مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🗓️ سهشنبه 9 مهر 1403 🔅 اؘلَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَ يُقيمونَ الصَّلوٰةَ وَ مِمّا رَزَقنٰهُم
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه سوم سوره مبارکه بقره)
✅ این نسخه که به شماره 67 در قرآنهای کتابخانه #آستان_قدس_رضوی نگهداری میشود از ابتدا تا انتهای قرآن را دربرمیگیرد.
✅ شخصی به نام محمد بن محمد در سال 609 ه.ق ، این مصحف شریف را کتابت کرده و خط آن، #کوفی تکاملیافته است.
✅ برای نشان دادن حرکات، از نقاط قرمزرنگ استفاده شده است. از آنجایی که این شیوه برای نخستین بار توسط ابوالاسود دوئلی به کار گرفته شده به این شیوه از علامتگذاری، اصطلاحا «ضَبطُ ابوالاَسوَد» هم میگویند. همچنین علامت تشدید و سکون نیز در این مصحف با #زنگار نوشته شده است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 11 مهر 1403
🔅 وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ (بقره/4)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه چهارم سوره مبارکه بقره)
این نسخه در سال 1122ه.ق به خط #نسخ و توسط خوشنویس مشهور، میرزا احمد #نیریزی در اصفهان کتابت شده است.
واقف اصلی قرآن، محمدتقیخان بافقی، حکمران یزد است. او نسخه را به «ناحیه مقدسه مهدویه» وقف کرد تا فرزندان ذکور، یکی پس از دیگری، ثواب تلاوت آن را به حضرت ولیعصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- هدیه نمایند.
پس از درگذشت محمدتقیخان، محمد ولی میرزا، پسر فتحعلی شاه، حاکم یزد، قرآن را تصاحب و آن را به تهران منتقل کرد تا اینکه عبدالرضاخان (فرزند محمدتقیخان) با حمایت حاج رجبعلی (مجتهد زمان)، توانست این نسخه را دوباره به یزد برگرداند.
در حدود سالهای 1300 تا 1307 ه.ق، مرحوم سید ابوالحسن حائریزاده، نماینده یزد و عضو هیئت کارپردازی مجلس شورای ملی، آن را از یزد به تهران آورد و برای حفاظت، به کتابخانه مجلس سپرد و کارپردازی مجلس در 19 تیر 1304 اعلام کرد: آقای حائریزاده، نماینده محترم یزد و عضو مباشرت، یک جلد کلامالله مجید خطی به خط مرحوم میرزا احمد نیریزی را تا ظهور حضرت حجت بن الحسن -صلواتاللهعلیه- به رسم امانت به کتابخانه مجلس سپردند و مطابقاً رسید، خدمتشان داده شد.
از آن روزگار تاکنون این نسخه شریف که به #قرآن_امام_زمان معروف است، در گنجینه مخطوطات کتابخانه، محفوظ مانده و به شماره بازیابی 2 و شماره ثبت 1970 نگهداری میشود.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/4)
الآخرة: [خانه] پايانی
يوقنون: يقين دارند.
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص17
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/4)
قالَ الاِمامُ العَسکَرِيُّ عَلَیهِ السَّلامُ: ثُمَّ وَصَفَ بَعدَ هٰؤُلاءِ «الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلوٰةَ» فَقالَ: «وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ» يا مُحَمَّدُ «وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ» عَلَى الاَنبِياءِ الماضينَ، كَالتَّوراةِ وَالاِنجيلِ وَالزَّبورِ وَصُحُفِ اِبراهيمَ وَسائِرِ كُتُبِ اللَّهِ تَعالَى المُنَزَّلَةِ عَلىٰ اَنبِيائِهٖ، بِاَنَّها حَقٌّ وَصِدقٌ مِن عِندِ رَبِّ العالَمينَ، العَزيزِ، الصّادِقِ، الحَكيمِ.
امام عسکری علیه السلام: خداوند پس از وصف «اقامهکنندگان نماز» فرمود: «آنان کسانی هستند که به آنچه بر تو نازل شد ایمان دارند» ای محمد، «و نیز به آنچه قبل از تو نازل شد» بر پیامبران پیشین -مانند #تورات و #انجیل و #زبور و #صحف ابراهیم و بقیه کتابهایی که خداوند بر پیامبرانش نازل فرمود-، چرا که آنها حق و صحیح هستند از جانب پروردگار جهانیان که شکستناپذیر، راستگو و داناست.
🔸منبع: تفسیر منسوب به امام حسن عسکری «ع»، ص88
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ (بقره/4)
(متقین کسانی هستند که) به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان دارند و به آخرت یقین دارند.
✅ تفاوت بین «يُؤمِنونَ» و «يوقِنونَ» از نظر علامه طباطبایی «ره»:
*يقين» به آخرت عبارت است از فراموش نكردن آخرت، چون خیلی از اوقات اتفاق میافتد که انسان نسبت به چيزى «ايمان» دارد و هيچ شكى در آن ندارد، اما پارهاى از لوازم آن را فراموش مىكند، و در نتيجه عملى منافى با ايمانش انجام میدهد، بر خلاف #يقين كه ديگر با فراموشى سازگاری ندارد، و ممكن نيست انسانی، عالم و مؤمن به روز حساب باشد و همواره آن روز را در خاطر داشته باشد و در عين حال، پارهاى از گناهان را مرتكب شود.
✅ #یقین نوعی از #علم است که پس از استدلال در آن و بررسی مسائل پیچیده و مشکلات آن به دست میآید. در واقع یقین را به این دلیل، علم نامیدهاند كه حصول به یقین، پس از دانستن است.
🔸منابع: المیزان، ج1، ص46؛ قرآن حکیم (خلاصه مجمعالبیان)، ص3.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 بر کرانه آیهها 5️⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/4)
💢 «بِالآخرة»:
همه ما در اولین آموزشهای نگارش فارسی آموختهایم که صدای «آ» -که در قرآن، اصطلاحا به آن #الف_مدی گفته میشود-؛ بعد از هر حرفی از حروف الفبا بیاید صدای «آ» را به آن حرف میدهد؛ مانند «ب+آ» که میشود «با»؛ یا «ج+آ» که میشود «جا» و ...
✓ در همین راستا حرف #همزه هم که خود، یکی از حروف الفباست میتواند با صدای الف مدی آمیخته و تلفظ شود. بنا بر این میتوانیم بگوییم که «ء + آ» می شود «ءا».
✓ از آنجا که علامت بالای الف در فارسی شبیه به علامت مد در عربی است، امکان اینکه از همین علامت (آ با کلاه) برای نشان دادن صدای الف مدی در قرآن استفاده شود وجود ندارد، خصوصا در کلماتی که #الف_مدی آن، دارای علامت #مد هم باشد؛ البته اخیرا #مرکز_طبع_و_نشر_قرآن در حال بررسی و مطالعه طرحی است که در آن، با ایجاد #تغییر و #تفاوت در شکل «آ با کلاه» و «علامت مد» بتوان از علامت «آ با کلاه» در قرآن به جای «الف مدی» استفاده کرد.
[برای اعلام نظر در این زمینه میتوانید با ارتباط با ادمین کانال، نظر خود را بیان فرمایید.] نظرات شما مخاطبان محترم، توسط کارشناسان مرکز، بررسی خواهد شد ان شاء الله
✓ از این نکته نباید غافل شویم که به لحاظ خوشنویسی و شکل خاص ترکیب لام و الف (لا) که اصطلاحا به آن «لام و الف قیچی» گفته میشود، حرف همزه در این ترکیب، جایی برای قرار گرفتن روی خط کرسی ندارد و مانند حروف دیگر مثلا میم (لما) یا نون (لنا) یا هاء (لها) و ... که بر خط کرسی نوشته میشوند نیست لذا ناگزیر، همزه باید بالاتر قرار گیرد.
✓ حال ببینیم علامتگذاری این ترکیب در کلمه «بِالآخرة» و دیگر کلمات مشابه در ضبطهای پنجگانه به چه شکل انجام شده است:
• در ضبط #مصری (خط عثمانطه) علامت همزه در میان لام و الف قرار گرفته و روی آن، حرکت *تحه نوشته شده است.
• در ضبط #هندی ، #ترکی و #ایرانی بهجای همزه، الف کوچک در میان لام و الف قرار گرفته است.
• طبق آنچه در ابتدای مطلب گفته شد، همزه نیز مانند هر حرف دیگری هنگامی که در کنار الف مدی قرار میگیرد صدای مدی «آ» گرفته و تلفظ میشود؛ لذا در ضبط #کم_علامت ، همزه در میان لام و الف نوشته شده و روی آن هیچ حرکتی وجود ندارد.
← نکته: برای مشاهده شکل دقیق این ضبطها و مقایسه، تصویر پیوست را ملاحظه فرمایید.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 فلز ارزشمند «آهن» و ساخت سلاحهای بازدارنده در مقابل ظالمان در قرآن
👈 به بهانه حملات تلافیجویانه ایران به رژیم غاصب صهیونیستی
✅ حضرت داوود نبی با استفاده از آهن، زرههای جنگی فراخ میساخت (وَاَلَـنّا لَهُ الحَديدَ اَنِ اعمَل سـٰبِغـٰتٍ وَقَدِّر فِی السَّردِ... ، سبأ/10و11)
✅ حضرت ذوالقرنین با ترکیب آهن و مس، آلیاژی مستحکم درست کرد و با احداث سدی غیرقابلنفوذ، مردم قفقاز را از تجاوزگری یأجوج و مأجوج نجات داد (ءاتونی زُبَرَ الحَديدِ... ، کهف/96)
✅ خداوند متعال بلافاصله بعد از کلمه عدالت (قسط) اشاره به قدرت آهن نموده و میفرماید: «و آهن را به وجود آوردیم که مایه سختی و شدت در جنگ است...» (وَاَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ... ، حدید/25)
👈 نکات تکمیلی:
✅ در آیات ذکرشده، از آهن به عنوان سلاحی باصلابت و نیرویی بازدارنده در مقابل ظلم و بیعدالتی یاد شده است.
✅ مؤمنین علاوه بر سلاح اندیشه و مسیر تعلیم، تربیت و تبلیغ، بایستی برای دفاع از خود در مقابل سرکشان، از سلاح سخت نیز استفاده نمایند.
✅ اجرای عدالت در جامعه علاوه بر فرستادن پیامبران، نیازمند نیروی بازدارنده از تخلّفات است زیرا برخی انسانها به عدل و انصاف عمل نمیکنند از این رو برای پاسداری از جامعه، به نیرویی بازدارنده نیاز است و این نیرو جز با «آهن» که مصداقی از صلابت و ابزار بازدارنده از تبهکاریها است تأمین نمیشود.
🔸 منابع: المیزان، ج 19، ص 171، #قرآن_حکیم (ویژه عموم مردم) ص541، #قرآن_حکیم (ویژه دانشآموزان) ص303
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 14 مهر 1403
🔅 اُولـٰٓئِكَ عَلیٰ هُدًی مِن رَبِّهِم وَ اُولـٰٓئِكَ هُمُ المُفلِحونَ (بقره/5)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری