eitaa logo
مروج توحید
7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
432 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه یازدهم در محضر 🔶دقیقه 1 امام صادق (ع) : رأس طاعت خدا، رضایت به آن چیزی است که خداوند برای بنده، مقدر کرده و اراده فرموده است، در آنچه که عبد دوست دارد یا دوست ندارد و البته خداوند هم کاری برای عبد نمی کند مگر اینکه خیری برای او باشد. ببینید، رضا، را رأس طاعت و عبادت قرار داده است. 🔶دقیقه 8 سر اینکه رضا، قرب می آورد. یعنی انسان های راضی به مقام قرب می رسند همین است که اصلا خداوند و طبیعت هر اربابی، هر مالکی، این است که آن کارگر و آن زیر دستی را که راضی هست، آن را بیشتر دوست دارد و آن را بیشتر به خودش نزدیک می‌کند. 🔶دقیقه 9 رضا، باعث می شود که انسان به مقام مقربین برسد که مقربین بالاترین مرتبه در عبودیت است. 🔶دقیقه 10 این صفات قلبی اگر در قلب انسان پیدا شود از هزاران رکعت نماز بهتر است. 🔶دقیقه 12 عبودیت آن منطقه صفر وجودی انسان است. 🔶دقیقه 13 انسان مادامی که خودش را چیزی احساس می کند، این هیچی نیست. نکته دقیق را عنایت بفرمایید. می گوید : من ده هستم، من بیست هستم، من هزارم و..، ابن هیچی نیست. اگر انسان خودش را هیچ دید، همه چیز است. بندگی یعنی این، خودت را چیزی دیدی، هیچی نیستی، اگر خودت را هیچ دیدی همه چیز هستی. 🔶دقیقه 15 «العبودیه جوهره کنهه الربوبیه» عبودیت، یک جوهری است، یک گوهری است که کنهش ربوبیت است. یعنی اگر انسان به آن منطقه عبد بودن خودش رسید، یعنی به آن منطقه صفر بودن، عبد یعنی هیچ، صفر، اگر انسان به این منطقه صفر خودش رسید. این انسان همه چیز است. نقطه تلاقی انسان با خدا در همین منطقه عبودیتش است. 🔶دقیقه 18 البته ما علمش را داریم. الان همه می دانیم که عبد خداییم. ما هیچی نیستیم، هیچی هم نداریم. بله، اما، انسان این را ببیند. 🔶دقیقه 33 قارون علم خودش را دید و همین علمش حجابش شد وقتی که حضرت موسی به او فرمان داد که برو انفاق کن، گفت : نمی کنم. (حجاب شد.) یا فرعون، رب بودن خودش را دید ولذا امر حضرت موسی را اطاعت نکرد، مسلمان نشد، ایمان نیاورد. علت اینکه شیطان، رانده شد از درگاه خدا به خاطر اینکه، این آتش بودن یک شخصیتی برایش شد، آتش بودن خودش را دید و این من او شد...... لذا، هر کس دور می شود از خدا آن خصوصیت کمالی خودش را می بیند، بالاخره هر انسانی یک خصوصیت کمالی دارد. 🔶دقیقه 26 همه ما یک رگه هایی از فرعونیت در خودمان داریم. 🔶دقیقه 31 «تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا و العاقبه للمتقین» خیلی آیه عجیب است که تلک الدار الاخره، آن، با تلک می آورد. تلک ضمیر اشاره دور است. یا آن دار آخرت است. می خواهد عظمت را برساند. برای چه کسی قرارش دادیم؟ برای کسانی که علو را اراده نمی کنند. یعنی منیت را اراده نمی کنند. 🔶دقیقه 34 انسان نا متعادل را که به بهشت نمی برند. انسانی که عدل بر مزاجش حاکم شده باشد به بهشت می برند. 🔶دقیقه 37 زن مظهر اسم لطیف است. وجودش یک لطافتی دارد. همین که از کنار یک مرد عبور کند که این مرد یک مرد ظلمانی باشد در نفس آن زن تاثیر می کند و نفسش ظلمانی می شود. 🔶دقیقه 40 توصیه به خلوت داشتن https://eitaa.com/moravej_tohid/3350 🆔 @moravej_tohid
کس را چه زور و زهره که وصف علی کند جبار در مناقب او گفته هل اتی شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود جانبخش در نماز و جهانسوز در وغا فردا که هرکسی به شفیعی زنند دست ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی سعدی
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
014.mp3
31.19M
🎙 جلسه چهاردهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
015.mp3
26.76M
🎙 جلسه پانزدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
016.mp3
25.47M
🎙 جلسه شانزدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه سوم در محضر 🔶دقیقه 4 اولیا هستند که انسان ها را از شرک خفی باز می دارند. انبیا، انسان ها را از شرک جلی باز می دارند، همین اندازه که انسان بگوید : خدا هست و یکی است. 🔶دقیقه 6 ما در درون همان ظلمت های خودمان در عالم بعد اسیر می شویم، ظلمت ها از ناحیه همین توجه به دنیاست. بالاخره توجه دارم به این که مثلا این فرش، این جوری باشد مدلش این جوری باشد و این جوری نباشد و...... همین توجهات به دنیا باعث می شود که روی قلب به طرف دنیا قرار بگیره و ظلمت هایی را در انسان ایجاد می کند. شیطان در همین منطقه ظلمت زندگی می کند و معمولاً برای اینکه جایگاهش را در وجود انسان از دست ندهد می خواهد که این منطقه ظلمت همواره در انسان باشد و چه بسا که غلیظ تر و بیشتر شود. 🔶دقیقه 7 شیطان با ما دارد زندگی می کند، در وجود ما دارد زندگی می کند و البته جوری هم ما را وسوسه می کند که نمی فهمیم، خیال می کنیم که ما هستیم و علتش هم این است که چون شیطان در مرتبه وهم است از تجرد وهمی و خیالی برخوردار است.. (به قول فلاسفه) می آید وارد وهم انسان می شود. وقتی وارد وهم انسان شد اینجا انسان خیال می کند که شیطان خود اوست. 🔶دقیقه 13 داستان فضیل عیاض 🔶دقیقه 14 درد طلب، به قول حافظ می گوید : دست از طلب ندارم تا کام من بر آید یا تن رسد به جانان، یا جان ز تن بر آید اینجاست که یک عزمی در انسان ایجاد می شود وتا البته درد طلب برای انسان ایجاد نشود، این سلوک الی الله، خیلی برای انسان فایده ای ندارد. 🔶دقیقه 16 اولیا هستند نه اینکه نیستند، اما در مردم درد طلب نمی بینند. این است که پنهان شدند. 🔶دقیقه 19 برای رسیدن به خدا باید به درون خودمان برویم، خداوند آن مرتبه مطلق وجود انسان است. در باطن انسان خیلی خبرهاست. از ناحیه خداوند هم خیلی خبرهاست. می گوید : من هم از ناحیه خدا آمده‌ام و خبرهای بسیاری براتون دارم و هم از باطن شما خیلی اسرار را یاد دارم. 🔶دقیقه 21 این اولیا یک خصوصیتی که دارند از خلق آزاد هستند، راحتند. هیچ کاری اصلا به خلق ندارند. «قطع الطمع عما فی ایدی الناس» هیچ گاه حاجت به نزد مردم نمی برند. این از کرامات انسان است که اگر بتواند توکل یا تفویض (مرتبه بالای توکل، تفویض است.) که انسان به کلی کارش را به خدا واگذار کند و از هیچ کس طمعی نداشته باشد، از هیچ کس حاجتی نخواهد. 🔶دقیقه 25 کسانی که در مقام انس هستند و در مقام محبت خدا هستند این جوری هستند، هر دردی که از ناحیه مردم به اینها می رسد، این درد در جوار محبت خدا هیچ می شود. ناراحت شان نمی کند، غمگین شان نمی کند. 🔶دقیقه 31 مرگ در نظر ما ضعیف است. مرگ را نمی بینیم یا مرگ را برای خودمان نمی بینیم، برای دیگران می بینیم. 🔶دقیقه 35 ولا تکن من الغافلین 🔶دقیقه 41 درسته که پیامبر اکرم 12 ولی مطلق داشت که این اولیا را برای تفسیر و تبیین دینش فرستاد اما در باطن اولیای دیگری هم دارد، اولیایی که صاحبان ولایت مقیده هستند که در باطن آنها را هم به رسالت می فرستد. می فرماید، بروید پیش مردم و جانهای مستعد را بیدار کنید. 🔶دقیقه 45 هوای نفس یعنی چه؟ https://eitaa.com/moravej_tohid/3360🆔 @moravej_tohid
🥀 صبررا معنا و مفهومی به نام زینب است احترام عشق هم از احترام زینب است گرچه بین بانوان زهرا مقام اول است بعد زهرا رتبهٔ برتر مقام زینب است 🥀 (س)🏴 🥀
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه دوازدهم در محضر 🔶دقیقه 1 امام صادق (ع) : « الرضا بمکروه القضاء من اعلی درجات الیقین» راضی بودن نسبت به قضای مکروه، قضای مکروه یعنی آنچه که انسان دوست ندارد، خداوند در حقش قضا فرموده، اراده فرموده ولی انسان دوست ندارد، مثل فقر و مریضی و امثال اینهایی که انسان دوست ندارد. 🔶دقیقه 13 یقین ضد شک است. شک در اثر این است که جان انسان سیاه است، جان انسان خاموش است، تاریک است، نور ندارد. 🔶دقیقه 14 «و من لم یجعل الله نورا فما له من نور» این نور را انسان باید به گدایی از خدا بخواهد، این نور، نور قلب انسان است که در درون این ظلمات وجود انسان یک منبع نور وجود دارد، قلب انسان منبع نور است در درون وجود انسان، قلب انسان، امام وجود انسان است. 🔶دقیقه 16 برهان رب، نور است....... عصمت انبیا همین است، اگر این نور قلب آزاد باشد انسان معصوم می‌شود. یعنی به این معنا که باطن اعمال را می بیند و دیگر جلو نمی رود. 🔶دقیقه 21 عصمت یعنی قوه باطن بینی و در نتیجه اگر گناه را ترک نمی کردند. یعنی این نبودکه گناه را دوست داشته باشند ولی ترکش کنند، نه، اصلاً دوست نداشتند. 🔶دقیقه 29 ما یکجا در روایات نداریم که ائمه بفرمایند که شما احتیاط کنید، یک روایت نداریم.... فرق امام با فقیه چی هست؟ این است که امام در مقام نور است، امام باطن را دارد می بیند، یعنی همان لوح محفوظ را دارد می بیند، می داند که این نماز در لوح محفوظ چگونه است؟ شک نمی کند. اما فقیه نه دیگه، فقیه درس خوانده، عقلش باز هست. اما قلبش باز نیست بنابراین شک می کند. 🔶دقیقه 31 امام صادق (ع) : «العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» علم نور است که خداوند در قلب بعضی ها قرار داده است. 🔶دقیقه 33 سماجت کنید و بخواهید که خدایا یقین به من بده، یقین، اینها مقام است. قلبی که با یقین است، این قلب در قیامت خیلی خواستگار دارد، خواستگارش خداست. 🔶دقیقه 35 دعاهاتون را در این جهت هدایت کنید که خدایا یقین به من بده، کارهاتون را در این جهت هدایت کنید که قلب را صیقلش بزنید. از قلب تون غافل نباشید. 🔶دقیقه 37 قلبت را آباد کن با توکل، قلبت را آباد کن با رضا، قلبت را آباد کن با یقین، اینهایی که ما داریم می خوانیم در این ایام خدمت دوستان بودیم، اینهاست آقا، اگر انسان بتواند این معانی را در قلب خودش وارد کند، در آن باطن و روح خودش آباد کند و قلبش را زینت بده به توکل، قلبش را زینت بده به رضا، قلبش را زینت بده به یقین، این قلب خریدارش در قیامت خود خداست که : «ان الله اشتری من المومنین انفسهم» https://eitaa.com/moravej_tohid/3365🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه چهارم در محضر 🔶دقیقه 4 حجاب های بسیاری در بین راه هست، هم حجاب هایی از نور، هم حجاب هایی از ظلمت، البته حجاب های ظلمت مثلا همین گناه هایی است که انجام می دهیم، غفلت هایی است که داریم، توجه به دنیاست، همین که توجه به دنیا داریم، اینها حجاب های ظلمت است، چون خود دنیا ظلمت است. 🔶دقیقه 5 همه ی ما در درون مان یک خلاء احساس می کنیم، یک نداری احساس می کنیم، می خواهیم این خلاء را پر کنیم. منتهی چیزی که هست خیلی ها می خواهند با دنیا پر کنند، خیال می کنند اینکه ندارم، یک چیزی از درون میگه «میخوام» من ندارم خیال میکنه که، یعنی خانه می خواهم. مثلاً فرض کنید که ماشین می خواهم، مقام می خواهم، علم می خواهم، یخچال می خواهم و... میرود دنبال، اما باز می بیند که نه اشباع نشد، پر نشد این به خاطر این است که انسان یک روح بی نهایت طلب دارد، یک روح نا متناهی طلب دارد. و چون خود روح از نزد خدایی آمده که بی نهایت است لذا می خواهد به پیش آن بی نهایت برگردد. 🔶دقیقه 9 کار شیطان، زینت است. «زین لهم الشیطان» شیطان زینت می دهد. زیبا می کند، نیست را هست جلوه می دهد. یعنی دنیا نیستی است که توسط شیطان هست جلوه کرده است. 🔶دقیقه 12 من هر چه از دنیا جمع کنم، ظلمت جمع کردم. 🔶دقیقه 15 این توجهاتی که ما به دنیا داریم، اینها حجاب های ظلمانی هستند. اینها در واقع حجاب هایی هستند که بین ما و آن نور مطلق جدایی انداختند. 🔶دقیقه 17 وقتی که انسان آخر سفر اول را طی می کند، سفر از خلق به حق، سفر از ظلمت به نور، در اینجا باید باز یک سفری کند از نور به نور، یعنی حجاب های نوری را یکی پس از دیگری طی کند، از مقامات ملائکه بگذرد، برود تا به ذات خدا برسد. 🔶دقیقه 18 این اسم العزیز، یک اسم عجیبی هست در میان اسماء الله که دیگه جا برای کسی نمی گذارد، از اسماء جلاله خیلی قوی هست. 🔶دقیقه 23 «هو معکم» تحمل فراقش را هم نداریم. چرا؟ چون خداوند آن حقیقت اصیل وجود ما را تشکیل می دهد. وجود اصلی ما در واقع وجود خداست. 🔶دقیقه 23 انسان ها معمولاً همه یک غم پنهانی دارند. حالا درسته گاهی غم دارند که من خانه ام فرش نداره، خانه ندارم، ماشین ندارم. این غم ها هست. اما غم های واقعی نیست. 🔶دقیقه 27 انسان ها نسبت به این جنون خودشان علم ندارند، نسبت به این دیوانگی که نسبت به او (خداوند) دارند، علم ندارند. اینکه فراق از او دیوانه شان کرده است. 🔶دقیقه 28 حقیقت سجین بودن دنیا 🔶دقیقه 31 «ولا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء» هیچ کس نمی تواند به گوشه‌ای از علم خدا برسد (علم یعنی وجود، وجود یعنی علم) هیچ انسانی نمی تواند به وجودی از خدا احاطه پیدا کند مگر اینکه خود خدا بخواهد. چون علم یعنی احاطه وجودی 🔶دقیقه 36 اگر واقعاً حقیقت مرگ برای انسان ها معلوم باشد که قضیه چیست؟ حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید که پیامبر اکرم همه مسائل مربوط به عالم برزخ را به مردم نگفت، اگر می گفت، دیوانه می شدند. 🔶دقیقه 38 تنها حقیقتی که، تو در این عالم می توانی بهش برسی، آن مقدار از نور خداست که در قلب تو بتواند بتابد و این هم بستگی دارد به آن مقداری از قلبت را بتوانی صیقل بزنی، بتوانی قلبت را پاک کنی. https://eitaa.com/moravej_tohid/3375🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر علامه مروجی سبزواری شهادت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد. @moravej_tohid