eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
183 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
وظیفه ما در برابر نعمت‌های الهی امام جعفر صادق علیه‌السلام: إنّي لَأكرَهُ لِلرّجُلِ أن يَكونَ علَيهِ نِعمَهٌ ‏مِن اللّه‏ِ فلا يُظهِرُها من خوش ندارم كه كسى ‏نعمتى از خدا داشته باشد و آن را اظهار نكند. 📚 الكافي: ج ۶، ص ۴۳۹، ح ۹ ‌ ‌ @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه صد و پنجاه و هفت قرآن کریم سوره مبارکه الأعراف ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘بركات تكوينى امام غايب(عج) 🔘خورشيد در پس ابر ✔️.كمال الدين -با سندش به نقل از اسحاق بن يعقوب-:از محمّد بن عثمان عَمرى (نايب امام زمان عليه السلام ) خواستم كه نوشتۀ مرا كه در آن از برخى مسائل مشكل پرسيده بودم،به امام برساند.[او رساند و] در توقيعى كه مولايمان صاحب الزمان عليه السلام به خطّ‍‌ خود نوشته شده بود[،آمده بود]...: «و امّا علّت وقوع غيبت،خداوند عز و جل مى‌فرمايد: «اى مؤمنان! از چيزهايى نپرسيد كه اگر آشكار شوند،بدتان مى‌آيد». چنين است كه هر يك از پدرانم،جز اين نبود كه بيعتى از سوى طاغوتِ‌ زمانه بر او تحميل شده بود؛ ولى من هنگامى كه خروج مى‌كنم،بدون بيعت هيچ يك از طاغوت‌ها قيام مى‌كنم. و امّا چگونگى بهره بردن از من در روزگار غيبتم،مانند سود بردن از خورشيد است،هنگامى كه ابر،آن را از ديده‌ها مى‌پوشاند. من،امان زمينيان هستم،همان گونه كه ستارگان،امان آسمانيان اند. پس دريچۀ سؤال را از آنچه به كارتان نمى‌آيد، ببنديد و آگاهى از آنچه را بِدان مكلّف نشده‌ايد،بر خود باز نكنيد و براى تعجيل در فَرَج،دعا كنيد،كه همين،مايۀ گشايش امور شماست.سلام بر تو،اى اسحاق بن يعقوب و نيز پيروان هدايت!». 📓كمال الدين:ص 483-485 ح 4 📓،الغيبة،طوسى:ص 290-292 ح 247 📓أعلام الورىٰ‌:ج2 ص270-271 📓كشف الغمّة:ج 3 ص 322 📓الاحتجاج:ج 2 ص 542-545 📓بحار الأنوار:ج 52 ص92 ح7 @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘نعمت نهان و هدايت پنهان كمال الدين -با سندش به نقل از ابو حمزۀ ثمالى،از عبد الرحمان بن جندب،از فضيل بن خديج-:كميل بن زياد نخعى گفت: 🍃امير مؤمنان،على بن ابى طالب عليه السلام، دست مرا گرفت و مرا پشت كوفه برد.زمانى كه به بيابان رسيديم،نفسى كشيد و فرمود: 🔰«اى كميل ! اين دل‌ها پيمانه‌هايى هستند و بهترين آنها،پرگنجايش‌ترين آنهاست.... بارخدايا ! آرى،زمين از كسى كه حجّت خدا را بر پا دارد،خالى نمى‌ماند،خواه آشكار و علنى،يا بيمناك و گم‌نام،تا مبادا حجّت‌هاى خدا و برهان‌هاى روشن او از ميان برود؛امّا آنان چند نفر و كجايند؟ به خدا سوگند،آنان جمعيتى اندك اند،و در عين حال،جايگاهى بلند [ در پشگاه خدا] دارند. خداوند با آنان حجّت‌هاى خود و نشان‌هاى روشنش را نگه مى‌دارد، تا آنها را به همانندهاى خودشان بسپارند و در دل‌هاى همسان‌هاى خود بكارند. دانايى به حقيقت امور،به آنان هجوم آورده و آنها با روح يقين در آميخته‌اند،و آنچه ناز پروردگان، سخت ديده‌اند، آنها آسان پذيرفته‌اند، و آنان به آنچه نادانان از آن وحشت دارند،مأنوس‌اند. آنها با تنشان در زمين و همراه آن هستند؛امّا روحشان به برترين جايگاه،پيوسته است. 🔰اى كميل ! آنان خليفه‌هاى خدا در زمين او هستند و دعوت كنندگان به دينش. وه كه چه اشتياقى به ديدنشان دارم.از خداوند براى خودم و شما طلب آمرزش مى‌كنم». 📗 كمال الدين:ص 290 ح 2، 📗نهج البلاغة:حكمت 147، 📗تحف العقول:ص 170، 📗نزهة الناظر:ص 57 ح 40، 📗بحار الأنوار:ج 23 ص 45 ح 91. @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ▪️آنچه در شناخت خدا ممكن نيست: ✔️خداشناسى به وسيله حواس 🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام: در وصف خداى عز و جل -: به خاطر بزرگى عظمتش، ديده‌ها به او نمى‌رسند؛ چرا كه پرده‌هايى بر ديدگان افكنده كه در وجودش نفوذ پيدا نمى‌كنند، و حجاب‌هاى ويژه‌اش از [شدّت] استوارى، در راه [دستيابى به] آن صاحب عرش نمى‌شكافند. اوست كه همه كارها با خواست او انجام مى‌پذيرد. 📗التوحيد: ص 52 ح 13 عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام، بحار الأنوار: ج 4 ص 276 ح 16. ♻️امیرالمؤمنین على عليه السلام: «لم يَنتَهِ إلَيكَ نَظَرٌ، ولَم يُدرِككَ بَصَرٌ. أدرَكتَ الأَبصارَ، و أحصَيتَ الأَعمالَ‌.»- در حال خطاب به خداى عز و جل -: هيچ نگاهى به تو نمى‌رسد، و هيچ چشمى تو را نمى‌بيند. نگاه‌ها را تو در مى‌يابى، و كارها را تو بر مى‌شمارى. 📗نهج البلاغة: الخطبة 160؛ جواهر المطالب: ج 1 ص 351 وراجع بحار الأنوار: ج 95 ص 424. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔘ويژگى‌هاى #خوارج #بخش_پنجم 2️⃣بى‌بصيرتى 🔘استاد شهيد، مرتضى مطهرى(ره) در اين‌باره مى‌گويد: ✔️
🔘ويژگى‌هاى 3️⃣تعصّب، لجبازى و ستيزه‌گرى 🔘 مردمانى بودند سخت متعصّب، لجباز و ستيزه‌گر. آنان خود را حق مى‌پنداشتند و همۀ حقيقت را نزد خود مى‌ديدند و هنگامى كه به دور از خردورزى به نتيجه‌اى مى‌رسيدند، احتمال خطا در آن نمى‌دادند و بر آن سخت مى‌ايستادند و لجاجت مى‌كردند و ستيزه مى‌نمودند. ✔️امام على(ع) در سخنى كه پس از دريافت خبر نتيجۀ حكميت با آنان گفت، چنين توصيفشان كرد: «شما مخالفت‌وار، و سخن‌ناپذير و ستيزه‌كار، از اطاعتم سر باز زديد.» (نهج‌البلاغه، خطبۀ 35.) از همان ابتداى شكل‌گيرى در آخرين روز نبرد در پيكار نشان دادند كه سخت سر و سخن‌ناپذيرند و بر آن‌چه به نظرشان حق آمده است بى‌محابا مى‌ايستند و مى‌ورزند. همين ويژگى آنان را به شورشگرى مى‌كشاند و به پيامدهاى آن هيچ نمى‌انديشيدند. امام(ع) در آخرين خطبۀ خود در روز جنگ به آنان گفت: «اى گروهى كه دشمنى از روى ستيزه و لجاجت، شما را به شورش كشانده و هوس از حقيقت بازتان داشته، و شتابزدگى جاهلانه، شما را در پىِ‌ خود بُرده است، و در اشتباه و پيشامدى گران فرو افتاده‌ايد! » (تاريخ الطبرى، ج 5، ص 84.) آن‌چه را به چنان شورشگرى كشاند، ويژگى‌هاى آنان، از جمله تعصّب، لجبازى و ستيزه‌گرى آنان بود؛ و به سبب همين و بود كه در پيكار زير بار هشدارهاى (ع) نرفتند، و پس از پى بردن به اشتباه بزرگ خود، حاضر به پذيرش همۀ واقعيت نشدند، و بازگشت به حق برايشان بسيار دشوار بود. امام(ع) در آخرين هشدارها و خيرخواهى‌هاى خود، خطاب به آنان گفت: «من همواره شما را از اين حكميت نهى كردم، ولى شما چون مردم خلاف پيشه از رأى من سرپيچيديد.» (نهج‌البلاغه، خطبۀ 36.) ♦️تعصب، لجبازى و ستيزه‌گرى دريچۀ دل آدمى را مى‌بندد و تفكّر را به تباهى مى‌برد و عقل را به بند مى‌كشد. امام على(ع) سخت تلاش كرد تا با موعظه‌ها و هشدارهاى خود، دل آنان را نرم سازد و ايشان را به فكر كشاند و راه تعقل را برايشان بگشايد. 📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی. @mola_amiralmomenin_as
🔘ويژگى‌هاى 4️⃣جمود و خشك‌مغزى 🔘جمود و خشك‌مغزى از ويژگى‌هاى برجستۀ است، و به همين سبب آنان درك درستى از امور نداشتند؛ اندازۀ ديدشان تا نوك بينى‌شان بود، و از قرآن جز لفظ‍‌ و رسم، و از ايمان جز شور و شعار نصيبى نداشتند. اين‌گونه بود كه چون قرآن‌ها بر سر نيزه شد، آن‌گونه رفتار كردند، و در موضوع داورى، نتوانستند بپذيرند كه انسان‌ها به قرآن رجوع كنند و با رويكرد درست بدان، از آن راه‌حل جويند. «قرآن نوشته‌اى است نگاشته شده بر روى كاغذ ميان دو جلد، و به زبان سخن نمى‌گويد، و ناچار از داشتن مترجم و روشنگرى از انسان‌ها است. اين انسان است كه اگر از احكام قرآن شناخت كافى و قدرت استنباط‍‌ درست، و خالى از غرض و مرض داشته باشد، حكم درست را از قرآن كه داراى احكام كلى و هميشگى است، و از سنّت و سيرۀ رسول خدا كه جنبۀ عملى و اجرايى و موردى آن احكام را دارد، استخراج مى‌كند.» (ع) اين امر را به يادآور شد، ولى پذيرش آن براى چنان دشوار بود كه پيوسته به تعيين حَكَم براى يافتن راه‌حل از قرآن اعتراض مى‌نمودند. امام(ع) به آنان فرمود: «بى‌گمان ما افراد بشرى را به داورى نگمارده‌ايم، بلكه قرآن را داور ساخته‌ايم، و اين قرآن تنها، نوشته‌اى است نگاشته ميان دو جلد، به هيچ زبانى سخن نمى‌گويد، و ناچار از داشتن سخنگويى است؛ و ترديدى نيست كه افراد بشرى از زبان آن سخن مى‌گويند. هنگامى كه آن گروه از ما خواستند كه قرآن را ميان خود داور كنيم، ما دسته‌اى نبوده‌ايم كه از كتاب خداى والا جايگاه رويگردان باشيم. و خداى پاك از هر كاستى گويد: «فَإِنْ‌ تَنٰازَعْتُمْ‌ فِي شَيْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ‌ إِلَى اللّٰهِ‌ وَ الرَّسُولِ‌» (نساء: 59) «پس اگر در چيزى به ستيزه با يكديگر برخاستيد، آن را به خدا و پيامبر برگردانيد». پس بازگردانيدن آن به خدا، داورى كردن به كتاب او است و بازگردانيدن به پيامبر، گرفتن شيوۀ رفتار آن بزرگوار است. از اين روى، اگر از سرِ راستى به كتاب خدا داورى كنند، ما از ديگر مردمان براى بهره‌مند شدن از آن داورى سزاوارتريم؛ و اگر به شيوۀ رفتار پيامبر خدا(ص) گردن نهند، باز هم ما بدان شايسته‌تريم.» ✔️جمود و خشك‌مغزى، از مردمى سرسخت مى‌ساخت، به گونه‌اى كه اين ، ايشان را به انكار واقعيات مى‌كشاند، و اجازه نمى‌داد به راحتى، حقيقت را بپذيرند و بدان تن دهند، چنان كه پس از سخن گفتن (ع) با آنان و دليل آوردن بر درستى اقدامات خود، در ميان خود فرياد برآوردند كه با ايشان هم زبان نشويد و سخن نگوييد. وحشت داشتند كه مبادا تحت تأثير قرار گيرند و باورهاى منجمدشان فرو ريزد. در روز نبرد، پيش از درگيرى، امام(ع) با سخن گفت و مسائل را روشن كرد. عبداللّٰه بن وَهْب احساس خطر كرد كه سخنان امام(ع) مؤثر افتاده و جمعى را به بازنگرى كشانده است، پس براى آن كه به سخن امام(ع) گوش نسپارند، به ياران خود فرمان داد كه نيزه‌هاى خود را در برابر على(ع) و يارانش به كار گيرند و شمشيرها را از غلاف به در آرند كه مبادا چون روز حروراء كه جمعى بازگشتند يا به على(ع) پيوستند، اينان نيز از راه به در شوند. 📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی. @mola_amiralmomenin_as