#پاورقی معادل
این پاورقی دربردارندهی داشتههای زیر است:
۴٫۱ـ املای لاتین نامها، عنوانها و لقبهای لاتین
مثال ۱: او چیز زیادی برای گفتن دربارهی «له داک ثو» نداشت.
مثال ۲: سمت «دبیر اجرائی شورای امنیت ملی» به¬موجب مصوبهی امنیت ملی سال ۱۹۴۷ میلادی به¬وجود آمد.
مثال ۳: این دوره که از سال ۳۰ تا ۳۲۳ قبل از میلاد طول کشید، به «عصر هلنیستی» شهرت یافت.
۴٫۲ـ املای لاتین اصطلاحها و مفهومهای تخصصی
معادل لاتین اصطلاحها و مفهومهای تخصصی برای آگاهی خواننده از املای آنها باید در پاورقی گنجانده شود. در برخی موارد میتوان معادل لاتین اصطلاحها و مفهومهایی عمومی را که دانستن آنها برای خواننده سودمند است، در پاورقی گنجاند. شیوهی نوشتن این ساژهها نیز مانند شیوهی نوشتن نامهاست:
مثال ۱: خروجی «سامانههای کوچک تأمین انرژی اتمی» نیز پاسخگوی نیازهای این واحد نیست.
مثال ۲: براثر این عملکردها، رفتهرفته حقی با عنوان «حق برداشت ویژه» از صندوق بینالمللی پول ایجاد شد که…
مثال ۳: این عارضه که «التهاب رنگدانهای شبکیه» خوانده میشود، رفتهرفته موجب میشود که…
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#پاورقی اطمینان
گاهی بنا به علتهایی -¬از جمله آگاهی خواننده از تضاد یا اختلاف فکری، اعتقادی یا سیاسی «نویسنده» با «مترجم یا ناشر ترجمه»، یا هر علتی دیگر¬- ممکن است این گمان به ذهن خواننده آید که مترجم، بخشی از متن را طبق خواست خود یا ناشر، و یا به¬صورت اشتباه ترجمه کرده، نه مطابق آنچه در متن اصلی آمده است.
مترجم برای ازبین بردن این گمان، باید عین ساژه¬ی نویسنده را به¬زبان اصلی در پاورقی بنویسید؛ به¬زبان دیگر، مترجم باید به خواننده اطمینان دهد که آن ساژه، ترجمهی بدون افزایش یا کاهش ساژه¬ی متن اصلی است.
برای مثال، در نمونهای که درپی آمده، نویسنده و ناشر، آمریکایی است، و ناشر ترجمهی فارسی آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
از همینرو، مترجم برای آنکه این پرسش یا تردید را ازبین ببرد که «آیا ساژه¬ی ترجمه¬شده، با ساژه¬ی نویسنده (هانتینگتون) مطابقت دارد یا خیر؟»، عین ساژه¬ی متن اصلی را در پاورقی آورده است:
مثال: همگی میدانیم که تا قبل از سال ۱۹۴۶ آمریکا در هیچ جنگی شکست نخورده بود؛ حداقل این ادعا در سالهای ۱۸۱۲ تا ۱۸۱۵ میلادی درست بوده است.
با نگاهی به تاریخ نظامی آمریکا میتوان نمونههای فراوانی از «بن بست راهبردی، حماقت تاکتیکی، کاستی¬های بزرگ در آموزش و مقررات، بیکفایتی و لافزنی در فرماندهی، و بزدلی محض» را مشاهده نمود. همچنین میتوان نمونههایی کاملاً مخالف نمونههای فوق نیز یافت؛ ولی بهسختی میتوان موردی از جنگ و فنون نظامی را که بخشی از فعالیتهای انسانی بوده است پیدا کرد که آمریکاییها در آن بخش در مقایسه با ملتهای دیگر برجستهتر بوده باشند.
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
نهاریاناهار ؟ : نوشتن "نهار" با "ن"،" ھ"، "ا" و "ر" درست نیست؛
چون این واژه عربی وبه معنای "روز"است ونه "ناشتای روز".
آن چه را که در میان روزمی خورند، "ناهار"است .
این واژه فارسی است وبه مفهوم "ناشتا" وغذای چاشت است.
بنابراین کاربرد واژه ی "نهار" عربی که به معنای روز است به جای "ناهار" فارسی ؛ یعنی "روز خوردن " که مفهوم ناروایی را بیان می کند.
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
چنانکه وچنانچه:
این دو (چنانکه وچنانچه) دوترکیب مختلف با دومعنای متفاوت اند؛
زیرا "چنانکه" به مفهوم "آن طوری که"آمده و مهمترین برهان آن "آن چنانکه وهم چنانکه" است و دراین جاهم "آن طوری که" معنا می دهد.
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
"چنانچه" به معنای "اگرست" مانند: "چنانکه آگاهی دارید" ؛ یعنی آن طوری که آگاهی دارید و" چنانچه آمدید من نبودم" یعنی اگر آمدید،من نبودم.
این دو ترکیب را بیشتر به جای هم می نویسند، و این اشتباه محض است.
در کتاب های کهن، گاهی این نارسایی و اشتباه دیده می شود: اما به هر حال، از کاربرد "چنانچه " به جای "چنانکه " باید پرهیزشود.
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
هدایت شده از یا غافِرَ الْخَطیئات
🔔 فراخوان بیست و دومین همایش «کتاب سال حوزه»
📚 ناشران کتاب، برادران و خواهران حوزوی ایرانی و غیر ایرانی میتوانند آثار علمی منتشر شده حوزویان را در قالب کتاب یا پایاننامههای سطح ۴ (دکتری) به دبیرخانه همایش @ketabehowzeh ارسال کنند.
جزئیات بیشتر:👇
hawzahnews.com/news/899203
منتها / منتهی: این دو واژه را در فارسی بهتر اسـت برحسـب تلفظ شـان بنویسـیم مانند: سـاختمان های این ناحیه هـمه بلند اسـت، منتها محکم نیسـت یا " این خیال باطل به جنون منتهی خواهد شـد"
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
#غلط_ننویسیم
محظور/ محذور: واژه ی محظور به معـنای " ممنوع و حرام" اسـت و محذور هم به معـنای " آن چه از آن می ترسـند" و هم به معنای "مانع و گرفـتاری" آمده اسـت. یعنی در مواردی که مراد گرفـتاری و مانع و حجب وحیای اخلاقی باشـد باید محذور نوشـت مانند: " محذور اخلاقی " و یا " در محذور قرار گرفتم و پیشـنهاد اورا پذیـرفـتم "،
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
..
https://ketaabonline.com/
کتابآنلاین کتابخانهی مجازی رایگان و طبقهبندیشدهایست از پیدیافهای فارسی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
✍🏼همخوانی فعلهای جمله با یکدیگر و با اجزای دیگر جمله
فعلهای هر جمله باید از نظر زمانی با یکدیگر همخوانی و تناسب داشته باشند.
البته این بدان معنی نیست که افعال هر جمله تنها باید یک زمان داشته باشند، زیرا بیان برخی جملهها نیازمند بهکار بردن زمانهای مختلف است
(برای نمونه، آنچه تا چندی پیش زشت و ناپسند شمرده میشد امروز دیگر زشت شمرده نمیشود و خدا میداند که آیا در آینده خواهیم توانست با این روند مقابله کنیم یا نه).
مثالهایی که درپی میآید صورتهای درست و نادرست کاربرد فعل و مصدر در جمله را نشان میدهد:
👈مثال ۱:
🖍ننویسید: هر چه را پرسیدهایم پاسخ گرفتیم.
✏️بنویسید: هر چه را پرسیدهایم پاسخ گرفتهایم.
👈مثال ۲:
🖍ننویسید: در سپتامبر سال ۲۰۰۴ گزارش شد که بسیاری از سازمانهای دولتی خارجی موجود در عراق در حال آماده شدن برای خروج از عراق بودند.
✏️بنویسید: در سپتامبر سال ۲۰۰۴ گزارش شد که بسیاری از سازمانهای دولتی خارجی موجود در عراق در حال آماده شدن برای خروج از عراق هستند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
معرفی #پیشینه #پایان_نامه #شب_قدر
مرادی، براتعلی. 1384.
✍🏼شب قدر در قرآن.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه.
محمدی فروشانی، خدیجه. 1393.
✍🏼 رابطه میان شب قدر با اهل بیت علیهمالسلام با تکیه بر علم آنان.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قرآن و حدیث.
گنجی، مختار. 1389.
✍🏼 شب در قرآن. پایاننامه کارشناسی ارشد.
دانشگاه شهید چمران اهواز.
قنبری صفت مقدم، فرشته. 1395.
رابطه شب قدر و انسان کامل از منظر قرآن و عرفان اسلامی.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ادیان و مذاهب.
اسلامپناه، خداداد. 1391.
✍🏼بررسی سندی و دلالی روایات لیلهالقدر.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
دهقان، نیلوفر. 1392.
✍🏼بررسی تطبیقی نزول قرآن و تدوین آن از دیدگاه آیت الله معرفت و جلال الدین سیوطی.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اراک.
قاهری، ابراهیم. 1388.
✍🏼 بررسی و تحلیل آراء قرآن پژوهان درباره نزول قرآن در ماه رمضان.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
قلی زاده، هاجر. 1393.
✍🏼شوون شب قدر با تکیه بر ارتباط آن بر نزول وحی.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
پرنظر، فریبا. 1391.
نزول دفعی قرآن کریم.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
احمدنژاد، گونا. 1396.
✍🏼بررسی احکام لیله القدر در شریعت اسلام.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کردستان.
سعادتیان، حسین. 1395.
✍🏼بررسی چگونگی نزول قرآن از بعد دفعی وتدریجی بودن آن با تکیه بر روایات نزول.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
✍🏼بررسی سندی و دلالی روایات لیلهالقدر
کارشناسی ارشد1391
🖍موضوع: معارف اسلامی
پدیدآور: خداداد اسلامپناه استاد راهنما: محمدتقی دیاری استاد مشاور: سیدرضا مودب
دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
#چکیده
ایمان واعتقاد به شب قدر ، یکی از مهمترین مسائل اعتقادی مسلمانان است . شیعیان و اهل سنت بر اساس آیات قرآن کریم ، روایات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت (علیهم السلام ) ، در ماه مبارک رمضان ، چند شب را به عنوان لیالی قدر به انجام اعمال عبادی خاصی می پردازند .
از آنجا که میان شیعیان واهل سنت در مواردی اختلاف نظر وجود دارد ضروریست که به بررسی این روایات بپردازیم .
در این پایان نامه روایات را از دو جهت بررسی می کنیم یکی از جهت سند و دیگری از جهت دلالت .
روش ما چنین است که پس از ذکر روایت و ترجمه آن ، سند روایت را تحلیل می کنیم . روایاتی که دارای سلسله سند مشترکی هستند ، سلسله سند را فقط در روایت اول آورده و در روایتهای بعد به روایت اول ارجاع داده ایم .
از ذکر راویانی که مورد وثوق و اعتماد بوده اند خودداری کرده و چنانچه دلیل ضعف روایتی به راوی آن مربوط باشد راویان ضعیف را با دلیل ضعف آنها آورده ایم .
در بررسی دلالی به توضیح روایاتی که از لحاظ معنا و مفهوم از نوعی ابهام برخوردارند پرداخته و نظرات علماء وبزرگان را ذکر و در پایان از مجموع روایات نتیجه گیری کرده ایم .
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
👈رابطه شب قدر و انسان کامل از منظر قرآن و عرفان اسلامي
✍🏼پديدآور اصلی : قنبري، فرشته
#پایان_نامه_حوزه
#چکیده
مبحث ا لیله القدر و همچنين رابطه آن با انسان کامل جايگاه و اهميت والايي در مأثورات ديني و متون عرفاني داشته و بارها، در روايات و همچنين متون عرفان اسلامي بدان، اشاره شده است.
در خصوص رابطه شب قدر و انسان کامل، از طرفي با بررسي آيات و روايات مرتبط با ليل، قدر و ا و نيز بررسي اين موضوع در آثار عرفان اسلامي و با تبيين مولفهصهاي مشترک آن از منظر قرآن وعرفان و از طرف ديگر با بررسي برخي از ويژگي هاي انسان کامل يعني محل نزول قرآن بودن، مختلف الملائکه بودن و ظرف مشيت-اللهي بودن انسان کامل اين نتيجه حاصل ميصشود که انسان کامل عين حقيقت شب قدر است.
چرا که مطابق آيات و روايات، شب قدر ظرفي است که نزول يکباره و دفعي قرآن، و تقدير امور و نزول ملائکه و روح در آن محقق ميصشود.
شب قدر داراي مراتبي است که مرتبه پايين شب قدر ظرف زماني به معناي پارهصاي از زمان (شب) است که اين وقايع در آن انجام پذيرفته است.
اما مرتبه اعلي آن، حقيقتي است که با اين وقايع مرتبط گشته و با توجه به لياقت و قابليتش حقيقت قرآن و نزول ملائکه و تقديرات را از عالم بالا دريافت کرده و ظرف آن حقايق گشته و آنها را در وجود خود جاي داده است که اين چنين شخصي همان انسان کاملي است که مصداق آن پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) و ائمه معصومين (عليهم السلام) مي باشند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
نمونه - موضوعات - عناوین پایان نامه های مربوط به نهج البلاغه.pdf
2.9M
#پیشینه #نمونه_عنوان #نهج_البلاغه✅با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام علی (ع)
در این فایل تعدای از پایان نامه های کار شده با عنوان #نهج البلاغه خدمت شما معرفی می گردد.
✍🏼یکی از راه های بدست آوردن مسئله و موضوع تحقیق دیدن نمونه ها گذشته است ( پیشینه )
که می توان شبیه این موارد کار کرد و یا موضوعی را انتخاب و با تغییر و تکمیل ان یک موضوع جدید بدست آورد
🙏التماس دعا
👈معرفی کانال به دوستان فراموش نشود .
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
#قواعد_کوتاه_نویسی 1
#غلط_ننویسیم
#درست_نویسی
#آموزش_ویراستاری
✍🏼 تبدیل #جمله به عبارت مصدری
هرگاه بتوان جمله¬ای را با عبارت مصدری بیان کرد، چنین می¬کنیم:
❌ننویسید: این¬که امیرالمؤمنین حاضر نیست پیروزی را از راه ظلم به¬دست آورد، واقعیتی است که…
✅بنویسید: حاضر نبودن امیرالمومنین به پیروزی از راه ظلم، واقعیتی است که…
❌ننویسید: راه¬هایی که می¬توان به¬وسیله¬ی آن¬ها یک شرکت ورشکسته را دوباره راه¬اندازی کرد.
❌بنویسید: راه¬های راه¬اندازی دوباره¬ی شرکت¬های ورشکسته.
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#قواعد_کوتاه_نویسی 2
#غلط_ننویسیم
#درست_نویسی
#آموزش_ویراستاری
✍🏼تبدیل جملهی وصفی به عبارت کوتاه
هرگاه بتوان جمله¬ی وصفی را به عبارتی کوتاه تبدیل کرد، چنین می¬کنیم:
❌ننویسید: مردی که دارای ظاهری آشفته بود وارد خانه شد.
✅بنویسید: مردی آشفته ظاهر وارد خانه شد.
❌ننویسید: از نخستین روزی که با او آشنا شدم، استعداد عجیبی در او یافتم.
✅بنویسید: از نخستین روز آشنایی با او استعداد عجیبی در او یافتم.
❌ننویسید: از حوادث تلخی که در روزهای اسارت شاهد آنها بود برایمان میگفت.
✅بنویسید: از حوادث تلخ روزهای اسارت برایمان میگفت.
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
عرضۀ مجموعه روایات موجود در 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود 400 هزار روایت و ترجمهها و شروح نگاشته شده بر آنها
• احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات
• جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه
• مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه
• دسترسی به شروح و سند روایات
• مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط)
• مشاهده ترجمه روایات
• امکان نمایهزنی بر احادیث
• امکان تعین دامنه احادیث
• امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات
• اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
• امکان تغییر قلم
• نمایش یا عدم نمایش اعراب روایات
.
•┈┈••✾••┈┈•
دانلود https://www.noorsoft.org/fa/software/View/73958
.
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
✅#مطالعه مفید و اثربخش از نگاه آیات و روایات
👨🏻🎨نویسندگان: سهراب مروتی محسن حسن وندی
🖍منبع: مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات دوره 25 پاییز 1393 شماره 99
📕#چکیده
✍🏼#هدف: بررسی مفاهیم مرتبط با خواندن در آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (ع)، تبیین شیوه های بهره گیری مطلوب از مطالعه و کتابخوانی، و تحلیل راهکارهایی برای اثربخش نمودن فرایند مطالعه صحیح.
✍🏼#روش/ رویکرد پژوهش: تحلیل محتوا. یافته ها: تعداد قابل توجهی از آیات و احادیث معصومین (ع) استخراج شد که از جنبه های مختلف، به طور مستقیم و غیرمستقیم مفاهیم مرتبط با مطالعه را مطرح می کنند.
✍🏼#نتیجه گیری: خواندن مورد توجه شارع مقدس بوده است و برای چگونگی اثربخشی آن در زندگی فردی و اجتماعی آدمی، راهکارهایی ارائه شده است.
#دانلود👇🏻
http://ensani.ir/file/download/article/20160910120342-9556-153.pdf
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#حس_مطالعه
#مطالعه_در_سیره_علماء
شیخ طوسی که در زبان علمای ما به شیخ الطائفه معروف است.
شبها به تحقیق می پرداخت و صبحگاهان آنچنان غرق لذّت بود که این جمله را می گفت:
أین الملوک و أبناء الملوک من هذه اللّذه؟!
یعنی این لذتی که من الآن پس از کشف حقیقت، احساس می کنم، شاهان و فرزندان آنان، از این لذّت بی بهره اند.
مرحوم آیة اللّه بروجردی می فرمود:
من در دوران جوانی در مدرسۀ صدر اصفهان مشغول تحصیل بودم.
یک شب پس از نماز مغرب و عشا، مشغول تحقیق در مسألۀ «ترتّب» شدم، چیز می نوشتم، بعد پاک می کردم، چیز دیگر می نوشتم، ناگهان صدای مؤذن مسجد را شنیدم که مردم را به نماز صبح می خواند.
استاد بزرگوار حضرت امام نقل فرمود:
مرحوم صاحب جواهر نویسندۀ این گسترۀ فقهی که در 42 جلد چاپ شده است، با مرگ پسر روبرو شد. عصر، تشییع شد، اما خاک سپاری او به روز بعد واگذار شد، جنازه را در یکی از حجره های صحن نجف اشرف گذاردند تا صبح هنگام، مراسم خاکسپاری انجام گیرد، شاگردان مرحوم صاحب جواهر برای خواندن فاتحه به روح پاک فرزند استاد، یکی پس از دیگری وارد غرفه شده و با خواندن فاتحه و قرآن برای او طلب رحمت می کردند، اتفاقا خود صاحب جواهر نیز برای خواندن فاتحه و قرآن وارد غرفه شد، پس از خواندن مقداری از قرآن، بساط تألیف خود را پهن کرد، و همان مقداری که در هر شب می نوشت، همان شب نیز در کنار جسد فرزندش نوشت، وهرگز مرگ فرزند او را از کار علمی بازنداشت.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj