eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
45 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
04-403.10.03.mp3
35.04M
📼 جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 4 تاریخ: 403.10.03 🎙 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی __ 📎 سرفصل مباحث این جلسه: 1. تفکیک بین ثبوت و اثبات: بحث در مورد تفکیک بین این دو مفهوم و تأثیر آن بر تاریخ تفکر عقلی اسلام. 2. نحله‌های مختلف تفکر اسلامی: بررسی چهار نحله اصلی شامل عرفان، فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و کلام و تلاش ملاصدرا برای هضم این تفکرات در فلسفه خود. 3. تعریف حکمت الهی: بررسی مفهوم "حکمت الهی" و دلایل نام‌گذاری فلسفه به این عنوان. 4. تقسیم‌بندی حکمت: تقسیم‌بندی حکمت به نظری و عملی و سپس تقسیم حکمت نظری به سه شاخه: الهی، ریاضی و طبیعی. 5. الهیات بالمعنی الاعم و الاخص: توضیح در مورد الهیات بالمعنی الاعم و الاخص و مباحث مربوط به ذات، صفات و افعال خداوند. 6. علل نام‌گذاری فلسفه به الهیات: بررسی سه علت برای نام‌گذاری فلسفه به الهیات و نقد این علل. 7. برهان بر حصر در حکمت نظری: بحث در مورد برهان بر حصر و تقسیم علوم به چهار قسم و نقد نظرات مختلف. 8. نقد نظرات علامه مصباح و شهید مطهری: بررسی و مقایسه نظرات این دو شخصیت در مورد فلسفه و حکمت الهی و نقاط قوت و ضعف هر یک. 9. موضوع فلسفه: بحث در مورد موضوع فلسفه و چگونگی ورود علامه طباطبایی به این موضوع. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📝 جلسه چهارم این جلسه به بررسی نظرات علامه مصباح یزدی و شهید مطهری در مورد حکمت الهی از دیدگاه مسلمانان و ارسطو می‌پردازد. در ابتدا، بحث بر سر تفکیک بین ثبوت و اثبات و تأثیر آن بر تاریخ تفکر عقلی اسلام مطرح می‌شود. مقاله به چهار نحله اصلی تفکر اسلامی شامل عرفان، فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و کلام اشاره می‌کند و تلاش ملاصدرا برای هضم این تفکرات در فلسفه خود را بررسی می‌کند. سپس، مفهوم "حکمت الهی" و دلایل نام‌گذاری فلسفه به این عنوان مورد بررسی قرار می‌گیرد. شهید مطهری حکمت را به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرده و حکمت نظری را به سه شاخه الهی، ریاضی و طبیعی تقسیم می‌کند. او همچنین الهیات را به دو بخش عمومی و خاص تقسیم می‌کند و دلایل نام‌گذاری فلسفه به الهیات را مطرح می‌سازد. علامه مصباح یزدی نیز به تقسیم علوم به ریاضیات، طبیعیات و ما بعد الطبیعه اشاره می‌کند و تأکید می‌کند که الهیات به معنای خاص نمی‌تواند در دسته علوم طبیعی قرار گیرد. او به برهان بر حصر در حکمت نظری اشاره می‌کند و می‌گوید که علوم در عرض یکدیگر قرار دارند و نمی‌توانند به سادگی با یکدیگر ترکیب شوند. در نهایت، مقاله به نقد نظرات علامه مصباح و شهید مطهری می‌پردازد و به بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این نظرات می‌پردازد. این بحث‌ها به درک بهتر جایگاه فلسفه و حکمت الهی در تفکر اسلامی کمک می‌کند و به تحلیل عمیق‌تری از این دو شخصیت در زمینه حکمت الهی می‌انجامد. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه چهارم فلسفه.pdf
158.2K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 4 تاریخ: 403.10.03 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
📝 انقلاب اسلامی با تفکر فلسفی علامه گرچه شروع شد اما بسط پیدا نکرد، ما برای تحول جامعه نیاز به بسط فکر علامه داریم. • ما هنوز نتوانسته‌ایم فلسفه آقای طباطبایی را در بین‌الاذهان جا بیندازیم. برخی به علامه برچسب نئوصدرایی بودن میزنند ولی ما اینکه علامه نئو صدرایی است را نمی‌پذیریم. ما معتقدیم که باید مکتب جدیدی در فلسفه آغاز شود و دوران جدیدی با ایشان رقم بخورد. اگر چنین دورانی آغاز شود، بسیاری از نظام‌های علوم انسانی ما اصلاح خواهد شد. • ما با انقلاب اسلامی وارد دوران آقای طباطبایی شده‌ایم، اما این دوران ادامه نیافته و بسط پیدا نکرده است. فلسفه ایشان هنوز به اندازه کافی در بین‌الاذهان تثبیت نشده است؛ در حالی که کارکرد آن چنین است که هیچ علمی خارج از آن نمی‌ماند. تنها نیاز داریم که این آموزه‌ها در افکار عمومی جای بگیرند تا بتوانند بیانات جدیدی در حوزه علوم پدید آورند. ـــــــــــــــــــــ 📕 برگرفته از جلسه اول درسگفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی، حجت الاسلام علی اسدی ـــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
::: ❖ درس گفتار منطق ذهن شناسی❝ • به زودی از مدرسه علوم انسانی اسلامی سها ... مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
همین علم الهی آخر ما را خواهد کشت • ما كه گمان مى‌كنيم اهل توحيد و سعادت هستيم و به علم الهى و فقه وارد شديم، مثل آنهايى هستيم كه نمى‌دانند؛ ورم مى‌كنند، و گمان مى‌كنند روز به روز چاق و فربه مى‌گردند و نمى‌دانند يك روزى همين ورم، آنها را خواهد كشت، پس ممكن است روزى مشاهده كنيم كه همين علم الهى ما را خواهد كشت، حالا كه با اختيار يا بى‌اختيار وارد اين علم شديم، طورى عمل كنيم كه در دو جهان سيه‌روى نباشيم و در دو عالم ذليل نگرديم و فقير دو نشئه نباشيم، با خدا خلوت كنيم و از درياى شرك بگذريم و درصدد خرج كردن علم توحيد و فقه الهى براى طبيعت نباشيم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
آیا فلسفه اسلامی از فلسفه یونان گرفته شده ؟ 📝 • فلسفه ی اسلامی را معمولا محکوم به یونانی زدگی می کنند؛ به خصوص در پیدایش خودش بیشتر هم محکوم به یونانی زدگی می شد. حتی تعابیری مانند زنادقه و امثال ذلک به فیلسوفان اسلامی گفته شده است. گفته اند که فلسفه ی اسلامی تحت تأثیر زنادقه ی یونانی شکل گرفته است. • واقعیتش این است که فلسفه ی اسلامی در مرکب اعتباری خودش، اساسا یک مرکب اعتباری جدیدی را شکل داده اما این به این معنا نیست که از یونان استفاده نکرده است. به خصوص از طریق فارابی، ما ترجمه های زیادی را از آثار بزرگان یونان مثل ارسطو و افلاطون و دیگران داشته ایم که وارد فلسفه ی اسلامی شده. اما باز فلسفه ی اسلامی مسائل جدید زیادی را وارد حوزه ی تفکر کرده که اساسا در فلسفه ی یونان سابقه نداشته. یعنی ریشه اش از خود فضای تفکر اسلامی پیدا شده است. عمده ی دعواهایی که در آنجا شکل می گرفت را ما از ترجمه های فارابی داریم؛ البته دیگرانی هم بوده اند ولی از طریق فارابی ما بیانات یونانی ها را ترجمه کرده ایم. • ولی زمانی که به بوعلی نگاه می کنید، در بسیاری از مسائل، هم خود جواب هایی که داده می شود، هم طرح مسئله فرق می کند؛ و هم مسائل جدیدی وارد فلسفه می شود. • اینها سه حرف است؛ 1. یکی اینکه یک مسئله ای هست که شما جواب دیگری به آن می دهید و جواب را دگرگون می کنید. 2. اینکه اصل مسئله را شما دوباره تغییر می دهید و یک مسئله ی جدیدی را طرح می کنید؛ یعنی درست است که طرح مسئله از گذشتگان گرفته شده اما شما دارید بیان جدیدی را وارد طرح مسئله می کنید. 3. مسائلی را وارد مرکب اعتباری فلسفه می کنید که اصلا در بین الأذهان علماء یا سابقه نداشته یا اگر داشته از بین رفته است. مقداری از آن به خاطر ایران بوده که مثلا با یونان فرهنگ متفاوتی داشته و مسائل متفاوتی داشته. مقداری از آن بخاطر اسلام بوده که باز مسائل و فرهنگ متفاوت است. مقداری از آن هم بخاطر خود آن نابغه ای است که یک سری مسائل به ذهنش رسیده است. ـــــــــــــــــــــ 📕 برگرفته از جلسه اول درسگفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی، حجت الاسلام علی اسدی ـــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
« چه آزاری ز من خود را؟ به آزاری نمی‌ارزم که باشم؟ خود کی‌ام؟ کز من چنین آزار می‌داری؟ »
190220_1951~1.mp3
11.39M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 5 تاریخ: 403.10.04 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 🧷 سرفصل مباحث: 1. تعریف الهیات: استاد توضیح داد که الهیات به عنوان علمی غیرمادی تعریف می‌شود و شامل موجودات مجرد و مفارقات است. 2. تفاوت دیدگاه‌ها: بحث در مورد تفاوت‌های دیدگاه علامه مصباح و شهید مطهری در مورد فلسفه و تقسیمات آن. 3. موضوع فلسفه: استاد به بررسی موضوع فلسفه و ضرورت آن پرداخت و به نظرات آیت‌الله جوادی آملی و شهید مطهری اشاره کرد. 4. تقسیمات علوم: استاد به تقسیمات علوم و جایگاه فلسفه در میان آن‌ها پرداخت و توضیح داد که فلسفه باید به عنوان علمی برهانی شناخته شود. 5. ضرورت وجود موضوع برای فلسفه: بحث در مورد اینکه فلسفه به عنوان علم برهانی نیاز به موضوع مشخص دارد و این موضوع باید در عرض علوم دیگر قرار گیرد. 6. تحلیل نظرات آیت‌الله جوادی آملی: شاگردان نظرات آیت‌الله جوادی آملی درباره موضوع فلسفه و ضرورت آن را بررسی کردند. 7. برهان و عرض ذاتی: استاد به اهمیت برهان و رابطه آن با موضوع فلسفه و عرض ذاتی اشاره کرد و توضیح داد که چگونه این مفاهیم در فلسفه کاربرد دارند. __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه پنجم فلسفه.pdf
174.2K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 5 تاریخ: 403.10.04 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
📝 جلسه پنجم در جلسه پنجم فلسفه که در تاریخ 4 دی ماه 1403 برگزار شد، موضوع اصلی بحث، فلسفه و مباحث مرتبط با آن بود. استاد به اهمیت تدریجی ورود به مباحث فلسفی اشاره کرد و تأکید کرد که باید ظرفیت لازم برای درک عمیق‌تر مباحث ایجاد شود. وی همچنین به تجربیات گذشته اشاره کرد که برخی افراد به دلیل عدم درک مباحث سنگین از فلسفه زده شده‌اند. در ادامه، شاگردان سوالاتی درباره الهیات و تقسیمات علوم مطرح کردند. استاد به تفاوت دیدگاه‌های علامه مصباح و شهید مطهری در مورد فلسفه اشاره کرد و توضیح داد که فلسفه به عنوان علم الهی، نیازمند بررسی دقیق‌تری است. همچنین، استاد به نظرات آیت‌الله جوادی آملی در مورد موضوع فلسفه و ضرورت وجود آن پرداخت و توضیح داد که فلسفه به عنوان علمی ممتاز نیازمند کنکاش و تحقیق است. در نهایت، بحث به بررسی موضوع فلسفه و جایگاه آن در علوم مختلف کشیده شد. استاد تأکید کرد که فلسفه باید به عنوان علمی برهانی شناخته شود و برای اثبات آن نیاز به موضوع مشخصی دارد. همچنین، به تفاوت‌های بین علوم طبیعی، ریاضی و فلسفه اشاره شد و تأکید گردید که فلسفه باید در جایی جدا از این علوم مورد بحث قرار گیرد. در کل، جلسه به بررسی عمیق‌تر فلسفه و ضرورت آن در کنار دیگر علوم اختصاص داشت و بر اهمیت فهم دقیق مباحث فلسفی تأکید شد. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir