🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/3)
يُقيمونَ: برپا میدارند، میخوانند.
يُنفِقونَ: [در راه خدا] خرج میکنند. «انفاق» لزوماً به معنای صدقه دادن و امثال آن نيست، بلکه انفاق يعنی: «خرج کردن مال»
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، صص16و17
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #اشاره_روایی (بقره/3)
✅ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ: «اؘلَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ» قال: يُصَدِّقونَ بِالبَعثِ وَالنُّشورِ وَالوَعدِ وَالوَعيدِ.
✅ امام صادق علیه السلام در توضیح جمله «همان کسانی که به غیب ایمان دارند» فرمودند: زنده و برانگیخته شدن مردگان و همچنین مژدهها و تهدیدهای خدا را تصدیق میکنند.
🔸منبع: تفسیر قمی، ج1، ص30
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
...وَ مِمّا رَزَقنٰهُم يُنفِقونَ (بقره/3)
پرهیزکاران کسانی هستند که از آنچه به آنان #روزی دادهایم، (در راه خدا) انفاق میکنند.
✅ باید توجه داشت که رزق و #روزی به مادیات و آب و نان خلاصه نمیشود، بلکه هر آنچه که انسان برای کمال خویش به آن نیاز داشته باشد، #رزق است. به همین دلیل در دعاهایی که از معصومین علیهمالسلام به ما رسیده است چیزهایی مانند: عقل کامل، علم سودمند، مال فراوان و حلال، شخصیت والا، فرزند صالح، ایمان ثابت، خیر دنیا و آخرت، زندگی پاکیزه، شفاعت، حج خانه خدا، زیارت قبور معصومین، دفن شدن کنار مزار معصومین و محشور شدن با اهلبیت، بهعنوان رزق، از خداوند طلب شده است.
✅ همچنین امام صادق علیهالسلام #علم را یکی از رزقهای الهی میدانند و تعلیم آن را نوعی #انفاق بیان میفرمایند.
🔸منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 2
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/3)
💢 «یؤمنون»:
چنانکه پیش از این گفته شد، حروف «و، ا، ی» در کل قرآن کریم، تحت شرایط مختلفی بهعنوان حروف #ناخوانا آمدهاند. یکی از این شرایط، هنگامی است که بهعنوان #پایه_همزه قرار میگیرند؛ در این صورت، واو، ناخوانا شده و حرف همزه، تلفظ میشود.
✓ این شکل از همزه (ؤ)، همیشه در شرایطی نوشته میشود که قبل از همزه، حرکت ضمه آمده باشد: «یُؤ».
✓ در علامتگذاری این کلمه در همه شیوهها -بهجز شیوه کمعلامت-، روی همزه، علامت سکون قرار دارد (یؤْ) درحالیکه در شیوه کمعلامت، هیچ علامتی قرار نگرفته است (یؤ).
💢 «الصَّلوٰة»:
در نگارش کلمه «الصلاة» به صورت بالا، بین همه علمای رسم و کاتبان مصاحف، اتفاقنظر وجود دارد و در تمام مصاحف جهان، حرف الف در این کلمه بر مبنای قاعده اِبدال، به واو تبدیل شده است و بهصورت «الصّلوٰة» نگاشته میشود. در مصحف #کم_علامت نیز حرف واو، پایه الف کوچک قرار گرفته است.
✓ در ضبط #مصری ، روی حرف لامِ قبل از واو، حرکت فتحه آمده است (الصلَوٰة).
در ضبط #هندی و #ترکی ، الف کوچک روی لام گذاشته شده و حرف واو، بیعلامت است (الصلٰوة).
در ضبط #ایرانی و #کم_علامت ، الف کوچک روی حرف واو آمده است (الصلوٰة).
💢 «رَزَقنٰهُم»:
نگارش این کلمه در رسمالمصحف، اساسا بدون الف است و مبنای حذف الف در این کلمه، قاعده حذف الف از #ضمیر_فاعلی «نا» است هنگامی که با #ضمیر_مفعولی آمده باشد؛ مانند کلمات «اَنجینٰکم»، «اَغوَینٰکم»، «اَنزلنٰـه» و...
✓ در ضبط مصری، الف کوچک به همراه حرکت فتحه آمده است (رزقنَـٰهم).
در ضبط هندی و کمعلامت، روی حرف نون، فقط الف کوچک نوشته شده است (رزقنٰهم).
✖️ شایان توجه است که نگارش این کلمه در مصاحف ترکی و ایرانی با الف مدی است که از لحاظ علمی، مخالف اصول و قواعد #رسم_المصحف است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🗓️ سهشنبه 9 مهر 1403 🔅 اؘلَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَ يُقيمونَ الصَّلوٰةَ وَ مِمّا رَزَقنٰهُم
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه سوم سوره مبارکه بقره)
✅ این نسخه که به شماره 67 در قرآنهای کتابخانه #آستان_قدس_رضوی نگهداری میشود از ابتدا تا انتهای قرآن را دربرمیگیرد.
✅ شخصی به نام محمد بن محمد در سال 609 ه.ق ، این مصحف شریف را کتابت کرده و خط آن، #کوفی تکاملیافته است.
✅ برای نشان دادن حرکات، از نقاط قرمزرنگ استفاده شده است. از آنجایی که این شیوه برای نخستین بار توسط ابوالاسود دوئلی به کار گرفته شده به این شیوه از علامتگذاری، اصطلاحا «ضَبطُ ابوالاَسوَد» هم میگویند. همچنین علامت تشدید و سکون نیز در این مصحف با #زنگار نوشته شده است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 11 مهر 1403
🔅 وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ (بقره/4)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه چهارم سوره مبارکه بقره)
این نسخه در سال 1122ه.ق به خط #نسخ و توسط خوشنویس مشهور، میرزا احمد #نیریزی در اصفهان کتابت شده است.
واقف اصلی قرآن، محمدتقیخان بافقی، حکمران یزد است. او نسخه را به «ناحیه مقدسه مهدویه» وقف کرد تا فرزندان ذکور، یکی پس از دیگری، ثواب تلاوت آن را به حضرت ولیعصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- هدیه نمایند.
پس از درگذشت محمدتقیخان، محمد ولی میرزا، پسر فتحعلی شاه، حاکم یزد، قرآن را تصاحب و آن را به تهران منتقل کرد تا اینکه عبدالرضاخان (فرزند محمدتقیخان) با حمایت حاج رجبعلی (مجتهد زمان)، توانست این نسخه را دوباره به یزد برگرداند.
در حدود سالهای 1300 تا 1307 ه.ق، مرحوم سید ابوالحسن حائریزاده، نماینده یزد و عضو هیئت کارپردازی مجلس شورای ملی، آن را از یزد به تهران آورد و برای حفاظت، به کتابخانه مجلس سپرد و کارپردازی مجلس در 19 تیر 1304 اعلام کرد: آقای حائریزاده، نماینده محترم یزد و عضو مباشرت، یک جلد کلامالله مجید خطی به خط مرحوم میرزا احمد نیریزی را تا ظهور حضرت حجت بن الحسن -صلواتاللهعلیه- به رسم امانت به کتابخانه مجلس سپردند و مطابقاً رسید، خدمتشان داده شد.
از آن روزگار تاکنون این نسخه شریف که به #قرآن_امام_زمان معروف است، در گنجینه مخطوطات کتابخانه، محفوظ مانده و به شماره بازیابی 2 و شماره ثبت 1970 نگهداری میشود.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/4)
الآخرة: [خانه] پايانی
يوقنون: يقين دارند.
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص17
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/4)
قالَ الاِمامُ العَسکَرِيُّ عَلَیهِ السَّلامُ: ثُمَّ وَصَفَ بَعدَ هٰؤُلاءِ «الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلوٰةَ» فَقالَ: «وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ» يا مُحَمَّدُ «وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ» عَلَى الاَنبِياءِ الماضينَ، كَالتَّوراةِ وَالاِنجيلِ وَالزَّبورِ وَصُحُفِ اِبراهيمَ وَسائِرِ كُتُبِ اللَّهِ تَعالَى المُنَزَّلَةِ عَلىٰ اَنبِيائِهٖ، بِاَنَّها حَقٌّ وَصِدقٌ مِن عِندِ رَبِّ العالَمينَ، العَزيزِ، الصّادِقِ، الحَكيمِ.
امام عسکری علیه السلام: خداوند پس از وصف «اقامهکنندگان نماز» فرمود: «آنان کسانی هستند که به آنچه بر تو نازل شد ایمان دارند» ای محمد، «و نیز به آنچه قبل از تو نازل شد» بر پیامبران پیشین -مانند #تورات و #انجیل و #زبور و #صحف ابراهیم و بقیه کتابهایی که خداوند بر پیامبرانش نازل فرمود-، چرا که آنها حق و صحیح هستند از جانب پروردگار جهانیان که شکستناپذیر، راستگو و داناست.
🔸منبع: تفسیر منسوب به امام حسن عسکری «ع»، ص88
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ (بقره/4)
(متقین کسانی هستند که) به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان دارند و به آخرت یقین دارند.
✅ تفاوت بین «يُؤمِنونَ» و «يوقِنونَ» از نظر علامه طباطبایی «ره»:
*يقين» به آخرت عبارت است از فراموش نكردن آخرت، چون خیلی از اوقات اتفاق میافتد که انسان نسبت به چيزى «ايمان» دارد و هيچ شكى در آن ندارد، اما پارهاى از لوازم آن را فراموش مىكند، و در نتيجه عملى منافى با ايمانش انجام میدهد، بر خلاف #يقين كه ديگر با فراموشى سازگاری ندارد، و ممكن نيست انسانی، عالم و مؤمن به روز حساب باشد و همواره آن روز را در خاطر داشته باشد و در عين حال، پارهاى از گناهان را مرتكب شود.
✅ #یقین نوعی از #علم است که پس از استدلال در آن و بررسی مسائل پیچیده و مشکلات آن به دست میآید. در واقع یقین را به این دلیل، علم نامیدهاند كه حصول به یقین، پس از دانستن است.
🔸منابع: المیزان، ج1، ص46؛ قرآن حکیم (خلاصه مجمعالبیان)، ص3.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹