1⃣ نوروز، از اسامی امیرالمؤمنین علیه السلام
🔻رُوِيَ عَنِ النَّبِيِ صلّی الله علیه و آله أَنَّهُ قَالَ: لِعَلِيٍّ سَبْعَةَ عَشَرَ اسْماً، اسْمُهُ عِنْدَ الْعَرَبِ عَلِيٌّ، وَ عِنْدَ أُمِّهِ حَيْدَرَةُ، وَ فِي التَّوْرَاةِ إِلْيَا، وَ فِي الْإِنْجِيلِ بريا، وَ فِي الزَّبُورِ قريا، وَ عِنْدَ الرُّومِ بظرسيا، وَ عِنْدَ الْفُرْسِ نَيْرُوزُ، ...
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: برای علیّ علیه السلام، 17 اسم است. نام او نزد عرب، علیّ؛ نزد مادرش، حیدر؛ در تورات، إلیا؛ در انجیل، بریا؛ در زبور، قریا؛ نزد رومیان، بظرسیا؛ و نزد اهل فارس، نوروز است. ..
📚الفضائل، ابن شاذان قمی، ص175
2⃣ اعمال روز عید نوروز در کلام امام صادق علیه السلام
💎شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعة مینویسد:
محمّد بن الحسن في « المصباح » : عن المعلّى بن خنيس ، عن مولانا الصادق عليه السلام ، في يوم النيروز قال : إذا كان يوم النيروز فاغتسل والبس أنظف ثيابك ، وتطيّب بأطيب طيبك ، وتكون ذلك اليوم صائماً ، فإذا صلّيت النوافل والظهر والعصر فصلّ بعد ذلك أربع ركعات ، تقرأ في أوّل كلّ ركعة فاتحة الكتاب وعشر مرّات « إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ » ، وفي الثانية فاتحة الكتاب وعشر مرّات « قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ » وفي الثالثة فاتحة الكتاب وعشر مرّات « قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ » ، وفي الرابعة فاتحة الكتاب وعشر مرّات المعوّذتين ، وتسجد بعد فراغك من الركعات سجدة الشكر وتدعو فيها يغفر لك ذنوب خمسين سنة .
🔹محمد بن حسن (شیخ طوسی) در کتاب المصباح (مصباح المتهجد) روایت کرده است که امام صادق علیه السلام به معلی بن خنیس قدس سره فرمودند:
«زمانی که روز نوروز شد غسل کن و پاکیزهترین و بهترین لباسهایت را بپوش و به بهترین عطرهای خوشبو خودت را خوشبو کن و در آن روز، روزه بدار.
پس وقتی که از نماز ظهر و عصر و نافله ی آنها فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام، و در رکعت اول بعد از حمد، ده مرتبه سوره انا انزلناه بخوان و در رکعت دوم، ده مرتبه سوره قل یا ایها الكافرون و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قل هو الله احد و در رکعت چهارم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قل اعوذ برب الفلق و قل أعوذ برب الناس بخوان و بعد از نماز سجده شکر کن و براى آنچه از خدا میخواهی دعا کن که خداوند گناهان پنجاه ساله تو را میآمرزد».
📖وسائل الشیعة، ج ۸، ص۱۷۲-۱۷۳، ح ۱۰۳۳۸
3⃣نوروز از روزهای اهل بیت علیهم السلام
🔻از امام صادق علیه السلام نقل شده است : ما مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا حَفِظَهُ الْفُرْسُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ
نوروز از روزهای ماست،ایرانیان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست دادید.
📚وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه - ۴۸-بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یَوْمِ النَّیْرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیَابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ]
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
➖غدیر در نوروز
🔄 درباره مصادف بودن روز غدیر و اعلام جانشینی امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در ۱۸ ذیالحجه با ایام نوروز ایرانی، گفتگوهایی وجود دارد.
🛑المعلّى بن خنيس عن الصادق (عليه السلام): إنّ يوم النوروز، هو اليوم الّذي أخذ فيه النّبي (صلّى اللّه عليه و آله) لأمير المؤمنين (عليه السلام) العهد بغدير خم)1
🔰امام صادق علیه السلام:
روز نوروز روزی است که پیامبر صلی الله علیه و آله در آن روز برای امیرالمومنین علیه السلام اخذ میثاق کرد.
🗞 در نامهای که از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در دست است اینگونه آمده که:
📌 بر اساس محاسبات دقیق نجومی، واقعه غدیر خم در روز دوشنبه ۱۸ ذیحجه سال ۱۰ هجری قمری برابر با ۲۸ اسفند سال ۱۰ هجری شمسی و ۱۶ مارس ۶۳۲ میلادی رخ داده است. تحویل سال ۱۱ شمسی ساعت ۲۲:۳۲ سهشنبه ۲۹ اسفند و نوروز، چهارشنبه اول فروردین بوده است...
👈حالا اگر روایت زیر را که می گوید عید غدیر سه روز بوده، به آن ضمیمه کنیم:
...ثلاثة أيام من يوم الغدير...)2
📚:منابع:
1:المهذب البارع في شرح المختصر النافع ج1ص194
2:اقبال الأعمال: 468.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز
📝استاد سید محمدجواد شبیری
http://ijtihadnet.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%AF/
⬅️جمع بندی:
مجموعا از روایات نمیتوان به این نتیجه رسید که این عید، به تأیید یا تکذیب شرع رسیده است؛ چون روایاتش به لحاظ سندی معتبر نیست؛ ولی بعضی از سنتهایی که در این روزها مطرح است، به خصوص هدیه دادن و دید و بازدید و امثال اینها مورد پسند شرع است. البته بعضی از رسومات ولو سابقه بدی داشته باشد ولی وقتی از آن سابقهاش جدا شد، نمیشود گفت آن سابقه را باید همیشه ملحوظ کرد. مثلا فرض کنید بحث «سیزده به در»، ولو اصل ایجادش ممکن است دلیل بدی داشته باشد ولی ادامه اش معلوم نیست که افرادی که انجام میدهند، به آن اصل و ریشه توجهی داشته باشند. مثل کراوات زدن که داستان تاریخی دارد و اصلش هم صلیب است؛ ولی کسانی که کراوات میزنند هیچ وقت به این چیزها توجه ندارند. لذا در بحث کراوات به جهت آن سوابق و آن ریشهها، نمیشود خیلی به آن ریشهها حکم کرد که این صلیب است. بله بحث تشبّّه به کفّّار، بحث دیگری است و لذا از یک زاویه دید دیگری باید بحث را دنبال کرد. اما کسانی که این کارها را میکنند نمیتوان به عنوان یک سنت مبارزه با دین تلقی کرد. در مورد نوروز هم کسانی که در مورد نوروز صحبت میکنند، نگاه مبارزه با دین ندارند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️اشکالی بر عدم حجیت اجماع مدرکی
لینک یادداشت قبلی:
https://eitaa.com/mstdnjthd/590
💢مشهور اصولیون قائل به عدم حجیت اجماع مدرکی هستند؛ چرا که با وجود مدارک مجمعین، مجتهد نباید از آنها تقلید کند و باید خود به بررسی دلیل بپردازد.
🔹طبق نظر فقهایی که اجماع را از باب تقریر معصوم علیه السلام حجت میدانند، حجیت اجماع (اعم از مدرکی و غیرمدرکی) ثبوتاً مانعی ندارد؛ لکن اثباتاً مورد ندارد. (1)
🔹اما مشهور فقهاء، حجیت اجماع را از باب حدس قول معصوم علیه السلام میپذیرند. این گروه نوعا اجماع مدرکی را حجت نمیدانند. اما این مطلب صحیح به نظر نمیرسد؛ زیرا از آنجا که منظور از حدس، حدس و اطمینان شخصی فقه است و نه اطمینان نوعی؛ لذا ممکن است صرف وجود اجماع (حتی با وجود مشخص بودن مدارک آن) موجب حدس و اطمینان به حکم شرعی شود؛ چنانچه گاهی اوقات با کمتر از اجماع، حدس به قول معصوم علیه السلام برای فقیه حاصل میشود.
🔹البته حاصل این اشکال این نیست که اجماع مدرکی بر مبنای حدس، مطلقا (به نحو موجبه جزئیه) حجت است؛ بلکه به معنای نفی عدم حجیت مطلقاً (به نحو سالبه کلیه) است.
🔹برخی فقها در بحث غنا، اجماع را دلیل مستقلی نمیدانند؛ چرا که مدرکی است. اما از بیان بالا روشن شد که اجماع نیز میتواند به عنوان دلیل مستقلی بر حرمت فی الجمله غنا اقامه شود؛ زیرا فقیه پس از ملاحظه فتوای مثلا 20 نفر از فقها، اطمینان شخصی به حرمت فی الجمله آن پیدا میکند.
📝برگرفته از درس خارج استاد معظم میرهاشم حسینی
📌نکات:
1- لازم به ذکر است که نزد برخی از این فقهاء، علت قول به حجیت اجماع از باب تقریر، عدم اعتبار حدس است؛ در حالیکه قائل به حجیت اطمینان هستند. لذا میتوان چنین اشکال کرد که اگر اجماع موجب حدس و اطمینان به قول و رأی معصوم علیه السلام شود، حجت است، حتی اگر تقریر معصوم علیه السلام احراز نگردد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
🔰محبوبه نبی
حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ عُثْمَانَ، حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ غِيَاثٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: مَا غِرْتُ عَلَى نِسَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، إِلَّا عَلَى خَدِيجَةَ وَإِنِّي لَمْ أُدْرِكْهَا، قَالَتْ: وَكَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا ذَبَحَ الشَّاةَ، فَيَقُولُ: «أَرْسِلُوا بِهَا إِلَى أَصْدِقَاءِ خَدِيجَةَ» قَالَتْ: فَأَغْضَبْتُهُ يَوْمًا، فَقُلْتُ: خَدِيجَةَ فَقَالَ: رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «إِنِّي قَدْ رُزِقْتُ حُبَّهَا»
📚صحیح مسلم، جلد 4، صفحه 1888
⬅️مسلم در صحيح خود از عايشه روايت كرده كه گفت: من جز به خديجه به همسران پيامبر صلى الله عليه و سلم حسادت نكردم در حالیکه بعد از او همسر پیامبر شدم، عایشه گفت: و رسول خدا صلی الله علیه و سلم هرگاه گوسفندی را ذبح می کرد، می فرمود: برای دوستان خدیجه بفرستید. او میگوید: یک روز عصبانی شدم و با عصبانیت گفتم: خدیجه! رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: محبت خدیجه روزی من شده است.
🔰 تاملی برای تحقیق بیشتر در یک انگاره مشهور
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد #رستمی
هر چند
مشهوراست که بعد از امام کاظم (ع)، بر امام دیگری وقف نشده است و هر کس که به امامت امام رضا(ع) ایمان آورده است تا امامت امام دوازدهم (عج) نیز اعتقاد پیدا کرده است؛ اما روایتی در کتاب فقیه و تهذیب نقل شده است که با این ذهنیت، سازگار نیست. 💠 مرحوم شیخ صدوق در کتاب فقیه روایت زیر را نقل کرده است: « وَ كَتَبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع أَ يَجُوزُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الصَّلَاةُ خَلْفَ مَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيكَ وَ جَدِّكَ ع فَأَجَابَ لَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ.» (فقیه:ج1/ص 379) شیخ طوسی نیز همین روایت را از احمد بن محمد بن عیسی از ابوعبدالله البرقی نقل کرده است.(تهذیب، ج3/ص28) بر اساس این روایت، ابوعبدالله البرقی نامه ای به امام جواد (ع) می نویسد و از حضرت سوال می کند: « فدای شما شوم! آیا جایز است پشت سر کسی که بر پدر و جد شما توقف کرده است نماز بخوانیم؟ و حضرت پاسخ داده اند که پشت سر چنین شخصی نماز نخوان» 💠ظاهر چنین پرسشی نشان از وجود کسانی است که بر امام رضا (ع) توقف کرده اند. 🌀هر چند ممکن است احتمال داده شود سوال مذکور، به صورت فرضی مطرح شده است و دلالتی بر وجود چنین فرقه ای ندارد؛ اما انصافا چنین احتمالی دور از ذهن است و با فضای مکاتبه در آن زمان که به سختی و مشقت و انواع خطرات انجام می شد، سازگاری ندارد. 🌀احتمال دیگری که در این روایت داده اند این است که ممکن است منظور از «اب» و « جد»، امام کاظم(ع) و امام صادق(ع) باشد.(لوامع صاحبقرانی، ج4/ص 397) مشخص است که این احتمال هم خلاف ظاهر روایت است و تنها وجه حمل بر آن، همان ذهنیت مشهور است که بعد از امام کاظم(ع) بر امام دیگری توقف نشده است. 💠مرحوم شیخ بهایی درباره دلالت روایت گفته اند: «المراد بأبي جعفر الجواد عليه السلام، و فيه دلالة على أن بعضهم وقف على الرضا عليه السلام. انتهى»(ملاذ الاخبار، ج4/ص 701) علاوه بر این روایت، برخی شواهد رجالی نیز تامل بیشتری در این مساله را می طلبد؛ به طور مثال، در رجال ابن داود، ذیل « کلثوم بن سلیم» آمده است که وی بر امام رضا (ع) توقف کرده است. (وقف علی الرضا (ع) ). البته در نقل ابن داود از کشی در مورد کلثوم بن سلیم (یا کلثوم بنت سلیم) و توقف وی و حتی دلالت کلام مذکور بحث ها و اشکالاتی مطرح شده است که مجال بیشتری می طلبد.(برای مثال بنگرید به تنقیح المقال ج3/ ص 82). ⬅️به هر حال از جهت تاریخی، این مساله می تواند مورد کنکاش بیشتر قرار بگیرد و شواهد له یا علیه این احتمال و نیز انگاره مشهور نقد و بررسی شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰راز هتاکی به ناهیان منکر
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #تهرانی_پویا
وقتی شخصی مورد نهی از منکر قرار میگیرد طبیعی است که مقداری این تذکر برایش سنگین باشد؛ مخصوصا با هجمه های رسانه ای علیه ناهیان منکر به خصوص در قضیه ی حجاب طبیعی است که حتی با مقداری پرخاش بگوید که به تو ربطی ندارد!
اما اینکه پا را از حد فراتر گذاشته و به ناهی منکر به راحتی هتاکی کند و الفاظ رکیکی را با اینکه میداند تصویر او ضبط میشود استفاده کند و گاهی هم اقدام به ضرب و شتم ناهی از منکر کند نشان دهنده ی رویه ی خطرناکی در جامعه است.
این امر از زوایای مختلفی باید بررسی شود؛ اما از جهت حاکمیتی یکی از علل آن را با توجه به نامه ۵۳ نهج البلاغه که سندی از توصیه های اسوه عدالت امیرالمومنین علی علیه السلام به والی خود مالک اشتر است می خواهیم بررسی کنیم.
✨در این نامه حضرت میفرمایند :
وَ لايَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسىءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَة سَواء، فَاِنَّ فى ذلِكَ تَزْهيداً لاَِهْلِ الاِْحْسانِ فِى الاِْحْسانِ، وَ تَدْريباً لاَِهْلِ الاِْساءَةِ عَلَى الاِْساءَةِ، وَ اَلْزِمْ كُلاًّ مِنْهُمْ ما اَلْزَمَ نَفْسَهُ
به این مضمون که با نیکوکار و بدکار یکسان برخورد نکن زیرا این موجب بی رغبتی اهل نیکوکاری نسبت به کار نیک در جامعه میشود و همینطور باعث میشود اهل ناهنجاری نسبت به کار زشتشان تشویق شوند و این تبدیل به رویه ای برای آنها در جامعه شود.
فاجعه آن وقتی است که نه تنها نهادهای حاکمیتی نسبت به ناهنجاری های اجتماعی بی تفاوت باشند؛ بلکه در بیاناتشان و یا در مقام عمل دست به حمایت از فرد هتاک بزنند و در لباس پشتیبان آن این پیام را به جامعه بدهند که ناهی از منکر در اقدام خود تنهاست. باید دانست این امر ناخود آگاه موجب تقویت جریان هنجار شکن در جامعه می شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
مطالب بارگذاری شده در کانال مستعدان مرتبط با اسرائیل [روی نوشته ها کلیک کنید]
شعر خوانی در محضر رهبر معظم انقلاب
__
جغرافیا شناسی فلسطین
جغرافیا شناسی فلسطین۲
جنبش های فلسطین۱
جنبش های فلسطینی۲
به قلم حجت الاسلام و المسلمین محتشمی
__
معرفی فیلم: بازمانده
__
پاسخ به شبهه فروش زمین فلسطینی ها توسط خودشان
__
معرفی برنامه
ساخته شده توسط حجت الاسلام و المسلمین کاردان امین
__
شعر در مورد طوفان الاقصی
__
خواندن آیه امن یجیب برای رفع اضطرار و گرفتاری
به قلم حجت الاسلام و المسلمین فشکی
__
مصاحبه نتانیاهو درباره ایران
__
مقاله: تحلیل و بازشناسی انواع صهیونیسم بر اساس اندیشه های موعود اخرالزمانی
__
خطر یهود
استاد شهید مطهری
__
اشتباه رایج درباره خلخال پای زن یهودی
به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد دهبان
__
دیپلماسی همراه میدان یا مقابل میدان
به قلم حجت الاسلام و المسلمین عدالتخو
__
نامه اساتید دانشگاه های جهان به دبیر کل سازمان ملل به منظور جلوگیری از قتل عام رژیم اسرائیل
__
مقاله: ماشیح و دولت ماشیحانی موعود در یهود
__
فلسطین و اسرائیل، آن سویی که نمیبینیم
به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد رستمی
__
معرفی کتاب: ارتباط خطرناک
__
کمک دولت های اسلامی به اسرائیل
__
نامه تاریخی حضرت امام در رابطه با جنایات اسرائیل
__
صوت فقه المقاومه
__
تحلیل آیت الله العظمی بهجت از سازمان ملل
__
کشورهای عجیبی که جمعیت سازمان ملل را تشکیل داده اند!
__
ردیه بر دیدگاه غلط آقای اکبرنژاد درباره نقد رویکرد جمهوری اسلامی در رابطه با اسرائیل
حجت الاسلام و المسلمین استاد رستمی
__
نمونه ای از جنایات اسرائیل
صوت نشست «انتقام سخت چه شد»؟
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای در قم و عضو مجلس خبرگان رهبری
__
یک بام و دو هوا
به قلم حجت الاسلام نوراهان
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
🔶فراتر از دیگران🔶
«ماریان دیوید» ، روزنامهنگار ساکن کلمبو پایتخت سریلانکا می گوید: "من کاتولیک هستم، اما در ماه رمضان روزه میگیرم. این کار در من شفافیت، آگاهی، همدلی و نظم زیادی ایجاد میکند.!"
ماریان دیوید، روزنامهنگار کاتولیک ۱۵ سال است که در ماه رمضان روزه میگیرد. او میگوید از این فرصت برای تمرکز روی خود و فکر کردن به مسائل واقعا مهم استفاده میکند:
💠 " روزهداری، فرایند بیوقفه فکر کردن به این که چه بخوریم را تا حد زیادی متوقف میکند و نمیگذارد حواسمان به غذا پرت شود و گاه و بیگاه و بدون هدف صرفا از روی تنپروری یا وسوسه، چیزی بخوریم. این کار نظم و انضباط بیشتری به روزهایمان میدهد."
ماریان معتقد است روزهداری تمرکزش را قویتر میکند و به او حس سالم بودن میدهد. از نظر او مهمترین جنبه ماه رمضان فکر کردن به آن دسته از مردم است که به سختی از پس تامین یک وعده غذای خود برمیآیند. به عقیده او بخشش به دیگران اهمیت بسیار زیادی دارد:
"به نظر من چیزی که به اندازه خودداری از غذا خوردن ضرورت دارد، بخشش هر چه بیشتر به دیگران است، این که شکم افراد محروم را سیر کنیم و با برآوردن نیازهایشان امکان روزه گرفتن را به آنها بدهیم."
https://www.bbc.com/persian/world-features-56915202
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🌿 روز جمهوری اسلامی گرامی باد
🔰 اگر خدای نخواسته جمهوری اسلامی، این دسترنج تودههای عظیم رنج کشیده و ستمدیده، شکست بخورد، هرگز گمان نکنند که به جای آن یک رژیم متعهدتر و غمخوارتر و ملیتر و اسلامیتر روی کار میآید؛ و به یقین بدانند که یک رژیم صددرصد غربی آمریکایی یا شرقی کمونیستی به دست یکی از دو ابرقدرت، جایگزین آن میگردد، اگر چه با صورت ملی و اسلامی.
📆 ۲ مهر ۱۳۶۰
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎مومنانه💎
ارادت گوته شاعر و فیلسوف بزرگ آلمانی به امیرالمومنین علیه السلام و نوشتن تابلوی «علی ولی الله» توسط وی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎مومنانه💎
ارادت گوته شاعر و فیلسوف بزرگ آلمانی به امیرالمومنین علیه السلام و نوشتن تابلوی «علی ولی الله» توسط وی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 ثواب من قرأ سورة العنكبوت و الروم
بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْعَنْكَبُوتِ وَ الرُّومِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةَ ثَلَاثَةٍ وَ عِشْرِينَ فَهُوَ وَ اللَّهِ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِي فِيهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ يَكْتُبَ اللَّهُ عَلَيَّ فِي يَمِينِي إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَيْنِ السُّورَتَيْنِ مِنَ اللَّهِ مَكَاناً.
منبع: ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۰۹
ترجمه: « امام صادق (ع) فرمودند: ای ابامحمد! هر کسی سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند از بهشتیان خواهد بود و بر این سخن «انشاء الله» نمیگویم و ترس آن ندارم که خداوند بر سوگند من گناهی نویسد و به راستی این دو سوره نزد خداوند جایگاهی رفیع دارد»
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 پاسخ سید حسن نصرالله به سوال خبرنگار لبنانی که میپرسد: « چه کسی در قدس نماز خواهد خواند: شما یا فرزندانتان یا نوههایتان؟»
#القدس_لنا
#طوفان_الاحرار
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰وحدت ملی، از اقتصاد تا اخلاق
📝به قلم مدیر اندیشکده مستعدان حجت الاسلام و المسلمین استاد #رستمی
در آغازین روزهای سال جدید به رسم هر ساله مقام معظم رهبری نکاتی را مطرح کردند که میتوان آنها را اساسیترین نیازهای کشور در حال حاضر قلمداد کرد. یکی از نقشهای مهم رهبر انقلاب را باید در برجسته کردن امور مهمتر از میان امور مهم و گرا دادن به مسائل اساسیتر از میان مسائل اساسی دید. بر همین اساس نکات زیر قابل تامل است:
1- بر اساس مشی معظمله در سالهای اخیر، مهمترین مشکل حال حاضر کشور اقتصاد است. از نامگذاریهای اقتصادی پیدرپی در دهه اخیر، تا توصیهها و تاکیدهای متعدد معظمله، همه نشان از آن دارد که بزرگترین باری که بر دوش مسؤوولان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است، سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور و ریلگذاری درست برای حل مشکلات تورم، تولید و رونق و رشد اقتصادی است. از این رو صدای غالبی که از دولت فعلی و مجلس آینده توسط مردم شنیده میشود، باید سمت و سوی اقتصادی داشته باشد؛ صدایی که بتواند اعتماد مردم را جلب و آنها را به مسیر صحیح اقتصاد دعوت کند.
2- یکی از نیازهای جدی کشور، در سطح خرد و کلان، برنامهای مدون و عملیاتی در راستای وحدت ملی و احیای تعامل سازنده اجتماعی است.
🔸 «نکته بعدی در باب منافع ملی، مساله اتحاد دلهای مردم است. اتحاد عزمها و ارادههای مردم است. ما در این زمینه متاسفانه مشکلاتی داریم، عقبماندگیهایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملیمان اختلال ایجاد میکنیم. همه ما در این غفلت شریکیم. همه ما وظیفه داریم که وحدت ملی را، اتحاد مردم را، اتحاد مردم و مسؤولان را حفظ کنیم، روزبهروز آن را تقویت کنیم، این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اول بوده است... توصیه میکنم به جوانهای عزیزمان که سعی کنند در داخل جامعه نفرتپراکنی انجام نگیرد».
3- متاسفانه در زمینه وحدت ملی و اتحاد دلهای مردم ایران، نهتنها برنامه مدون و پیشدستانهای نداریم، بلکه در تولید ادبیات وحدت ملی از نگاه دینی و نگاه ملی و ایجاد گفتمان وحدت در سطح حوزه و دانشگاه و رسانه ملی نیز کاری از پیش نبردهایم.
4- بیشک، مهار تورم یکی از اساسیترین شرط تعمیق همدلی میان مردم و اتحاد مردم و مسؤوولان است. بر اساس روایت امام صادق (ع) که فرمودهاند: « غلاء السعر یسیء الخلق و یذهب بالامانه و یضجر المرء المسلم؛ گرانی اجناس باعث بد خُلقی و از بین رفتن روح امانتداری میشود و شخص مسلمان را مضطرب و خسته میکند».
🔹میتوان گفت در صورت وجود تورمهای بالا در یک کشور، اخلاق حسنه در میان مردم کمرنگ میشود و به جهت اضطراب و خستگی و ناامیدی، دلهای مردم از یکدیگر دور میشود. بنا بر این حکمت، پیوند این 2 توصیه در سخنان نوروزی رهبری، پیوند واقعی این 2 امر در متن زندگی اجتماعی است. مطالعه کتاب «تورم و اخلاق» نوشته اندرو دیکسون وایت که بیان تجربه تاریخی فرانسه پس از انتشار پول بدون پشتوانه است، فهم پیوند این 2 پدیده را عمیقتر میکند. در قسمتی از این کتاب میخوانیم: «با چنین انبوه پول (پول کاغذی بدون پشتوانه و بیضابطه) انگیزههای عادی برای پسانداز کاهش یافت و یک تجمل و بیبند و باری و بیمسؤولیتی در کشور رواج یافت. مرض دیگر شیوع شرطبندی و قمار بود؛ با فزونی پول کاغذی در سال 1791 نخستین نشانههای آن مرض سرطانی آشکار شد؛ مرضی که زیانهای جاویدان آن برای یک ملت بزرگتر از جنگ، طاعون و قحطی است. در مراکز بزرگ شهری، محافل مجللی برای سوداگری و شرطبندی به وجود آمد. در سراسر کشور، اکراه از کار و زحمت پیوسته رشد یافت و یک حالت تحقیر نسبت به درآمدهای معقول و زندگی قانعانه به وجود آمد». با انتشار فراوان و مجدد و مکرر پول کاغذی بدون پشتوانه و تورمهای عجیب و غریب در فرانسه، کار به جایی رسید که «ایمان به ملاحظات اخلاقی یا حتی ایمان به خوبی فطری زیر پای بیاعتمادی عمومی له شد. غرور ملی یک حرف مفت تلقی میشد که تنها منافقان و دوروها بدان متوسل میشدند».
⬅️ادامه دارد ...
5- در اصل دوم قانون اساسی آمده است: «جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه ایمان به خدای یکتا... که از راه الف - اجتهاد مستمر... ب- استفاده از علوم و فنون... ج - نفی هرگونه ستمگری...، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامین میکند». بر این اساس، تامین همبستگی ملی، یکی از تعهداتی است که جمهوری اسلامی خود را ملزم به تامین آن دانسته است. شایسته است حقوقدانان و فقهای محترم شورای نگهبان از این ظرفیت قانونی استفاده کرده و طرحها و لوایحی که همبستگی ملی را دچار خدشه میکند و انسجام ملی مورد نظر قانون اساسی و مقام معظم رهبری را مورد تهدید قرار میدهد، مردود کنند.
6- قرآن کریم در آیه 103 سوره مبارکه آلعمران، یکی از نعمتهای مهم الهی بر جامعه ایمانی را الفت و محبت میان قلوب مومنان مطرح میکند و دستور میدهد با چنگ زدن به ریسمان الهی از تفرقه دوری کنند. سپس آیه امر به معروف و نهی از منکر را مطرح میکند. و بلافاصله بعد از آن، میفرماید: «و ای مومنان مانند کسانی نباشید که پس از آنکه دلایل روشن برای آنان آمد، پراکنده و گروه گروه شدند».
🔸این آیات با تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر، که اصولی تعطیل نشدنیاند، لزوم دوری از تفرقه و تالیف قلوب را مطرح میکند و به مومنان گوشزد میکند نباید یکی از این امور را فدای دیگری کرد. باید با تدبیر و برنامهریزی و فرهنگسازی عمیق و نگاه همهجانبه به دستورات اسلام، زمینه وفاق ملی را بیش از پیش فراهم آورد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸توصیۀ قرآن: با دشمنان #تلخگوشت باشید🔸
دشمنان میتوانند با مدیریت لبخندشان از شما سوء استفاده کنند. وظیفۀ شما اینست که: «وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً»: یک کمی با آنها #تلخ_گوشت باشید! خیلی «شیرینگوشت» نباشید، وگرنه آنها شما را #قورت میدهند. این صدفها را دیدهاید که بعضی خار دارند؟ این همان «وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً» است. نرمتَن نباشید که آنها احساس کنند شما لقمۀ گوارایی برای آنها هستید. زیاد خودتان را با آنها صمیمی نگیرید، ضرر خواهید کرد.
#امام_راحل (ره) با مردم چقدر متواضع بود؟ چقدر شیرین بود؟ چقدر با خنده، مسائل را با مردم حل میکرد؟ میگفت: من دست مردم را میبوسم، پای مردم را میبوسم، با تواضع، مسائل را حل میکرد. اما عباراتش را نسبت به دشمنان نگاه کنید! در طول دورۀ رهبری، هرچه حرف تند بود به ابرقدرتها میگفت: «خونخوار»، «جهانخوار» و ... . حتی در قبول قطعنامه هم روشش با آنها همین بود. چرا؟ چون میخواست آنها فکر کنند که نمیشود با ایشان مذاکره کرد و ایشان اهل معامله نیست.
این است که گفتهاند نسبت به مؤمنین «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» باشید. یعنی این مؤمنینی که #مطیع تو هستند با آنها «خفض جناح» کن. باز هم گفته «لِمَنِ اتَبَعَكَ»! یعنی اگر خواست سرکشی کند به او باج نده؛ #ولو اینکه عنوان #مؤمن دارد. مدیر گاهی باید از موضع قدرت برخورد کند. هرکسی خواست از مدیر باج بگیرد، مدیر باید امتیازاتی هم که دارد پس بگیرد! وگرنه این راه به بنبست میرسد. اما کسی که وظائفش را انجام داد و بعد از انجام وظائفش میگوید برای من یک ارفاقی بکن، اینجا ارفاق جا دارد. «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» برای همۀ مؤمنین نیست بلکه فقط «مَنِ اتَبَعَكَ». هرکس در مدیریت چوبشکنی کرد، نباید امتیاز بگیرد؛ وگرنه دیگری هم میگوید: «خب، او چند تا فحش داد، چند تا امتیاز گرفت، من هم بلد هستم».
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
1) قالَ النَّبِيُّ : إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي آخِرِ كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ، فَإِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْهَا أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ وَ كُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبَ الْعَذَابَ، فَإِذَا كَانَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَعْتَقَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ بِعَدَدِ مَا أَعْتَقَ مِنْ أَوَّلِ الشَّهْرِ إِلَى آخِرِه.
📚(فضائل الأشهر الثلاثة، ص126-127)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: خداوند در پايان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار یک میلیون بنده را از آتش آزاد می كند، و چون شب جمعه و روز جمعه شود در هر ساعتى از آن یک میلیون نفر را از آتش آزاد می سازد كه همگى مستحقّ عذاب مىباشند، و چون روز آخر ماه رمضان فرا رسد خداوند در آن روز به تعداد افرادى كه از اوّل تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد مىنمايد.
2) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيَّ يَقُولُ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَاقِرَ علیه السلام يَقُولُ: إنَّ لِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَلَائِكَةً مُوَكَّلِينَ بِالصَّائِمِينَ، يَسْتَغْفِرُونَ لَهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ إلَى آخِرِهِ، وَ يُنَادُونَ الصَّائِمِينَ كُلَّ لَيْلَةٍ عِنْدَ إفْطَارِهِمْ: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ جُعْتُمْ قَلِيلًا وَ سَتَشْبَعُونَ كَثِيراً، بُورِكْتُمْ وَ بُورِكَ فِيكُمْ» حَتَّى إذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ نَادَوْهُمْ: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ، فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ قَبِلَ تَوْبَتَكُمْ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُونَ».
📚(بحارالأنوار، ج96، ص 361 به نقل از امالی صدوق)
حضرت باقر علیه السلام فرمود: همانا خداوند تبارک و تعالی ملائکه ای دارد که بر روزه داران موکَّل شده اند. این ملائکه در هر روز از ماه رمضان تا آخرش برای روزه داران استغفار می کنند. این ملائکه هر شب هنگام افطار روزه داران را ندا می کنند: بر شما بندگان الهی بشارت باد، کمی گرسنگی کشیدید، و به زودی به مقدار زیاد سیر خواهید شد، با برکت شدید و به شما خیر و افزونی داده شده است، تا آنکه شب آخر ماه رمضان فرا می رسد. در این شب این ملائکه ندا می کنند: بر شما بندگان الهی بشارت باد، به تحقیق خداوند گناهان شما را آمرزید و توبه شما را قبول کرد، پس بنگرید که درآنچه می خواهید آغاز نمایید، چگونه خواهید بود.
3) عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله قَالَ: أُعْطِيَتْ أُمَّتِي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَمْساً لَمْ يُعْطَهُنَّ أُمَّةُ نَبِيٍّ قَبْلِي: ... وَ أَمَّا الْخَامِسَةُ فَإذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمِيعاً ... أَ لَمْ تَرَ إلَى الْعُمَّالِ إذَا فَرَغُوا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوا.
📚(بحارالأنوار، ج96، ص365 به نقل از خصال)
جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا صلّی الله علیه واله نقل می کند که فرمود: در مورد ماه رمضان، به امّت من پنج چیز عطا شده است که به هیچ امتی در قبل از من اعطا نشده است. مورد پنجم آن است که وقتی شب آخر ماه رمضان فرا می رسد، خداوند گناهان همه ایشان را می آمرزد... آیا نمی بینید که وقتی کارگرانی از کار فارغ می شوند، چگونه دستمزد آنها به طور کامل پرداخت می شود؟!
4) عَنْ إسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: سُمِّيَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرَ الْعِتْقِ لِأَنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ سِتَّمِائَةِ عَتِيقٍ وَ فِي آخِرِهِ مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِيمَا مَضَى.
📚(بحارالأنوار، ج96، ص381 به نقل از کتاب حسین بن سعید)
حضرت صادق علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود: ماه رمضان را ما عِتق نیز نامیده اند، زیرا خداوند در هر روز و هر شب، ششصد بنده را از آتش جهنم آزاد می کند، و در آخر ماه به تعدادی که در گذشته آزاد نموده است، آزاد می نماید.
💎 شب آخر ماه رمضان، سوره های انعام ، کهف و یس را قرائت کنید و سپس استغفار نمایید.
مرحوم سیّد بن طاووس در «اقبال الاعمال» می نویسد:
رُوِيَ أَنَّهُ يَقْرَأُ آخِرَ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ سُورَةَ الْأَنْعَامِ وَ الْكَهْفِ وَ يس و يَقُولُ مِائَةَ مَرَّةً: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ».
📚(بحارالأنوار، ج 98، ص74 به نقل از اقبال الاعمال)
روایت شده است که در آخرین شب ماه رمضان ، سوره های انعام ، کهف و یس قرائت شود، و سپس 100 بار استغفار شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید