eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
285 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
📖بیان استاد سید محمد موسوی درباره اسماء و صفات الهی از دید عرفا 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۷ رمضان سالگرد رحلت شیخ اکبر محی الدین ابن عربی ایتا تلگرام
📖بیان استاد سید محمد موسوی درباره اسماء و صفات الهی از دید عرفا 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۷ رمضان سالگرد رحلت شیخ اکبر محی الدین ابن عربی به حسب اصطلاح رائج، عرفا وقتي از صفات و اسما الهی، سخن ميگويند مقصودشان نحوه اي از ظهورات حق تعالي است همانطور كه در مورد سائر مخلوقات ميگويند که تجلیات الهی است ولی عين ذات نيستند و خارج از ذات هم نيستند. توضیح بیشتر اینکه بر اساس مبانی فلسفی، خداوند دو گونه مخلوق عینی دارد : یکی طبیعي مادي و دیگری مجردات تقسيم مخلوق به مجرد و مادي به اعتبار دو مرتبه از وجودات است و اين دو مرتبه باعث ميشود ما در مرتبه ادراكات حسي يكي از نحوه ها را نيابيم . عارف ميگويد آنچه حکیم و متکلم، معلول و مخلوق مینامند نحوه های تجلی حق اند. علاوه بر دو نحوه تجلی مذکور (یعنی: الف)محسوس يا مادي ب) نا محسوس يا مجرد كه فلاسفه به ادله ي عقلي ، آن را اثبات ميكنند) یک نحوه تجلی دیگر نیز هست که اسما و صفات الهی مینامیم، كه بر اين مرتبه، دليل عقلي بر اساس مبانی مشهور فلاسفه مشاء، نيست بلکه شهودي است . به دو دسته از اين سه نحوه تجلی، مخلوق یا مجعول خارجي ميگوييم و به يك مرتبه مجعول خارجي گفته نميشود كه همان اسما است، زیرا جعل مربوط به مرتبه اي است كه مجعول خود را بيابد ولي اسما و صفات در مرتبه اي هستند كه خود را نميابند. اين نيافتن خود، به سبب نقص آنها نيست بلكه به سبب شدت تجلي و قرب به خداوند است به طوری که غیری در آن مراتب نیست که حق تعالی، آن را بيابد اما در مراتب متنزل، حق تعالی، غير خود را ميابد (الیته غیر به حسب تعین) و اين يافتن حق، خود را در مرتبه اغيار، همان خودي ما است یعنی ما که خود را ميابيم، در واقع، خداوند خود را در صورت ما ميابد . اينكه من خودم را ادراك ميكنم يعني اولا "من" را اثبات ميكنم كه خود را میابد، و ثانیا این "من" امثال خود و سایر اشیا را نیز ادراك ميكند هر دوی این یافت (یافت خود و یافت دیگران) در واقع، ادراك خداوند است خودش را به حسب مظاهرش. حال اگر در اين چيزي كه "من" خودم را به عنوان خودی خودم ميابم ، خدا را دیدم واقع را دیده ام و کمال است و گرنه حجاب است، واقع اين است كه من به ادراك حق، خود را ميابم . این گونه نقص و حجاب، در اسما نیست به سبب قرب مفرط به مقام ذات. در مرتبه تجلي اسمائي و صفاتي كثرتي هست كه با کثرت مراتب مادون متفاوت است، كثرت در آن مرتبه، مقهور وحدت ذات است و هرچه تنزل از آن مرتبه بيشتر شود احكام كثرت غلبه ميكند، اگرچه، هم مراتبي كه احكام كثرت بر آن غلبه ميكند و هم مراتبي كه مقهور وحدت اند، همه ، تجلي خداوند و محاط به ذاتند. مثل آنچه كه در فلسفه گفته ميشود هر معلولي محاط به علت بالاتر است تا نهايتا در سلسله علل به عقل اول ميرسد. در زبان عرفاني از علت و معلول سخن نميگوييم بلكه به تجلي تعبير ميكنيم . مراتب عالم اجسام تا مثال و عقل و جبروت كه در فلسفه مخلوق و مجعول است در عرفان تجلي است به علاوه يك مرتبه ديگر كه مرتبه تجليات اسمائي و صفاتي است پس در عرفان، دامنه تجليات الهی گسترش پيدا كرده است. هرچند اين مرتبه به حسب اصطلاح تجلي هستند اما با آن مراتبي كه به آن ها مجعول ميگويند فرق دارند چراكه وجدان خود و نيافتن خداوند عين حجاب است . تمام اين مراتب تجليات، مسبوق به ذات است. اینجا باید بین علم ذاتی و علم به عنوان صفت و اسم، فرق گذاشت. آنچه از آن به عنوان كمال مطلق ياد ميكنيم مثل حيات مطلق ، علم مطلق یا به عبارت دیگر علم و قدرت ذاتي این، همان ذات است كه وجود نامحدود است همان وجود مطلق لابشرط مقسمي ، علم لابشرط مقسمی است قدرت لابشرط مقسمی است ، چه بگويي وجود لابشرط مقسمي، علم ذاتي، عنقا مُغرِب ، احدیت ذاتیه، همه اشاره به غیب ذات دارد، مانند آنچه در فلسفه و كلام اماميه است كه صفات عين ذاتند. البته متكلم و فيلسوف، مرتبه احدیت وصفی و واحديت را نميشناسد. او وقتي ميگويد صفت علم اشاره ميكند به همين فهمي که از علم داريم و به عنوان كمال میشناسيم. بعد ميگوييم خالق اين كمال، آيا خودش اين كمال را دارد يا نه ؟ البته كه بايد داشته باشد. حال نسبت خداوند با اين كمال چيست؟ كمال خداوند آيا غير از اصل ذات است؟ اشعري ميگويد بله صفات غير از اصل ذاتند و معتزلي هم به كلي صفات را انكار ميكند اما فيلسوف و متكلم اماميه آن را عين ذات ميدانند . عارف ميگويد آنچه كه كمال ذاتي است عين ذات خداوند است اما اين كمال، ظهوراتی دارد كه اولين مرتبه بروز و ظهور این كمال، مرتبه احدیت و واحدیت است که در این مرتبه اخیر، صفات و اسما ظهور دارند. ایتا تلگرام
تفسیر سوره واقعه 26.mp3
16.15M
🎙تفسیر سوره واقعه 📎 جلسه بیست و ششم 💡صوت پایانی ایتا تلگرام
یکی را شنیدم از پیران مربی که مریدی را همی‌گفت: ای پسر! چندان که تعلق خاطر آدمیزاد به روزیست اگر به روزی‌ده بودی به مقام از ملائکه در گذشتی. فراموشت نکرد ایزد در آن حال که بودی نطفهٔ مدفون و مدهوش روانت داد و طبع و عقل و ادراک جمال و نطق و رای و فکرت و هوش ده انگشتت مرتب کرد بر کف دو بازویت مرکب ساخت بر دوش کنون پنداری ای ناچیز همت که خواهد کردنت روزی فراموش گلستان سعدی، در تاثیر تربیت، حکایت هفتم یکم اردیبهشت، بزرگداشت شیخ اجل ایتا تلگرام
اللَّهُمَّ مَنْ تَهيَّأَ فِي هذا اليَوْمِ أَوْ تَعَبَّأ أَوْ أَعَدَّ وَاسْتَعَدَّ لِوِفادَةٍ إِلى مَخْلُوقٍ رَجاءَ رِفْدِهِ وَنَوافِلِهِ وَفَواضِلِهِ وَعطاياهُ فَإِنَّ إِلَيْكَ يا سَيِّدِي تَهْيِئَتِي وَتَعْبِئَتِي وَإِعْدادِي وَاسْتِعْدادِي رَجاءَ رَفْدِكَ وَجَوائِزِكَ وَنَوافِلِكَ وَفَواضِلِكَ وَفَضائِلِكَ وَعَطاياكَ وَقَدْ غَدَوْتُ إِلى عِيْدٍ مِنْ أَعْيادِ اُمَّةِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ الله عَلَيْهِ وَعَلى آلِهِ وَلَمْ أَفِدْ إِلَيْكَ اليَوْمَ بِعَمَلٍ صالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ ، وَلا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ أَمَّتُه ، وَلكِنْ أَتَيْتُكَ خاضِعاً مُقِرّاً بِذُنُوبِي وَإِسآَتِي إِلى نَفْسِي ، فَ يا عَظِيمُ يا عَظِيمُ يا عَظِيمُ إِغْفِرْ لِيَ العَظِيمَ مِنْ ذُنُوبِي ، فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ العِظامَ إِلاّ أَنْتَ يا لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ يا أرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🌙 عید سعید فطر مبارک ایتا تلگرام
🔴 تجربه مرگ🔴 🎙در کلام استاد سید محمد موسوی 📚 باتوجه به درخواست برخی دانشجویان، در مورد تجربه مرگ که اخیرا در برنامه ای در سیما به آن پرداخته شد استاد در رابطه با تجربه مرگ صحبت فرمودند. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆باز نشر به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی با دف و نی، دوش آن مرد عرب وه! چه خوش می‌گفت، از روی طرب ایهاالقوم الذی فی‌المدرسه کلکم حصلتموها وسوسه ذکر کم ان کان فی غیر الحبیب مالکم فی‌النشاة الاخری نصیب فاغسلوا یا قوم عن لوح الفؤاد کل علم لیس ینجی فی‌المعاد ساقیا! یک جرعه از روی کرم بر بهائی ریز، از جام قدم تا کند شق، پرده ی پندار را هم به چشم یار بیند یار را مثنوی نان و حلوا، بخش۵ ایتا تلگرام
Sheikh Bahai.mp3
1.63M
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆انتشار به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی ایتا تلگرام
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆بازنشر به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی ایهاالقوم الذی فی‌المدرسه کل ما حصلتموه وسوسه میگوید این علوم مدرسی، وساوس است، معنای وسوسه آن است که چیزی به ذهن بیاید، منشا اموری هم بشود اما حقیقتی ندارد و بی اصل است. اگر کسی به دنبال شناخت اشیا است ذهنیتش - خواسته یا ناخواسته- این باشد که اشیا به خودی خود، چیزی هستند و دنبال شناخت احکام و آثار آنهاست اما از حقیقت حق غفلت کرد دچار وسوسه شده زیرا در واقع، موجودیت اشیا، به وجود حق است اینها آیه او هستند. اگر اشیا اینطور دیده شد حق است وگرنه باطل است. ذکر کم ان کان فی غیر الحبیب ما لکم فی‌النشاة الاخری نصیب اگر در این علوم غیر از حق و شوون حق به چیز دیگری توجه شد بی اصل و بدون حقیقت است پس از آخرت حقیقی بهره ای نخواهد داشت، چراکه آخرت حقیقی یعنی شهود خداوند. اعلی مرتبه آخرت یعنی برترین غایت یعنی حق تعالی . با این نگاه ، یعنی نگاه استقلالی به اشیا، کسی به آن مرتبه شهود نمیرسد. ایتا تلگرام
آغاز پذیرش مدرسه تخصصی علوم عقلی عباسقلی خان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💠 مدرسه تخصصی عباسقلی خان در سطح ۲و۳ پیوسته از میان طلاب مستعد و علاقه‌مند به علوم عقلی، در رشته تخصصی فلسفه و کلام اسلامی طلبه می‌پذیرد. ⏳ مهلت ثبت نام : ۱۰ اردیبهشت لغایت ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ 📝 نحوه ثبت نام: مراجعه به صفحه پذیرش مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی خان b2n.ir/paziresh_Magk 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر دفترچه راهنمای پذیرش مدرسه را دانلود و مطالعه نمایید. https://b2n.ir/daftarche 📲 ارتباط با واحد پذیرش ۰۵۱-۳۳۶۵۸۲۸۴ داخلی ۱۱۳ ؛ ۰۹۱۵۰۶۰۱۵۳۸ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 🆔 b2n.ir/magk 🌐 www.magk.ir
همایش علمی به مناسبت سالروز بزرگداشت ملاصدرا با عنوان 《ضرورت فلسفه در دنیای امروز 》 با حضور اساتید محترم : 👤 جناب آقای سید محمد موسوی بایگی(دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی ) 👤جناب آقای دکتر احمد فربهی(استاد سطوح عالی علوم عقلی حوزه علمیه) 🕰 زمان : دوشنبه یکم خرداد 🏢 مکان: میدان غدیر سالن شهید چمران 🌐 پیوند حضور مجازی
فلسفه به طوری کلی دانش مشکلی است، به خصوص آنچه صدر المتالهین در قالب حکمت متعالیه مطرح میکند، زیرا شناخت های ما همواره در مرحله حس آغاز میشود. بنابراین هرگاه قصد ورود به علمی را داشته باشیم که فراتر از حد ادراکات متعارف باشد، یادگیری آن دشوار خواهد بود. افزون بر این پیچیدگی و طولانی بودن مقدمات که برای رسیدن به مسائل اصلی تر وجود دارد مزید بر علت است و سختی را دو چندان میکند. از نظر فیلسوفان اسلامی، پاسخ درست و قانع کننده به مسائل اصلی جز در پرتو توجه به مباحث دیگر که شاید ابتدا مهم جلوه نکند، میسر نیست. غرض از تالیف این کتاب صرفا ارائه چشم اندازی از اقیانوس عمیق فلسفه اسلامی جهت تدریس کلیات علوم عقلی و فلسفی است تا خواننده مبتدی فی الجمله بداند فلسفه چیست و با چه مسائلی در این علم مواجه خواهد بود و سبک پاسخگویی فلاسفه به مسائل معرفتی و اعتقادی چگونه است. این کتاب که در 128 صفحه و براساس حکمت متعالیه در چهار سفر ترتیب داده شده است توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی چاپ شده است. علاقمندان میتوانند برای تهیه کتاب به حرم مطهر رضوی، ضلع شمالی صحن امام حسن مجتبی، فروشگاه انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی مراجعه کنند. ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلَی سِرِّ الإلهی و الرّائی لِلحقائق کَما هی ، النُّورِ اللّاهُوتی ، و الإنسانِ الجَبَروتی ،و الأصلِ المَلَکوتی ، و العالِمِ النّاسوتی ، مِصداقِ العِلمِ المُطلَقِ ، و الشّاهدِ الغَیبی المَحَقَّق ، روحِ الأرواح ، حیوه الأشباحِ ، هِندِسَهِ المَوجودِ ، التّیّارِ فی نَشأت الوُجودِ ، کَهفِ النُّفوسِ القُدسیّهِ ، غَوثِ الأقطاب الإنسیَّهِ ، الحُجَّهِ القاطِعَه الرَّبانیَّه ، مُحَقِّقِ الحَقائِقِ الإمکانِیَّه ، أزَلِ الأبَدیّاتِ و أبَدِ الأزَلیّاتِ ، الکَنزِ الغَیبی و الکتابِ اللّارَیبی ، قُرآنِ المُجمَلاتِ الأحَدیّهِ ،فُرقانِ المفصَّلاتِ الواحدیّهِ ، أمِّ الوَری ،بدرِ الدُّجی ، علیِّ بن موسَی الرِّضا ، علیه و علی آبائهِ الصَّلواهُ و السَّلام. 🌺میلاد سراسر نور حضرت شمس الشموس، انیس النفوس، امام هشتم باب هفتم، علی بن موسی الرضا علیه السلام فرخنده و شادباش 🌺 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
قَالَ فَحُدَّهُ لِي قَالَ لَا حَدَّ لَهُ قَالَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ كُلَّ مَحْدُودٍ مُتَنَاهٍ إِلَى حَدٍّ وَ إِذَا احْتَمَلَ التَّحْدِيدَ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ فَهُوَ غَيْرُ مَحْدُودٍ وَ لَا مُتَزَائِدٍ وَ لَا مُتَنَاقِصٍ وَ لَا مُتَجَزِّئٍ وَ لَا مُتَوَهَّمٍ زندیق عرض کرد پس خداوند را تحدید و تعریف کن از براى من. حضرت امام رضا فرمود حدی از براى او نیست. عرض کرد چرا حدى از براى او نیست؟ امام رضا فرمود زیرا که هر محدودى متناهى خواهد شد به حدى؛ و چیزى که مى‌‏توان او را تحدید نمود، زیاده در آن متصور است و چیزى که احتمال زیاده داشته باشد، احتمال نقصان دارد. پس خداوند نه محدود است و نه قبول زیاده می‌کند و نه قبول نقصان و نه اجزاء دارد و نه به وهم می‌‏آید. بخشی از مناظره امام رضا با زنادقه شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا‏، انتشارات علمیه اسلامیه، ج۱، ص۸۵-۸۶ ایتا تلگرام
📝 بخشهایی از مرقومه استاد سید جلال الدین آشیانی با عنوان "امام عارفان" 🏴 باز نشر به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) به قصد تحصیل به شهر قم مشرف شدم آن مرد بزرگ (امام خمینی) استاد مسلم در حکمت متعالیه و از اساتید مسلم در کتب عالیه سطوح در علوم منقول بودند. متجاوز از بیست سال شرح منظومه و اسفار تدریس کردند و یگانه مشعل فروزان علم توحید و معرفت ربوبی و استاد وحید در علم عرفان یعنی معرفت اسماء الله و نفیس‏ترین دانش بشری موروث از اولیا:علم توحید و ولایت و نبوت و شئون آن محسوب می‏شدند و مدتی برای برخی از ارباب معرفت شرح قیصری بر فصوص را تدریس کردند، ولی محیط لیاقت آموزش اشرف علوم و فنون را نداشت. روزی از آن جناب سئوال کردم در فرق بین عطایای ذاتی و اسمائی آنچه را که شارح قیصری نوشته است به نظر حضرتعالی درست است؟فرمودند:نه و به نحو اختصار فرق بین این دو قسم از عطایا را بیان فرمودند.عرض کردم حیف نیست که منع فیض می‏فرمایید، اگر همین نصوص قونوی را که با تعلیقات مرحوم آقا میرزا هاشم چاپ شده است برای افراد مستعد تدریس بفرمایید مشکلی پیش می‏آمد؟فرمودند:مساوی است با انتحار، عیب دیگری وجود ندارد. استاد سید جلال الدین آشتیانی کیهان اندیشه 1368 شماره 24 ایتا تلگرام
یک روز خانم طباطبائی می گفت یک وقت خدمت امام داشتم فصوص‏‎ ‎‏می خواندم. حاج احمد آقا از راه رسید. امام رو کردند به ایشان و فرمودند ما انقلاب‏‎ ‎‏کرده ایم که قبل از خواندن جامع المقدمات، فصوص درس بدهیم و بخوانیم!‏‎ برداشت‌هایی از سیره‌ی امام خمینی (ره)؛ جلد سه، صفحه 286. ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
یک روز خانم طباطبائی می گفت یک وقت خدمت امام داشتم فصوص‏‎ ‎‏می خواندم. حاج احمد آقا از راه رسید. اما
توضیحی در مورد سخن امام خمینی (ره) برخی اوقات ، برای توجه دادن به اهمیت موضوع ، تعابیر مبالغه آمیزی بکار میرود که گوینده، خود نیز توجه به آن دارد. مقصود مرحوم امام راحل در این سخن منقول از ایشان، این نیست که بدون مقدمات وارد مباحث عرفانی بشویم، بلکه در مقابل متحجرانی که به طور کلی ، قرائت عرفان را در حوزه ها منع می‌کنند ، ایشان خواسته اند لزوم اهتمام به تدریس این مباحث را گوشزد کنند، زیرا غرض ایشان از انقلاب ، فراهم شدن زمینه برای رساندن افراد به مقام کمال انسانی بوده است . درمیان علوم اسلامی، علمی که اصلی ترین و مهمترین نقش را در کمال معنوی انسان دارد، علم الاسما و سایر مباحث نفیس عرفان نظری است. مرحوم امام در همان اوایل بازگشت به ایران ، شروع به تفسیر عرفانی سوره حمد کردند که در تلویزیون برای عموم پخش شد اما متاسفانه در اثر مخالفت برخی روحانیون مشهدی ، امام مجبور به توقف این درس شدند. در اواخر عمر شریفشان ، در نامه به گورباچوف ،رئیس وقت حکومت شوروی ، از عرفان نظری به سبک محی الدین عربی نام بردند و تصریح کردند که اگر میخواهید این مباحث را بفهمید باید چند نفر از باهوش ترین افراد خود را به حوزه های علمیه ما بفرستید تا پس از سالها تحصیل بتوانند به رموز عرفان نظری پی ببرند. این نشان میدهد که اولا مرحوم امام، لزوم مقدمات برای عرفان نظری را قبول داشتند، و ثانیا تا آخر عمر، از عقاید عرفانی خود و لزوم ترویج عرفان نظری به سبک ابن عربی _ حتی برای غیر ایرانیها_ دست برنداشتند. امید است حوزه های علمیه و دانشگاه هایی که در زمینه عرفان اسلامی کار میکنند با درک صحیح شرایط امروز دنیا و ذهنیات نسل عصر حاضر، متوجه اهمیت ترویج عرفان نظری با رعایت مقدمات آن بشوند و به وظیفه خود در تربیت افراد در این علم همت گمارند. اگر امروز _ که هنوز معدود اساتیدی در گوشه و کنار یافت میشوند _ به تربیت استاد در عرفان نظری نپردازیم، در آینده نزدیک، زمینه کار در این علم به مستشرقان غربی یا فرق انحرافی صوفی واگذار خواهد شد. ایتا تلگرام
هدایت شده از H.F
سلام علیکم. سروران بزرگوار، در صورت صلاحدید، تبلیغ دانشگاه را در گروه های مجازی که عضویت دارند، انتشار دهند.