيت و اختياراتش در اينگونه موارد هم ، به استقلال خود او نبود. در اين جوامع مرد مى توانست زنان متعدد بگيرد، بدون اينكه حد معينى داشته باشد، و مى توانست هر يك از آنان را كه دلش خواست طلاق دهد، و شوهر بعد از مرگ زنش مى توانست بدون فاصله ، زن بگيرد، ولى زن بعد از مرگ شوهرش نمى توانست شوهر كند، و از معاشرت با ديگران در خارج منزل ، غالبا ممنوع بود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei