ارتحال جناب جلالت مآب حکیم بزرگوار حضرت آیت الله سعادت مصطفوی را بر همه حکمت دوستان تسلیت عرض میکنیم.
آن مرحوم از اجله حکمای اسلامی معاصر بودند و مستفیدان بسیار، از محضر ایشان، کسب فیض نموده اند. رحمة الله علیه رحمة واسعة و الحقه بآبائه الکرام فی اعلی علیین.
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام
🔶یکی از خصوصیات در زیارت اربعین، این است که سید الشهدا علیه السلام این قیام را انجام داد و این سختی ها را به جان خود و خانواده خرید لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله بندگان را از جهالت و حیرت خارج کند یعنی فلسفه قیام سید الشهدا و همه آن جریانات و مصائبی که برای حضرت و خاندان حضرت پیش آمد همه برای این بود که از حیرت و ضلالت و جهالت خارج بشود که حیرت و ضلالت و جهالت خود دارای مراتب و درجات است.
1⃣جهالت فقط این نیست که کسی به احکام ظاهری فقهی آگاه نباشد و مثل اهل خلاف نماز مستحبی را به جماعت بخواند و تخلفات دیگری را انجام بدهد این مرتبه نازل از جهالت است
2⃣ مرتبه بالاتر این است که در مسائل اعتقادی خودش جاهل باشد کسی که پیامبر را نمیشناسد و از پیامبر فقط یک ظاهر جسمانی میشناسد و جانشین او را همینطور یک ظاهر جسمانی میداند و میگوید پیامبر انسانی بود مثل بقیه جانشینش هم کسی باشد که اهل کمال نباشد این بسیار بد تر از جهالت در احکام است
3⃣ جهالت در توحید ، کسی که توحید حقیقی را نمیشناسد و اقتضای صمد بودن و احدیت حق تعالی را نمیشناسد این جهالت بدتر از جهالت اولیای الهی است
🔴 روز اربعین چنین ویژگی دارد که سید الشهدا قیام کرد تا همه این جهالت ها از بین برود و مردم به سمت توحید حقیقی و ولایت حقیقی بیایند و بعد در پرتو این شناخت های صحیح، در مقام عمل هم آن احکام نفس الامری الهی را بشناسد. در این روز اگر کسی در جهت غرض سید الشهدا علیه السلام که اصل این قیام را انجام داده است تلاشی نکند یک قدمی در خروج از این جهالت و حیرت برندارد، چیزی بر علمش نیفزاید تا از این جهالت و ضلالت خارج بشود و با آن غرضی که سید الشهدا علیه السلام در این حرکت انجام داده توافق نکرده است. برخی خیال میکنند اقامه و تعظیم این شعائر فقط به این است که برود به مجالس روضه و گریه کنند و به سر وسینه بزند و بیاید بیرون که البته این مهم است ، خیلی هم مهم است باید هم باشد در این شکی نیست اما نباید محدود به این باشد، اینطور شده است که برخی بخواهند به مجلسی بروند میگویند آن آخرش که روضه است و مداحی است برویم و قبلش نرویم. البته مقداری از این، تقصیر طلاب و آخوند ها و منبری ها هم هست که حرف های سودمند برای مردم نمیگویند بلکه حرف های تکراری و عوامانه که مردم به آن آگاهند و دوباره به مردم تحویل میدهند، چنین مشکلاتی در برخی منبری های بی سواد هست.
اما به حسب این زیارت شریف که امروز نقل شده است غایت قیام امام حسین ، استنقاذ و بیدار کردن مردم از جهالت و ضلالت است پس ما باید آن هدف را بدانیم و این شعائر ظاهری و گریه در جای خود باشد و در مسیر آن غرض و هدف حرکت کنیم .
✅در جنگ صفین در همان بهبوبه جنگ فردی از امیر المومنین درباره توحید پرسید و خدمت امام عرض کرد که شما میگویید که خدا واحد است یعنی چی ؟ اصحابی که در نزدیکی این ماجرا بودند اعتراض کردند که در میانه جنگ توحید یعنی چه؟ نمیبینی امام در معرکه و معرض جنگ است ؟! حضرت فرمودند رهایش کنید این جنگی که ما داریم با این قوم برای توحید است .
تمام این دعوایی که بر سر خلافت بود و بعد به آن جنگ ها انجامید همه برای توحید حقیقی بود ، سید الشهدا همین مسیر را رفتند و برای اینکه مردم را از جهالت و ضلالت نجات بدهند برای همین توحید بود و در رتبه بعد برای ولایت حقیقی .
💡بنابراین اگر عوام توجه به این ندارند خواص که باید توجه کنند و گمان نکنند غرض از این دوماه عزاداری فقط گریه باشد و این ها هیچ جنبشی در ذات انسان و هیچ تحولی در شناخت و معرفت انسان موجب نشود ، این توقف در یک مرتبه محدود است ضمن اینکه آن عزاداری و ذکر مصیبت و گریه و ... همه به جای خود مهم است و باید هم باشد ولی در این بین حداقل از خواص این توقع هست که از آن هدفی سیدالشهدا داشتند که نجات از جهالت بود و هدفی که پدر بزرگوارشان داشتند در آن جنگ و هدف پیامبر هم همین بوده و روشن میشود تمام معصومین همه همین هدف را داشتند و میخواستند همین را بگویند و هرکس به حسب زمان خودش .
خلاصه اینکه خواص از این مسیر و هدفی که در این مسیر است غافل نشوند ،ان شا الله خداوند ما را در مسیر صحیح و واقعی ولایت اهل بیت قرار بدهد.
#اربعین
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#حکمة_الاشراق
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
فى تفسيرِ البَسْملَةِ: اللّه ُ هُو الّذى يَتألَّهُ إلَيهِ عِندَ الحَوائجِ والشَّدائدِ كُلُّ مَخْلوقٍ عِندَ انْقِطاعِ الرَّجاءِ مِن كُلِّ مَن هُوَ دُونَهُ،وتَقَطُّعِ الأسْبابِ مِن جَميعِ مَن سِواهُ .
امام عسكري عليه السلام ـ در تفسير «بسم اللّه الرحمن الرحيم» ـ : اللّه هموست كه هر مخلوقي درهنگام نيازها وگرفتاريها وقتي اميدش ازهمه ، جز او ، قطع مي شود ورشته هر سببي ، جز او ، بريده مي گردد ، به او روي مي آورد .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۸۰
💐 میلاد مسعود امام حسن عسکری فرخنده و شادباش.
#احادیث_توحیدی
#امام_حسن_عسکری
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
#آیین_و_اندیشه
بخشی از مقدمه :
هدف ما در این کتاب به توفیق الهی همان مقصود سالکان مکتب تفکیک است، یعنی تلاش در جهت شناخت معارف اهل بیت و تفکیک بین سره و ناسره، که به نظر این حقیر بیشتر در حکمت متعالیه و عرفان اسلامی متجلی شده است تا سایر مکاتب، اگرچه حقیقیت معارف آل محمد (صلي الله علیهم) برتر و والاتر از آن است که در ساحت یک مکتب فکری بگنجد.
موضوع این کتاب بررسی و نقد نظرات مکتب تفکیک است و نه نقد چند شخصیت علمی، بلکه در عین احترام به همه بزرگان اهتمام و وجهه نظر ما به افکار و آثار آن هاست.
توهین به بزرگان و گذشتگان موجب کسب وجاهت و عظمت برای هیچ کس نمیشود بلکه صرفا حقارت ذاتی و بی ریشگی و سبک سری توهین کننده را به نمایش میگذارد همچنانکه نقد اندیشه هیچ بزرگی موجب استخفاف او نخواهد بود.
#مکتوبات
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب:
✅مقدمه: این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به #حکمة_الاشراق داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد.
📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است.
طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید.
📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابهجایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند.
📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمیآید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم.
#مکتوبات
#حکمة_الاشراق
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
🗂 پرونده ویژه علامه طباطبایی(ره) در کانال
📆به مناسبت ۲۴ آبان سالگرد رحلت علامه طباطبایی(ره)
🎙 تدریس کتاب بدایة الحکمه
🎙 تدریس کتاب نهایة الحكمة
🖋 مبانی تفسیری علامه طباطبایی
📖 بررسی آثار علامه طباطبایی
🔍 بزرگداشت علامه طباطبایی
💡 حکمت آموزی در بیان علامه طباطبایی
ایتا تلگرام
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
#اسرارالآیات
🖋بخشی از مقدمه:
بسم الله الرحمن الرحیم
از جمله مسائل اساسی مورد تاکید در حکمت متعالیه این است که میان دین و عقل تخالفی نیست و حکیم عالیقدر صدرالمتالهین (قدس الله سره) در اکثر کتابهایش بر این مطلب تاکید دارد و در مواضعی پس از ذکر ادله عقلی بر مدعا به شواهد نقلی آن تمسک میکند.
یکی از آثاری که صدرا به خصوص برای اثبات این امر تالیف فرموده کتاب شریف اسرارالآیات است که عمده مطالب آن شامل مباحث اثبات باری تعالی و معرفت صفات الهی و نحوه صدور کثرت و تحقیق نبوت و خلافت الهیه و برخی مباحث نفس و معاد است.
در غالب مسائل پس از اشاره کوتاهی به دلایل عقلی و احیانا اقوال مختلف، به تطبیق با آن آیات و روایات میپردازدو از این جهت یکی از ارزشمند آخوند است.
استاد الاساتید مرحوم مولی علی نوری (رحمة الله عليه) بر این کتاب به طور مفصل و در چندین مقطع زمانی حاشیه نوشته است و کار صدرا در تطبیق حکمت متعالیه با آیات و احادیث را تکمیل فرموده است این تعلیقات اگر مفصل ترین اثر آخوند نوری نباشد مسلما از طولانی ترین آنها است...
#اسرارالآیات
#مکتوبات
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
📣 همایش استانی روز جهانی فلسفه
👤 سخنرانان:
🔶حجت الاسلام سید محمد موسوی بایگی
🔸دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔷حجت الاسلام سید احمد غفاری
🔹استادیار گروه عرفان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🔶دکتر علیرضا کهنسال
🔸دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی
🔷دکتر محمد مهدی کمالی
🔹استاد یار پژوهشگاه علوم اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
📆 سه شنبه اول آذر ماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۹ تا ۱۱ صبح
🕌 مکان: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، سالن احتماعات ساختمان شماره ۲ دانشگاه علوم اسلامی رضوی
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
📣 همایش استانی روز جهانی فلسفه 👤 سخنرانان: 🔶حجت الاسلام سید محمد موسوی بایگی 🔸دانشیار دانشگاه علوم
روز جهانی فلسفه.mp3
6.84M
📣دومین پیشنشست هشتمین همایش حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی
👤 دکتر سید محمد موسوی بایگی؛ دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
(ویژگیهای برجسته و کاستیهای شرح منظومه ملا هادی سبزواری به عنوان متن آموزشی فلسفه اسلامی)
👤دکتر احد فرامرز قراملکی؛ رییس بنیاد پژوهشهای اسلامی و استاد دانشگاه تهران.
👤دکتر محمد رضا ارشادی نیا؛ دانشیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری.
👤دکتر محمد مهدی کمالی، استادیار پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی.
📆 پنجشنبه: 17 آذرماه 1401
🕒 ساعت 9-11
🕌مکان برگزاری حضوری: بنیاد پژوهشهای اسلامی، سالن شیخ طوسی.
🌐پیوند برگزاری مجازی: https://meeting5.hsu.ac.ir/b/7pj-qal-6vg-jsc
ایتا تلگرام
May 11
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورهِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّة، مطلع الأنوارِ العلویّة، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیة المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَره الیقین ، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّة عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام.
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
✅ نشست بررسی غایت فلسفه و ضرورت یادگیری فلسفه، بررسی جهات برتری کتاب شرح المنظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه)
👤 با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی
🔻 در این جلسه که با حضور جمعی از اساتید علوم عقلی و طلاب مقطع تخصصی مدرسه عباسقلی خان و سایر مدارس حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در ابتدا استاد محترم از تشکیل چنین جلساتی ابراز خرسندی و رضایت نمودند.
و در ادامه به بیان نکاتی چند در باب غایت فلسفه و ضرورت فراگیری فلسفه توسط طلاب علوم دینی پرداختند.
🔻ایشان که از شاگردان برجسته ی فیلسوف علامه بزرگوار مرحوم استاد سید جلالالدین آشتیانی(رحمت الله علیه) هستند، فرمودند: نفس و معاد بحثی دشوار و دقیق است که تمام مسائل فلسفی در تقریر آن به کار گرفته می شود لذا کسی می تواند به درک نفس و معاد حکمت متعالیه و نظریه پردازی در آن نائل شود که در سایر مسائل فلسفی به فهم کامل و دقیقی رسیده باشد.
🔻در پایان استاد محترم به جهات برتری کتاب شرح المنظومه نسبت به سایر کتب آموزشی در رشته فلسفه اسلامی پرداخته و فرمودند:
شرح منظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه) تلخیص کامل و جامعی از اسفار جناب صدرالمتالهین(رحمه الله)می باشد، به طوری که امام خمینی(قدس سره) بعد از قرائت کتاب شرح منظومه نزد استاد، به درس اسفار حاضر شدند اما بعد از چند جلسه به این نتیجه رسیدند که باتوجه به قرائت شرح منظومه و تسلطی که به آن پیدا شده نیازی به قرائت اسفار نزد استاد ندارند و خود از عهده فهم آن بر می آیند لذا دیگر در کلاس اسفار شرکت نکردند و خود به مطالعه اسفار پرداختند.
البته این حکم عمومی نیست اما مقصود این است که این کتاب برای فرد مستعد، میتواند چنین اثری هم داشته باشد
#استاد_موسوی
#مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸 پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱🔸
ایتا تلگرام
يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ
يَا مُحْتَجِباً عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ
اي نهان در عين ظهور، اي ظاهر در عين نهان، و مستوري، اي جداكننده بين روشنايي و تاريكي، اي وصف شده بدون اينكه ژرفاي وجودش درك شود و اي شناخته شده بدون تشبيه، مرزبند هر محدود، گواه هر گواهي پذير، هستي بخش هرچه هست، و شماره كننده هر شماره و گم كننده هر گمشده معبودي غير تو نيست، اهل بزرگمنشي و جودي، اي كه چگونگي نپذيري و به جايي درنگنجي، اي پوشيده از هر ديده، اي جاودان، اي به خود پاينده و داناي هر دانسته
توقیع شریف حضرت صاحب الامر (عج)
دعای هر روز ماه رجب الأصب
مصباح المتهجد، ص ۸۰۳
ایتا تلگرام
امام جواد (علیه السلام)
مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْقَاسِمِ أَبِي هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ » فَقَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ أَدَقُّ مِنْ أَبْصَارِ اَلْعُيُونِ أَنْتَ قَدْ تُدْرِكُ بِوَهْمِكَ اَلسِّنْدَ وَ اَلْهِنْدَ وَ اَلْبُلْدَانَ اَلَّتِي لَمْ تَدْخُلْهَا وَ لاَ تُدْرِكُهَا بِبَصَرِكَ وَ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ لاَ تُدْرِكُهُ فَكَيْفَ أَبْصَارُ اَلْعُيُونِ .
ابو هاشم گويد: بحضرت جواد (عليه السّلام) آيه« لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ »را عرض كردم، فرمود: اى ابا هاشم خاطره دلها دقيقتر از بينائى چشمهاست، زيرا تو گاهى با خاطره دلت سند و هند و شهرهائى كه بآنها نرفتهاى درك ميكنى ولى با چشمت درك نميكنى، خاطره دلها خدا را درك نكنند تا چه رسد به بینایی چشمها.
الکافی ج۱، ص ۹۹
#احادیث_توحیدی
#امام_جواد
💐فرخنده میلاد حضرت امام جواد مبارک باد.
ایتا تلگرام
العالم كله فيه بالقوة و الصلاحية فقبل منه تعالى كل شيء في ذلك الهباء على حسب قوته و استعداده كما تقبل زوايا البيت نور السراج و على قدر قربه من ذلك النور يشتد ضوءه و قبوله قال تعالى مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ فشبه نوره بالمصباح فلم يكن أقرب إليه قبولا في ذلك الهباء إلا حقيقة محمد صلى اللَّه عليه و سلم المسماة بالعقل فكان سيد العالم بأسره و أول ظاهر في الوجود فكان وجوده من ذلك النور الإلهي و من الهباء و من الحقيقة الكلية و في الهباء وجد عينه و عين العالم من تجليه و أقرب الناس إليه علي بن أبي طالب.
الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج۱، ص: ۱۱۹
💐میلاد حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب فرخنده و مبارک.
ایتا تلگرام
به روی اهل طاعت درگه رحمت گشود ایزد
به سوی اهل عصیان بست درهای عذاب امشب
به اشراقی شه کل الجمال انگیخت در عالم
ز عشق روی سلطان شهیدان انقلاب امشب
دهد لطفش به اهل عشق و عقل و دین می کوثر
زند قهرش به دیو کفر و ظلم و کین شهاب امشب
گشاید درگه رحمت به روی عالم و آدم
رهاند کشتی امت ز موج اضطراب امشب
مهدی الهی قمشه ای
💐خجسته میلاد حضرت اباعبدالله الحسین بر همه مسعود و مبارک
ایتا تلگرام
امام حسین (علیه السلام)
أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِتَّقُوا هَؤُلاَءِ اَلْمَارِقَةَ اَلَّذِينَ يُشَبِّهُونَ اَللَّهَ بِأَنْفُسِهِمْ - يُضٰاهِؤُنَ قَوْلَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ اَلْكِتَابِ بَلْ هُوَ اَللَّهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ - لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ اِسْتَخْلَصَ اَلْوَحْدَانِيَّةَ وَ اَلْجَبَرُوتَ وَ أَمْضَى اَلْمَشِيئَةَ وَ اَلْإِرَادَةَ وَ اَلْقُدْرَةَ وَ اَلْعِلْمَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ لاَ مُنَازِعَ لَهُ فِي شَيْءٍ مِنْ أَمْرِهِ وَ لاَ كُفْوَ لَهُ يُعَادِلُهُ وَ لاَ ضِدَّ لَهُ يُنَازِعُهُ وَ لاَ سَمِيَّ لَهُ يُشَابِهُهُ وَ لاَ مِثْلَ لَهُ يُشَاكِلُهُ لاَ تَتَدَاوَلُهُ اَلْأُمُورُ وَ لاَ تَجْرِي عَلَيْهِ اَلْأَحْوَالُ وَ لاَ تَنْزِلُ عَلَيْهِ اَلْأَحْدَاثُ وَ لاَ يَقْدِرُ اَلْوَاصِفُونَ كُنْهَ عَظَمَتِهِ وَ لاَ يَخْطُرُ عَلَى اَلْقُلُوبِ مَبْلَغُ جَبَرُوتِهِ لِأَنَّهُ لَيْسَ لَهُ فِي اَلْأَشْيَاءِ عَدِيلٌ وَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْعُلَمَاءُ بِأَلْبَابِهَا وَ لاَ أَهْلُ اَلتَّفْكِيرِ بِتَفْكِيرِهِمْ إِلاَّ بِالتَّحْقِيقِ إِيقَاناً بِالْغَيْبِ لِأَنَّهُ لاَ يُوصَفُ بِشَيْءٍ مِنْ صِفَاتِ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ هُوَ اَلْوَاحِدُ اَلصَّمَدُ مَا تُصُوِّرَ فِي اَلْأَوْهَامِ فَهُوَ خِلاَفُهُ لَيْسَ بِرَبٍّ مَنْ طُرِحَ تَحْتَ اَلْبَلاَغِ وَ مَعْبُودٍ مَنْ وُجِدَ فِي هَوَاءٍ أَوْ غَيْرِ هَوَاءٍ هُوَ فِي اَلْأَشْيَاءِ كَائِنٌ لاَ كَيْنُونَةَ مَحْظُورٍ بِهَا عَلَيْهِ وَ مِنَ اَلْأَشْيَاءِ بَائِنٌ لاَ بَيْنُونَةَ غَائِبٍ عَنْهَا لَيْسَ بِقَادِرٍ مَنْ قَارَنَهُ ضِدٌّ أَوْ سَاوَاهُ نِدٌّ لَيْسَ عَنِ اَلدَّهْرِ قِدَمُهُ وَ لاَ بِالنَّاحِيَةِ أَمَمُهُ اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْعُقُولِ كَمَا اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْأَبْصَارِ وَ عَمَّنْ فِي اَلسَّمَاءِ اِحْتِجَابَهُ كَمَنْ [عَمَّنْ] فِي اَلْأَرْضِ قُرْبُهُ كَرَامَتُهُ وَ بُعْدُهُ إِهَانَتُهُ لاَ تَحُلُّهُ فِي وَ لاَ تُوَقِّتُهُ إِذْ وَ لاَ تُؤَامِرُهُ إِنْ عُلُوُّهُ مِنْ غَيْرِ تَوَقُّلٍ وَ مَجِيئُهُ مِنْ غَيْرِ تَنَقُّلٍ يُوجِدُ اَلْمَفْقُودَ وَ يُفْقِدُ اَلْمَوْجُودَ وَ لاَ تَجْتَمِعُ لِغَيْرِهِ اَلصِّفَتَانِ فِي وَقْتٍ يُصِيبُ اَلْفِكْرُ مِنْهُ اَلْإِيمَانَ بِهِ مَوْجُوداً وَ وُجُودَ اَلْإِيمَانِ لاَ وُجُودَ صِفَةٍ بِهِ تُوصَفُ اَلصِّفَاتُ لاَ بِهَا يُوصَفُ وَ بِهِ تُعْرَفُ اَلْمَعَارِفُ لاَ بِهَا يُعْرَفُ فَذَلِكَ اَللَّهُ لاَ سَمِيَّ لَهُ سُبْحَانَهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ .
توحيد أيا مردم بپرهيزيد از اين بىدينيها كه خدا را بخود مانند كنند و با گفته كفار اهل كتاب هم آهنگ شوند،بلكه اوست خدا كه چيزى بمانندش نيست و او است شنوا و بينا ديدهها او را در نيابند و او ديدهها را دريابد و او است لطيف و آگاه،يگانگى و جبروت را خاص خود كرده است و خواست و اراده و نيرو و دانش را بهر چه شدنى است بكار برده،در هيچ كارش ستيزهجوئى نيست و هيچ همتا را سر برابرى او نيست،ضدى كه با او ستيزه كند ندارد،و همنامى كه مانند او باشد و مثلى كه باو ماند ندارد. دستخوش شئون و حوادث نشود،و حالى بحالى نگردد،و پديدهها بر وى رخ ندهند،شرح كنه عظمتش در خور نيروى واصفان نيست،و اندازه جبروتش بدلها خطور ندارد،زيرا براى او در ميان چيزها همتا نيست،دانشمندان با همه خرد خود او را در نيابند،و متفكران جز بهمان تصديق وجود او ره نيابند جز اينكه پس پرده غيب بيقين خدائى هست،چون كه او بچيزى از صفات آفريدگان وصف نشود،او است يگانه و بىنياز،هر چه در وهمها در آيد جز او است،پروردگار نباشد آنكه دستخوش بلاغ و درك شود،و معبود نبود آنكه در حيز هوا و ما وراء هوا است،او در همه چيز باشد نه بطورى كه در حصار آن قرار دارد،او از همه چيز جدا است نه بوجهى كه از او نهان باشد،تواناى مطلق نيست كسى كه در برابر او ضديست يا همتائى را همسر است،قدمت او نظر بگذشت روزگار نيست،و توجه او سوئى ندارد،از خردها نهانست چونان كه از ديدها،از اهل آسمان در پرده است چونان كه از اهل زمين،قرب بوى گرامى داشتن او است،و دوريش اهانت كردن او. نه ظرف است و نه در ظرف،نه وقتى دارد و نه اگر،بلندى او در فراز قله بودن نيست،و آمدنش از جايى بجائى شدن نباشد،نابود را هست كند و هست را نابود سازد،جز او را در يك وقت دو صفت نباشد، انديشه بهمان اعتقاد ببودن او تواند رسيد،اعتقاد بهمان محض وجود او نه بصفتى جز وجود در او،هر صفتى عنوان ذات او است نه اينكه در او مبدئى داشته باشد،هر معرفتى پرتو فيض او است نه اينكه پرتوى بر او افكند،اينست خدا،هم نامى ندارد،پاك و منزه است،بمانندش چيزى نيست و او است شنوا و بینا.
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۴۴
#احادیث_توحیدی
✅کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی
📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی
#خواجه_نصیرالدین_توسی
#استاد_موسوی
#حکمتانه
ایتا تلگرام
khaje nasirodin tosi.mp3
2.66M
✅کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی
📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی
#خواجه_نصیرالدین_توسی
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#حکمتانه
#صوت
ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد🌺
ایتا تلگرام
بسم اللّٰه الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللّٰهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت، روحِ جَسَد الإمامةِ، شَمسِ الشّهامةِ، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ، حَلٍّ تَعْمیَةِ الإختِراعِ، سِرِّ اللّٰهِ فی الوُجودِ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ، الحُجَّةِ القاطِعَةِ، و الدُّرَّةِ اللّامِعَةِ، ثَمَرةِ شَجَرةِ طوبيٰ القُدسیّةِ، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادةِ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العبادة، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین ،زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام.
🌺میلاد سید الساجدین امام علی بن حسین علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد🌺
#شعبان
ایتا تلگرام
قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا اِبْنَ آدَمَ بِمَشِيئَتِي كُنْتَ أَنْتَ اَلَّذِي تَشَاءُ وَ بِقُوَّتِي أَدَّيْتَ إِلَيَّ فَرَائِضِي وَ بِنِعْمَتِي قَوِيتَ عَلَى مَعْصِيَتِي جَعَلْتُكَ سَمِيعاً بَصِيراً «مٰا أَصٰابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اَللّٰهِ وَ مٰا أَصٰابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» وَ ذَلِكَ أَنِّي أَوْلَى بِحَسَنَاتِكَ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى بِسَيِّئَاتِكَ مِنِّي
امام على بن الحسين علیه السلام فرمود خداى عز و جل فرموده است: اى پسر آدم، تو بخواست من ميخواهى و بقوت من واجباتم را انجام دهى و بوسيله نعمت من بر نافرمانيم توانا گشتى، من ترا شنوا و بينا كردم، هر نيكى كه بتو رسد از خداست و هر بدى كه بتو رسد از خود تو است زيرا من به نيكيهايت از تو سزاوارترم و تو ببديهايت از من سزاوارترى.
الکافي ج ۱، ص ۱۵۹
#حدیث_توحید
ایتا تلگرام
📂 پرونده ویژه حاج مولی هادی سبزواری در کانال
📆 به مناسبت ۸ اسفندماه، روز بزرگداشت حکیم سبزواری
🎙 تدریس منظومه
🎙 سخنرانی در روز بزرگداشت مولی هادی سبزواری در موسسه حکمت
🎙 گفتاری از استاد درباره مولی هادی سبزواری
🎙 مولی هادی سبزواری و شرح منظومه
⛔️ به دلیل محدودیت های پیامرسان ایتا، مرجع پیوند ها در پیامرسان تلگرام است.
ایتا تلگرام
هدایت شده از داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه رضوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر فراخوان پذیرش دانشگاه علوم اسلامی رضوی آزمون سال تحصیلی 1403-1402
هدایت شده از داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه رضوی
فراخوان ثبت نام و پذیرش - سال تحصیلی 1403-1402
*************************
دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از طریق آزمون اختصاصی برای سال تحصیلی 1403- 1402 دانشجو میپذیرد.
*************************
* کارشـناسی (ویژه برادران):
طلاب سطح یک حوزه علمیه / فارغالتحصيلان دیپلم متوسطه نظام جدید
* کارشناسیارشد (برادران و خواهران):
طلاب سطح دو حوزه علمیه / فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی
* دکتـری (برادران و خواهران):
طلاب سطح سه حوزه علمیه / فارغالتحصیلان مقطع کارشنـاسیارشد
*************************
مقطع کارشناسی: 8 رشته
مقطع کارشناسی ارشد: 14 رشته
مقطع دکتری: 6 رشته
*************************
ثبتنام:
از دوشنبه 15 اسفند 1401 تا چهارشنبه 31 خرداد 1402
*************************
تاریخ برگزاری آزمون:
جمعه 23 تیرماه 1402 - ساعت 9 صبح
*************************
سایت دانشگاه:
www.razavi.ac.ir
سامانه آزمون:
azmoon.razavi.ac.ir
کانال داوطلبان:
https://eitaa.com/razavi_gozinesh
*************************
مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر پذیرش و گزینش
تلفن تماس: 32211412 - 051