eitaa logo
محکمات
331 دنبال‌کننده
439 عکس
159 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی 🔺ارتباط با مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم لطفا برای پیوستن به کمپین "عهد جمعی برای جهاد علمی" دوستانتان را دعوت کنید. https://www.farsnews.ir/my/c/46977
هدایت شده از افق حوزه
💠مراقبت از دل‌ها 💥حضرت رضا (علیه السلام) ✅إنَّ لِلقُلوبِ إقبالاً و إدبارا، و نَشاطا و فُتورا، فإذا أقبَلَت بَصُرَت و فَهِمَت، و إذا أدبَرَت کَلَّت و مَلَّت، فَخُذُوها عِندَ إقبالِها و نَشاطِها، و اترُکُوها عِندَ إدبارِها و فُتورِها. ❇️همانا دلها را رویکردى است و روى گردى، نشاطى است و ضعفى. پس هر گاه رو کنند، با فهم و بصیرت شوند و هر گاه پشت کنند، خسته و ملول گردند. بنا بر این، به گاه روى آورى و نشاطشان، به آنها چنگ زنید [و در عبادات به کارشان کشید] و به گاه روی گردانى و ضعفشان، آنها را به حال خود رها سازید. 📚منبع: بحار الأنوار : 78/353/9 📡کانال رسمی هفته نامه افق حوزه: 🔰 @ofogh_howzah
💠 ترسیم خطوط نهضت از سوی رهبر معظم انقلاب: ♦️ برای ثبت در تاریخ می‌گویم.. ‼️از مشخصه‌های مهم نهضت اسلامی تعامل دو خط "مقاومت اسلامی" و "روشنگری اسلامی" بود. کسانی درخط مقاومت بودند، ولی از تفکراسلامی برخوردار نبودند و متحجر شدند. کسانی هم خط روشنگری را پیش گرفتند، اما در خط مقاومت حرکت نمی‌کردند. درآغاز نهضت در سال ۴۲ خط مقاومت علیه حکومت برجستگی داشت، پس از آن نهضت به سمت روشنگری اسلامی پیش رفت و متحجران عقب ماندند. سال ۴۵و۴۶ دشوارترین سال نهضت بود، چراکه شاه گروه‌های مقاومت را قلع و قمع کرد، لذا بسیاری به خط روشنگری دینی پرداختند. اینان کسانی بودند که هم در آغاز و هم در پایان در خط اول مقاومت هم بودند، اما در سال ۴۵و۴۶ در خط دوم یعنی روشنگری بودند. از جمله آنان شهیدان بهشتی و مطهری و باهنر بودند. برای ثبت در تاریخ می‌گویم؛ من از اندک افرادی بودم که هردو خط "مقاومت" و "روشنگری" را درآمیختم و درتمام زندگی مبارزاتی هر دو خط را باهم ادامه دادم! خون دلی که لعل شد ص۵۶ @Jahade_tabeini
🌐همیشه انسان باید حالش حال مراقبه باشد/ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ بَصير 🔰 شهید مطهری ✅برخي افراد که چند روز قبل از فوت مرحوم آقاي بروجردي (رضوان اللَّه عليه) خدمت ايشان بودند گفتند: خيلي ايشان را ناراحت ديديم و ايشان گفتند که خلاصه عمر ما گذشت و ما رفتيم و نتوانستيم خيري براي خودمان پيش بفرستيم، عملي انجام بدهيم. يکي از کساني که آنجا نشسته بود، گفت: آقا، شما ديگر چرا؟! ما بدبختها بايد اين حرفها را بزنيم، شما الحمدللَّه اين همه آثار خير از خودتان باقي گذاشتيد، اين همه شاگرد تربيت کرديد، اين همه آثار کتبي از خودتان به يادگار گذاشتيد، مسجدِ به اين عظمت ساختيد، مدرسه‌ها ساختيد. وقتي اين را گفت، ايشان يک جمله فرمود که حديث است: خَلِّصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ بَصيرٌ. چه مي‌گويي؟! عمل را بايد خالص انجام داد. نقّادِ آگاهِ آگاهي آنجا هست. تو خيال کرده‌اي اينها که در منطق مردم به اين شکل هست، حتماً در پيشگاه الهي هم همين جور است؟!.انَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلونَ. ✅اينجاست که علماي اخلاق اسلامي با الهام از اين آيه مسئله‌اي را مطرح مي‌کنند که مي‌گويند امّ‌المسائل اخلاق است، مادر همه مسائل اخلاقي است و آن « » است. مراقبه يعني با خود معامله يک شريکي را بکن که به او اطمينان نداري و هميشه بايد مواظبش باشي، مثل يک بازرسي که در اداره است؛ يعني خودت را به منزله يک اداره تلقي کن و خودت را به منزله بازرس اين اداره [تلقي نما] که تمام جزئيات را بايد بازرسي و مراقبت کني. مراقبه چيزي است که هميشه بايد همراه انسان باشد، يعني هميشه انسان بايد حالش حال مراقبه باشد. 📚تعلیم و تربیت در اسلام ص۲۴۹
🛑 جدیدترین آمار ثبت ازدواج و طلاق در قم 🔹مدیر کل ثبت احوال استان قم از افزایش ۵ درصدی طلاق و افزایش ۲۰ درصدی ازدواج‌های استان در ایام کرونایی خبر داد. 🔹وی با اشاره به آمار طلاق و ازدواج در قم، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا حال حاضر یعنی حدود ۸ ماهه اول سال ۹۹ تعداد ۵ هزار و ۱۵۳ مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده است، همچنین در همین مدت مذکور هزار و ۸۸۵ مورد طلاق ثبت شده است!
♨️از پا فتادنی که به منزل برابر است.. 🔰دیوان صائب تبریزی/ غزل ۱۸۸۸ 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔅دیوانه خموش به عاقل برابرست 🔅دریای آرمیده به ساحل برابرست 🔅گردی که خیزد از قدم رهروان عشق 🔅با سرمه سیاهی منزل برابرست 🔅دارد به چهره گوهر ما در محیط عشق 🔅گرد یتیمیی که به ساحل برابرست 🔅در وصل و هجر، سوختگان گریه می‌کنند 🔅از بهر شمع، خلوت و محفل برابرست 🔅رحم است بر کسی که نرسته است از خودی 🔅این قید با هزار سلاسل برابرست 🔅دلگیر نیستم که دل از دست داده‌ام 🔅دلجویی حبیب به صد دل برابرست 🔅در زیر پای سدره و طوبی است مرقدش 🔅هر کشته را که جلوه قاتل برابرست 🔅می‌رقصی از نشاط می ناب، غافلی 🔅کاین رقص با تپیدن بسمل برابرست 🔅فهم رموز عشق ز ادراک برترست 🔅اینجا شعور عالم و جاهل برابرست 🔅دست از طلب مدار که دارد طریق عشق 🔅از پا فتادنی که به منزل برابرست 🔅آخر به وصل شمع چو پروانه می‌رسد 🔅هر دیده را که روشنی دل برابرست 🔅در کشوری که عشق گرانمایه، گوهری است 🔅دُرّ یتیم و آبله دل برابرست 🔅صائب ز دل به دیده خونبار صلح کن 🔅یک قطره اشک گرم به صد دل برابرست
📌 از وقتی که مصاحبه رو دیدم و اینکه گفت روزی هجده ساعت واسه کانال فعالیت می‌کرده انگار کسی کنج ذهنم نشسته و مدام یه جمله‌هایی رو تکرار می‌کنه... ➖ زمستان شما را به جنگ فرا می‌خوانم می‌گویید هوا سرد است... ➖ تابستان شما را به جنگ فرا می‌خوانم می‌گویید هوا گرم است... ➖ ای مردنمایان نامرد! کودک صفتان بی‌خرد... ➖ چقدر دوست داشتم شما را هرگز نمی‌دیدم و هرگز نمی‌شناختم... 🔹 به خودم فکر می‌کنم و اعتقادات و ادعاهام، به امثال زَم فکر می‌کنم و اعتقادات و ادعاهاشون. البته الان مسئله من قضاوت‌شون نیست؛ که هر آدمی مسئول رفتار و کردار خودشه و برای اونچه که مسئوله باید پاسخگو باشد. چیزی که ذهنم رو درگیر خودش کرده همون هجده ساعته! 💢 باز به خودم فکر می‌کنم و به زَم... نگاهم به زاویه‌ای می‌مونه که از تفکر و اعتقاد من تا تفکر و اعتقاد اون در ذهنم شکل می‌گیره و دوباره صدایی در گوشم نجوا می‌کنه و تمام وجودم رو ویران می‌کنه. ➖ به خدا دوست داشتم معاویه شما را با نفرات خود مانند مبادله درهم و دینار با من معامله می‌کرد. ده نفر از شما می‌گرفت و یک نفر از آنها به من می‌‌داد. 🕗 هر بار که به خودم فکر می‌کنم چیزی در من نهیب می‌زنه که تو برای چیزی که اعتقاد و ایمان و تفکرته چند ساعت از روزت رو وقت میذاری؟ ❓ از این منظر امثال زَم کجای زندگی‌شون ایستادند و تو کجا...؟ ⚠️ نکنه کسی که دم از حُب و عشق و ولایتش می‌زنی آرزو کنه ده نفر مثل تو را با یکی مثل زَم عوض کنه... کجای این معامله ایستادی...؟ و تا کجا پای امام زمانت می‌ایستی...؟ 🔻 منبع: واحد مهدویت موسسه مصاف(مهدیاران) ❗خواهشا مطالب کانال بالینک ارسال شود❗ 🔍 موسسه تخصصی خطابه امیربیان یزد 🔎 https://eitaa.com/amirbayanyazd
هدایت شده از المرسلات
♨️نکاتی برای اصلاح حوزه ها 🔰امام خمینی (ره) ✅آنچه در راس مفاسد است همان است که حوزه از تهدید می‌شود، باید آن علاج شود و علاجی [نیست‌] جز آنکه شخصیتهایی که مورد قبول باشند و از حیث قابل عرضه باشند در حوزه‌ها باشند و آنها را به دست گیرند. ... اشخاصی را پیدا کنید که- و لو به نحو نوبت- تمام ایام، حوزه را اشغال کنند و بتدریج در روحیه موثر شوند. ... تذکر تنها کافی نیست و باید این انحرافات را جلوگیری کرد و آن به همت شخصیتها، که از آن جمله شما [شهید مطهری] هستید، باید انجام گیرد. 📚صحیفه امام، ج۳، ص۳۲۸ @sahifeh_entezar @fater290
📣 ⚠️ -نشست های _سیاسی_بصيرتي 🔰 برگزاری سلسله جلسات بصیرت افزايي ، عمومی حوزه علمیه خراسان با عنوان نفوذ و استحاله 🔸 مدرسه علمیه الزهرا سلام الله گرمه باهمکاری اداره تبلیغات اسلامی در نظر دارد ✅ اولين جلسه از سلسله جلسات مجازي سیاسی بصيرتي ، با حضور ارزشمند حجت الاسلام حريزاوي معاونت محترم سازمان تبلیغات کشور، ويژه مديران،مسئولين و اساتيد و طلاب محترم حوزه هاي علميه خراسان بزرگ برگزار نمايد، مستدعيست جهت استفاده همگاني از این برنامه دستور اطلاع رسانی بفرمائید./باتشکر 🎤باارائه استاد محترم حريزاوي 📆 زمان: دوشنبه 24 آذر ماه ⏰ ساعت: 10 صبح 🖥 مکان: در بستر فضای مجازی از طریق سامانه lms2 به نشانی: 🌐 https://azgarme.lms2.hozehkh.com/ws/a39t4ddbu8j 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ کانال رسمی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/4092067873Cd2b9de633c ╰┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╯
هدایت شده از این کانال تعطیل می‌شود
📝فراخوان علمی: : 🔺اصالت بخشی به اراده و خواست عمومی مردم 🔺ارائه راهبرد نرمش قهرمانانه 🔺عقلانیت مدارا با جریان غرب گرا 🔺اعتماد به سنت های توحیدی و قرآنی 🔺آینده بینی نسبت به بی نتیجه ماندن توافق با غرب 🔺راهبری رشد ملت ایران بر مدار عبرت و تجربه تاریخی 🔺تبیین منطق روابط بین الملل در مکتب انقلاب اسلامی 🔺ترمیم عزت واقتدار ملی 🔺گشودن افق موازی برای بی اثرنمودن تحریم ها و جهش اقتصادی کشور 🔺عاقبت بینی پیامدهای اعتماد به غرب 🔺 قانون اساسی و سطح ورودهای رهبری در امور کارشناسی و اجرائی توافقات 🔺مقایسه تطبیقی سیره امام خمینی ره با رهبری آیت الله خامنه ای در مسئله برجام ✍️نویسندگان محترم می توانند مقالات، جستارها و یادداشت های فاخر خود را از یکی از طرق ذیل برای دبیرخانه همایش ارسال نمایند: 1️⃣ ، و به آیدی: @hekmaterahbarane 2️⃣ارسال به دفتر پژوهشکده: آدرس دبیرخانه: قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم ع تلفن: 02537834306 فاکس: 02537742284 صندوق پستی: 37185-135 📌آخرین مهلت ارسال آثار: تاریخ 1400/01/25 ✅زمان برگزاری همایش: اردیبهشت ماه 1400 🔷پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) @Pajooheir
🔻قرارگاه حضرت نرجس خاتون(س) 👈قصد دارد به مدد الهی جهت سلامتی امام زمان(عج) و دفع بلااز ملت عزیز ایران و بازگشت سلامتی به مردم عزیز وحفظ و سلامتی رهبر عزیزمان 👈 در قدم اول ۱۳۵ قربانی گوسفند انجام دهد و بین مستحقین و نیازمندان تقسیم نماید 🔰برای مشارکت حداکثری مومنین در ضمن اطلاع رسانی به اطرافیان 🔹عزیزان مبالغ واریزی خود را به کارت 6273-8111-4871-5854 🔹حساب انصار قرارگاه نرجس خاتون سلام الله علیها 💌 @jsalamat_ir
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨ ✨ ⃣ 🔰گفتیم همه چیز است و این اسماء از اوست. همچنین اسم در مسمای خود(ذات) فانی است. ما خیال می کنیم که استقلالی داریم اما واقعیت این است که اگر در یک آن، آن شعاع وجودی که سبب ظهور و تجلی موجودات توسط حق تعالی شده، برداشته شود و آن تجلی حضور نداشته باشد، تمام موجودات لاشئ شده و به حالت اولشان برمی گردند. زیرا همه عالم با تجلی حق تعالی وجود پیدا کرده است. و آن تجلی و نور، اصل حقیقت وجود است؛ یعنی است. لذا الله نورالسموات و الارض . خداوند آسمان ها و زمین است. این نور ظهوری دارد. انسان، حیوانات و همه موجودات ظهورات این نور هستند. پس همه موجودات هستند. می گوییم الله نور السموات و الارض زیرا وجود آسمان ها و زمین که نور هستند، از خداست. و این نور آنقدر در ذات الهی فانی است که می گوییم [الله نور السموات و الارض] نه [الله یُنَوِّر السماوات] زیرا در عبارت دوم، یک مفهوم جدایی میان خدا و موجودات نهفته است؛ در حالیکه گفتیم هیچ استقلالی میان موجودات و خداوند وجود ندارد. استقلال یعنی اینکه یک موجود، دیگر ممکن نباشد و واجب شود. در حالیکه تنها وجود واجب، ذات حق تعالی است. بنابراین از این جهت که می فرماید: به اسم الله قل هو الله احد ، معنی اش آن نیست که بگو بسم الله الرحمن الرحیم؛ بلکه بدین معناست که . یعنی گفتنت هم با است. نتیجه آن که چون همه ی امور و همه چیزها از اوست، و هیچ موجودی از خودش چیزی ندارد، پس حمدی که می کنیم و می کنند، به سبب اسم الله است. و از این جهت فرموده: . 🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨ ✨ ✨ ⃣ 🔰 جلوه حق تعالی است و و از جلوه های این جلوه است. با رحمت و با رحمانیت، همه موجودات را ایجاد کرده است. این است. اصلا وجود، است. حتی آن وجودی که به موجودات شریر اعطا شده نیز باز رحمت است؛ ای که همه موجودات را تحت پوشش خود دارد. لذا همه موجودات عین رحمت هستند یعنی خودشان رحمتند. و بسم الله، جلوه است به تمام معنا؛ مقامی است که جلوه را به تمام معنا بروز می دهد. البته خود این اسم باز جلوه است؛ زیرا خود ذات حق تعالی اسم ندارد:((لا اسم له و لا رسم)). و به میزان ظهور رحمانیت، اسم الله و اسم رحمان و اسم رحیم، بهره ای از کمال را دارند. و علت آن که و را ذکر نموده از آن جهت است که صفت و بالذات هستند و سایر صفات، تبعی اند. پس از آن اوست، به اسمِ الله و به اسم رحمان و هر حمد و ستایشی که باشد، به او واقع می شود. گاهی انسان می گوید فلان انسان چه فیلسوف خوبی است. یا فلان غذا بسیار لذید بود. انسان خودش نمی داند اما در ضمن این حرکات خدا را حمد می کند. زیرا آن انسان فیلسوف از خودش هیچ ندارد و هر چه هست، جلوه اوست. آنچه هم ادراک کرده با عقلی ادراک کرده که جلوه اوست. خود ادراک جلوه اوست. در حقیقت هیچ حمدی برای غیر خدا واقع نمی شود. 🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔 @b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
⃣ 🔰 یعنی جمیع انواع ستایش ها مختص به ذات مقدس الوهیت است. بدان ای عزیز که در تحت این کلمه شریفه، خاص ترین‌ سرّ نهفته است. و با برهان نزد اصحاب حکمت و فلسفه آشکار است که تمام از جانب تمام حمدگویندگان، از آنِ حق تعالی است؛ زیرا با برهان اثبات می شود که تمام عالم تحقق، سایه ی گسترده و فیض بسط یافته ی حضرت حق است؛ و تمام نعمت های ظاهری و باطنی، [از هر ولی نعمتی که مردم در ظاهر می بینند]، باشد، از حق تعالی _جلّ و علا_ است و احدی از موجودات در آن نعمت شرکت ندارند. 🔰پس چون در مقابل نعمت و احسان است و ولی نعمتی جز حضرت حق در عالم تحقق نیست، پس جمیع حمدها از آنِ اوست. همچنین هیچ جمال و زیبایی جز جمال و زیبایی او نیست، پس تمام حمدها و مدح ها به او بازمی گردد. 🔰به بیان دیگر، هر و مدحی از زبان هر حمد و مدح کننده ای، در ازای یک نعمت و کمال است. و از فطرت های الهی، ثنای کامل و شکر و حمد منعم(ولی نعمت) است. و همچنین از فطرت های الهی، تنفر از نقص و ناقص و ناقص کننده‌ی نعمت است. و چون نعمت مطلق و خالص، از هر نقصی مبرّا بوده و هر جمال و کمال تامّ، مختص به حضرت حق است، و دیگر موجودات، نعمت ها را در حد ناقص و محدود دارند، پس فطرت همه مردم، ثناجو و ستایشگوی ذات مقدس او هستند و از دیگر موجودات متنفرند، مگر آن وجودهایی که در مسیر کمال فانی در ذات ذوالجلال گشته اند و و ثنا و عشق به آنها عین عشق به حضرت حق و حمد و ثنای اوست: حبّ خاصّان خدا، حبّ خداست. 🔘 آداب الصلوه 🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔 @b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨ ✨ ✨ ⃣ 🔰ما عرض کردیم یکی از احتمالات این است که الله ای که در هر سوره هست، متعلق به خود آن سوره است. مانند سوره که می گوییم ، الحمدلله... . یعنی این به اسم خدا واقع می شود. بر این مبنا که الله در سوره حمد متعلق به ((حمد)) است، باید دید حمد برای چه اسمی صورت گرفته است؟ در خصوص معنای دو احتمال وجود دارد: 🔹 احتمال اول آن است که منظور از ((الحمد)) تمام مصادیق حمد باشد؛ یعنی حمد از هر حامدی. هر حامدی که می گوید، به واسطه ی اسم الله، را می گوید. یعنی گوینده، خودش اسم است و همه اعضا و جوارحش هم از اسماء هستند. به بیان دیگر، چون انسان است، حمدی که می کند هم به واسطه ی اسم الله صورت گرفته است‌. از این جهت، در عین حالی که ظهور اسماءالله است، خودش هم از اسماءالله است. بر مبنای توضیحات بالا، گفته می شود که الف و لام در ((الحمد))، الف و لام استغراق است(یعنی الف و لامی که برای نشان دادن فراگیر بودن و شمول یک چیز به کار می رود). به این معنا که هر حمدی از هر حامدی تحقق پیدا می کند، به وسیله ((اسم الله)) تحقق پیدا می کند و اسم الله هم همان شخص حمدکننده است. با فرض معنای فوق، وقتی شما از خط خوب یک شخص یا زیبایی یک گل تعریف می کنید، باز هم در حال خدا هستید. زیرا گفته شد در عالم هیچ جمالی نیست جز جمال او و اگر این جلوه را از موجودات بگیرند چیزی از آنها باقی نمی ماند. 🔹 حتمال دوم آن است که الف و لام، استغراق نباشد که شامل کثیر افراد باشد. در اینجا منظور از ((الحمد)) حمد بی تعیّن و حمد مطلق است. روی این احتمال، حمدهای ما عکس حمد اول می شود و دیگر برای او واقع نمی شود. زیرا او نامحدود است و فقط خودش می تواند خودش را کند و موجودات محدود قادر به او نخواهند بود زیرا حمدشان مقید است در حالیکه وجود حق تعالی مطلق و بدون تعیّن است. طبق این احتمال معنای هم فرق خواهد کرد و دیگر به این معنا نیست که شما اسمید و آن هم اسم است. بلکه آن، اسم الله و ظهور مطلق است و با آن اسم، واقع می شود. 🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨ ✨ ✨ ⃣1⃣ 🔹وقتی فرمود ، یعنی تمام اقسام حمد و تمام حیثیت و ویژگی از خداست، مال اوست، همین یک کلمه باور اگر آمد، تمام شرک ها از قلب انسان می ریزد. آن که می گوید که من از اول تا آخر عمر هیچ شرک نیاورده ام، برای این است که این را وجدان کرده، واجد این مسئله است، این را به حسب وجدانش آورده است. بافته نیست، یافته است‌. 🔹براهین اینقدر نمی تواند هنر داشته باشد؛ خوب است، نمی گویم برهان خوب نیست، برهان باید باشد؛ اما وسیله است. برهان وسیله ی این است که شما به حسب عقلتان یک مسئله ای را درک کنید و با مجاهده، به آن ایمان بیاورید. 🔹 ، وسیله است، خودش مطلوب نیست. وسیله است برای اینکه شما معارف و مسائل را با برهان به عقلتان برسانید، هنرش همینقدر است. پای استدلالیان چوبین بود ، مقصود همین است که چوب است، پای چوبی است. آنکه انسان را می تواند راه ببرد، انسان حقیقتاً با آن می تواند راه برود، عبارت از آن پایی است که انسان با آن را ببیند، عبارت از آن است که در قلب وارد می شود، و وجدان ذوقی است که انسان می کند و ایمان می آورد. این هم یک مرتبه است و مرتبه بالاتر دارد. 🔹و امیدوارم که ان شاءالله ما فقط قرآن و تفسیر نخوانیم و مسائل باورمان بیاید. قرآن کتابی است که می خواهد آدم درست کند و موجودی را بسازد. یک موجودی را که خودش ایجاد کرده است و با ایجاد کرده، با . می خواهد از این مرتبه ی ناقصی که هست او را برساند به مرتبه ای که لایق اوست؛ و قرآن برای همین آمده است؛ همه ی انبیاء هم برای این آمده اند که دست انسان را بگیرند و از این چاه عمیقی که در آن افتاده است (آن چاهی که از همه عمیق تر است، چاه نفسانیت است) در آورند و جلوه ی حق را به او نشان دهند، تا اینکه همه چیز را نسیان کند؛ و خداوند ان شاءالله نصیب همه ی ما بکند. 🔘 تفسیر سوره حمد 🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔 @b_elmedini
سلام علیکم درخواست (کد 411): جانباز محترم مدافع حرم که از سادات هم می باشند در منزلی استیجاری و در شرائط بسیار نامساعدی زندگی می کنند و منزل ایشان در محلی فاقد امکانات همانند گازکشی است. این بزرگوار که جانباز اعصاب و روان نیز هستند دو فرزند خردسال نیز دارند و در این روزهای سرد و سرمای پیش رو نیاز به مساعدت و حمایت دارند. در نظر داریم با حمایت حامیان محترم و خیرین گرامی، منزلی مناسب تر برای ایشان تهیه نمائیم. حامیان محترم مدافعان حرم مبلغ مورد نظر خود را به شماره حساب زیر واریز و کد مورد (411) را با میزان مبلغ واریز شده به ادمین گروه در ایتا اطلاع دهید. 👇 شماره کارت: 6037 9977 5000 0649 به نام ستاد مردمی تکریم خانواده مدافعان حرم 👇 با کلیک بر روی آدرس زیر وارد صفحه شخصی ادمین گروه می شوید: @Adminsetadtakrim لینک عضویت در گروه ستاد تکریم ◀️ https://eitaa.com/joinchat/2185363467C5f947b769b
🔰 سیلی سخت چه بود؟ سیلی سخت‌تر چیست؟ 🌐 رهبر معظم انقلاب: تشییع میلیونی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، اولین سیلی سخت به آمریکایی‌ها بود؛ اما سیلی سخت‌تر «غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» و «اخراج آمریکا از منطقه» است، البته آمران و قاتلان سردار سلیمانی نیز باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد، قطعی است.
هدایت شده از دوتا کافی نیست
🌸کانون خدمت بانوان و خانواده رضوی برگزار می کند 🔅تکریم و تجلیل مقام والای مادر در پویش شکوه مادری و معرفی مادران با ویژگی های : 1. عموم مادران متعهد به ارزش های انقلاب اسلامی(کمتر از 40 سال) 2. صاحب سه فرزند و بیشتر 3. مشارکت فعال در یکی از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و علمی 📅 آخرین مهلت شرکت در پویش پانزدهم دی ماه است. 🌸 تقدیر از برگزیدگان، همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🌸 برای مشارکت در این پویش و ثبت نام کلیک نمائید. 👇👇 http://znac.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=707 کانال«دوتا کافی نیست» @dotakafinist1
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
✅ ناز خریدن علامه برای نماز صبح بچه‌ها حجت‌الاسلام نوقیان: ▫️خدا رحمت کند علامه طباطبایی را؛ دخترشان می‌گفت: پدر ما برای نماز صبح به مادر ما گفته بود: «نماز صبح بیدارکردن بچه ها با من!». کارش این بود که می‌آمد بالای سر ما با ناز و نوازش و محبت و بوسیدن، آنقدر ناز ما را می‌کشید،‌ مگر خسته می‌شد؟ مگر لحنش عوض می‌شد؟ مگر تند می‌شد؟ تا ما بلند شویم و نمازمان را بخوانیم. ▫️آن‌وقت ما می‌گیم: حاج آقا! ما سر بچه شانس نیاوردیم. چطور؟ من می‌روم نماز صبح بیدارش کنم ، بیدار نمی‌شود. چه جوری بیدارش می‌کنی؟ اول می‌گم احمدآقا بلند شو نمازه! بلند نمی‌شه. دفعه بعد می‌گم هوی احمدآقا! یک دفعه از خواب می‌پره، میگه چی شد؟ می‌گم نمازه نماز! میگه: خب چیز مهمی نیست! دوباره می‌خوابد. ▫️هیچ فقیهی فتوا نمی‌دهد که شما به زور بچه را بلند بکنی. وظیفه دارم شب بچه می‌خواهد بخوابد از او بپرسم: دخترم! پسرم! اجازه می‌دی صبح برای نماز صبح بلندت کنم؟ حیف است، چون قیمتی‌ترین نماز، نماز صبح است، نگاه نکن دو رکعت است، چون خواندنش سخت است خدا ثواب بیشتری بهش داده. بچه هم میگه باشه بابا. _________________________ @allame313 https://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتقاد یک جوان به عدم جوانگرایی در انتصاب‌های رهبر انقلاب و پاسخ مهم آیت‌الله خامنه‌ای @Farsna
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨ ✨ ✨ ⃣1⃣ 🔰اولیا نمی توانند مشاهدات خودشان را برای مردم بیان کنند، قرآن هم نازل شده، متنزل شده است، رسیده است به جایی که با این مردم دربند و در چاه ضلالت، مخاطبه کند. دست و زبان پیغمبر اکرم هم بسته است، نمی توانند آن را که واقعیت است برسانند مگر اینکه تنزل بدهند. قرآن مراتب دارد، هفت بطن یا هفتاد بطن از برای قرآن است؛ از این بطون تنزل کرده است تا رسیده است به جایی که با ما می خواهد صحبت کند. خدا خودش را با شتر معرفی می کند:‏‏ ((افَلا یَنظُرُونَ الَی الابِلِ کَیفَ خُلِقَت))‏‏؛‏ ‎و این برای ما تاسف آور است که به همین موجودات نازل: به شمس، به سماء، به ارض، به خود آدم، بخواهیم به خدا معرفت پیدا کنیم. زبان انبیا عقده داشته:‏‏ رَبِّ اشرَح لِی صَدرِی، وَ یَسِّر لِی امرِی، وَ احلُل عُقدَةً مِن لِسانِی ‏‏؛‏‎ عقده ها در زبانشان، نه در قلبشان بوده است. نمی توانستند آنچه یافته اند آن طور که یافته اند بگویند، گفتنی نبوده است. از این جهت با مثال و با نظایر می خواستند چیزی به ما بفهمانند.‏ 🔰‏‏خوب وقتی که خدا با شتر معرفی بشود، معلوم است که مرتبه ما چه مرتبه ای است، مرتبه همان حیوان است؛ و معرفتی که ما از آن پیدا می کنیم چه معرفتی است، یک چیز بسیار ناقص است.‏ ‏‏آن جایی هم که گاهی مطلبی ذکر می شود راجع به انبیا:‏‏ ((فَلَمَّا تَجَلَّی رَبُّهُ لِلجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَ خَرَّ مُوسی صَعِقاً‏‏))، موسی بعد از اینکه تحت ربوبیّت ‏ حق تعالی واقع شد و از این منازل گذشت، آن وقت عرض کرد:‏‏ ((ارِنِی انظُر الَیکَ)) ‏‏؛ به من خودت را ارائه بده. ارائه بده، یعنی من با چشمم ببینمت؟! ‏‏اینکه از یک نبی بزرگی صادر نمی شود، آن نحو ارائه و آن نحو رویتی که مناسب با مرئی و رائی باشد که دست ما به آن نمی رسد. در عین حالی که به آنجا رسیده بود که متکلم بود، با خدا تکلم می کرد، عرض کرد: ((رَبِّ ارِنِی انظُر الَیکَ)) ‏‏؛ جواب آمد که: ((لَن تَرانِی)) ‏‏؛ یعنی- محتملًا- تا موسی هستی، رویت نمی شود، تا تو هستی نمی شود ؛ لکن مایوسش نکرد؛ ارجاعش کرد به اینکه:‏‏ ((انظُر الَی الجَبَلِ)) ‏‏. این «جبل» چیست؟ این جبلی که تجلی حق بر موسی نمی شود و بر آن می شود، این «جبل طور» است. آیا این تجلی، یک تجلی بود که اگر آن روز مردم در کوه طور بودند، آن را می دیدند؟‏ ‏‏آیا مثل رویت شمس بود؟ این ((وَ لکِنِ انظُر الَی الجَبَلِ)) ‏‏، وعده ملاقات است؛ نمی بینی ‏‏((وَ لکِنِ انظُر الَی الجَبَلِ فَانِ استَقَرَّ مَکانَهُ فَسَوفَ تَرانِی)) ‏‏. محتمل است که در «استَقَرَّ عَلی مَکانِهِ» مراد، این جبل باشد؛ این جبل محتمل است که همان انانیّت، نفس موسی بوده باشد که باز بقایا داشته است، با همان تجلی جبل را «دک» کرد، به هم زد اوضاع انانیّت را، و موسی به مقام موت رسید:‏‏ ((خَرَّ مُوسی صَعِقاً‏‏)). 🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨ ✨ ✨ ⃣1⃣ 🔰ما بخواهیم یاد بگیریم قرآن را، باید چه بکنیم؟ این مسائل به آن معنا تعلیم و تعلمی نیست.‏ ‏‏ما وقتی بخواهیم قرآن را نگاه کنیم و همین تفاسیری که متعارف است نگاه کنیم، بعضیشان به این معانی اشاره دارند؛ همین تعلیم و تعلم با کر و کورهاست. قرآن همه مسائل را دارد؛ لکن آن کسی که ادراک می کند ((انَّما یَعرِفُ القُرآنَ مَن خُوطِبَ بِهِ)) است. قرآن را آنکه مخاطبش است می فهمد؛ و معلوم است آن کسی که «مَن خُوطِبَ بِهِ» است و قرآن را می فهمد، آن مرتبه ای از قرآن است که:‏‏ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الامِینُ ‏‏، «نَزَلَ عَلی قَلبِهِ» این را غیر از خود او نمی تواند مشاهده کند. قضیه، قضیه ادراک عقلی نیست، قدم نیست، قضیه است، آن هم «». مشاهده با چشم نیست، مشاهده با نیست، مشاهده با عقل نیست، با قلب نیست. آن قلبی که قلب عالم است، قلب نبی، مشاهده با اوست ، دریافته، لکن نمی تواند بیان کند؛ مگر در لفافه امثله و الفاظ، به یک آدمی که کور است چطور شما می توانید بفهمانید که نور چیست؟ با چه زبانی، با چه حرفی؟ جز این است که می گویی نور یک چیزی است که روشن می کند؟ آدمی که ندیده است نور را، چطور آن کسی که نور را دیده می تواند به او افهام کند؟ جز اینکه عقده در لسانش هست؛ و این عقده برای این است که طرف، عقده در گوشش است؛ آن عقده ای که در لسان ‏انبیا بود، پیغمبر اکرم عقده اش از همه بیشتر بود، برای اینکه آنچه او یافته بود، آنچه از قرآن در قلب او نازل شده بود، برای چه کسی بیان بکند، مگر آنکه رسیده باشد به مقام ‌تامه. شاید یکی از معانی ((ما اوذِیَ نَبِیٌّ مِثلَ ما اوذیتُ)) -اگر وارد شده باشد از رسول الله- این باشد که یک آدمی که آنچه را باید برساند نتواند برساند؛ آنکه کسی را نیابد که به او آنچه یافته بگوید، تاثر دارد. خصوصاً آنچه که او یافته بود، فوق همه آنها بود که سایرین یافته بودند؛ و کسی که یافته است اموری را و میل دارد همه بیابند، و نتواند برساند، تاثرش چقدر است؟ جز مجهولات چیزی نیست.‏ 🔰العِلمُ هُوَ الحِجَابُ الاکبَرُ ؛ یک حجاب بزرگ همین علم است؛ سرگرم می کند انسان را به همین مفاهیم کلیه عقلیه، و از راه بازش می دارد.‏ ‏‏حجاب است برای اولیا؛ و هر چه علم زیادتر بشود، حجاب غلیظتر می شود. عُلقه انسان به همان علمی که دارد است که گاهی هم عالم خیال می کند همه اش همین است. انسان از باب اینکه خودخواه هست، مگر اینکه از این جلد بیرون برود، هر علمی را که یافته است، ادراک کرده و خوانده، همه کمالات را منحصر به آن می داند. فقیه خیال می کند غیر فقه چیز دیگر نیست در عالم؛ عارف هم خیال می کند غیر عرفان چیزی نیست؛ فیلسوف هم خیال می کند غیر فلسفه چیزی نیست؛ مهندس هم خیال می کند غیر هندسه چیزی نیست. حالا یا علم را فقط عبارت از آن ‏می دانند که با مشاهده و با تجربه و این ها باشد، این را علم می دانند، ما بقی را دیگر علم نمی دانند. این حجاب بزرگی است برای همه.‏ 🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨ ✨ ✨ ⃣1⃣ 🔰حجابهای زیادی هست که غلیظتر از همه، همین *حجاب علم* است؛ یعنی آنچه باید با آن راه را پیدا کند، همان مانع بشود؛ علمی که باید انسان را هدایت کند، مانع از هدایت بشود؛ و علمهای رسمی همه همین طورند که انسان را از آنچه باید باشد، محجوب می کنند؛ خودخواهی می آورند.‏ ‏‏وقتی علم در یک *قلب غیر مهذب* وارد بشود، انسان را به عقب می برد. هر چه انباشته تر باشد، مصائبش زیادتر است. وقتی یک زمین شوره زار یا سنگلاخ باشد، هر چه تخم در آن بکارند نتیجه نمی دهد. یک زمین شوره زار، قلب محجوب، غیر مهذب، قلبی که از اسم خدا هم می ترسد، بی حاصل است. بعضیها از مسائل فلسفی- با اینکه فلسفه یک علم رسمی است- چنان رم می کنند که خیال می کنند یک ماری است. فیلسوف هم از عرفان آن طور رم می کند. عارف هم همین طور است، تا بالاتر ...‏ 🔰‏‏همه علوم رسمی «سر به سر قیل است و قال».‏‎ و من نمی دانم ما کی می توانیم لا اقل آن طور خودمان را مهذب کنیم که این علوم رسمی خیلی مانعمان نشود؛ از خدا مانعمان نشود، از ذکر الله مانعمان نشود. این هم خودش یک مساله ای است. اشتغال به علم، اسباب این نشود که از خدا غافل بشویم؛ اشتغال به علم، اسباب این نشود که یک غرور پیدا بشود که ما را از مبدا کمال دور کند. این غروری که در ملاها هست، چه آنهایی که علوم مادی و طبیعی دارند و چه آنهایی که علوم شرعی دارند یا علوم عقلی دارند. این، اگر قلب مهذب نباشد، یک غروری می آورد؛ همان غروری که انسان را از خدا به کلی بازمی دارد.‏ ‏‏وقتی مشغول مطالعه است، غرق در مطالعه است، وقتی مشغول نماز است، پیشِ نماز نیست. یکی از دوستان ما بود- خدا رحمتش کند- می گفت که: یادم نیست بگذار بایستم نماز، یادم بیاید. کانّه انسان وقتی وارد می شود به نماز، توی نماز نیست، اصلًا به خدا توجه ندارد، قلبش آنجا نیست، قلبش جای دیگر است؛ شاید فکر این باشد که مساله علمی را حل کند. این علمی که مقدمه برای رسیدن به مقصود است، انسان را از مقصود بازدارد. علم شرعی است، علم تفسیر است، علم توحید است، لکن در قلب غیر مهیا، غیر مهذب، علم توحید هم یک غل و بندی است که نمی گذارد، مانع می شود، علوم شرعی هم همین طورند، این ها همه وسیله اند. 🔰علوم شرعی، مسائل شرعیه یک وسایلی هستند، آنها وسایل عمل هستند، عمل هم وسیله است. همه برای یک مقصدند، همه برای اینند که بیدار بشود این نفس، از این حجابهایی که همه برای ما ظلمانی است، از این ظلمتها بیرون برود، بعد برسد به *حجابهای نورانی* . مثل اینکه چنین تعبیری هست که:‏‏ ‏‏((انَّ لله سَبعینَ الفَ حِجابٍ مِن نُورٍ))، یعنی همانا برای خداوند هفتاد هزار حجاب از نور و ظلمت است؛ همین طور نه فقط «مِن ظُلُماتٍ»، بلکه آنها هم که نور هستند، باز حجاب هستند. ما هنوز از حجابهای ظلمانی بیرون نرفته ایم، ما توی حجابها می لولیم و تا آخر هم معلوم نیست چه خواهد شد؟! 🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@b_elmedini