eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
244 دنبال‌کننده
441 عکس
324 ویدیو
15 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ " چوپان " خواننده:حسین حیدری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۱۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
،ائل بیلیمی،دانش عامه (دعا و نفرین) در زبان ترکی به ،آلقیش و به ،قارقیش گفته می شود.هرگاه فردی کسی را، به سبب انجام کارهای خیر و رفتارهای خوب و زیبا، مستحق تحسین و آفرین بداند خوشحال و شادان شده درحق او دعای نیک و خیر می نماید که از این طریق سرور وخوشحالی خود را، هویدا می سازد این ابراز خوشحالی همراه با طلب خیر از خداوند برای کسی، نامیده می شود که در حقیقت نوعی سپاسگزاری و تمجید از رفتار وکردار کسانی است که خیرخواهند و منشاء خیری برای دیگران در جامعه هستند که البته صددرصد مورد تایید آموزه های دینی اسلام و دیگر ادیان و مکاتب جوامع بشری است. درمقابل دعای خیر قطعاً دعای بد یا لعن و نفرین قرار دارد که ضد آفرین و سپاس وتمجید می باشد بیانگر نفرت و بیزاری و تبری جستن از کسی یا چیزی است که نفرین کننده خشم و غصب و انزجار خود را، آشکار می سازد این خشم و غصب ممکن است به علل مختلفی پدید آمده باشد لذا دعای بد بر اثرانگیزه های مختلف صورت بگیرد مثلاً ظلمی بر کسی روا داشته شود یا بر اساس انگیزه های نفسانی همچون کینه،حسادت و ... صورت پذیرد لذا به این نوع دعا کردن، گفته می شود. آلقیش و قارقیش، گذشته از این که کسی یا چیزی،مستحق دعا یا نفرین است زمانی صورت می پذیرد که دعا کننده، توانایی تحقق بقاء یا زوال چیزی را،ندارد لذا با متوسل شدن به دعا و نفرین از خدا می خواهد تا به کارخیر و امر مطلوب بقاء دهد و به کار نکوهیده و امر نامطلوب،زوال ایجاد نماید. دعای خیر و نفرین، علاوه بر جنبه انفرادی،به صورت اجتماعی نیز،صورت می پذیرد اگر نماز را،هم نوعی دعا بدانیم به طور کلی، نماز هایی را که به صورت جماعت برگزار می گردند،دعاهایی که به مناسبت های مختلف به صورت جمعی انجام می گیرد مناسک و شعائر دینی، تظاهرات و راهپیمایی هایی که جهت برائت و تبری جستن و دیگر موارد که صورت می پذیرند از این نوعند لذا هم دعا و هم لعن و نفرین امری واقعی است که در قرآن کریم هم به موارد زیادی اشاره شده است. :دعای خیر کردن،برای هرکسی اعم از خوبان و نیکان یا بدان و گمراهان هیچگونه محدودیتی ندارد یعنی چه قدرخوب است که در وهله اول همانگونه که برای نیکوکاران طلب خیر،می کنیم برای گمراهان نیز، ازخداوند طلب خیر نموده و درخواست هدایت نماییم اما نفرین کردن محدودیت دارد یعنی اولاً باید فرد مستحق نفرین باشد ثانیاً حتی اگر مستحق نفرین هم باشد ممکن است مانیز،نسبت به شخص ثالثی مستحق نفرین باشیم عدالت خداوند حکم می کند هر دو دعا مستجاب شودخود ما نیز، مستوجب آن شویم ثالثاً اگر فردی مستحق نفرین، نباشد و ما با انگیزه های نفسانی نفرین کنیم یقیناً امری ناصواب انجام داده ایم ممکن است نتیجه نفرین به خود ما بر گردد به همین سبب اولیاء دین علیهم السّلام،توصیه فرموده اند نباشیم. :مردم حمام قلعه به نوعی از باور دارند که قسمتی از آن نشئات گرفته از آموزه های دینی می باشد امابخش  دیگری از آن صرفاً باوری عمومی است و آن مطلبی در ارتباط با دعای پدر و مادر می باشد.شکی نیست که دعای خیرشان، ردخور ندارد یعنی آلقیش پدر و مادر ضامن سلامتی وسعادت فرزندان است. مردم حمام قلعه معتقدنداستجابت حتمی است اما مستجاب نمی شود زیرا شیری را که داده است مانع از استجابت آن می گردد ظاهراً این باور عامّه، امری بی اساس و بی منطق به نظر می رسد اما  با کمی تعمّق می توان دریافت که چندان هم بی ربط نیست زیرا یکی از شرایط استجابت دعا،از ته دل خواستن است و این درحالی است که هیچگاه مادری، از ته دل، برای جگرگوشه خود، نفرین نمی کند بلکه بر اثر عاصی شدن از دست کودک زبان به (نفرین) می گشاید بنابر این نفرینش،لقلقه ی زبانی بیش نیست. لذا آنچه را که درکلیپ بالا ملاحظه می فرمایید از این دسته از قارقیش هاست و این چنین است کسانی که ناصواب برای دیگران نفرین می نمایند بدیهی است لعن و نفرینشان هیچ تاثیری بر فرد نفرین شده ندارد چه بسا ممکن است همان لعن و نفرین دامنگیر خودشان نیز، بشود. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۱۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ " دعای دل " خواننده:علیرضا افتخاری موزه مجازی حمام قلعه ۲۴۰۳/۱/۱۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
هدایت شده از  رخداد پرس
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 کلیپ اطلاع رسانی احتیاط در خرید و فروش اراضی محدوده گلبهار تهیه شده در شبکه استانی خراسان رضوی @rokhdadpress
آتانین گئتماقینن، نه پیس زامان اولدی بیزه؟ یتیملیق دردی گلیب،هرگون آمان اولدی بیزه اوکی دونیای محبت،کان مهر و لطفیدی یئری بوش قالدی، نچون دونیا یامان اولدی بیزه؟ علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۲/۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آب و هوای این روزهای حمام قلعه برگ درختان سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار شکر خدا!رودخانه ی حمام قلعه جاری است همچنان زندگی و جریان زندگی را، فریاد می زند. موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۲/۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
به بازی ومسابقه ای گفته می شود که فوتبال را، درزمینهای باتلاقی شالیزار برگزارمی کنند بنابرگزارش خبرگزاری"ایرنا"مردم بخش هزارمسجد شهرستان کلات،درروزجمعه گذشته مورخه ۱۴۰۳/۱/۳۱ مسابقه جالب توجه برگزار کردند. مردم شهرستان کلات،ازجمله مردم حمام قلعه از قدیم الایام،به شکرانه جمع آوری محصولات کشاورزی،باغی ودامی جشنهایی را،برگزارمی کردند دراجرای مراسمهااقدام به برگزاری مسابقات مختلف می نمودندمقادیری از محصولات را،برای کمک به مستحقان و خیرات درنظرمی گرفتند آیین ، ، ، و ... ازجمله آنهاست. دراین آیینها،مسابقات اسب دوانی کشتی و...برگزارمی شده است هنوزهم دربرخی ازروستاهای کلات،دست کم درآیین ضمن پذیرایی از حضار،با و مسابقه نیز،صورت می گیرد. گرچه انجام مسابقه در کلات اکتسابی بوده،برای اولین بار است که برگزارمی گرددلیکن می توان گفت:حداقل اثرانجام چنین مراسماتی،یادآوری واحیای آیینهای ارزنده فراموش شده بومی ومحلی است. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۲/۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجرای نمادین در شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط مردم گیلان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۲/۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
📃 بررسی گلیم (پِلاس) روستای آقداش در بستر فرهنگی منطقه چکیده: در روستایی مرزی و دورافتاده به نام آقداش از توابع شهرستان کلات نادر در استان‌ خراسان رضوی، گلیمی ذهنی بافته می‌شود که روستاییان این منطقه آن را "پِلاس" یا "پالاس ترکی" می‌نامند. بافتن این پلاس توسط زنان روستا با وجود ۱۷۰ دستگاه بافت فعّال در روستایی با ۱۶۷ خانوار جمعیت، نشان‌دهنده فرهنگ زنده رایج در روستا است. با توجّه به شهرت جهانی دست‌بافته‌های ایران و سبک‌های متفاوت بافت در مناطق گوناگون، شناسایی طرح‌، نقش و معرفی تکنیک بافتِ این نوع دست‌بافته‌ از ضرورت‌های تحقیق در این زمینه است. نقوش ذهنی همواره ارتباط مستقیم با فرهنگ خاستگاه داشته و از بین رفتنِ تدریجی آن‌ها از آسیب‌های امروزی تولیدِ گلیم است. به این ترتیب، گردآوری و ثبت این نقوش بسیار اهمیت دارد.اما نقوش پلاس های روستای آقداش کدام­اند و در فرهنگ روستا چه معنا و مفهومی دارند؟ این تحقیق، با هدفِ یافتن ارتباط مفاهیم نقوش این گلیم با فرهنگ رایج در روستای آقداش صورت پذیرفته و با توجّه به اهمیت تغییر سریع سبک زندگی و اهمیت بوم‌شناسی در سال‌های اخیر، مطالعات خرده‌فرهنگ‌ها و شناخت بوم‌های متفاوت در بستر فرهنگی مناطق، شناساندن گلیم آقداش از دیگر هدف‌های این پژوهش است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است. اطّلاعات پژوهش علاوه بر مطالعات اولیه کتابخانه‌ای از نتیجه گفت‌‌وگو با اهالی روستا و مشاهده فراهم شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در بیشتر نقوش، از عناصر طبیعت روستا و حیوانات استفاده شده‌است که ارتباط مستقیم با زندگی مردم روستای آقداش دارد و شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه و شکل­گرفتن یک خرده فرهنگ در گذشته، از عوامل محیطی استمرار بافتِ گلیم آقداش بوده‌است. ✍️ نویسندگان : زهرا حسین آبادی، وحیده صائبی کلات هیستوری
🔍 شناسایی و تفسیر نمادهای موجود در نقوش گلیم آقداش 🔸 نقش آی صنم در روستا معروف به «آی صَنَم نَخش » و از نقوش اصیل و قدیمی روستا است و طبق یک باور، نام بانویی بوده است که از روستای دیگر به آقداش می آید و اولین بار این نقش را می بافد و نام او بر این نقش گذاشته می شود در باور دیگر پسر آقداشی عاشق دختری به نام آی صنم از روستای دیگر می شود و خواهرش نقش جدیدی بر پلاس می بافد و برای خشنودی برادرش نام آن دختر را روی نقش می گذارد. 🔸 نقش بختیار نقش بختیار از نقوش اصیل و زیبا و پُرکار در گلیم آقداش و در باور روستاییان نام مرد غریبی بوده است که روزی به آقداش می آید و این نقش بر خورجین اسبش بود. روستاییان آن را بافتند و نام مرد را بر آن نقش گذاشتند. در باوری دیگر، زوج عاشقی بودند که در آقداش زندگی می کردند و نام مرد بختیار بود. او به جنگ می رود، پس از مدت طولانی بر می گردد و زن که سر به پایین در روستا راه میرود چشمش به نوک چکمه یک عابر می افتد که همین نقش بختیار است و آن چکمه ی یار از سفر برگشته است. 🔸 نقش فاطمه باریکلا بنا بر باور روستاییان در گذشته بانویی به نام فاطمه اولین بار این نقش را با تغییر رنگها در نقوش ییتی می بافد و رنگ سیاه را وارد نقوش ییتی می کند که با این جمله مورد تشویق قرار می گیرد : « فاطمه باریکلا! عجب نقشی بافتی»  از آن پس این نقش به همین نام معروف می شود این نقش هم مانند نقش دورت بولی مشترک بین لباس های ابریشمی و گلیم است و در بیشتر موارد برروی پلاس های کوچک تزیینی و دیوارکوب بافته می شود. https://t.me/joinchat/AAAAAFXJmm5MtceLMu_7mQ