eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1هزار دنبال‌کننده
276 عکس
13 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد سید محمد موسوی
🏴 شهادت هفتمین حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت باد🏴 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.
عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ قَوْمٌ يَزْعُمُونَ أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَنْزِلُ إِلَى اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يَنْزِلُ وَ لاَ يَحْتَاجُ إِلَى أَنْ يَنْزِلَ إِنَّمَا مَنْظَرُهُ فِي اَلْقُرْبِ وَ اَلْبُعْدِ سَوَاءٌ لَمْ يَبْعُدْ مِنْهُ قَرِيبٌ وَ لَمْ يَقْرُبْ مِنْهُ بَعِيدٌ وَ لَمْ يَحْتَجْ إِلَى شَيْءٍ بَلْ يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ هُوَ ذُو اَلطَّوْلِ «لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ اَلْعَزِيزُ اَلْحَكِيمُ » أَمَّا قَوْلُ اَلْوَاصِفِينَ إِنَّهُ يَنْزِلُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَإِنَّمَا يَقُولُ ذَلِكَ مَنْ يَنْسُبُهُ إِلَى نَقْصٍ أَوْ زِيَادَةٍ وَ كُلُّ مُتَحَرِّكٍ مُحْتَاجٌ إِلَى مَنْ يُحَرِّكُهُ أَوْ يَتَحَرَّكُ بِهِ فَمَنْ ظَنَّ بِاللَّهِ اَلظُّنُونَ هَلَكَ فَاحْذَرُوا فِي صِفَاتِهِ مِنْ أَنْ تَقِفُوا لَهُ عَلَى حَدٍّ تَحُدُّونَهُ بِنَقْصٍ أَوْ زِيَادَةٍ أَوْ تَحْرِيكٍ أَوْ تَحَرُّكٍ أَوْ زَوَالٍ أَوِ اِسْتِنْزَالٍ أَوْ نُهُوضٍ أَوْ قُعُودٍ فَإِنَّ اَللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ عَنْ صِفَةِ اَلْوَاصِفِينَ وَ نَعْتِ اَلنَّاعِتِينَ وَ تَوَهُّمِ اَلْمُتَوَهِّمِينَ «وَ تَوَكَّلْ عَلَى اَلْعَزِيزِ اَلرَّحِيمِ اَلَّذِي يَرٰاكَ حِينَ تَقُومُ وَ تَقَلُّبَكَ فِي اَلسّٰاجِدِينَ» -يعقوب بن جعفر جعفرى از ابو ابراهيم(امام هفتم عليه السّلام)، گويد در محضر او گزارش شد كه مردمى معتقدند خداى تبارك و تعالى به آسمان اول فرود مى‌آيد،فرمود:خدا فرود نشود و نيازى هم ندارد كه فرود شود و ديد و ديدگاه خدا از نظر دورى و نزديكى در مكان يكى است،هيچ نزديكى از او دور نيست و هيچ دورى به او نزديك نيست و نياز به چيزى ندارد بلكه روى نياز بدو است و او صاحب بخشش است،نيست شايسته پرستشى جز او كه عزيز و حكيم است،اما آنان كه گويند:خداى عز و جل نازل مى‌شود همانا اين گفته از كسانى است كه خدا را به كم شدن و فزون شدن نسبت دهند،هر متحركى نياز دارد به ديگرى كه او را حركت دهد يا به وسيله او حركت كند،هر كه به خدا گمان‌هاى بد برد هلاك است،در بارۀ توصيف حق در حذر باشيد از اينكه او را به حدى وادار كنيد و از نظر خود محدود به حساب آريد و كم و زيادى يا تحريك و تحرك يا زوال يا فرود شدن يا به پا خاستن يا نشستن برايش تصور كنيد،زيرا خدا والا و بالا است از صفت و اصفان و تشخيص تشخيص دهندگان و توهم متوهمان،توكل كن بر عزيز و مهربانى كه تو را مى‌بيند گاهى كه برخيزى و هم موقع جابجا شدن تو را در ميان سجده‌كنندگان. الکافي , جلد۱ , صفحه۱۲۵ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🕋 حضرت محمد صلی الله علیه و آله 🎙 نکاتی درباره پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله 👤 به بیان استاد سید محمد موسوی 📆 انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
Holy Prophet.mp3
8.33M
🕋 حضرت محمد صلی الله علیه و آله 🎙 نکاتی درباره پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله 👤 به بیان استاد سید محمد موسوی 📆 انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🕋 حضرت محمد صلی الله علیه و آله 🎙 نکاتی درباره پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله 👤 به بیان استاد سید محمد موسوی 📆انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث بر اساس قواعد فلسفی ، حقیقت هر چیزی به صورت و فعلیت اوست. حال اگر خوداین فعلیت، معلول شی دیگری بود، تمامیت و حقیقتش، به همان علت است لذا در تعبیر حکماست که، علت حد تام معلول است. حقیقت این معلول در مرتبه عالیه، همان علت است و معرفت و شناخت هیچ معلولی هم میسر نیست مگر به شناخت علتش. بعد از این مقدمات با نگاه به حدیث "مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ" معلوم میشود، عالی ترین مراتب معرفت نفس، متوقف بر شناخت علت است یعنی اگر انسان میخواهد خود را بشناسد این شناخت امکان ندارد مگر اینکه به مبادی و حقائقی که در وجود او نقش دارند علم پیدا کند. وجود مقدس ختمی مرتبت به حسب باطن ملکوتی در سلسله ی عالی ترین مبادی وجود بخش همه موجودات و از جمله انسان هاست، چه اینکه بین ذات حق تعالی و حقیقت محمدیه صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِ وَ آلِهِ حجابی نیست "مُحَمَّدٌ حِجَابُ اللهِ الاَکبَرُ" پس معنای حدیث "مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ" به این برمیگردد که اگر کسی، نفس خودش را یعنی حقیقت خودش را بشناسد به شناخت حق تعالی نایل میشود. هرچه که آن حقیقت، بهتر و بیشتر و دقیقتر، خودی نفس را نشان بدهد، معرفت نفس، تام تر خواهد بود. آنچه که واسطه افاضه و ایجاد نفس است یعنی تمامیت نفس و حقیقت والاتر نفس است پس شناخت او، شناخت حقیقت اصلی نفس است و با شناخت آن حقیقت اصلی، به بالاترین مرتبه شناخت حق تعالی میرسد. این معنا را در آیه شریفه : "اَلنَّبِيُّ أَوْلىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ" بیان فرموده توضیح اینکه این اولویت، به حسب وجود و اصل همه اولویت های دیگر است و اگر این اولویت نبود آن اولویت های دیگر هم معنا نداشت. یعنی حقیقت محمدیه ص از جهت وجود به خود مومنین اولویت و تقدم دارد. پس نفس و حقیقت و تمامیت این مومنین به حقیقت نبوی است و اگر مومنین میخواهند به معرفت الله برسند باید تمامیت و نفس خودشان را بشناسند که نفس خودشان یعنی حقیقت اصلی خودشان که منشا وجودشان است همان حقیقت ختمی مرتبت است و اگر به این شناخت نرسید مرتبه عالی معرفت حق تعالی میسر نميشود. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
النبوّة هی اخبار عن حقایق الاهیة عن معرفة ذات الحق و اسمائه و صفاته احکامه و هی علی قسمین: نبوة التعریف و نبوة التشریع فالاولی هی انباء عن معرفة الذات و الصفات و الاسماء و الثانیة جمیع ذلک مع تبلیغ و الاحکام و التادیب بالاخلاق و التعلیم بالحکمة و القیام بالسیاسة و تخص هذة بالرسالة نبوت از حقایق الهیه خبر میدهد به صورت شناخت ذات حق و اسما و صفات و احکامش و بر دو قسم است : نبوت تعریف و نبوت تشریع نخست از شناخت ذات و صفات و اسما خبر میدهد و مرحله دوم همه آنها به اضافه تبلیغ احکام و تادیب به اخلاق و تعیین کلمات قیام به سیاست و ... و این این امر به رسالت اختصاص دارد . ملاعبدالرزاق کاشانی 💐عید سعید مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر همه مسلمانان تبریک و شادباش💐 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آغاز پذیرش مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد مقدس برای سال تحصیلی 1402-1401 🔴 ویژه دانشجویان نخبه‌ی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری 🔶 مدرسه تمدنی - طلبه آرمانی 🔶 تربیت طلاب عالم، متخلق و مجاهد ⬅️ اساتید مبرز و متخلق ⬅️ فضایی آرام و معنوی ⬅️ برنامه های کارآمد علمی و فرهنگی ✅ نزدیک‌ترین مکان به حرم مطهر امام رضا علیه السلام 📌 مشهد مقدس ابتدای خیابان شهید نواب صفوی جنب حرم مطهر رضوی(علیه السلام) 📞 شماره تماس : 09158514962 - 05133658284 💠 ادمین پذیرش : @Hmohammadpour 🔰 جهت آشنایی با مدرسه به آدرس های زیر مراجعه فرمایید: 🌐 http://magk.ir 🌐 https://eitaa.com/pazire1_2magk 🔰 جهت ثبت نام ، ورود به سایت حوزه علمیه خراسان ،قسمت ثبت نام و پذیرش ،انتخاب مدرسه علمیه عباسقلی خان به عنوان اولویت اول . 🌐https://hozehkh.com
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و عَلی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّه العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَهِ دائرهِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحه کِتابِ الشهاده ، والی وِلایه السِیاده ، الاحدیه الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِه الکُلیَّه الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامهِ ، صاحِبِ العَلامهِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، ُلغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
قَالَ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ الْقُرَشِيُّ وَ حَدَّثَنِي الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ ع أَنَّ أَهْلَ الْبَصْرَةِ كَتَبُوا إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع يَسْأَلُونَهُ عَنِ الصَّمَد فَكَتَبَ إِلَيْهِمْ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* أَمَّا بَعْدُ فَلَا تَخُوضُوا فِي الْقُرْآنِ وَ لَا تُجَادِلُوا فِيهِ وَ لَا تَتَكَلَّمُوا فِيهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ مَنْ قَالَ فِي الْقُرْآنِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدْ فَسَّرَ الصَّمَدَ فَقَالَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ ثُمَّ فَسَّرَهُ فَقَالَ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ لَمْ يَلِدْ لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ كَثِيفٌ كَالْوَلَدِ وَ سَائِرِ الْأَشْيَاءِ الْكَثِيفَةِ الَّتِي تَخْرُجُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ وَ لَا شَيْ‏ءٌ لَطِيفٌ كَالنَّفْسِ وَ لَا يَتَشَعَّبُ مِنْهُ الْبَدَوَاتُ كَالسِّنَةِ وَ النَّوْمِ وَ الْخَطْرَةِ وَ الْهَمِّ وَ الْحَزَنِ وَ الْبَهْجَةِ وَ الضَّحِكِ وَ الْبُكَاءِ وَ الْخَوْفِ وَ الرَّجَاءِ وَ الرَّغْبَةِ وَ السَّأْمَةِ وَ الْجُوعِ وَ الشِّبَعِ تَعَالَى أَنْ يَخْرُجَ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ وَ أَنْ يَتَوَلَّدَ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ كَثِيفٌ أَوْ لَطِيفٌ- وَ لَمْ يُولَدْ لَمْ يَتَوَلَّدْ مِنْ شَيْ‏ءٍ وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ شَيْ‏ءٍ كَمَا يَخْرُجُ الْأَشْيَاءُ الْكَثِيفَةُ مِنْ عَنَاصِرِهَا كَالشَّيْ‏ءِ مِنَ الشَّيْ‏ءِ وَ الدَّابَّةِ مِنَ الدَّابَّةِ وَ النَّبَاتِ مِنَ الْأَرْضِ وَ الْمَاءِ مِنَ الْيَنَابِيعِ وَ الثِّمَارِ مِنَ الْأَشْجَارِ وَ لَا كَمَا يَخْرُجُ الْأَشْيَاءُ اللَّطِيفَةُ مِنْ مَرَاكِزِهَا كَالْبَصَرِ مِنَ الْعَيْنِ وَ السَّمْعِ مِنَ الْأُذُنِ وَ الشَّمِّ مِنَ الْأَنْفِ وَ الذَّوْقِ مِنَ الْفَمِ وَ الْكَلَامِ مِنَ اللِّسَانِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ التَّمَيُّزِ مِنَ الْقَلْبِ وَ كَالنَّارِ مِنَ الْحَجَرِ لَا بَلْ هُوَ اللَّهُ الصَّمَدُ الَّذِي لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ وَ لَا فِي شَيْ‏ءٍ وَ لَا عَلَى شَيْ‏ءٍ مُبْدِعُ الْأَشْيَاءِ وَ خَالِقُهَا وَ مُنْشِئُ الْأَشْيَاءِ بِقُدْرَتِهِ يَتَلَاشَى مَا خَلَقَ لِلْفَنَاءِ بِمَشِيَّتِهِ وَ يَبْقَى مَا خَلَقَ لِلْبَقَاءِ بِعِلْمِهِ فَذَلِكُمُ اللَّهُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ- عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِ- وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ. وهب بن وهب قرشى گفت كه حديث كرد مرا حضرت صادق جعفر بن محمد از پدرش حضرت باقر از پدرش : كه اهل بصره عريضه بحضرت حسين بن على نوشتند و او را از معنى صمد سؤال ميكردند پس حضرت بسوى ايشان نوشت كه‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ اما بعد پس در قرآن فرو مرويد و در آن مجادله و گفتگو نكنيد و بدون علم در آن سخن مگوئيد چرا كه از جدم رسول خدا شنيدم كه ميفرمود هر كه در قرآن بدون علم چيزى بگويد جاى خود را مهيا گرداند در آتش دوزخ و از آن جاى بگيرد و منزل گزيند و بداند كه از اهل جهنم است و بدرستى كه خداى سبحانه صمد را تفسير فرموده و فرموده كه‌ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ بعد از آن آن را تفسير فرموده و فرموده كه‌ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ يعنى نزاد و زاده نشد و نبود او را هيچ كس مانند و همتا و حضرت فرمود لم يلد يعنى چيز كثيفى از او بيرون نيامده چون فرزند و سائر چيزهاى كثيفى كه از آفريدگان بيرون مى‌آيد و نه چيز لطيفى چون نفس و عوارضات كه پديد مى‌آيد از او منشعب و پراكنده نميشوند چون پينكى و خواب و انديشه كه در دل در آيد و غم و اندوه و خوشحالى و خنده و گريه و ترس و اميد و رغبت و دلتنگى و گرسنگى و سيرى و خدا از آن برتر است كه چيزى از او بيرون آيد و آنكه چيز كثيف يا لطيفى از او متولد شود و لم يولد يعنى از چيزى متولد نشده و از چيزى بيرون نيامده چنان كه چيزهاى كثيف از اصلهاى خود بيرون مى‌آيند چون چيزى از چيزى و حيوان از حيوان و گياه از زمين و آب از چشمها و ميوه‌ها از درختها و نه چنان كه چيزهاى لطيف از مركزهاى خرد بيرون مى‌آيند چون ديدن از چشم و شنيدن از گوش و بوئيدن از بينى و چشيدن از دهان و سخن از زبان و شناختن و تميز دادن از دل و چون‌ آتش از سنگ نه بلكه او خداى صمديست كه نه از چيزى است و نه در چيزى و مخترع چيزها است و آفريننده آنها و پديد آورنده چيزها است بقدرت خويش كه آنچه از براى فناء و نيستى آفريده بخواستش از هم ميپاشند و آنچه از براى بقاء و ماندن خلق كرده بعلمش باقى ميماند پس اين خداى صمديست كه نزاده و زاده نشده و داناى نهان و آشكار و بزرگيست صاحب برترى و هيچ كس او را همتا نبوده و نخواهد بود. التوحید صفحه ۹۱
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابولفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت ، روحِ جَسَد الإمامهِ ، شَمسِ الشّهامه ، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ ، حَلٍّ تَعْمیَه الإختِراعِ ، سِرِّ اللهِ فی الوُجودِ ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ ، الحُجَّهِ القاطِعَه ، و الدُّرَّهِ اللّامِعَه ، ثَمَرهِ شَجَرهِ طوبی القُدسیّه ، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادهِ ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العباده ، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین ،زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام. 🌺میلاد سید الساجدین امام علی بن حسین علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد🌺 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
❓ این که فلاسفه میفرمایند: اراده خداوند عَزَّوَجَلَّ در طول اراده انسان است به چه معناست؟ ۱. ما اراده میکنیم و خدا تحقق آن فعل را به تبع اراده ی ما، اراده میکند؟( اراده خدا تابع اراده‌ی ماست) ۲. اراده ی ما تابعی از اراده ی خداست. یعنی خدا میخواهد که ما با اختیار خودمان فلان فعل را انجام دهیم.( پس در نتیجه بین اراده ی ما و فعلمان هیچ واسطه ای نیست) کدام یک صحیح است؟ 📝متن پاسخ استاد: وِزان اراده مثل وِزان وجود است همانطور که میگوییم وجود ما در طول وجود خداوند است ولی معنایش این نیست که وجود ما جزئی از وجود خداوند و یا وجود خداوند جزئی از وجود ما باشد رابطه علت و معلول دارد. همچنین صفات ما _مثل اراده_ در طول صفات صفات حق تعالی است که بنا به توضیحات پرسشگر مورد دوم صحیح است. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
❓پرسش: 🔴 سیر تحصیل فلسفه و عرفان چگونه است؟ ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
❓پرسش: 🔴 سیر تحصیل فلسفه و عرفان چگونه است؟ #پرسش_و_پاسخ #متن ایتا تلگرام
📝متن پاسخ استاد: با سلام نظر من ، همان نظر اساتید گذشته و سنت اصیل رایج در حوزه‌های علوم عقلی است و به هیچ وجه تخلف از آن را روا نمیدانم. این سیر برای کسی پیشنهاد میشود که بطور تخصصی میخواهد فلسفه و عرفان بخواند: بعد از مقدمات ادبیات عرب و منطق در حد مظفر، یک کتاب متقن فارسی در حد آشنایی با فلسفه سپس خلاصه بدایه الحکمه یا خود بدایه سپس شرح منظومه سپس اسفار. برای عرفان، بعد از اتمام شرح منظومه (آخر الهیات)، میتوان با تمهید القواعد یا اشعه اللمعات یا رساله توحید و نبوت و ولایت قیصری شروع کرد سپس مقدمه قیصری بر شرح فصوص و سپس فصوص با شرح قیصری یا شرح جامی و نهایتا مفتاح الغیب قونوی با شروحش چند نکته مهم: اول در هیچ مقطعی، نباید عرفان بدون فلسفه خوانده شود دوم مطالعه منظم و مباحثه، شرط ضروری تحصیل است سوم استاد باید خود، معانی معقول را وجدان کرده باشد تا کلام وی موثر در نفس شاگرد باشد وگرنه به صرف حفظ اصطلاحات، کسی مدرس حکمت نمیشود و کلامش مانند جسد بدون روح میماند در همه مراحل، در عین تلاش، طلب توفیق و استعانت از حق تعالی و مجاری فیض و باطن اولیاء، ممد همت و موثر حقیقی است. ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلَی سِرِ الأسرارِ العَلیَّه و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّهِ ، مِعراجِ العُقُولِ ، مَوصِلِ الأصولِ ، قُطبِ رِحَی الوُجودِ ، مَرکَزِ دایِرَهِ الشُّهودِ ، کَمالِ النَّشأهِ و مَنشَأِ الکَمالِ ، جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال، الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّهِ ، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّهِ ، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّهِ ، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّهِ ، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ، الإسمِ الأعظَم الإلهی ، الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّهِ ، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّهِ ، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّهِ ، نارِ شَجَرَهِ النّاسوتیَّهِ ، نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ، غایهِ البَشَرِ، أبی الوَقتِ ، مَولَی الزَّمانِ ،الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ، أبی القاسِمِ مُحَمَّدِ بن الحَسَن ، علیه الصَّلوه و السّلام.
وَ قَدْ رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ : أَنَّهُ قَالَ لِعَلِيٍّ سَبْعَةَ عَشَرَ اِسْماً فَقَالَ اِبْنُ عَبَّاسٍ أَخْبِرْنَا مَا هِيَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَقَالَ اِسْمُهُ عِنْدَ اَلْعَرَبِ عَلِيٌّ وَ عِنْدَ أُمِّهِ حَيْدَرَةُ وَ فِي اَلتَّوْرَاةِ إِلْيَا وَ فِي اَلْإِنْجِيلِ بريا وَ فِي اَلزَّبُورِ قريا وَ عِنْدَ اَلرُّومِ بظرسيا وَ عِنْدَ اَلْفُرْسِ نَيْرُوزُ وَ عِنْدَ اَلْعَجَمِ شميا وَ عِنْدَ اَلدَّيْلَمِ فريقيا وَ عِنْدَ الكرور شيعيا وَ عِنْدَ اَلزِّنْجِ حيم وَ عِنْدَ اَلْحَبَشَةِ تَبِيرُ وَ عِنْدَ اَلتُّرْكِ حميرا وَ عِنْدَ اَلْأَرْمَنِ كِرْكِرُ وَ عِنْدَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّحَابُ وَ عِنْدَ اَلْكَافِرِينَ اَلْمَوْتُ اَلْأَحْمَرُ وَ عِنْدَ اَلْمُسْلِمِينَ وَعْدٌ وَ عِنْدَ اَلْمُنَافِقِينَ وَعِيدٌ وَ عِنْدِي طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ وَ هُوَ جَنْبُ اَللَّهِ وَ نَفْسُ اَللَّهِ وَ يَمِينُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَوْلُهُ وَ يُحَذِّرُكُمُ اَللّٰهُ نَفْسَهُ وَ قَوْلُهُ بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشٰاءُ الفضائل لإبن شاذان , جلد۱ , باب وَ فِي ذِكْرِ اَللَّوْحِ اَلْمَحْفُوظِ اَلَّذِي نَزَلَ بِهِ جَبْرَئِيلُ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَا يَنْفَعُ لِلْمُسْتَبْصِرِينَ، صفحه۱۷۵ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
وَ قَدْ رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ : أَنَّهُ قَالَ لِعَلِيٍّ سَبْعَةَ عَشَرَ اِسْماً فَقَالَ اِبْنُ عَب
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند برای عَلِي هفده نام است. اسم او نزد عَرَب، عَلِيّ است و نزد مادرش: حَيْدَر، و در تورات : إِلْيَا و در انجيل: بريا و در زبُور: قريا و نزد رومیان: بظرسيا و نزد فارس: نوروز است وَ نزد [سایر] عَجَم: شميا و نزد ديْلَم: فريقيا و نزد كرور: شيعيا و نزد زنگیان: حيم و نزد حَبَشَیان: تَبِير و نزد ترك: حميرا و نزد اَرْمَن: كِرْكِر وَ نزد مؤمِنِين: سحَاب وَ نزد کفار: مرگ سرخ و نزد مسْلِمِين: وَعْد وَ نزد مُنَافِقِين: وَعِيد است و نزد من: طَاهِر مُطَهَّر است. او جَنْبُ اَللَّهِ [از جانب خداوند] وَ نَفْسُ اَللَّهِ وَ دست خداوند است و او قول خداست که فرمود: وَ يُحَذِّرُكُمُ اَللّٰهُ نَفْسَهُ و قولش که فرمود: بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشٰاءُ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
⬛️ پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی (ره) 📆باز نشر به مناسبت سوم فروردین سالگرد درگذشت حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی (ره) https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
سوم فروردین سالروز عروج روح بلند سید الحکماء الاحرار حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی از تنگای عالم خاک گرامی باد بسط فلسفه در حوزه علمیه مشهد و قوت علمی گروه فلسفه دانشگاه رضوی ثمره بنایی است که آن بزرگ مرد آزاده وارسته پایه گذاری فرمود. شایسته است همه اساتید و دانشجویان حکمت و عرفان، خاصه دانش آموختگان در دانشگاه رضوی، به صلوات و دعا و قرائت آیاتی از قرآن کریم، اندکی از دین خود به آن عزیز را ادا نمایند سيد محمد موسوی https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
ز مشرق تا به مغرب گر امامست امیرالمؤمنین حیدر تمامست گرفته این جهان زخم سنانش گذشته زان جهان وصف سه نانش چو در سر عطا اخلاص او راست سه نان را هفده آیة خاص او راست ترا گر تیر باران بر دوامست علیُّ جُنّةُ جُنّة تمامست پیمبر گفتش ای نور دو دیده ز یک نوریم هر دو آفریده چنان در شهر دانش باب آمد که جَنّت را بحق بوّاب آمد عطار نیشابوری https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
💐 میلاد کریم آل طه حضرت امام حسن مجتبی بر همه مسلمین تبریک و شادباش 💐 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
💐 میلاد کریم آل طه حضرت امام حسن مجتبی بر همه مسلمین تبریک و شادباش 💐 #امام_حسن https://t.me/mus
🔴مکاتبه و پرسش حسن بصری از امام حسن مجتبی علیه السلام درباره قضا و قدر و پاسخ آن امام فرزانه 📝 كَتَبَ اَلْحَسَنُ اَلْبَصْرِيُّ إِلَى اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَمَّا بَعْدُ فَأَنْتُمْ أَهْلُ بَيْتِ اَلنُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ اَلْحِكْمَةِ وَ إِنَّ اَللَّهَ جَعَلَكُمُ اَلْفُلْكَ اَلْجَارِيَةَ فِي اَللُّجَجِ اَلْغَامِرَةِ يَلْجَأُ إِلَيْكُمُ اَللاَّجِئُ وَ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِكُمُ اَلْقَالِي مَنِ اِقْتَدَى بِكُمُ اِهْتَدَى وَ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْكُمْ هَلَكَ وَ غَوَى وَ إِنِّي كَتَبْتُ إِلَيْكَ عِنْدَ اَلْحَيْرَةِ وَ اِخْتِلاَفِ اَلْأُمَّةِ فِي اَلْقَدَرِ فَتُفْضِي إِلَيْنَا مَا أَفْضَاهُ اَللَّهُ إِلَيْكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَنَأْخُذَ بِهِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ كَمَا ذَكَرْتَ عِنْدَ اَللَّهِ وَ عِنْدَ أَوْلِيَائِهِ فَأَمَّا عِنْدَكَ وَ عِنْدَ أَصْحَابِكَ فَلَوْ كُنَّا كَمَا ذَكَرْتَ مَا تَقَدَّمْتُمُونَا وَ لاَ اِسْتَبْدَلْتُمْ بِنَا غَيْرَنَا وَ لَعَمْرِي لَقَدْ ضَرَبَ اَللَّهُ مَثَلَكُمْ فِي كِتَابِهِ حَيْثُ يَقُولُ أَ تَسْتَبْدِلُونَ اَلَّذِي هُوَ أَدْنىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ هَذَا لِأَوْلِيَائِكَ فِيمَا سَأَلُوا وَ لَكُمْ فِيمَا اِسْتَبْدَلْتُمْ وَ لَوْ لاَ مَا أُرِيدُ مِنَ اَلاِحْتِجَاجِ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَصْحَابِكَ - مَا كَتَبْتُ إِلَيْكَ بِشَيْءٍ مِمَّا نَحْنُ عَلَيْهِ وَ لَئِنْ وَصَلَ كِتَابِي إِلَيْكَ لَتَجِدَنَّ اَلْحُجَّةَ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَصْحَابِكَ مُؤَكَّدَةً حَيْثُ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى اَلْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لاٰ يَهِدِّي إِلاّٰ أَنْ يُهْدىٰ فَمٰا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ فَاتَّبِعْ مَا كَتَبْتُ إِلَيْكَ فِي اَلْقَدَرِ فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَ شَرِّهِ فَقَدْ كَفَرَ وَ مَنْ حَمَلَ اَلْمَعَاصِيَ عَلَى اَللَّهِ فَقَدْ فَجَرَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يُطَاعُ بِإِكْرَاهٍ وَ لاَ يُعْصَى بِغَلَبَةٍ وَ لاَ يُهْمَلُ اَلْعِبَادُ مِنَ اَلْمَلَكَةِ وَ لَكِنَّهُ اَلْمَالِكُ لِمَا مَلَّكَهُمْ وَ اَلْقَادِرُ عَلَى مَا أَقْدَرَهُمْ فَإِنِ اِئْتَمَرُوا بِالطَّاعَةِ لَمْ يَكُنْ عَنْهَا صَادّاً مُثَبِّطاً وَ إِنِ اِئْتَمَرُوا بِالْمَعْصِيَةِ فَشَاءَ أَنْ يَحُولَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَا اِئْتَمَرُوا بِهِ فَعَلَ وَ إِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَلَيْسَ هُوَ حَمَلَهُمْ عَلَيْهَا وَ لاَ كَلَّفَهُمْ إِيَّاهَا جَبْراً بَلْ تَمْكِينُهُ إِيَّاهُمْ وَ إِعْذَارُهُ إِلَيْهِمْ طَرَّقَهُمْ وَ مَكَّنَهُمْ فَجَعَلَ لَهُمُ اَلسَّبِيلَ إِلَى أَخْذِ مَا أَمَرَهُمْ بِهِ وَ تَرْكِ مَا نَهَاهُمْ عَنْهُ وَ وَضَعَ اَلتَّكْلِيفَ عَنْ أَهْلِ اَلنُّقْصَانِ وَ اَلزَّمَانَةِ وَ اَلسَّلاَمُ . حسن بصرى نامه‌اى به امام حسن عليه السّلام) نوشت به اين مضمون شما خاندان نبوت و معدن حكمت هستيد.شما را خداوند كشتى سيار در درياهاى ژرف قرار داده پناه بى‌پناهان هستيد و به ريسمان نجات شما چنگ مى‌زند تندرو.هر كه پيرو شما شود هدايت مى‌يابد هر كه تخلف جويد هلاك مى‌شود من اين نامه را براى شما نوشتم موقعى كه امت حيران و سرگردان در مسأله قضا و قدرند از شما تقاضا دارم آنچه خداوند به شما ارزانى داشته از علوم براى ما بگشائيد تا راهنماى اعتقاد ما شود. امام حسن عليه السّلام) در جوابش نوشت همان طورى كه ذكر كردى ما خاندان پيامبر مورد لطف خدا و اولياى او هستيم اما اگر ما در نزد تو و يارانت چنان كه نوشته‌اى مى‌بوديم بر ما مقدم نمى‌شديد و ديگرى را بر ما مقدم نمى‌داشتيد.خداوند مثال شما را در قرآن زده مى‌فرمايد« أَ تَسْتَبْدِلُونَ‌ اَلَّذِي هُوَ أَدْنىٰ‌ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ »اين مربوط‍‌ به اولياء و دوستان قسمت در سؤالى كه كرده‌اند و مثالى نيز براى تو اگر نمى‌خواستم اين احتجاج و استدلال را با تو و اصحابت بنمايم هرگز جواب تو را در اين سؤال نمى‌دادم.وقتى نامه مرا دريافت كنى حجت بر تو و يارانت دامن گير خواهد شد كه خداوند در اين آيه مى‌فرمايد« أَ فَمَنْ‌ يَهْدِي إِلَى اَلْحَقِّ‌ أَحَقُّ‌ أَنْ‌ يُتَّبَعَ‌ أَمَّنْ‌ لاٰ يَهِدِّي إِلاّٰ أَنْ‌ يُهْدىٰ‌ فَمٰا لَكُمْ‌ كَيْفَ‌ تَحْكُمُونَ‌ ».
استاد سید محمد موسوی
🔴مکاتبه و پرسش حسن بصری از امام حسن مجتبی علیه السلام درباره قضا و قدر و پاسخ آن امام فرزانه 📝 كَتَ
پيرو آنچه در مورد قدر مى‌نويسم باش كه هر كس ايمان به قدر نداشته باشد چه خير و چه شر آن كافر است و هر كه گناه را به گردن خدا بياندازد فاجر است.هرگز خداوند بزور مردم را به اطاعت خويش وانداشته و به زور به معصيت وادار نكرده و آنها را به خود وانگذاشته است اما مالك تمام نيروهائى است كه در اختيار مردم قرار داده و قادر بر تمام قدرتهائى است كه به ايشان سپرده اگر راه اطاعت و بندگى را سپردند مانع آنها نخواهد شد و بازشان نمى‌دارد.اگر به معصيت تصميم گرفتند در صورتى كه بخواهد ممكن است بين آنها و عمل خلاف فاصله شود(و نگذارد آلوده به معصيت شوند)اگر چنين كارى را نكرد آنها را وادار به معصيتشان نكرده و نه به زور دچار چنين عملى نموده. خداوند به آنها قدرت انجام چنين كارى را داده و راهى برايشان گشوده و تمكن انجام عمل(و ترك آن را به ايشان داده)راه به انجام امر و ترك معصيت در آنها مقرر كرده.تكليف را از كسانى كه نقص بدنى دارند و قدرت انجام ندارند يا زمين‌گير هستند برداشته و السلام. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۱۰ , صفحه۱۳۶ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
حقیقت لیلة القدر.m4a
21.47M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش اول ✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند. ❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟ 🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم 🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق 🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا 🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است 🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔸شب قدر در عالم طبیعت ❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست! ✅پاسخ: 1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است 🔸فنای در مقام فعل 2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅ بیان نورانی حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب از صفات خداوند در خطبه ۱۵۲ نهج البلاغه https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅ امیرالمومنین در بیان صفات خداوند عز وجل میفرمایند: الْحَمْدُ لِلَّهِ الدَّالِّ عَلَى وُجُودِهِ بِخَلْقِهِ، وَ بِمُحْدَثِ خَلْقِهِ عَلَى أَزَلِيَّتِهِ، وَ بِاشْتِبَاهِهِمْ عَلَى أَنْ لَا شَبَهَ لَهُ. لَا تَسْتَلِمُهُ الْمَشَاعِرُ وَ لَا تَحْجُبُهُ السَّوَاتِرُ، لِافْتِرَاقِ الصَّانِعِ وَ الْمَصْنُوعِ وَ الْحَادِّ وَ الْمَحْدُودِ وَ الرَّبِّ وَ الْمَرْبُوبِ. الْأَحَدِ بِلَا تَأْوِيلِ عَدَدٍ، وَ الْخَالِقِ لَا بِمَعْنَى حَرَكَةٍ وَ نَصَبٍ، وَ السَّمِيعِ لَا بِأَدَاةٍ، وَ الْبَصِيرِ لَا بِتَفْرِيقِ آلَةٍ، وَ الشَّاهِدِ لَا بِمُمَاسَّةٍ، وَ الْبَائِنِ لَا بِتَرَاخِي مَسَافَةٍ، وَ الظَّاهِرِ لَا بِرُؤْيَةٍ، وَ الْبَاطِنِ لَا بِلَطَافَةٍ. بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ بِالْقَهْرِ لَهَا وَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا، وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِالْخُضُوعِ لَهُ وَ الرُّجُوعِ إِلَيْهِ. مَنْ وَصَفَهُ فَقَدْ حَدَّهُ، وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ، وَ مَنْ عَدَّهُ فَقَدْ أَبْطَلَ أَزَلَهُ، وَ مَنْ قَالَ كَيْفَ فَقَدِ اسْتَوْصَفَهُ، وَ مَنْ قَالَ أَيْنَ فَقَدْ حَيَّزَهُ. عَالِمٌ إِذْ لَا مَعْلُومٌ، وَ رَبٌّ إِذْ لَا مَرْبُوبٌ، وَ قَادِرٌ إِذْ لَا مَقْدُورٌ. ستايش خداوندى را كه آفريدگانش بر وجود او راهنماينده اند و چون جامه حدوث بر تن دارند، كه پديد مى آيند و از ميان مى روند، بر ازلى بودنش دلالت دارند. و شباهتشان به يكديگر نشان بى همتايى اوست. حواس ما، حقيقت ذات او نتواند شناخت و، هيچ پرده اى مستورش نتواند داشت، زيرا فرق است ميان آنكه صانع است و آنچه مصنوع است و ميان آنچه محدود كننده است و آنچه محدود شونده و ميان آنچه پرورنده است و آنچه پرورش مى يابد. خداوند، يكى است، ولى نه به تعبير عددى، آفريننده است ولى نه با حركت يا تحمل رنج. شنواست، بى آنكه ابزار شنواييش باشد. بيناست، نه بدان گونه كه ديده از هم بگشايد. حاضر است نه اين كه با چيزى مماس باشد و جدا از هر چيزى است نه اين كه ميانشان مسافتى باشد. آشكار است نه به ديدن و نهان است نه سبب لطافت. از چيزها جداست زيرا هر چيزى مقهور او و به قدرت اوست. هر چيزى غير اوست، كه همه در برابر او خاضع اند و به سوى او باز مى گردند. هر كس وصفش كند محدودش كرده و آنكه محدودش كند او را بر شمرده است و هر كه بر شماردش ازليّتش را باطل كرده است. هر كه بگويد كه خدا چگونه است، خواسته كه وصفش كند و هر كه بگويد خدا در كجاست براى او مكانى قائل شده. عالم بود، آن گاه كه معلومى نبود، آفريننده بود، آن گاه كه آفريده اى نبود. توانا بود، آن گاه كه چيزى نبود كه تواناييش را با او سنجد. نهج البلاغه، خطبه ۱۵۲ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b