eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
310 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
🏆بررسی جایزه بین المللی مَلک فِیصل٢٠٢٢ در عربستان سعودی (نُوبِل جهان عرب) ✍️به قلم:سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 🎖بالاخره بعد از دو سال وقفه در برگزاری حضوری جایزه بین المللی ملک فیصل، چهارشنبه شب گذشته ششم ژانویه مراسم تجلیل از برگزیدگان٢٠٢٢ میلادی درتالار بزرگ«شاهزاده سلطان» در هتل پنج ستاره الفیصلیه ریاض(Al Faisaliah Center) برگزار شد. 🎖در این برنامه که به تعبیر عربی«الفائزون لعام ٢٠٢٢» بر روی سکوی شیشه ای رفتند؛ تا جهانیان با نخبگانی دیگر از دنیای علم و فرهنگ در جهان عرب وخدمتگزارانی از جهان اسلام -که تنها با ذائقه حاکمان سعودی همخوانند- آشنا شوند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این جایزه، برندگان ادوار گذشته و «فائزون٢٠٢٢» اشاراتی خواهیم داشت. 🎖جایزه بین المللی ملک فیصل یا جایزه جهانی خدمت به اسلام (جائزة الملك فيصل العالمية/ King Faisal International Prize) نمادی جهانی است که همه ساله از سوی دولت عربستان به افرادی که بیشترین خدمت را در مشارکت های اجتماعی و ایجاد تغییرات بزرگ در جهان داشته اند اهدا می شود. 🎖این جایزه در پنج زیر شاخه «خدمه الاسلام» (خدمت به اسلام)، «دراسات الاسلامیه»(اسلام پژوهی)، «اللغه العربیه والادب» (زبان وادبیات عربی)، «الطب» و«العلوم» به برندگان تقدیم می شود. برندگان این جایزه حائز دریافت مبلغ ۲۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا وجه نقد(معادل حدود شش میلیارد تومان) و یک مدال طلای اختصاصی٢٠٠ گرمی٢٤ عیار که به صورت ویژه نام برنده جایزه، عنوان خدمت و سال بر روی آن به صورت هنری حک می شود. 🎖امسال نیز پس از چندمرتبه وقفه در اعلام برنده نهایی جایزه خدمتگزار برتر جهان اسلام، کمیته علمی جایزه ملک فیصل را به صورت مشترک به آقایان «علی حسن موینی» رئیس جمهور اسبق تانزانیا و «دکتر حسن الشافعی» عضو ارشد هيئت كُبار العلماء الأزهر مصر اهدا کرد. 🎖در اقدامی کم سابقه، کمیته انتخاب جوایز تصمیم گرفت از اعطا جایزه ملک فیصل در بخش اسلام پژوهی با موضوع کلی «تراث الاندلس الاسلامی» و با ریز موضوع «وقف در اسلام» خودداری کند. این تصمیم به دلیل عدم رعایت استانداردهای جایزه توسط پژوهش مدنظر اعلام شد. 🎖موسسه نرم افزاری صخر(Sakhr Software Co) به مرکزیت قاهره که نقش برجسته ای در حمایت و القای روحیه پژوهش، نوآوری برای حفظ میراث اسلامی از طریق فناوری روز داشت؛ توانست این جایزه را حیازت کند. این شرکت در رقابت تنگاتنگ با غولهای نرم افزاری جهان، توانست ضمن اصالت بخشی به زبان عربی و تراث اسلامی در میان کاربران جهان اسلام مورد پسند جدی قرار بگیرد. 🎖 با توجه به کپی برداری این جایزه از نوبل، عمده نقدهایی که متوجه مادر ادعایی آن وارد است، به این نسخه نیز وجود دارد. وابستگی شدید برگزیدگان به هرم قدرت و سیاست، تکیه بیش از حد به تلاشهای فردی و احتراز از تشویق کار گروهی، محدودیت در تعداد برندگان و عدم توجه به همه علوم از اشکالات به این جایزه محسوب می شوند. ❌ با وجود اینکه برخی مسلمانان غیر عرب این جایزه را کسب کرده اند؛ ولی غلبه فرهنگ عربی بر اسلامی، باعث شده تا همه مسلمانان نتوانند جایگاه خود را در آنجا پیدا کنند. غیبت معنا دار پژوهش های غیر عربی و عدم توجه به خدمات و پژوهشهای شیعیان عرب زبان از نقاط ضعف این جایزه بین المللی است. بررسی برندگان این جایزه روشن می کند که گویا آفتاب دست اندرکاران جایزه ملک فیصل، تنها از غرب طلوع می کند با اینکه قصد دارند شرق را تفوق بخشند. ✅ درنگی کوتاه در فراوانی و رنگ پرچم کشورهای برندگان امسال، ناگفته های فراوانی را در دل خود بازگومی کند. 🆔 آدرس موقع الرسمی جایزه الملک فیصل در اینترنت: https://www.kff.com/ ✔️مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️ yun.ir/4pra4d 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اظهارنظر «حسن الشافعی»برنده جایزه ملک فیصل ٢٠٢٢ میلادی در مورد شیعه و ایران 🎙حسن محمود الشافعی سخنگوی وقت الازهر در خلال مصاحبه مطبوعاتی، به ایراد سخنان جنجالی در مورد شیعه و ایران می پردازد و رئیس دولت وقت ایران، تهدید به ترک مصاحبهٔ مطبوعاتی می کند.... 📆 زمان: ١٧بهمن ١٣٩١ 🗓 مکان: تالار جامعه الازهر الشریف، مصاحبه مطبوعاتی پس از دیدار رئیس دولت وقت ایران از جامعه الازهر و گفت و گو با شیخ جامعه الازهر (احمدالطیب) 🔹نکته (١): مخالفت حسن الشافعی نماینده اسلام سنتی حاکم بر الازهر، با اسلام سیاسی حاکم برمصر در آن زمان (اِخوان المُسلمین و مُرسی) کاملاً مشهود است. 🔹نکته(٢): سایه سنگین رفتارهای اقلیتی بسیار اندک، مبنی بر سبّ صحابه و زوجات النبی(ص) سبب تشدید بهانه گیری های واهی، برای عدم همگرایی جهان اسلام است. ❌ ارسال این کلیپ صرفاً جهت آشنایی با حقایق جهان اسلام است و در این ويدئو شائبه های سیاسی وجناحی هیچ مدخلیتی ندارد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🌐منتشر شد(چاپ دوم) 🔹عوامل پیشرفت شیعه در دنیای معاصر/ نویسنده: سیدعلی بطحائی/ نشر ادیان/ چاپ: دوم/ پاییز۱۴۰٠ 💫 امام موسی صدر یک شخصیت کم تکرار در تاریخ تشیّع است. به‌جاست هر مُصلح اجتماعی تکلیف خود را دربرابر نواندیشی‌هایش مشخص کند. ✨از کنار افق بلند اندیشه‌هایش نمی‌توان گذشت و خوان گسترده نوآوری‌هایش چنان گسترده است که همگان باید تعیین کنند که چه میزان و به چه شرط آنها را می‌پذیرند. 🌟 او با ارائه دقیق از مقتضیات زمان و مکان توانست ثابت کند که اسلام اصیل و تشیّع ناب می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های انسان معاصر باشد. 🔸لینک خرید مستقیم👇🏻👇🏻👇🏻 https://b2n.ir/h93377 ☎️ تلفن سفارش : ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ ۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ✨باما همراه باشید ✨ کانال‌های کتابسرای ادیان در فضای مجازی 🔹 ایتا، تلگرام، اینستاگرام👇🏻👇🏻👇🏻 @ketabsara_adyan 🔹کتابسرای ادیان در واتساپ👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/JOhZHBGwcjF7rkLJKN9lb8 🌐http://adyanpub.com
مسلمنا muslimnair
⚡️خوانشی بسیار متفاوت از محمدبن عبدالوهاب در غرب ✍️ به قلم: محمد واعظی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔷خانم پروفسور ناتانا دی لانگ بَس(Natana DeLong-Bas) شرق شناسان مشهور، استاددانشگاه بُوستن آمریکا و رئیس انجمن مطالعات اسلامی آمریکا (ACSIS) است. بنابر گزارش «وال استریت ژورنال» کتاب وی با عنوان "اسلام وهابی از احیاگری و اصلاح تا جهاد جهانی" (Wahhabi Islam: From Revival and Reform to Global)، یکی از پنج کتاب مهم در غرب، برای فهم اسلام و از منابع دست اول اسلام شناسی به شمار می رود. در این کتاب، برخلاف باور رایج تصویری مثبت از دعوت محمد بن عبد الوهاب ارائه شده است!!! 🔷 به نظر این نویسنده، محمدبن عبدالوهاب یک احیاگر و عقل گراست که به شرایط نزول احکام توجه داشته و خودش به صورت مستقل اجتهاد می کرده است و به بحث مصلحت و نسخ احکام توجه داشته است!!! 🔷 محمدبن عبدالوهاب برخلاف اشخاصی مانند ابن تیمیه و ابن قیّم خواهان جهاد ابتدایی و هجومی نبوده است و جهاد را فقط دفاعی می داند!!! 🔹او مسیحیت و یهودیت را به عنوان اهل کتاب قبول داشته، ولی اشخاصی مانند سید قطب و بن لادن و سایر چهره های سلفی جهادی معاصر این امر را قبول ندارند و آنها را اهل کتاب نمی دانند و خواهان جهاد ابتدایی با آنان هستند. 🔷 ناتانا دی لانگ سعی دارد محمد بن عبد الوهاب را از جریان سلفی جهادی (القاعده و داعش) جدا کند و مدعی است که جریان وهابیت ابتدا توسط خود محمد بن عبد الوهاب با احیاگری دینی شروع شد و بعد اشخاصی مانند رشید رضا و محمد عبده مسیر او را ادامه دادند و دست به اصلاحات دینی زدند، ولی در نهایت اشخاصی مانند سید قطب و سایر گروهای جهادی به پیروی از ابن تیمیه مسیر دعوت محمد بن عبد الوهاب را تغییر دادند و گروههای سلفی جهادی، نظیر القاعده و داعش از دل این تئوری به وجود آمده اند. 🔷 وی در پایان نتیجه می گیرد اندیشه های محمدبن عبد الوهاب صلح آمیز است و می شود با اندیشه های او تعامل کرد و از ناحیه او خطری متوجه غرب نیست و دعوت او بیشتر یک دعوت تبشیری و صلح آمیز بوده است و وقایع و جنگ هایی که بعد از محمدبن عبدالوهاب رخ داده است، به شخص او ربطی ندارد!!! 💠 این یک تقریر بسیار متفاوت از وهابیت است که گویا در غرب خریدارانی نیز دارد. ترجمه و نقد این کتاب، رساله دکتری نگارنده این سطور است که در جامعه المصطفی به زودی از آن دفاع خواهد شد. ✔️مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/q5ric7 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂 (پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال ٢٠٢٢) 🔴 درباره اوغور شاهین کاشف واکسن «فایزر» و مرد برگزیده جهان اسلام در سال٢٠٢٢ میلادی ✍️ به ترجمه: محمّد واعظی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 💠 در حالی که طیف هایی از مسلمانان در جهان اسلام با دلیل یا بی دلیل، همراستا با گروه های ضدواکسن کرونا درسرتاسر جهان علیه واکسیناسیون عمومی مبارزه می کنند؛ مسلمانی نخبه، در نُوک پیکار مبارزه با ویروس کرونا ایستاد و در کشف نسخه ای از واکسن کرونا پیشتاز شد و توانست افتخاری دیگر در سطح بین الملل، برای جهان اسلام رقم بزند. 🔹اوغور شاهین (Ugur Sgahin) مدیر عامل شرکت بیوتک (BioNTech)، بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا، تمام توان شرکت را برای کشف و ساخت واکسن ویروس کووید-۱۹ بسیج کرد و نهایتاً توانست با شیوه پروتئین جهش یافته، تاخت و تاز این ویروس را کم رمق کند. 🔹دکتر شاهین علیرغم موفقیتش متواضعانه زندگی می کند و ترجیح می‌دهد با دوچرخه به دفتر کارش برود. او هنوز با همسر و دخترش در آپارتمان کوچک‌شان در شهر ماینز، آلمان زندگی می‌کنند. دکتر شاهین می گوید: «ما به چیزهای خاص نیازی نداریم، ما حتی ماشین هم نداریم. داشتن هواپیمای شخصی و قایق بادبانی کاربردی و مفید نیست.» 💠 دکتر شاهین می‌گوید «در علم مهم نیست اهل کجا هستید، مهم این است که چه کاری می‌توانید انجام دهید و چه کاری را می خواهید انجام دهید». 🔹 سه سال پیش نیز متولیان جایزه جهانی مصطفی(ص) - که درایران به تجلیل ازنخبگان جهان اسلام می پردازد - او را شناسایی و جایزه نخبه برتر جهان اسلام را به وی اهدا کردند. پیشتر اشاره شد که او امسال، مرد سال جهان اسلام به انتخاب نشریه اردنی شده است. 🔹لازم به ذکر است این یادداشت نخستین متن به زبان فارسی در مورد اوست و جهت مطالعه مخاطبان سایت و کانال علمی- تخصصی مسلمنا تهیه شده است. در ادامه به بیوگرافی، خدمات و کوشش های علمی اوغورشاهین در این مجاهدت علمی می پردازیم. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/re6gyd 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️جابر عصفور؛ روشنفکری در افق فکری طه حسین(واکاوی زیرپوست فرهنگ حاکمان مصر، در مواجه با جریانات اسلامی) ✍️به قلم:سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 🔹جابر عصفور(Gaber Asfour) وزیرفرهنگ مصر در دوران پسامُرسی، فعّال فرهنگی، رئیس هیأت مدیره موزه طه حسین، منتقد، روشنفکر، دانشنامه نویس و پیشقراول در جدال میان اسلام روشنفکری با سایر جریانات فعّال در مصر معاصر؛ در واپسین روز از سال ٢٠٢١ میلادی درگذشت. یادداشت پیش رو که تنها نوشتار فارسی در مورد اوست، به نقش او در مقابله با جریانات اسلامی می پردازد. 🔶 جابر عصفور حامی جدی انتشار و مروّج پروپاقرص کتاب «الاسلام واصول الحکم» علی عبدالرزاق(١٩٦٦م) در بین نسل جدید مصر بود. او بر این اثر، مقدمه ای مدافعانه نوشت. کتاب الاسلام و اصول الحکم جنجالی ترین نوشته تاریخ مصر پس از ورود صنعت چاپ به فُسطاط است و عنوان «منشور سکولاریسم» در جهان اسلام را یدک می کشد. مقدمه او بر این اثر و حمایت همه جانبه اش از این کتاب؛ حاکی از دلبستگی تامّ او به سکولاریسم و حذف ایده خلافت در سپهر حکمرانی از نظر حاکمان مصر دارد. 🔷 جابر در طول عمر خود، همواره با «اسلام سنتی» و جامعه الازهر در ستیز بود. جمله ای از او در لسان روشنفکران مصری مشهور است که: «الأزهر ليس من شأنه الفتوى ومن حق كل مسلم أن يفتى». عصفور بزرگترین مانع برای تغییر گفتمان دینی در مصر را، مزاحمی به نام «الازهر» می دانست و می گفت: با وجود بحرانی به نام ازهر، نمی توان بحران های دیگر را حل کرد. 🔸مخالفت عصفور با «اسلام سیاسی» و اِخوان المسلمین هم حکایتی درازدامن دارد. او می گفت که از دهه هفتاد میلادی تاکنون، این اِخوان المسلمین است که نبض آموزش مصر را در دست گرفته و تا آموزش و فرهنگ را از چنگال اخوان المسلمین پس نگیرم؛ آرام نخواهم گرفت. وی می افزود که با اِخوان المسلمین هیچ آشتی وجود ندارد، زیرا پروژه اِخوان المسلمین، ساختن یک کشور مذهبی است و برپایی یک دولت مذهبی مصر را به سمت فاجعه بزرگی می کشاند. اِخوان المسلمین و مصر را در زمان قدرت گرفتن مُرسی را ببینید که در سالهای قبل قدرت را در مصر به دست گرفتند. اخوانیون از پایه مخالف دولت مدنی هستند، زیرا به ایده خلافت اعتقاد راسخی دارند. 🔷 روی دیگر مبارزه عصفور با «اسلام سلفی» و ابواسحاق الحُوِینی بود. هر چند«جمعیته الشرعیه»، «جماعه انصار السنه المحمدیه» و «الدعوه السلفیه» از جریانات رایج سلفی در مصر هستند؛ ولی جابر انگشت روی حوینی ها میگذارد. سلفی گری نسخه حُوینی، مشهورترین جریان سلفی در مصر است. او ضمن تأیید راهبرد عدم ورود سلفیت حُوینی به قلمرو سیاست، و این جمله مشهور حوینی به نقل از استادش اَلبانی که «بهترین سیاست، ترک سیاست است» را مدح وتمجید می کرد و حُوینی ها را بخاطر این شعار می ستود. ولی از سوی دیگر، خاموش نشدن آتش جنگ و خونریزی در جهان اسلام را بخاطر روشن شدن تفکر سلفیت می دانست. ☑️ مطالعه کامل ⬅️↙️yun.ir/hua0o 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️اشک ها و لبخندهای جهان اسلام، در مرگ ژورنالیستِ چیره دست ضداخوان المسلمین ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 🔷 انتشار خبر مرگ «وائل ابراشی» در چندروز گذشته، رسانه های حامی خط فکری اخوان المسلمین مثل «الجزیره» را غرق در شادی کرد و اسلام گرایان این مرگ را، دست انتقام خدا از آستین کُرونا خواندند. 🔸از آن سو خط خبری ضد اسلام سیاسی همانند خبرگزاری های دولتی مصر و مخالفین بین المللی اخوان؛ همچون«الشرق الاوسط» و «العربیه» لوگوی خود را به رنگ عزا تغییر و زانوی غم در بغل گرفتند. 🔶اما وائل ابراشی کیست و با اخوان المسلمین چه کرد که خبر مرگش این چنین آنها را غرق در شادی و مرگ زودرس او را، انتقام خدا از مظلومین خطاب کردند؟ در یادداشت پیش رو به نقش او در سرکوب ها و فشارها بر اخوان المسلمین در دوران مشهور به «المحنه الثانیه» اشاراتی خواهیم داشت. 🔷 وائل ابراشی، ژورنالیست شهیر مصری و عامل ایجاد اختلاف در این کشور در سالهای اخیر بود. مهمترین نقش ابراشی در دستگیری های پس از کودتای مصر است. دولت دنبال بهانه ای بود تا سران اخوان را زندانی و محدود کند؛ اینجا بود که دستان آلوده کودتاگران، از زبان مسموم ابراشی بیرون آمد. او با تحریک وفراخواندن مخالفین اخوان المسلمین در قاهره، و رویارویی آنها با تحصن کنندگان در میدان رابعه و النهضه؛ بهترین بهانه را به ارتش داد تا به قلع و قمع طرفداران اخوان و دستگیری رهبران آنان بپردازند. 🔶 مرگ وائل ابراشی، روزنامه‌نگار مصری، باعث ایجاد اختلاف و جنجال در این کشور شد، واکنش نسبت به مرگ او در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده ای یافت. در حالی که دوستداران و همکاران رسانه ای اش به سوگ او نشستند؛ اهالی رسانه در مصر تحت تأثیر خبر مرگ الابراشی قرار گرفتند و برخی از مجریان تلویزیونی هنگام اعلام این خبر به شدت گریه کردند. 🔷 شادی اخوانیون در این مرگ به حدی بود که «دارالافتای مصر» در صفحه رسمی خود در این باره بنویسد: «نظر دادن در مورد سرنوشت و فرجام اخروی انسان هایی که مرده اند؛ از ویژگی های مؤمنان نیست!» 🔶 رسانه های منتسب به اخوان از شادی در پوست خود نمی گنجند و در یکی از رسانه های وطنی منتسب به اخوان چنین آمده است: «کرونا جان ابراشی را گرفت تا درس عبرتی باشد برای دوستانش که دیر یا زود به دام مرگ خواهید افتاد و به تنهایی در حضور خداوند منتقم حضور خواهید یافت، پس از کارهای خداناپسندانه دست بردارید که دادگاه پر از عدل و داد اخروی منتظر شما ستم پیشگان است. ابراشی در بارگاه خداوند باید پاسخگوی تحصن کنندگان مظلوم رابعه و نهضت باشند و تاوان حمایت از ستمگران چون السیسی را بدهد. راستی اگر قیامتی در کار نبود مظلومان برای گرفتن حقشان چه کار باید می کردند؟ خدایا شکر که تو را داریم.» مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/40kdz3 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبلغ مشهور ضدسلفیت در پاکستان ✍️ ارسالی اختصاصی از طرف دکتر جعفر روناس؛ وابسته فرهنگی ج.ا. ایران در لاهور ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ برشهایی از متن: 🔷 مهندس محمد علی میرزا از مبلغان مشهور و تأثیرگذار در پاکستان است که با شیوه تبلیغی منحصر به فرد خود در فضای مجازی ده ها میلیون نفر از جوانان این کشور را مجذوب خود کرده است. وی آکادمی قرآن و سنت را در سال ٢٠١٢ راه اندازی کرد و هر هفته یک کلاس مشتمل بر تفسیر قرآن، تاریخ صدر اسلام و حدیث برگزار می کند که در آن علاقه مندان از همه طبقات اجتماع در آن شرکت می کنند. زندگی بسیار ساده و بی پیرایه از دیگر نکات مهم و قابل توجه شخصیت وی است. محمد علی میرزا برای فعالیت های خود هیچ نوع کمک مالی از مردم دریافت نمی کند. 🔶 مهندس محمد علی میرزا بر عکس دیگر علمای پاکستان، خود را تنها مسلمان می داند. شعار مشهور وی "میں ہوں مسلم علمی کتابی" یعنی من مسلمان هستم و دیدگاه من نیز کتب علمی اسلام است. 🔹وی در سخنانش به اختلافات بین پیروان مذاهب بریلوی، دیوبندی و اهل حدیث از اهل سنت اشاره می کند و می گوید که اهل سنت در پاکستان به همان اندازه که با شیعیان در عقیده اختلاف دارند؛ با یکدیگر نیز اختلافات شدیدی دارند و این نشان می دهد که آنها سنی واقعی نیز نیستند و علمایی که این مذاهب را در شبه قاره هند بوجود آورده اند تنها به تکفیر یکدیگر پرداخته اند. 🔸وی از پیروان اهل تسنن می خواهد از پرداختن به مسائل اختلافی و فرقه گرایانه خودداری کنند و از بیان حقایق موجود در کتاب صحاح سته (از کتب حدیثی معتبر در نظر اهل سنت) که در صورت پرداختن به آن باعث تقویت شیعیان می شود نهراسند و ضمن عمل به آن این تابو را بشکند. 🔷 مهندس محمدعلی میرزا به دلیل موضع گیری های خود نه تنها تکفیری های وهابی و پیروان اهل حدیث را به شدت به خشم آورده است؛ بلکه علمای ارشد جریان های مذهبی بریلوی و دیوبندی نیز بارها از او اعلام برائت کرده اند. 🔶 مهندس محمد علی میرزا، بسیاری از افکار و سنت های رایج در میان شیعیان شبه قاره هند را از جمله زنجیرزنی و چاقو زنی در ایام عزاداری امام حسین(ع)، پرورش اسب منتسب به اسب امام حسین(ع) در حسینیه ها و ساختن شبیه مرقد امام حسین(ع) و حمل آن در ایام محرم را بدعتِ بد می نامد و از افکار وحدت آفرین رهبر جمهوری اسلامی ایران و علمای معتدل شیعه در پاکستان تمجید می کند. مطالعه کامل: ⬅️↙️ yun.ir/3ynmt7 🆔 آدرس رسمی سایت اینترنتی: https://www.ahlesunnatpak.com 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🎉۲۰ ٪ تخفیف + ارسال رایگان🎉 🔸مجموعه آثار دكتر مهدی فرمانیان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۱۴۰۰ 💫خرید اینترنتی از سایت: 👇🏻👇🏻👇🏻 🌐www.book.icfi.ir 🌐www.adyanpub.com ✨باما همراه باشید✨ کتابسرای ادیان 🔻🔻🔻 @ketabsara_adyan
✴️ نزاع حنفی- سلفی در افغانستان ✍️به قلم: علی مقدس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔷افغانستان از دیرباز مهد حنفیت بوده است، ولی در چندسال اخیر مهمان ناخوانده ای به نام «سلفی گری» در آنجا رشد و نضج یافته است. 🔶 جنگ شوروی، زمینه مناسبی برای ورود صدها شبه نظامی سلفی غیر افغان، در این کشور را رقم زد. 🔷پیشاور افغانستان که مهمترین پایگاه سلفی ها برای جمع آوری و آموزش جنگجویان، علیه شوروی محسوب می شد، از حمایت کشورهای ثروتمند عربی برخوردار بود. 🔹 تقویت و حمایت مالی مدارس سلفی توسط ثروتمندان عرب، عامل چشمگیری برای گسترش مکاتب سلفی بود. 🔹افغانستان که کانون حنفیت به شمار می رفت، تعارض و تناقض جدی با ایدئولوژی سلفیت داشت؛ اما رویکرد ها و وقایع پیش آمده در افغانستان، افغان ها را مجبور ساخت تا از حیث سیاسی با سلفی ها توافق کنند. 🔸توافق احناف با سلفی ها آن هم به خاطر مصالح سیاسی، به دو ائتلاف تاریخی منجر شد. 1️⃣ ائتلاف نخست بطور غیر منتظره در دهه 1980م اتفاق افتاد، زیرا هجوم بُلشویک های کمونیست به افغانستان، نقطه عطفی برای آغاز گفتگوی حنفی_سلفی با محوریت دفع دشمن کافر انجام گرفت. 2️⃣ ائتلاف دوّم به دهه 2000م باز می گردد، زیرا اگرچه این بار مخاطب آن ها کمونیست های شوروی نبودند بلکه دغدغه این بار آنان، صلیبی ها و ماجراجویان یازده سپتامبر بودند. آنچه حنفی ها و سلفی ها را به توافق دوباره ترغیب نمود، اتفاق و اجماع طالبان و سلفیان بر کفر و کافر بودن آمریکائی های متجاوز در افغانستان بود. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/fq5wif 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️اردن هاشمی، سوگوار رهبر اِخوانی و مفسر نامدار جهان اسلام ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: ◾️رسانه های جهان اسلام امروز صبح خبر درگذشت دکترصلاح الدین عبدالفتاح الخالدی ملقب به ابواسامه، استاد تفسیر و علوم قرآنی دانشکده مبانی دین از جامعه «البلقاء التطبيقيه» اردن، خطیب شهیر تلوزیونی، مفسرصاحب سبک قرآن ویکی از رهبران پرنفوذ اخوان المسلمین اردن دراثر ابتلا به ویروس اومیکرون را منتشر کردند. در همین راستا در یادداشت ذیل به نکاتی در مورد زندگی ونقش تلاشهای علمی او در زمینه تحولات علمی جهان اسلام اشاراتی خواهیم داشت. ◾️یکم: دکترصلاح الدین عبدالفتاح الخالدی در سال 1947میلادی در شهر «جنین» واقع در کرانه باختری فلسطین متولد شد. اردوگاه جنین تا مدتها محل نگهداری آوارگان فلسطینی بود و این سبک زندگی بر آثار وحمایت او از دفاع از قدس شریف تأثیر شگرفی برجای نهاد. اوبعدها بالاجبار به همراه خانواده‌اش به کشور اردن مهاجرت کرد. ▪️دوم: این مفسر پرکار و محقق برجسته در سال ۱۹۷۰با بورسیه الازهر در مقطع کارشناسی از دانشکده شریعت جامعه الازهر مصر فارغ‌التحصیل شد. الخالدی در سال ۱۹۷۷ مدرک کارشناسی ارشد، و در سال ۱۹۸۴ مدرک دکترا را در رشته تفسیر و علوم قرآن از دانشگاه امام محمد بن سعود ریاض دریافت کرد. ▪️سوم: از الخالدی بالغ بر 44کتاب منتشر شده که نخستین اثر وی با عنوان (سید قطب، شهید زنده) منتشر شده است. او به شدت تحت تأثیر اندیشه های سید قطب قرار داشت و از این جهت همواره به دانشجویان وطلاب توصیه می کرد که خواندن تفسیرفی ظلال القرآن برای همه مسلمانان ضروری است. ✅ چهارم: کتابی کمتر توجه شده از او باعنوان«الكليني وتأويلاته الباطنيه للايات القرآنيه في كتابه أصول الكافي» منتشر شده است. در این اثر مولف با رویکردی سلفی به بررسی انتقادی تاویلات باطنی روایات قرآنی کلینی پرداخته است. وی در این اثر با بررسی صفات خبریه خداوندسبحان و تاویلات آیات قرآن مجید به بررسی انتقادی آنها به زغم خویش پرداخته است.ناگفته نیست که رساله ای در مقطع دکترا در دانشگاه ادیان مذاهب قم به ارزیابی این کتاب پرداخته است. 📚النهایه: با توجه به تألیفات گسترده قرآنی الخالدی وتمرکز او بر مکتب تفسیری متفاوت و همچنین ترجمه عمده آثار وی به زبان فارسی، پیشنهاد بررسی وتطبیق آرای تفسیری او با یکی از مفسرین بلندپایه قرآن مجید معاصرشیعه همچون علامه طباطبایی(ره)، آیت الله معرفت(ره) وآیت الله جوادی آملی(حفظه الله) در توجه به تأویلات قرآنی و سبک شناسی تفسیری وبویژه آیات کتاب الکافی مورد تأکید است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/yg7qa6 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
💠 اسلام سنتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان فکری واجدصلاحیت برای برقراری رابطهٔ پایدار با جامعه الازهر ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️بُرش هایی از یادداشت: 🔹چندین سال است که رابطهٔ حوزه علمیه قم با جامعه الازهر مصر رو به سردی گرائیده است. پرونده همگرایی «حوزه علمیه قم با الازهر» راکد و خروارها خاک بر روی آن نشسته است و دیوار بی اعتمادی روز به روز بلندتر می شود. 🔹 فتوای مهم «شیخ محمود شَلتُوت» توسط جانشین او محمدبیصار و بعدها حتی یوسف قَرضاویِ معتدل، منسوخ اعلام شد و درحال حاضر این فتوا "کأن لم یکن" است. شوربختانه باید اعتراف کرد که تنها قُدمای معاصر هستند که هنوز به فتوای شلتوت دل خوش کرده اند. 🔹 دارالتقریب مصر تعطیل و سالهاست که از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری می شود. امروزه تاریخ مصرف ایده تقریب شیخ محمدتقی قمّی تمام شده است و جای آن اشک ها و لبخندها در دارالتقریب مصر، تنها در موزه هاست و نه میدان عمل. 🔹 در دنیای امروز، آرایش فعّالان جهان اسلام نه تنها دهه به دهه؛ بلکه سال به سال تغییر می کند و در این شرایط فخرورزی به عکس های یادگاری مشایخ الازهر با بزرگان قم و نقل خاطرات شیرین آن دوران؛ فایدهٔ چندانی ندارد. ❌ تجربه تلخ، بی اثر و شُوی رسانه ای رئیس دولت اسبق ج.ا. ایران در١٩ بهمن سال ١٣٩١ شمسی با شیخ الازهر و پاسخ شکننده احمدالطیب به این دیدار، حکایت از آن دارد که روش سیاسی و دیپلماتیک چنینی، برای بهبود روابط با الازهر ناپایدار و شکننده است. به دلیل اخم های پیاپی شیخ الازهر در تصاویر این دیدار، حتی عکس های یادگاری این دیدار را در موزه روابط با الازهر هم نمی توان نگاه داشت. بدتر اینکه حتّی شیخ ازهر حاضر به حضور در مصاحبه مطبوعاتی با رئیس دولت ایران نشد و مشاور خود را به مصاحبه فرستاد!!! 🔹خاطرات گزنده این دیدار و سوابق گذشته دست در دست هم، این نکته را گوشزد می کند که از راه اسلام سیاسی نمی توان به روابطی پایدار با الازهر دست یافت. البته قصد نداریم هنجارشکنی رئیس دولت نهم را به حساب کل جریان اسلام سیاسی بگذاریم؛ ولی تنها دیدار قابل بررسی همین دیدار است و نمونه دیگری را سراغ نداریم. هرچند تکاپوهای آیت اللّه خسروشاهی(رحمت اللّه علیه) در راستای بهبود رابطه با الازهر در این دوران سرد را نمی توان از یاد برد. 🔹خط مشی الازهر با اینکه به سیاست حاکمان مصر وابسته است؛ ولی در لایه های زیرین خود، گرایش عمیقی به تعامل با سنتی های جهان اسلام دارد و هر جریانِ فکری که سنتی است را با خود هم اُفق می داند. 🔹 شاید تنها کلید برقراری مجدد مناسبات با الازهر تنها در دستان مراجع سنتی حوزه علمیه قم باشد. سنتی های الازهر و سنتی های حوزه علمیه قم به دور از فراز وفرود نسخه های اسلام سیاسی و اسلام روشنفکری، ظرفیت بالایی برای برپایی روابطی از جنس علمی و علمایی و دغدغه های حفظ میراث مشترک اَسلاف دارند. هر چند دغدغه های اسلام سیاسی، نسبت به اسلام سنتی کاربردی تر و به نیاز های انسان معاصر نزدیکترند، ولی دغدغه های سنتی ها هم حال و هوای خود را دارد و می تواند زمینه ای پایدار برای همگرایی امت اسلام و فهم مشترک را بوجود آورد. 🔹نمونه موفق برگزاری «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» سال ١٣٩٣ شمسی در قم، شاهدی عملی بر این مدعاست واین نقطه شروع را نباید کوچک انگاشت. احیای دارالتقریب سنتی ها، در کنار اقدامات مجمع تقریب مذاهب اسلامی از جمله این راهکارهای پیشنهادی است. 🔹 فعّالسازی ظرفیت های غیرقابل اغماض اسلام سنتی در حوزه علمیه قم با سردمداران اسلام سنتی در الازهر، از طریق رفت وآمد بزرگان اسلام سنتی، مواضع نزدیک به هم، بیانیه ها، منشورات مشترک،احیای تراث و دیپلماسی مذهبی سنتی نخبگانی، می تواند به عنوان بازوهای فعّال برای ایجاد همگرایی پایدار در جهان اسلام منتج شود.... 💠 پانوشت: هدف از تنظیم این یادداشت تضعیف اسلام سیاسی حاکم بر ایران و نادیده گرفتن توفیقات نهادهای مرتبط نیست؛ بلکه غایت توجه به نقش آفرینی موثر اسلام سنتی در خصوص این پرونده مهم برای ارتقا همگرایی در جهان اسلام است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/r27hhe 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂 (پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال ٢٠٢٢) 🔴درباره «سامیه سولهوحسن» رئیس جمهور باحجاب تانزانیا و بانوی برگزیده جهان اسلام ✍️به ترجمه: محمّد واعظی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برش هایی از متن: 💠 آغاز سال٢٠٢٢ میلادی برای مقامات سیاسی تانزانیا یک سال پرجایزه بود. رؤسای جمهور سلف و خلف تانزانیا در آستانه سال جدید میلادی توانستند گوی رقابت در تصاحب جوایز جهان اسلام را از سایرین بربایند. 🔹از طرفی «علی حسن مُوینی» رئیس جمهور اسبق تانزانیا توانست جایزه نخست ملک فیصل ٢٠٢٢ در عربستان را کسب و از سوی دیگر سامیه سولهو حسن رئیس جمهور فعلی به عنوان بانوی برتر جهان اسلام ٢٠٢٢ به انتخاب نشریه اردنی شد. 🔸در متن پیش رو به دلایل انتخاب سامیه سولهو حسن به عنوان بانوی سال جهان اسلام خواهیم پرداخت. 🔹رئیس جمهور سولهو به عنوان اولین زن رئیس جمهور تانزانیا و دومین زنی که در حال حاضر به عنوان رئیس جمهور در آفریقا خدمت می کند.او قصد دارد کشور را به شیوه‌ای قاطع اما دیپلماتیک رهبری کند، چیزی که در بین حاکمان جهان اسلام خیلی بدان وقعی نهاده نمی شود. سولهو با عنوان «احیاگر دموکراسی» در تانزانیا شناخته می شود... مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/nh3zz9 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ دربارهٔ جودت سعید، گاندیِ جهان اسلام و مخالف سرسخت جنگ های ده ساله در سوریه ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برش هایی از متن: 💠 در هفته گذشته، حجم انبوهی از تحلیلهای صفحات اندیشه در رسانه های منطقه آناتولی و غرب جهان اسلام به بازتاب خبر درگذشت «جودت سعید» و بررسی آرای او اختصاص داشت. شوربختانه علی رغم مشهور بودن او در جهان اسلام، هیچ پژواکی از او در رسانه های داخلی، مشاهده نشد. 🔹 این متفکر سوری که سالیان واپسین عمرخود را در تبعید و در شهر استانبول می گذراند؛ با طرح ایده شاخص «صلح طلبی» و «مخالفت با اندیشه های سیدِقطب» در جهان اسلام شناخته می شد. در یادداشت ذیل که نخستین متن به زبان فارسی است؛ برآنیم تا با سیر تطوّر فکری او از ساحلِ اسلام سیاسی تا اعماقِ اسلام روشنفکری نکاتی را اشاره کنیم. 💠 یکی از تمایزات روش شناختی جودت سعید در تفسیر قرآن، توجه ویژه او به «کسب تجارب انسانی» پیش از نوشتن تفسیر از متون مقدس است. 💠 او تکرار چندبارهٔ آیه «قُل سِیروُا فِی الاَرض» را رسالتی سنگین برای مفسرین می دانست و مخاطب ویژه این آیه را مفسران می خواند. به باور جودت، مفسر باید نخست سیرحضوری در زمین انجام دهد، تا بتوانند حق تفسیر آیات قرآن را ادا کند. 🔹مفسر معاصر کسی است که از طریق این سیر فی الارض، آگاهی دقیقی از سرگذشت پیشینیان، اوضاع زندگی معاصرین، اطلاع از تجارب فعلی بشری وآشنایی باعلوم جدید بویژه روانشناسی و جامعه شناسی داشته باشد و معلومات خود را در این حوزه ها تقویت کند. سپس مفسر با مراجعه به متن مقدس می تواند دریافت های نو و متفاوتی از آیات قرآن ارائه دهد. 💠 این شیوه در تفسیر متون مقدس، دقیقاً همان روش تحقیق«go and see/ برو و ببین»است که از روش تحقیق «sit and think/بنشین وفکر کن»در تفسیر متون مقدس، برتر و کاربردی تر است. 🔹نگاه جودت سعید به علم تاریخ یک نگاه کلیشه ای و علم پایین دستی نبود، بلکه او علم تاریخ را منشا الهامات و برداشت های جدید از متن مقدس میخواند. 💠 جودت سعید مطالعه کتاب «شُروط النهضه» مالک بن نبی را مبدأ تحوّل فکری خود می دانست. وی تصریح می کرد که بیش از هفتاد مرتبه این کتاب را خوانده که تنها هفت مرتبه از آن، مطالعهٔ سطر به سطر این کتاب بوده است. در این کتاب نگاه متفاوت وساختارمند مالک بن نبی، به عناصرسه گانه تمدن و توجه جدی به تحوّل فرهنگی در جهان اسلام به عنوان راه حل پایدار برای جبران عقب ماندگی دنیای اسلام از دنیای غرب معرفی شده است. 🔴 خطبه های آتشین او، برای سردکردن آتش جنگ در سوریه یکی از عوامل تبعید او شمرده شده است. دریکی از سخنان خود در آغاز جنگ سوریه نهیب می زد و می گفت: «اگرجنگ سوریه از طریق سلاح به موفقیت برسد، همان نظام خشونت‌آمیز که از دوران هزاروچهارصدسال قبل و معاویه وجود داشته، بر ما حکومت خواهد کرد». 🔸گاندیِ سوریه، اکتشاف دموکراسی را برترین اختراع عالم بشریت از ابتدا تا کنون می دانست و حل بحرانهای پیش روی جهان اسلام را منوط به توجه جدی به آن می خواند. 🔷 سعید به تحلیل داستان «قابیل و هابیل» علاقه وافری داشت و اینکه چگونه هابیل از خشونت استفاده نکرد، حتی اگر برادرش مشتاق کشتن او بود را در اکثر نوشته ها وخطبه ها با نقل جزئیات بیان می کرد. 💠 از نظر سعید، عدم خشونت توسط پسر آدم، «موقعیتی است که همه بشر باید آرزوی آن را داشته باشد و پایبندی به آن، یعنی تسلیم شدن در برابر یکی از احکام مهم خداوندسبحان است». 📚 مدیریت علمی سایت و کانال تخصصی مُسْلِمْنا با توجه به عدم وجود پژوهشی معتبر به زبان فارسی در مورد آرا واندیشه های جودت سعید، پیشنهاد ترجمه آثار یا معرفی کتب و... به ویژه نقدهای او بر سید قطب در قالب مقالات علمی - پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی را مورد تأکید قرار می دهد. ✔️مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️ yun.ir/oiuoa1 🆔 آدرس سایت رسمی نشر آثار جودت سعید در اینترنت https://www.jawdatsaid.net/en/index.php/Main_Page 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu