eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
400 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت اول 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین بررسی‌های فقه السیاسه درباره نحوه حکمرانی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام از ابتدای انقلاب اسلامی شکل جدی تری با خود گرفت. باید تمرکزمان روی حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله امیرالمومنین علیه السلام قرار بگیرد؛ زیرا حکومت‌های شیعی و منسوب به شیعه مانند حکومت مختار یا حکومت زیدیان (در یمن و شمال ایران) یا حکومت آل بویه، همچنین حکومت فاطمیان در مصر و دیگر گروه‌ها مثل حکومت سربداران در سبزوار قابلیت الگوگیری ندارد، به علاوه که از لحاظ فقهی نیز حجت محسوب نمی‌شوند. دلیل عدم حجیت عملکرد این حکومت ها روشن است و درباره منصب‌های حکومتی برخی از شیعیان نیز مانند علی بن یقطین، عبدالله بن سنان، محمد بن إسماعيل بن بزیع و ...هم باید گفت که اینها نیر نمی‌تواند به عنوان منبعی برای استخراج فقه السیاسه به شمار آید، از این رو بایسته است که بیشتر پیرامون حکومت پیامبر خدا و همچنین امیرالمومنین و حکومت چند ماهه امام حسن علیهم السلام کنکاش کنیم. پژوهش جاری درصدد بحث درباره استخراج قوانین و احکامِ مسائل نیست؛ بلکه پیرامون نحوه تقسیم قدرت در جامعه اسلامی سخن می رود، یعنی با در نظر گرفتن پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان رهبر و راس حکومت، نحوه تعامل و تعریف جایگاه های پس از پیامبر صلی الله علیه و آله مورد تحقیق است. اگر از لحاظ سیاسی جایگاه ولی فقیه را در جایگاه پیامبر قرار دهیم، باقی ارکان جامعه نیز در جایگاه باقی ارکان همان جامعه پیامبر صلی الله علیه و آله قرار می‌گیرند، از این حیث باید ببینیم که رابطه پیامبر با کارگزاران خود چگونه تعریف می‌شد؟ یا رابطه امیرالمومنین علیه السلام در زمان خلافتشان با کارگزاران خود چگونه بود تا از این مسیر نظر اسلام در رابطه با نحوه تعامل حاکم با کارگزاران خود استنباط شود. البته مقصود از چگونگی تعامل و رابطه، مسائل و مراتب اخلاقی و آداب نیست؛ بلکه دائره قدرت و خط و مشی عملکردی در حوزه تقنین و تنفیذ است. 🔹ادامه دارد ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
نمودار فقه.pdf
135.4K
💠تقریر بیانات استاد حاج آقا میرهاشم حسینی حفظه الله در دوره مبادی فقه و اصول 🔸️مقرر: مهدی دهبان 🔸️نواقص نمودار به خاطر تقریر و برداشت از بیانات است. 🔺️انتشار برای اولین بار🔺️ @aletra
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت دوم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین در نگاه دو رهبر انقلاب اسلامی حضور حداکثری مردم در در بالاترین سطوح لازم و تثبیت کننده است. می توان گفت در این زمینه باید دو آیه «وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم» شوری/ ۳۸ و «شٰاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ» آل عمران/۱۵۹ با روش های فقهی مورد لحاظ قرار گیرد. شاور فعل امر، خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله و به معنی مشورت است؛ یعنی نفی حق رای و اعمال ولایت برای غیر! ولیِّ خدا اگر در راس قرار گیرد دیگران باید مشورت دهند؛ اما اعمال نظر و اعمال ولایت پذیرفته نیست. امیرالمؤمنین علیه السلام در پاسخ به اعتراض های مکرر ابن عباس فرمودند: تو باید مشورت بدهی (نه اینکه تو حق رای داری در کنار من!) من اگر با نظر تو مخالفت کردم تو باید اطاعت کنی! وَ قَالَ (علیه السلام) لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ، وَ قَدْ أَشَارَ إِلَيْهِ فِي شَيْءٍ لَمْ يُوَافِقْ رَأْيَهُ: لَكَ أَنْ تُشِيرَ عَلَيَّ وَ أَرَى، فَإِنْ عَصَيْتُكَ فَأَطِعْنِي. نهج البلاغه/حکمت ۳۲۱ پس طبق بیان قرآن اعمال ولایت تنها از آنِ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله است و دیگران در حد مشورت کنار او هستند. اما در آیه دوم می فرماید: آنها امورشان شورایی است؛ یعنی اگر مسلمانها خواستند با هم کاری انجام دهند شورایی عمل کنند، در شورا همه حق رای و اعمال نظر دارند، در نگاه اولیه گویی شورا در مقابل ولایت است؛ اما این تمامِ معنا نیست. شوری و اعمال نظر یک یا چند فقیه [یا متخصص در کار ولیّ] با ولایت منافات دارد؛ اما اگر مثلا شورای نگهبان که کار استنباطی و فقهی ولیِّ جامعه به آن واگذار شده به صورت ارگان بالادستی عمل کند و مجلس شورای اسلامی در واقع مشورت دهد و کشف موضوع کند، این مسیر قریب به آیه می شود. در واقع در کنار ولیِّ جامعه مشورت جای دارد نه شوری. شوری در جایی است که ولایت وجود ندارد؛ چون شوری نوعی اعمال ولایت است. 🔹ادامه دارد ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت سوم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 🔸 نظام حقوقی "سیویل لو"  که به نظام حقوقی رومی_ژرمنی معروف شده است، در واقع بر اساس نگارش قوانین ثابت برای اداره کشور توسط نخبگان جامعه است. در یونانِ پیش از میلاد مجلس سنا محل حضور انحصاری نخبگان (با تعریف کهن این صفت) بود و تصویب قوانین در آن با ملاک اکثریت آراء صورت می پذیرفت. قوانین لازم الاجراء بود و قضات براساس قوانین مکتوب رای به محکومیت تخطی کنندگان از قانون می دانند. 🔸نظام حقوقی "کامن لو" یا همان نظام حقوقی انگلیسی، نظامی حقوقی بدون نگارش قوانین است. قانون یعنی نظر اکثریت جامعه، فرض می کنیم جوانی در جامعه به زنی تعرض می کند. 🔸در نظام حقوقی رومی_ژرمنی بر اساس قانون مکتوب قضاوت می شود و رای صادر می شود؛ اما در نظام انگلیسی با تشکیل هیئت منصفه فرهنگ آن شهر بررسی می شود و سپس رای صادر می شود، اگر در نگاه آن مردم این عمل جرم محسوب نگردد، آن جوان در دادگاه محکوم نمی شود! چون قانون مکتوب دائمی وجود ندارد، چنانکه در عصر حاضر ادعا این است که همجنس بازی یا همجنس گرایی در نظر مردم جرم نیست؛ بنابراین قانون از آنان حمایت می کند! در ایران از زمان قاجار که مجلس تشکیل شد تحت تاثیر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، نظام حقوقی رومی_ژرمنی در دستور کار حقوق دانان آن زمان قرار گرفت و رویه مکتوب کردن قوانین برای اداره کشور را بهترین مصلحت برای کشور دانستند. نخبگانی که باید تقنین می کردند هم رفته رفته با رای گیری انتخاب می شدند که نظام پارلمانی و مجلس به شکل امروزی ثمره این مسیر است. 💠یکی از نتایجی که نظام حقوقی رومی_ژرمنی _که در حال اجرا در کشور است_ ایجاد کرده، عدم گردنگیری در ناکارآمدی های موجود در کشور است. فرافکنی و پیچیدگی ها و در هم تنیدگی قوانین و تفسیرهای سلیقه ای و... را هم می توان بدان افزود. اگر یک نفر بر سر اجرای تمام قوانین یک استان یا منطقه مسئول باشد می توان در صورت کم کاری او را بازخواست کرد و در صورت سهل انگاری یا سوء مدیریت عزل کرد. شاید ابتداء کسی گمان کند مجتهد بودن با "کامن لو" بودن نظام حقوقی سازگاری بیشتری دارد اما فعلا پرسش های اساسی پیرامون نظام حقوقی در حکمرانی اسلامی مطرح است؛ سوال این است آیا در نظام مدیریت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام، نظام حقوقی رومی_ژرمنی حکمفرما بوده است یا نظام حقوقی کامن لو؟ یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام با حاکمان زیر دست و مردم با قوانین مکتوب روبه رو بودند و جامعه بر اساس قوانین ساختاری نگارش یافته اداره می شد یا به صورت کامن لو و با تشخیص اکثریت، یا با تشخیص نخبگان(مانند هیئت منصفه) در هر زمان؟ 🌀ثمره اجتهاد حاکم، کتابت این اجتهادهاست؟ ارتباط اجتهادِ حاکمِ فعلی با بعدی در چیست؟ آیا حاکم بعدی باید طبق اجتهاد و قوانین مکتوب حاکم قبلی رفتار کند؟ اجتهاد حاکم بالاتر برای همه حکام نافذ است؟ و در طرف مقابل، آیا عدم نگارش قانون نوعی پلورالیسم و تکثرگرایی در مدیریت و در نتیجه نسبی بودن قوانین دینی را اثبات نمی کند؟ موضوعی که نوشتار حاضر در پی کشف آن است پاسخ درخور به همین سوالات است. 🔹ادامه دارد... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت چهارم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین یکی از نظریات اخیر درباب حکمرانی (با توجه به گرایشات جدید فقه های مضاف و ارائه دروس خارج مدیریت اسلامی و فقه السیاسه و.. ) بحث امام محور بودن جامعه شیعه است. پایان نامه های متعددی تا جایی که جستجو اجازه داد (متاسفانه سازو کار دسترسی کامل به تمام پایان نامه های حوزوی سهل نیست) درباره موضوع امام محور بودن ائمه جماعات و ائمه جمعه نگاشته شده و حتی نظریه مدیریتی امام محور بودن کل جامعه شیعه ارائه شده است. امام محور بودن را در خانه، اداره، لباس، عطر و تمام جزئیات می دانند؛ یعنی اساس نظریه بر این است که هر شهر باید امام داشته باشد و تاکید دارند که امام باید لباس خشن بپوشد! مقصود از امامت در اینجا ضوابط امامت در محله توسط امام جماعت مسجد یا امامت در شهر توسط امام جمعه با عرض و طول مطرح شده در نوشته ها و نشست ها نیست. امام محور بودن یعنی چنانکه کل جامعه اسلامی دارای یک ولی فقیه است، هر استان برای خودش یک امام داشته باشد که بصورت کامل بر همه استان مسیطر و مسلط باشد. تصور این است که رابطه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام با وُلاتشان اینگونه بوده است! یعنی هر گاه حاکم معصوم استانی را (مانند اعطاء اهواز به رفاعه توسط امیرالمؤمنین علیه السلام یا اعطاء مصر به قیس بن سعد و...) به حاکم زیر دست خود واگذار می کرد این به معنی اعطاء تمام اختیارات در هر سطحی به او بوده است‌! منظور از اعطاء کامل اختیارات یعنی تمام شاخصه های مدیریتی در آن زمان. پس شامل وضع و اجرای تمام قوانین اقتصادی، فرهنگی، اداری، نظامی، راه و شهرسازی، گمرکی، بازرگانی و... می شود و حکومت مرکزی هیچ اعتراض یا دخالتی نداشت؛ مانند نسبت ایالتهای آمریکا و دولت آمریکا بلکه از آن هم بیشتر. امام محور بودن لازمه اصلی اش نظام حقوقی "کامن لو" است و در تضاد کامل با نظام حقوقیِ سیویل لو قرار دارد، چرا که نگارش یافتن قانون یعنی محدود کردن امام حاضر یا امام بعدی و چون در این نظریه مجتهد بودن حاکم، مفروض است؛ بنابراین مکتوب بودن قوانین یا دائمی بودن و کلی بودن همه قوانین حتی نسبت به همین استان مردود است، چه برسد به نگارش قانون نسبت به کل جامعه. امام باید هرجا طبق تشخیص خود و با اجتهاد خود عمل کند، که در این صورت خروجی آن دیکتاتوریِ خوب خواهد بود! چون مدیریت و تقوای امام از شرائط پذیرش مسئولیت است؛ پس ما در واقع با دیکتاتوریِ خوب مواجهیم! به نظر می رسد این نظریه کاملا در تضاد با تاریخ و نوع عملکرد اهل بیت علیهم السلام است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام هیچگاه حاکم را بسان دیکتاتورِ خوب مسلط بر همه ارکان استان نمی کردند. بررسی ادله بیشمار و ارائه اسناد زمان و حجم زیاد می برد؛ اما عناوینی چون عهدنامه ها مانند عهدنامه حاکم اهواز توسط امیرالمؤمنین علیه السلام، دستور العمل های پیاپی مانند دستورات حضرت به قیس بن سعد در زمان حاکمیت مصر و... می تواند، ناقد جدی نظریه امام محور به معنی دیکتاتورِ خوب باشد. پس امام محوری در این نظریه، نافی انتخابات و رای گیری و ناقض هرگونه شورایی است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت پنجم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین در مقابل نظریه پیش گفته (امام محوری با حدود مطرح شده ی آن) می توان نظریه والی محوری را ارائه کرد. والی همان حاکم بعد از حاکمِ معصوم است، به نظر می رسد رابطه پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام با حاکمان مناطق تحت حکمرانی، به والی محوری با توضیحات آینده شباهت دارد. والی یعنی مجتهد_مدیری که با تقوا و پاکدست است و اهل خاندانی صالح می باشد. والی در یک منطقه (شامل یک استان یا چند استان) تمام مسئولین کل و جزء را تحت نظر دارد. مسئول تمام اتفاقات ریز و درشت و خوب و بد آن منطقه شخصِ والی است. از حیث نظام‌ حقوقی نه نظام حقوقی رومی_ژرمنی کامل منطبق بر والی محوری است و نه نظام حقوقی انگلیسی! نه کاملا میل مردم در اجرای قانون هر منطقه کاملا ملاک است که یک نفر یا چند نفر به صورت نخبگانی آن را مزاج عمومی استمزاج و کشف کند و نه یک قانون ثابت و همیشگی و مکتوب بدون هیچگونه تاب تغییر و نقض و ابرام. اجتهادِ حاکم (منصوب یا منتخب) در عین اینکه منصب قاضی القضاتی منطقه را بر عهده دارد بسیاری از مشکلات را هموار می کند و این به معنی عدم وجود قانون مکتوب نیست؛ چرا که بر اساس کتاب وسنت و فقه قطعی شمار زیادی از قوانین به صورت اجماعی و اتفاقی وجود دارد که آنان را می توان قوانین اصیل نامید و همچنین متغیراتی را می توان مدنظر قرار داد که قانونهای غیر اصیل می نامیم و با اجتهاد والی هر منطقه با ضوابطی که می آید قابل اجراست. در این صورت باید گفت: مثلا برای سه استان شمالی ایران وقتی یک والی تعیین شد(بر اساس آنچه از شواهد تاریخی ارتباط پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام با وُلاتشان استنباط می کنیم) 💠وظایف والی عبارت است از سامان دهی امور زیر: ۱. تمام امور فرهنگی(مساجد، ایام مناسبتها، رسانه، جهت گیری ها) و حل مشکلات فرهنگی منطقه ۲. امور اقتصادی شامل مسائل گمرکی، مالیات، اشتغال آن منطقه، گردشگری، اصناف قوانین خاص منطقه ای و... ۳. ادارات، سازمانها، ارگانها و... ۴. سامان دهی آموزش و پرورش مدارس‌، دانشگاه ها و.. ۵. دادگاه ها، حل منازعات سیاسی منطقه ای، اجتماعی و... ۶. امنیت و امور نظامی خاص منطقه (شامل امور نظامی کل کشور نیست) قوانین و کلیاتی توسط ولی فقیه یا ارگان تعیین شده در قانون اساسی باید برای والی در نظر گرفته شود. همچنین عملکرد والی باید ماهانه و سالانه مورد بررسی و دقت قرار گیرد و همچنین برای هر منطقه می توان با معرفی چند چهره توانا توسط ولی فقیه یا شورای نگهبان، انتخاب والی را به رای گذاشت. در این صورت مدیران ارشد اداره جامعه با چند والی طرف هستند و در صورت ناکارآمدی از آنان حساب می کشند و عزل و نصب می کنند؛ مانند زمان حاکمیت معصوم علیه السلام. چون والی از قوه اجتهاد کامل و تقوا برخوردار است در مسائل و مشکلات منطقه در جایی که قوانین اصیل کتاب و سنت به او اجازه می دهند استنباط می کند و با مشورتِ نخبگان و تُجار و مردم تصمیم می گیرد. ⬅️پس والی محوری با انتخابات و همچنین تشکیل شورا ابدا در تضاد نیست و همینطور در تضاد کامل با دیکتاتوریِ خوب است. این نظریه جزئیات دیگری نیز دارد که با ارائه اسناد و مدارک تاریخی و حدیثی تفصیل زیاد پیدا می کند. اما هدف در این نوشتار فقط ارائه خلاصه نظریه بود. والحمدلله 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ غنا؛ واجد تمام معیارهای اهمیت 🔗لینک یادداشت اول: https://eitaa.com/mstdnjthd/568 💢در یادداشت پیشین به معیارهای اهمیت یک موضوع در نگاه دین پرداخته شد. علاوه بر «کثرت روایات»، «مصالح و مفاسد» و «میزان ثواب و عقاب»، یک معیار مهم دیگر برای سنجش اهمیت یک مسئله نزد شریعت وجود دارد و آن میزان اثرگذاری یک پدیده در فرهنگ جامعه است؛ هر چه اثر پدیده‌ای در جامعه، عمیق‌تر باشد و قدرت تغییر فرهنگی بیشتری داشته باشد، اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است. 🔹غنا، واجد تمام معیارهای اهمیت در نگاه شریعت است. غنا، در مواقعی یکی از بدترین مسکرات بوده و مانند شراب، مستی و تخدیر خاصی برای عقل ایجاد میکند. شاید به همین جهت است که مرحوم کلینی، روایات غنا را ضمن «کتاب الاشربه» (خوراکی ها) و مرحوم شیخ صدوق، روایات غنا در کنار روایات شرب خمر در بابی تحت عنوان «بابُ حَدِّ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ مَا جَاءَ فِي الْغِنَاءِ وَ الْمَلَاهِي‏» ذکر میکنند. (1) 🔹علاوه بر این، حکومت بنی امیه و بنی عباس، تلاش زیادی برای ترویج غنا در راستای اهداف خودشان کردند و با مبارزه شدید اهل بیت علیهم السلام مواجه شدند. حتی پا را فراتر گذاشته و برای مشروعیت بخشی به نقشه خود، آن را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام نسبت دادند. 🔹بعنوان مثال روزی شخصی خدمت امام رضا علیه السلام رسید و عرض کرد: «عباسی (2) میگوید که شما غنا را تجویز کرده اید.» امام علیه السلام فرمودند: «کَذَبَ الزِّنْدِيق‏».(3) 🔹موسیقی و غنا در عصر حاضر هم اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که علاوه بر کثرت ابتلا به آن و مفاسدی که در پی دارد، جریان غرب فرهنگ خود را سوار بر غنا به سایر مناطق تحمیل می‌کند. 📝برگرفته از درس خارج استاد میرهاشم حسینی 📚منابع: 1- الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 431 و من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص: 55 2- ظاهرا هشام بن ابراهیم عباسی است که در دولت عباسی، شأن و جایگاهی داشته است. 3- الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 435 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 کلیپ معرفی کتاب 📚 «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰یک بام و‌ دو‌ هوا 📝به قلم حجت الاسلام اغتشاشات سال گذشته در ایران، علاوه بر ضربه های فرهنگی، اقتصادی و ... که به کشور عزیزمان زد، دست آویز بسیاری از اقدامات حقوقی علیه جمهوری اسلامی شد. مهمترین آن ها از جهت اسم و رسم قطعنامه ای بود که به پیشنهاد و نوشته شد و طبق آن کمیته حقیقت یابی تشکیل شد تا وضعیت زنان در ایران را بررسی کند. ایران در یک اقدام بی سابقه، از کمیسیون زنان سازمان ملل اخراج شد و بعد از میانمار، به عنوان دومین کشوری که کمیته حقیقت یاب برایش تعیین شد لقب گرفت. چندی پیش هم گزارش سیاه این کمیته منتشر شد و با واکنش مقامات ایرانی مواجه گردید. ایران بعد از این اخراج حق رای خود در این کمیسیون را از دست داده و البته میتواند به عنوان سخنران یا مهمان در جلسات حاضر شود. نتیجه این گزارش اخیر هم نهایتا یک قطعنامه جدید خواهد بود که احتمالا توسط کشورهایی با منافع مشترک وتو خواهد شد، گر‌چه همین نیز سبب خواهد شد ایران در جای دیگر ملزم به جبران شود که در تعاملات کلان تاثیرگذار خواهد بود. در مجموع به نظر تحلیل گران سیاسی این اتقافات صرفا یک حرکت دیپلماتیک است و آسیب محسوسی برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت. اما گذشته از این ها، آن چه غم انگیز به نظر می رسد، نام دو کشور است که در این میان آتش بیار معرکه شده اند! در موضوع زنان حقیقتا باید پاسخ گو باشد؛ کشوری که بزرگترین روسپی خانه قانونی جهان لقب گرفته و آمار قتل زنان در آن فاجعه بار است. نگاه کنید: https://www.iribnews.ir/00FrF6 هم با یک مشکل مهم اجتماعی مواجه شده است و آن عبارت است از اینکه مردان حاضر نیستند با دختران ایسلندی ازدواج کنند و آمارها در این زمینه به حدی فاجعه بار شده که دولت تصمیم گرفته تمهیدات جدی در این زمینه فراهم کند. بی شک افراط در وضع قوانین خاص برای زنان بی تاثیر در این نتیجه ناگوار نبوده است و باید زنان این کشور به خاطر ضایع شدن این حق مسلم خود، از دولت هایشان طلبکار باشند. گذشته از این ها جای این سوال جدی مطرح است که چرا علیه کشوری مثل هیچ واکنشی از جانب این کمیسیون دیده نشده است، کشوری که جنایاتش علیه زنان و کودکان بی پناه، بر هیچ کس پوشیده نیست😞 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا همیشه از خوبی‌های مهاجرت می‌شنویم؟ چرا از سختی‌های مهاجرت کمتر می‌شنویم 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
نوروز_در_روایات_اسلامی.pdf
1.7M
📌 در روایات اسلامی نویسنده: مهدی واکاوی نوروز از منظر روایت فریقین ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 | «مسئله تولید» یک کلید اساسی حلّ مشکلات اقتصادی کشور است 🎥 بخشی از پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ 🌷 🔍 متن کامل پیام👇 khl.ink/f/55687
1⃣ نوروز، از اسامی امیرالمؤمنین علیه السلام 🔻رُوِيَ عَنِ النَّبِيِ صلّی الله علیه و آله‏ أَنَّهُ قَالَ: لِعَلِيٍّ سَبْعَةَ عَشَرَ اسْماً، اسْمُهُ عِنْدَ الْعَرَبِ عَلِيٌّ، وَ عِنْدَ أُمِّهِ حَيْدَرَةُ، وَ فِي التَّوْرَاةِ إِلْيَا، وَ فِي الْإِنْجِيلِ بريا، وَ فِي الزَّبُورِ قريا، وَ عِنْدَ الرُّومِ بظرسيا، وَ عِنْدَ الْفُرْسِ نَيْرُوزُ، ... از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: برای علیّ علیه السلام، 17 اسم است. نام او نزد عرب، علیّ؛ نزد مادرش، حیدر؛ در تورات، إلیا؛ در انجیل، بریا؛ در زبور، قریا؛ نزد رومیان، بظرسیا؛ و نزد اهل فارس، نوروز است. .. 📚الفضائل، ابن شاذان قمی، ص175 2⃣ اعمال روز عید نوروز در کلام امام صادق علیه السلام 💎شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعة می‌نویسد: محمّد بن الحسن في « المصباح » : عن المعلّى بن خنيس ، عن مولانا الصادق عليه السلام ، في يوم النيروز قال : إذا كان يوم النيروز فاغتسل والبس أنظف ثيابك ، وتطيّب بأطيب طيبك ، وتكون ذلك اليوم صائماً ، فإذا صلّيت النوافل والظهر والعصر فصلّ بعد ذلك أربع ركعات ، تقرأ في أوّل كلّ ركعة فاتحة الكتاب وعشر مرّات « إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ » ، وفي الثانية فاتحة الكتاب وعشر مرّات « قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ » وفي الثالثة فاتحة الكتاب وعشر مرّات « قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ » ، وفي الرابعة فاتحة الكتاب وعشر مرّات المعوّذتين ، وتسجد بعد فراغك من الركعات سجدة الشكر وتدعو فيها يغفر لك ذنوب خمسين سنة . 🔹محمد بن حسن (شیخ طوسی) در کتاب المصباح (مصباح المتهجد) روایت کرده است که امام صادق علیه السلام به معلی بن خنیس قدس سره فرمودند: «زمانی که روز نوروز شد غسل کن و پاکیزه‌ترین و بهترین لباس‌هایت را بپوش و به بهترین عطرهای خوشبو خودت را خوشبو کن و در آن روز، روزه بدار. پس وقتی که از نماز ظهر و عصر و نافله ی آنها فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام، و در رکعت اول بعد از حمد، ده مرتبه سوره انا انزلناه بخوان و در رکعت دوم، ده مرتبه سوره قل یا ایها الكافرون و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قل هو الله احد و در رکعت چهارم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قل اعوذ برب الفلق و قل أعوذ برب الناس بخوان و بعد از نماز سجده شکر کن و براى آنچه از خدا می‌خواهی دعا کن که خداوند گناهان پنجاه ساله تو را می‌آمرزد». 📖وسائل الشیعة، ج ۸، ص۱۷۲-۱۷۳، ح ۱۰۳۳۸ 3⃣نوروز از روزهای اهل بیت علیهم السلام 🔻از امام صادق علیه السلام نقل شده است : ما مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا حَفِظَهُ الْفُرْسُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ   نوروز از روزهای ماست،ایرانیان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست دادید. 📚وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه - ۴۸-بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یَوْمِ النَّیْرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیَابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ]  📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
غدیر در نوروز 🔄 درباره مصادف بودن روز غدیر و اعلام جانشینی امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در ۱۸ ذی‌الحجه با ایام نوروز ایرانی، گفتگوهایی وجود دارد. 🛑المعلّى بن خنيس عن الصادق (عليه السلام): إنّ يوم النوروز، هو اليوم الّذي أخذ فيه النّبي (صلّى اللّه عليه و آله) لأمير المؤمنين (عليه السلام) العهد بغدير خم)1 🔰امام صادق علیه السلام: روز نوروز روزی است که پیامبر صلی الله علیه و آله در آن روز برای امیرالمومنین علیه السلام اخذ میثاق کرد. 🗞 در نامه‌ای که از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در دست است اینگونه آمده که: 📌 بر اساس محاسبات دقیق نجومی، واقعه غدیر خم در روز دوشنبه ۱۸ ذیحجه سال ۱۰ هجری قمری برابر با ۲۸ اسفند سال ۱۰ هجری شمسی و ۱۶ مارس ۶۳۲ میلادی رخ داده است. تحویل سال ۱۱ شمسی ساعت ۲۲:۳۲ سه‌شنبه ۲۹ اسفند و نوروز، چهارشنبه اول فروردین بوده است... 👈حالا اگر روایت زیر را که می گوید عید غدیر سه روز بوده، به آن ضمیمه کنیم: ...ثلاثة أيام من يوم الغدير...)2 📚:منابع: 1:المهذب البارع في شرح المختصر النافع ج1ص194 2:اقبال الأعمال: 468. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز 📝استاد سید محمدجواد شبیری http://ijtihadnet.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%AF/ ⬅️جمع بندی: مجموعا از روایات نمی‌توان به این نتیجه رسید که این عید، به تأیید یا تکذیب شرع رسیده است؛ چون روایاتش به لحاظ سندی معتبر نیست؛ ولی بعضی از سنت‌هایی که در این روز‌ها مطرح است، به خصوص هدیه دادن و دید و بازدید و امثال اینها مورد پسند شرع است. البته بعضی از رسومات ولو سابقه‌ بدی داشته باشد ولی وقتی از آن سابقه‌اش جدا شد، نمی‌شود گفت آن سابقه را باید همیشه ملحوظ کرد. مثلا فرض کنید بحث «سیزده به در»، ولو اصل ایجادش ممکن است دلیل بدی داشته باشد ولی ادامه اش معلوم نیست که افرادی که انجام می‌دهند، به آن اصل و ریشه توجهی داشته باشند. مثل کراوات زدن که داستان تاریخی دارد و اصلش هم صلیب است؛ ولی کسانی که کراوات می‌زنند هیچ وقت به این چیزها توجه ندارند. لذا در بحث کراوات به جهت آن سوابق و آن ریشه‌ها، نمی‌شود خیلی به آن ریشه‌ها حکم کرد که این صلیب است. بله بحث تشبّّه به کفّّار، بحث دیگری است و لذا از یک زاویه دید دیگری باید بحث را دنبال کرد. اما کسانی که این کارها را می‌کنند نمی‌توان به عنوان یک سنت مبارزه با دین تلقی کرد. در مورد نوروز هم کسانی که در مورد نوروز صحبت می‌کنند، نگاه مبارزه با دین ندارند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️اشکالی بر عدم حجیت اجماع مدرکی لینک یادداشت قبلی: https://eitaa.com/mstdnjthd/590 💢مشهور اصولیون قائل به عدم حجیت اجماع مدرکی هستند؛ چرا که با وجود مدارک مجمعین، مجتهد نباید از آنها تقلید کند و باید خود به بررسی دلیل بپردازد. 🔹طبق نظر فقهایی که اجماع را از باب تقریر معصوم علیه السلام حجت میدانند، حجیت اجماع (اعم از مدرکی و غیرمدرکی) ثبوتاً مانعی ندارد؛ لکن اثباتاً مورد ندارد. (1) 🔹اما مشهور فقهاء، حجیت اجماع را از باب حدس قول معصوم علیه السلام میپذیرند. این گروه نوعا اجماع مدرکی را حجت نمیدانند. اما این مطلب صحیح به نظر نمیرسد؛ زیرا از آنجا که منظور از حدس، حدس و اطمینان شخصی فقه است و نه اطمینان نوعی؛ لذا ممکن است صرف وجود اجماع (حتی با وجود مشخص بودن مدارک آن) موجب حدس و اطمینان به حکم شرعی شود؛ چنانچه گاهی اوقات با کمتر از اجماع، حدس به قول معصوم علیه السلام برای فقیه حاصل میشود. 🔹البته حاصل این اشکال این نیست که اجماع مدرکی بر مبنای حدس، مطلقا (به نحو موجبه جزئیه) حجت است؛ بلکه به معنای نفی عدم حجیت مطلقاً (به نحو سالبه کلیه) است. 🔹برخی فقها در بحث غنا، اجماع را دلیل مستقلی نمیدانند؛ چرا که مدرکی است. اما از بیان بالا روشن شد که اجماع نیز میتواند به عنوان دلیل مستقلی بر حرمت فی الجمله غنا اقامه شود؛ زیرا فقیه پس از ملاحظه فتوای مثلا 20 نفر از فقها، اطمینان شخصی به حرمت فی الجمله آن پیدا میکند. 📝برگرفته از درس خارج استاد معظم میرهاشم حسینی 📌نکات: 1- لازم به ذکر است که نزد برخی از این فقهاء، علت قول به حجیت اجماع از باب تقریر، عدم اعتبار حدس است؛ در حالیکه قائل به حجیت اطمینان هستند. لذا میتوان چنین اشکال کرد که اگر اجماع موجب حدس و اطمینان به قول و رأی معصوم علیه السلام شود، حجت است، حتی اگر تقریر معصوم علیه السلام احراز نگردد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰محبوبه نبی حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ عُثْمَانَ، حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ غِيَاثٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: مَا غِرْتُ عَلَى نِسَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، إِلَّا عَلَى خَدِيجَةَ وَإِنِّي لَمْ أُدْرِكْهَا، قَالَتْ: وَكَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا ذَبَحَ الشَّاةَ، فَيَقُولُ: «أَرْسِلُوا بِهَا إِلَى أَصْدِقَاءِ خَدِيجَةَ» قَالَتْ: فَأَغْضَبْتُهُ يَوْمًا، فَقُلْتُ: خَدِيجَةَ فَقَالَ: رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «إِنِّي قَدْ رُزِقْتُ حُبَّهَا» 📚صحیح مسلم، جلد 4، صفحه 1888 ⬅️مسلم در صحيح خود از عايشه روايت كرده كه گفت: من جز به خديجه به همسران پيامبر صلى الله عليه و سلم حسادت نكردم در حالیکه بعد از او همسر پیامبر شدم، عایشه گفت: و رسول خدا صلی الله علیه و سلم هرگاه گوسفندی را ذبح می کرد، می فرمود: برای دوستان خدیجه بفرستید. او میگوید: یک روز عصبانی شدم و با عصبانیت گفتم: خدیجه! رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: محبت خدیجه روزی من شده است.
🔰 تاملی برای تحقیق بیشتر در یک انگاره مشهور 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد هر چند
مشهور
است که بعد از امام کاظم (ع)، بر امام دیگری وقف نشده است و هر کس که به امامت امام رضا(ع) ایمان آورده است تا امامت امام دوازدهم (عج) نیز اعتقاد پیدا کرده است؛ اما روایتی در کتاب فقیه و تهذیب نقل شده است که با این ذهنیت، سازگار نیست. 💠 مرحوم شیخ صدوق در کتاب فقیه روایت زیر را نقل کرده است: « وَ كَتَبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع أَ يَجُوزُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الصَّلَاةُ خَلْفَ مَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيكَ وَ جَدِّكَ ع فَأَجَابَ لَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ.» (فقیه:ج1/ص 379) شیخ طوسی نیز همین روایت را از احمد بن محمد بن عیسی از ابوعبدالله البرقی نقل کرده است.(تهذیب، ج3/ص28) بر اساس این روایت، ابوعبدالله البرقی نامه ای به امام جواد (ع) می نویسد و از حضرت سوال می کند: « فدای شما شوم! آیا جایز است پشت سر کسی که بر پدر و جد شما توقف کرده است نماز بخوانیم؟ و حضرت پاسخ داده اند که پشت سر چنین شخصی نماز نخوان» 💠ظاهر چنین پرسشی نشان از وجود کسانی است که بر امام رضا (ع) توقف کرده اند. 🌀هر چند ممکن است احتمال داده شود سوال مذکور، به صورت فرضی مطرح شده است و دلالتی بر وجود چنین فرقه ای ندارد؛ اما انصافا چنین احتمالی دور از ذهن است و با فضای مکاتبه در آن زمان که به سختی و مشقت و انواع خطرات انجام می شد، سازگاری ندارد. 🌀احتمال دیگری که در این روایت داده اند این است که ممکن است منظور از «اب» و « جد»، امام کاظم(ع) و امام صادق(ع) باشد.(لوامع صاحبقرانی، ج4/ص 397) مشخص است که این احتمال هم خلاف ظاهر روایت است و تنها وجه حمل بر آن، همان ذهنیت مشهور است که بعد از امام کاظم(ع) بر امام دیگری توقف نشده است. 💠مرحوم شیخ بهایی درباره دلالت روایت گفته اند: «المراد بأبي جعفر الجواد عليه السلام، و فيه دلالة على أن بعضهم وقف على الرضا عليه السلام. انتهى‏»(ملاذ الاخبار، ج4/ص 701) علاوه بر این روایت، برخی شواهد رجالی نیز تامل بیشتری در این مساله را می طلبد؛ به طور مثال، در رجال ابن داود، ذیل « کلثوم بن سلیم» آمده است که وی بر امام رضا (ع) توقف کرده است. (وقف علی الرضا (ع) ). البته در نقل ابن داود از کشی در مورد کلثوم بن سلیم (یا کلثوم بنت سلیم) و توقف وی و حتی دلالت کلام مذکور بحث ها و اشکالاتی مطرح شده است که مجال بیشتری می طلبد.(برای مثال بنگرید به تنقیح المقال ج3/ ص 82). ⬅️به هر حال از جهت تاریخی، این مساله می تواند مورد کنکاش بیشتر قرار بگیرد و شواهد له یا علیه این احتمال و نیز انگاره مشهور نقد و بررسی شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا