هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⚡️داعش نام سرکرده جدید خود را اعلام کرد
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹 گروه تروریستی داعش از طریق یک فایل صوتی از سخنگوی خود، ابوحذیفه الانصاری، که در 3 اوت پخش شد، اعلام کرد که سرکرده آن، ابوالحسین القرشی، در درگیری با گروههای تحت حمایت ترکیه کشته شده است.
🔹منظور ابوحذیفه الانصاری از گروه های تحت حمایت ترکیه، هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) در شمال غربی سوریه است.
🔹در این فایل ضبط شده تاریخ دقیق درگیری ها مشخص نشده است، اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آوریل گذشته اعلام کرده بود که سرکرده داعش در سوریه در جریان عملیات اطلاعاتی ترکیه کشته شده است.
🔹ابوالحسین القرشی به عنوان چهارمین رهبر داعش شناخته می شد، زیرا از زمان اعلام «خلافت» در ژوئن 2014، پی در پی این گروه را رهبری می کرد.
🔹شعبه های این سازمان در عراق، یمن، سومالی و غرب آفریقا بر اساس سنت های خود، به سرعت با سرکرده جدید خود بیعت کردند.
🔹رهبران داعش از آغاز تأسیس تاکنون؛
۱_ ابوبکر البغدادی (ابراهیم عوض البدری): ژوئن 2014 - اکتبر 2019 (5 سال و 4 ماه) و در باریشا در شمال ادلب در یک حمله هوایی توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.
۲_ ابوابراهیم القرشی (عبدالله قارداش): اکتبر 2019 تا فوریه 2022 (3 سال و 5 ماه) و در عملیات فرود آمریکایی ها نیز در منطقه اتما در شمال ادلب کشته شد.
۳_ابوالحسن القرشی: فوریه 2022 تا اکتبر 2022 (8 ماه) و در عملیات ارتش آزاد در استان درعا کشته شد.
۴_ ابوالحسین القرشی: از (اکتبر 2022 تا آوریل 2023) و در عملیات اطلاعاتی ترکیه در جندرس در حومه حلب کشته شد.
۵_ابوحفص القرشی: اوت 2023م
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️انگیزه های بدَوی در گرویدن به گروهک های تکفیری
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹«سید جبیل» (تحلیل گر مسیحی اهل لبنان و دستیار سردبیر روزنامه الوطن مصر و فعال مشهور یوتیوبی) در جدیدترین برنامه خود به بررسی ماهیت تکفیر و علل گرایش به آن پرداخت.
🔹وی در کانال پر مخاطب خود (Ne3raf | نعرف) ضمن تحلیل خاستگاه و ریشه های تروریسم و قربانیان آن در آفریقا و انقلاب نیجر به پژوهش جدید و میدانی هفتهنامه خبری اکونومیست انگلیس در مورد تکفیری ها اشاره کرد.
🔸وی در مورد اهمیت این پژوهش گفت: از مزیت های این پژوهش آن است که نویسنده با برخی از جهادی - تکفیری های «نصره الاسلام» و شبهنظامی تحت حمایت القاعده که در مغرب آفریقا، مالی و بورکینافاسو مصاحبه میدانی انجام داده است.
🔹از نتایج این پژوهش اینکه پاسخ اصلی در مصاحبه های اکونومیست شبیه پاسخ هایی است که «ابوبکر موسی» از جهادگران سابق و تواب با اکونومیست در میان گذاشته است.
🔸هنگامی که مصاحبه گر اکونومیست از آنها میپرسند: دلیل پیوستن شما به گروه تروریستی تکفیری نصره الاسلام چیست؟
آنها پاسخ میدهند که در مناطق و روستاهای محل زندگی ما هیچ امکاناتی وجود ندارد، اما وقتی با جهادگران نصره الاسلام همراه شدیم همه چیزهایی که روزی برایمان رویا و افسانه بود به دست آوردیم از پول و زن گرفته تا گوشت تا موتورسیکلت و...
🔹جبیل با اشاره به این پژوهش می گوید:
آنچه در انگیزههای جهادی های معاصر هنوز تکاندهنده است همان عناصر بدَوی است که با انگیزههای جهادگران جاهلی فرقی ندارد و فقط موتورسیکلت مدرن، جایگزین اسب بدوی شده است.
🔸جبیل صریحا می گوید: این منطق تکفیری هاست است که به تعبیر بسام حجار (روزنامه نگار لبنانی) هیچ روزنه ای برای گفتگو با جهان جدید از آن باز نمی شود.
🏷 #اسلام_سلفی #تکفیر #اسلام_جهادی
🆔 آدرس کانال نعرف در یوتیوب:
https://www.youtube.com/watch?v=Y6gCRAgG5JM&list=PL4-hDbT07cQBg2yk0ymEzHHajiKpuQ8aF&pp=iAQB
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در کتاب فقهی آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) با عنوان فقه للمغتربین (فقه برای ساکنان بلاد غرب) که به قلم عبدالهادی محمد تقی حکیم منتشر شده است، چند نظر متفاوت آیت الله سیستانی مطرح و قابل تأمل است؛
یکم. موسیقی یکی از هنرهای بشر است.
دوم. دست و کف زدن درجشن ها، عروسی ها و مولودی های مذهبی برای همه زنان و مردان جایز است.
سوم. موسیقی که باعث انبساط خاطر و برطرف کردن خستگی و تغییر روحیه انسان شود هیچ اشکالی ندارد بلکه خوب است.
چهارم. آموزش موسیقی حلال به کودکان در آموزشگاهها و سایر اماکن اشکالی ندارد به شرط آنکه که در تربیت و رفتار دینی آنها تأثیر منفی نگذارد.
🏷 #اسلام_سنتی #فقه_سنتی #آیت_الله_سیستانی
🆔https://www.sistani.org/persian/book/53/241/
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در کتاب
❁﷽❁
✍️ اخیر در یک نوشته ای در کانال «مسلمنا» قسمت هایی از فتاوای آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله) را نشر داده است. از دیدگاه ما برخی از برداشت های آنها از دارای ابهام و اشکال است که در ادامه بیان می کنیم. مخاطبین گرامی، برای دیدن اصل فتوا به لینک زیر از سایت معظم له مراجعه کنید:
www.sistani.org/arabic/book/17/967/
1️⃣ منظور شما از «دیدگاه سنتی معتدل و صریح» چیست؟ اگر فقیهی از ادله شرعی حرمت مطلق موسیقی را استنباط کرد، او غیر معتدل است؟ کدام فقیه و مرجع تقلیدی بوده که نظر خود را مبهم و مجمل بیان کرده است؟
2️⃣ عبارت «الموسيقى فن من الفنون الإنسانية...» کلمه «فن» را به غلط و عامدانه به «هنر» ترجمه کردید و قبیح تر آنکه ادامه متن فتوا را که تصریح به حرمت موسیقی مناسب مجالس لهو و حرام نموده است قیچی نمودید!
3️⃣ بدفهمی از عبارت «... ليس المقصود من عبارة (مناسبة الموسيقى أو الغناء لمجالس اللهو واللعب) هو كون الموسيقى أو اللحن الغنائي موجباً لترويح النفس ، أو تغيير الجو النفسي ، فإنَّ ذلك جيد ...» مراد از «ذالک جید» صرف رفع خستگی و تغییر روحیه است نه موسیقی که این اثر را داشته باشد. و الا روشن است که ملاک فتوا به جواز رفع خستگی و ... نیست و بسیاری از موسیقی های لهوی و حرام هم این اثر را دارند.
4️⃣ بر دوستانی که با احکام شرعی آشنا هستند پوشیده نیست که هیچ کدام از فتاوای مطرح شده، امری جدید و متفاوت نیست و بسیاری از مراجع معظم تقلید نیز همین نظرات را دارند.
برخورد های زرد و ژورنالیستی و انتخاب هدفدار و غلط برخی از عبارت ها و ترجمه ناقص و غلط آن شایسته نیست.
#اسلام_سنتی #فقه_سنتی #آیت_الله_سیستانی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
⚡️کارنامه طالبان در دو سال حکمرانی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹هر چند که دو سال زمان برای به ثمر نشستن کارکردهای کلان یک نظام سیاسی جدید، زمان محدودی است، اما بررسیها نشان میدهد که طی این دو سال، طالبان در عرصههای مختلف حکومت داری کارکردهای قابل توجهی داشته است.
🔸در عرصه نظامی، طالبان به آسانی و سرعت لازم توانست که از مجموعه گروهها و جنگجویان محلی متعدد و پراکنده، تبدیل به یک ساختار نظامی منسجم و واحد شود و تحت فرماندهی واحد حکومت مرکزی قرار گیرد. این در حالی است که در دهه هفتاد با شکست شوروی و سقوط حکومت دکتر نجیبالله، مجاهدین نتوانستند بر جنگجویان و فرماندهان محلی خود تسلط لازم را پیدا کنند و این گونه شد که هر فرمانده و گروه نظامی در مناطق خود تبدیل به یک حکومت محلی شد. حکومت طالبان با تشکیل پلیس، ارتش و استخبارات منسجم توانست به سرعت بر وضعیت امنیتی کشور تسلط لازم را پیدا کند. ارزیابیها نشان میدهد که مبارزه با ناامنی و جلوگیری از جرایم، مخصوصا مبارزه با جرایم سازمان یافته در دوره حکومت طالبان نسبت به حکومت پیشین، بسیار موفق و تأثیرگذار بوده است. در همین راستا، با سیاست قاطع طالبان در امر مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، کشت مواد مخدر در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است.
🔹 در عرصه حکومتداری نیز به رغم ایجاد یک شوک قوی در ساختار اداری افغانستان در زمان تغییر نظام سیاسی، طالبان به سرعت توانست، خدمات اداری را در کشور از سر بگیرد. هرچند که به دلیل جابجایی بسیاری از نیروهای اداری، سازمان اداری این کشور در انجام خدمات اداری تا حدودی دچار اصطکاک شد ولی مبارزه جدی طالبان با فساد اداری به جامانده از دوره جمهوریت، باعث گردید که شریانهای اداری کشور دوباره در جریان معمول خود قرار گیرد. با این جود، سیستم فنی – اداری افغانستان تا هنوز به صورت مشهود، از کمبود نیروهای فنی لازم رنج میبرد.
🔹در عرصه اقتصاد کلان و عمومی، طالبان پس از یک سراسیمگی در بازار ارز افغانستان موفق شد، ارزش پول افغانی را در وضع مناسبی قرار دهد. این امر در ماههای اخیر در حد قابل توجهی نرخ تورم را در بازارهای افغانستان تحت کنترل قرار داده است. موفقیت حکومت طالبان در جمعآوری مالیات عمومی و عواید گمرکی نسبت به حکومت پیشین قابل مقایسه نیست. صادرات افغانستان نیز در یک سال اخیر نسبت به سال گذشته رشد نسبی داشته است. با این وجود، نمیتوان این برآوردها را به معنای بهبود وضع معیشت اکثریت عمدتا فقیر افغانستان در نظر گرفت که در نبود فرصتهای کاری، زندگی آنان کاملا وابسته به کمکهای نهادهای بینالمللی است. با این وجود، برای تطبیق طرحهای کلان اقتصادی و کاهش محسوس نرخ بیکاری دو سال، زمان اندکی است و نیاز به زمان بیشتری دارد.
❌ اما از یک نگاه دیگر، مدت زمان دو سال برای انجام برخی اقدامات ملی و تصمیمات اساسی، زمان کاملا مناسب و فرصت حیاتی بود که باید از آن استفاده لازم صورت میگرفت. طالبان بعنوان یک حکومت منسجم و قدرت بلامنازع در افغانستان که قدرت لازم را برای تصمیمگیری کلان در دست داشت، به راحتی میتوانست در عرصه مشروعیت داخلی، تشکیل دولت فراگیر، از سرگیری آموزش دختران، تأمین حقوق و آزادیهای فردی و مذهبی، تصمیمهای اساسی را اتخاذ کند و آینده سیاسی افغانستان را بیش از این در حالت معلق قرار ندهد، اما در این بازه زمانی این گونه تصمیمها اتخاذ نشد و زمان از دست رفت.
🔷 طالبان در وضعی استثنایی و بیسابقه قرار دارد. از یک سو فرصت و قدرت سیاسی تام را برای تشکیل دولت فراگیر و ختم منازعه سیاسی در اختیار دارد و از سوی دیگر نفس همین وضعیت، برای طالبان نوعی مسئولیت تاریخی بزرگ را به وجود آورده است.
🔴 با هر نگاهی، ضرورت ایجاب میکند که حکومت طالبان شرایط و فرصت را به نفع مردم افغانستان مغتنم بشمارد و برای ایجاد فضای مناسب و امیدوار کننده، به صورت فوری در خصوص از سرگیری آموزش دختران و جایگاه حقوقی اقوام و مذاهب یک تصمیم راهگشا اتخاذ کند و سپس در راستای تشکیل یک دولت فراگیر وارد یک میکانیسم سازنده شود تا بتواند حمایت مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان را برای ارتقای جایگاه افغانستان در نظام بینالملل فراهم کند. در غیر این صورت به احتمال بسیار بالا، ممکن است علاوه بر ایجاد فضای ناامیدی بر داخل، دامنه بن بست فراروی حکومت طالبان در نظام بینالملل گستردهتر شود.
🏷 #اسلام_سیاسی #طالبان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از شعوبا
💠 فقه مقاصدی و بزرگان تشیع
🔹 آیا فقه مقاصدی نزد علمای امامیه پیشینه تاریخی داشته است؟
🔹 آیا فقه امامی امروز نسبتی با فقه مقاصدی دارد؟
ـ🔹 انگیزه امثال شیخ مهدی شمس الدین و امام خمینی (ره) و علامه فضل الله برای رفتن به سمت فقه مقاصدی چه بود؟
🔹 نصوص متضاد با فقه مقاصدی کدامند؟
و ...
مصاحبه استاد حیدر حب الله در مورد فقه مقاصدی در میان شیعیان
بزودی از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
هدایت شده از شعوبا
💠 شیخ حیدر حب الله: تفکر شیعی تفکری وفادار به نص است؛ بررسی جایگاه فقه مقاصد در اندیشهی شیعی(بخش اول)
🔹 فقه المقاصد، علل الشرایع، مقاصد الشریعه و مذاق شارع و واژگانی از این دست روایت از مسئلهای مهم در حوزه فقه اسلامی دارد که در آن توجه فقیه به مقاصد و غایات شریعت جلب میشود و مبتنی بر آن روند استنباط و تفقه صورت میگیرد.
🔹 فقه المقاصد که تاثیر بسزایی در پویایی فقه و روزآمدی احکام شریعت دارد، بیشتر از جنبه پرداخت اهل سنت مورد بررسی قرار میگیرد و کمتر به نگاههای شیعی و تاریخ آن در تراث شیعی پرداخته شده است. حال آنکه مسائل و چالشهای دنیای امروز ضرورت پرداختن با این رویکرد به تراث شیعی و اسلامی را برای همه روشن کرده است.
🔹 در این مصاحبه استاد حیدر حب الله به پیشینه حضور فقه مقاصدی در تراث شیعی پرداخته و در مورد نگاههای نو در این زمینه و همچنین اهمیت این مسئله نکات مهمی را بیان کردهاند.
🔹 شیخ حیدر حبالله عالم شیعی لبنانی الاصل مقیم ایران است. او از اساتید درس خارج فقه، اصول، رجال و حدیث در شهر قم میباشد. وی همچنین دارای تألیفات و مقالات بسیاری در علوم اسلامی است. از کتابهای مهم ایشان میتوان به نظریه السنه، حجیه السنه، حجیه الحدیث،فقه المصلحه (مدخلا للنظریه المقاصد واجتهاد المبادی والغایات) و منطق نقد سندی در مباحث رجالی اشاره کرد.
برای مطالعه بخش اول از این مصاحبه کلیک کنید:
https://zaya.io/فقه_مقاصد_شیعه_بخش_اول
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
هدایت شده از شعوبا
1⃣ تفکر شیعی تفکری وفادار به نص است؛ بررسی جایگاه فقه مقاصد در اندیشهی شیعی(بخش اول)
✂ برشهایی از متن
📍 فقه و اصول شیعی از زمان رونق مدرسه بغداد یعنی قرن 4 ـ 5 هجری، تا زمان وحید بهبهانی تعدی از نص را بهمثابه خطایی بزرگ میدانست. اما وحید بهبهانی در قرن 12ـ 13 هجری عملا در عملیات اجتهاد و استنباط خودش تعدی از نص داشته است.
📍 برخی از مستشرقین که تحقیقاتی در تفکر شیعی داشتهاند هم این نکته را متذکر شدهاند که تفکر شیعی، تفکری نصگرا و وفادار به نص و نگرانِ تعدی از نص و ازطرف دیگر نگران مجال به عقل برای تحلیل و روشنگری بوده است.
📍 فهم ابن جنید از روایات نهی از قیاس با فهم مشهور علمای شیعه فرق داشته و این روایت را دال بر نهی تعدی از نص نمیدانسته، بلکه فهمی که ابن جنید از قیاس مرفوض اهل بیت داشته این بوده که؛ قیاس یعنی کنار گذاشتن نصوص و احادیث در صورتی که مخالف مزاج عقلی باشد!
📍 به نظر بنده اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود آفاق جدیدی جلوی ما گشوده میشود. به همین دلیل شاید یکی از اسباب اساسی که سخت است نظریه مقاصد در فضای شیعی احیا بشود، دیدگاه شیعه در قضیه قیاس است.
برای مطالعه بخش اول از این مصاحبه کلیک کنید:
https://zaya.io/فقه_مقاصد_شیعه_بخش_اول
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
مسلمنا muslimnair
⚡️رویکرد مسئولانه جدید جامعه الازهر برای مواجه با الحاد و آتئیسم ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 پس از دو روز فعالیت، عصر امروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد.
🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.
🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذایلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح میدهیم شنوای صدای ذینفعان (بیخدایان، آتئیست ها و آگنوتیسیتها) باشیم» مورد حمایت طیف های سلفی، نوسلفی و.. این کنگره قرار گرفت.
🔹در بیانیه اختتامیه مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانهگرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن میزند اجتناب کنند.
✍پانوشت:
پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه های علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است.
🏷 #اسلام_سلفی #عربستان #موتمر_تکامل_و_تواصل #الحاد #آتئیست
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J