eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
256 دنبال‌کننده
479 عکس
358 ویدیو
14 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
یا یخ آب (آبیاری زمستانه) ممنون ازتوضیح عالی عموحیدر موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه درحمام قلعه (یخ آب) یکی از کارهای جالب توجه درکشاورزی سنتی حمام قلعه دادن به زمین های کشاورزی به ویژه باغات بود و آن عبارت از آب دادن به زمین های کشاورزی و باغات، درچله ی زمستان است. نیاکان ما اگرچه از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار نبودند اما درکارهایشان بسیار، هوشمندانه عمل می کرده اند و به تجربه دریافته بوده اند که درامورات خود، چگونه عمل کنند تا بهترین نتیجه و بهره وری را، کسب نمایند یکی از این اقدامات جالب توجه، یخو دادن به زمین های کشاورزی و باغات بود. آن ها ابتدا زمین راشخم می زدند تا خاک نرم شود سپس،قبل از آن که سرمای شدید حادث شود به زمین شخم زده آب می انداختند وآبیاری غرقابی می نمودند که براثر سرمای شدید پس از آن،شفیره و لارو بسیاری از حشرات و آفات  بر اثر یخبندان،از بین می رفتند. براین کارهوشمندانه فواید زیادی مترتب بود از آن جمله می توان به مبارزه با آفات، نرم کردن زمین کشاورزی که بر اثر یخبندان کلوخه های خاک متلاشی می شد،ذخیره کردن رطوبت در زمین،خنک کردن زمین و بالانس نمودن اتمسفر آن،اشاره نمود. را آن قدر مهم می دانستند که معتقد بودند یخ آب دادن با آب نود روز بعد از سال برابری می کند. بارزترین فایده یخو را، می توان مبارزه با آفاتی از قبیل جوندگان بخصوص موش و انواع حشرات دانست که در زیر زمین و پای درختان، زمستان گذرانی می کنند اما فواید دیگر آن هم مانند گرم نگه داشتن اطراف ریشه درختان،ذخیره رطوبت و نرم شدن زمین نیز، ازاهمیت زیادی برخوردار می باشند زیرا هرکدام درجای خود، در افزایش تولید و حفظ سلامت درختان، از سرمازدگی، سهم  بسزایی دارند لذا هم اکنون نیز، مردم حمام قلعه کم و بیش از این تجربه نیاکان خویش بهره جسته، به باغات خود یخ آب زمستانه می دهند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقديم به عزیزان همولایتی ها عزيز تشكر وقدردانی همه بزرگواران در مراسم جشن دامادی اقای على ايمانى حضور داشتين اميدواريم انشالله هميشه در كنار يكديكر شاد سربلند باشید و باتوكل خداوند متعال مجالس شاديهايتان خدمت نمائیم                بااحترام مجدد             على اكبر شريعتى ؛     على ايمانى فرزند كربلائي محمد
آقای علی پاکباطن دهیار روستای باغکند طی تماس تلفنی اعلام نمودند شماره ایشان حک شده از طرف ایشان پیامکی به مخاطبین ایشان یا در گروه های مجازی عضو هستند پیامی ارسال می شود کلا کلاهبرداری است لطفا متن فوق مد نظر واطلاع رسانی کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(تسمه بازی)درحمام قلعه کلیپ مربوط به سال ۱۳۸۸ می باشد که توسط جناب آقای جوادخانی گزارشگر صدا وسیما مرکز خراسان رضوی برای برنامه دوستانه،درحمام قلعه تهیه شده است. موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه از قدیم بازیهای محلی مختلفی باتوجه به سن وسال وجنسیت افراددرحمام قلعه رایج بودندکه ذیلاًبه نام محلی آنهاباتوضیحی مختصری و وسایل لازم،اشاره خواهدشد بازیهای رایج عبارت بودند از: *لبپر:وسایل لازم چندتخته سنگ نازک ومدور ویک سنگ گردبه اندازه تقریبی گردو *توشله:گروهی بازیکن چندعدد توشله که معمولاًازجنس شیشه یاسنگ بودند *آششئق:چندین عددقاب استخوان پای گوسفند،بز،آهو،بستگی به تعدادبازیکن هاونوع بازی داشت انواع بازی آششئق:خطکی،دورموش، قله، مال،آلچین خرّه،چوکه پوکه *لو:یک عددچوب دستی به قطرتقریبی سه چهارسانتی متر،یک عددچوب باقطرتقریبی دو،طول بیست سانتی متر وتعدادی چوب سرشاخه به تعدادبازیکنان *چکلو:تقریباًوسایل لازمه لو *کئچدی آلدی:وسایل لازمه لو،بااین تفاوت که به جای سرشاخه دوعددچوب دستی به کارمی رفت وبازی دونفره بود *پاره:تکه ای پوست بزیاگوسفند همراه بامووپشم نسبتاًبلند تکه سرب تخت به اندازه سکه ای به قطرتقریبی سه سانتی متر،بصورت یکنفره یاچندنفره *ایق توپی:مقداری موی بز،انسان یاگاو که به شکل توپ باقطرهفت هشت سانتی متر،درداخل پارچه ای بسته شده وبر آن نخی برای کنترل با دست تعبیه شده باشد *هفت جلدتوپ:یک عددچوب دست،مانند چوب دستی که در،بازی لو استفاده میشود یک عددتوپ تنیس روی خاک،دوگروه ازافراد *هؤپوشدری:گروهی ازافراد که مسلسل وارازپشت هم می پریدند *باقلان توئو:دوگروه ازافراد *قینقلاچ:دوگروه ازافراد *کوله توتمه:گروهی از افراد،یک عدد کلاه *قاراگؤردوم:گروهی ازافراد *اوستازنجیرباف:گروهی ازافراد *اتیشه:گروهی ازافراد *گؤزی باقلیچی:گروهی ازافراد،یک تکه پارچه یادستمال *ریی،دئرمه(یه قل دوقل):پنج دانه ریک به اندازه توشله،گروهی ازکودکان حداقل دونفر،شکل بازی،بیربیر،ایکی ایکی،اوچ اوچ،دورت دورت،بئش بئش شارشار،یغمه،توپ *گوءشبره طلا:گروهی دختر بچه چیزهایی به عنوان گوشواره،دستبندو... برای پنهان کردن دردستان افرادگروه *شوشاق شوشاق:یک نفر،یاگروهی ازافراد،سراشیبی شنی تند،تخته چوبی برای نشستن *شوشنماق:یک یاگروهی ازافراد سراشیبی یخی،کفش پلاستیکی کف صاف *پلچیق(گل بازی):یک یاگروهی کودک گل،شکل بازی،چپ قولاقیم،ساق قولاقیم تاققیللتماق،دوزلتماق *پوققی پوققی:یک یاگروهی کودک چوبی به طول بیست سانتی متر،که ازطول باقطریک سانتی متر،سوراخ شده باشد،چوبی به قطریک سانتی متر،باطول بیشترازچوب دیگر،قدری پارچه برای گلوله سازی *خله خله:گروهی دختربچه،حداقل دونفر *گلین گلین اوینماق:گروهی دختربچه تعدادی عروسک *نیشانه اوورماق،تاش آتماق:گروهی پسربچه،چیزی به عنوان نشان،تعدادی سنگ برای زدن *گول پوچ:گروهی ازافراد،شئیئی کوچک برای پنهان کردن درمشت *دوز:دونفر ازافراد تعدادی ریگ شئی متفاوت کوچک،چیزی که روی آن بشود زمین بازی را،خط کشید مانند زمین صاف وهموار *ئیپ گؤترماق:دونفرازافراد،تکه نخی که دوسرش به هم بسته شده باشد *ماشین ماشین:گروهی کودک باتعدادی ماشین گلی یا پلاستیکی که تکه نخی به آنها بسته شده باشد *ارابه:گروهی پسربچه ارابه ای چوبی که چرخی حلبی،چوبی،پلاستیکی به آن تعبیه شده باشد *ایق ایلدیرمه:دونفرازافراد *ال اتلماق(مچ اندازی):دونفرازافراد :گروهی ازافراد،یک عدد کمربند *قولاغ چکمه:گروهی ازافراد،شئیئی ارزشمند برای نگهداری )آفتاب مهتاب:دونفر *پولاخمان:یک یاگروهی ازافراد پلخمون برای انداختن سنگ *تیرکامان:یک یا گروهی ازافراد تیرکمانی که ازکش ساخته شده باشدبرای زدن ریگ چیز و ایق تخته:دویاگروهی از افراد،زمین صاف وهموار برای خط کشی،سنگی گرد، تخت وصاف به قطرسه چهارسانتی متر،زمین خط کشیده *ال اوستئ(پشت دست):دونفر *قوزاوینماق:دویاگروهی ازافراد تعدادی گردو،برای هرنفر *قوی خلمه:مقداری میوه یاسنگ ریز ودرشت،گروهی کودک حداقل دونفر *لنگان لنگان(لی لی):گروهی ازافراد زمینی صاف برای خط کشیدن *آسیابچرخ:گروهی از افراد *قوش پئر:کلاغ پر،گروهی از افراد *کی بودکی بود:دونفرازافراد دستمالی برای بستنن چشم *تاپپرتاپپرخمیرچه:گروهی از افراد *جوفت وطاق:گروهی ازافراد حداقل دونفر،دو شئی کوچک برای پنهان کردن در مشت *بیرذات گورمن:گروهی ازافراد،نشان کردن اشیایی ازمحیط پیرامون *چوپان چوپان:گروهی کودک حداقل دونفر،وتعدادی آدمک وقدری تکه پارچه *فرفره ونخ فرفره:تعدادی کودک تعدادی فرفره چوبی یا نخی طنپ چکماق:طناب کشی،گروهی افراد،یک رشته طناب *دلقک:عروسکی چوبی بابندهایی نخی برای سرگرمی انفرادی کودک بازی تک نفره یاگروهی *یاقاچ ایقی(چوب پا):تعدادی کودک باچوب پا *خیزلماق:گروهی ازافراد،فاصله ای طولی یاارتفاعی مناسب برای پریدن ،دو،ملق زدن،تاپماجیق(چیستان) برفبازی،دی دورماق،سیخ گوءترماق،تق تق،نقطه بازی،ازجمله بازیهای دوران کودکی بود علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارش برف در گردنه گوجگی ارسالی آقای محمد رشیدیان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ https://eitaa.com/moozehmajazi
. ،ائل بیلیمی,دانش عامه درحمام قلعه قبل از آنکه واحدهای اندازه گیری واستاندارد رواج یابد درجوامع سنتی گذشته واحدهای شمارش واندازه گیری مختلفی,با توجه به حداقل امکانات در دسترس,به کارگرفته می شده است که در زمان خود بسیار کاربردی بوده اند حتی برخی از آنها هنوز هم به کار می آید در حمام قلعه نیز,از این واحدها که برخی عمومی تربوده ودر جوامع دیگر نیز,رایج بوده اند وبرخی هم,خاص خودشان بوده است استفاده می کرده اندبسیاری از آنها منسوخ شده اند وبرخی نیز,هنوز هم در حمام قلعه به کار می آید لذا یادآوری آنها,ضمن این که آگاهی ایجادمی کند,خاطره ای از گذشته ی نه چندان دور را,در ذهن ها تداعی خواهد کرد.لذا برآن شدیم تامطالبی را دراین باره باشما,همراهان ارجمند به اشتراک بگذاریم. *نام واحد های اندازه گیری وموارد کاربردآنها : واحدطول برابر شش کیلومتر,آن را,فرسنگ نیزمی گویند :واحد طول برابرسه کیلومتر,یا نیم فرسخ :واحدطول برابر مسافت راهی بودکه باچهارپایان طی می شدونیاز به استراحت وتجدید قوا داشت :واحدطول برابرصدوچهارسانتی متر :واحدطول برابرقدیک دست از نوک بینی تا نوک انگشت اشاره وسبابه :واحدطول به اندازه یک ریسمان یاطناب که معمول آن ده"قولچ"بود :واحدطول به اندازه بازشدن انگشتان دست از شست تاانگشت کوچک آن را درفارسی" وجب" می گوینددراندازه گیری های مختلف به کار می رفت بخصوص درخیاطی کاربردزیادی داشت هنوزهم به کارگرفته می شود :واحدطاقه که حدودصدمترازجنس پیچیده شده مانند پارچه,سیم و ... :واحدطول به اندازه بازشدن چهارانگشت سبابه تا انگشت کوچک,برای اندازه گیری های باقی مانده از"قریش"به کارگرفته می شد (بارماق):واحدطول به فاصله بین دوانگشت یا ارتفاع انگشت سبابه,برای اندازه گیری های مختلف استفاده می شد :واحدطول به ارتفاع یک بندانگشت سبابه,برای اندازه گیری مایعات مانندشیر,به کار می رفت :واحدطول به اندازه قدیک پااز این واحد بیشتر برای مترکردن فرش,زمین کم عرض و ... استفاده می کردند :واحدطول به اندازه یک قدم,معمولاًبرای متر کردن زمین استفاده می شد هنوزهم کاربرددارد :واحد طول به قد یک لباس آن را,درفارسی قواره می گویندهمچنان کاربرددارد :واحد وزن برابر صد من آن را,درفارسی"خروار"می گویند برابرچهارصدکیلو می باشد البته در فارسی برابرسیصدکیلومی شود چون "من"فارسی سه کیلو اما "باتمان"ترکی چهارکیلومی باشد :واحدوزن برابرچهارکیلو,آن را در فارسی من می گویند با این تفاوت که من برابر سه کیلو می باشد :از"خرباروباتمان"به عنوان واحداندازه گیری زمین کشاورزی نیز استفاده می شود هنوز هم کاربرددارد اما برای سنجش دقیق امروزه ازهکتاراستفاده می شود :واحدوسعت زمین,برابربایک دم شخم زدن باگاو که نیاز به تجدیدقواباشد :واحدوزن برابرهفتادوپنج گرم :واحدوزن برابرپنج گرم :واحد وزن واندازه برابریک نخود :واحدوزن واندازه برابریک گندم :واحدوزن واندازه برابریک عدس :واحدپیمانه ومقداربرابر یک دیگ :واحدپیمانه ومقدار برابریک آبگردان :واحدپیمانه ومقداربرابریک ملاقه :واحدپیمانه ومقداربرابریک قاشق :واحدپیمانه ومقداربرابر یک کاسه ماست خوری :واحدپیمانه ومقداربرابریک کاسه آبگوشت خوری :واحدمقدار در ارتفاع که خطهای مختلفی داشت برای اندازه گیری مایعات مانندشیر,به کارمی رفت :واحدمقدار,برابر دور یک دست,برای اندازه ومقدار نخ به کارگرفته می شود :واحدمقدار,برابر یک گلوله نخ :واحدمقداربرابریک کلاف نخ :واحد پول برابر ده قران قاجار ده ریال پهلوی وده ریال جمهوری اسلامی (قران):واحد پول برابربیست شاهی قاجار,یک دهم تومان (شاهی):واحدپول صفویه وقاجاربرابردوپول وده غاز :واحدپول قاجاربرابر پنج غاز ونیم شاهی :واحدپول قاجاربرابرنیم ریال :واحدپول,کوچکترین واحدپول قاجارازمس :واحدپول ترکمنستان که در گذشته به علت مراودات مرزی مردم حمام قلعه با آن آشنا بوده اند ودر یراق آلات زنان ترک حمام قلعه از آن استفاده می شده است. :مدت زمان یکسال برابر سیصدوشصت وپنج روز :مدت زمان یک ماه برابرسی روز :مدت زمان یک روز,برابردوازده ساعت روشنایی :مدت زمان یک شب,برابردوازده ساعت تاریکی :مدت زمان یک شبانه روز برابربیست وچهارساعت :مدت زمان ازطلوع تاغروب خورشید >چن:مدت زمان از صبح تاظهر :ازصبح تاناشتا :ازهنگام شب تاصبح صادق واحدهای شمارش,متعاقبا پرداخته خواهد شد ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ چوب خط خواننده؛علی اکبرقلیچ موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عاجزانه تقاضا دارم نشر دهید به برکت امیر مومنان کشورمان سیراب گردد آمین یا علی ابن ابیطالب اغثنی🙏 🔹کلام نورانی امیر در نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
،ائل بیلیمی،دانش عامه و موسیقی مقامی ترکی 🌹🌹"شاه ختایی" کیست؟🌹🌹 بی شک بسیاری ازشما بخصوص ترک زبانان این نام را،شنیده اید وباخودگفته اید که شاه ختایی دیگرکیست؟ البته بسیاری ازافراد ازجمله شاعران و هنرمندانی که برموسیقی فولکلوریک ترکی،دستی دارندبااین نام کاملاًآشنایند. تخلصی است که شاه اسماعیل صفوی درسروده های خود،برگزیده بود.این شاه صفوی به جهت نبوغ سیاسیی که داشت درمیان علویان شمال تربیت شد و تقریباً ازسیزده سالگی به پادشاهی رسید وی اولین پادشاهی بودکه پس ازساسانیان توانست ایران را،یکپارچه ساخته وحکومت واحدی را در آن مستقرنماید.اوبرای رسیدن به هدف خود،مذهب شیعه را،رسمیت بخشید ودرتبلیغ آن حداکثرتلاش خودرا،نمود به گونه ای که ازشعروادب وهنرنیز، دراین راه بهره گرفت.حتی خودش نیز به سرودن شعر درمنقبت ائمه معصومین پرداخت. آثارمختلفی به زبان ترکی وفارسی ازوی به یادگارمانده است.به گونه ای که سرایش اولین مرثیه های مذهبی را نیز،به اونسبت می دهند.ازآنجا که، زاده اردبیل بودریشه رواج امروزه مرثیه دراردبیل را هم،به سروده های وی می رسانند. شاه اسماعیل درجهت تحکیم پایه های حکومت خود،به مذهب شیعه و زبان ترکی توجه خاص داشت زیرا،اکثر کارگزاران وی را قزلباشهای ترک تشکیل می دادند.شاه اسماعیل درسروده هایش"ختایی"درمعنای تخلص می کرد.وی در سی وپنج سالگی نیز،درحالی که وسعت حکومتش ازآناتولی گرفته تاآذربایجان،افغانستان وقسمتهایی ازپاکستان امروزی شامل می شدبراثر بیماری حصبه دارفانی را، وداع گفت.ودر بقعه ی جدخود،شیخ صفی الدین در اردبیل به خاک سپرده شد. :ختایی معانی مختلفی دارد اما درمعنای گل،همان ساقه گلی که در نقش قالی و فرش،به صورتی موزون سراسر سطح را،می پیماید وهنرمند انواع گل،برگ و غنچه را،بر آن می گستراند می باشد.درنقشه ی فرشها، نقشهایی را که نمادی از درخت مانند تاک باشد و اگر نمادی از گل باشد می گویند. امروزه خوانندگان و درخراسان وخوانندگان و در آذربایجان حتی ترکیه و در دیگرجاها،هنرخودرا،به سبک شاه ختایی ارائه می دهند. درکلیپ های ذیل نمونه ای از، سروده های شاه اسماعیل صفوی متخلص به "ختایی" و اجرای در مقام را،توسط هنرمندانی از آذربایجان و خراسان مشاهده خواهید فرمود. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای مقامی "اوغرادیم" خواننده،استادعلیرضاسلیمانی شاعر،شاه اسماعیل ختایی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://t.me/hammamghaleh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوید مثمر- مقام شاه ختایی (گروه ترکمان _ تبریز سال 2009) سس: نوید مثمر شاعر: شاه اسماعیل ختایی 🌹 بیر بلادان قاچیبان اوز مین بلایا اوغرادیم بیر زامان شاد اولمادیم درد و بلایا اوغرادیم قان یوتوب هر لحظه بیر درد و بلایا اوغرادیم نئیله ییم اى دوستان من بی وفایا اوغرادیم 🌹 شوم فلکین گردیشى، هئچ وقت منى شاد ائتمه دى خسته کؤنلوم بیر بلادن، غمدن آزاد ائتمه دى آیرى دوشدوم قووم و قارداشدان منى یاد ائتمه دى من تکین بختى قارا خانه ویران ائتمه دى اوتلانوب ایش قوته هرکس باقرقو یاد ائتمه دی نئیله ییم اى دوستان، من بو بلایا اوغرادیم 🌹 گؤرسه لر احوالیمى هر موبتلا ییغلار منه دال ائدوب بیگانه لر هر آشنا ییغلار منه آه و ناله دن یانیب شاه و گدا ییغلار منه رحم ائدوب هر مفلس و هر بینوا ییغلار منه نئیله ییم اى دوستان، من بو نوایا اوغرادیم 🌹 اى خدایا یا ائیله دون غمدن صنوبرى رها هئچ موسلمان اولماسین من تک غم ایچره موبتلا لوطف ائدیب یا خیضرى پئیغمبر مدد ائت سن منا قالمیشام دار و فنا ایچره گیریفتار و بلا نئیله ییم اى دوستان، من بو بلایا اوغرادیم موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://t.me/hammamghaleh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجرای مجلسی "اوغرادیم" شاعر،شاه اسماعیل ختایی خواننده،استادحسن یزدانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://t.me/hammamghaleh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا"ع" نماهنگ زیبای شعر مختومقلی فراغی برای دوازده امام علیهم السلام موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
آرامگاه مختومقلی فراغی دراستان گلستان،ناحیه آق توقای مراوه تپه
دکلمه بسیارزیبای آقای جعفر عابدینی درقزاقستان ازاشعارمختومقلی فراغی درسال ۱۱۱۲ خورشیدی،ازخانواده ای صاحب آوازه یعنی"ملانفس آزادی" یکی ازبرجسته شاعران نواندیش ترکمن دیده به جهان گشود نام این کودک رابه نام جداعلایش"مختومقلی یوناچی"که ازقبیله گوکلان درشمال شرقی ایران بود نامیدند مختومقلی خودملقب به"فراغی"بود تخلصی که پس ازسرودن اولین اشعارش به عنوان کنیه برنام خود افزوده است.ازوی تنهایک شعرباقی مانده است که تقریباًهمه قالبهای شعر کلاسیک درآن دیده میشود. بخش مهمی اززندگی مختومقلی مصادف بااواخر پادشاهی نادرشاه وآشوبهای آن دوران بوده است وی باسرودن اشعاری تاثیرگذار،دروصف مظلومیت ائمه و اولیاء شیعه،مردم اهل سنت قوم خودرا،به برادری،دوستی و مودت بامسلمانان شیعه دعوت می کردهمین نگاه مصلحانه وحکیمانه بودکه نام وی رادرمیان ملتهای آسیای میانه جاودانه ساخت. مختومقلی درسال ۱۱۶۹ خورشیدی دیده ازجهان فروبست آرامگاه این شاعربزرگ در ایران،استان گلستان ناحیه آق توقای مراوه تپه،میعادگاه دوستداران شعروادب ترکمنی است. علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکلمه بسیارزیبای آقای جعفر عابدینی درقزاقستان ازاشعارمختومقلی فراغی. به علت سنگین بودن ویدئو، در ایتا صدا گذاشته شد.ویدئو را درتلگرام ببینید موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ کانال تلگرام https://t.me/hammamghaleh کانال ایتا https://eitaa.com/moozehmajazi
.                  اولمادو توتدوم منزیل جنتی، دونیایا  گلدوم اولمادو دئدیم آنادوغماسون،آمما من اولدوم اولمادو بیرنئچه ئیل،خوشولوقو،گوءردوم او شاقلیقدا بئله سئوگولوم سوداسینی،باشیماسالدوم اولمادو ییخیلان دونیادا، من،  مین جور بلایا اوغرادوم ساغلوغوم الدن وئریب،درمانی آلدو م اولمادو قوم   و   قارداشیم،   ائلیم،   ئوزوندا گوءردوم دردینی غم یئدیم   درمان اوچون،   دردیندان اوءلدوم اولمادو چشمهء آب حیاتی آختارانلار،تاپمادو من  کی  تاپدوم،    چاتمادوم،   یولدا یورولدوم اولمادو بو  یالان دونیا،   یامان،   یولداشلاری اویناتادی من فلکین سازونی، هرهنگده چالدوم اولمادو ایسته دیم دونیا گزیب،ائللر گوءروب سوءز آنلایوم گول تکین  چوللاردا،   من،   سولدوم سارالدوم اولمادو دئدی"سئودا" عمرومو، کول ئیله دوم بیر سودایا چاتمادیم سئوگولوما، ارماندا قالدوم اولمادو     🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 سرایش هم مضمون  ترکی و فارسی     🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 .                     نشد مسکن ملک بقا را، خواستم  اما نشد زندگی نزد خدا را،خواستم  اما نشد مدتی راخوش بدم درعنفوان کودکی دردعشق آمدصفارا،خواستم اما نشد ‌چون گرفتار بلا گشتم در این دیرخر اب چاره بر دفع بلا را، خواستم  اما نشد دردخویش وخویش خویش را،دیده با چشمان خویش غم به دل داشتم دوا را، خواستم اما نشد چشمه آب حیاتی که سکندرجستش آن یافتمش،رازبقا را، خواستم اما نشد گردش این روزگار،گیرد به بازی دو ست را ساز از او،از خود نوا را،خواستم اما نشد خواستمش درگردش از دنیا،بیاموزم سخن دل بیفسرد و شفا را،خواستم امانشد گفت"سودا"عمرخودرا،صرف این سو دا نمود سوگل ملک سبا را،  خواستم اما نشد علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ https://t.me/hammamghaleh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ زیبای " اما نشد " خواننده:صالح جعفرزاده موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 یئنی ماهنی: "روزگار" 🎙اوخویان:عبدالرضاحصاری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه درحمام قلعه نیاکان ما از گذشته های دور، با هوشمندی و شناخت پتانسیل های کشاورزی منطقه و با آگاهی کامل از مزیتهای اقلیمی آن، علاوه بر ،رعایت تناوب کشت و آیش، زراعت را،به دو صورت کشت و انجام می دادند که با توجه به موقعیت زمین، این که در منطقه ی گرمسیری یا سردسیر واقع شده باشد به دو روش و کشت می کردند. به سبب آن که زمین های زراعتی عمدتاً در مناطق مرتفع واقع شده بودند زراعت گندم و جو به صورت دیم کاشته می شد ضمن این که زمین های آبی زار اطراف رودخانه اسیق سو و حمام قلعه(ژرف رود) نیز،به زیر کشت آبی می رفت معمولاً در کشت های آبی کاشته می شد زیرا، زراعت جو زودتر می رسید لذا برای استفاده بهینه از زمین، پس از برداشت زراعت جو، کشت دوم زراعت هایی مانند ذرت و ماش صورت می گرفت. از آن جا که زمین های آبی حمام قلعه، در منطقه نسبتاً سردسیر واقع شده بودند کشت برنج، چندان متداول نبود لذا در مناطق پایین دست مانند دشت کشت ارقام سه ماهه شالی کاشته می شد اما در دهه های اخیر، این زمین ها به مرور،به باغات تبدیل شدند و کشت آبی گندم و جو به طورکلی منسوخ گردید. برای کشت و کار از نیروی گاو و دستگاهی به نام (گاوآهن) بهره می گرفتند تا زمین را شخم بزنند این دستگاه بابندی به نام که عمدتاً از پوست گاو یا روده دام تهیه می گردید به جوغ در گردن گاوها بسته می شد و با تیغی آهنی که بر توپ خیش تعبیه شده بود و آن را می نامیدند به نسق و شیار می پرداختند. کشت پاییزه را، پس از بارندگی های مهر که و آبانماه که گفته می شد در آذرماه که آن را می نامیدند انجام می دادند و از آن کشت،به نام یاد می کردند کشت های پاییزه معمولاً گندم وجو بودند و نامیده می شدند. دیگرمحصولات را، عمدتاً در فصل بهار می کاشتند که کشت بهاره گفته می شد در کشت بهاره علاوه برگندم و جو، نخود، عدس، کنجد، آفتابگردان، گرچک، خربزه و هندوانه و نظایر آن می کاشتند درگذشته های دورتر خشخاش نیز، کشت می کرده اندکه پس از ممنوعیت کشت آن، از چرخه تولید خارج شده است. درمناطق سردسیر، حداقل به دو دلیل کشت بهاره صورت می پذیرفت. اول آن که چنانچه زراعت پاییزه کشت می شد در سرمای شدید زمستان، زراعت یخ می زد و از بین می رفت دیگر آنکه رطوبت به اندازه کافی برای کشت وجود داشت تا محصول فرصت کافی برای به ثمر رسیدن داشته باشد بنابراین کشت گندم و جو و حبوبات را، از اسفند ماه شروع کرده تا پایان فروردین ماه، ادامه می دادند اما کشت دانه های روغنی و پالیز را، تا اوایل خرداد به اتمام می رساندند. درمرحله ی معمولاً بر اثر بارندگی، علفهای هرز نیز، در میان زراعت می روییدند. ازآنجاکه از سموم علف کش خبری نبود کشاورزان، علفها را، وجین می کردند که در اصطلاح گفته می شد. دربرخی از زراعت ها،مانند پالیز، علاوه بر خیشئووه، سله شکنی نموده به پای گیاه خاک می دادند که اصطلاحاً   می نامیدند. درمرحله ی نیز، به جهت نبودن تکنولوژی های نوین، درو گندم و جو با دست و به وسیله داس و منگال انجام می گرفت. سپس به صورت پشته توسط دهقانان به خرمنگاه کشیده می شد تا به وسیله و با نیروی گاو، کوبیده شود و پس از بر باد دادن خرمن،دانه را از کاه جدامی نمودند و به سیلوهای خانگی که نام داشت منتقل می کردند کاه را نیز، با تورهای کاه کشی که از موی بز بافته می شدند به کاهدان می بردند. قسمتی ازمحصول را، به عنوان (بذر) برای کشت سال بعد، کنار می گذاشتند و الباقی را، به مصرف خانوار و فروش می رساندند محصولات دیگرنیز هکذا ... ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ خاطره انگیزگل گندم خواننده: مرتضی احمدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توفان امروز شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ در جاده کلات ارسالی آقای محمد رشیدیان موزه مجازی حمام قلعه https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi