#آشنایی_با_مقاله_نویسی 21
📕تهیه کتاب¬شناسی کامل¬تر و کدگذاری برای منابع
✏️محقق سعی می¬کند به انواع منابع مربوط به مقاله خود دست یابد.
✏️ منابع هر چه به¬روزتر و معتبرتر باشند برای مقاله علمی، مناسب¬ترند.
✏️در منبع¬یابی برای مقاله، شکل¬های مختلف منابع نباید فراموش شوند.
📗برخی از قالب¬های منابع عبارت¬اند:
کتب علمی معتبر، مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی، پایان¬نامه¬های تحصیلات تکمیلی، مقاله¬های منتشر شده در کنفرانس¬ها و همایش¬های علمی معتبر دنیا، سایت¬های علمی شبكه اینترنت.
✏️باید یادآور شویم که در مقاله علمی شایسته نیست به مطالب منتشر شده در روزنامه¬ها و نشریات غیر علمی و غیر تخصصی ارجاع دهیم.
✏️به طور کلی، منابع باید دست اول باشند و نویسنده در باره موضوع ما صاحب¬نظر باشد.
🖍 در حد تقویت قول اصلی و شاهد مثال، می¬توان از منابع دست دوم استفاده کرد.
ادامه دارد 👇🏾
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آشنایی_با_مقاله_نویسی
محقق به منظور سهولت و سرعت در کار، هر منبعی که برای مقاله لازم دارد را با مشخصات کامل #یادداشت و کدبندی می¬کند.
در هنگام ارجاع و #مستندسازی در درون #فیش¬ها، محقق مجبور نیست هر بار که مطلبی را منبعی یاداداشت می¬کند، تمام مشخصات کتاب¬شناختی را تکرار کند.
همین لیست، با اندکی ویرایش و حذف و اضافه، همان منابع و #مآخذی است که در انتهای مقاله باید به صورت الفبایی ذکر شود.
کدگذاری #منابع به این معناست که به هر منبع مورد استفاده در تحقیق، که در لیست منابع با مشخصات کامل آمده است، یک شماره بدهید.
برای این کار، محقق هر منبعی که برای تحقیق به آن دست می¬یابد را با مشخصات کامل و به ترتیب دست¬یابی یا هر ترتیب دیگر، در برگه¬های معمولی یا فیش ثبت می¬کند.
این لیست همواره طولانی¬تر می¬شود و هر منبع که به آن افزوده می¬شود یک شماره دریافت می¬کند.
ادامه دارد👇🏾
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
هدایت شده از حوزه های علمیه خواهران کشور
✳️ همایش جستارهای پژوهشی تا هشتم آبان ماه تمدید شد
🔸 خانم صدیقه بهرامی دبیر اجرایی همایش جستارهای پژوهشی با تاکید بر بیانیه گام دوم اعلام کرد: همایش جستارهای پژوهشی تا 8 آبان 98 تمدید شد.
@kowsarnews
#اصول_نگارش
#قواعد_املايي برخي واژه ها
#تنوين
آوردن تنوين (در صورتي كه تلفظ شود) در نوشته هاي رسمي و نيز در متون آموزشي الزامي است و به صورت هاي زير نوشته مي شود:
📕الف) تنوين نصب هميشه به صورت «ا / ـا» نوشته مي شود و اگر كلمه مختوم به همزه باشد، همزه آنها روي كرسي «ي » مي آيد و سپس تنوين روي «الف» بعد از آن قرار مي گيرد:
نسبتا، واقعا، موقتا، عجالتا، طبيعتا، عمدا، جزئا، استثنائا، ابتدائا.
📕ب) تنوين رفع و جر در همه جا به صورت « ــٌ » و « ــٍ » نوشته مي شود و فقط در تركيبات مأخوذ از عربي كه در زبان فارسي رايج است، به كار مي رود: مشارٌاليه، مضافٌ اليه، منقولٌ عنه، مختلفٌ فيه، متفقٌ عليه، بعبارهٍ اُخري، اي نحوٍكان.
آوردن تنوين در كلمه هاي فارسي اشتباه است: گاها، زبانا.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#اصول_نگارش
#قواعد_املايي برخي واژه ها
#تركيبات
مراد در اينجا كلمات مركب و مشتق مي باشد كه به صورت زير آورده مي شود:
🖍كلمات مركبي كه الزاما پيوسته نوشته مي شوند:
📗الف) مركب هايي كه بسيط گونه اند:
آبرو، الفبا، آبشار، نيشكر، رختخواب، يكشنبه، سيصد، يكتا، بيستگانه.
📗ب) جزء دوم با «آ» آغاز شود و تك هجايي باشد:
گلاب، پساب، خوشاب، دستاس.
📗ج) هرگاه كاهش يا افزايش واجي يا ابدال يا ادغام يا جابه جايي آوايي در داخل آنها روي داده باشد:
چند، هشيار: ولنگاري، شاهسپرم، نستعليق، سكنجبين.
📗د) مركبي كه دست كم يك جزء آن، كاربرد مستقل نداشته باشد: غمخوار: رنگرز، كهربا.
📗ر) مركب هايي كه جدانوشتن آنها التباس يا ابهام معنايي ايجاد مي كند: بهيار (به يار)، بهروز (به روز)، بهنام (به نام).
📗س) كلمه هاي مركبي كه جزء دوم آنها تك هجايي باشد و صورت رسمي يا نيمه رسمي يا جنبه سازماني، اداري و صنفي يافته باشد: استاندار، بخشدار، كتابدار، قاليشو، آشپز.
ادامه دارد👇🏾
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#اخلاق_پژوهش
#آسيب_شناسي
#انتحال
يكي ديگر از #آفات بزرگ اخلاقي پژوهش و تاليف، سرقت ادبي يا انتحال است كه متاسفانه در مراكز علمي كشور ما، به معضل تبديل شده است.
انتحال به دو معناي مختلف و البته نزديك به هم به كار رفته است. 👇🏾
📗معناي شايع و رايج آن، همان چيزي است كه امروزه از آن با عنوان (سرقت ادبي) نام برده مي شود.
📕معناي ديگري كه براي واژه انتحال آورده اند، عبارت است از
«خود را به مذهبي بستن، خود را به مذهبي يا به قبيله اي منسوب ساختي، خويشتن را به كسي بازخواندن»
بر اين اساس، نويسندگاني كه مي كوشند براي درست جلوه دادن سخن و مدعاي خود، افراد نام و نشان دار و صاحب نفوذ علمي و تاريخي را مدافع نظريه خود معرفي كنند، در حقيقت مرتكب عمل غيراخلاقي انتحال شده اند.
🖍متاسفانه گاه ديده مي شود برخي از افراد يا مكاتب فكري، براي تقويت فكر خود و يا نشان دادن سابقه تاريخي آن، كساني را به مكتب فكري خود منسوب مي كنند كه هيچ نسبتي با آنان نداشته و اصولا داراي مباني فكري متفاوتي بوده اند.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
دهخدا در تعريف #انتحال آورده است:
چيز كسي را جهت خود دعوي كردن، شعر ديگري را بر خود بستن، شعر يا سخن ديگري را براي خود دعوي كردن، سخن كسي ديگر بر خويشتن بستن، سرقت ادبي، سخن ديگر بر خويشتن بستن است و آن چنان باشد كه كسي شعر ديگري را مكابره بگيرد و شعر خويش سازد بي تغييري و تصرفي در لفظ و معني آن، يا به تصرفي اندك، چنانكه بيتي بيگانه به ميان آن در آرد يا تخلص بگرداند.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نمونه
بررسی آرا و نظریههای فقهی در تفسیر مجمعالبیان (زکات)
رشته: علوم سیاسی
پدیدآور: ابراهیم حسینی استاد راهنما: عبدالکریم عبداللهی
دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
#چکیده
در این مجموعه بنابر بررسی همه مسائل و مطالب فقهی زکات نیست بلکه آنچه در این رابطه در تفسیر شریف مجمعالبیان آمده بررسی و تحقیق میشود. لذا مطالب در 10 فصل به شرح ذیل ارائه خواهد شد. در فصل اول به شرح زندگی شیخ طبرسی (ره) مولف این تفسیر و معرفی بیشتر این مجموعه با ارزش خواهیم پرداخت . در فصل دوم آیات مربوط به بحث زکات را دستهبندی نمودهایم که آیاتی که در آنها شیخ طبرسی بحث ننموده و در یک گروه، آیاتی که تفسیر آنها به ذیل آیه دیگری ارجاع شد در یک گروه، آیاتی که بحث مختصر شده در یک گروه و آیاتی که بحث تفصیلی ارائه گردیده را در گروه چهارم گرد آوردهایم. در فصل واژه زکات لغوی، تفسیری و فقهی بررسی شده و در فصل چهارم تفسیر آیات مربوط به اهمیت و فضلیت زکات را آوردهایم که اثرات دنیوی و اخروی این واجب دینی را از زوایی مختلف توپیح میدهد و علت توصیهها و تاکیدهای فراوان بر پرداخت آن و کیفیت تشویق به انجام این فرضیه دینی مطرح میگردد. در فصل پنجم پیشینه تاریخی زکات و کیفیت پرداخت آن در امتهای قبل با استفاده از آیات قرآن بررسی میشود. در فصل ششم دلایل وجوب زکات میآید که این آیات در 4 گروه مطرح میشود: آیاتی که در آنها امر به اتفاق شده، آیاتی که در آنها امر به دادن زکات شده، آیاتی که در آنها مانع زکات سرزنش شده و آیاتی که وجوب زکات بر کفار و مشرکان را میساند. در کنار این بحث اینکه آیا زکات در 9 چیز است ، و دعا برای زکات دهنده چه حکمی دارد، وجوب نیت و ... بررسی میشود. در فصل هفتم: کیفیت اتفاق و آداب آن (پنهان و آشکار بودن، بیمنت و آزار بودن و ...) شرح داده میشود. در فصل هشتم: حقالحصاد، حق معلوم و ارتباط آنها با زکات واجب طرح خواهد شد. در فصل نهم: موارد مصرف زکات (فقیر - مسکین، عاملان زکات ، مولفهالقلوب ، رقاب ، غارمین، فیسبیلالله و ابنالسبیل) و شرایط آنها میآید. و در فصل دهم زکات فطرذه (واژه فطره و چگونگی وجوب آن در کتب فقهی) بررسی خواهد شد.
#آدرس #دریافت_فایل اصلی پایان نامه 👇🏾
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/628715d8ee1ef3a058f74a6bac2ae166
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نمونه #موضوعات پیشنهادی برای #پایان¬نامه¬های قرآنی و غیرقرآنی
1. نقد مبانی نظریه «اسلام حداقلی» در کلام مسلمانان تئوریپرداز معاصر
2. نقش «مادر» در تحقق تمدن نوین اسلامی با رویکردی به توطئههای دشمن علیه خانواده
3. تحلیل مؤلفههای جاهلیت مدرن بر اساس قرآن و روایات
4. اخلاق پرسشگری و تحقیق در آموزه های دینی
5. استخراج و دسته بندی تاویلات کتب ادبی و عرفانی ( بر اساس تاویل ، بطن ، مصداق ،جری ، انطباق و ...)
6. استهزاء در قرآن و روایات
7. اضلال الهی و عوامل آن از دیدگاه قرآن سنت
8. اقسام هدایت از منظر قرآن و حدیث
9. امید و آرزو (مبانی و حدود آن )از منظر آیات و روایات
10. اهداف قرآن کریم از طرح مباحث نجومی
11. آثار سلطه کفار بر مسلمین
12. آثار و برکات صداقت در زندگی از منظر کتاب و سنت
13. آرزوهای مومنان (استخراج مبانی ،دسته بندی و....)
14. آسیب شناسی تأویلهای قرآنی در منابع تفسیری و عرفانی
15. آینده نگری و برنامه ریزی از دیدگاه آموزه های دینی (رابطه آن با توکل و خدا باوری)
16. بررسی امکان ارتقای فکری فرقه وهابیت بر اساس قرآن و روایات
17. بررسی آیات مشابه و تکراری در قرآن (تکرار و مشابهت در آیات قرآن )
18. بررسی برخوردهای قرآن با پدیده لاابالی گری با رویکردی به عرفان¬های نوظهور
19. بررسی تفسیری و حقوقی " لااکراه فی الدین"
20. بررسی حق الناس و حق الله در آیات و روایات
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
بهبود اثربخشی مطالعه میتواند از طریق تغییرات هر چیز غیر مرتبط با موارد #مطالعه بدست آید، مثل مدیریت زمان، تقویت انگیزه و اجتناب از فردا فکنی و بهبود وضعیت خواب و خوراک.
✏️مدیریت زمان در جلسات مطالعه به دست یابی فعالیتهای با بیشترین بهره و ایجاد تمرکز عالی کمک میکند. سیستم چراغ راهنمایی یک روش ساده برای تشخیص اهمیت اطلاعات، هایلایت کردن یا خط کشیدن زیر اطلاعات با رنگهای مختلف است:
📗سبز: موضوعاتی که اول باید مطالعه شوند؛ مهم و ساده
📒زرد: موضوعاتی که در مرحله بعد باید مطالعه شوند؛ مهم اما وقت گیر
📕قرمز: موضوعات با اولویت کمتر؛ پیچیده و غیر مهم
این موارد به دانش آموزان یادآوری میکنند که شروع با کدام موارد بیشترین مزیت را دارد و رنگ قرمز در صورتی که زمان اجازه بدهد مطالعه شود.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آشنایی_با_مقاله_نویسی 22
🖍اقدام به فیش¬برداری بر اساس لیست مفصل پرسش¬ها و لیست منابع
به طور کلی، بهتر است روند مراجعه به منابع در مقاله¬نویسی یا پایان¬نامه نویسی به ترتیب زیر باشد:
1️⃣ابتدا با مراجعه به فرهنگ اصطلاحات تخصصی، واژه¬های کلیدی و اساسی تحقیق خود را میشناسیم.
2️⃣مطالعه را از منابع دایره المعارفی شروع می¬کنیم.
3️⃣کتاب¬شناسی بیشتر و مراجعه به اینترنت و پیدا کردن کتاب¬های تخصصی از قبیل مقاله و کتاب و پایان¬نامه، کار بعدی ماست.
4️⃣تمام منابع باید با روش اجمالی مطالعه شوند و مباحث بسیار مرتبط و مهم تعیین شوند.
5️⃣مباحث بسیار مرتبط و مهم را با روش دقیق¬خوانی و انتقادی مطالعه کرده، فیش¬برداری را شروع کنید.
ادامه دارد👇🏾
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آشنایی_با_مقاله_نویسی
در این روند، مرحله اول و دوم حتما باید در مرحله موضوع¬شناسی و قبل از رسیدن به مسئله انجام شود.
سپس، کتابشناسی اولیه انجام می¬شود و به تدریج تکمیل¬تر می¬گردد.
برای جمع¬آوری منابع مرتبط با بحث مقاله، توصیه می¬شود از طریق مطالعه اجمالی، مشخصات منابع مناسب را یادداشت کنید.
در برخی منابع، نکات مختصر و مفیدی در باره پاسخ پرسش¬های مقاله شما آمده است، بهتر است همان نکات را یادداشت کنید و آدرس کامل آن اثر را نیز در برگه یادداشت ثبت کنید.
اگر منابع نیاز به مطالعه مفصل دارند، آنها را تهیه و در فرصت مناسب دقیق¬تر مطالعه کنید.
بنابراین، ضرورتی ندارد منابع متعددی را به خاطر نکات اندکی که در آنها هست، دور خود جمع کنید.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فیلم| مهمترین عامل موفقیت انسان پژوهشگر از نگاه آیتالله شبزندهدار
@HawzahNews
#نقطه_ويرگول (؛)
نقطه #ويرگول براي مكث هاي طولاني تر و حدّفاصل بين ويرگول و نقطه است و به نقطه نزديكتر است كه موارد كاربرد آن به شرح زير است:
الف) قبل از كلمه ها و عبارت هاي توضيحي مانند: (مثلاً، يعني، اما و…) اگر به مفهوم جمله قبل برگردد:
شيخ الرئيس گفته است كه: «از گاو مي ترسم؛ براي اينكه گاو شاخ دارد و عقل ندارد»؛ يعني اينكه از قدرتمند كم عقل بايد گريخت.
ب) اجزاي وابسته به يك موضوع كلّي، هرگاه به صورت جمله هاي متعددِ ظاهرا مستقل بيان شود:
فراق، كوه را هامون كند؛ هامون را جيحون كند؛ جيحون را پرخون كند؛ پس با اين دل ضعيف چون كند؟
ج) هرگاه در بين اجزاي قسمت هاي مختلف يك جمله، ويرگول هاي متعدد به كار رفته باشد، نقطه ويرگول براي جدا كردن مجموعه آن قسمت ها از يكديگر به كار مي رود:
محمد، احمد، حسن؛ علي و محمود را زدند.
د) هرگاه موضوع يك جمله كامل، فهرست وار دسته بندي شده باشد، پس از پايان هر دسته، نقطه ويرگول، و در آخرين دسته، نقطه مي آيد؛ مانند:
ساختمان واژه هاي فارسي، چند صورت است:
۱) ساده: گل، دل، خرد؛
۲) پيشوندي: همدل، بينوا، نادان؛
۳) پسوندي: كارگر، شنونده؛
۴) مركب: گلخانه، دلنواز، سخنگو؛
۵) گروهي: بي دست و پا، آب از سرگذشته.
#آموزش_ویراستاری
#نکته
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نقطه (.)
نشانه مكث كامل است كه در پايان جمله هاي خبري و امري مي آيد و موارد كاربرد آن به شرح زير است:
الف) پس از توضيحات پاورقي ها، جدول ها، نمودارها.
ب) در پايان جمله و پس از ذكر مشخصات منابع كه در متن استناد شده است؛ مانند:
(مطهري، ۱۳۷۷، ص ۲۵).
ج) براي مشخص كردن حرف هاي اختصاري، لازم است پس از هر حرف (به جز حرف آخر) نقطه گذاشته شود؛مانند:
ه.ق (هجري قمري)، ق.م (قبل از ميلاد)
#آموزش_ویراستاری
#نکته
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#دونقطه (:)
نشانه توضيح است و به جاي كلمه ها و عبارت هاي توضيحي (نظير، مانند، مثل، ازقبيل و…) به كار مي رود، بدين معني كه آنچه بعد از دونقطه آمده توضيح مثالِ قبل است؛ مانند:
تنها ره سعادت: ايمان، جهاد، شهادت.
الف) قبل از نقل قول ها دو ْنقطه مي آيد:
او در كتاب خود گفته است: «شما بوديد كه رفتيد…».
ب) براي جداكردن رقم هاي جزئي از كلي نيز از دونقطه استفاده مي كنند (در متن هاي فارسي رقم كلي در سمت راست و رقم جزئي سمت چپ مي آيد)، مثلاً جلد سوم صفحه چهل و يك، را به صورت، «۳ :۴۱» نشان مي دهند.
ج) گذاشتن دونقطه پس از عنوان هاي كتاب، مقاله، عنوان اصلي، فرعي و امثال آن لازم نيست.
#آموزش_ویراستاری
#نکته
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آشنایی_با_کتب_لغت 1
#مفردات الفاظ القرآن نام ديگر آن المفردات فى غريب القرآن تأليف حسين بن محمد راغب اصفهانى
در اين واژهنامه كه بر بنياد موادّ اصلى كلمه سامان داده شده، مسلك راغب چنين است كه نخست ماده را با معناى حقيقىاش مىآورد، آنگاه مشتقات آن را ياد مىكند، سپس معانى مجازى را با تبيين علاقۀ حقيقت و مجاز عرضه مىدارد.وى بر اين همه، اولاّ از قرآن،ثانيا از حديث و ثالثا از سرودهها و اقوال عرب گواه مىجويد.او همچنين به ياد كرد قراآت وارده، اقوال صحابه و تابعين و حكماء و نيز تفسير قرآن به قرآن، دست مىيازد.به عنوان نمونه در مادۀ «خبث»، ابتدا معناى حقيقى آن را ذكر مىكند،«الخبت»:المطمئن من الارض، و...سپس معناى مجازى را متعرض مىشود،«ثم استعمل الاخبات استعمال اللين و التواضع».بعد از آن علاقۀ حقيقت و مجاز را بازگو مىكند: «و العلاقة بينهما المشابهة»، پس از آن تفسير قرآن به قرآن را نمايان مىدارد، «قال الله تعالى:«و أخبتوا الى ربهم»، و قال:«بشّر المخبتين»اى المتواضعين، نحو«لا يستكبرون عن عبادته».در ادامه جلوهاى ديگر از تفسير قرآن به قرآن را نشان مىدهد و مىنويسد:و قوله تعالى «فتخبت له قلوبهم»اى:تلين و تخشع.و الاخبات هنا قريب من الهبوط فى قوله تعالى:«و إنّ منها لما يهبط من خشية الله»با اين مثال مىتوان بيان داشت كه مفردات راغب خود تفسيرى پر بار و عميق و مختصر است و فوائد و فرائد گوناگونى را داراست.
گاه به نقد و ردّ آراء ديگران(با ابراز نظرات و آراء خود) به نيكى مىپردازد و در اين حوزه از علوم، صاحب مرتبۀ اجتهاد است.
ادامه دارد👇🏾
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
مصادر
راغب در #مفردات به مؤلفات پيشينيان عنايت ويژهاى نشان داده و از كتبى چون «المجمل فى اللغة(ابن فارس)، الشامل فى اللغة(ابومنصور جبان)، تهذيب الالفاظ(ابن سكيت)، معانى القرآن(فرّاء)، المسائل الحلبيات(ابوعلى فارسى)، معانى القرآن(زجاج)، العين(خليل بن احمد)، تفسير ابومسلم اصفهانى، تفسير غريب القرآن(ابن قتيبة)، كتاب سيبويه، معانى القرآن(اخفش)، مجاز القرآن(ابوعبيدة)، الحجة للقراءات السبعه(فارسى)، غريب الحديث(ابن قتيبة)، غريب الحديث(ابوعبيدة)، الغريب المصنف(ابوعبيد) و...استفاده نموده است.
در تفسير از على بن ابيطالب(ع)، امام صادق(ع)، ابن عباس، ابن مسعود، عمر بن الخطاب، مجاهد، قتاده، حسن بصرى، شعبى، سفيان و برخى ديگر، نقل اقوال مىنمايد.
از لغويين مانند:مبرد، كسائى، سيبويه، يونس، ابوزيد، توزى، اصمعى و ابن عربى مطالبى مىآورد.و در قرائت از حمزه، يعقوب و نقاش، نقل مىكند.اقوال جبائى، ابوالقاسم بلخى و ابوبكر علاف را از متكلمين بازگو مىنمايد.و سخنان حكما را بدون ذكر افراد يادآور مىشود.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 1
کم دركی ( ترس از درک كم مطلب ):
بسیاری از كتابخوان¬ها گمان می¬كنند كه باید هر مطلبی را باكندی بخوانند وگرنه ممكن است آن را یاد نگیرند.
خواننده¬ای كه كلمه¬خوانی می¬كند مجبور است با پهلوی هم قراردادن كلمات به معانی برسد.
این كار وقت¬گیر است؛ در حالیكه خواننده¬ی عبارت¬خوان به جای كلمات، عبارات را می¬خواند.
لذا درک مطلب برای فرد تندخوان خیلی راحت¬تر از درك مطلب برای خواننده¬ی كندخوان می¬باشد.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 2
با صدا خوانی ( خواندن متن با صدای بلند ):
در موقع خواندن باصدا و تلفظ كلمات با صدای بلند، شخص می¬تواند حداكثر با بهترین سرعت حرف زدن پیش برود.
در باصداخوانی شما مغز خود را مجبور میكنید تا مطلب را با سرعتی در حد حرف زدن جذب كند و بفهمد و این سرعت برای تندخوانی بسیار كم است.
برای رفع این ایراد، در هنگام تندخوانی، نوک زبانتان را بین دو ردیف دندان¬های راست یا چپ قرار دهید تا مانع تلفظ كلمات شوید.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 3
لب خوانی ( حركت لب¬ها در هنگام خواندن ):
لب¬خوانی عبارت است از خواندن كلمات- همراه با حركت دادن لب¬ها- بدون اینكه صدای كلمات شنیده شود.
بعضی از افراد در هنگام مطالعه بدون آن كه باصدا بخوانند، لب¬ها را حركت می¬دهند، یعنی لب¬خوانی می¬كنند.
اگر شما به این مشكل دچار هستید برای رفع آن راههای گوناگونی وجود دارد كه هر كدام را مناسبتر یافتید به كار ببرید:
✏️الف: بین لب¬هایتان( و نه بین دندان¬ها ) چیزی همانند خودكار یا مداد قرار دهید و خواندن را ادامه دهید. در این حالت برای نگهداری مداد ناچارید به لبتان فشار بیاورید. در این صورت مانع از آن می¬شوید كه لبهایتان حركت كنند.
🖍ب: لب¬ها را محكم به هم فشرده كنید و در همان حال زبان را به سقف دهان بچسبانید.
✏️ج: لبها به حالت سوت زدن گرد كنید و هوا را به بیرون بفرستید.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 4
ذهن¬خوانی یا صامت¬خوانی ( خواندن مطالب بدون صدا ):
یكی دیگر از عادت¬های نادرست در هنگام مطالعه، خواندن بی¬صدای كلمات یا تلفظ آنها در ذهن است كه به آن حرفزدن ذهنی یا ذهن¬خوانی میگویند.
در ذهن¬خوانی، خواندن باصدا تبدیل به خواندن بیصدا می¬شود كه فقط خود شخص از آن اطلاع مییابد.
در این حالت لب¬ها، زبان و گلو حركات خفیفی را انجام می¬دهند كه تلفظ واقعی كلمه محسوس نیست.
اگر این عادت زیاد عمیق نباشد سعی كنید تا آن¬جا كه می¬توانید در كم كردنش بكوشید ولی نگران وجود آن نباشید. سایر عیوب را رفع كنید و زیاد به خود فشار نیاورید.
در جهت كاهش این ایراد توصیه می¬شود در متونی كه میخوانید بیشتر به دنبال معنی مطلب باشید و به ظاهر لغات كمتر توجه نمایید.
در واقع لغات وسیلهی انتقال معنی از متن به مغز هستند و شخص باید معنی و مفهوم را دریافت كند و نیازی به دقت در جملات و ظاهر متن ندارد.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#آموزش_ويراستاري
📗از كاربردهاي ديگر عاميانه معمول:
✏️زهله = زهره
🖍گرام = گرامي
✏️با اين وجود = با وجود اين
🖍خواروبار=خواربار
✏️قتل و عام = قتل عام
🖍خوردهفروشي = خرده فروشي
✏️واگيردار = واگير صبح ناشتا = ناشتا
📗كاربرد واژههاي عاميانه در نوشته نادرست است:
در سخنوري نبايد رودهدرازي كرد؛ زيرا پرچانگي باعث ميشود خواننده چرت بزند.
بايد اينچنين نوشت:
در سخنوري نبايد زياده سخن گفت، زيرا زيادهگويي باعث ميشود خواننده به خواب رود
https://eitaa.com/myganj
#نکته
#آموزش_ويراستاري
در صورت مشخص بودن فاعل از كاربرد فعل مجهول خودداري كنيم.
📕اين مدرسه توسط آقاي خيرخواهي رايگان ساخته شد.
= الف) اين مدرسه را آقاي خيرخواهي به رايگان ساخت.
ب) اين مدرسه ساخته شد.
📗اين كتاب توسط جمالزاده نوشته شد.
= الف) اين كتاب را جمالزاده نوشت. ب) اين كتاب نوشته شد.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#آموزش_ويراستاري
#فارسي را با عربي جمع نكنيم
#واژههاي فارسي را با نشانههاي جمع عربي جمع نبنديم.
كارخانجات = كارخانهها
پروانهجات = پروانهها
دستهجات = دستهها
دستورات = دستورها
باغات = باغها
آزمايشات = آزمايشها
گرايشات = گرايشها
بازرسين = بازرسان
بنادر = بندرها
اساتيد = استادان
بساتين = بستانها
ميادين = ميدانها
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آموزش_ویراستاری
سه #نقطه (...)
سه نقطه در این موارد به کار میرود:
📗به جای محذوف: «صلح را همه دوست دارند: مسلمان، کافر، عرب، عجم، پیر، جوان و...».
✏️یادآوری ۱: سه نقطه، جمله را از نقطه پایانی بینیاز نمیکند.
🖍یادآوری ۲: سه نقطه برای آن است که معلوم کند جمله ادامه دارد؛ بنابراین اگر در جملهای کلمه یا علامتی دیگر همین وظیفه را بر عهده گرفت، وجود سه نقطه زائد خواهد بود: «بر نهجالبلاغه، کسانِ بسیاری شرح نوشتهاند؛ مانند ابنمیثم و ابنابیالحدید».
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آموزش_ویراستاری
#گیومه («»)
کاربرد اصلی این علامت، برجستهنمایی است و موارد کاربرد آن بدین شرح است:
📗 محاصره منقول مستقیم:
❤️پیاژه میگوید: «هر کس که به تو چیزی آموخت، تو را از لذت کشف آن، محروم کرد.»
📕برجستهسازی واژه یا واژههایی که نویسنده به هر دلیلی میخواهد نظر خواننده را بیشتر از حد معمول به آن جلب کند:
❤️ ـ در میان ریشههای مشکلات و مسائل یک جامعه، برخی مهمتر، و احتمالاً یکی مهمترین است. به گمان من آن «یکی»، در جامعه ما، به شمار نیاوردن «تفاوتها» است.
📒 برجستهسازی نام مقالات در پانوشت.
🖍یادآوری 1: برای برجسته کردن عنوان کتابها و نام نویسندگان و اعلام دیگر، از علایم دیگری ـ غیر از گیومه ـ نيز استفاده میشود؛ مانند کج کردن حروف.
✏️یادآوری 2: وقتی عبارتی داخل گیومه قرار گرفت، بدین معنا است که ناقل (نویسنده) در آن تصرفی نکرده است.
چنانچه نویسنده، عبارتی را با تلخیص و یا تغییر نقل کرد، نباید آن را داخل گیومه قرار دهد و نیز لازم است در پانوشت، پیش از نقل نشانی منبع از علایم اختصاری «ر. ک:» استفاده کند.
بدین ترتیب خواننده در مییابد که عبارت منقول، عین عبارات اصلی نبوده، برای اطلاع از آنها باید به منبع اصلی مراجعه کند. درون یا بیرون گیومه گذاشتن نقطه پایانیِ جملهای که در گیومه قرار گرفته است، بستگی به تمام شدن یا نشدنِ جمله پیش از آن دارد؛ یعنی اگر جمله پیش از جمله قرارگرفته در گیومه، تمام شده و به اصطلاحْ یصِحُّ السکوتُ علیه است، جملهای که درون گیومه قرار دارد، مستقل حساب میشود و بنابراین نقطه پایانی آن را در درون گیومه میگذاریم؛ اما اگر جمله پیشینْ تمام نشده و جمله قرارگرفته در گیومه، آن را تمام میکند، نقطه را بیرون گیومه میگذاریم.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 5
حركت انگشت ( به كار بردن انگشت، مداد و غیره بر روی متن ):
در تندخوانی پیشرفته انگشت¬گذاری باعث كندی در هماهنگی چشم و عمل ذهن خواهد شد و این ارتباط مستقیم را كه راحت¬تر و سریع¬تر است، به ارتباطی باواسطه تبدیل می¬كند.
هر نوع عمل اضافی نظیر انگشت¬گذاری، به كار بردن مداد یا چوب خط و... باعث می¬شود كه مغز یک حركت اضافی را تحمل كند.
برای ترک عادت حركت انگشت در تندخوانی پیشرفته، بهترین شیوه آن است كه در موقع مطالعه¬ی كتاب، طرفین آن را با دو دست نگاه دارید تا عادت نامطلوب خود را رفتهرفته فراموش كنید.
بدین طریق این مشكل را با جلوگیری از عامل ایجاد آن ترک كرده¬اید.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 6
برگشت¬خوانی ( برگشتن به كلمات یا خط قبلی و دوباره خواندن آن¬ها ):
مكرر اتفاق می¬افتد كه پس از پایان یك سطر مجدداً به همان سطر بازمی¬گردیم و پس از خواندن چند كلمه متوجه اشتباه خود می¬شویم و آن گاه به سر سطر بعدی می¬رویم.
جهت رفع این اشكال قبل از رسیدن به آخر هر سطر، با استفاده از میدان دید از گوشه¬ی چشم راست، نگاهی به سطر بعدی بیندازید تا بهراحتی بتوانید پس از پایان آن خط، به خط بعدی بروید.
عقب نگری یا برگشت-خوانی به مقدار زیادی ناشی از عدم اعتماد به نفس شماست. شما مرتب نگران هستید كه مبادا چیزی را جا انداخته یا نفهمیده¬اید. البته تنها عدم اعتماد به نفس – یعنی نگرانی از نفهمیدن، جا انداختن و یا درک كم – باعث برگشت-خوانی نمی¬باشد.
علاوه بر این عامل، میزان دشواری مطلب، عدم علاقه به موضوع و دقت و تمركز حواس در هنگام خواندن نیز می¬تواند از دلایل دیگر برگشت¬خوانی باشد.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 7
سرتكانی ( تكان دادن یا حركت سر در هنگام مطالعه ):
برای دیدن واضح هر چیز احتیاج به حركت دادن سر خود ندارید.
اگر شیئی در محدوده¬ی دید شما قرار دارد كافی است تا چشم خود را بچرخانید و بدون حركت دادن سر، آن را به راحتی با گردش چشم مشاهده كنید.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید