eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
45 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه سوم فلسفه.pdf
181.7K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 3 تاریخ: 403.10.02 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
📝 جلسه سوم این جلسه به بررسی مباحث فلسفی و تفکرات ملاصدرا و علامه طباطبایی در زمینه "اسفار اربعه" می‌پردازد. جلسه‌ای که در آن این مباحث مطرح شده، به تفکیک بین دانش فلسفه و ثبوت و اثبات فلسفه تأکید دارد. استاد به این نکته اشاره می‌کند که فلسفه اسلامی شامل تفکرات مختلفی از جمله کلام، فلسفه مشائی، فلسفه اشراقی و حکمت متعالیه است و ملاصدرا سعی کرده است این تفکرات را در سیستم فلسفی خود هضم کند. در ادامه، استاد به توضیح چهار سفر ملاصدرا می‌پردازد که شامل سیر از خلق به حق، سیر با حق و سیر در حق است. همچنین، بحث‌هایی درباره تنزل و هبوط در سفر دوم و چهارم و ارتباط آن با سیر عقلی و عرفانی مطرح می‌شود. استاد به نقد نظرات علامه طباطبایی نیز می‌پردازد و تأکید می‌کند که فلسفه باید به گونه‌ای باشد که همه مکاتب فلسفی را در بر بگیرد. در نهایت، استاد به این نکته اشاره می‌کند که سفر فلسفی و عرفانی یک سفر واحد است و تقسیم‌بندی آن به سفرهای مختلف تنها به اعتبار نقاط مهم است. او همچنین تأکید می‌کند که فلسفه باید از حق شروع شود و بدون وجود خدا، هیچ مسئله فلسفی قابل طرح نیست. ـــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ داستان ستاره سها ...
مدرسه علوم انسانی سها
❖ داستان ستاره سها ...
❖ سها به چه معنی است؟ چرا اسم مجموعه ما سها است؟ سها نام یک ستاره کم فروغ است که در صورت فلکی دب اکبر (خرس بزرگ) قرار دارد. این ستاره به خاطر نور کم‌فروغ اما تیزش، در گذشته نماد و ملاکی برای تیزبینی افراد بود، نور این ستاره طوری بود که همه نمی‌توانستند آن را در آسمان پرستاره ببینند و تنها افراد تیزبین قادر به شناسایی آن بودند. جریان گفتمان علوم انسانی اسلامی که پس از انقلاب، به‌ویژه در یک دهه اخیر، مطرح شده یک جریان نوپا است که میان جریان‌های بسیار متنوع و پرشمار حوزوی شروع به درخشیدن کرده است. تشخیص این گفتمان فکری در میان این همه جریان متنوع که به نام علوم انسانی شکل گرفته‌اند و برخی از آنها حتی نسبتی با مبانی اندیشه امام و علامه ندارند یا حتی با آنها در تضادند، کار آسانی نیست و به یک چشم تیزبین در این آسمان پرستاره نیاز دارد. معروف ناپدید سها بود بر فلک من بر زمین کنون بمثال س‌ها شدم البته اینم بگم که اگه سُهیٰ رو به عنوان اسمی مشتق (دارای ریشه فعلی) در نظر بگیریم، صیغه مجهول از ریشه سَهَوَ، به معنای فراموش شده است. شاید به دلیل نور کمی که داشته‌است در آسمان شب، به فراموشی سپرده شده‌است. قرائت امام خمینی و علامه طباطبایی از دین مبین اسلام که یک قرائت فقه اعمی - یا فقه اجتماعی و سیاسی - هست برخلاف جریان هایی که در طول تاریخ تشیع با رویکرد فقه حداقلی و اخباری گری و فلسفه ستیزی و... شناخته میشدند شکل گرفته این جریان ها که در طول تاریخ ما بسیار پررنگ شده بودند تا قبل از انقلاب اسلامی باعث شدند که قرائت اسلام سیاسی و اجتماعی دین یک قرائت پر نور و برجسته ای نباشه، درست مثل ستاره سها، یک ستاره کم فروغ اما با قدمت و اصیل! ستاره ای که نور کم فروغش باعث میشه این نگرانی رو ایجاد کنه که یک وقت از یاد ها بره، اما چشم های تیز بینی برای دیدن این ستاره در طول تاریخ وجود داشتند. مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
04-403.10.03.mp3
35.04M
📼 جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 4 تاریخ: 403.10.03 🎙 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی __ 📎 سرفصل مباحث این جلسه: 1. تفکیک بین ثبوت و اثبات: بحث در مورد تفکیک بین این دو مفهوم و تأثیر آن بر تاریخ تفکر عقلی اسلام. 2. نحله‌های مختلف تفکر اسلامی: بررسی چهار نحله اصلی شامل عرفان، فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و کلام و تلاش ملاصدرا برای هضم این تفکرات در فلسفه خود. 3. تعریف حکمت الهی: بررسی مفهوم "حکمت الهی" و دلایل نام‌گذاری فلسفه به این عنوان. 4. تقسیم‌بندی حکمت: تقسیم‌بندی حکمت به نظری و عملی و سپس تقسیم حکمت نظری به سه شاخه: الهی، ریاضی و طبیعی. 5. الهیات بالمعنی الاعم و الاخص: توضیح در مورد الهیات بالمعنی الاعم و الاخص و مباحث مربوط به ذات، صفات و افعال خداوند. 6. علل نام‌گذاری فلسفه به الهیات: بررسی سه علت برای نام‌گذاری فلسفه به الهیات و نقد این علل. 7. برهان بر حصر در حکمت نظری: بحث در مورد برهان بر حصر و تقسیم علوم به چهار قسم و نقد نظرات مختلف. 8. نقد نظرات علامه مصباح و شهید مطهری: بررسی و مقایسه نظرات این دو شخصیت در مورد فلسفه و حکمت الهی و نقاط قوت و ضعف هر یک. 9. موضوع فلسفه: بحث در مورد موضوع فلسفه و چگونگی ورود علامه طباطبایی به این موضوع. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📝 جلسه چهارم این جلسه به بررسی نظرات علامه مصباح یزدی و شهید مطهری در مورد حکمت الهی از دیدگاه مسلمانان و ارسطو می‌پردازد. در ابتدا، بحث بر سر تفکیک بین ثبوت و اثبات و تأثیر آن بر تاریخ تفکر عقلی اسلام مطرح می‌شود. مقاله به چهار نحله اصلی تفکر اسلامی شامل عرفان، فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و کلام اشاره می‌کند و تلاش ملاصدرا برای هضم این تفکرات در فلسفه خود را بررسی می‌کند. سپس، مفهوم "حکمت الهی" و دلایل نام‌گذاری فلسفه به این عنوان مورد بررسی قرار می‌گیرد. شهید مطهری حکمت را به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرده و حکمت نظری را به سه شاخه الهی، ریاضی و طبیعی تقسیم می‌کند. او همچنین الهیات را به دو بخش عمومی و خاص تقسیم می‌کند و دلایل نام‌گذاری فلسفه به الهیات را مطرح می‌سازد. علامه مصباح یزدی نیز به تقسیم علوم به ریاضیات، طبیعیات و ما بعد الطبیعه اشاره می‌کند و تأکید می‌کند که الهیات به معنای خاص نمی‌تواند در دسته علوم طبیعی قرار گیرد. او به برهان بر حصر در حکمت نظری اشاره می‌کند و می‌گوید که علوم در عرض یکدیگر قرار دارند و نمی‌توانند به سادگی با یکدیگر ترکیب شوند. در نهایت، مقاله به نقد نظرات علامه مصباح و شهید مطهری می‌پردازد و به بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این نظرات می‌پردازد. این بحث‌ها به درک بهتر جایگاه فلسفه و حکمت الهی در تفکر اسلامی کمک می‌کند و به تحلیل عمیق‌تری از این دو شخصیت در زمینه حکمت الهی می‌انجامد. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه چهارم فلسفه.pdf
158.2K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 4 تاریخ: 403.10.03 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
📝 انقلاب اسلامی با تفکر فلسفی علامه گرچه شروع شد اما بسط پیدا نکرد، ما برای تحول جامعه نیاز به بسط فکر علامه داریم. • ما هنوز نتوانسته‌ایم فلسفه آقای طباطبایی را در بین‌الاذهان جا بیندازیم. برخی به علامه برچسب نئوصدرایی بودن میزنند ولی ما اینکه علامه نئو صدرایی است را نمی‌پذیریم. ما معتقدیم که باید مکتب جدیدی در فلسفه آغاز شود و دوران جدیدی با ایشان رقم بخورد. اگر چنین دورانی آغاز شود، بسیاری از نظام‌های علوم انسانی ما اصلاح خواهد شد. • ما با انقلاب اسلامی وارد دوران آقای طباطبایی شده‌ایم، اما این دوران ادامه نیافته و بسط پیدا نکرده است. فلسفه ایشان هنوز به اندازه کافی در بین‌الاذهان تثبیت نشده است؛ در حالی که کارکرد آن چنین است که هیچ علمی خارج از آن نمی‌ماند. تنها نیاز داریم که این آموزه‌ها در افکار عمومی جای بگیرند تا بتوانند بیانات جدیدی در حوزه علوم پدید آورند. ـــــــــــــــــــــ 📕 برگرفته از جلسه اول درسگفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی، حجت الاسلام علی اسدی ـــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
::: ❖ درس گفتار منطق ذهن شناسی❝ • به زودی از مدرسه علوم انسانی اسلامی سها ... مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
همین علم الهی آخر ما را خواهد کشت • ما كه گمان مى‌كنيم اهل توحيد و سعادت هستيم و به علم الهى و فقه وارد شديم، مثل آنهايى هستيم كه نمى‌دانند؛ ورم مى‌كنند، و گمان مى‌كنند روز به روز چاق و فربه مى‌گردند و نمى‌دانند يك روزى همين ورم، آنها را خواهد كشت، پس ممكن است روزى مشاهده كنيم كه همين علم الهى ما را خواهد كشت، حالا كه با اختيار يا بى‌اختيار وارد اين علم شديم، طورى عمل كنيم كه در دو جهان سيه‌روى نباشيم و در دو عالم ذليل نگرديم و فقير دو نشئه نباشيم، با خدا خلوت كنيم و از درياى شرك بگذريم و درصدد خرج كردن علم توحيد و فقه الهى براى طبيعت نباشيم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir