eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
845 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#معرفی‌ِکتاب 🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسان‌شناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد مت
✅ کتاب: ✳ از: محمد متقیان 🔹 مسأله کتاب چیست؟ این کتاب در حقیقت، تحقیق و پژوهشی است پیرامون جایگاه و منزلت - یعنی قلب غیرطبیعی و غیر ادراکی که موطن حب و بغض است- در متون فلسفی و نزد فلاسفه مسلمان. آیا فلاسفه به این بُعد وجودی انسان پرداخته‌اند، همانگونه که پیرامون جایگاه ادراکات و قوای ادراکی بسیار بحث نموده‌اند؟ 🔹 ویژگی خاص این تحقیق چیست؟ براساس جستجویی که در تحقیقات مختلف اعم از کتاب و مقاله صورت گرفت، تحقیقی که مسأله مذکور را مدنظر قرار دهد یافت نشد. هرچند بعید نیست که در لابلای متونی که پیرامون «علم النفس» یا «نفس شناسی فلسفی» نگاشته شده‌اند، نکاتی به دست آید. و این در حالی است که، مقالات و تحقیقات متعددی پیرامون منزلت قلب در عرفان اسلامی موجود بوده و قابل دستیابی است. پس به عبارتی، می‌توان این تحقیق را برخوردار از مزیت دانست. چنانچه تحقیقی نیز درباره این مسئله انجام گرفته باشد، در مرآ و منظر نویسنده نبوده است و تمام فهرست و محتویات کتاب از نویسنده است. 🔹روش تحقیق مورد نظر در این کتاب چیست؟ با توجه به اینکه، برای دستیابی به یک نتیجه اطمینان‌آور، ناچار از فحص و استقراء حداکثری و قریب به تمام هستیم، و از آنجا که نگاه نویسنده به متون فلسفی، نگاهی انتقادی بوده است، فلذا می‌توان روش تحقیق این کتاب را دانست؛ ترکیبی از استقراء کتابخانه‌ای، تحلیل انتقادی. @monir_ol_din
جلسه هشتم.mp3
12.15M
🔹 یکشنبه 5 مرداد 1399 🔹 مُدرّس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ تقریر دومین پاسخ به چگونگی فلسفی؛ ➖ تقریر دیدگاه اصالت شرایط 2⃣ نقد و بررسی دیدگاه اصالت شرایط ➖مغایرت دیدگاه اصالت شرایط با اصول غیرقابل انکار https://eitaa.com/monir_ol_din/1641
🏴 شهادت مظلومانه امام محمدباقر علیه‌السلام تسلیت باد 🏴 ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️... شعار سیاسی و استقلال و بقای حکومت برخی از فرقه‌ها بر خراب‌کردن قبور بزرگان ائمه‌ی بقیع علیهم‌السلام بوده و هست… ▫️یک مشت دزد با این سابقه‌ی کار که هادم‌الحرمین(تخریب کننده حرم‌ها) هستند، خود را خادم‌الحرمین می‌دانند! 📚 رحمت واسعه، ص٢۵٢ (مجموعه فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره پیرامون سیدالشهدا علیه‌السلام و اصحاب آن حضرت، تهیه از فروشگاه اینترنتی بهجت آوا، متعلق به مرکز نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت www.Bahjatava.com ) ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#معرفی‌ِکتاب 🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسان‌شناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد مت
✅ کتاب: ✳ از: محمد متقیان 🔹نوآوری‌های کتاب 1⃣ نوآوری در اصل تحقیق که مسبوق به سابقه نیست، که گذشت. 2⃣ نوآوری در بخش «ایضاح مفهومی واژگان مرتبط» در این بخش، سه مفهوم ، ، مورد بررسی قرار گرفته و گزارشی از این سه مفهوم در سه مکتب فلسفی؛ مشاء، اشراق و متعالیه ارائه می‌شود. طبقه‌بندی که، پیرامون روح و اقسام آن در فلسفه ارائه می‌شود، از نوآوری‌های این تحقیق است که، پیشینه تحقیقی ندارد. در این بخش، همه تعابیر و کلمات فلاسفه پیرامون روح، نفس و عقل ملاحظه شده و طبقه‌بندی شده است. 3⃣ نوآوری در بخش «قلب در منظومه حکمت اسلامی». در این بخش، تمام متون فلسفی، مورد جستجو قرار گرفته و هر تعبیری که درباره «قلب انسان» مطرح شده است، جمع‌آوری شده و در سه لایه؛ ، ، طبقه‌بندی شده است. این استقراء و طبقه‌بندی از قلب انسانی نیز در هیچ تحقیق دیگری انجام نپذیرفته است. @monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم ✨✨ 🌸🌸🌸 ✅ حضرت آیت‌الله بهجت (قدس‌سره): 🔸از خدا می‌خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفۀ اسلام و ایمان، موفقیت به عزم راسخِ ثابتِ دائم بر ترک معصیت قرار بدهد، که مفتاح(کلید) سعادت دنیویه و اُخرویه است! ر.ک. به سوی محبوب، ص ٣۵ 🌸🌸🌸 @monir_ol_din
جلسه نهم.mp3
17.21M
🔹 یکشنبه 12 مرداد 1399 🔹 مُدرّس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ نقد و رد دیدگاه سوم؛ تلفیق اصالت ذات و اصالت شرایط 2⃣ بیان اولین پاسخ ایجابی؛ ➖ تقریر دیدگاه «اصالت ربط» https://eitaa.com/monir_ol_din/1645
💥چرا فرهنگستان‌علوم‌اسلامی، تأسیس شد؟ ✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): 1⃣ آنچه در ابتدا باعث شد که من متوجه نیاز مبرم جامعه اسلامی به تأسیس چنین مجموعه‌ای () بشوم، به سال‌های اولیه آغاز انقلاب اسلامی باز می‌گردد. در سال 41 که امام (رحمة الله علیه) قیام کردند شرایط خاصی برای ایشان به وجود آمده بود و ایشان در فکر راه حلی اساسی برای بودند. 2⃣ در آن زمان خلاء وجود یک بینش تاریخی و جهان‌بینی که بتواند را به دست بگیرد، برای ما محرز شده بود. در عین حال مسئله را هم به هیچ وجه مورد قبول نمی‌دانستیم. 3⃣ در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه) به معنای «اسلام در عمل» را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث چرایی و چیستی عالم پاسخگو بود. اگردر بحث و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفه‌ای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروه‌هایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشه‌ای به وجود نمی‌آمد و یا لااقل تا این حد عمق نمی‌یافت. 4⃣ در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله را مطرح فرمودند، جان تازه‌ای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس فرهنگستان علوم اسلامی آغاز نمودیم. 5⃣ خلاصه اینکه؛ به صرف داشتن اخلاق فردی و این نظر که همه را موظف کنید از یک سری انسان‌شناسی، جهان‌بینی، اخلاق آن هم از بهترین‌ها مجهز شوند و خواسته قلبی آنها هم تابع خواسته‌های متعالی اسلام باشد؛ و بدون داشتن راهکارها، معادله‌ها و مدلهای جهت توزیع قدرت و ثروت در جامعه به شکل الهی و اسلامی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 ولایة‌امیرالمؤمنین(سلام‌الله‌علیه)، نورالله عزوجل است. «أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُوسَى بْنِ عُمَرَ‌، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى "يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ"، قَالَ: يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا وَلَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع بِأَفْوَاهِهِمْ، قُلْتُ: قَوْلُهُ تَعَالَى "وَ اللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ" قَالَ: يَقُولُ: وَ اللَّهُ مُتِمُّ الْإِمَامَةِ وَ الْإِمَامَةُ هِيَ النُّورُ، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنٰا، قَالَ: النُّورُ هُوَ الْإِمَامُ.» الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌1، ص: 196‌ @monir_ol_din
🔅ولایة امیرالمؤمنین(سلام‌الله‌علیه)، بار امانتی است که، آسمانها و زمین نتوانستند آن را تحمل کنند. «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِينٍ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ، عَنْ رَجُلٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (سلام الله علیه) فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولًا»، قَالَ: هِيَ وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع.» 🔸 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 413 @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از الفقه و الاصول
audio_all_2.mp3
29.88M
🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایةامیرالمؤمنين و الائمةعلیهم السلام🌸 💥فایل صوتی خطبه غدیر به همراه ترجمه فارسی. ✨مناسب برای پخش در ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها. @alfigh_alosul
💥به فلسفه‌چگونگی نیاز داریم. ✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): 1⃣ ...حوزه، یعنی بحث از اصل هستی را داراست. حوزه، فلسفه‌ای دارد که درباره اصل اثبات اینکه هستی، ممکن الوجود است و به واجب الوجود محتاج هستند، را بحث می‌نماید. مثلاً وقتی سؤال می‌شود چرا این وجود دارد؟ این فلسفه اثبات می‌کند، این ممکن است و مخلوق واجب تعالی جلت عظمته است.... حوزه علاوه بر فلسفه چرایی، را نیز دارا می‌باشد. «چیستی» یعنی اینکه وقتی سؤال می‌کنند که این عالم چیست، می‌گوید: عالم دنیاست، بعد از آن، عالم آخرت می‌باشد و قبل از آن نیز عالم ذر بوده است یا هر تقسیم‌بندی دیگری که ذکر شود. 2⃣ .....علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی به فلسفه دیگری به نام نیز محتاج هستیم. منظور از چگونگی هم «چگونگی شدن» می‌باشد و نه در شکل اصل حول و قوه و در چرایی حول و قوه بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل. حوزه این «فلسفه» را ندارد و لکن حتماً باید آن را داشته باشد. اگر نداشته باشد دینداری در معرض مشکلات مهمی قرار می‌گیرد. چرا که «شبهه» همیشه «شبهه نظری» در اصل هستی و چیستی نیست. @monir_ol_din
جلسه دهم.mp3
16.52M
🔹 دوشنبه 20 مرداد 1399 🔹 مُدرّس؛ حجة‌الاسلام متقیان موضوعات؛ 1⃣بررسی مسئله «وحدت و کثرت» در مرحله «اصالت ربط» ➖ نقد نظریه «تشکیک وجودی» ➖تقریر نظریه «وحدت ترکیبی» به عنوان تفسیر صحیح از وحدت و کثرت در مرحله اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/1654
💥 سه‌احتمال درمواجهه باناهنجاریهای جامعه ✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): 🔸ما با سه احتمال در عرصه عینیت مواجه هستیم: اول؛ اینکه بگوییم وجود ناهنجاریهای جامعه، ناشی از افراد است. لذا اگر افراد اصلاح شوند و یا جای خود را به افراد دیگری بدهند، عملاً ناهنجاریهای جامعه نیز تحدید بلکه مرتفع می‌گردد. دوم؛ اینکه بگوییم ریشه این معضلات، نه از افراد بلکه از و موجود است، هرچند بتوان بلحاظ عقلی این احتمال را مردود دانست اما فرض احتمال آن صحیح است. سوم؛ اینکه بگوییم نه تنها احتمال دوم صحیح است، بلکه ابزار لازم برای رفع این معضل نیز در اختیار ماست. در اینجا هرچند احتمال کارآمدی این ابزار هم ضعیف باشد، ولی چون قوی است و ممکن است خدای ناکرده کفار بر مسلمین پیدا کنند که مقابله با این تسلط هم مشروط به هیچیک از احکام شرعی نیست، لذا نمی‌توان فرض سوم را نادیده گرفت و از ادعای مطروحه بطور کلی صرف نظر کرد. 🔺طبیعی است که اگر احتمال ضعیف و محتمل قوی باشد ، امری قابل دفاع خواهد بود. یعنی اهتمام به شناسائی - و نه اهتمام به تصدیق آن- امری صحیح و معقول خواهد بود. @monir_ol_din
✅ یکی از اساتید فلسفه اسلامی که پیرامون موضوع ، تأملات و مصاحبه‌هایی داشتند، جناب آقای می‌باشد. به خلاصه‌ای از بیانات ایشان اشاره‌ای می‌کنیم؛ 👇👇 🔺مقام معظم رهبری در این عرصه که یک عرصه بسیار بزرگ فرهنگی است، سه مسئله و نکته‌ی اساسی و مهم مطرح فرموده‌اند: 🔸یکی اینکه موضوع احیاء را خیلی برجسته کردند. اصل مسئله، توسط حضرت امام به عرصه‌ی فرهنگی ما وارد شده است. 🔸نکته‌ی دوم این بود که ایشان نشان دادند اگر قرار باشد تمدن بزرگ اسلامی احیاء شود، نقطه‌ی اصلی کار، و دانش‌ها هستند. به نحو خاص ایشان روی علوم تأکید کردند و روی پیشرفت علمی پافشاری کردند. 🔸گام سومی هم ایشان پیموده است که آن هم بسیار اساسی است و این پازل را کامل می‌کند. ایشان فرمودند نقطه‌ی ثقل و اساس شکل‌گیری این روند، تکیه و توجه به است. 🔺بسیار هوشمندانه این گام ها طی شده است. نقطه ی اصلی کار، حکمت و فسلفه‌ی اسلامی است و همین حکمت و فلسفه‌ی اسلامی، مجموعه‌ی علوم و دانش‌ها را رهبری می‌کند، جهت‌گیری‌ها صورت می‌گیرد، فلسفه‌های مضاف و علوم مختلف شکل می‌گیرد و در نهایت منجر می‌شود به احیاء و شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی. @monir_ol_din
. 🏴 با توجه به نزدیکی ایام تبلیغی دهه اول محرم الحرام، بارگذاری صوت جلسات مجازی ممکن نیست، ان‌شاءالله بعد از بازگشت از تبلیغ، بحث را ادامه خواهیم داد. التماس دعا.
💥خدای ملاصدرا و ابن‌سینا، الله، است. ✅ استاد دکتر سیداحمدفردید(ره): 1⃣حالا من حرفم این است: مسئله [این است که شاید] یک دفعه شما خیال کنید که –خب- یونان است و طاغوت یونان آمد در اسلام. بنابراین شما می‌گوئید نظر به اینکه یونان آمد در اسلام، ملاصدرا غرب‌زده بود؟ نه. نه. نه. بارها نه. آمد همه جا، یونان آمد. جای دیگر آمد. همه رفت. رفت، جایش الله گرفت. این مسئله ساده است. ببینید الآن غربی‌ها تمام جهان را می‌روند جستجو و پژوهش می‌کنند، دایرةالمعارف می‌نویسند، همه و همه، حوالت چنین است و مظهر اسمی هستند که می‌رود به اسم دوره‌ی جدید که مدارش بر موضوعیّت نفسانی و نفس امّاره است. شروع می‌کنند به حرف زدن. اسلامش باشد یا غیر اسلام باشد. 2⃣نسنجیده و نفهمیده و شاید با سوء نیّت، آمده‌اند گفته‌اند: "فلسفه آمده در اسلام؛ تو[=فردید] هم که فلسفه را طاغوت می‌گیری، پس اسلام طاغوت‌زده است"! توجّه کنید. بنده وقتی گفتم طاغوت، کلمه‌ی تئوس یونانی [و] زئوس است. درست است که کتب یونانی ترجمه می‌شود ولی طاغوت می‌رود و جایش الله می‌گیرد. ای آقا! ملاصدرا خدایش الله است، بوعلی‌سینا خدایش الله است نه خدای افلاطون و ارسطو. آمده[یونان امّا] عجیب است، هرچه آمده در ادوار اسلام، اول الله است. 3⃣غرب‌زدگی [مضاعف] تا دور‌ه‌ی مشروطه در اسلام نیست. ولی همینطور که پیش‌بینی شده-کلام الله مجید، شیعه و بقیه گفته‌اند- هرچه تاریخ جلو آمده در اسلام، تباهی و فساد آمده. معنایش این نیست که این تباهی و فساد که در اسلام آمده تا دوره‌ی قبل از مشروطه[، غرب‌زدگی مضاعف است]، معنایش این نیست که این‌ها غرب‌زده شدند. این‌ها، با این همه خدایشان الله بوده ولی تباهی و فساد آمده بود [و] فرق است [بین آن غربزدگی غیرمضاعف] با این غربزدگی که با مشروطه می‌آید. @monir_ol_din
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین. ▪️یابقیةالله آجرک‌الله فی مصيبة جدک الحسین ▪️ ▪صدای‌زنگ‌قافله ازتوبیابونامیاد کی‌بودمنوصدامیزد کیه‌که‌ازسفرمیاد ▪ @monir_ol_din
💥فلسفه تاریخ اسلامی ✅استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(ره): 🔸 پس از «فلسفه حرکت» بزرگترین گامی که برای برداشته می‌شود، تنظیم «فلسفه تاریخ الهی» است. به یاد بیاورید وقتی که فلسفه تاریخ دروغین در دستگاه مارکس برای عدالت اجتماعی درست شد، توانست سالها نصف دنیا را به خود مشغول کند. 🔸 «در فلسفه تاریخ اسلامی، مشت دشمن باز می‌شود» معلوم می‌شود که ، بر کارآمدی ابزار حاکم است. حکومتش هم خیلی بالاتر است. کارآمدی جامعه و امت نیز بر کارآمدی انسان حاکم است. کارآمدی ابزار، تابعی از کارآمدی انسان است و کارآمدی انسان تابعی است از کارآمدی جامعه. 🔸 در دستگاه الهی «جامعه» برابر است با «امت» و یک امت است. اگر یک جامعه بر این اساس شکل بگیرد، حرکت و رشدی خواهد داشت که بسیار عظیم‌تر از تمام تحرکاتی است که در تاریخ گزارش شده است. آنگاه خواهیم دید که آثار محبین حضرت اباعبدالله(سلام‌الله‌علیه) یا جامعه حسینی، در تاریخ چقدر است و این جوامع الهی هستند که در تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محور واقع می‌شوند نه جوامع الحادی. 🔸 نکته آخر هم این است که گزارش‌های بدست آمده از جوامع گذشته نیز، تازه معنادار می‌شود و انسان به مرتبه صحیحی از تحلیل دست پیدا می‌کند. 🔹ر.ک. مراقبه های عاشورایی، ص 43 @monir_ol_din
💥 وجودمبارک‌سیدالشهداء به‌مثابه شخصیت‌تاریخی ✅استادسیدمنیرالدین حسینی(ره): 1⃣ سخن گفتن درباره‌ي وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء(سلام الله علیه) به این معنا نیست که کسی بخواهد آن حضرت را همان‌گونه که هست بشناسد؛ چرا‌که فهم «تدریجی الحصول» ما، درباره‌ي شناخت موجودات ساده هم، مطلق و حقیقی نیست. فهم ما عاجز از فهمیدن حقیقت امور است، به ویژه فهم آنهایی که محور حقایق همه‌ي جهانند. بنـابرایـن در سطحـی کـه مـا هستیم بـه آثار مادی وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء در سطوح نازلش اکتفا می‌کنیم؛ یعنی در سطوحی که البته آن‌ها هم سطوح حقیقی آثار مادی ایشان نیست. 2⃣ برای معرفی وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء(سلام الله علیه) بسیار خوب است که ایشان را به عنوان یک شناسایی کنیم. بنابراین عاشورا یک حرکت تکاملگرای ساده نیست، بلکه «فلسفه‌ي تکامل اجتماعی» را در تاریخ تبیین می‌کند و لذا برای همه‌ي عصرها و نسل‌ها الگوی جاوید تکامل‌گرایی است. اما اولین سؤال این است که «شخصیت تاریخی» کیست و «تکامل‌گرایی تاریخی» چیست و چه تفاوتی با «تکامل‌گرایی اجتماعی» دارد؟ شخصیت تاریخی، شخصیتی است که در تحوّل تاریخی، مبداء و محور تأثیر باشد. وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء برحسب آثار ظاهری، نه فقط جامعه را، بلکه تاریخ را متحوّل کردند. 3⃣ برای شناخت تکاملگرایی تاریخی نیز میتوان از تفاوت آن با تکامل‌گرایی اجتماعی بهره برد. ، به‌دنبال ایجاد نظم و نظامی، متناسب با سیر بلوغ مبارزه است که هدف آن به‌دست گرفتن قدرت و سقوط ساختار قبلی است. تکامل‌گرایی اجتماعی، همواره به‌وسیله‌ي انقلاب‌ها ایجاد می‌شود.....اما جامعهای که فقط تا سطح تکامل اجتماعی را برای خود معنا کرده است و تکامل تاریخی را طراحی نکرده است، حتی اگر مدعی آشنایی با فلسفه‌ي تاریخ نیز باشد، تکاملگرای تاریخی خوانده نخواهد شد. بنابراین خود در دويست سال آینده را نخواهد داشت؛ چراکه قدرت تحلیل او در حد شناخت «موضع‌گیری‌ها» و «هماهنگ‌سازی موضع‌گیری‌ها» تا حد فروپاشی ساختار گذشته و ایجاد ساختار جدید است؛ نه «توسعه»‌ي وضع موجود به سمت وضع مطلوب. تکامل تاریخی چشم به پیروزی در «وهله» ندارد، بلکه برنامه او در کلیه‌‌ي موضوعات «سخن گفتن با نهادینه¬ترین نظام عاطفه‌ي انسان و جامعه» است. ر.ک. مراقبه های عاشورایی، ص 17 @monir_ol_din
💥همواره ولی فقیه، پاسدار جامعه شیعه در طول تاریخ بوده است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥فلسفه‌چگونگی، رابط میان اعتقادات و عینیت اجتماعی ✅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): 1⃣تفاهم اجتماعي برابر با نظام‌هاي فلسفي جامعه يعني « فلسفه چرايي»، «فلسفه چيستي» و «فلسفه چگونگي» است. در فلسفه چرايي اصل علت و هستي هر پديده مورد بررسي قرار مي‌گيرد. مثلاً ماده قديم يا حادث است و نياز به مُحدِث دارد. در فلسفه چيستي صحبت از خصوصيت‌هاي خاص و به عبارتي مقومات ماهيت به ميان مي‌آيد. (اعم از اينكه خصوصيات اعتباري يا ذاتي شيء فرض شود) يعني هرگونه طبقه‌بندي و دسته‌بندي بين موجودات از ميدان‌هاي انرژي تا اشعه‌ها بايستي در اين فلسفه (فلسفه چيستي) پيرامون آن صحبت شود. 2⃣ فلسفه ديگري نيز در جامعه لازم است تا به وسيله آن بتوان با تحليل نظري و بدست آوردن «ابزار عملي» متناسب، عينيت را كنترل واداره نموده و آن «فلسفه چگونگي» است. اين سه نظام فلسفي اگر در ارتباط با يكديگر و در يك مجموعه ملاحظه شوند، برآيند شناخت رابطه بين «هستي»،«فيزيك»،«رياضي» را نتيجه مي‌دهند. لذا بايستي بتوان اين سه را در «وحدت و كثرت» ، «مكان و زمان»،«اختيار و آگاهي» ضرب كنيم تا در نتيجه بنيان نظام فكري جامعه پي‌ريزي شود. 3⃣ جامعه اسلامي ما در مقابله با فرهنگ كفر هر چند بتواند در «فلسفه چرايي» يعني همچون سدّي در مقابل شبهات اعتقادي ايستادگي كند و در «فلسفه چيستي» نيز بتواند ضرورت نبوت و رسالت و سير تكاملي عالم و قيامت و .... را تثبيت نمايد (گرچه در اين قسمت نيز كار اجتهادي دقيق لازم است) اما اگر نسبت به «فلسفه چگونگي» بي‌تفاوت باشد، عينيت و اعتقادات در جامعه منقطع شده و تكنولوژي و امر اداره به ديگران واگذار مي‌شود. نتيجه عملي اين ، استفاده از بينش غير الهي درجامعه اسلامي است كه در نهايت اين بينش، لجستيك ارزشي خاصي است و اين تقابل بينش و گرايش به تدريج موجبات ضعف گرايش ديني را فراهم ساخته و دين را به انزواي مطلق و يا دامن زدن به تأويلات حسي دين مي‌كشاند. ر. دوره پژوهشی؛ استراتژی امنیت ملی- کدپژوهش 311 @monir_ol_din