eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
327 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
📜 قصیده احمد شوقی در رثا خلافت عثمانی ضَجَّتْ عَلَيْكِ مَآذِنٌ وَمَنابِرٌ  وَبَكَتْ عَلَيْكِ مَمَا
⚡️ماهیت خلافت عثمانی و نابودگرانش: (روایت محمد رشید رضا) ✍به قلم: عدنان فلاحی علی رغم گذر یک قرن از زوال امپراتوری عثمانی و تاسیس جمهوری ترکیه، همچنان نوستالژی خلافت عثمانی و مویه‌کردنِ بر زوال آن، در میان طیف‌های گسترده‌ای از علما به شکل پیدا و پنهان وجود دارد؛ هرچند که امروزه در خاستگاه اصلی عثمانی یعنی ترکیه، هیچ‌کدام از نیروهای موثر حاضر در سپهر سیاسی ترکیه ـ از تمام دسته‌ها و گرایش‌ها ـ چنین دغدغه‌ای ندارند و بیش از پیش سودای حفظ استقلال جمهوری ترکیه، تمامیت ارضی، توسعه‌ی اقتصادی و افزایش قدرت نرم و سخت آن را در سر می‌پرورانند. 🔹اما این نوستالژی بر چند روایت تاریخی بنا شده و با فرو ریختن این روایات، کل این نوستالژی نیز از هم خواهد پاشید. این روایت‌های تاریخی را می‌توان ذیل دو کلان‌روایت خلاصه کرد: ۱)  دولت عثمانی یک دولت مقتدرِ اسلامی، برپاکننده‌ی شریعت، و حامی منافع تمام امت مسلمین بود. ۲)  نابودی و اضمحلال این دولت، محصول توطئه‌ خارجی و عناصر خائن داخلی ـ و در رأس آنها مصطفی کمال اتاتورک (پدر و بنیانگذار جمهوری ترکیه) ـ بود.    اما مراجعه به اسناد و شواهد متقن تاریخی و گذر از مشهورات و متخیلاتی که نسل اندر نسل، برسازنده‌ی این نوستالژی بوده‌اند، این دو روایت را به شدت تضعیف می‌کند. برای مثال شواهد مکتوبی از داخل و خارج دربار عثمانی نشان می‌دهد که روند انحطاط و نابودی عثمانی یک قرن پیش از تولد اتاتورک آغاز شده بود. در اینجا می‌توان به گزارش رشید پاشا وزیر سلطان عبدالحمید اشاره کرد که درسال ۱۸۳۹، درباره‌ی ضرورت اصلاحات جدی در سازوکار عثمانی می‌گوید:   "خلال 150سال گذشته، سلسله‌ای از حوادث و علل مختلف باعث فراموشی شرایع مقدس و سازوکارهای برآمده از آن شد؛ فلذا قدرت و شکوفایی پیشین، به ضعف و فقر بدل شد".    بنابراین وزیر عثمانی در اوایل قرن نوزدهم معترف است که روند زوال امپراتوری دستکم از ۱۵۰ سال پیش آغاز و شریعت هم به فراموشی رفته است! در واقع رشید پاشا اعتراف می‌کند که دو قرن قبل از ظهور آتاتورک، شریعت از امپراتوری رخت بربسته بود و احتمالا جز نامی بی‌محتوا چیزی از آن باقی نمانده بود. صدالبته این نکته هم از بدیهیات تاریخی است که آتاتورک خود از افسران عثمانی بود که به دلیل مقاومت جانانه‌اش در جنگ گالیپولی1915 علیه نیروهای انگلیسی، به سرعت مدارج شهرت را طی کرد. دلیل طغیان او علیه خلیفه‌ عثمانی پس از پایان جنگ جهانی اول نیز مخالفت آتاتورک با صلح تحمیلی متفقین بود. آتاتورک ـ فارغ از خشونت‌هایی که برای تأسیس جمهوری مرتکب شد ـ در جنگ‌هایی که بعدا به جنگ استقلال ترکیه مشهور شد، علیه نیروهای نظامیِ غربی‌ که خاک ترکیه‌کنونی را اشغال کرده بودند وارد نبردی سخت شد و توانست نیروهای انگلیسی، ایتالیایی، یونانی و فرانسوی را از ترکیه بیرون راند. حتی دیدگاه وی درباره‌ی دیانت هم قابل مناقشه است. برای مثال او در یکی از سخنرانی‌هایش در سال1923 گفته است: "ملت ما دو مزیت بزرگ در دل خود دارد: دین و زبان. هیچ نیرویی نمی‌تواند این دو را از قلب و ذهن ملت ما بیرون کند و مهم‌تر از همه‌‌ اینها، بازخوانی منازعات خونین بین امارات عثمانی و جنبش موسوم به وهابیت (برآمده از ائتلاف سیاسی بین محمد بن سعود و محمد بن عبدالوهاب در قرن هجدهم در منطقه نجد) نیز مخل این نوستالژی خواهد بود. در اینجا می‌توان به شیخ سید محمد رشید رضا بزرگ‌ترین احیاگر مکتب سلفیت در آغاز قرن بیستم ارجاع داد. رشید رضا درباره‌ی جنبش وهابیت و منازعه‌ آن با خلافت عثمانی می‌نویسد:    "ما در ایام کودکی، اخبار وهابیت را از رساله‌ زینی دحلان [از فقهای مکه] می‌شنیدیم و این اخبار را به پیروی از مشایخ و پدران‌مان تأیید می‌کردیم. و تایید می‌کردیم که دولت عثمانی حامی دین است و به همین سبب با وهابیت جنگیده و شوکت‌شان را در هم شکسته است. من حقیقت این طایفه [وهابیت] را نمی‌دانستم تا وقتی که به مصر هجرت کردم و از تاریخ الجبرتی و تاریخ الاستقصاء اطلاع یافتم و دانستم که وهابیون ـ و نه کسانی [= عثمانی‌ها] که با آنها می‌جنگیدند ـ بر هدایت اسلام بودند... و همانا دولت عثمانی فقط به سبب ترس از نوزایی پادشاهی عرب و بازگشت خلافت اسلامی به شیوه‌ی اولیه‌اش، با وهابیت جنگید. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تصاویری از غزه در آستانه ماه مبارک رمضان روزهای واپسین شعبان چادرنشینان غزه با طراحی فانوس‌هایی که با رنگ‌ها و طرح‌هایشان متمایز هستند، چادرهای آوارگان فلسطینی را در غزه زینت داده‌اند و فلسطینی‌ها را به خرید آن‌ها برای تزئین چادرهایشان در ماه مبارک رمضان جذب می‌کنند. یکی از تزئین های ویژه جهان اسلام برای ترویج ماه رمضان چراغ فانوس است که زیبایی ویژه‌ای به رمضان می‌بخشد. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ دو موضع متفاوت اسلام سنتی در امر سیاسی ✍ به قلم: مهراب صادق‌نیا ✅ امروز در نجف اشرف به دیدار دو عالم نام‌دار شیعه رفتیم. آیت‌الله فیاض و آیت‌الله بشیر نجفی. هر دو از شاگردان و نزدیکان مرحوم آیت‌الله العظمی خویی بوده‌اند. منزل هر دو عالم بسیار ساده و قدیمی بود، بویژه منزل آیت‌الله بشیر. کلمه‌ی ساده از توصیف آن‌چه با آن روبرو بودیم ناتوان است؛ اما چاره چیست؟ مائیم و محدودیّت کلمات. پیش از هر چیز بگویم که ورود خانم‌ها به دفتر هر دو عالم ممنوع بود، به همین دلیل، خانم‌ها اجازه نیافتند در این دیدار حاضر باشند. بیت هر دو عالم شلوغ بود و تشریفات امنیتی‌شان بالا. 1⃣ نخست با آیت‌الله فیاض دیدار کردیم. او اصالتا افغانی است و هنوز هم شیرینی گویش آن دیار در کلامش هست. آیت‌الله فیاض سخن خود را با ابراز نگرانی از وضعیّت دین‌داری و حوزه‌های علمیّه آغاز کرد. البته او این نگرانی را با مداخله‌ی حوزه در سیاست، و مشکلات اقتصادی مردم ایران پیوند می‌داد. بیش‌ترین کلمه‌ای که به کار می‌برد، «اقتصاد» بود و وضعیّت نامناسب آن در ایران. اطلاعات او از ایران به نسبت دقیق و به روز بود. جایی از سخنانش گفتند که «ما اعتقاد داریم حوزه‌های علمیّه باید مستقل باشند و هیچ وابستگی مالی، اعتباری، و سیاسی به حکومت نباید داشته باشند.» می‌گفت دامن دین را باید از سیاست پیراسته کرد. چون هیچ حکومتی بی دلیل به مراجع و حوزه‌ها کمک نمی‌کند. از نگاه او مشکلات اقتصادی سبب شده است مردم از دین و روحانیّت روی‌گردان شوند چون آن‌ها را مسئول این مشکلات می‌دانند. 2⃣ پس از آن، به دیدار آیت‌الله بشیر نجفی رفتیم. او اهل پنجاب پاکستان است با همان روحیه‌ی شهودیِ پاکستانی. حضور چندین نیروی نظامی مسلح در مقابل دفترشان نشان می‌داد که با تشریفات امنیتی بیش‌تری روبرو هستیم. این‌جا گوشی‌های همراه ما را گرفتند و پس از یک تفتیش ساده، اجازه‌ی ورود دادند. او به نسبت خوب به زبان فارسی سخن می‌گوید. آیت‌الله بشیر نجفی سخنان خود را با ستایش مقام سیادت آغاز کرد و به یکی دو نفر سیدی که با جمع همراه بودند گفت که «روز قیامت از مادرتان فاطمه‌ی زهرا(س) بخواهید که اجازه دهد من زمین زیر پای‌شان را ببوسم. کمی بغض کرد و بعد به ستایش ایران پرداخت و نعمت حکومت دینی در ایران را ستود.»  او می‌گفت که حوزه‌های علمیّه می‌بایست حکومت ایران را حمایت کنند. چون اگر اتفاقی برای این حکومت بیافتد، دین بسیار آسیب خواهد دید. آیت‌الله بشیر، دین‌گریزی جوانان را دشمنی بدخواهان می‌دانست و معتقد بود تجربه‌ی مداخله‌ی دین در امر سیاست نه تنها باعث دین‌گریزی نمی‌شود که برعکس، به دین‌دارتر شدن جوانان کمک می‌کند. او تأکید داشت که شما حوزویان باید تلاش کنید با عناوینِ مددکارانه با جوانان ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به دین بازگردانید. در نهایت نیز به یکی دو نفر از همراهان که ریش‌شان را کوتاه کرده بودند توصیه کرد، ریش خود را بلندتر کنند. 💠 برای من هر دو دیدار جذّاب بود و اختلاف دو مرجع، جذاب‌تر. فاصله‌ی فیزیکی محل سکونت دو مرجع تقلید شیعه، کم‌تر از صد متر بود، ولی تفاوت نگاه‌شان بسیار زیاد. از نگاه من، این تفاوت و تنوع از امتیازات حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف است. این اختلاف دیدگاه می‌تواند به پویایی حوزه‌ها کمک کند. مهم آن است که هر عالمی بتواند نظر خود را بگوید و از آن دفاع کند. @sadeghniamehrab 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ بعد از اینکه عمان سه‌شنبه را روز اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد، عربستانی‌ها در فضای مجازی حسابی به سلطنت عمان‌ حمله کردند، بنابراین مقام‌ مسئول امور نجوم عمان مجبور شد توضیحات خود را ارائه دهد و بگوید که خطایی در کار آنها نیست و تصمیم آنها کاملا درست و بی خطاست. دولت عربستان دوشنبه را روز اول ماه مبارک اعلام کرد. مقامات مذهبی عربستان معتقدند که آنها ام القرای شبه جزیره عرب هستند و تصمیم آنها لازم الاتباع است و ادعاهای سایر کشورها را نمی پذیرند. 🆔 منبع مطالعات کشور عمان 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت ششم) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْ
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت هفتم) ✍️ به قلم: مهدی فرمانیان ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 ابومصعب سوری یکی از رهبران فکری القاعده در کتاب «دعوه المقاومه الاسلامیه العالمیه» درباره سلفیه می نویسد: «عبدالعزیز پادشاه عربستان برای فریب مردم ادعای احیای تفکر شیخ محمدبن عبدالوهاب کرد. به همین علت میراث شیخ ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم و دیگر کتب مبلغان عقاید سلفی و مکتب اهل حدیث احیاء شد. تفکر وهابی و عقاید سلفی حول محور احیاء فقه مبتنی بر دلیل و روش اهل حدیث می چرخید. در دهه شصت میلادی عربستان پایگاه رهبران اخوان المسلمین مصر شد و اندیشه اخوانی سید قطب با اندیشه عقیدتی و میراث فقهی دعوت سلفی و مکتب وهابیت در هم آمیخته شد و دو مکتب سروری و مکتب سلفی گری جهادی شکل گرفت. ساختار جریان جهادی عبارتند از: تفکر اخوان المسلمین، جنبش سید قطب، فقه سیاسی ابن تیمیه و مکتب سلفی، میراث دعوت وهابی». (ص۷۰۶). 🔸نویسنده درباره اشتباهات سلفیه جهادی می نویسد: «عقیده سلفی گری معاصر با سلفی گری سنتی تفاوت های مهمی دارد و جریان های سلفی گری در دو دهه گذشته افزایش یافت. جریان سلفی گری بر جریان جهاد تاثیر زیادی گذاشت و تعصب شدید برخی از جهادیون متاخر نسبت به سلفی گری، یکی از آسیب های ترکیب جریان جهادی با سلفی گری است. یکی از مشکلات به وجود آمده این ترکیب این شد که به بهانه دفاع از سلفی گری حرمت مذاهب اربعه به ویژه حرمت امامان مذاهب اربعه شکسته شد. این مشکل در تفکر سلفی بود که به جریان جهادی سرایت کرد. سلفی گری باعث رواج جهل و مصیبت تربیتی و اخلاقی در میان جهادیون شد». (ص۸۹۲-۸۹۵ ترجمه). 💠 از این عبارات می توان به دست آورد که نویسنده سلفی گری را معادل وهابیت دانسته که از تفکر سلفی سنتی که همان اندیشه ابن تیمیه و ابن قیم است دور شده و عدم اعتنا به مذاهب اربعه اهل سنت از مصائبی است که از وهابیت به سلفیه جهادی سرایت کرد. ✅ بنابراین در نگاه ابومصعب سوری سه نوع سلفی داریم: سلفی سنتی، سلفی وهابی و سلفی جهادی. ادامه دارد... 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🎥 تلویزیون شب‌های رمضان ۲۰۲۴، میزبان سریال عربی حسن صباح و تاریخ قلعه الموت 📽 المتحده بزرگترین شبکه
⚡️حواشی پخش سریال رمضانی الحشاشین 🔹 پخش اولین قسمت از سریال مصری «الحشاشین» که به زندگی حسن صباح (م ۵۱۸) می‌پردازد، آن را به ترند (پرطرفدار) اول شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده؛ اما اشتباهات تاریخی آن نیز از چشم کاربران دور نمانده است. 🔹کاربران شبکه‌های اجتماعی مجموعه‌ای از تصاویر واقعی و صحنه‌هایی از این سریال رمضانی را به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد سازندگان این پروژه عظیم، دچار برخی اشتباهات تاریخی شده‌اند. 🔹یکی از اولین اشتباهاتی که تعدادی از فعالان شبکه‌های اجتماعی در سریال الحشاشین ردیابی کردند، مربوط به تصاویر معماری اسلامی مساجد است. 🔸منتقدان سریال الحشاشین اشاره کردند که شهر اصفهان که لوکیشن اصلی سریال است، از معماری سلجوقی پیروی می‌کرد، در حالی که در این سریال معماری مغول هند به جای معماری سلجوقی دیده می‌شود. 🔹برخی از معترضان به استفاده از لهجه عامیانه مصری در طول داستان سریال انتقاد کردند و یکی از آنها نوشت: الحشاشین داستان خوبی دارد اما استفاده از زبان عامیانه مصری ایراد این اثر است. دیگر منتقدان این سریال ادعا کردند که تصاویر گلدسته‌های مساجد قاهره که قرار است در این اثر به عنوان مساجد عصر مملوکی در قرن یازدهم نشان داده شوند، مربوط به گلدسته‌های قبل از ظهور مماليك است، یعنی آنها متعلق به قرن یازدهم نیستند. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🎥 تلویزیون شب‌های رمضان ۲۰۲۴، میزبان سریال عربی حسن صباح و تاریخ قلعه الموت 📽 المتحده بزرگترین شبکه
⚡️اعتراض شدید اللحن اخوان المسلمین به سریال رمضانی الحشاشین: مسلسل الحشاشین می خواهد به مخاطب القا کند که «حسن الصباح» و «حسن البنا» دو روی یک سکه اند و «اخوان المسلمین» در چارچوب «باطنی ها» عمل می کند. 🔹بلافاصله بعد از پخش نخستین قسمت از سریال مصری «الحشاشین» در ماه رمضان از تعدادی از شبکه‌های مصری و عربی، فعالان و چهره‌های رسانه‌ای وابسته به «اخوان المسلمین» کمپین «انتقاد شدید» را علیه این سریال به راه انداختند. 🔸 فعالان رسانه ای طرفدار اخوان المسلمین کمپین شدیدی را برای تحریم سریال و سازندگان آن راه اندازی کردند. کمپین حمله جنبه‌های مختلفی داشت که برخی از آنها مستقیماً از توصیف سریال به‌عنوان «طرح تاریخی تشابه اخوان به گروه حشاشین» انتقاد کردند. برخی طرفدار اخوان المسلمین نوشتند که: «فوری... با پخش تازه‌ترین قسمت حشاشین... معلوم شد که اخوانی‌ها هنوز هم هیولا هستند». با این حال، بسیاری از نظرات در مورد آن پست کارگردان، انتقادات شدیدی را متوجه تهیه کننده سریال کرد و گفتند که او «به شباهت بین اخوان و حشاشین اعتراف کرده‌است». 🔹 برخی بر آن هستند که «حسن الصباح، بنیانگذار حشاشین، و حسن البنا، مؤسس اخوان، دو روی یک سکه هستند و همه انتقادات به این سریال، منشأ و شیوه‌های حشاشین را افشا می‌کند که هیچ تفاوتی با شیوه‌های اخوان ندارد و سریال الحشاشین با سبک «کمیک» برای تمسخر خشم اخوان علیه سریال استفاده کردند. 🔸در واکنش به حملات اخوان به این سریال مدافعان پخش این سریال نظرات دیگری دارند. احمد البکان، پژوهشگر متخصص در امور سازمان‌های بنیادگرا نیز به نوبه خود اظهار کرد که حمله اخوان به سریال«حشاشین» را می‌توان در چارچوب این دانست که اعضای اخوان این سریال را به عنوان یک «طرح سیاسی و فکری علیه خود» می‌بینند: «بسیاری از گروه‌ها مانند اخوان نسبت به هرگونه تلاش برای انتقاد، بسیار حساس هستند». وی افزود که «با وجود تفاوت در زمینه‌های تاریخی، بین گروه اخوان و حشاشین شباهت وجود دارد، نه تطابق». او افزود: اعتماد مطلق در درون حشاشین بسیار خطرناک تر از درون اخوان است، اما استفاده از مذهب در سیاست موضوعی است که هر دو گروه مشترک هستند. وی توضیح داد که تمرکز سریال بر نقد این ایده ممکن است یکی از دلایلی بوده باشد که احساسات پیروان گروه‌هایی را که وجودشان به استفاده از دین در سیاست وابسته است جریحه‌دار کند. 🔹منیر ادیب مخالف اخوان نیز گفت که نقاط مشترک فراوانی بین «اخوان» و «حشاشین» وجود دارد؛ آن گروه به عنوان گروهی است که به بهانه جهاد از جنگ و از دین برای خدمت به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کرد. حسن البنا با الهام از حسن صباح ایده ساخت گروه را بر اساس وفاداری مطلق پیروان به رهبر گروه ایجاد کرد؛ در هر دو گروه، این بیعت مبتنی بر «سمع، اطاعت و اعتماد کورکورانه از جانب وفاداران به رهبر گروه» است. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📜 بایسته های ایجاد پل مستحکم روابط بین المذاهب در کنفرانس مکه مکرمه 🔹کنفرانس بین‌المللی «ساختن پل میان مذاهب اسلامی» از سوی رابطه العالم الاسلامی با حضور اندیشمندان و علمایی از مذاهب مختلف کشورهای اسلامی و دو‌ سخنران مدعو از جمهوری اسلامی ایران در مکه درحال برگزاری است. 🔸 این کنفرانس دو روزه میزبان علما، مفتیان، اندیشمندان و شخصیت‌های اسلامی مذاهب مختلف از کشورهای متعدد اسلامی است. 🔹 دکتر عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب و آیت‌الله احمد مبلغی، منتخب ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در لرستان و از چهره‌های بین‌المللی و اندیشمند برجسته حوزه علمیه قم، از جمله سخنرانان مدعو از جمهوری اسلامی ایران هستند که به همین منظور به مکه مکرمه سفر کرده‌اند. 🔸 این کنفرانس که اولین بار در نوع خود است با هدف تقویت تفاهم و همکاری میان مذاهب مختلف اسلامی از طریق این نشست علمی برادرانه، با محتوای گفت‌وگوهای هدفمند برای تقویت روابط در خدمت اهداف مشترک، به‌ویژه با توجه به موضوعات عمده‌ای که نیازمند وحدت نظر حقوقی است برگزار می‌شود. 🔹همچنین این کنفرانس بر راه‌های مقابله با گفتمان‌ها، شعارها و عملکردهای افراط‌گرایی فرقه‌ای که به دنبال دامن زدن به درگیری‌ها و اختلافات مذهبی است و به ارزش‌های برادری اسلامی خدشه وارد کرده و به سیمای اسلام و مسلمین لطمه می‌زند، تمرکز خواهد کرد. 🔸 کنفرانس مکه همچنین در پی درک ویژگی‌های مذاهب مختلف، نفی روش‌های توهین و تحقیر مذاهب و تأکید بر برخورد با همگان به نام اسلام متعالی است و اینکه مباحثات و توصیه‌های علمی و روشمند با رعایت ادب و حکمت گفت‌وگو به‌دور از درگیری و برخورد باشد، علاوه بر تعیین نقشه راهی که همگان را از طریق «پل زدن میان مذاهب» به سوی تحکیم بیشتر روابط، تقویت اعتماد و روشن‌کردن مسیر هدایت کند. 🔹شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بر آن هستند تا «سند پل‌زدن میان مذاهب» در نتیجه این نشست تاریخی حاصل شود که مملو از موضوعات علمی و همچنین سخنرانی‌ها و مداخلاتی است که در آن جمعی از مفتیان نخبه و علمای ارشد جهان اسلام ایراد می‌کنند. 🔸 فعالیت‌های این کنفرانس همچنین شامل جلسه‌ای ویژه خواهد بود که طی آن علمای ارشد پیرامون فاجعه غزه و همبستگی کامل با آن سخنرانی می‌کنند و جامعه جهانی و وجدان بشری را مسئول این بحران می‌دانند و در عین حال بر ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف تأکید می‌کنند. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🎥 تلویزیون شب‌های رمضان ۲۰۲۴، میزبان سریال عربی حسن صباح و تاریخ قلعه الموت 📽 المتحده بزرگترین شبکه
⚡️شلیک رسانه ای سکولاریسم به اسلام سیاسی در سریال رمضانی جهان عرب (اولین یادداشت مسْلِمْنا) ✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی 🔹 شب های رمضان ۲۰۲۴ جهان عرب با پخش مسلسل «الحشاشین» همراه شد. در حالی که تولید و پخش سریالهای رمضانی رشد چشمگیری داشته و اهداف این فیلمها ارتقا معنویت و رشد اخلاق معرفی و کمتر مباحث غیردینی و تسویه حساب های سیاسی در این سریالها مطرح شده است. اما امسال در مسلسل الحشاشین این هدف نادیده گرفته و شبکه المتحده با پخش سریال الحشاشین به تسویه حساب سیاسی پرداخت و تیرخلاصی از پایگاه سکولاریسم به اسلام سیاسی اهل سنت با گرایش اخوان المسلمین شلیک کرد. اما حلقه مفقوده در ساخت و پخش این مسلسل و ارتباط نزاریان اسماعیلی و اخوانیون سیاسی در کجاست که این سریال با این هزینه گزاف (با وجود بدهی سرسام آور مصر) تولید و پخش می شود. یکم: نزاریان شعبه ای از اسماعیلیه اند که پس از عدم پذیرش خلافت نزار توسط مستعلی در مصر به ایران منتقل و راهبری آن توسط «حسن الصباح» تداوم یافت. الحشاشین فیلمنامه ای از زندگی حسن الصباح (م ۵۱۸ ق)، قلعه الموت و فرقه فدائیان نزاری (موسوم به حشاشین) است که به زندگی حسن صباح و روانشناسی شخصیت او و فداییان تحت امر او پرداخته. مورخین تصریح کرده اند که مهمترین شیوه فداییان نزاری تحمیل عقیده با چماق رعب و ابزار ترور بود. نزاریان، مخالفان خود را با کاردِ برّان از بین برده و آنها را با این شیوه به سکوت دعوت می کردند. فخررازی (م۶۰۶ ق) به نمونه ای از برخورد آنها اشاره و می نویسد: «در مباحث جدلی کلامی خود تا قبل از رویارویی با حشاشین از عبارت «خلافاً للملاحده خذلهم الله» بهره می برم. تا اینکه یکی از فداییان اسماعیلی، من را به گوشه ای برد و به رویم کارد تیزی کشید و تهدید به قتلم کرد. از آن به بعد لحنم را تغییر و می گفتم: «خلافاً للاسماعیلیه.» یکی از شاگردان وی از علت تغییر لحنش پرسید و فخر پاسخ داد: ای یار! اسماعیلیه برهان قاطع دارند. چاقوی تیز، جایی برای قوت استدلال باقی نمی گذارد!!!» (جامع التواریخ، رشیدفضل الله همدانی، به کوشش محمدتقی دانش پژوه، ص۱۷۲). همچنین پژوهش های کنونی روشن کرده که حشاشین یک افسانه ساخته مارکوپولوست و اعتبار علمی ندارد. دوم: سرآغاز ورود سریال و تعامل او با مخاطب عام بی خبر از ارتباط حقایق تاریخی با وقایع معاصر با سکانس جنجالی و عبارت «مفتاح الجنه» فداییان نزاری شروع میشود. جان نثاران نزاری در سکانس اول فیلم خطاب به حسن الصباح او را «کلید رفتن به بهشت» می دانند. در سکانس بعدی، یک فدایی با پرت کردن خود از بالای قلعه الموت و فریاد بلند «جانم فدای تو ای کلید دار بهشت» به مخاطب القا می کند که فدائیان حسن صباح افرادی چشم بسته و گوش به فرمانند که هم به شخص حسن صباح رگه قداست داده و هم تفکرات او را با لسان زور ترویج می کنند. همین تک سکانس دستمایه اصلی کارگردان و تحلیل گران شده که این سریال، به دنبال یافتن تشابه «حشاشین» با «اسلام سیاسی» است و «حسن الصباح» را پدر معنوی «حسن البنا» معرفی کنند. سوم: حلقه مفقوده این سریال (فراتر از قضاوت تاریخی درباره محتوای فیلمنامه حشاشین)، اینکه چطور کارگردان فیلمنامه را به شکلی ارائه کرده که حشاشین دقیقا بر اخوان منطبق شود. احتمالا نقطه خیالی تاریخی اتصال اخوان با حشاشین در این سریال را در ترورهای نجیب محفوظ، فرج فوده و نوال سعداوی می توان یافت. بنابه برخی گزارش های دولتی این افراد در لیست سیاه ترورهای بنیادگرایان مصر قرار گرفته بودند و دولت با هدف حذف اسلام سیاسی از سپهر سیاست مصر، همه آنها را در کارنامه اخوان ثبت کرد. نجیب محفوظ، تنها برنده عرب زبان جایزه صلح نوبل در ماجرای کمپ دیوید ضمن حمایت از آن در لیست ترور سیاه تکفیری ها (که لزوما به اخوان ارتباط نداشتند) جای گرفت. حتی نجیب در ماجرای آیات شیطانی به بهانه آزادی بیان کتاب رشدی را تخطئه و از این جهت به لیست سیاه ترور تکفیری ها وارد شد. این شواهد باعث شد که سکولارها، اتهام ترور و رفتارهای تروریستی برخی افراطیون را به اسلام سیاسی منتسب کند و قیاس اخوان با حشاشین، موجه شود. النهایه: در زمانه ای که برگ برنده نبرد اسرائیل و حماس در طوفان الاقصی به نفع کارنامه اسلام سیاسی رقم می خورد، چنین رویارویی رسانه ای را می توان در راستای تضعیف اسلام گرایان و کمرنگ کردن موفقیت‌های آنان تحلیل کرد. اینجاست که ارتباط حشاشین با اسلام سیاسی را می توان از سنخ شیطنت های تاریخی تحلیل کرد که نه ارتباط تاریخی موثق و نه تشابهی بین اسلام سیاسی و رفتارهای تروریستی دارد. از این روست که مخالفت اخوانی‌ها با پخش این مسلسل را واکنشی طبیعی و آن می توان کنشی منطقی تفسیر کرد. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️آینده جهان اسلام، آمیزش افق ها یا نبرد خونین جریانات فکری ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸دوم فروردین، ششمین سالگرد درگذشت داریوش شایگان نویسنده کتاب «آسیا در برابر غرب» و «آمیزش افق ها» است. گزافه نیست اگر شایگان را متعمق ترین روشنفکر ایرانی را در موضوع رابطه سنت و مدرنیته بدانیم. او پایان طوفان نبرد جریانات اسلامی را رسیدن به ساحل آرام آمیزش افق های گفتمانهای فکری می دانست. 💠 شایگان - که تجارب معنوی فراوانی از همنشینی با علامه طباطبایی کسب کرده بود - درباره آینده نبرد جریانات فکری جهان اسلام می نویسد: «همه ما در مرحله آمیزش تمدنی به سر می بریم و تمدن در دنیای آینده محصول مشترک و ثمره پیوند جهان اسلام و سایر تمدنهاست. او می نویسد: «همه ما در افق یک تمدن جهانی قرارگرفته ایم و در این مسیر شرقی و غربی، چینی، ژاپنی، ایرانی، عرب یا فرانسوی ومسلمان یکسان هستند.» 💠 مؤلف کتاب آسیا در برابر غرب بر آن بود که در نهایت سرنوشت هویتی جهان اسلام با سه هویت بومی، هویت اسلامی و هویت مدرن اروپایی آمیزش خواهد کرد و همه اینها به شهروندان جهان اسلام احساس تکامل شخصیت می‌بخشد و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و ما با یک ایرانیِ مسلمانِ مدرن رو به رو خواهیم بود. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3249-2022-03-21-19-33-49.html 📸 عکس نوشت: داریوش شایگان یکی از همراهان اصلی هانری کُربَن، در جلسات شیعه شناسی با علامه طباطبایی بود که در تصویر پیوست نفر دوم از سمت راست نشسته است. 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ مدارای مبلغ ترک در تذکر به روزه خوار 🔹در کلیپ تِرِند شده چند روز اخیر یک مبلغ دینی در منطقه فاتیح استانبول به جوانان روزه خواری که در کافه تجمع کرده اند درباره روزه خواری تذکر ملایم می دهد. این کلیپ مورد توجه کاربران فضای مجازی جهان اسلام شده و مدارای هر دو طرف را ستوده اند. ✍ پانوشت: 💠 امروزه شیوه صوفیانه در امر به معروف یکی از روش های فراموش شده است. در تذکره الاولیاء عطار نیشابوری (م ۶۱۸) در ذکر بایزید بسطامی (م ۲۶۱) نمونه ای از شیوه های صوفیان در برخورد ملایم با منکرات را نقل کرده است؛ «نقل است که شیخ [بایزید بسطامی] جوانی را دید بربطی [از آلات موسیقی] می زد و با نواختن آن خود و مستان اطرافش عیش می کردند. چون بایزید وی و آن جماعت را دید به نشانه اعتراض «لاحول» گفتی و اعتراض خود را اینگونه نمود. جوان عصبانی شد و بربط بر سر «بایزید» زد و هم بربط و هم سر «بایزید» شکست!!! «بایزید» به زاویه‌ [محل تجمع صوفیان] آمد؛ توقف کرد و بامداد، یکی از ملازمان خود را خواند و گفت: «قیمت بربط به چند دهند؟» ملازم، بهای آن معلوم کرد. بایزید قیمت بربط در خرقه‌ای گذاشت، پاره‌ای حلوای شیرین همراه قیمت بربط کرد و به آن جوان فرستاد و گفت: «آن جوان را بگوی که «بایزید» عذر می‌خواهد و می‌گوید: دوش، آن بربط را بر ما زدی و شکست. این زر، در بهای آن صرف کن و با این حلوا، غصه‌ی شکستن آن را از دلت بردار!» 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ تمسخر شهدای غزه در سریال رمضانی مصری 🔸 پس از پخش قسمت ششم سریال کمدی مصری «لانش بوکس» که در ماه رمضان پخش می‌شود، بخشهایی از آن باعث واکنش تند کشور‌های عربی شد. 🔹در این قسمت یکی از شخصیت‌های فیلم در دیالوگی می‌گوید که به دنبال شخصی به اسم یوسف می‌گردند، و در ادامه می‌گوید: «أبيضاني وشعره كيرلي وحليوة» (سفید با موهای مجعد و بانمک). این دیالوگ شباهت زیادی به شیون‌های مادری فلسطینی دارد که در بیمارستان به دنبال فرزند خود یوسف است و با این جزئیات نشانی فرزندش را می‌دهد. 🔸 بسیاری از کاربران خواستار توقف پخش سریال هستند. نویسنده اثر در پاسخ به اعتراضات گسترده گفته در دیالوگ اسم شخص سيف بوده و ادامه دیالوگ کاملا چیز دیگری بوده است. 🔸 اگر تا دیروز zara با کالکشن جدیدش یا کاریکاتوریست‌های فرانسوی شهدای غزه را مسخره می‌کردند، امروز در یک کشور عربی‌- اسلامی در ایامی که غزه زیر آتش است و از گرسنگی رنج می‌برد، آن هم در ماه رمضان مادری که به دنبال فرزند شهیدش هست تمسخر می‌کنند. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair