eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
225 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ولادت امام باقر علیه السلام بر همه شیعیان و محبین حضرتش مبارک باد 🔹صلوات خاصه امام باقر علیه السلام 🔸 برگرفته از مفاتیح الجنان چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم و به شیوه کم علامت 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇 @moshaf_org
🔰 مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 دکتر حمیدرضا مستفید 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 #مفاخر_قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 دکتر حمیدرضا مستفید 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قر
🔰 مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 دکتر حمیدرضا مستفید ✅ دکتر حمیدرضا مستفید، استاد برجسته علوم قرآن و حدیث در سال 1340 در تهران به دنیا آمدند، تحصیلات حوزوی را تا پایان سطح و تحصیلات دانشگاهی را تا دکترای علوم قرآن و حدیث ادامه دادند و از محضر اساتیدی چون استاد مولایی، مروت، گرجی، باستان، طاهری و... بهره‌مند شدند. ایشان اولین معلم قرآنی خود را مادر مؤمنه و بزرگوارشان معرفی کرده‌اند. دکتر مستفید، تدریس قرآن را از سال 1356 در مساجد تهران آغاز نمودند. ✅ بنا به اذعان شاگردان و دوستان، تسلط بالای دکتر مستفید بر علومی همچون فقه، اعتقادات، ادبیات عربی، مباحث فوق‌تخصصی علوم قرآنی از جمله: رسم، ضبط، تاریخ خط، مصاحف کهن، تجوید، علم قرائات، وقف و ابتدا و... از وی شخصیتی جامع‌الاطراف ساخته است و تربیت انبوهی از شاگردان و تألیفات گسترده دکتر مستفید، ریشه در این موضوع دارد. ✅ در میان قرآنی گسترده ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱. مجموعه ارزشمند «در محضر قرآن کریم» در شرح لغوی و ادبی قرآن کریم در بازه زمانی 20 ساله ۲. ترجمه نسخه خطی و منحصر به فرد «رسالة النَّقط والشَّکل» ابن سرّاج ۳. سیر تحول تاریخی رسم‌الخط قرآن از آغاز تا کنون ۴. تجوید آسان ۵. ترجمه لغوی و ادبی تعدادی از ادعیه ۶. تقسیمات قرآن و سور مکی و مدنی با همکاری دکتر کریم دولتی ۷. بررسی علمی-تطبیقی رسم‌المصحف و ضبط‌المصحف با همکاری آقایان: دولتی، مرعشی، کاشفی و چیذری ۸. تحقیق مصحف شریف منسوب به امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام با مشارکت نسخه‌شناس مشهور طیار آلتی قولاچ و ... ✅ در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط ایشان با طبع و نشر قرآن کریم می‌توان موارد زیر را نام برد: عضو برجسته شورای تحقیق و پژوهش، عضو اثرگذار در هیئت علمی در ارتباط با تألیفات علمی مرکز خصوصا مصحف سهل‌القراءة، مؤلف کتاب‌های معارفی و مفاهیم قرآن کریم چاپ‌شده توسط مرکز، عضویت در کارگروه وقف و ابتدا، دبیری نشست‌های علمی و سمینارهای بین‌المللی مرکز ✅ ریاست هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، همکاری‌های جریان‌ساز قرآنی در وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و... گوشه‌ای از فعالیت‌های اجرایی دکتر مستفید است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 دعای هر روز ماه رجب 🔸 برگرفته از مفاتیح الجنان چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم و به شیوه کم علامت 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇 @moshaf_org
🗓️ شنبه 15 دی 1403 🔅 اؘلَّذينَ ءاتَينٰهُمُ الكِتٰبَ يَتلونَهۥ حَقَّ تِلاوَتِهٖٓ اُولئِكَ يُؤمِنونَ بِهٖ ۚ وَ مَن يَكفُر بِهٖ فَاُولئِكَ هُمُ الخٰسِرونَ (بقره/121) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 121 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 3382goj ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ کاتب: نامعلوم. ✓ واقف: احمد بن محمد الخباز در سال 418 ه‍.ق. بر حرم امام رضا «ع» وقف کرده است. ✓ نوع خط: متمایل به نسخ ✓ تعداد برگ‌ها: 33 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 110*170 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ حنایی ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 8 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد. ✓ علامت تخمیس: ندارد. ✓ علامت تعشیر: سه نقطه که به شکل مثلث روی هم قرار گرفته‌اند. ✓ روش نقطه‌گذاری: تمامی حروف معجمه در این مصحف، دارای نقطه هستند. از ویژگی این نسخه این است که برای حروفی که امروزه فاقد نقطه هستند، نقطه وضع شده است؛ مانند «س» با سه نقطه در زیر. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از حرکات و علائم ساکن، همزه، تشدید، مد با رنگ سبز به شیوه بن احمد ✓ نام سور و تعداد آیات: نام سوره به همراه تعداد آیات به خط نزدیک به نسخ و به قلم قرمز، مابین سوره‌ها کتابت شده است. ✅ در شیوه نگارش کلمات این قرآن، تفاوت‌هایی با قرآن‌های امروزی مشاهده می‌شود، ولی بیشتر کلمات بر اساس رسم قیاسی نوشته شده‌اند. ✅ اصل این نسخه، سی‌پاره بوده و در حال حاضر حدود 12 جزء از این قرآن، در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/121) الکِتٰبَ: تورات و انجیل یا قرآن. یَتلونَه: درحالی‌که آن را تلاوت می‌کنند. حَقَّ تِلاوَتِهٖ: آن گونه که شایسته تلاوت آن است [در آن تدبر و به احکامش عمل می‌کنند]. 🔸 منبع: ، ج1، ص57 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/121) ❇️ عَن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ (ع) فی قَولِهٖ تَعالیٰ «اؘلَّذینَ ءاتَینٰهُمُ الكِتٰبَ یَتلونَه حَقَّ تِلاوَتِهٖ» قالَ: یُرَتِّلونَ آیاتِهٖ وَیَتَفَقَّهونَ فیهِ وَیَعمَلونَ بِاَحکامِهٖ وَیَرجونَ وَعدَه وَیَخافونَ وَعیدَه وَیَعتَبِرونَ بِقِصَصِهٖ وَیَأتَمِرونَ بِاَوامِرِهٖ وَیَتَناهَونَ عَن نَواهیهِ. ❇️ امام صادق (ع) ذیل آیه: «کسانی که به آنان کتاب (آسمانی) دادیم، آن را چنان‌که شایسته‌اش است، می‌خوانند.» فرمودند: منظور کسانی هستند که آیات قرآن را با دقت و شمرده می‌خوانند و در آن می‌اندیشند و به احکامش عمل می‌کنند. به مژده‌های آن امیدوار و از هشدارهای آن ترسانند. از داستان‌های آن عبرت می‌گیرند، به دستورهایش گردن می‌نهند و از آن‌چه نهی کرده، می‌پرهیزند. 🔸 منبع: ارشاد القلوب، ج1، ص78 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 اؘلَّذینَ ءاتَینٰهُمُ الكِتٰبَ یَتلونَه حَقَّ تِلاوَتِهٖٓ اُولـٰٓئِكَ یُؤمِنونَ بِهٖ وَمَن یَکفُر بِهٖ فَاُولـٰٓئِكَ هُمُ الخٰسِرونَ (بقره/121) کسانی که به آنان کتاب (آسمانی) دادیم، آن را چنان‌که شایسته‌اش هست، می‌خوانند (و از آن پیروی می‌کنند). آنان بدان ایمان (حقیقی) دارند. (امّا) کسانی که به آن کفر ورزند، زیانکاران حقیقی هستند. ✅ آیا همه یهودیان و مسیحیان مورد مذمّت قرآن هستند؟ از آنجا که جمعی از حق‌طلبان یهود و نصاری، دعوت پیامبر اسلام «ص» را لبیک گفتند و این آیین را پذیرا شدند، قرآن پس از مذمّت گروه سابق، از اینها به نیکی یاد می‌کند و می‌گوید: «کسانی که کتاب آسمانی را به آنها دادیم و از روی دقت آن را تلاوت کرده و حق تلاوتش را (که تفکر و اندیشه و سپس عمل است) ادا کردند به پیامبر اسلام «ص» ایمان می‌آورند.» ✅ منظور از حق تلاوت چیست؟ این تعبیر، تعبیر پر معنایی است و خط روشنی برای ما در برابر قرآن مجید و کتب آسمانی مشخص می‌سازد، چراکه مردم در برابر این آیات الهی چند گروهند: گروهی تمام اصرارشان بر ادای الفاظ و حروف از مخارج آن است، به گفته قرآن این‌ها همانند حیوانی هستند که کتاب‌هایی بر او حمل شده باشد. گروهی دیگر از الفاظ، فراتر رفته و در معانی دقت می‌کنند و در ریزه‌کاری‌ها و نکات قرآن می‌اندیشند و از علوم آن آگاهند امّا از عمل خبری نیست! ولی گروه سومی هستند که مؤمنان راستینند، قرآن را به‌عنوان یک کتاب عمل، و یک برنامه کامل زندگی پذیرفته‌اند، خواندن الفاظ و اندیشه در معانی و درک مفاهیم این کتاب بزرگ را مقدمه‌ای برای عمل می‌دانند، و لذا هر زمان قرآن می‌خوانند روح تازه‌ای در کالبد آنها پیدا می‌شود، تصمیم و اراده تازه، آمادگی و اعمال تازه، و این است حق تلاوت. 🔸 منبع: تفسیر نمونه، ج1، ص429. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/121) 💢 «ءاتَینٰهُم»: بر اساس علم الف بعد از نون جمع متکلم که مقرون به ضمیر مفعولی باشد، لازم است حذف شود، بنابراین واژه «ءاتَینٰهُم» بایست به دوم نگاشته شود؛ با این حال نگارش این واژه در مصاحف مختلف در دو دسته قابل مشاهده است: الف. درج همزه در ابتدا و دوم: مصحف امیری، مصحف لیبی، مصحف مدینه و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم ب. حذف همزه در ابتدا و دوم: مصحف ترکی و مصاحف ایرانی قدیم. (وجه اثبات الف دوم، مخالف قواعد رسم‌المصحف است.) 💢 «الخـٰسِرونَ»: واژه «الخـٰسِرونَ» در علم رسم، بنا به قاعده جمع‌های مذکر و مؤنث سالم به نوشته می‌شود؛ لذا در مصاحفی که ملتزم به رعایت قواعد رسم هستند، این کلمه به نگارش شده، مانند: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر، مصحف لیبی و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✍️ پس از حرف «خاء» در مصاحف ترکی و ایرانی قدیم، خلاف قواعد رسم‌المصحف است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 16 دی 1403 🔅وَاِذِ ابتَلیٰٓ اِبرٰهیمَ رَبُّه بِکَلِمٰتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّی جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِمامًا قالَ وَمِن ذُرِّيَّتی قالَ لا یَنالُ عَهدِی الظّٰلِمینَ (بقره/124) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 اهتمام یاران اهل بیت عصمت و طهارت به علم قرائات در دو قرن اول هجری 🔸 در کتاب‌های قرائات و تراجم، نام تعدادی از اصحاب ائمه اطهار علیهم‌السلام آورده شده که بیانگر توجه شاگردان اهل‌بیت به این علم است؛ در ادامه به برخی از این افراد اشاره می‌شود: 1️⃣ حذیفة بن یمان (صاحب سرّ رسول‌الله صلی الله علیه و آله) ابن جزری –از بزرگان علم قرائات- درباره وی می‌گوید: حذیفة بن یمان -که خدا از او راضی باشد- روایتی از او در خصوص حروف قرآن نقل شده است. 2️⃣ زِرّ بن حُبَیش (از یاران حضرت علی علیه‌السلام) ابن جزری در خصوص تسلط وی بر علم قرائت می‌نویسد: وى قرائت خود را بر امام على علیه‌السلام، عبداللّه بن مسعود و عثمان عرضه كرد و قاريانى چون عاصم، سليمان بن مهران اَعمش و يحيى بن وثّاب قرائت خود را برای او خوانده‌اند. همچنین عاصم درباره زِرّ گفته است: دانشمندتر از زرّ در قرائت ندیده‌ام. 3️⃣ حُمران ابن اعین الشیبانی (از یاران امام باقر و امام صادق علیهماالسلام و وکیل امام صادق «ع») ابن قاصح در خصوص حمران می‌گوید: حمزه کوفی (یکی از قراء هفتگانه مشهور) قرائتش را بر حمران بن اعین عرضه کرد، درحالی‌که حمران برای ابوالاسود دئلی خوانده بود و وی برای حضرت علی علیه‌السلام. ابن جزری در کتاب غایة النهایة می‌گوید: «حمران از بزرگان علم قرائت است.» 4️⃣ اَبان بن تغلب (از شاگردان برجسته امام باقر و امام صادق علیهماالسلام. وی 30هزار حدیث از امام صادق «ع» نقل کرده است.) امام باقر «ع» به ابان بن تغلب فرمودند: «در مسجد بنشین و برای مردم فتوا بده، من دوست دارم در بین شیعیان، شخصی مثل تو دیده شود.» دکتر فضلی نقل می‌کند: سید حسن صدر در کتاب «تأسیس الشیعة لعلوم الاسلام» می‌نویسد: «اولین کسی که در علم قرائات، کتاب نوشت ابان بن تغلب بود.» 🔸 منابع: ابن جزری، ج1، ص295؛ غایة النهایة، ج1، ص394؛ سرج القاری المبتدی، ص12 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹