eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
45 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
01-403.09.28.mp3
63.19M
📼 جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 1 تاریخ: 403.09.28 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی مهمترین سرفصل های جلسه اول: 1. مقدمه‌ای بر فلسفه 2. حیثیت‌های علم 3. مرکب اعتباری 4. سیر تاریخی فلسفه اسلامی 5. نحله‌های فلسفه اسلامی 6. نقد فلسفه اسلامی 7. فلسفه علامه طباطبایی 8. مقایسه با فلسفه معاصر 9. نقش فرهنگ در فلسفه 10. نتیجه‌گیری __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
جلسه اول فلسفه.pdf
185.6K
📝 پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 1 تاریخ: 403.09.28 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی —— —————— مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه اول - این جلسه بررسی فلسفه اسلامی و سیر تاریخی آن می‌پردازد و به ویژه به فلسفه علامه طباطبایی توجه دارد. در ابتدا، استاد به تعریف سه حوزه علم اشاره می‌کند: حوزه ثبوتی (واقعیت علم)، حوزه اثباتی (فهم علمای علم) و حوزه بین‌الأذهانی (مسائل و موضوعات شکل‌گرفته در ذهن علمای علم). او تأکید می‌کند که فلسفه نیازی به مقدمه ندارد و خود مقدمات بیشتر بیانی از واقعیت فلسفه هستند. - استاد سپس به سیر تاریخی فلسفه اسلامی اشاره می‌کند و دو نحله اصلی آن را معرفی می‌کند: فلسفه مشّائی و فلسفه اشراق. فلسفه مشّائی، که به ارسطو مرتبط است، بر استدلال و قیاس تأکید دارد و به مسائل عرفانی و تصفیه نفس اهمیت نمی‌دهد. در مقابل، فلسفه اشراق به رهبری شیخ شهاب‌الدین سهروردی، بر تصفیه نفس و شهود به عنوان منابع معرفتی تأکید دارد. - استاد همچنین به نقدهایی که به فلسفه اسلامی به دلیل تأثیرات یونانی وارد شده، اشاره می‌کند و می‌گوید که فلسفه اسلامی در عین استفاده از منابع یونانی، مسائل جدیدی را به تفکر فلسفی اضافه کرده است. او معتقد است که فلسفه اسلامی باید به عنوان یک نظام جدید و مستقل در نظر گرفته شود و نه صرفاً تحت تأثیر فلسفه یونانی. - در نهایت، استاد به اهمیت فلسفه علامه طباطبایی اشاره می‌کند و می‌گوید که این فلسفه باید در بین‌الأذهان جا بیفتد تا تأثیرات عمیق‌تری بر علوم انسانی داشته باشد. او تأکید می‌کند که فلسفه علامه طباطبایی به نوعی نظام جدیدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به اصلاح نظامات علوم انسانی کمک کند. —————— مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
02-403.10.01.mp3
70.03M
📼 جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 2 تاریخ: 403.10.01 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی مهم ترین سرفصل های جلسه: 1. معرفی جلسه و موضوع بحث: جلسه به بررسی "اسفار اربعه" در کتاب ملاصدرا و تفاوت آن با فلسفه علامه طباطبایی اختصاص دارد. 2. نکات کلیدی از جلسه قبل: بحث درباره نیاز فلسفه به المدخل و تقسیم‌بندی علم به سه حوزه (ثبوت و واقعیت، اثبات و مفهوم، و بین الأذهان) مطرح می‌شود. 3. تاریخچه فلسفه اسلامی: سیر تطور تاریخی فلسفه اسلامی و تقسیم آن به مکتب مشّاء، اشراقیون و عرفان بررسی می‌شود. استاد به تأثیرات یونان بر فلسفه اسلامی و موضوعات جدیدی که در این فلسفه مطرح شده، اشاره می‌کند. 4. مکتب‌های فلسفی: توضیحاتی درباره مکتب مشّاء (با تأکید بر استدلال و برهان)، مکتب اشراقیون (که شهود را نیز به عنوان منبع معرفت قبول دارند) و مکتب عرفانی (که به سیر و سلوک توجه دارد) ارائه می‌شود. 5. ملاصدرا و اسفار اربعه: ملاصدرا به عنوان فیلسوفی که با همه مکاتب فلسفی مواجه شده و سعی در هضم آن‌ها دارد، معرفی می‌شود. چهار سفر عرفانی ملاصدرا (از خلق به حق، با حق در حق، از حق به خلق و با حق در خلق) به تفصیل توضیح داده می‌شود. 6. تفاوت فلسفه علامه طباطبایی و ملاصدرا __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
جلسه دوّم فلسفه.pdf
183.3K
📝 پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 2 تاریخ: 403.10.01 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی —————— مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
📝 جلسه دوم در جلسه دوم فلسفه که در تاریخ 1 دی ماه 1403 برگزار شد، موضوع اصلی بررسی "اسفار اربعه" در کتاب ملاصدرا و تفاوت آن با فلسفه علامه طباطبایی بود. استاد جلسه را با توضیحاتی درباره نیاز فلسفه به المدخل آغاز کرد و به سه حوزه علم (ثبوت و واقعیت، اثبات و مفهوم، و بین الأذهان) اشاره کرد. در ادامه، شاگردان نکاتی از جلسه قبل را مرور کردند و به تقسیم‌بندی فلسفه اسلامی به مکتب مشّاء، اشراقیون و عرفان پرداختند. استاد توضیح داد که ملاصدرا با همه این مکاتب مواجه شده و سعی کرده است که آن‌ها را در فلسفه خود هضم کند. ملاصدرا چهار سفر عرفانی را در "اسفار" خود مطرح کرده است: سفر از خلق به حق، سفر با حق در حق، سفر از حق به خلق و سفر با حق در خلق. بحث‌هایی درباره تفاوت‌های فلسفه علامه طباطبایی و ملاصدرا مطرح شد و استاد به این نکته اشاره کرد که فلسفه علامه به نوعی ذیل ملاصدرا قرار می‌گیرد و به عنوان یک مکتب مستقل شناخته نمی‌شود. همچنین، استاد به منابعی اشاره کرد که می‌توانند برای درک بهتر مباحث فلسفی و تاریخی مفید باشند. در نهایت، استاد تأکید کرد که ملاصدرا با استفاده از عرفان و تفسیر، سعی کرده است که همه تفکرات را در فلسفه خود هضم کند و به سیر تاریخی فلسفه اسلامی بپردازد. جلسه با تأکید بر اهمیت فهم عمیق‌تر از فلسفه و سیر تاریخی آن به پایان رسید. —————— مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
03-403.10.02.mp3
64.28M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 3 تاریخ: 403.10.02 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی مهمترین سرفصل ها: 1. تفکیک دانش فلسفه و ثبوت و اثبات فلسفه: بحث در مورد اینکه دانش فلسفه یک مرکب بین‌الاذهانی است و با علم و اثبات آن تفاوت دارد. 2. ارتباط فلسفه اسلامی با تفکر تعقلی اسلام 3. نقش ملاصدرا در هضم تفکرات مختلف: تحلیل اینکه چگونه ملاصدرا سعی کرده است تفکرات مختلف را در سیستم فلسفی خود هضم کند و مشکلات تاریخی فلسفه را حل کند. 4. کتاب اسفار اربعه: توضیح درباره نام و سبک کتاب اسفار اربعه و ارتباط آن با عرفا. 5. نقد و بررسی تفاسیر آیت‌الله جوادی: اشاره به تفاسیر آیت‌الله جوادی و اینکه چگونه این تفاسیر به فهم بهتر اسفار کمک می‌کند. 6. سفرهای اربعه و سیر در عوالم مختلف: توضیح درباره چهار سفر ملاصدرا و بررسی عوالم ماده، مثال و عقل. 7. بحث حرکت و قوه و فعل: توضیح مختصری درباره مفهوم حرکت و ارتباط آن با سیر فلسفی. 8. مفهوم سفر و ارتباط آن با حق: بحث درباره اینکه آیا سفر به حق حتماً از خلق آغاز می‌شود و اینکه آیا سفر اول و سوم یکی هستند یا خیر. 9. ادعای آیت‌الله طباطبایی: بررسی ادعای آیت‌الله طباطبایی در مورد اینکه فلسفه باید از حق آغاز شود و ارتباط ــ __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
جلسه سوم فلسفه.pdf
181.7K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 3 تاریخ: 403.10.02 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
📝 جلسه سوم این جلسه به بررسی مباحث فلسفی و تفکرات ملاصدرا و علامه طباطبایی در زمینه "اسفار اربعه" می‌پردازد. جلسه‌ای که در آن این مباحث مطرح شده، به تفکیک بین دانش فلسفه و ثبوت و اثبات فلسفه تأکید دارد. استاد به این نکته اشاره می‌کند که فلسفه اسلامی شامل تفکرات مختلفی از جمله کلام، فلسفه مشائی، فلسفه اشراقی و حکمت متعالیه است و ملاصدرا سعی کرده است این تفکرات را در سیستم فلسفی خود هضم کند. در ادامه، استاد به توضیح چهار سفر ملاصدرا می‌پردازد که شامل سیر از خلق به حق، سیر با حق و سیر در حق است. همچنین، بحث‌هایی درباره تنزل و هبوط در سفر دوم و چهارم و ارتباط آن با سیر عقلی و عرفانی مطرح می‌شود. استاد به نقد نظرات علامه طباطبایی نیز می‌پردازد و تأکید می‌کند که فلسفه باید به گونه‌ای باشد که همه مکاتب فلسفی را در بر بگیرد. در نهایت، استاد به این نکته اشاره می‌کند که سفر فلسفی و عرفانی یک سفر واحد است و تقسیم‌بندی آن به سفرهای مختلف تنها به اعتبار نقاط مهم است. او همچنین تأکید می‌کند که فلسفه باید از حق شروع شود و بدون وجود خدا، هیچ مسئله فلسفی قابل طرح نیست. ـــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ داستان ستاره سها ...
مدرسه علوم انسانی سها
❖ داستان ستاره سها ...
❖ سها به چه معنی است؟ چرا اسم مجموعه ما سها است؟ سها نام یک ستاره کم فروغ است که در صورت فلکی دب اکبر (خرس بزرگ) قرار دارد. این ستاره به خاطر نور کم‌فروغ اما تیزش، در گذشته نماد و ملاکی برای تیزبینی افراد بود، نور این ستاره طوری بود که همه نمی‌توانستند آن را در آسمان پرستاره ببینند و تنها افراد تیزبین قادر به شناسایی آن بودند. جریان گفتمان علوم انسانی اسلامی که پس از انقلاب، به‌ویژه در یک دهه اخیر، مطرح شده یک جریان نوپا است که میان جریان‌های بسیار متنوع و پرشمار حوزوی شروع به درخشیدن کرده است. تشخیص این گفتمان فکری در میان این همه جریان متنوع که به نام علوم انسانی شکل گرفته‌اند و برخی از آنها حتی نسبتی با مبانی اندیشه امام و علامه ندارند یا حتی با آنها در تضادند، کار آسانی نیست و به یک چشم تیزبین در این آسمان پرستاره نیاز دارد. معروف ناپدید سها بود بر فلک من بر زمین کنون بمثال س‌ها شدم البته اینم بگم که اگه سُهیٰ رو به عنوان اسمی مشتق (دارای ریشه فعلی) در نظر بگیریم، صیغه مجهول از ریشه سَهَوَ، به معنای فراموش شده است. شاید به دلیل نور کمی که داشته‌است در آسمان شب، به فراموشی سپرده شده‌است. قرائت امام خمینی و علامه طباطبایی از دین مبین اسلام که یک قرائت فقه اعمی - یا فقه اجتماعی و سیاسی - هست برخلاف جریان هایی که در طول تاریخ تشیع با رویکرد فقه حداقلی و اخباری گری و فلسفه ستیزی و... شناخته میشدند شکل گرفته این جریان ها که در طول تاریخ ما بسیار پررنگ شده بودند تا قبل از انقلاب اسلامی باعث شدند که قرائت اسلام سیاسی و اجتماعی دین یک قرائت پر نور و برجسته ای نباشه، درست مثل ستاره سها، یک ستاره کم فروغ اما با قدمت و اصیل! ستاره ای که نور کم فروغش باعث میشه این نگرانی رو ایجاد کنه که یک وقت از یاد ها بره، اما چشم های تیز بینی برای دیدن این ستاره در طول تاریخ وجود داشتند. مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir