eitaa logo
علی مترقّب
788 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_asem
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحی 🔹 بی‌انگیزگی علامه نسبت به تحصیل : در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم علاقه زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این روی، هر چه می‌خواندم، نمی‌فهمیدم و چهار سال به همین نحو گذرانیدم. پس از آن یک باره عنایت خدایی دامنگیرم شده، عوضم کرد و در خود یک نوع شیفتگی و بی تابی نسبت به تحصیل کمال، حس نمودم، به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل - تقریباً هیجده سال طول کشید - هرگز نسبت به تعلیم و تفکر، درک خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبایی جهان را فراموش کردم. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمنّان 🔹 نقش ریاضیات در تقویت نفس انسان : علم به قوانین حسابى و قواعد مسائل عددى در تقویت نفس انسانى از اعظم وسائل است، به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر و قلم و بیان تأثیرى به سزا دارد. حکما و فلاسفه بزرگ گفته‏ اند: براى رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضى ورزش داد. آرى علوم ریاضى براى حکیم به مثابت مسطره براى خطاط است، همچنانکه مسطره، مشاق را از کجى و بى‏ نظمى در کتابت حروف، و انحراف سطور، حافظ است؛ علوم ریاضى فکر را از خطا و اعوجاج و انحراف باز مى‏دارند و به آن استقامت و اعتدال مى ‏دهند. زیرا که مسائل آن مبتنى بر قواعد خلل ناپذیر است و هیچ مسامحه و سهل انگارى در آنها راه ندارد، با تخمین و تقریب درست نمی شود. اگر چنانچه اندک اشتباه و غفلت در اعمال قوانین آن به محاسب روى آورد از نتیجه فرسنگها دور مى‏ شود و از رسیدن به مقصود باز مى‏ ماند. لذا گفته ‏اند که عدد براى محاسب مانند دندانه‏ هاى کلید است که اگر زائد یا ناقص باشد فتح باب نمیشود و هرگز درب مطلوب به روى او باز نمی گردد. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از ابتدای تحصیلات حوزوی‌شان تا درس خارج فقط ۴ سال طول کشید! در زندگی‌نامه چنین آمده است: ایشان دروس حوزوی را در سال ۱۳۵۹ –۱۳۶۰ هجری قمری آغاز کردند و فراگیری کتب مقدمات و سطح را در خلال سه یا چهار سال به پایان رسانیده، سپس در درس خارج مرحوم آیت الله العظمی سیّد صدرالدین صدر «قدس سره» حاضر گردیدند. درس مرحوم آیت الله صدر مملوّ از فضلاء و علمای بزرگ بوده و معظّمٌ له کم‌سن ­ترین شرکت کننده بود. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالباقی 🔹 دانشمند فلسفه غرب اما مدافع فلسفه اسلامی ▪️استاد دعوت حق را لبیک گفت. به این مناسبت ۳ جمله مهم از ایشان نقل می‌کنم: 1⃣ من بیشتر متخصص فلسفه غرب هستم ولی مدافع فلسفه غرب نیستم. با تامل به فلسفه غرب امکانات بیشتری در فلسفه خودمان خواهیم یافت. فلسفه (اسلامی) صدرا، سهروردی و میرداماد و ... می توانند آینده فرهنگ ما را تضمین کنند اما نباید از فلسفه غرب بی اطلاع بود. به عشق آموختن فلسفه اسلامی از فرانسه به ایران برگشتم. 2⃣ بايد با غرب‌زدگی مبارزه شود، اما غرب را بايد شناخت. غرب شناسی با غرب زدگی تفاوت دارد . غرب زدگی منفعل شدن و تسلیم شدن در مقابل تظاهرات فرهنگی غرب است ؛ اما غرب شناسی تلاش برای ایجاد نوعی خود باوری در مقابل این مظاهر است . یعنی غرب شناس می خواهد بگوید كه در مقابل این تظاهرات چه كسی هستم و چه قدرتی دارم . در واقع غرب شناسی ، ارزیابی غرب است . یک متفکر ایرانی اگر فلسفه غرب را نخواند نمی‌تواند فلسفه اسلامی را واقعا بفهمد. 3⃣ دوست دارم بگویم کلمات خارجی را به کار نبریم، به خصوص در متن و هنگام نوشتن نباید به هیچ وجه استفاده کرد. در رسانه ملی برنامه در حال پخش بود خانم روانشناس که به آن دکتر می‌گفتند، گفت: تایم من با تایم شما جور نیست! آیا نمی‌تواند بگوید «وقت»؟! به نظر، این خانم روانشناس دارد عقده خود را به نمایش می‌گذارد. باید این مسئله را بگویم که تا قبح استفاده از لغات غیرفارسی بروز کند! مخالف به کارگیری كلماتی مثل «پست مدرن»، «سوژه»، «ابژه»، «پروبلماتیك» و... هستم. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمهیمن 🔸 اهمّیت نفی خواطر در کلام مولوی : مثنوى معنوى در تمثیلى، از نفس و مکرها و وسوسه هاى آن تعبیر به «موش» و از أذکار و عبادتها و مجاهدتهاى سالک در راه وصول به مقصود و حقیقت تعبیر به «گندم» کرده است؛ که این موش نفس دائماً به انبار دست رنج او دستبرد زده و سرمایه او را به یغما مى برد، و لذا چنین سالکى پس از سالیان دراز از سلوک خود هیچ طرفى نبسته و قدمى برنداشته است. و علاج آن را در دفع و هلاک این سارق میداند. و بایستى دائماً در سعى و تلاش باشد تا با استعانت از پروردگار و تضرّع به درگاه او، لطف إلهى شامل او شده بر آن فائق آید. ما در این انبار گندم مى کنیم گندمِ جمع آمده گم مى کنیم مى نیندیشیم آخر ما به هوش کاین خلل در گندم است از مکر موش موش تا انبار ما حفره زده است وز فنش انبار ما ویران شدست أوّل اى جان! دفع شرّ موش کن وآنگه اندر جمع گندم جوش کن بشنو از أخبارِ آن صدر صدور لا صلوة تمّ إلّابالحضور گر نه موشى دزد در انبار ماست گندم أعمال چل ساله کجاست؟ 📚نور مجرد، ج۱، ص ۴۷۳. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 سنوات تحصیل رهبری از ابتدای طلبگی تا درس خارج حداکثر ۶ سال بوده است! در زندگی نامه آمده است: ایشان در سال ۱۳۱۸ شمسی متولد شدند. تحصیل را از ۴ سالگی در مکتب‌خانه آغاز کردند. بعد از دوران دبستان، در سال ۱۳۲۸ در همزمان با تحصیل دوره راهنمایی و دبیرستان، تحصیلات حوزوی را شروع کردند که ابتدا در مدرسه سلیمان‌خان و سپس در مدرسه نواب بوده است. ایشان در سال ۱۳۳۴ درس خارج را شروع کردند و در درس مرحوم آیت‌الله سید محمدهادی میلانی شرکت می‌کردند. بنابراین مجموع تحصیل ایشان در مقطع مقدمات و سطح همراه با تحصیل راهنمایی و دبیرستان حداکثر ۶ سال طول کشیده است. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔹 کتابی که مرحوم علامه طباطبایی دوبار تدریس کردند! رساله نور وحدت از آثار خواجه عبدالله معروف به خواجه حوراء و متخلّص به مغربی است. مرحوم علامه طباطبایی دوبار این کتاب را تدریس کرده‌اند و دارای تعلیقاتی بر این کتاب هستند. ایشان برای سالکین متوسط مطالعه این کتاب را توصیه می‌کردند تا آنان را بیشتر متوجه فکر در وحدت کند. تمام تلاش این کتاب این است که جانِ سالک را از اثنینیت‌ و انیّت خیالی و موهومی پاک کند. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمحبوب 🔹درویشی جز تصحیح خیال نیست. مرحوم رضوان‌ الله علیه به نقل از رساله نور وحدت: اى سَيِّد! اين همه اشتغال، و أذكار، و مراقبات، و توجّهات، و طرق سلوك كه مشايخ وضع نموده‌اند؛ براى رفع اثنَينِيَّتِ موهومه است. پس بدان كه فاصل ميان وحدت كه حقّ است، به صورت كثرت مى‌نمايد. و يكى است كه بسيار در نَظَر مى‌آيد. چنانكه أحْوَل يكى را دو مى‌بيند. و چنانكه نقطه جَوَّاله به صورت دائره ديده مى‌شود، و چنانكه قطره بارانِ نازله به شكل خَطّ در نظر مى‌آيد. پس وحدت عينِ كثرت است؛ و كثرت عينِ وحدت. اى سَيِّد! عارفى رفيع مرتبه مى‌فرمود كه: درويشى تصحيح خيال است. يعنى غير حقّ در دل نماند. 📚 توحید علمی و عینی، ص ۲۹۸ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالممکّن 🔹اعتیاد مرحوم علامه حسن زاده! می‌فرمودند: اعتیاد من به کتاب و درس و بحث همانند اعتیاد تریاکی و هرویینی به هرویین و تریاک است اگر اینها از من گرفته شود، رنج می‌کشم، چه کنم که عاشق علم و درس و بحث شده ام. در سابق، ما پنج شنبه و جمعه تعطیل و غیر تعطیل نداشتیم، در همین روزها که دروس دیگر تعطیل بود دو سه درس می گرفتیم. ما هنگامی که شروع به تحصیل کردیم. صبح ها، صبحانه و چای نداشتیم مگر روزهای پنج شنبه و جمعه که فراغتمان تا اندازه ای بیشتر بود. هر روز قبل از اذان صبح مباحثه کفایه و اسفار داشتیم. 📚در محضر استاد حسن‌زاده آملی،‌ص ۱۱ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمبیّن 🔹 روزی ۱۸ ساعت تفکّر! ⬅️ مرحوم : من در شبانه روز، ۶ ساعت را صرف خوردن و خوابیدن و عبادت می کنم و ۱۸ ساعت هم مشغول تفکر هستم. گه گاهی هنگام تفکر خوابم می برد؛ وقتی بیدار می شوم، افکارم را از آن جا که مانده بود، ادامه می دهم حتی در خواب هم فکرم مشغول بود! ⬅️ مهندس سید عبدالباقی (فرزند علامه) می‌گوید: هرگاه خدمت پدر می رسیدم، ایشان را در حال تفکّر می یافتم و تقریباً هیچ گاه ایشان را در حال مطالعه ندیدم، مگر در حدّ جست و جو در کتاب های منبع و مرجع برای یافتن معنای دقیق کلمه یا نام های خاص یا مطلبی تاریخی و مانند اینها. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالقاهر 🔹 با وجود اعمال شرعیه چه احتیاجی به تفکر در وحدت است؟ : فکر در وحدت یعنی مراقبه و توجّه به حق؛ اعمال شرعیه بدون آن منتج نیست. یک عمر کسی خدا را کنار قرار دهد و خود را کنار و عبادت حق کند این جز بُعد نتیجه نمی‌دهد‌. باید مراقبه و توجّه به حق به آن طوری که شایسته‌ی اوست، باشد تا نتیجه بخش باشد. آیه شریفه می فرماید: إلیه یصعد الکلام الطیّب و العمل الصالح یرفعه؛ کار عملِ صالح، رفع کلم طیب است، آن چیزی که بالا می‌رود، کلم طیب است. 📚تعلیقات مرحوم علامه طباطبایی بر رساله نور وحدت، ص ۲۹ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق 🔹 مدیر محترم حوزه‌های علمیه سنوات تحصیل شون از ورود به حوزه تا درس خارج فقط ۶ سال بوده است! در زندگی‌نامه چنین آمده است: سال ۱۳۵۰ دروس حوزه را آغاز، با ذوق و ذکاوت ذاتی و تلاش و کوشش تحسین برانگیز به سرعت دروس مقدماتی و دوره سطح حوزه را به پایان برد، به گونه‌ای که در سال ۱۳۵۶ در درس خارج فقه و اصول بزرگان حوزه حاضر شد. آیت‏ الله اعرافی از آن دسته از شخصیت‏های دینی و علمی است که مکتب اساتید بسیاری را در رشته‏ های گوناگون درک و از محضر هر یک از آنان خوشه چینی کرده است. او که در درس خارج فقه و اصول، شاگرد اساتیدی چون آیت‏ الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری، آیت‏ الله العظمی فاضل لنکرانی، آیت‏‌الله العظمی وحید خراسانی و آیت‏‌الله العظمی جواد تبریزی بود، در درس تفسیر قرآن آیت‏ الله میرزا علی مشکینی و هیئت علامه حسن‏زاده آملی شرکت جست و کتابهای فلسفتنا و اقتصادنا شهید صدر را نزد آیت‏‌الله سیدکاظم حائری فراگرفت. او که طی سالهای تحصیل از شرکت در دروس فلسفی بازنماند، اسفار اربعه، برهان شفا، فصول‏الحکم و تمهید القواعد را نزد آیت‏‌الله جوادی آملی(دامت برکاته) و بخشی از اسفار را نزد آیت‏‌الله شهید مطهری آموخت و از علامه مصباح یزدی در مباحث فلسفه بهره برد. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687