eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
227 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/48) ❇️ قالَ الاِمامُ العَسكَرِیُّ عَلَيهِ السَّلامُ: ثُمَّ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَاتَّقوا يَومًا لاتَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَيئًا» لاتَدفَعُ عَنها عَذابًا قَدِ استَحَقَّتهُ عِندَ النَّزعِ «وَلايُقبَلُ مِنها شَفاعَةٌ» يَشفَعُ لَها بِتَأخیرِ المَوتِ عَنها «وَلايُؤخَذُ مِنها عَدلٌ» لايُقبَلُ [مِنها] فِداءٌ [بِمَكانِهٖ] مَكانَه يُماتُ وَيُترَكُ هُوَ. ❇️ امام حسن عسکری «ع»: خداوند فرمود: «و خود را از (سختی) روزی حفظ کنید که کسی به جای شخصی (دیگر)، حقی را ادا نمی‌کند» کسی نمی‌تواند عذابى را كه شخص در هنگام مرگ، مستحق آن است از او دور کند «و شفاعتی از او پذیرفته نمی‌شود» که برایش تأخير مرگ را شفاعت کند «و جایگزینی (برای رهایی) از او گرفته نمی‌شود» یعنی جایگزینی [از او] پذيرفته نمی‌شود تا به جایش کشته شود و او رها شود. 🔸منبع: تفسیر منسوب به امام حسن عسکری «ع»، ص241 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاتَّقوا يَومًا لاتَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَیـًٔا وَلايُقبَلُ مِنها شَفاعَةٌ وَلايُؤخَذُ مِنها عَدلٌ وَلا هُم يُنصَرونَ (بقره/48) و خود را از (سختی) روزی حفظ کنید که کسی به جای شخصی (دیگر)، حقی را ادا نمی‌کند و شفاعتی از او پذیرفته نمی‌شود و جایگزینی (برای رهایی از عذاب) از او گرفته نمی‌شود و یاری نخواهند شد. ✅ در تفسیر این جمله از آیه كه می‌فرماید: «و شفاعتی از او پذیرفته نمی‌شود» گفته‌اند بیانگر این مطلب است كه هیچ‌كسی در قیامت بدون اجازه خداوند پذیرفته نخواهد شد؛ ولی كسانی كه خدا به آنها اجازه شفاعت بدهد، شفاعت می‌كنند و خدا نیز شفاعت آنها را قبول خواهد كرد؛ چنانكه خداوند در آیه 109 سوره طه فرموده است: «در آن روز، شفاعت (هیچ‌كس برای كسی) سودی ندارد؛ مگر این‌که (خدای) رحمان درباره‌ او اجازه‌ (شفاعت) دهد و سخن (شفاعت‌كننده) را در مورد شفاعت‌شونده بپسندد.» ✅ این آیه و مانند آن، ویژه و افرادی است كه به دلیل گناهان سنگین، از شفاعت محرومند و بنابراین با آیات شفاعت و روایات بسیاری كه می‌گویند پیامبر «ص» و سایر معصومان «ع» برای این امت شفاعت می‌كنند، منافات ندارد. البته تذكر این مطلب ضروری است كه شفاعت، نه تشویق به گناه است و نه عامل عقب‌افتادگی و نه چیزی شبیه به پارتی‌بازی در جامعه‌های دنیای امروز؛ بلكه یک راهكار مهم است كه از جهات گوناگون، آثار مثبت و سازنده‌ای دارد؛ مانند اینكه در گنهكاران، و فكر ایجاد می‌كند و اجازه نمی‌دهد آنها به‌خاطر نومیدی از بخشایش گناهان، در آلودگی غوطه‌ور شوند. ✅ همچنین كسی كه به شفاعت امید دارد، سعی می‌كند به‌نوعی با شفاعت‌كننده رابطه برقرار كند و كاری انجام دهد كه موجب خشنودی اوست و همین رابطه معنوی، باعث انتقال صفات نیكوی شفاعت‌كننده به شفاعت‌شونده می‌شود. ✅ همانطور كه گفته شد، مهمترین شرط شفاعت، اجازه خداست و بی‌شک كسی كه به شفاعت، امید دارد، باید مقدمات این اجازه را به نحوی فراهم كند؛ یعنی كاری انجام دهد كه مورد پسند خدا باشد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص7 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 13 آبان 1403 🔅 وَاِذ نَجَّينٰكُم مِن ءالِ فِرعَونَ يَسومونَكُم سوٓءَ العَذابِ يُذَبِّحونَ اَبنآءَكُم وَيَستَحيونَ نِسآءَكُم وَفی ذٰلِكُم بَلآءٌ مِن رَبِّكُم عَظيمٌ (بقره/49) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 49 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 661go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ خط: تکامل‌یافته همراه با ترجمه فارسی به خط کهن ✓ تعداد برگه‌ها: 224 برگ ✓ ابعاد هر برگه: 27*37 سانتی‌متر ✓ جنس برگه‌ها: کاغذ ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 17 سطر ✓ کاتب: ابوعلی حسن بن محمد بن حسین الخطیب در تاریخ 13 صفر سال 556 ه‍.ق ✓ نشان پایان آیات: دایره زردرنگ ✓ علامت تخمیس: یک شکل منقش در حاشیه ✓ علامت تعشیر: یک دایره سبزرنگ که با 12 دایره طلایی احاطه شده و در کنار این دایره‌ها نیز نقاط سبز و قرمز تزیینی آمده است. در میان دایره سبزرنگ نخست، حرف «یاء» به نشانه عدد 10 بر اساس حساب ابجد نوشته شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به قلم زر و به خط ✓ نقط الاعجام: تمام حروف دارای نقطه هستند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از حرکات به شیوه خلیل بن احمد فراهیدی ✅ استفاده از رنگ سبز برای نمایش سایر و استفاده از رنگ قرمز برای نمایش علامت مد، علائم سجاوندی ❇️ نسخه تقریبا کامل بوده و از ابتدا تا انتهای قرآن را شامل می‌شود و یکی از مهم‌ترین قرآن‌های دارای ترجمه فارسی در کتابخانه آستان قدس رضوی به شمار می‌رود، چرا که بازتاب زبان و ادبیات در قرن ششم هجری است و از جهات مختلف می‌تواند مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد که متأسفانه تاکنون مغفول مانده است. ❇️ نسخه از جهات علوم قرآنی (رسم، قرائات، ضبط، علائم وقف) نیز حاوی اطلاعات ارزشمندی است که شایسته تحقیق می‌باشد. عزیزانی که تمایل به روی نسخه را دارند می‌توانند با مدیر کانال در ارتباط باشند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/49) اِذ: يا مفعولٌ‌به برای «اذکر» مقدر است، يا برای عامل مقدر، در اينجا مثلا: اَنعمنا عليكم اِذ نجّيناكم. نَجَّينٰكُم: نجات داديم شما را 📝 باب تفعيل از «نجا، ينجو» ءالِ فِرعَونَ: قوم فرعون 📝 «آل» هم به معنای و است، هم به معنای و اطرافيان انسان يَسومونَكُم: تحميل می‌کردند بر شما، می‌رساندند به شما 📝 «سام، يسوم» يعنی «کاری را به عهده کسی گذاردن» و لزوما ندارد. سوٓءَ: بدی، زشتی سوٓءَ العَذابِ: عذاب و شکنجه بد يُذَبِّحونَ: سَر می‌بُرند [پسران زيادی را] 📝 باب تفعيل در اينجا برای است. يَستَحيونَ: زنده نگه می‌دارند. نِسآءَ: دختران؛ 📝 گويند: نساء، مجازاً به معنای دختران نابالغ است. ذٰلِكُم: آن؛ 📝 «كُم» در اين كلمه نشان می‌دهد كه مخاطبين، چند مرد هستند. بَلآءٌ: لطف و يا يا ؛ 📝 شايد با توجه به «اذكُروا نِعمَةَ اللهِ عَلَيكُم اِذ اَنجاكُم ... وَفی ذٰلِكُم بَلآءٌ مِن رَبِّكُم عَظيمٌ» (ابراهيم/6)، مراد از «بلاء»، نعمت باشد نه مصيبت. 🔸منبع: ، ج1، صص 30 و 31 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ 🔸 وَاِذ نَجَّينٰكُم مِن ءالِ فِرعَونَ يَسومونَكُم سوٓءَ العَذابِ يُذَبِّحونَ اَبنآءَكُم وَيَستَحيونَ نِسآءَكُم وَفی ذٰلِكُم بَلآءٌ مِن رَبِّكُم عَظيمٌ (بقره/49) هنگامی (را به یاد آورید) كه شما را از (چنگال) فرعونیان نجات دادیم كه پیوسته بلا و مصیبتی سخت بر سر شما می‌آوردند (و لحظه‌ای از آزارشان در امان نبودید): بسیاری از پسرانتان را سر می‌بریدند و زنانتان را (برای كنیزی) زنده می‌گذاشتند. در آن (سختی‌ها)، از جانب پروردگارتان (برای شما) آزمایشی بزرگ بود. ✅ در اینکه چرا فرعون، پسران بنی‌اسرائیل را سر می‌برید، سخنان گوناگونی گفته شده است. بعضی گفته‌اند که او در خواب دید که شعله آتشی از سوی بیت‌المقدس برخاست و تمام خانه‌های مصر را فرا گرفت و خانه‌های قبطیان (فرعونیان) را سوزاند؛ ولی خانه‌های بنی‌اسرائیل سالم ماندند. او از تعبیرکنندگان خواب، توضیح خواست. آنها گفتند: از سرزمین بیت‌المقدس، مردی خروج می‌کند که سلطنت و قدرت فرعونیان را نابود خواهد کرد. ✅ برخی از مفسران بر آنند که فرعونیان برای تضعیف بنی‌اسرائیل این نقشه را طرح کرده بودند تا نسل ذکور آنها را که توانایی قیام و جنگ دارند، براندازند و فقط دختران و زنان را که به‌تنهایی قدرت قیام و مبارزه ندارند، برای خدمتکاری زنده بگذارند. ✅ همچنین بر اساس آیه 25 سوره مبارکه غافر، کشتن پسران و زنده نگه‌داشتن زنان بنی‌اسرائیل، حتی پس از قیام حضرت موسی «ع» نیز ادامه داشت: «پس هنگامی که حق و حقیقت را از جانب ما برایشان آورد، گفتند: "پسران کسانی را که با او ایمان آورده‌اند، بکشید و زنانشان را (برای کنیزی) زنده نگه‌ دارید." و این در حالی بود که نیرنگ کافران فقط در تباهی و گمراهی جای داشت.» 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص8 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ (بقره/49) 💢 «نَجَّینٰکُم»: چنانکه ملاحظه می‌کنید در این کلمه، حذف شده است. بر اساس قواعد رسم المصحف، حرف الف در تمامی کلمات دارای ضمیر متکلم مع‌الغیر (نا) متصل به ضمیر مفعولی (در اینجا ضمیر «کُم») با نگارش شده است. ✓ این کلمه: ضبط : نَجَّیْنَـٰکُم (علامت سکون روی حرف میم در این کلمه به دلیل ادغام با حرف میم در کلمه بعدی حذف شده است) ضبط : نَجَّیْنٰکُمْ ضبط : نَجَّیْنَاکُمْ (اصولا حرکت فتحه قبل از الف ایستاده، قاعده‌مندتر از این حرکت قبل از الف کوچک است) ضبط : نَجَّیْنٰاکُمْ ضبط : نَجَّینٰکُم چنانکه ملاحظه می‌کنید در ضبط ترکی و ایرانی رعایت نشده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 14 آبان 1403 🔅 وَاِذ فَرَقنا بِكُمُ البَحرَ فَاَنجَينٰكُم وَاَغرَقنآ ءالَ فِرعَونَ وَاَنتُم تَنظُرونَ (بقره/50) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 50 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Ma VI 151 ✓ محل نگهداری: دانشگاه توبینگن آلمان ✓ نوع خط: نوین، فرانسوا دروش این سبک را جدید (New style) می‌نامد. ✓ تعداد برگه‌ها: 38 برگه ✓ ابعاد برگه‌ها: 14.5*21 سانتی‌متر ✓ جنس برگه: پوست ✓ تعداد سطور: 15 سطر ✓ نشان پایان آیات: گل طلایی‌رنگ ✓ علامت تخمیس: ندارد. ✓ علامت تعشیر: گل طلایی‌رنگ 8پر بزرگ همراه با نقطه‌های قرمزرنگ ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به خط و با قلم زر ✓ نقط الاعجام: در اصل، فاقد نقطه برای حروف است مگر در مواضع بسیار معدود که با قلم لاجورد به صورت نقط مستطیل، اعجام شده است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ✅ نمایش با استفاده از نقاط مدوّر زردرنگ ❇️ صفحات زیادی از نسخه در دوران متأخر شده است بدین صورت که در صفحات داخلی پوست (لایه‌ای که به گوشت متصل بوده است) به جهت رنگ‌پریدگی مرکب، توسط قاریان یا کاتبان دوره‌های بعد دوباره با مرکب جدیدی بازنویسی و پررنگ شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/50) فَرَقنا: شکافتيم. بِكُم: با حضور شما، با وجود شما البَحرَ: خليج سوئز در دريای احمر اَنجَينٰكُم: نجات داديم شما را 📝 باب از «نجا، ينجو» 🔸منبع: ، ج1، ص31 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ 🔸 وَاِذ فَرَقنا بِكُمُ البَحرَ فَاَنجَينٰكُم وَاَغرَقنآ ءالَ فِرعَونَ وَاَنتُم تَنظُرونَ (بقره/50) و هنگامی (را یاد کنید) که دریا را با (ورود) شما شکافتیم و نجاتتان دادیم، و در حالی که شما نگاه می‌کردید، فرعونیان را غرق کردیم. ✅ ممکن است در آیه شریفه، این سؤال پیش آید که چرا خداوند اينهمه آيات روشن و به حضرت «ع» داد ولی به سایر پيامبران عطا نفرمود تا براى امّت آنان نيز حجّت و دليل آشكار وجود داشته باشد؟ ✅ جواب: خداوند هميشه براى هدايت مردم، معجزاتى را به‌ دست پيامبران ظاهر می‌كند، اما با توجه به درجه آنان، این معجزه متفاوت است. چون قوم موسى «ع» و بنى‌اسرائيل از نظر و در درجه‌اى بودند كه تنها استدلال به آيات حقيقى و به كار انداختن نيروى عقل و فكر، براى آنان فایده‌اى نداشت ناچار بايد معجزات فراوانى به‌ دست حضرت موسى «ع» انجام می‌شد تا شاید شوند. در تاريخ اين قوم مى‌بينيم كه وقتى از دريا گذشتند و به مردمى بت‌پرست رسيدند با آن همه معجزات كه ديده بودند باز به موسى «ع» می‌گويند: «براى ما خدايى چون خداى اينان بساز.»!! موسى «ع» گفت: «شما مردمى نادان هستيد.» اما در امّت اسلام، قدرت و در آن حد بود كه می‌توانست جاى معجزات را بگيرد و روح آنان را از راه صحيح فكرى، رهبرى و هدايت كند، لذا مطابق روحيّات آنان، آيات الهى و حجّت‌هاى آشكار نمايان شد تا از آن راه، شک و ترديد بينندگان برطرف شده و به فضاى وسيع علم و برسند و راه رستگارى را بپيمايند. 🔸منبع: ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج1، ص 168 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ (بقره/50) 💢 در مطلب روز قبل گفتیم که در افعالی که ضمیر متکلم مع‌الغیر «نا» به آن چسبیده و بعد از آن، ضمیر مفعولی آمده باشد حذف می‌شود. حال در این آیه شریفه، ما با سه کلمه که هر سه دارای ضمیر «نا» هستند مواجهیم (فَرَقنا، فَاَنجَینٰکُم، اَغرَقنا). ✓ چنانکه می‌بینید ضمیر «نا» در این افعال وجود دارد اما فقط در یکی از این افعال (فَاَنجَینٰکُم)، حذف شده است. توضیح قاعدهٔ بالا با ملاحظهٔ این سه کلمه کاملا روشن و قابل درک است، زیرا الف ضمیر «نا» که در دو فعل «فَرَقنا» و «اَغرَقنا» اثبات شده، در «فَاَنجَینٰکُم» حذف شده است و دلیل آن بر طبق قاعده‌ای که ذکر شد، آن است که بعد از ضمیر «نا» در این کلمه، ضمیر مفعولی «کم» آمده و به همین دلیل، حذف شده است. این کلمه: ضبط : فَأَنجَیْنَـٰکُمْ ضبط : فَاَنْجَیْنٰکُمْ ضبط : فَاَنْجَیْنَاکُمْ ضبط : فَاَنْجَیْنٰاکُمْ ضبط : فَاَنجَینٰکُم چنانکه ملاحظه می‌کنید در ضبط ترکی و ایرانی، رعایت نشده است. ☝️ یک نکتهٔ تجویدی: حرف «م» در آخر کلمهٔ «فَاَنجَینٰکُم» و حرف «واو» که بلافاصله بعد از آن آمده، هر دو از حروفی هستند که از ناحیه لب‌ها تلفظ می‌شوند (حروف شَفَوی) و به همین دلیل، امکان شدن در هم را دارند، بنا بر این در حوزه تجوید و فصیح‌خوانی، بسیار تأکید شده است که تلاوت‌کننده می‌بایست حتما مراقب باشد تا حرف «میم» در حرف «واو»، ادغام نشده و کاملا تلفظ شود. ✓ یادآور می‌شود که مثال مهم دیگر برای این نکته، در آیهٔ آخر سوره حمد -که در همهٔ خوانده می‌شود- در بین دو کلمهٔ «عَلَیهِم وَلَاالضّآلّین» وجود دارد که اهمیت توجه به این موضوع را بیشتر می‌کند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹