استاد سید محمد موسوی
📻صوت جلسه پنجم شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد سید محمد موسوی #صوت #استاد_موسوی #جامعه_کبیره ایتا
#پرسش_و_پاسخ
واسطه در خلق به معنای خالق بودنِ واسطه هست؟چون ممکن است وساطت در خلق به معنای مجرای خلق باشد، یا به معنای تفویض خلق.
از نظر استاد کدام تعبیر صحیح هست؟
متن پاسخ استاد:
مهم نیست چه تعبیری داشته باشیم: وساطت یا تفویض، چراکه همه ی اینها در روایت هست بلکه باید به معنا توجه کرد و آن معنا این است که باطن اولیای الهی, واسطه ی ایجاد و آفرینش است ولی این وساطت در عرض اثرگذاری خداوند نیست. این وساطت در سلسله ی طولی است. تعبیر تفویض در عرف ما، یک نوع مغایرت میان طرفین را در ذهن ما متبادر میکند مثل اینکه پدری به فرزندش بگوید فلان کار را به تو واگذار میکنم یعنی مستقلا کار را پیش ببر، تفویض در بحث ما به این معنا نیست. باید توجه داشت که در هیچ مرحله ای از مقام ذات و مقام صفات و مرحله اثرگذاری، استقلالی برای ولی الهی، دون الحق نیست.
#صوت
#استاد_موسوی
#جامعه_کبیره
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
📻صوت جلسه پنجم شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد سید محمد موسوی #صوت #استاد_موسوی #جامعه_کبیره ایتا
#پرسش_و_پاسخ
[ذات، فعل و صفات نبی خبر دهنده از ذات، فعل و صفات خدا هستند.]
هیچگونه تفصیلی در این جمله وجود ندارد؟ و تمام صفات و افعال نبی اینچنین اند؟ آیا پیامبر بحسب ظاهر در احوال منقلب نمیشدند؟ اگر انقلاب در احوال نبی وجود داشته این انقلاب در احوال از چه صفتی از خداوند خبر میدهد؟
متن پاسخ استاد:
تمام ذات و صفات نبی این چنین است اما وقتی میخواهیم چیزی را به حقتعالی نسبت دهیم باید بین اصل کمال و آن حدود و نقائصی که لازمه تنزل وجود است فرق بگذاریم.
مثلا تقلب در احوال و دگرگونی حالات، کمال وجودی نیست این نقص است.
انفعال چه از جانب پیامبر باشد چه از ناحیه هرکس دیگری، چند قسمت دارد:
انسان وقتی با امر ناخوشایندی رو به رو شود ناراحت میشود این ناراحتی و انفعال را باید تحلیل کرد. آیا اگر این شخص، علم به این مطلب ناخوشایند پیدا نکند میتواند ناراحت بشود؟ مسلما نه پس در این اثر پذیری و انفعال اولا باید علم باشد، این علم به خودی خود کمال است.
بعد باید قوای جزئیه اش اثر بپذیرد اگر این قوه اطلاق داشته باشد یعنی مرتبه وجودی اش وسیع باشد، آیا بازهم منفعل میشود؟ مسلما به حسب مرتبه باطنی که مجرا و واسطه است از معلول خودش منفعل نمیشود.
پس اکنون به دلیل ضعف وجودی که پیدا کرده ، منفعل میشود چون به مرتبه جسمانی یا اموری که تعلق به جسمانی دارد تنزل کرده است. این یک نقص است و با آن علم فرق میکند.
آنگاه که میگوییم :صفات و فضایل و کمالات پیامبر، نشان دهنده کمالات الهی است، باید حدود و نقائص مراتب نازله را برداریم. آن حدود و نقایص، نشان دهنده کمال نیست اما لازمه تنزل و امر عدمی است مثل شرور و نقائص که در جای خود در فلسفه بحث شد که شرور و نقائص به خدا برنمیگردد و آفریننده و وجودبخش ندارد چون چیزی نیست و ناچیز و امر عدمی است اگرچه از لوازم وجود نازل و ضعیف است. یا به تعبیر عرفانی، تجلیات در مراتب نازله ، آمیخته با عدم و ضعف است و آثار کمالی مراتب عالیه را ندارد.
#صوت
#استاد_موسوی
#جامعه_کبیره
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
روز جهانی فلسفه.mp3
6.84M
السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ سَیِّدِ الانْبِیاءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ صاحِبِ الْحَوْضِ وَاللِّواءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَنْ عُرِجَ بِهِ الَی السَّماءِ، وَوُصِلَ الی مَقامِ قابِ قَوْسَیْنِ او ادْنی، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ نَبِیِّ الْهُدی
💐 میلاد مسعود حضرت زینب فرخنده و شادباش 💐
ایتا تلگرام
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰سلام و معانی مختلف آن
🔻عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در دومین جلسه از شرح زیارت جامعه کبیره به تبیین فقره سلام و معانی مختلف آن پرداخت.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://news.hozehkh.com/2023/11/20/10399/
🔹خبرگزاری حوزه علمیه خراسان
🌐 @news_howzehkh
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
تولی و تبری.mp3
3.47M
🎙 تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن
📆 انتشار به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر
📅باز نشر به مناسبت روز جهانی کودک
✅ استاد در این گفتار با توضیح معنای فنای فی الله و راه های نزدیک تر شدن به آن را بیان میکنند.
⬇️ در ادامه با ستایش حضور کودکان در مجالس عزاداری اهل بیت و انتقاد از شبهات بی پایه به آثار مختلف این حضور و تربیت کودکان بر اساس آن میپردازند.
⚠️ همچنین با ذکر حدیث " هل الدین الا الحب و البغض" تفسیر عرفانی، فلسفی و کلامی ارائه میدهند.
#استاد_موسوی
#صوت
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن.pdf
228.9K
📝 تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن
📆 انتشار به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر
📅 بازنشر به مناسبت روز جهانی کودک
✅ استاد در این گفتار با توضیح معنای فنای فی الله و راه های نزدیک تر شدن به آن را بیان میکنند.
⬇️ در ادامه با ستایش حضور کودکان در مجالس عزاداری اهل بیت و انتقاد از شبهات بی پایه به آثار مختلف این حضور و تربیت کودکان بر اساس آن میپردازند.
⚠️ همچنین با ذکر حدیث " هل الدین الا الحب و البغض" تفسیر عرفانی، فلسفی و کلامی ارائه میدهند.
🔴متن ویرایش شده است.
#استاد_موسوی
#متن
ایتا تلگرام
جلسه ششم شرح زیارت جامعه کبیره.mp3
30.82M
📻صوت جلسه ششم شرح زیارت جامعه کبیره
🎤 استاد سید محمد موسوی
#صوت
#استاد_موسوی
#جامعه_کبیره
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
🎥 رژیم صهیونسیتی، روی فرعون را سفید کرده است. 🔹 حجت الاسلام سید محمد موسوی بایگی در ابتدای چهارمین
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کسانی که در این چهل روز سکوت کردند، امر به منکر میکنند.
🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی بایگی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه رضوی در جلسه شرح زیارت جامعه کبیره: یکی از منکرات این است که انسانهای بیگناه کشته بشوند. وظیفه انسانها این است که این قضیه را انکار کنند.
🔹نباید فراموش کرد که چه کسانی در این چهل روز نزدیک به دو ماه سکوت کردند. اینها با همین سکوتشان دارند امر به منکر میکنند. ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
#جامعه_کبیره
#استاد_موسوی
#فلسطین🇵🇸
#طوفان_الأقصی🇵🇸
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورهِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّة، مطلع الأنوارِ العلویّة، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیة المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَره الیقین ، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّة عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام.
ایتا تلگرام
گرفتاری ملت مسلمان فلسطین و ابتلای آنها به مصائب عظیم و در به دری و آوارگی این ملت شریف و شجاع و جانباز و قتل عام آنان با ایادی استعمار بی رحم و معرا از عواطف انسانی و غصب وطن مادری آنان از ناحیه صهاینه و کشتار دسته جمعی زنان و کودکان توسط ارهابی های جهود غوطه ور در افکار ارتجاعی و خالی از سجایای خاص انسان، مورد تنفر شدید ملت مسلمان ایران میباشد ولی عمال استعمار مانع شدند که ملت ما به یاری خلق فلسطین بشتابد.
باید با یک انقلاب عظیم اسلامی خاک پاک فلسطین به خصوص ارض مقدس قدس را از لوث وجود صهاینه پاک نمود ملت اسلام باید توجه داشته باشد که حفظ هر وجب از اراضی کشور اسلامی از فرائض دینی هر مسلمان است.
حقیر با جرئت و با صراحت اظهار میدارد که ملت مسلمان ایران در مساله فلسطین بسیار حساس تر از کثیری از کشورهای اسلامی است. ظهور دولت به تمام عیار یهودی در ارض فلسطین معلول بی کفایتی دول عربی و ناشی از سلطه استعمار بر زمامداران کشور های اسلامی است.
استاد سید جلال الدین آشتیانی
منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، جلد چهارم، صفحه ۲۰ و ۲۱
#جمال_جلال
#طوفان_الاقصی
#فلسطین🇵🇸
#غزه🇵🇸
ایتا تلگرام
جلسه هفتم شرح زیارت جامعه کبیره.mp3
33.21M
📻صوت جلسه هفتم شرح زیارت جامعه کبیره
🎤 استاد سید محمد موسوی
#صوت
#استاد_موسوی
#جامعه_کبیره
ایتا تلگرام
روح انسانی تا به کدورت خود باقی است و منغمر در عالم طبع است، تا سالک از منازل و مراتب طبع و نفس خویش عبور ننماید، ابواب خیر بر او گشوده نمیشود و از علوم صافی و معرا از کدورت استفاده نمی نماید.
استاد سید جلال الدین آشتیانی
شرح مقدمه قیصری، صفحه ۴۴
#جمال_جلال
ایتا تلگرام
جلسه هشتم شرح زیارت جامعه کبیره.mp3
25.65M
📻صوت جلسه هشتم شرح زیارت جامعه کبیره
🎤 استاد سید محمد موسوی
#صوت
#استاد_موسوی
#جامعه_کبیره
ایتا تلگرام
May 11
عباسقلی.mp3
2.44M
✅ آموزش و پژوهش در علوم عقلی
📆 انتشار به مناسبت روز پژوهش
✂️استاد در این سخنرانی با نقد "آموزش پژوهش محور" که امروز رایج شده است و بررسی پیامدهای نامناسب آن در یادگیری علوم عقلی
🖋ضمن توضیح سنت حوزوی اصیل، توضیح میدهند که چگونه روش آموزش صحیح موجب یادگیری مطلوب و قلمی روان برای پژوهش میشود.
#صوت
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
سلسله تنازلی در حکمت یمانی.pdf
555.7K
✅تسلسل از مهم ترین مسائل فلسفی است که به سه صورت قابل تصور است:
1⃣در جهت تصاعد
2⃣ تنازل
3⃣ جمع بین هر دو.
🔸حکما بطلان تسلسل را مشروط به تحقق دو شرط دانسته اند:
1⃣ترتّب آحاد سلسله بر یکدیگر
2⃣ اجتماع بالفعل همه افراد در وجود.
🔸 میرداماد معتقد است شرط اجتماع بالفعل افراد، شامل جانب تنازل نمی شود بنابراین تسلسل در این جهت محال نیست.
🔸در مقابل، محقق سبزواری و علامه طباطبایی هر یک به طریقی، این ادعا را رد می کنند.
🔺در این مقاله نشان داده می شود که مقصود میرداماد، عدم استحاله به حسب وجود دهری است و اشکالاتی که وارد شده ناصواب است.
#حکمت_یمانی
#میرداماد
#استاد_موسوی
#مکتوبات
#مقاله
ایتا تلگرام
عدم تناهی فیض.pdf
367.6K
✅ موضوع مقاله پیرامون نامحدود بودن فیض الهی در آفرینش عالم امکانی است.
📜 این امر در نظر حکمای اسلامی به صورت عدم تناهی فیض الهی در سلسله ی نامحدود زمان پذیرفته شده است.
💡اما نسبت به واحد زمان غالبا از باب تناهی ابعاد عالم جسمانی قائل به تناهی فیض از جهت عدم قابلیت قابل برلی دریافت فیض نامتناهی میباشد.
📝 نویسنده ضمن مناقشه در ادله تناهی ابعاد بر آن است که فیاضیت مطلقه فاعل حق، مقتضی ظهور نامتناهی فیض ولو در هر آنی از آنات زمان میباشد.
#استاد_موسوی
#مکتوبات
#مقاله
ایتا تلگرام
ارزیابی تفاسیر رایج از نفس الامر و بیان چیستی آن بر اساس دیدگاه نهایی ملاصدرا .pdf
260K
🔍یکی از مباحثی که در دهه های اخیر در آثار علمی و فلسفی مطرح شده معرفت شناسی و مسائل مرتبط با آن، از جمله مساله « معیار و مناط صدق گزاره ها» است.
📚متفکران مسلمان بر این باورند که معیار صدق گزاره ها، مطابقت با نفس الامر است اما در تفسیر نفس الامر دیدگاه های متفاوتی ارائه داده اند.
📝این پژوهش که به روش کتابخانه ای به گردآوری داده ها و سپس توصیف و تحلیل آنها پرداخته، ضمن ارزیابی سه دیدگاه مشهور درباره حقیقت نفس الامر انتقادات وارده بر آنها و نیز روشنگری در باب عدم تمامیت آن تفاسیر، درصدد اثبات این نظریه است که نفس الامر عبارتست از از "علم ذاتی تفصیلی خداوند" دیدگاه مختار نگارندگان هماهنگ با مبانی اندیشه صدرالمتاهین و برگرفته از اصول عرفانی است.
#استاد_موسوی
#مکتوبات
#مقاله
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورهِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّة، مطلع الأنوارِ العلویّة، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیة المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَره الیقین ، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّة عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام.
ایتا تلگرام
قال رضي الله عنه في الفتوحات:
فلا تعدل بأهــل الــبيت خلــــقاً
فأهل البيت هم اهل السيادة
فـــبغضــــهم من الانسان خسر
حقـــيقـــي و حبــــــــهم عبـــــــادة
فانه و أهل بیته علي اسواء في مودتنا فيهم، فمن كره اهل بيته، فقد كرهه لأنه واحد من أهل البيت و لا يتبعض حب اهل البيت، چون حقیقت اهل بیت به اعتبار مقام ولایت واحد است و ظهورات آن اختلاف دارد به همین جهت انکار هر یک از اهل بیت، انکار پیغمبر است، لوحدة ذواتهم و إتحاد حقيقتهم ورد عنهم:« أولنا محمد أوسطنا محمد آخرنا محمد كلنا محمد» به همین جهت یکی از معتقدات شیعه لزوم حُب و مودت اهل بیت و انکار مخالفان آنهاست و الی هذا أشار العارف الحكيم النحرير الحكيم الغزنوي «سنائي»:
این سخن باور ندارد عقل از روز ازل
حق زهــــرا بردن و دین پیمبر داشتن
استاد سید جلال الدین آشتیانی
شرح مقدمه قیصری، صفحه ۷۵۰
#جمال_جلال
ایتا تلگرام