4_5969960075643586526.mp3
13.17M
🎙#شرح_فصوص_الحکم_قیصری جلسه پنجاه و سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_6035286893287966753.mp3
28.97M
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه هفتاد و نهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_6035043321397643032.mp3
30.51M
🎙#تفسیر_منازل_السائرین جلسه هشتاد و هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_5778319592673773162.mp3
1.72M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مریم ۱۶: وَ اذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه بیست و ششم مبحث محبت
هوالحکیم
☆بزرگترین کرامت اولیاء
... و این معراج بدون کمک این ولی محال است و محال است و محال .
بزرگترین حجاب قلب ، جذبی است که مرتب از سوی مظاهر طبیعت از قبیل پول و ثروت و مقام و شهرت و خانه و اثاث البیت و امثالهم بر قلب میرسد و قلب را به شدت مجذوب نموده و در تحت جذب خود نگه داشته است ، و قبلا گفتم که نتیجۀ جذب ، حب است و اگر طبیعت ، قلب را جذب خود کرده و قلب مجذوب طبیعت شده ، از سوی دیگر قلب هم حبّ طبیعت را دارد و طبیعت محبوب او گشته است .
قطع این ارتباط جذبی و حبّی بین قلب و طبیعت بسیار دشوار و نزدیک به محال است و خودش یک نوع معجزه است و جز با نیروی ولایت ممکن نیست و بزرگترین کرامت اولیا همین قطع ارتباط جذبی و حبّی بین قلب و طبیعت است...
برگرفته از زندگینامه استاد
#شیخ_حمید_رضا_مروجی_سبزواری
#زندگینامه
@moravej_tohid
4_5969960075643586527.mp3
13.81M
🎙#شرح_فصوص_الحکم_قیصری جلسه پنجاه و چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_5881953610178233819.m4a
15.92M
ربّ تو کیست ؟!
این چنین زهری و تریاقی که دید ؟!!
این حرف ها برای برخی زهر است و برای برخی تریاک است !
خدا در دل سودا زدگان است بجویید، مجویید زمین را مپویید سما را … بیشتر مردم ممکن است نتوانند این حرف ها را با عقل معاش خود قبول کنند. این سخنان را با گوش سر نمی توان شنید که با گوش قلب باید شنید.
با چه زبانی بگوید من با شما هستم ؟! هُوَ مَعکُم ، دیگه با چه زبانی بگوید من با شما هستم ؟!
این انسان یک زنده ای است که حی است به حیات خدا، علیم است به علم خدا، قدیر است به قدرت خدا، مرید است به اراده خدا، سمیع است به سمع خدا، بصیر است به بصر خدا، یکپارچه همه صفات خدا در او جمع است.
تو وادارش کن زبان باز کند، تو وادارش کن با تو حرف بزند. ۱۰ روز ۱۰۰ روز هزار روز ۱۰ سال در بزن بالاخره یکی در را باز می کند، تو لجاجت کن و در بزن بالاخره در را باز می کند. هر چقدر هم دیرتر در را باز کند بهتر است.
وقتی که برگردی و کیسه دلت را باز کنی می بینی که محبتش را در دلت گذاشته است و دیگر کار تمام است.
محبت جلسه ۱۹
#شیخ_حمید_رضا_مروجی_سبزواری
#فایل_صوتی_بلند
🆔 @moravej_tohid
... یک وقتی آقا سیّد هاشم حداد ( ره ) به مرحوم آقای مطهری ( رضوان الله علیه ) گفته بود که چطور نماز میخوانی؟ مرحوم مطهری هم گفته بود که توجّه به عبارات و معانی دارم که آقا سیّد هاشم در جواب گفته بود ، پس کی نماز میخوانی ؟ این که نماز نشد .
شما وقتی با کسی حرف میزنید ، چنان غرق در او هستید که به کلمات توجه نمیکنید ( توجه دارید و ندارید ) و آنچنان غرق در او هستید و صحبت میکنید که جملات را ناخودآگاه در ذهنتان دارید و میخواهید به او القاء بکنید ، منتها دیگر به کلماتش توجّه نمیکنید .
فرض کنید وقتی با دوستتان شروع میکنید به صحبت کردن هِی به کلمات و معانی توجّه بکنید ، این که نمیشود ، دوستتان میگوید با من هستی ، انگار با من نیستی .
اینست که آقا سیّد هاشم درست گفته است ، یک عارف میفهمد که پس تو کی نماز میخوانی !
تو که حواست به معانی جملات هست ، پس کی حواست به نماز است ...
برگرفته از جلسات محبت
#علامه_مروجی_سبزواری
@moravej_tohid
4_6037408869125195697.mp3
3.75M
...افعالتان را جهت بدهید ، اولاً افعال را از کثرت دربیاورید (یعنی جهت واحد بدهید) و ثانیاً آن جهت را خدا قرار بدهید ، آدم بالاخره در روز هزاران شیء را میبیند ، هزاران صدا را میشنود ، حرف میزند... اگر انسان طوری باشد که همه این کارها را برای رضای خدا بکند ، یعنی نگاه میکند ، برای رضای خدا نگاه بکند ، حرف میزند برای رضای خدا حرف بزند ، گوش میدهد برای رضای خدا گوش بدهد ، غذا میخورد برای رضای خدا ... اگر همه این کارها را برای رضای خدا بکند ، یعنی جهت واحد بدهد ، همه را یک جهت بکند ، آن جهت هم خدا ، اینجا قلب خود به خود متمرکز میشود ، منتها ملکه بشود...
...اینکه شما میبینید قلب ما در نماز متفرق هست ، به خاطر اینکه افعال ما کثیر هست ، این افعال وحدت ندارند... بله نماز میخوانیم برای رضای خدا نماز میخوانیم ، اما غذا که میخوریم برای چه غذا میخوریم ؟ برای اینکه سیر بشویم ، این دیگر خراب میشود و یا فرض کنید قرآن که میخوانیم برای رضای خدا میخوانیم ، اما بعداً یک روزنامه میخوانیم ، این را برای رضای که میخوانیم ؟ برای نَفْس میخوانیم ، اینست که یک...
برگرفته از جلسه ۶۳ منازل_السائرین
@moravej_tohid
#فایل_صوتی_کوتاه
هوالحکیم
... وصی باطن آنکس است که :
《در باطن خود به کمالات استاد مکمَّل بوده باشد و دارای معرفت شهودی و قدرت رهبری باطنی و سرّی باشد》.
☆ گر چه استاد وی را معرفی نکرده باشد ☆
زیرا خواهی نخواهی او از باطن بر نفوس سیطره دارد و شاگردان را به امر خدا هدایت می نماید و به راه و روش آنها نظر می کند و میرسد .
وصی ظاهر از ظاهر عمل به مقتضای وصایتش میکند و وصی باطن از باطن کار میکند ...
روح مجرد ، علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی ، صفحه ۴۹۱
به نقل از حاج سید هاشم حداد
@moravej_tohid
هوالحکیم
☆سخن گفتن پیر به اندازه فهم مریدان
... انسان هایی که واصل هستند و به مقصد رسیده اند ، نگاه میکنند به خدا ، دیگر دلیل چه ! ... وقتی که انسان به خدا رسیده است و خدا را نگاه میکند ، دیگر چه دلیلی بر اثبات وجود خدا دارد .
اگر کسی به وصال رسیده ( به ملاقات خدا رسیده ) و برگشته برای ما دلیل بر اثبات وجود خدا میاورد ، این دارد به اندازه فهم ما حرف میزند ، نه اینکه او خودش در دلیل مانده باشد .
اگر یک شخصی باشد که هندسه دان باشد ( مهندس باشد ) ولی در عین حال وقتی که میخواهد با بچه اش حرف بزند ، زبان کودکی باز میکند ...
بر پیر و بر مراد و بر شیخ لازم هست که با مریدان خودش به اندازه فهم آنها و به اندازه درک آنها با آنها حرف بزند .
إنّا مَعاشِرَ الأنبياءِ اُمِرنا أن نُكلِّمَ النّاسَ على قَدرِ عُقولِهِم
ما، جماعت پيامبران، فرمان داريم كه با مردم به فراخور فهم و خردهايشان سخن بگوييم .
برگرفته از جلسه ۷۸ مثنوی
#علامه_مروجی_سبزواری
@moravej_tohid
4_6028376518541969197.mp3
7.95M
... آنهایی که اهل کوه هستند میدانند ، کوه با خیابان فرق میکنند ، در خیابان آدم کله اش را پایین میاندازد و میرود ، در کوه باید همینطور که میرود ، هِی چند قدم جلو پایش را نگاه بکند و دور انداز را نگاه بکند ، همه محیط را زیر نظر بگیرد ، باز همینطور هِی جلو پایش را نگاه بکند ، چون سنگ هست ، پرتگاه هست ...
... یکوقت اینطور هست که سالک خودش را به خصوصیات منزل بعدی میاراید ، مثلاً توکل اینست که انسان همه کار را به خدا واگذار بکند ، میبینی که سالک هنوز عرضه این مقام را ندارد ، در مقام صبر هست ، اما خودش را قوی میبیند ...
... خداوند به ماها این توفیق را داده است که اینجا جمع میشویم و این مسائل را مطرح میکنیم و میخوانیم ، اگر چه این مجالس معدود هست ... اما همین ها جامعه را نگه میدارد ، همین ها مانع ورود بلاها میشود و مردم خیلی از ماها تشکر بکنند ، خیلی هم نمیفهمند که از ماها تشکر بکنند که ما رو آوردیم به صراط خدا ، آن هم صراط باطنی ، نه صراط ظاهری ... و همین ها از بلاها نگه میدارد ، همین ها جلو فتنه ها را میگیرد ...
برگرفته از جلسه ۶۲ #منازل_السائرین
@moravej_tohid
#فایل_صوتی_کوتاه
4_6042123411776341785.mp3
5.13M
... اینست که سیر خیلی وقت ها با اعمال ظاهری نیست ، اعمال ظاهری مثل ذکر و این چیزها یک بُعد هست ، یکی ...
... انسان اگر آن حقیقت مطلق را هم احساس نمیکند ، حداقل با اهل بیت یک چنین ارتباطی داشته باشد ، حالا ( حضرت علی " علیه السلام " ، امام زمان " علیه السلام " ، حضرت فاطمه زهرا ... ) هر کسی مناسب مزاجش ... مثل اینکه با علی " علیه السلام " زندگی میکند ، با امام زمان زندگی میکند ...
... میگوید اگر میخواهی به عشق گوش برسی ، عشق گوشواره را داشته باش ، اینها را تفسیر میکنند به ، گوش منظور خود خداست و گوشواره اهل بیت هستند ...
... و همچنین یک اتصال قلبی بین انسان و او ایجاد شده باشد که انسان او را بچشد ، آن لذت اتصال وجودی خودش را ، حالا با علی " علیه السلام " یا با حسین بن علی ، یا با فاطمه زهرا ، یا با امام زمان ... این لذت را بچشد و ذوق کند ... در اثر این ذوق و چشیدن یک سروری داشته باشد ، یک لذتی داشته باشد ، آن هم سروری که باعث باشد که انسان را برانگیزاند ... این چشیدن یک لذتی دارد که خود این لذت این انسان را پیش میبرد (حرکتش میدهد) ...
برگرفته از جلسه ۶۳ منازل_السائرین
@moravej_tohid
#فایل_صوتی_کوتاه
4_6039623848184252144.mp3
30.35M
🎙#تفسیر_قرآن جلسه هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
بقره ۱۲۴: وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_5933800831877907731.mp3
3.29M
من از برای مصلحت در حبس دنیا مانده ام
@moravej_tohid
4_6046433325558531698.mp3
2.7M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
رسول اکرم (ص): عَلِی مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر
4_5969960075643586529.mp3
9.19M
🎙#شرح_فصوص_الحکم_قیصری جلسه پنجاه و پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_5897797418115664355.mp3
25.63M
🎙#معاد جلسه شصت و هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_6044193122156545788.mp3
5.55M
... بنابراین نور اینها هم وقتی به نور خدا وصل بشود ، نور اینها هم میشود نور نامتناهی " بی نهایت " و حال اینکه فسق و گناه و امثال اینها امور محدود هستند ... این انسانهای نامتناهی را که نمی توانی بگویی کافرند ( کافر یعنی محدود ) ...
البته اگر تو یکسری مسائلی را از او میبینی ( یک چیزهایی شبیه کفر ) ... اگر چیزی شبیه کفر از او دیدی ، اینها در واقع به خاطر اینست که خداوند این پرده ها را بر روی او انداخته است که نورانیت او چشم هایتان را کور نکند .
بنابراین اگر میبینی که اگر او فسقی دارد ( اگر او کفری دارد ) ، اینها پرده هایی هست بر روی نورانیت او ...
خیلی از اولیاء چنان نورانیتی دارند که اگر انسانهای عادی بخواهند نورانیت آنها را ببینند تاب نمیاورند ( چشمانشان قدرت ندارد ) ، خداوند یک پرده هایی بر روی اینها میاندازد ، حالا پرده هایشان اینطور هست که میبینی یکیشان یک فسقی انجام داد ( یک کار گناهی انجام داد ) برای اینکه مردم از او زده بشوند ( از او دور بشوند ) و باطن او را نتوانند ببینند ، نور او را نتوانند ببینند " واِلا کور میشوند " ...
برگرفته از جلسه ۷۹ مثنوی
@moravej_tohid
#فایل_صوتی_کوتاه
4_6046444921970231069.mp3
5.33M
... خیلی وقت در باطن انسان اینقدر آلودگی ها هست که متوجه نیست ( میگوید آدم خوبی هستم ) ... در وجود انسان صفت های بسیار آلوده هست ... اما نشان نمیدهد ، چون موقعیتش فراهم نیامده است ...
... بنابراین انسان که نمی تواند خدا را امتحان کند ( خدا انسان را امتحان میکند ) ... انسان های کامل را هم نمی توانی امتحان کنی ، " پیامبر را حق نداری امتحانش بکنی ، اولیاء خدا را حق نداری امتحان بکنی " ...
...مشایخ ، اولیاء خدا ، اینها را که نمیشود امتحان کرد ( انسان اگر اینها را امتحان بکند ، خُبث باطن خودش را ظاهر کرده است ) ... او خراب نمیشود ، خودت خراب میشوی ... ما میخواهیم با ترازوی وجود ناقص خودمان پیغمبر را امتحان کنیم ( پیغمبر یک کوه عظیم هست ، اولیاء خدا کوه های عظیمی هستند ) ما میخواهیم با ترازوی عقل ناقص خودمان ، آن عقولی که وصل به عقول آسمان هستند آنها را امتحان بکنیم ( خُب معلوم هست ) کوه را در ترازو بگذاری ، ترازو میشکند ، وجود آن انسانها را بخواهیم با عقل خودمان آزمایش بکنیم ، خُب عقل ما از هم میپاشد ، خُرد میشود ، متلاشی میشود (ما بیچاره میشویم)...
برگرفته از جلسه ۷۹ مثنوی
@moravej_tohid
#فایل_صوتی_کوتاه
4_6010247113693201967.mp3
6.96M
🎙#فقه_استدلالی جلسه هشتاد و پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
4_6048509985195821078.mp3
2.3M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
عشق از اول سرکش و خونی بود
تا گریزد هر که بیرونی بود
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر
4_6048692736054266281.mp3
3.22M
... خداوند گفت فقط یک نشانی به تو میدهم که الان این آدم در عذاب هست ... این آدم خیلی اهل نماز هست ، اهل روزه هست ... عبادتهایش را میکند ... اما عبادتهایش ذوق ندارد ، عبادتهایش گرمی ندارد ...
اگر میخواهی " اطاعاتت ، عباداتت " میوه بدهد ، رشد بکند ، ببالد ، باید این عبادت ذوق داشته باشد و اِلا نمی بالد ، همینجا خراب میشود ، همینجا میسوزد ، از بین میرود ...
برگرفته از جلسه ۸۰ مثنوی
@moravej_tohid
#فایل_صوتی_کوتاه