اوصاف بینظیر «رحمةٌ للعالمین»
خداوند در این آیه شریفه، خاتم انبیاء محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله را با چهار صفت به امت ایشان معرفی مینماید:
1- پارهای از جان مردم (مِن اَنفُسِكُم)
خداوند در این آیه به جای «منکم»، از تعبیر «من انفسکم» استفاده کرده است تا به شدت ارتباط پیامبر با مردم اشاره کند؛ گویی پارهای از جان مردم و از روح جامعه، در شکل پیامبر ظاهر شده است.
2- رنجهای شما بر او سخت است (عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم)
زیانی که به سبب ترک ایمان به شما میرسد، یا گناهانی که شما مرتکب میشوید، یا هرچیزی که مایه رنج و زیان شماست، برای پیامبر، دشوار و ناگوار است.
3- او در خیرخواهی و نجات شما (مؤمن و غیرمؤمن) حریص است (حَريصٌ عَلَيكُم)
حرص در لغت به معنای شدت علاقه به چیزی است. در این آیه به صورت مطلق آمده است که پیامبر بر شما حریص است؛ یعنی اینکه او به هرگونه خیر، سعادت، پیشرفت و ترقی و خوشبختی شما عشق میورزد.
4- او با مؤمنان، رئوف و رحیم است (بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحیمٌ)
در تاریخ نقل شده است که پیامبر اگر سه روز یکی از مسلمانان را نمیدید، سراغش را میگرفت؛ اگر به مسافرت رفته بود برایش دعا میکرد، و اگر حاضر بود به دیدارش میشتافت، و اگر بیمار بود به عیادتش میرفت...
منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان) و قرآن حکیم (ویژه دانشآموزان)، ص 207، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 صلوات بر امام رضا علیه السلام
🔸 با شیوه «علامتگذاری» مرکز طبع و نشر قرآن
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
. 💢 در پیام قبلی به آدرس: https://eitaa.com/moshaf_org/57 برای آشنایی بیشتر با #تصحیح قرآن و متون
💢 در پی انتشار اطلاعیه دعوت به همکاری واحد تصحیح مرکز و پاسخ به سؤالات مخاطبان محترم، اکنون جواب یک پرسش دیگر را با هم میبینیم:
⁉️ مگر قرآن، غلط دارد؟!!!
چه ضرورتی دارد قرآن را #تصحیح کنیم؟
مگر همان قرآنهای قبلی، چاپ نمیشود؟
🔰 #پاسخ 🔰
✅ سؤالات بالا، سؤالات پرتکرار افرادی است که با فعالیتی با عنوان «تصحیح قرآن» آشنا میشوند.
💢 برخی از دلایلی که انجام تصحیح بر روی قرآن و کتب دینی را اجتنابناپذیر میسازد:
❇️ کارها بر چند دسته هستند:
۱. کارهایی که بهتازگی تولید میشوند.
۲.کارهایی که قبلا هم چاپ شدهاند و ناشر تصمیم دارد با استفاده از همان زینک سابق، مجددا کار را چاپ کند.
۳. کارهایی که قبلا چاپ شدهاند اما به دلیل خرابی و غیرقابلاستفادهشدن زینک بر اثر چاپ مکرر، تصمیم دارند برای چاپ مجدد، از زینک جدید استفاده کنند.
🔸 دسته اول: اغلب کارهای #مرکز_طبع_و_نشر_قرآن از این دسته هستند و چند نوع کار را شامل میشود:
_الف._ کارهایی که بهتازگی توسط خطاط نوشته شدهاند.
_ب._ کارهایی که بناست ترجمه یا کار پژوهشی جدیدی همراه آن چاپ شود.
_ج._ کارهایی که فونت جدیدی برای آن طراحی شده است.
_د._ کارهایی که صفحهبندی و صفحهآرایی جدیدی دارند و اجرای این تغییرات، ممکن است موجب بروز اشکالات متعددی حین انجام کار بر روی متن مورد نظر شده باشد.
تمامی کارهای فوق، نیازمند تصحیح هستند.
🔹 دسته دوم:
با توجه به اشکالاتی که حین چاپ رخ میدهد قطعا و حتما، کارهای پس از چاپ هم باید تصحیح شوند، حتی چاپ نوبتهای دوم به بعد.
❗️نکته: این قاعده، همه کتابها و چاپها را شامل میشود و حتما بارها و بارها با اشکالات متعدد در کارهای چاپی گوناگون مواجه شدهاید اما بهدلیل اهمیت قرآن و متون دینی، نمیتوان با اغماض از کنار این اشکالات به ظاهر متداول گذر کرد و ضرورت صدور مجوز برای قرآنها نیز از همینجا ناشی میشود و باید حتما پس از چاپ قرآن، حداقل یک نسخه از آن نوبت چاپ، تصحیح و بازبینی شود.
🔸 دسته سوم:
درصورتیکه زینک استفادهشده در چاپ، به دلیل ریختگی و... قابل استفاده برای چاپ جدید نباشد لازم است زینک جدیدی آماده شود، این زینک جدید از روی فایلی که در اختیار چاپخانه قرار دارد تهیه میشود که بهدلیل گذشت زمان، فرمبندی مجدد توسط چاپخانه و... لازم است قبل از گرفتن زینک، تصحیح و بررسیهای لازم انجام شود تا در صورت وجود هرگونه اشکال، پیش از مصرف زینک و کاغذ -که هزینه بسیار بالایی دارد- جلوی بروز آن اشکال گرفته شود.
❓❓ مصحف #الگو چیست و این الگو بر چه اساسی انتخاب میشود؟
این هم پرسشی است که در مطلب آینده به آن، پاسخ خواهیم داد ان شاء الله.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
💢 در پی انتشار اطلاعیه دعوت به همکاری واحد تصحیح مرکز و پاسخ به سؤالات مخاطبان محترم، اکنون جواب یک
💢 در ادامه روند پاسخ به سؤالات مخاطبان درباره فعالیت #تصحیح قرآن و متون دینی، اینبار به سؤالی که در پیام قبلی به آن اشاره کردیم پاسخ میدهیم:
❓ مصحف #الگو چیست و این الگو بر چه اساسی انتخاب میشود؟
❇️ قرآن الگو، قرآنی است که یک بار با دقت از جهات مختلف بررسی شده و پس از تأیید کامل در اختیار کارشناسان تصحیح قرار میگیرد تا با ملاک قرار دادن جزئیات آن از جمله، حرکات، املای کلمات، علائم وقف و ابتدا و سایر نکات ضروری، اشکالات متن #تصحیح را استخراج و اعلام کنند.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 کاتبان شیعه قرآن کریم
🔸 ابوالبرکات حسینی
✅ ابوالبرکات حسینی در سال 421 هجری قمری، قرآنی سیپاره و با خط خود را برای حرم امام رضا علیهالسلام وقف نمود.
✅ در حال حاضر 18 جزء از این قرآن در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد. در برگ پایانی همه آنها عبارت «کتبه ابوالبرکات علی بن الحسین الحسینی» وجود دارد که نشانی صریح از نام کاتب دارد.
✅ این جزوات با خط کوفی متأخر و متمایل به نسخ و با علامتگذاری کامل در اوراقی از جنس کاغذ، به رنگ حنایی، حاوی شش سطر کتابت شدهاند.
✅ گفتنی است ابوالبرکات از شاگردان شیخ صدوق و از همعصران شیخ مفید و سید مرتضی بوده است.
🔹 منبع: #قرآن_های_کوفی_در_ایران و دیگر پارههای آن در جهان، صص441 تا 443
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 متوقف نشدن راه خداوند در صورت کوتاهی مسلمانان
يٰٓـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهٖ فَسَوفَ يَأتِی اللهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَ يُحِبّونَه اَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنينَ اَعِزَّةٍ عَلَی الكٰفِرينَ يُجٰهِدونَ فی سَبيلِ اللهِ وَ لايَخافونَ لَومَةَ لآئِمٍ (مائده/54)
✅ ای مسلمانان! هر کس از دینش برگردد (به خدا زیانی نمیرساند و بداند که) بهزودی خداوند مردمی را میآورد که صفات زیر را دارند:
۱. خداوند دوستشان دارد و آنان نیز دوستش دارند.
۲. در برابر مؤمنان، نرم و فروتن و در برابر کافران، سختگیر و مقتدرند.
۳. در راه خدا تلاش میکنند و از سرزنش هیچ سرزنشکنندهای نمیترسند.
✅ مقام معظم رهبری: اگر ما خوب حرکت بکنیم این بیداری عمومی مسلمین، زودتر انجام خواهد شد. اگر ما هم بهفرض نتوانیم راه خودمان را ادامه بدهیم پروردگار در جای دیگری، ملت دیگری را برخواهد انگیخت که اسلام و قرآن را آنها بلند خواهند کرد، فَسَوفَ يَأتِی اللهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَ يُحِبّونَه
❓این آیات به چه کسانی اشاره دارد؟ روایات و مفسران در این خصوص میگویند:
۱. این آیه درباره امام علی علیهالسلام در فتح خیبر نازل شده است.
۲. وقتی از پیامبر درباره این آیه سؤال شد دست خود را بر شانه سلمان فارسی زدند و فرمودند: «این شخص و یاران هموطنان او هستند.» پیامبر اکرم، اسلام آوردن ایرانیان و تلاشهای آنان را برای پیشرفت اسلام، پیشگویی کرده است.
۳. این افراد، یاران حضرت مهدی «عج» هستند که با تمام قدرت میایستند و جهان را پر از ایمان و عدل میکنند.
🔸 منبع: قرآن حکیم(ویژه عموم مردم)، ص١١٧. سایت مقام معظم رهبری، فیش مرتبط با آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 #معرفی_کتاب
آموزش روخوانی قرآن کریم
🟢 برخی از ویژگیها:
✅ این کتاب برای مبتدیان تألیف شده است.
✅ در حروفچینی متن قرآن، برای قرائت آسانتر، حروف به صورت بازتر نوشته شده است.
✅ حروف ناخوانا به صورت رنگی چاپ شده تا مبتدیان آن را بهتر تشخیص دهند.
✅ بر خلاف قرآنهایی با ضبط مصری و هندی، این قرآن به شیوه کمعلامت و بر اساس مصحف جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
🔰 آشنایی با کاتبان وحی
✅ در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) نگهداری از قرآن به دو طریق صورت میگرفت، یکی از راه حفظ کردن قرآن و دیگری نوشتن آن.
✅ اولین کسی که در مدینه، نوشتن قرآن را بر عهده گرفت «ابیبنکعب» بود.
✅ امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «ما اهلبیت، قرآن را به روش ابیبنکعب قرائت میکنیم.»
✅ گفتنی است ابیبنکعب، جزء هفتاد نفری است که در پیمان عقبه دوم با پیامبر اکرم (ص) بیعت کرده است.
♻️ منبع: کتاب بررسی علمی تطبیقی شیوه نگارش و علامتگذاری قرآن کریم.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم:
👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
🔰 اطلاعیه
👈 مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با استمداد از پروردگار متعال از شنبه (سی و یکم شهریورماه) مصادف با ولادت باسعادت حضرت رسول اکرم «ص» و امام صادق «ع» در حال اجرای طرحی با عنوان «بر کرانه آیهها»، در کانال مرکز طبع و نشر قرآن کریم میباشد.
🔸 این طرح بهصورت #روزانه به شرح و تفصیل «یک آیه» از قرآن کریم، در زوایای مختلف و از «ابتدای قرآن» خواهد پرداخت. محورهای مورد توجه طرح «بر کرانه آیهها» عبارتند از:
✅ 1. نمایش آیه روز از مصاحف کهن، نمونه خطهای اساتید برجسته دارالکتابه، قرآنهای منسوب به اهلبیت «ع» و...
✅ 2. تصویری از آیه شریفه با شیوه علامتگذاری مصحف جمهوری اسلامی ایران
✅ 3. ترجمه آیه با بهرهمندی از ترجمه مترجمان و محققان مرکز
✅ 4. بیان نکات لغوی-ادبی آیه روز از کتاب در محضر قرآن دکتر حمیدرضا مستفید
✅ 5. شرح تفسیری آیه روز از قرآنهای سهگانه حکیم مرکز (دانشآموزی، دانشجویی و عموم مردم)
✅ 6. اشاره روایی با بهرهگیری از تحقیقات کارشناسان مرکز
✅ 7. نکات نگارشی و علامتگذاری برای علاقهمندان به مباحث آموزشی، رسمالمصحف و ضبطالمصحف
🙏 از عموم عزیزان جهت استفاده حداکثری از طرح «بر کرانه آیهها» خواهشمند است که این اطلاعیه را در اختیار علاقهمندان قرار دهند.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
وحدتِ دیدگاه بسیاری از علمای شیعه و دانشمندان اهل تسنن در خصوص نگارش قرآن در زمان پیامبر اکرم «ص»
به ترتیب بخوانید:
1. نگارش و تدوین قرآن در زمان پیامبر اکرم «ص» یکی از مسائل مهم در تاریخ قرآن است. در این میان، ادله فراوانی وجود دارد که میتوان بر اساس آنها نگارش و تدوین قرآن در زمان پیامبر را اثبات کرد. در کتاب کافی در روایتی آمده که از امام صادق «ع» در مورد خرید و فروش مصحف سؤال شد که حضرت در جواب فرمودند: «در زمان رسول خدا رسم بر این بود که مصحف را در کنار منبر میگذاشتند و هر که میخواست میآمد و از روی آن مینوشت.»
این روایت بهطور ضمنی بر این دلالت دارد که قرآن در زمان پیامبر، نگارش یافته بود و در دسترس مردم قرار داشت.
2. گفتنی است که بسیاری از علمای شیعه، قائل به جمعآوری و تألیف قرآن در زمان حیات مبارک پیامبر اکرم «ص» هستند. دکتر الصغیر، عالم شیعی عراقی و از شاگردان آیتالله خویی در خصوص نگارش و تدوین قرآن در زمان حیات پیامبر میگوید: «تحقیق علمی اقتضا میکند که قرآن، تماماً در زمان پیامبر نوشته و جمعآوری شده باشد.»
3. از سوی دیگر، بسیاری از علما و محققان اهل سنت نیز بر نگارش و جمعآوری قرآن در زمان پیامبر اکرم تأکید کردند که برخی از آنها عبارتند از: حارث محاسبی، باقلانی، حاکم نیشابوری، ابن حجر عسقلانی، زنجانی، محمد غزالی و...
علاقهمندان برای مطالعه تفصیلی مطلب میتوانند به کتاب پژوهشی در رسم، صفحات 22 الی 25 مراجعه کنند.
منبع: کتاب #پژوهشی_در_رسم_المصحف ، ص22
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 تأکید پیامبر گرامی اسلام بر کتابت قرآن
🌹 ولادت حضرت رسول اکرم «ص» و امام صادق «ع» مبارک باد.
✅ 1. با وجود اینکه در آغاز اسلام، افراد کمی با خواندن و نوشتن آشنا بودند، اما پیامبر گرامی اسلام «ص» بر کتابت قرآن کریم تأکید داشتند، از اینرو عدهای را بهتدریج برای کتابت وحی انتخاب کردند که به این افراد، کاتبان وحی میگویند.
✅ 2. حضرت علی علیهالسلام به عنوان اولین کاتب وحی می فرماید: « تمام آیههایی را که خداوند متعال بر پیامبر نازل فرمود نزد من موجود است و پیامبر، آنها را بر من املا فرموده و من نوشتهام.»
✅ 3. همچنین اولین کسی را که در مدینه، نگارش وحی را بر عهده گرفت، اُبَیِّ ابنِ کَعب قیس انصاری دانستهاند.»
✅ 4. زید بن ثابت به عنوان یکی دیگر از کاتبان وحی میگوید: «من همسایه حضرت رسول «ص» بودم و هر وقت وحی نازل میشد، مرا احضار میفرمود و من آن را مینوشتم.»
✅ 5. در احوال عبدالله بن ابی آمده است: «هر وقت بر پیامبر، وحی نازل میشد، او را فرا میخواند و وحی را بر او املا میکرد و او مینوشت.»
✅ 6. همچنین از سایر کاتبان وحی -که تعداد آنها را 43 نفر نیز برشمردهاند این عبارت نقل شده است: «هر وقت بر پیامبر، وحی نازل می شد، ما را احضار میفرمود و ما آیات قرآن را مینوشتیم.»
✅ 7. تأکید رسول مکرم اسلام بر نوشتن قرآن سبب شد کتابت قرآن پس از رحلت ایشان به شکل گستردهتری ادامه یابد، تا آنجا که امروزه هزاران نسخه کتابتشده از قرآن در سراسر جهان وجود دارد.
🔸منبع: #بررسی_علمی_تطبیقی_رسم_المصحف ، صص 18-19
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 31 شهریور 1403
📝 فهرست نکات
1️⃣ نکات لغوی - ادبی
2️⃣ شرح تفسیری
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_لغوی_ادبی
بسم: (آغاز میکنم) به نام...
الله: اسم خاص خداوند است و نباید آن را با کلمه «خدا» ترجمه کرد.
الرحمن: بخشنده؛ البته عدهای آن را عَلَم برای خداوند دانسته و همان «رحمٰن» ترجمه میکنند.
الرحیم: مهربان، لطفکننده، احسانکننده
🔸منبع: کتاب #در_محضر_قرآن ، ج1، ص14
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#شرح_تفسیری_آیه
بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
✅ «رحمان» در ادبیات عربی بر وزن «فَعلان»، #صیغه_مبالغه و بهمعنای کثرت و فراوانی رحمت الهی است که شامل همه بندگان او اعم از مؤمن و کافر است؛ همچنین شامل همه موجودات اعم از انسان، حیوان و جمادات میشود؛ اما «رحیم» بر وزن «فَعیل»، #صفت_مشبهه بوده که دارای دو خصوصیت است:
اول. رحمت دائمی و همیشگی است و فقط اختصاص به این دنیا ندارد.
دوم. رحمت خاص بوده و فقط برای بندگان مؤمن خداوند است.
✅ بنابراین،
«الرحمٰن» یعنی دارای رحمت #گسترده اما محدود به #زمان_خاص یعنی دنیا؛
ولی...
«الرحیم» یعنی رحمتی که #محدودتر است و فقط به مؤمنان اختصاص دارد اما #همیشگی است و شامل مواردی همچون: هدایت خاص، مغفرت، پاداش نیکوی کارها، رضا و رضوان الهی و... میشود.
✅ پیامبر گرامی اسلام «ص»: «خداوند یکصد رحمت دارد و یکی از آنها را به زمین فرو فرستاده و بین مخلوقاتش تقسیم کرده است؛ با آن یک رحمت است که مخلوقات با هم #مهربانی میکنند و به یکدیگر مهر میورزند؛ نود و نه رحمت دیگر را برای خود نگه داشته و با آن نود و نه رحمت، در #روز_قیامت بر بندگانش رحم میکند.»
🔸 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص2، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم. فیشهای مرتبط با سوره حمد از سایت مقام معظم رهبری
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#اشاره_روایی
✅ الرّسول صلی الله علیه و آله: اِذا قالَ العَبدُ «بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ» قالَ اللّٰهُ عزوجل: بَدَاَ عَبدی بِاسمی وَ حَقٌّ عَلَیَّ اَن اُتَمِّمَ لَه اُمورَه وَ اُبارِکَ لَه فی اَحوالِهٖ.
✅ پیامبر صلی الله علیه و آله: هرگاه بنده بگوید «بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ» خداوند میفرماید: بندهام با نام من آغاز کرد؛ بر من لازم است کارهایش را به انجام رسانم و احوالش را مبارک سازم.
🔸منبع: نورالثقلین، 1/5
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_نگارشی_و_علامتگذاری
🔹 در این عبارت باعظمت که سرآغاز 113 سوره از کلام پروردگار است، سه نکته مهم #آموزشی قرار دارد.
💢 ابتدا به ذکر چند #مقدمه میپردازیم:
❇️ مقدمه 1: نگارش لغات در هر یک از حوزههای #املای_عربی و #کتابت_قرآن_کریم ، از دستور و قاعده خاصی پیروی میکند که این دستورات، گاه با یکدیگر، همسو و گاه با هم متفاوت هستند.
❇️ مقدمه 2: در علوم قرآنی، به مباحثی که پیرامون چگونگی شکل نگارش کلمات قرآن میپردازد، رسمُالمُصحف گفته میشود.
همچنین به مجموعه مباحثی که به بررسی قواعد علامتگذاری قرآن و انواع آن در کشورهای اسلامی میپردازد اصطلاحاً «ضَبطُالمصحف» گفته میشود.
❇️ مقدمه 3: #ضبط_المصحف (علامتگذاری کلمات قرآن)، انواع گوناگونی دارد که هر کدام از قواعد خاصی تبعیت میکنند. برخی از شیوههای ضبطالمصحف عبارتند از: مصری (عثمانطه)، ایرانی، هندی، ترکی، کمعلامت و ...
💢 نکات #آموزشی :
1️⃣ اولین نکته در این عبارت، در خصوص لفظ «بسم» است که بر اساس رسمالمصحف، در همه مواضعی که در #ابتدای_سوره و بلافاصله بعد از آن، لفظ جلاله «الله» آمده باشد، به همین شکل یعنی بدون الف (سه حرف باء، سین و میم) آمده است.
👈 این لفظ از دو کلمه « بـ » و «اسم» تشکیل شده است. با توجه به این که الف در ابتدای کلمه «اسم»، الف وصل است، لذا تلفظ این کلمه به همان شکلی که در قرآن نوشته میشود صحیح است.
👈 در املای عربی و حتی در مصحف، هرجا بعد از این لفظ، کلمهای غیر از «الله» آمده باشد؛ الف حذف نمیشود و نوشتن این لفظ با الف (باسم) نیز اشکالی ندارد؛ مثل: فسبح باسم ربک العظیم (واقعه/96).
2️⃣ در تمامی متون عربی اعم از #املای_عربی و #کتابت_قرآن ، لفظ جلاله «الله» همواره با دو حرف لام و بدون الف دوم (الله) نگارش میشود.
بر این اساس در همه شیوههای علامتگذاری بهجز شیوه مصری (عثمانطه)، صدای الف مدی در این کلمه، با #الف_کوچک روی لام دوم همراه با #تشدید (للّٰـه) گذاشته شده است.
👈 اما نکته قابل توجه این است که در شیوه علامتگذاری مصری در لفظ جلاله «الله»، روی لام دوم، علامت تشدید با علامت #فتحه آمده است (للَّـه) که به اذعان عموم علمای صاحبنظر و با استناد به کتب مرجع در این زمینه، هیچ توجیهی ندارد زیرا در این حالت، در صورت رعایت منطق علامتگذاری، #تلفظ این لغت با #کتابت آن اختلاف خواهد داشت.
3️⃣ نکته قابل توجه دیگر در این عبارت، کلمه «رحمٰن» است. این کلمه اگر با الفولام باشد یا اسم عَلم (اسمی که به طور خاص، دلالت بر اسم شخص، مکان و… دارد)، محسوب شود، همواره در املای عربی و کتابت مصحف، بدون الف نگاشته شده و صدای مدی حرف میم با #الف_کوچک روی آن (رحمٰن) نشان داده میشود.
👈 الف کوچک روی میم، در ضبط مصری همراه با علامت #فتحه در سمت راستش میآید (ــَـٰ: رحمَـٰن) در حالی که در ضبط #کم_علامت ، الف کوچک، بهتنهایی آمده است و بدون نیاز به علامت دیگر، #به_راحتی خوانده میشود و به علامت دیگری احتیاج ندارد.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 1 مهر 1403
🔅 الحَمدُ لِلّٰهِ رَبِّ العٰلَمینَ (حمد/2)
📝 فهرست نکات
1️⃣ نکات لغوی-ادبی
2️⃣ اشاره روایی
3️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_لغوی_ادبی
الحمد: ستايش. ستايش کردن يعنی کسی را خوب، نيکو و قابل تعريف دانستن.
الحمد لله: فقط الله، ستودنی است، ستودن و ستايش کردن، فقط سزاوار الله است.
رب: مالک و صاحباختيار
العٰلَمين: اهل عالم، جهانيان، جن و انس يا مردم
🔸منبع: کتاب #در_محضر_قرآن ، ج1، ص14
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#اشاره_روایی
✅ عَن اَبی عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السَّلامُ: شُكرُ النِّعمَةِ اجتِنابُ المَحارِمِ وَتَمامُ الشُّكرِ قَولُ الرَّجُلِ «الحَمدُ لِلّٰهِ رَبِّ العالَمينَ».
✅ امام صادق علیه السلام: شکر نعمت، دوری از محرمات است و کمال شکر، این است که انسان بگوید: «الحمد لله رب العالمین».
🔸منبع: کافی، 3/246
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_نگارشی_و_علامتگذاری
✅ 1- این آیه با کلمه «الحمد» شروع شده است که در ابتدای آن، «همزه وصل» وجود دارد. همانطور که میدانیم همزه وصل، ذاتا بدون علامت است و در صورت ابتدا از آن، بر اساس کلمهای که بعد از آن آمده حرکتی میگیرد؛ مثلا اگر کلمه بعد از آن، از نوع اسم باشد، حرکت همزه وصل، «فتحه» خواهد بود.
👈 از آنجا که تشخیص نوع کلمات از لحاظ علم «صَرف» برای همه امکانپذیر نیست؛ لذا در برخی شیوههای علامتگذاری، حرکتی را به عنوان حرکت غیراصلی برای این حرف (همزه وصل) نوشتهاند تا تلاوتکننده آیات، حرکت صحیح #همزه_وصل را در هنگام ابتدا بداند و آن را درست بخواند.
👈 بر خلاف ضبط مصری (عثمانطه) که هیچ حرکت کمکی بر روی همزه وصل نگذاشته و نیز بر خلاف ضبط ایرانی و ضبط هندی که حرکت همزه وصل، بهطور کامل و مانند همه حرکتهای مصحف، نوشته شده است، در مصحف #کم_علامت ، حرکت همزه وصل، بهصورت #ریز -نه بهعنوان حرکت اصلی- مشخص شده است؛ مانند متن قرمزرنگ در تصویر آیه امروز.
✅ 2- بر اساس منابع علم رسمالمصحف، الف بعد از عین در کلمه «العٰلمین» بر مبنای قاعده #حذف_الف در کلمات جمع سالم مذکر و مؤنث -که موارد مشابه بسیاری در قرآن دارد- حذف شده است؛ مانند: «وَالصّٰدِقینَ»، «الظّٰلِمونَ» یا «کَلِمٰت»، «ظُلُمٰت» و ... . در واقع این کلمه فقط در مصحف به این شکل (بدون الف) نگاشته میشود و در #املای_عربی ، اثبات الف در این کلمه منعی ندارد.
👈 البته در مصاحفی از قبیل ایرانی و ترکی، این کلمه با #اثبات_الف آمده است که مغایر با رسمالمصحف بوده و از لحاظ علمی از درجه اعتبار پایینتری برخوردار هستند.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 2 مهر 1403
🔅 الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ (حمد/۳)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ نکات لغوی-ادبی
2️⃣ اشاره روایی
3️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_لغوی_ادبی
الرَّحمٰنِ: بخشنده؛ البته عدهای آن را عَلَم برای خداوند دانسته و همان «رحمٰن»، ترجمه میکنند.
الرَّحیمِ: مهربان، لطفکننده، احسانکننده
🔸منبع: کتاب #در_محضر_قرآن ، ج1، ص14
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹