eitaa logo
مروج توحید
7.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
452 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
📜جرعه‌ای از بحر عمیق حکمت پهلوانی اثر گرانسنگ علّامه مروّجی سبزواری(طال‌عمره) 🆔 @moravej_tohid 🌐 www.moravejtohid.com ☜ «لینک خرید کتاب» https://moravejtohid.com/product-category/book/          •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5845743672913564041.mp3
28.5M
🎥 جلسهٔ سی و پنجم در محضر (ابقاه‌الله) 🗓 ۱۳۹۲/۰۷/۰۸ 🔻 عناوین: (01:00) خلاصه جلسات گذشته (01:00) قیامت، برگشت از عالم ماده به عالم صورت (03:00) انسان در همین دنیا در عالم خیال زندگی میکند (12:00) دو نوع صورتهای خیالی (17:00) تفاوت صورتهای خیالی عالم ماده و قیامت (20:00) نکته‌ای از فتوحات مکیه در خصوصیت قوه خیال (تابعیت حق از عبد در خالقیت قوه خیال) (27:00) تشابه انسان به خدا در مرتبه خیال (32:00) تابعیت خدا از انسان کامل در خالقیت کن فیکونی در عالم حس و عالم خیال (33:00) منظور از تابعیت خداوند (41:00) قیامت،  ظهور سلطنت قوه خیال (45:00) ظاهر و باطن صورتگری قوه خیال (48:00) قیامت، رجوع از ظاهر قوه خیال به باطن قوه خیال 🆔 @moravej_tohid 🌐 www.moravejtohid.com     •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
              ┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄ ✍عن الرَّيّانِ بنِ الصَّلتِ: أنشَدَنِي الرِّضا عليه‌السّلام لعبدِ المُطَّلِبِ: يَعِيبُ اَلنَّاسُ كُلُّهُمْ زَمَاناً وَ مَا لِزَمَانِنَا عَيْبٌ سِوَانَا نَعِيبُ زَمَانَنَا وَ اَلْعَيْبُ فِينَا وَ لَوْ نَطَقَ اَلزَّمَانُ بِنَا هَجَانَا وَ إِنَّ اَلذِّئْبَ يَتْرُكُ لَحْمَ ذِئْبٍ وَ يَأْكُلُ بَعْضُنَا بَعْضاً عِيَاناً لَبِسْنَا لِلْخِدَاعِ مُسُوكَ طِيبٍ وَ وَيْلٌ لِلْغَرِيبِ إِذَا أَتَانَا به نقل از ريّان بن صلت: حضرت رضا عليه‌السّلام اين ابيات را از عبدالمطّلب براى ما خواند: تمامِ مردم از زمانه ايراد مى گيرند، حال آن كه زمانه را عيبى جز ما نيست. ما از زمانهٔ خود ايراد می‌گيريم، حال آن كه عيب در خودِ ماست. و اگر زمانه زبان داشت، ما را هَجو می‌كرد. گرگ، گوشتِ گرگ را نمی‌خورد، ولى ما آشكارا يكديگر را می‌خوريم. فريبكارانه پوستهاى فريبا بر تن می‌كنيم و واى بر غريبى كه نزد ما آيد! 📚عيون أخبار الرِّضا، ج ۲، ص ۱۹۰ 🆔 @moravej_tohid 🌐 www.moravejtohid.com      •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
4_5931432054334952357.mp3
3.65M
✨«تعقُل عنِ اللّه» 🎤در محضر (دامت برکاته) 🔽 برگرفته از 🆔 @moravej_tohid 🌐 www.moravejtohid.com      •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5933822405498635381.mp3
32.19M
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🆔 @moravej_tohid
‌ ⭐️🌙⭐️ 🌙⭐️ ⭐️ الهی! از نماز و روزه‌ام توبه کردم؛ به حق اهل نماز و روزه‌ات توبه‌ٔ این نا‌اهل را بپذیر! الهی! همه از گناه توبه می‌کنند، و حسن را از خودش توبه ده! الهی‌! شکرت که پیر نا‌‌شده استغفار کردم، که استغفار پیر استهزا را ماند‌. ⭐️ 🌙⭐️ ⭐️🌙⭐️ 🆔 @moravej_tohid 🌐 http://www.moravejtohid.com            •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
✨🕊✨🕊✨🕊✨🕊✨ (ترجمه جلد ۱۳ بحارالانوار)   ص: ۱۸۶ ✨ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ «ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ» ﺍﺯ ﻣﻌﻠﻰ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺯُﺑَﻴﺮﻯ ﺑﻘﺘﻞ ﺭﺳﻴﺪ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻣﻬﺪﻯ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻧﻈﺮ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ به اﻭﻟﻴﺎﺋﺶ ﺩﺭﻭﻍ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺸﺖ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﻯ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭﻟﻰ ﺍﻭ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﻛﺸﺘﻪ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪﻯ ﺑﻨﺎﻡ (ﻡ ﺡ ﻡ ﺩ) ﺑﻤﻦ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﻛﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﺭ ﻏﻴﺒﺖ ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻰ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻛﻤﺎﻝ‌ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ می‌کند ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺷﺐ ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺳﺎﻝ ۲۵۵ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ ﺑﺰﺍﺩ ﺩﻭ ﺯﺍﻧﻮ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻣﺒﺎﺭک ﺑﺴﻮﻯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﻋﻄﺴﻪ‌ﺍﻯ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻟﺤَﻤﺪُ لله ﺭَﺏّ ﺍﻟْﻌﺎﻟَﻤﻴﻦَ ﻭَ صَلّی ﺍلله ﻋَﻠﻰ محمد ﻭَ ﺁﻟِﻪ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺠﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﺑﻤﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ می‌دادﻧﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪﻯ ﺑﺮﻃﺮﻑ می‌شد!» ✨🕊✨🕊✨🕊✨🕊✨ 🆔 @moravej_tohid 🌐  www.moravejtohid.com            •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗓 ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ 🕯غزل‌خوانی حضرت استاد علّامه مروّجی سبزواری از سِرّ وحدت دم زدم هذا جنون العاشقین کونین را بر هم زدم هذا جنون العاشقین 🆔 @moravej_tohid 🌐 www.moravejtohid.com            •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد: «حدود ۱۷ یا ۱۸ سال بیش نداشتم که بعضی روزها به منزل عالم بزرگ سبزوار مرحوم آقا سید فخرالدین افقهی رضوان الله تعالی علیه می‌رفتم. او از ساعت ۹ تا ۱۰ برای طلاب بحثی فقهی داشت و بعد از آن رفت و آمد عمومی بود و در آخر که مردم می‌رفتند ۸-۷ نفری از خواص می‌نشستند و صحبت‌های خاص‌تری مطرح می‌شد. من هم آرام و ساکت در گوشه‌ای می‌نشستم و به صحبت‌هایشان گوش می‌دادم. من می‌دیدم که پیرمردی لاغر اندام و نحیف در گوشه‌ای می‌نشیند و با کسی صحبت نمی‌کند. یک روز فرزند مرحوم افقهی (که مردم سبزوار ایشان را حاج آقا فخر خطاب می‌کردند) از اصفهان، که در حوزه‌ی علمیه‌ی آن‌جا تحصیل می‌کرد، برای تعطیلات به سبزوار آمده بود، و او تعریف می‌کرد که: در اصفهان استادی دارم به نام آقای اشنی (بر وزن اخوی) که نزد او حکمت و فلسفه می‌خوانم. چهار سال پیش که به اصفهان رفتم خدمت او مشغول تحصیل شدم، از او درخواست کردم که به من ذکری بدهد، و او دفع الوقت می‌کرد و حالا بعد از چهار سال به من ذکری داده که «یا حیّ» است. تا این کلمه از دهان او خارج شد ناگاه مثل این که برقی شدید بر بدن آن پیرمرد متصل شده باشد، تکان شدیدی خورد. ولی کسی جز من متوجه تکان او نشد‌. او به سرعت خودش را جمع و جور کرد و در جای خود قرار گرفت، و من نیز بسیار فکرم مشغول شد که چرا او در اثر شنیدن این کلمه دچار چنین عکس العملی شد. از سوی دیگر فهمیدم که از اهل دل و اهل سِرّ می‌باشد. و باید قلبش باز باشد، چرا که وقتی قلب باز است تا اسمی از اسماءالله بر او بخورد این طور منفعل شده و بی‌اختیار عکس العمل نشان می‌دهد. در حالی که دیگران که در آن جلسه بودند، همه آدم‌های متشرعی بودند، ولی شریعتمدارانی که شریعت را با عقلشان دانسته بودند، نه این که با قلبشان چشیده باشند. آری در وجود هر انسان، عقل، کدخدای وجود انسان است، و قلب، کدبانوی وجود او. عقل جای اسلام است و این که انسان تسلیم شود در مقابل ربّ واحد و تسلیم شود در مقابل حقیقت کلمه‌ی لااله‌الاالله، اما قلب جای ایمان است به ربّ واحد، و تا این زن، ایمان به حقیقت کلمه نیاورد، اسلام آن مرد و تسلیم او در مقابل ربّ واحد فایده‌ی چندانی ندارد. اسلامِ عقل، انسان را تا بهشت جسمانی و حیوانی بالا می‌برد، ولی ایمان قلب، او را تا بهشت روحانی و بهشت ذات بالا می‌برد و اگر انسانی خوشبخت و بخت‌یار بود که مورد عنایت ولیّی از اولیاء خدا واقع شد و صیغه‌ی طلاق آن کدبانوی قلب را جاری کرد و او را از حباله‌ی نکاح عقل جزئی و وهم خارج کرد، (که انسان مادام که در مرتبه‌ی طبیعت و حیوانیت زندگی می‌کند، همین عقل جزئی سلطان و فرمانده‌ی قوای وجود اوست و قلب نیز تحت فرمان این عقل است، و سایر قوا فرزندان این زن و شوهرند) و قلب را از مرتبه‌ی طبیعت بالا کشید و به منزل عقل قدسی وارد کرد و او را به نکاح عقل قدسی درآورد، در این‌جاست که قلب ایمان به حقیقت کلمه می‌آورد و با تمام وجود تسلیم ربّ واحد می‌گردد و این جاست که: «دین انسان کامل می‌گردد، و نعمت خدا بر انسان تمام می‌گردد، و خدا از چنین اسلامی -که اسلام قلب باشد- راضی است». ( اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً )» [حضرت استاد رساله‌ای مفصل در مورد همین مساله‌ی اسلام و ایمان و موقعیت این زن و مرد وجود انسان، و این سیر قلب که جوهر سیال وجود انسان است، در مراتب عقل جزئی و عقل قدسی و روح قدسی و سرّ و خفی و اخفاء که جواهر ثابته‌ی وجود انسان هستند، نگاشته‌اند به نام حکمت حیّ.] ◀️ ادامه دارد ... ‌‌ 🆔 @moravej_tohid 🌐  www.moravejtohid.com            •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈• 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿