eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
265 دنبال‌کننده
541 عکس
369 ویدیو
15 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6016824770207679161.mp3
3.06M
❣سسیمه یوخدی سس ورن دانیش منیله فاطمم.... 🎙با نوای: حاج سلیم موذن زاده اردبیلی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 مستند ایرانگرد ۵ - کلات نادر - قسمت اول 🙎🏻‍♂️ تهیه کننده و کارگردان: جواد قارایی 📆 بهار ۱۴۰۰
48.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مستند ایرانگرد ۵ - کلات نادر - قسمت اول 🙎🏻‍♂️ تهیه کننده و کارگردان: جواد قارایی 📆 بهار ۱۴۰۰
چیل (سنگ چین)
،ائل بیلیمی،دانش عامه (سنگ چین،سنگفرش) همه ی ما درطبیعت چینه هایی از سنگ را،به شکل های مختلفی دیده ایم گاهی نیز، این سوال برایمان پیش آمده است که این سنگ چینها بخصوص،سنگ چین های مخروطی افراشته، برای چه منظوری چیده شده اند؟ برای دریافت جواب این سوال،به فکر فرورفته و هدف از چینش برخی از آنها را،دریافته ایم اما برخی دیگر را،متوجه نشده ایم. برای روشن شدن این مطلب سنگ چینها را،به دو دسته ی افراشته و سنگ فرش تقسیم می نماییم. الف:سنگ فرش: این نوع سنگ چین ها عمدتاً جنبه عمرانی دارندیعنی درکف زمین،برای کاربری  مسکونی یا ترابری،تعبیه می شوند.مانند راههای مالرویی که عشایر برای عبور احشام خود در دامنه کوهها،می سازند سنگفرش را،درحمام قلعه می گویند مانند همچنین درگذشته برای سهولت در تردد شاهراه هایی را که از بیابانها بخصوص، شن زارها عبور می کرد سنگفرش می نمودند. همین گونه است سنگفرشهایی را که برای ساخته می شوند این نوع اتراقها را،درحمام قلعه می گویند. سنگ فرشها را در گذشته، به دو صورت،انجام می دادند خشکه کاری و همراه با ملات. خشکه کاریها را، معمولاً در جاهایی که شیب داشت، همراه چوب انجام می دادند اما در زمین های هموار با استفاده از ملات مانندخاک،گل آهک یا شن آهک صورت می پذیرفت. امروزه ملات شن و سیمان جای آنها را،گرفته است سنگفرشهای امروزی بیشتر،در پارکها،ویلاها،پیاده رو شهرها و طرحهای هادی روستایی،در پیاده روها یا به جای آسفالت  در ممرهای اصلی به کار می گیرند. ب:سنگچین های افراشته این نوع سنگچین ها در گذشته به دوشکل دیواری و مخروطی شکل،به صورت خشکه کاری یا همراه با ملات صورت می پذیرفته است.سنگچین های دیواری معمولاً برای کشیدن دیوار،درشکاف کوهها،ساخت قلعه وبرجک ها، مانند دیوارهای نادرشاه در کاتاچکه و قویون یولی و ... یامسیر جریان آب جهت آبخیزداری و یا محل نگهداری دامها مانند چیدن دهانه ی نهه،گاش و اطراف سیاه چادر یا بستن دهانه دفینه ها، پی بناهای مسکونی،دیوارهای محوطه ای،دیوار میان باغات که آن را،درحمام قلعه می گویند و ... چیده می شده اند. اما آنچه که قدری تامل برانگیز است سنگ چین های مخروطی است.قطعاً برخی از سنگ چینها،چه مخروطی چه دیواری و چه سطحی می تواند از چینه های رمزی دفینه ای باشند.اما سنگچینهای مخروطی علاوه بر،چینه دفینه ای،گاهی بر روی قبر مرده ای به عنوان یاد بود چیده می شده اند که درهمان محل جان باخته اند وبه ناچار نیز،در همان مکان،دفن شده اند. گاهی نیز،به عنوان راهنما و تعیین کننده مسیر،به کار می رفته اند بخصوص در مناطق کوهستانی که رهگذران،بتوانند راه را، ازبیراهه تشخیص دهند.در مواردی نیز،برای تعیین مرز بویژه،مرز چراگاه عشایر و دامداران چیده می شده اند. نوعی سنگچین در اندازه کوچک نیز، به عنوان مرز زمین های خرده مالکین درحمام قلعه می چیدند که گفته می شد هوم ممکن است یک سنگ عمود یا چند سنگ درکنار هم یا روی هم باشد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۱/۹/۲۷ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
Mohsen Bahmani - Sangtarash.mp3
5.75M
آهنگ سنگ تراش خواننده:محسن بهمنی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۲۷ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه درلهجه حمام قلعه (حلزون) بارها سوال شده است که نام ترکی حلزون چیست ؟ حلزون جانوری نرم تن و صدف داری است که در جاهای به شدت مرطوب مانند باغات کناره جویها و رودخانه ها زندگی می کند.آن رادرحمام قلعه، می گویند.وجه تسمیه ی آن چندان بی مناسبت هم نیست زیرا چنانچه توجه کرده باشید حلزون از نظر شکل،دارای شاخکهای بزرگ شبیه به گوش اولاغ می باشد و کلیت صورتش نیز،به الاغ شباهت داردهمچنین دارای حرکات کندی می باشد که بی شباهت به حرکت الاغ نیست علاوه بر اینها در پشت خود،مرتب صدفش را،بارمی کشد. اما زمانی که حلزون مرده و صدفش باقی مانده باشد به صدف آن که دیگر حلزونی وجود ندارددرحمام قلعه سه نوع اسم گفته می شود نوعی از آن را،که قدری دراز است و نوع دیگر آن را که گردتر است می گویند به طور کلی اگر مجموعه ای از صدف های مختلف در جایی قرار داشته باشند گفته می شودکه باز هم وجه تسمیه ها چندان بی مناسبت نیستند و با توجه به شباهت های شکلی نام گذاری شده است. نام ترکی این نرم تن صدفدارمی باشد که در آذربایجان و برخی دیگر از ترکان به کار می برند جهت اطلاع شما گرامیان عرض می شود که از این نام در حمام قلعه نیز، استفاده می شود اما نه در معنای حقیقی آن که همانا حلزون می باشد بلکه در معنای مجازی آن،یعنی؛ ،کسی که سریع غیب می شود. حال چه مناسبتی بین، یک فرد چالاک بایک حلزون ظاهراً تنبل وجود دارد که در لهجه ترکی حمام قلعه،در باره فردی چنین استعاره ای را،به کار می برند؟ از نظر صناعات ادبی همیشه در تشبیه چهار رکن وجود دارد: ۱-مشبه:چیزی که تشبیه می شود. ۲-مشبه به:چیزی که چیز دیگری به آن تشبیه شود. ۳-وجه شبه:شباهت بین آن دو ۴-ادات تشبیه:کلمه ای که تشبیه را برقرار می کند. حال اگر از ارکان تشبیه وجه شبه وادات تشبیه و یکی از ارکان دیگر حذف شوند تنها یک رکن مشبه یا مشبه به، باقی بماند و درسخن به جای دیگری با ملایماتش به کار گرفته شود.معنای سخن است که نوعی مجاز است لذا کلمه درمعنی غیرحقیقی به کار گرفته می شود. حال سوال این است دراستعاره فوق، چه وجه شباهتی میان مشبه و مشبهُ به، وجود دارد؟ مسلماًدر این استعاره، سریع بودن وجه شبه میان مشبه ومشبهُ به می باشد. اما دوبار این سوال پیش می آید پارادکسی را که به ظاهر در این وجه شبه دیده می شود.چگونه قابل جمع است؟یعنی فردسریع الحرکات با حلزون به ظاهر تنبل چه شباهتی دارد؟ باکمی دقت در می یابیم فردی که به آن گفته می شود فردی سریعالحرکات است که در لحظه خودش را یا چیزی را،از دید پنهان می کند یعنی تردست است.تا اینجا تردستی از ویژگی های"مشبه" است حال حلزون که "مشبهُ به" می باشد نیز،درلحظه خودش را،در صدفش غیب و از دیده پنهان می کند.بنابراین وجه شبه و غیب شدن است اگرچه حرکات ظاهری حلزون بسیارکند می باشد. آن که در لهجه ترکی حمام قلعه برخی از کلمات در گذشته در معنای حقیقی خودشان به کار می رفته اند اما به مرور زمان در معنای مجازی به کار گرفته شده اند.قبلاً یاد آور شده ایم که در لهجه حمام قلعه از کنایه واستعاره به وفور استفاده شده است وبرخی از دلایل رمزآلود بودن این لهجه را،برشمرده ایم. مجاز انواع مختلفی دارد که استعاره و کنایه از پرکاربردترین آنها،در لهجه حمام قلعه می باشند.لذا در گذشته به حلزون می گفته اند که با گذشت زمان معنای حقیقی اش،به فراموشی سپرده شده و معنای استعاری آن در قاموس این لهجه جای گرفته است. تعدادقابل توجهی از کلمات در لهجه حمام قلعه از این قبیلند مانند: *ایشتان= با معنی مجازی"همسر" و معنی حقیقی آن=شلوار است *بوقه=بامعنی مجازی"درفحل بودن ماده گاو" و معنی حقیقی آن = گاونر، می باشد که امروزه کلمه "سیغئر" به کار می رود. *یال=با معنی مجازی"درفحل بودن ماده سگ" و معنی حقیقی آن =سگ نر، می باشد که امروزه "کوءپی"به کار می رود. *ایلبیز=بامعنی مجازی" تردست وچالاک" و معنی حقیقی آن =حلزون می باشد. وموارد دیگر ... ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۲۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
04- Nima Chehrazi - Ba Man Bemon - Halazoon.mp3
2.48M
آهنگ حلزون خواننده: نیما چهرازی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۲۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه (بویونلوق) شامامادراصل نوعی میوه خوشبو از خانواده کدوییان است.آن را در فارسی می گوینداماعروسان حمام قلعه درگذشته نوعی شالگردن ریشه دار،برای تزیین اسب عروس,گلدوزی می کردندکه به گردن اسب می آویختند نامیده می شد هم اکنون نیزانجام می دهند وآن را می گویندکه قدری تفاوت دارد. وجه تسمیه آن به این سبب بوده است که روزگاری،میوه"دستنبو"رابه سبب بوی خوشش یامشک وعنبر، درگردنبندنهاده وازگردن اسب می آویخته انددرلغتنامه دهخداشاماما را ،نیزمعنی کرده است. همراهان عروس بازکردن این گردنبند را خوش یمن می دانستندلذابه محض پیاده شدن عروس ازاسب,هرکسی تلاش می کرد تاآن را،بازکند کسی که موفق به بازکردنش می شدآن را به عنوان استفاده می کرد امروزه نیزبه عنوان دستاریادستمال استفاده می نمایند. مادران ماوقتی که می خواستند مارابه حمام رفتن تشویق کننداین بیت رامی خواندند: اوغلان,اوغلان شاماما آتلان، گئدئی حاماما منظورشان خوشبو شدن و احتمالاً آرزوی دیدن دامادیمان بود. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۲۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
Atabak Alizadeh - Shamama.mp3
7.71M
آهنگ ترکی " شاماما " خواننده: اتابک علیزاده موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۲۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
باسلام، اهدایی آقای قربانعلی کوهستانی به یاد بود جوان ناکامشان محمد جواد کوهستانی به مسجد امام رضا علیه السلام روستای حمام قلعه خداوند متعال عمر باعزت برای ایشان و همچنین رحمت واسعه خودرا بر جوان ناکام محمد جواد کوهستانی نازل بفرماید. آمین شادی روح این جوان عزیز سفر کرده، صلوات الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم # رسم خوب
قسمتی از منظومه مامئیلی تقدیم به شما گرامیان💐 مامئیلی! ائل،  سون باهاری،  گلنده بولوت گوءیدان،یاغیش یئره جالانده گون قیسیلیب، گئجه لر، اوجالانده تویلارونو   قورغون،    اله  آلدولان آشیقلارو ساز،کوءکلیوب،چالدولان 🌲 یای فصلی تئز،گئتماقا،بئل باغلادو میزان آیی،   بولوت گلوب،  آغلادو قوس ایچیندا،دیخانلار،بندباغلادو سویوخ گلدی،ئیلان تکین،چاخماقا ادون چله ی قورولدو، اود یاخماقا 🌲 سون بهارداگون چیخمیوب باتاردو چوپان چولیق،  یاتاقلاردا،  یاتاردو چیلله گئجه،   ییغیشمایا   چاتاردو ئوبیر ئیله، یابیرفلک! کیم اولسون کیم اولماسون،کیم ئولماسون کیم ئولسون 🌲 یاتاقچی لار،   یاتاقلاردان  گله ردو نوبر اوچون،   دله مه،    گتیره ردو چیلله پایو،   قونشولارا،   وئره ردو قیش باشیندا،داواردوغما،دئولیدور مهر   و   محببته  گوءرا،   یولیدور 🌲 او زاماندا،   نه  رسملر،   واریدور؟ دَبدان چیخان،هرکیمسیه عاریدور اللر  آچیق،   دونیا  اگر،    داریدور خانم گلین،آخشام کی گون باتاردو بایراملیقا،    شالونو،     ساللاتاردو 🌲 غیناتالار،      حالینی    سوراغلاردو غینانه لر،کوءمیش سیککه باغلاردو هرایککیسی، ارمان چکیب، آغلاردو گلین قیزلار   غیناتادان،     قاچاردو نئچه پولا،     یاشماقونو      آچاردو 🌲 چیلله گئجه، قاششوقلاری چالماغا قاپو  وروب،     چیلله پایی   آلماغا گزه ردولان،    قاپولاردا،  یوز چاغا محببتلر  چوخ،    اللری    بوشیدور بیر قیسیم    کیشمیشا،    اوءره گ خوشیدور 🌲 چیلله گئچه سویوخ اولدو،کندیمیز لاله تکین،    آچیلدو،      لبخندیمیز اوره گ لرده، سویا دوءندو،قندیمیز آتالارین    چوخ شوکتلی،   سئوینا اوشاقلارو،    ییغیشدولان    ائوینا 🌲 قاری ننه،   اینکدن سوت، ساغاردو بوینونده   لئتتار،    الیندا   تاغاردو ئینی باشیندان،  محببت،   یاغاردو آرتیق ئتسون،  آلله اونون،  شانونو یامان بلادان،  ساخلاسون، جانونو 🌲 چیلله گیجه، قورقا تالخان، یارماقا ال دئییرمان    آلاردولان،    بارماقا توت شیره سی،  پرخودا آختارماقا گلین باجی   چیراغ،    اله    آلاردو قاری ننه،     دببه نی،     آختاراردو 🌲 کاتا بابا  ئو  دوءروندا، چوءنوبدور ناخوش اولوب دونیاسیندان دوءنو بدور دئدی کی،قارپوزسامانا،گوءموبدور ایندی اوغلان!گتیرقارپوزپوزولسون اوشاغلارا   چیلله پایو،  دوزولسون 🌲 بو گئجه ده،  بئله ایشلار،  اولار دو مممد عمی،    ساز الینه،     آلار دو عمه خانیم،   بشقابینی،    چالاردو خان قاقامیز، اصلی کرم، اوخوردو گلین باجی،ایپک دسمال، توخوردو 🌲 گلین قیزلار،  سوفره لری،   سرماقا چیلله پایی،   اوستلاریندا،  در ماقا بوساغادا،       تنققول     آختارماقا کاتا  ننه،      صاندوقونو،    آچاردو چاقالار،    قورقا  یئماقا،   قاچاردو 🌲 اوشاغلار  اویناب،  هریانا  چاپاردو ایگیت لر،تاپماجیق دئیوب، تاپاردو هرکیم بیر تاپ،  اتیشه یه،  یاپاردو باجیناقلار   سیندیروردو،   جاناقو خوشحاللیقین،هئچ اولمازدوساناقو 🌲 ارمان!ارمان! اوئیللردن یاداولسون چیلله گئجه،اورگلریز،شاد اولسون دیللریزده"سئودادان"بیرآداولسون دونیا بیزدن، عومرآلوب، گئچه دی بیرکیمسیه، دئمز حالین، نئجه دی علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
شب یلدا از نگاه اسلام! 🍉
عکسی زیر خاکی از،حمام قلعه قدیم افراد در تصویر،ردیف اول:☘ آقای حسینعلی عباسپور، کودکی آقای جواد خسروی و هادی خسروی ردیف دوم از راست:☘ شادروانان غلامعلی کوهستانی و حاج عباسعلی فرودی، آقای کربلایی صحبتعلی خسروی و شادروان محمدعلی(مدعلی) کوهستانی عکس در منزل مرحوم حاج عباسعلی فرودی، برداشته شده است. لباسهای آن زمان افراد جالب توجه است؛ مئندیل، کولکه کوله، شال دون، شال توممان، ترکمن توممان، ژاکت،کت و شلوار اورکت، پالتو، کامواکوله ارسالی جناب آقای موسی ایرانی موزه مجازی حمام قلعه ۲۴۰۲/۹/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
جاده کلات به مشهد در محدوده شهر زاوین گله گرگ ها امروز ساعت ۱۰.۴۶ صبح 🥰 کلات نیوز موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi