eitaa logo
مُستَبین
796 دنبال‌کننده
96 عکس
26 ویدیو
31 فایل
تاریخ و معارف. برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
فکری برای حفظ جان زائران اربعین بکنید ↩️ سال گذشته همین روزها مطلبی با عنوان جان زائران در دست رانندگان بی‌مسئولیت در این کانال قرار داده شد و از مسئولین ایرانی درخواست شد با هماهنگی طرف عراقی تدبیری برای امنیت و سلامت حمل و نقل این ایام بیندیشند. 🚐 امسال همچنان شاهد رانندگی‌های پرخطر بودیم و پیوسته اخبار تلخ و ناگواری از گوشه و کنار شنیدیم تا اینکه اکنون داغدار سه تن از عزیزان خود از مسجد الزهراء شهرک آزادگان راوند کاشان شدیم. 🏴 آقایان عباسی (امام جماعت و مسئول دفتر امام جمعه منطقه)، رضاپور (مؤذن) و راستین (فعال فرهنگی) همراه عده‌ای از زائران ایرانی و غیر ایرانی عتبات در مسیر کاظمین دچار سانحه شدند. ضمن تسلیت به خانواده‌های این عزیزان، باز هم از مسئولان مربوطه می‌خواهیم برای این موضوع تدبیری بیندیشند. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
درآمدی بر آسیب‌شناسی پیاده‌روی اربعین (بخش اول) توفیق شد سفر کوتاهی به نجف و کربلا داشتم و در مراسم معنوی پیاده‌روی اربعین شرکت کردم. به‌عنوان کمترین در این مقام در عظمت این حرکت تردید ندارم و با تردیدکنندگان همدل نیستم. اربعین مرکز جوش‌وخروش فرصت‌های بیشمار معنوی مانند زیارت، مواسات، مهربانی، پذیرش رنج برای امر قدسی، پشت‌کردن به تعلقات مادی و ده‌ها فرصت دیگر است؛ فرصت‌هایی که بسیاری از آن‌ها به فعلیت رسیده است و این درخت مبارک هرسال پربارتر می‌شود. بااین‌همه آفت‌ها و تهدیدها هم کم نیستند و هجوم آفت به درختان پرثمر امری طبیعی است. گمان می‌کنم تحلیل‌گران اربعین در میان دوگانه فرصت و تهدید، بیشتر به اولی نظر داشته‌اند و سهم دومی، که در پیرایش اربعین سهمی مهم است کمتر موردتوجه قرارگرفته است. در این نوشته کوتاه برخی از این تهدیدها که به نظرم رسید را شماره می‌کنم. ۱. اسراف مصرف بیش‌ازاندازه معقول (اسراف) و ریخت‌وپاش (تبذیر) در این حرکت بزرگ قابل‌انکار نیست. اسراف گناه کبیره‌ای است که وعده آتش به آن‌ داده شده است (أَنَّ الْمُسْرِفینَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ؛ غافر: 43). خداوند اسراف‌کنندگان را دوست ندارد (إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين‏؛ اعراف: 31) و شایسته نیست بلکه نباید زائران حسینی به واسطه اسراف مشمول بی‌مهری خداوند شوند. زباله‌های فراوان و نیم‌خورده‌های بسیار در طول مسیر شاهد این مدعا است‌. البته نسبت به سال‌های قبل وضعیت رو به بهبودی است، اما تا نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد. ۲. تجمل برخی موکب‌های تجملاتی در مسیر پیاده‌روی خودنمایی می‌کنند. توگویی نوعی رقابت در اینجا حاکم شده است. از طرف دیگر تنوع غذاهای لذیذی که در این مسیر توزیع می‌شود نیز بالا است. پیداست که کسی به خاطر این مواکب یا خوردنی‌های لذیذ به این سفر نیامده است و عاقلانه نیست که این هزینه مادی و جسمی مشقت‌بار برای رسیدن به این امور تحمل شود. این‌ها هیچ‌کدام مقوم شور و معنویت اربعینی نیستند و هر کس که در این سفر مشارکت کرده باشد می‌داند که زائران مشقت‌های زیادی را متحمل می‌شوند که در کنار آن‌ها این تجملات ظاهری رنگ می‌بازند. حذف این تجملات هرگز از شور اربعینی نخواهد کاست بلکه معنویت آن را تقویت خواهد کرد. اما وجود این صحنه‌ها از معنویت اربعین می‌کاهد. در برخی روایات باب زیارت سیدالشهدا(ع) نیز صراحتاً از این امور نهی شده است. کامل الزیارات در این خصوص 4 روایت نقل کرده، که در آن‌ها از به همراه بردن حلوا و شیرینی و سفره‌های رنگارنگ غذا در مسیر زیارت نهی شده است. در یکی از این روایات به خوردن نان و شیر توصیه شده است (قُلْتُ أَيَّ شَيْ‏ءٍ نَأْكُلُ قَالَ الْخُبْزَ وَ اللَّبَن‏). با الغای خصوصیت از این غذاهای خاص، درمی‌یابیم که مقصود دعوت به خوردن غذاهای رایجی است که با روح عزاداری و ماتم‌زدگی منافات ندارند. در روایت چهارم امام صادق(ع) به مفضل فرمود: «اگر زیارت نکنید بهتر از زیارت کردن است!» مفضل گفت: «کمر مرا شکستید!» و حضرت در توضیح فرمود: « تَاللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَذْهَبُ إِلَى قَبْرِ أَبِيهِ كَئِيباً حَزِيناً وَ تَأْتُونَهُ أَنْتُمْ بِالسُّفَرِ كَلَّا حَتَّى تأتونه شُعْثاً غُبْراً؛ به خدا قسم شما به زیارت قبر پدر خود با اندوه و غمناک می‌روید درحالی‌که قبر حسین(ع) را همراه با سفره‌های غذا زیارت می‌کنید و حال‌آنکه باید غبارآلود و ژولیده او را زیارت کنید». شیخ عباس قمی با استناد به همین روایات می‌نویسد: زائر در سفر زیارت آن حضرت توشه خود را از غذاهای لذیذ مانند بریانی و حلواجات قرار ندهد، بلکه خوراکش را نان با شیر یا ماست تهیه ببیند. ... براى اغنیا و تجار چه اندازه شایسته است، که این مطلب را در این سفر ملاحظه کنند و هرگاه در شهرهایى که تا کربلا بین راه ایشان است، عده‌اى از دوستانشان ایشان را دعوت و میهمانى می‌کنند و در زمان حرکت سفره‌هاى آنان را از پخته‌هاى لذیذ، و مرغ بریان و سایر غذاها پر مى‌کنند، نپذیرند و بگویند: ما مسافر کربلا هستیم، و براى ما تغذیه به این غذاها شایسته نیست (ادامه دارد...). مهدی شجریان 🌐https://eitaa.com/M_shajarian
آخرین لحظات و سفارش‌ها 📃 محمد بن سعد مورخ کهن و حدیث‌گرای اهل‌سنت درباره آخرین لحظات زندگانی رسول‌خدا گزارش‌هایی را ذکر کرده است. ✍️ از آن جمله می‌نویسد: پیامبر در حالی که از هوش می‌رفت و به خود می‌آمد از عایشه درباره پول‌های باقی‌مانده در داخل خانه پرسید. این همسر پیامبر گوید دینارهای اندکی در خانه مانده بود که باید به اهلش داده می‌شد. 💵 رسول‌خدا به عایشه فرمود آنها را به علی(ع) واگذار کند تا به مصرف برساند. این کار قدری طول کشید و هر بار به هوش آمد آن را به همسرش یادآوری کرد تا آنکه دستور انجام شد. @Mostabin ↩️ ابن‌سعد در ادامه گزارش خود می‌نویسد: رسول‌الله برادرش علی(ع) را خواند و بر او تکیه داشت و با او سخن می‌گفت و بر شانۀ او جان داد. 🕋 آخرین کلمات و توصیه پیامبر، درباره نماز بود. 📁 الطبقات الکبری، ج۲، ص۱۸۴ و ۲۰۱. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
داستان تبریک ربیع ⛔️ تبریک حلول ماه ربیع الاول که هر ساله رونق بیشتری می‌گیرد و در سطح وسیع در رسانه‌ها و پیام‌رسان‌ها مرسوم شده است، هیچ معنا و دلیلی ندارد. ⏰ ربیع الاول هم ماهی از ماه‌های خداست و تفاوتی با دیگر ماه‌ها ندارد 🌓 إنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في‏ كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏ منتهی مطلبی که هست چون ما رسم کرده‌ایم دو ماه سیاه‌پوشی و عزاداری کنیم و همه برنامه‌های جشن و شادی ـ هر چند بدون حرمت‌شکنی و با احترام به ساحت اهل‌بیت باشد ـ‌ تعطیل کرده‌ایم و تصور می‌کنیم که این روش اهل‌بیت بوده است؛ وقتی دو ماه تمام می‌شود گویی اتفاق تازه‌ای افتاده و ماه شادی آغاز شده است! 🏴 اگر اهل‌بیت برنامه‌ای برای عزا داشته‌اند بر سیدالشهدا بوده و بس. پس نیازی به تبریک ماه ربیع نبوده و نیست. @Mostabin 📚 در معارف دینی هم چیزی به نام تبریک ربیع نداریم و چند سال اخیر محققان بیان کرده‌اند که داستان آن حدیث بشارت به ماه ربیع، اشتباهی از ماه آذار رومی بوده و داستانی مربوط به ابوذر است و ربطی به ربیع ندارد (بنگرید به متن شماره 36 مستبین). ❌ همچنین است خرافه شب‌گردی و کوبیدن درهای هفت یا چهل مسجد و سیاه کردن و تخریب در و دیوار مساجد با شمع تا صبح اول ربیع!! ✅ بله؛ بنا به نقل شیخ طوسی در مصباح (ذیل اعمال ربیع) حادثه مهم یعنی خوابیدن امیرالمؤمنین علی(ع) به جای رسول‌خدا برای هجرت که از فضائل و افتخارات آن‌حضرت به شمار می‌رود؛ در شب اول ربیع الاول رخ داده و جای آن دارد که این شب و روز بخاطر این رویداد گرامی داشته شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار ۴۲ گنجینه آثار قم 💡مرحوم میرزا عباس فیض قمی درگذشته به سال ۱۳۵۳ش از عالمان قم و نویسنده ده‌ها اثر ارزشمند تاریخی و غیر آن از جمله انجم فروزان است. او فرزند آیت‌الله محمد فیض و از نسل فیض کاشانی است. 📘 وی کتاب گنجینه آثار قم را در دو جلد و به سال ۱۳۴۷ش نوشته است. جلد اول به تاریخ حضرت معصومه و حرم او اختصاص دارد و جلد دوم به اطراف قم می‌پردازد. 🔍 دقت نظر و مطالب ارزشمند کتاب، آن را به اثری عالمانه تبدیل کرده و مرجعی برای مراجعه محققان تاریخ قم و اطراف آن است. @Mostabin 📌 از جمله نکات جالب وی در این کتاب، اشاره به اجساد سرداب اردهال است که می‌گوید به مرحوم آیت‌الله مرعشی توضیح دادم که آن جنازه‌ها مربوط به کشتگان سال ۱۲۱۳ش در جنگ فتحعلی‌شاه قاجار با نیروهای برادرش حسینقلی‌خان حاکم کاشان بوده‌اند که در راوند کاشان سرکوب شدند و مردم منطقه به دستور شاه تابوت‌هایی ساختند و جنازه‌های طرفین را که بیش از صد کشته بود به اردهال بردند و در سردابه آن قرار دادند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جان به قربان محمد(ص) نماهنگ به گویش بلوچی محبوب دلها رسول‌الله بزرگ شأن و بزرگ نام عزت ملک و زمین رحمة للعالمین و خاتم رسل اهل‌بیت تو تاج سر ما شهر علم و علی(ع) درِ آن در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
آب‌خواهی یا آب‌پاشی در ایران باستان 💧از آداب مهم ایرانیان که تا حدود سده ششم برقرار بوده، جشن تیرگان و است که برای آب‌خواهی و آب‌پاشیدن به کناره جوی‌ها و کوه‌های پر آب می‌رفتند. 📙 در ص۶۳ ترجمه محاسن اصفهان (که اصل آن به قلم مافروخی در سده پنجم نوشته شده و آوی آن را در سده هفتم برگردان کرده است) می‌خوانیم: @Mostabin 🌧 و در ديه قالهر... بر ده فرسنگى ابروز، كوهى هست از يك نيمه آن كوه، مانند عرق از تن، آب مى‏چكد و آن آب، هيچ قرار نمى‏گيرد و روان نيز نمى‏شود. هر سال روز تير از تيرماه، رُستايان آن نواحى در دامن آن كوه جمع شوند، هر يكى از ايشان ظرفى بر دوش، و فهرى در دست، و يك‏يك نزديك آن كوه مى‏رود و آن فهر را بر آن كوه مى‏زند، و مى‏گويد: اى بيد دخت! پاره‏اى از اين آب مرا ارزانى دار جهت معالجت فلان رنج كه دارد. هم در ساعت، آن رشحات از مواضع متفرّقه به يك مقام جمع مى‏گردد، و روان مى‏شود، و تمامت ظروف را يكايك بر تعاقب پر مى‏گرداند، و در آن سال به معالجت هر دردى و رنجى كه عارض مى‏شود، استعمال كرده، شفاى كلّى مى‏يابند. 🔖 روز تیر = ۱۳ هر ماه فهر = سنگ بید دخت / بیدخت = سیاره ناهید یا زهره در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
تشیع قم و حوالی 1️⃣ قم نخستین شهر شیعه‌نشین ایران است. جدّ اشعری‌های قم مالک بن عامر در نبرد در لشکر حضور داشت. سائب فرزند وی هم در کنار مختار بود و در پی تعقیب حجاج به ایران آمد. 🚶‍♂️نخستین وارد شوندگان به ، عبدالله و احوص از نسل این اشعریان بودند ولی به نظر نمی‌رسد تشیع آنان از نوع امامی بوده باشد. تشیع اعتقادی و امامی قم با ورود موسی بن عبدالله بن سعد بن مالک اشعری آغاز شد (تاریخ قم ص278) @Mostabin 📅 موسی معاصر امام پنجم است و با توجه به دوران امامت آن‌حضرت در اواخر سده اول و اوایل سده دوم، زمان ریشه‌های تحول مذهبی منطقه به دست در سال‌های نخست سده دوم تخمین زده می‌شود. عمران و عیسی دیگر پسران عبدالله بن سعد هم از راویان امام ششم (114 ـ 148) هستند. 🕌 حضور حضرت (س) در سال 201 نشانه دیگری از وجود دوستداران اهل‌بیت در قم است. 🟢 تشیع از قم به سایر مناطق همجوار گسترش یافت. کاشان، فراهان، تفرش (طبرس؟) و آوه از جمله این مناطق است که به تدریج تحت تأثیر محدثانی که از قم به آنجا آمد و شد داشتند قرار گرفتند. 📃 وجود نام علی بن محمد قاسانی در میان محدثان امامیه و روایت وی در کتب اربعه از امام (ع) نشانگر رگه‌هائی از وجود این مذهب در کاشان قرن سوم است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
تصاویری از: 🔵 مقام رأس الحسین (ع) عسقلان در سال 1943 پس از تخریب ⚫️ مرکز درمانی بارزیلای واقع در سرزمین‌های اشغالی که مقام رأس الحسین (ع) در محوطۀ این مرکز قرار گرفته است 🔵 بازسازی زیارتگاه و محل رأس الحسین (ع) که در محوطۀ مرکز درمانی بارزیلای ساخته شده است (ماجرای این مرکز درمانی و مقام رأس الحسین (ع) عسقلان را از اینجا و اینجا بخوانید) دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
... جای ملال نیست... لَقَد بَلَغَني اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كانَ يَدْخُلُ عَلَي الْمَرأَةِ المُسْلِمَةِ وَ الأُخري المُعاهَدَةِ فَيَنْتَزِعُ حِجْلَها وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَام‏... فَلَوْ أنَّ امْرَأً مُسْلِماً ماتَ من بَعدِ هذا أَسَفَا ما كانَ بِه مَلُوماً بَل كانَ به عِنْدي جَديراً. به من خبر رسیده که مردی از لشكريان (دشمن غارتگر) به یک زن مسلمان و یک زن ديگر غيرمسلمانی كه در پناه اسلام است، حمله کرده و زینت آنان را از گردن و گوششان ربوده‌اند و آن زنان جز ناله و نفرین دفاعی نداشته‌اند. اگر مسلمانی از این اندوه بمیرد ملالی بر او نیست بلکه به نظر من سزاوار مرگ است. بخشی از خطبه 27 در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
السید الکریم 🎧 ۸ دقیقه گفتگویی از برنامه پرسمان تاریخی، 📣 به مناسبت یادمان عبدالعظیم حسنی که در تقویم کنونی، ولادت وی روز چهارم ربیع‌الثانی تعیین شده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
از کانال استاد عندلیب همدانی نظر شیخ انصاری دربارهٔ استفاده از امور غیر مجاز در مجالس حسینی ✔️ ممکن است برخی تصور کنند که با توجه به جایگاه رفیع و پاداش عظیم اقامهٔ شعائر مذهبی و نیز با توجه به روایاتی که در مورد ثواب گریه و گریاندن در مصائب حضرت سید الشهداء وارد شده است پس می توان از روضه های بدون مدرک معتبر و حتی دروغ و غنا هم در این زمینه استفاده کرد، چه اینکه مهم توجه مردم به امام شهید (روحی فداه) و مصیبت‌های آن حضرت و دیگر اهل بیت و انجام بکاء و سوگواری و مهم جذب مخاطب به محافل دینی است. پس باید متفاوت بود و همهٔ سلیقه‌ها را جذب کرد و چون این همه در مسیر تقویت شعائر حسینی است مجاز است!! البته ممکن است کسی صریحا این ادعا را نکند ولی از سیرهٔ عملی او چنین برداشتی بشود. 🛑 شیخ اعظم (قدس سره) در دو جا این مطلب را شدیداً نفی می‌کند و می‌فرماید: هرگز نمی توان به اسم انجام مستحبات، مرتکب حرام گردید. یعنی مستحب بودن گریاندن هرگز از قبح دروغ و فساد ریا و حرمت غنا و... چیزی را کم نمی‌کند. یکبار در رسالة التسامح فی ادلة السنن (ج ۲۳ تراث الشیخ الأعظم /ص ۱۵۹) و بار دیگر در مکاسب ج۱/ ص۳۰۸ ✅ مرحوم شیخ در همین بحث نسبت به وضع مجالس حسینی در زمان خودش درددل سوزناکی دارد که خواندنی است . حال اگر شیخ اعظم بعضی از محافل و منابر و مداحی های امروز را می‌دید چه می‌فرمود؟‼️ @andalibhamedani در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
سید رضی و دوست نامسلمان 📗 سید رضی از عالمان بزرگ شیعه است که افتخار جمع‌آوری نهج‌البلاغه در تشیع بلکه اسلام به نام او ثبت است. ✝ ابواسحاق صابی دانشمندی نامسلمان بود اما از دوستان سید رضی به شمار می‌رفت. @Mostabin ✍ شهید مطهری داستان دوستی این دو را در کتاب داستان راستان چنین آورده است: 👈 ابواسحاق مردى فاضل و نويسنده و اديب و شاعر بود و با سيد شريف رضى نابغه فضل و ادب، دوست و رفيق بود. ابواسحاق حدود سال ۳۸۴ هجرى از دنيا رفت و سيد رضى قصيده‏اى عالى در مرثيه وى سرود كه مضمون سه شعر آن اين است: «آيا ديدى چه شخصيتى را روى چوبهاى تابوت حركت دادند؟ و آيا ديدى چگونه شمع محفل خاموش شد؟»... ⏮ بعدها بعضى از كوته نظران، سيد را مورد ملامت و شماتت قرار دادند كه كسى مثل تو كه ذريه پيغمبر است شايسته نبود كه مردى صابى مذهب را كه منكر شرايع و اديان بود مرثيه بگويد و از مردن او اظهار تأسف كند. 📢 سيد گفت: من به خاطر علم و فضلش او را مرثيه گفتم. در حقيقت علم و فضيلت را مرثيه گفته‏ام. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
حضرت زینب و دفاع از ولایت ↩️ نام زینب(س) و زندگی او با حادثه کربلا عجین است و طبعاً هر سخنی از او به میان آید، با اندوه و مصیبت همراه خواهد بود. ❇️ اما آنچه جایگاه و عظمت این فرزند امیرمؤمنان را نشان می‌دهد دفاع از ولایت در زمان برادر با تقدیم دو فرزندش و پس از شهادت او در دفاع از امام زمان است. @Mostabin 🗡 این مطلب هم در روایت عمار دُهنی از امام باقر(ع) و هم در روایت ابومخنف تصریح شده که وقتی عبیدالله بن زیاد قصد کشتن امام سجاد(ع) را نمود، عمه‌اش زینب(س) خود را سپر او قرار داد و فرمود باید از روی پیکر من بگذرید تا او را بکشید! ابن‌زیاد که چنین مقاومت و حمایتی از آن عقیله دید از اقدام خود صرف‌نظر کرد. 🛏 پیش از این هم امام سجاد(ع) وقتی از حوادث شب عاشورا روایت کرد، فرمود: من در خیمه بیمار بودم و عمه‌ام از من پرستاری می‌کرد. 📌 با توجه به اینکه بیماری امام تا بعد از عاشورا ادامه داشت و از طرفی حضور زینب(س) در صحنه‌های دیگری از این روز گزارش شده است، مسئولیت و تلاش بی‌وقفه این بانو هم‌زمان در چند جبهه به خوبی آشکار خواهد شد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
سلام بر حسین(ع) قبل تکبیرة‌الاحرام ❤️ مقام و عظمت سیدالشهدا بر کسی پوشیده نیست. اما از قدیم گفته‌اند هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد. 🗞 اگر برخی بزرگانی بنا به ذوق و احوال خاصی، قبل از نماز به آن حضرت متوسل شده‌اند، اما از سوی ائمه معصوم و حجج الهی دستوراتی مشخص برای ورود به نماز رسیده است. 🔖 از امام صادق(ع) روایت شده که دعاها و تسبیحاتی قبل از تکبیر نماز گفته شود از جمله آیه «وَجَّهْت وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض...‏» (الکافی، 310/3). 📌 همچنین فرمود این آیه را بگوید: «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين‏...» 📗 چنانکه کلینی بابی با عنوان «بَابُ افْتِتَاحِ الصَّلَاة» گشوده است. 🤲 اغلب فقها خواندن این دعاها را پیش از تکبیرة الاحرام مستحب دانسته‌اند. 📣 در نقلی هم آمده است که امیرمؤمنان دستور فرمود قبل تکبیر نماز جملات مشهور (يَا مُحْسِنُ قَدْ أَتَاكَ الْمُسِي‏ء...) خوانده شود. 👈 برای اطلاع از حکم مسئله نزد برخی مراجع ر.ک: متن شماره 37 مستبین و روایات این مطلب را بنگرید در: متن شماره 38 مستبین.
سکوت و همسایه ✍️ توصیه رسول‌خدا به سکوت و همسایه در اخبار متعددی بیان شده است. یکی از روایان این حدیث زیبا، فاطمه علیهاسلام است. 🎤 امام صادق(ع) فرمود دختر پیامبر، نزد پدر آمد و از مسئله‌ای شکوه کرد. رسول‌خدا نوشته‌ای را به آن‌حضرت داد و فرمود آن را بیاموز... ↩️ از سوی دیگر عبدالله بن مسعود گوید مردی نزد فاطمه(س) آمد و گفت ای دخت رسول‌خدا آیا پدرت چیزی بر جای گذاشته که به من هدیه دهی؟ 👈 حضرت زهرا علیهاسلام به کسانش فرمود آن نوشته را بیابند و بیاورند. گشتند و نیافتند. @Mostabin ‼️ دخت رسول ناراحت و نگران فرمود دنبالش بگردید که آن یادگار پیامبر همانند حسن و حسین برای من ارزش داشت. بالاخره نوشته را پیدا کردند و خواندند: 🏠 هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد همسایه‌اش را نیازارد؛ 🌸 هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد میهمانش را عزیز بدارد؛ 🤫 هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد سخن خوب بگوید یا سکوت کند! 📚 کافی، تذکره حمدونیه و دلائل الامامه را به دوستان خود معرفی کنید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
روایت سلمان و پوشش فاطمه س.pdf
716.5K
پوشش دختر پیامبر 📃 روایتی از کتب مناقبی مانند الثاقب ابن‌حمزه و خرائج راوندی ملاقاتی از سلمان با علیهاسلام پس از جریان سقیفه را گزارش می‌کند که حضرت از کوتاهی سلمان در حقّ اهل‌بیت با تعبیر «به ما جفا کردی» گله کرده است. 🚶‍♂️در ادامه داستان زنانی که از غیب رسیده و یکی از آنان خود را همسر بهشتی دانسته‌اند، بیان شده و سرانجام حِرزی از ایشان نقل می‌کند. 👈 در این میان نقل افزوده‌ای دارد که پوشش حضرت (س) را ضعیف نشان می‌دهد. مطلبی که در دیگر روایات مشابه نیست. @Mostabin 🖇 در مقاله پیوست، نویسنده با توجه به جایگاه سلمان نزد اهل‌بیت و دیگر مؤلفه‌ها، این روایت را نقد کرده است. ⛔️ صرف نظر از پیش‌فرض و هدف نویسنده و بررسی خوب (البته غیر تاریخی) این دسته روایات، گفتنی است دسته دیگر که مسئله ضعف پوشش را هم ندارند به دلیل اشتمال بر عجائب و ضعف منابع، محل تأمل جدّی‌اند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 43 مجموعه‌ای مفصل درباره صدیقه کبری الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء(س) حاج اسماعیل انصاری زنجانی (درگذشته 1388) انتشارات دلیل، 1386 زبان: عربی 💿 قابل دسترسی در برخی نرم‌افزارهای نور و فضای مجازی ↩️ این کتاب که حاصل تلاش 20 ساله مؤلف است در 25 جلد به جمع‌آوری احادیث و مطالب مرتبط با زندگی حضرت زهرا(س) از منابع مختلف می‌پردازد. @Mostabin 🖇 این‌گونه آثار برای دست‌یابی به تمامی مطالب در یک موضوع، ارزشمند است اما همان‌گونه که فرزند مؤلف بیان کرده: 📌 ایشان فقط درصدد جمع‌آوری بودند و تعمد داشتند که خودشان فعلاً هیچ‌ گونه اظهارنظری در این کتاب نکند. مرحوم پدرم می‌گفت که اگر عمری باقی باشد، کتاب جدیدی می‌نویسم و در آن‌جا نظرات خودم را بیان می‌کنم. او در این کتاب از اهل‌سنت و شیعه هر مطلبی که به هر شکلی بوده، جمع‌آوری کرده است و مسئله رسیدگی به اسناد را در آینده به خودش و یا محقق دیگری موکول کرده که به تحقیق در این زمینه بپردازد و نظر خود را بیان کند. ر.ک: متن شماره 38 مستبین ⛔️ بنابراین کتاب برای مطالعه تحلیلی یا آشنایی صحیح با زندگی آن‌حضرت برای عموم مناسب نیست بلکه وسیله‌ای برای تتبع و راه‌یابی به آثار مربوطه است و در واقع مرجعی برای محققان. ⚖️ به همین جهت و به اقتضای جنبه جمع‌آوری که کتاب دارد، نقدهایی هم بر آن شده است همانگونه که آثار مشابه دچار این آسیب‌هاست: 👈 تکرار مانند اینکه عبارت مشهور «بضعة منی» نزدیک 300 بار در این کتاب تکرار شده است؛ 👈 نقل از کتب ضعیف و غیرمعتبر در کنار نقل از آثار معتبر؛ برای اطلاع بیشتر ر.ک: متن شماره 39 مستبین
وَ سَبِّحْهُ لَيْلاً طَويلاً ⛔️ برخی خواسته‌اند این آیه را به طولانی‌ترین شب ارتباط دهند ولی روشن است که چنین ارتباطی برقرار نیست و منظور آیه چنانکه مرحوم آیتی آورده چنین است: و در همه درازناى شب تسبيحش گوى. 🌙 در عین حال ادیبان عرب درباره طولانی‌ترین شب سال، مکرر واژه «لیل التّمام» را به کار برده و در اشعار بسیاری از آن بهره برده‌اند. این ترکیب حتی در اشعار جاهلی روایت شده است. 📌 شیخ طوسی به مناسبت توضیح واژگان آیه «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُن‏» می‌گوید: لیلة التمام یعنی درازترین شب سال. @Mostabin 🗡 وقتی مالک بن حرّی یار امیرمؤمنان در صفین به شهادت رسید، برادرش نهشل چنین مرثیه خواند: تَطَاوَلَ هَذَا اللَّيْلُ مَا كَادَ يَنْجَلِي كَلَيْلِ التِّمَامِ مَا يُرِيدُ انْصِرَاما ↩️ مرحوم اتابکی در ترجمه زیبایش از کتاب صفین چنین آورده است: اين تيره شب كه سپرى نمی‌‏شود به درازا كشيد، بسان شب كه نمی‌‏خواهد ظلمتش بگسلد و به سپيده گرايد. 🌹صلوات خدا بر امیرمؤمنان و درود بر اصحاب و یارانش. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
ام البنین.pdf
742.5K
📚 معرفی آثار ۴۴ ام البنین ۱۱۲ص میثم فلاح تفتی نشر مهر خوبان 📅 در تقویم کنونی روز ۱۳ جمادی به عنوان یادمان ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس(ع) و سه شهید دیگر کربلا، عبدالله، جعفر و عثمان فرزندان امیرمؤمنان ثبت شده است. 🗞 اطلاعات زیادی از این بانو بر جای نمانده، اما مهم تربیت فرزندانی این چنین برای امیرمؤمنان است که هر چهار تن در یک روز و در رکاب برادر خود حسین(ع) به شهادت رسیدند. @Mostabin ☝️علاوه بر کتاب بالا که تصویر روی جلد، فهرست و صفحه‌ای از آن مربوط به تاریخ وفات ام‌بنین پیوست است؛ مقاله استاد سامانی درباره این بانو در دانشنامه حج و حرمین هم در این پیوند مستبین قابل دسترسی است. 🏴 مرحوم دکتر سید محمود سامانی نویسنده و پژوهشگر عضو شورای علمی بخش تاریخ دانشنامه اهل‌بیت در چنین شبی (شامگاه پنجم دی‌ماه سال گذشته) به دیدار معبود شتافت. غفرالله له. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افراط درباره بزرگان 🥀 در آستانه سالگرد شهادت بنده صالح خدا و سردار عزیز ملت ایران حاج قاسم سلیمانی بر او درود می‌فرستیم. ☀️ هر زمان شخصیتی درخشید و عظمت یافت؛ خطر افراط و غلو جدّی خواهد بود چنانکه در سال‌های پس از شهادت این مرد بزرگ، از این آسیب به دور نبود‌ه‌ایم. 👆هشدا رهبر انقلاب در این باره: جایگاهی دست‌نیافتنی نیست.ِ يَأْكُلُ الطَّعامَ وَ يَمْشي‏ فِي الْأَسْواق‏. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
مدیریت علوی 📌 مردی از قبیله ثقیف گوید (ع) مرا به کارگزاری شهر عُکبَرا* فرستاد و در حضور اهالی آن فرمود: مالیات آنها را کامل می‌گیری و نقطه ضعفی از خود نشان نمی‌دهی. سپس فرمود ظهر نزد من بیا. 🚶‍♂️ وقتی پیش امام رفتم بدون اینکه نگهبان یا کسی از من پرس‌وجو کند خدمتش رسیدم. نشسته بود و غذای ساده‌ای نزد او بود. 🟢 فرمود صدایت زدم که بگویم اینها مردمی خدعه‌گر هستند (لذا در حضورشان آنطور گفتم)؛ اما اینجا خصوصی می‌گویم که بر آنها سخت نگیر و در گرفتن مالیات چنین و چنان کن. ❗️عرض کردم اگر اینطور باشد که من دست خالی برخواهم گشت! فرمود دستور به گذشت داریم. 📘 تاریخ دمشق ۴۸۸/۴۲ * عُکبَرا از نواحی بغداد است که شیخ مفید اهل بلندی‌های آن با نام تَل‌ّعکبری بود. میلاد مبارک باد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
نسبت‌هایی نادرست به عقیله بنی‌هاشم ◼️ مصیبت‌ها و رنج‌های حضرت علیهاسلام بخصوص در حادثه کربلا عظیم است. ⛔️ در عین حال برخی گزارش‌ها با جایگاه این بانوی کم‌نظیر که او را عقیله خوانده‌اند، سازگار نیست. از این جمله مطالبی است که در کتب متأخر ذکر شده و امروزه نیز مکرر بیان می‌شود. @Mostabin 📖 در مقاله تحریف‌زدایی از شخصیت عاشورایی زینب(س) چند موضوع مشهور نقد و بررسی شده است: 1️⃣ سر به محمل زدن حضرت زینب(س)؛ 2️⃣ درس تفسیر حضرت در کوفه و تفسیر کهیعص؛ 3️⃣ درخواست از برادر برای آزمودن یاران خود در شب عاشورا 📗 مورد آخر در کتب متأخر مانند مقتل آمده و نمونه‌های این‌چنینی در این کتاب کم نیست. 📌 مرحوم شیخ عباس قمی سر به محمل زدن را نادرست می‌داند هر چند مرحوم مجلسی این روایت را از "کتب معتبر" نقل می‌کند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin